✍ استراتژی های رویارویی با تحول های سیاسی محیط
✅ در سال های اخیر تاثیر متقابل سازمان و محیط و به تبع آن مدیریت دولتی و محیط سیاسی مورد توجه غالب پژوهش گران و صاحبنظران قرار گرفته است. درک صحیح از چگونگی #عملکرد_مدیریت بدون توجه به محیط سیاسی و تاثیر آن میسر نخواهد بود.
✅ از یک سو تغییرات سیاسی بر کارایی #نظام_اداری در انجام وظایف محوله موثر بوده و از سوی دیگر تحولات اداری بر کارایی نظام سیاسی در به ثمر رساندن خواسته های عمومی نقش بسزایی دارد.
🔴 استراتژي هاي رويارويي با تحول هاي سياسي محيط:
1⃣ فرآيند جامعه پذيري
2⃣ اعمال نفوذ گروههاي ذينفع
3⃣ نمايندگي
4⃣ ائتلاف
🔴 #مذاكره
🔴 نيروهاي محيطي:
✅ اتحاديه ها
✅ حكومت ها
✅ رقباي عمده
✅ گروه هاي ذينفع
✅ مشتري هاي عمده
✅ و ديگران ...
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ عوامل مؤثر در موفقیت شراکت های استراتژیک #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ عوامل مؤثر در موفقیت شراکت های استراتژیک
✅ در محیط های امروزی ایجاد ارزش پایدار برای #مشتریان و سهامداران، نیازمند ایجاد شراکت های استراتژیک موثر و کارآمد است. شراکت ها زمینه ای ضروری برای شرکت ها جهت حضور قوی تر و موثرتر در بازار هستند.می توان گفت که تمامی شرکت ها به نوعی با سایر شرکت ها همکاری دارند و حداقل یک رابطه تامین کننده- خریدار را برقرار کرده اند و با سایر شرکت ها نیز شبکه های ارتباطی خود را ایجاد و توسعه داده اند.
✅ شراکت استراتژیک نوعی رابطه بین سازمانی است که در آن #شرکا توافق می کنند که روی منابع سرمایه گذاری کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و مشغول به فعالیت های اقتصادی شوند که دارای ارزش افزوده بر پایه هم افزایی منابع و توانمندی های هر یک از شرکا است.
✅ سهولت ورود به بازار، کاهش ریسک سرمایه گذاری، اشتراک گذاری دانش تخصص و توانمندی و شایستگی متمایز همگی بخش هایی از انگیزه برقراری روابط بلند مدت میان شرکت ها می باشند. در حقیقت شرکت ها بر اساس مبانی انگیزشی متفاوتی اقدام می کنند.
✅ برخی به منظور تکمیل سبد #تامین_کنندگان انگیزه دارند که شراکت استراتژیک را ایجاد کنند برخی به منظور ارتقا قدرت چانه زنی در صنعت و تعامل با ذینفعان از شراکت استراتژیک استفاده می کنند. شرایط محیطی و ویژگی های نهادی نیز از دسته دیگر مبانی انگیزیشی به منظور ایجاد شراکت استراتژیک هستند. هر یک از مبانی انگیزیشی منطق متفاوتی را به منظور برقراری شراکت فراهم می آورند.
✅ بنابراین #شراکت_استراتژیک به عنوان تعقیب مشترک اهداف مورد توافق تعریف می شود که بر مبنای درک مشترک از سهم هر شرکت و همچنین نتایج مورد انتظار است. تا کنون مدل های متنوعی بدین منظور شناسایی و تئوریزه شده است که از میان آن ها دو گونه کلی قابل بررسی هستند. اول شراکت توام با مالکیت شرکا و دوم شراکت مبتنی بر قراداد های استراتژیک.
✅ در #سرمایه_گذاری_مشترک، ادغام و تملیک مالکیت شرکا حفظ می شود و در قرادادهای لیسانس، فرانشیز، تحقیق و توسعه مشترک، بازاریابی و فروش مشترک و توزیع مشترک انواع دیگری از شراکت ها هستند که در قالب تنظیم قراردادهای تجاری بلند مدت شکل می گیرند.در مجموع یک شراکت استراتژیک با اهداف متنوعی صورت می پذیرد که در شکل زیر ارائه شده اند.
✅ امروزه شراکت ها بخش مهمی از عملیات جاری و همچنین استراتژی های آتی سازمان هستند. در طول دهه های گذشته، شاهد توسعه شراکت های #استراتژیک در انواع شرکت ها در هر صنعتی، بوده ایم. این نوع ارتباط میان شرکت ها دارای جایگاهی رایج و شایع در چشم انداز اقتصادی، بخصوص جائیکه که در تقابل با مرزها و فرهنگ های ملی است، می باشد. رقابت پذیری شرکت ها از طریق فراهم کرد دستیابی به منابع خارجی، سینرژی و ترویج آموزش و تغییر سریع است.
✅ شرکت های بزرگ با رشد سریع مانند #مایکروسافت، فلیپس یا یونیلیور، برای استراتژی رشد خود، به شدت وابسته به شراکت های استراتژیک هستند. بررسی اینکه چرا شرکت ها مصمم به استفاده از روابط استراتژیک هستند و اینکه چگونه این شراکت ها مزیت رقابتی را ایجاد می کنند، با اهمیت می باشند. بدین منظور ابتدا می بایست عوامل موثر بر موفقیت این نوع شراکت ها و همکاری ها را مورد بررسی و تحلیل قرارداد.
🔴 عوامل مؤثر در موفقیت شراکت های استراتژیک
✅ اینکه یک شراکت در طول زمان پایدار بماند و به اهداف از پیش تعیین شده برسد، وابسته است به نحوه و چگونگی کار کردن شرکا با همدیگر، چگونگی سازگاری خود با تغییرات داخلی و خارجی و در صورت تغییر شرایط آیا مذاکره و چانه زنی بر سر اهداف و شرایط در دستور کار قرار می گیرد یا خیر؟ برخی از شراکت ها موفق بوده اند و برخی نیز شکست خورده اند و به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیده اند. در شکل زیر سعی شده است که دسته بندی از عوامل موثر بر #موفقیت یک شراکت استراتژیک ارائه شود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ عوامل و راهکارهای مؤثر بر بهره وری سازمانی
✅ تعریف کلی بهره وری، خروجی تقسیم بر ورودی است. این رابطه بین خروجی های سازمان و ورودی های آن است. بهبود بهره وری در سازمان به معنای بهره مندی بیشتر از آنچه در اختیار شما قرار می گیرد است. گاها با توجه به حوزه فعالیت سازمان این تعریف ملموس نیست، خصوصا در حوزه منابع انسانی و امور خدماتی. یکی از وظایف مدیران ایجاد یک تعریف قابل فهم از بهره وری و یک #فرهنگ_سازمانی یکپارچه برای دستیابی و افزایش بهره وری در سازمان است.
✅ یکی از راه های #بهره_وری در سازمان جذب نیروی انسانی با انگیزه و آموزش و پشتیبانی مداوم اساس بهره وری و تبدیل ورودی به حداکثر خروجی در سازمان برعهده پرسنل سازمان است. بنابراین با جذب نیروی متخصص و از آن مهمتر نیروی با انگیزه و هدفمند و آموزش مستمر وی می توان گامی ارزشمند در راستای افزایش بهره وری برداشت. انگیزه و روحیه یادگیری در هر فرد موجب می شود که بتوان خلا دانش و مهارت را به سادگی پر کرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ساماندهی محیط کار ناب بهره ور فراگیر (پنج اس ناب)
✅ یک محیط کار درست #ساماندهی شده، محیط کاری است که در آن بتوان هر مشکلی را بلافاصله و با یک نگاه، شناسایی کرد، هر چیزی که لازم است را بلافاصله پیدا و استفاده کرد و آن محیط، باعث ارتقای کیفیت محیط کاری برای کارکنان گردد.
✅ بسیاری از پروژههای #ساماندهی_محیط_کار (پنج اس) با شوق و علاقه شروع میشوند و تقریبا اکثریت آنها در نیمه کار رها میشوند و نا امیدی از بهبود در دل کارکنان و مدیران، جایگزین امید و هیجان اولیه میشود.
✅ این مدل به شما #آموزش میدهد که چگونه یک محیط کاری خودگویا (نشان دهنده هر مشکلی در یک نگاه)، منظم و همواره آماده برای کار داشته باشید و چگونه چنین سیستمی را تا به آخر پیش برده و حفظ کنید.
🔴 اهداف پنج اس:
▪ساماندهی محیط کار ناب بهرهور فراگیر
▪توانایی دیدن یک محیط کار پر از اغتشاش و مشکلات آن
▪درک پنج مرحله ساماندهی محیط کار و ضرورت هر یک از آنها
▪توانایی در طراحی و پیادهسازی جامع سیستم ساماندهی محیط کار
▪درک ارتباط میان ساماندهی محیط کار و سایر اصول تفکر ناب و تولید ناب
▪درک زیرساختهای لازم برای پیادهسازی، حفظ و بهبود یک سیستم ساماندهی محیط کار
🔴 ضرورت های 5S:
▪محیط نابسامان: مزایا و مشکلات
▪ضرورت داشتن یک محیط کار ساماندهی شده
▪مراحل پنج گانه پیاده سازی محیط کار ساماندهی شده
▪زیرساختهای لازم برای پیادهسازی، حفظ و بهبود یک محیط کار ساماندهی شده
▪ساماندهی محیط کار و ارتباط آن با اصول و ابزارهای دیگر تفکر ناب و تولید ناب
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مراحل توسعه حرفه ای یک تیم کاری
✅ وقتی افراد در #کار_تیمی از اهداف یکدیگر حمایت میکنند و یکدیگر را تشویق میکنند، هم افزایی در محیط کار شکل میگیرد. اعضای تیم حس موفقیت بیشتری میکنند، چون مسئولِ نتایج به دست آمده هستند؛ و این باعث میشود که انگیزه بیشتری برای رسیدن به سطوح بالاتر داشته باشند.
✅ هنگامی که #اعضای_تیم از مسئولیتها و نقشهای خود و اهمیت نتیجه کار توسط بقیه اعضای تیم خود آگاه باشند، اعضا مجبور میشوند دیدگاه، ارزشها و اهداف یکسانی را به اشتراک بگذارند. در نتیجه محیط کار بر اساس مشارکت، اعتماد، حمایت، احترام و همکاری اثربخش ایجاد میشود.
✅ هر تیم به یک رهبر نیاز دارد و رهبری یک عامل مهم در کار گروهی است. برای اینکه تیمها به طور موثر کار کنند، اهداف باید به وضوح مشخص شوند. مراحل توسعه حرفه ای یک #تیم_کاری به شرح زیر است:
1⃣ تشکیل تیم
2⃣ تعریف ساختار
3⃣ هنجارسازی
4⃣ عمکلرد
5⃣ ارزیابی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ راهکارهای تیم سازی موفق
✅ #کار_تیمی موثر در دنیای امروز ضروری است، اما اگر تجربه ای از مدیریت عضویت در تیمها داشه باشید، میدانید که نمیتوان از یک تیم جدید انتظار داشت از همان ابتدا عملکردی استثنایی داشته باشد. تشکیل تیم به زمان نیاز دارد و معمولا از مراحلی پیروی می کند که به آسانی قابل تشخیص است.
✅ از گرد هم آمدن گروهی از افراد (غریبه) شروع و تا شکل گیری یک #تیم متحد و با هدفی مشترک پیش می رود. چه تیم شما یک گروه کاری موقت باشد یا یک تیم دائمی که به تازگی تشکیل شده، با شناخت این مراحل قادر خواهید بود به تیم کمک کنید تا با سرعت بیشتری به تیمی کارامد و موثر تبدیل شود.
1⃣ انتظارات را از روز اول به صورت شفاف بیان کنید
2⃣ به علایق فردی اعضای تیم احترام بگذارید
3⃣ ارتباطات درون تیم را ایجاد کنید
4⃣ هوش هیجانی خود و اعضای تیم را تقویت کنید
5⃣ مثبت اندیشی را تشویق کنید
6⃣ با اعضای تیم گفتگو کنید
7⃣ به دنبال راهکارها برای پاداش دادن به کار خوب بگردید
8⃣ تنوع و شادابی ایجاد کنید
9⃣ افرادی را برای تیم انتخاب کنید که به آن ها اعتماد دارید
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل کار تیمی بروس تاکمن #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com
✍ مدل کار تیمی بروس تاکمن
✅ #مدل_بروس_تاکمن یکی از مشهورترین و مهمترین ابزارهای کمک کننده در توسعه تیم است. این مدل توسط آقای بروس تاکمن در دهه ۱۳۴۰ شمسی (۱۹۶۰ میلادی) ارائه شده است. با توجه به این که مبنای مدل توسعه تیم است، لازم است کمی در این خصوص توضیح داده شود.
✅ #مدير_پروژه حتي اگر بتواند مهارت هاي كافي را در پروژه گردآوري نمايد، بايد مطمئن شود اين اعضا مي توانند در كنار هم در راستاي اهداف حركت نمايند. بسياري از پروژه هايی که شکست می خورند در جذب افراد بسيار توانمند مشكلي نداشته اند بلكه در ايجاد كارگروهي ناموفق عمل كرده اند.
✅ اعضای گروه شما افرادی با پیش زمینه های مختلف و از بخش های متفاوت هستند و شما به عنوان مدیر پروژه باید این مجموعه متنوع را به یک #تیم_هماهنگ و کارآمد تبدیل نمایید. برای توسعه گروه باید دو هدف اصلی را مد نظر داشت:
▪#رقابت میان اعضا رشد پیدا نماید.
▪#میزان_ارتباط و تعاملات میان افراد افزایش یابد.
به این منظور باید هم #وضعیت_همکاری تیم را شناخت و هم نقش مدیر پروژه را در هر مرحله به تصویر کشید. این موضوع در مدل ۵ مرحله ای تاکمن به تصویر کشیده است.
🔴 مدل 5 مرحله ای بروس تاکمن
1⃣ شکل گیری (Forming)
✅ این مرحله در واقع آشنایی #اعضا با یکدیگر است. در این مرحله افراد تنها تلاش می کنند توسط دیگران پذیرفته شوند لذا از تعارض و مجادله پرهیز می نمایند. نقش ها و مسئولیت ها مبهم است، توافق ضعیفی در مورد اهداف وجود دارد.
✅ در این مرحله باید قوانین و انتظارات به صورت واضح تعریف شوند. برای توسعه گروه این مرحله لازم است اما کار زیادی در آن صورت نمی پذیرد. مدیر در این مرحله نقش #هماهنگی و یکپارچگی را ایفا می نماید.
2⃣ درگیری (Storming)
✅ در این مرحله از مدل تاکمن اختلاف دیدگاه های مختلف اعضا در مورد نحوه انجام کار بازرتر می شود. افراد یکدیگر را آزمایش می کنند و در میان آنها اغلب #تعارض وجود دارد.
✅ ممکن است برخی واکنش های احساسی در این مرحله وجود داشته باشد. در این سطح اهداف روشن تر از سطح یک هستند و #آموزش_نقش مهی ایفا می کند. نقش مدیر بیشتر هدایتگری است.
3⃣ انسجام (Norming)
✅ این مرحله وقتی شکل می گیرد که اعضا از یک روش مشترک برای انجام کار استفاده می کنند. هماهنگی و همکاری جایگزین #تعارض و درک نکردن ها می شود.
✅ در این مرحله نقش ها و مسئولیت ها پذیرفته شده و تصمیمات مهم بر اساس توافق گروهی گرفته می شود و #رهبر نقش تسهیل گر و مربی گری دارد.
3⃣ استحکام (Performing)
✅ تمام #گروه_ها به این مرحله نمی رسند. در این سطح افراد یکدیگر را به خوبی می شناسند و به هم اعتماد دارند. نقش ها و مسئولیت ها مطابق با نیازها بازتعریف می شود.
✅ تاکید بر دستیابی به #اهداف_گروهی است، روابط استحکام پیدا می کند و اعضای تیم با صداقت با هم برخورد می کنند. رهبر در این مرحله نقش تفویض کننده امور را دارد و این خود تیم است که کار مدیریت را بر عهده دارد.
4⃣ اختتام (Withdrawing)
✅ این مرحله مختص پروژه هاست. در این مرحله از #مدل_تاکمن همکاری تیم خاتمه می یابد.
✅ ممکن است اعضا در این مرحله از هم جدا شوند. ممکن هم است که کار در یک #پروژه_جدید و با همان تیم یا اعضای دیگر آغاز شود.
5⃣ اختتام
✅ #تیم_های_پروژه_ای تنها برای مدت ثابتی وجود دارند، و حتی تیم های دائمی نیز ممکن است بخاطر بازسازی سازمانی منحل شوند. دغدغه شما بعنوان رهبر تیم، هم برای هدف تیم و هم برای اعضای تیم است.
✅ فروپاشی یک تیم می تواند برای تمام علاقمندان به تیم تنش زا باشد و مرحله “خاتمه” در رسیدن به هدف تیم و #اهداف_شخصی افراد مهم است.
✅ #فروپاشی_تیم می تواند برای آن دسته از اعضای تیم که کار روتین را دوست دارند یا کسانی که روابط کاری نزدیکی با اعضای دیگر تیم ایجاد کرده اند دشوار باشد، بویژه اگر نقش ها یا حتی شغل های آینده شان نامعلوم باشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل 3p برند
1⃣ وعده
promise
▪پیشنهاد منحصر به فرد شما چیست؟
2⃣ جایگاه سازی
positioning
▪چگونه وعده برند خود را ابلاغ می کنید؟
3⃣ عملکرد
performance
▪چگونه به وعده برند خود عمل می کنید؟
🔴 #برند
▪برند توقع #مشتری در مورد محصول را شکل میدهد.
▪برند Brand مجموعهای از ارتباطات #احساسی و عملکردی است.
▪برند قولی است که محصول با توجه به توقع #مشتری به آن عمل میکند.
▪برند این اطمینان را میدهد که یک #محصول یا خدمت، خاص و بیهمتا است.
▪برندها دارای علامت #تجاری هستند که از استفاده شدنشان توسط دیگران جلوگیری کند.
▪#برند همان محصول نیست، توجه نمایید که برندها “چیزهایی هستند که مشتری میخرد” درحالیکه محصولات “کالایی هستند که شرکت تولید میکند.”
▪یک برند #اطلاعات مشخصی در مورد سازمان و محصولات ارائه میدهد که سبب تمایز آن در بازار میگردد.
▪یک برند قدرتمند وسیلهای برای آگاه ساختن مردم از این موضوع است که #شرکت چه پیشنهادها و محصولاتی ارائه میکند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ شایستگی های خودرهبری
✅ ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر بخواهید رهبری خود را در دست بگیرید. این که بخواهید #رهبری خود را در دست گرفته و متکی بودن به دیگران را در زندگی خود حذف کنید امری طبیعی است و نمی توان برای آن درست و غلط بودن را تعیین کرد.
✅ اگر شما هم فکر می کنید بیش از حد به دیگران متکی هستید و می خواهید این اتکا را از بین ببرید، باید به سمت مهارت #خودرهبری بروید. قطعا هیچکس با این مهارت ها به دنیا نیامده و نیاز است تا نکاتی را یاد بگیرید و بتوانید این روش را در زندگی خود پیاده سازی کنید.
▪افکار سازنده
▪افزایش عملکرد
▪تصمیمات درست
▪بهینه سازی انگیزه
▪مهارکردن اکوسیستم
▪اطمینان و خودآگاهی
▪شناخت تجارب دلخواه
▪برنامه ریزی و تعیین هدف
✅ منظور از خود رهبری این است که فرد بتواند هدایت افکار خود را در دست بگیرید و اعمال خود را کنترل کند تا بتواند به اهداف مورد نظر خود رسیده و موفق شود. این رهبری موجب می شود تا فرد بتواند برای خود یک #زندگی ایده آل و لذت بخش را ایجاد کند.
✅ این یعنی ممکن است شما برای حل مسائل مختلف و برای انجام برخی امور از دیگران مشورت بخواهید و به دیدگاه های دیگران توجه کنید، اما در نهایت تصمیم نهایی را خودتان می گیرید و بر اساس این #تصمیم عمل می کنید تا در نهایت به آنچه که می خواهید برسید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مفهوم کیفیت
🔴 #ارماند_وی_فگنباوم
✅ توانایی در برآوردن هدف
#کیفیت یعنی توانایی یک محصول در برآوردن هدف مورد نظر که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد. به عبارتی کلیه مشخصات بازاریابی، مهندسی، تولید و نگهداری که از طریق آن خواسته های مشتری برآورده می شود.
🔴 #دبلیو_ادواردز_دمینگ
✅ برآورده سازی خواسته های مشتری
#کیفیت عبارت است از؛ میزان یکنواختی و یکسانی کالا یا خدمت مربوط تعریف می کند. یا برآورده سازی خواسته های مشتری چه در حال و چه در آینده
🔴 #فیلیپ_کرازبی
✅ انطباق بر خواستههای مشتری
#کیفیت عبارت است از (کار بی نقص) یا (خرابی صفر). از نظر او کیفیت رایگان است و با تغییر تفکر مدیریت ارشد، کیفیت بهبود می یابد. کرازبی کیفیت را مطابقت یک محصول یا خدمت با الزامات از پیش تعیین شده تعریف کرده است.
🔴 #جوزف_جوران
✅ شایستگی جهت استفاده
#کیفیت عبارت است از مطابقت کالا یا خدمت با کاربرد آن، معنای دیگر این عبارت این است که استفاده کننده از کالا یا خدمت باید بتواند نیاز یا خواست خود را از آن کالا یا خدمت برآورده سازد.
#QUALITY
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar