🔴 مدل مفهومی طراحی چهارچوبی نو برای سنجش و پیاده سازی نوآوری باز
✍ #دکتر_احمد_احمدی
✅ #نوآوری_باز در اصل الگو یا مدلی است که تاکید می کند اگر شرکت ها می خواهند رشد و توسعه داشته باشند باید از ایده های خارجی همانند ایده های داخلی استفاده کنند و مسیرهای ورود به بازار، چه داخلی و چه خارجی را نیز در پیش بگیرند.
✅ #نوآوری_باز می تواند برای شرکت ها بسیار سودآور باشد زیرا:
◾هزینه ها را کاهش می دهد
◾زمان ورود به بازار را تسریع می کند
◾جریان های درآمدی جدیدی برای شرکت ایجاد می کند
◾تمایز شرکت (محصول یا خدمت) در بازار را افزایش می دهد
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مهم ترین راهکارهای کنترل استرس
✅ #مدیریت_استرس به طیف وسیعی از تکنیکها و روشهای رواندرمانی اشاره دارد که به هدف کنترل سطح استرس فردی و به خصوص استرس مزمن، و بهبود عملکرد روزانه فرد طراحی شدهاند.
✅ اگر فرد با استرسی هستید، سلامتی خود را در معرض خطر قرار می دهید. زیرا استرس باعث ایجاد عدم تعادل عاطفی و همچنین سلامت جسمانی شما می شود. از طرفی نیز توانایی شما را برای تفکر واضح، عملکرد موثر و لذت بردن از زندگی محدود می کند. ممکن است به نظر برسد که هیچ کاری در مورد #استرس نمی توانید انجام دهید.
✅ اما حقیقت این است که صورتحساب های شما متوقف نخواهد شد، هرگز ساعات بیشتری در روز وجود نخواهد داشت و مسئولیت های شغلی و خانوادگی شما همیشه طاقت فرسا خواهد بود. اما شما بسیار بیشتری از آنچه تصور می کنید بر روی اوضاع کنترل دارید. #مدیریت_استرس به شما کمک می کند فشار روانی که در زندگی تان وجود دارد را از بین ببرید. بنابراین می توانید زندگی شادتر، سالم تر و سازنده تری داشته باشید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مهم ترین اختلال های روانی و رفتاری
✅ اصطلاح #اختلال_روانی و #اختلال_رفتاری گاهی برای اشاره به مواردی که به عنوان اختلالات روانی رفتاری یا اختلالات روانشناختی شناخته می شوند، به کار می رود. از نظر روانشناسان و روانپزشکان اختلالات روانی الگو هایی از علائم رفتاری یا روانی هستند که جنبه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار می دهند. این اختلالات منجر به ایجاد پریشانی (دیسترس) در شخص دارای این علائم می شوند.
✅ #اختلالات_روانی (یا بیماریهای روانی) اصطلاح کلی برای گروهی از بیماریها محسوب میشود که ممکن است شامل علائمی باشند که بر تفکر، ادراک، احساس، خلق و خو و رفتار فرد تأثیرگذار هستند. این علائم، میتواند به صورت گاه به گاه یا طولانی مدت (مزمن) مشاهده شوند و بر عملکرد روزانه و توانایی ارتباط فرد با دیگران تأثیرگذار باشند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سرچشمه خودانتقادگری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ سرچشمه خودانتقادگری
✅ آیا احساس میکنید نسبت به خودتان #انتقادگر هستید؟ آیا به خودتان چنین جملات ناخوشایندی میگویید؟ «وای خدایا، تو چقدر احمقی!»، «این چه چرندی بود که گفتی؟!»، «چرا عرضهی انجام این کار رو نداری؟»، «هر بنیبشری از عهدهی درک یا انجام این کار برمیاد، جز تو!»، «جون بِکن دیگه!» و… من میتوانستم تا ابد جملاتی مشابه با جملات فوق تایپ کنم؛ اما امیدوارم با ذکر همین چند مورد، متوجه موضوع شده باشید که قرار است در مورد چه چیزی صحبت کنم: #خودانتقادگری یا «خودنکوهشگری».
✅ اگر شما نیز با این موضوع #همزادپنداری میکنید، به احتمال زیاد آن را بهعنوان یک عکسالعملِ غیرارادی تجربه کردهاید. ما غالبا متوجه نمیشویم که تا چه میزان نسبت به خودمان انتقادگر هستیم و متعاقبا از تاثیرات آن نیز غافل خواهیم بود. بنابراین، ممکن است وقت آن رسیده باشد که نسبت به این موضوع، شناخت بیشتری پیدا کنید و دریابید که آیا «خودانتقادی» در زندگی شما مفید است یا خیر؟ در اینجا چند راه برای درک و شناختِ «خودانتقادی» آورده شده است که میتواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید آیا همچنان میخواهید یک فرد خودانتقادگر باشید یا قصد دارید رویکرد خود را تغییر دهید.
1⃣ سعی کنید آنچه را که خودِ انتقادگرتان میگوید، بهدرستی کشف کنید.
چشمان خود را ببندید و زمانی را تصور کنید که غالبا از خود انتقاد میکنید. توجه کنید که این ندای درونی، در واقع به شما چه میگوید؟ از کدام کلمات خاص استفاده میکند؟ با چه تُنِ صدایی سخن میگوید و این صدا تا چه میزان بلند یا آرام است؟ سپس چشمانتان را باز کنید و پاسخ تمام این سوالات را بنویسید تا هرگز آنها را فراموش نکنید.
2⃣ سعی کنید دریابید که همراهی با خودِ انتقادگرتان، واقعا چه احساسی برای شما به ارمغان میآورد.
مجددا چشمان خود را ببندید و تمام موارد بالا را تصور کنید و به احساسی که از خودِ انتقادگرتان دریافت میکنید، توجه کنید. همچنین سعی کنید واکنشهای بدن خود را نیز تحتنظر قرار دهید.
3⃣ سعی کنید قصد و نیتِ خودِ انتقادگرتان را درک کنید.
در این مرحله، مهم نیست که اوضاع چگونه پیش میرود یا چه امید و ترسهایی برای شما به همراه دارد. تنها به این نکته توجه کنید که خودِ انتقادگرتان با چه نیتی از شما انتقاد میکند.
4⃣ حالا از خودتان بپرسید که آیا خودِ انتقادگرِ شما در نیتی که دارد، موفق است یا خیر؟
از خود بپرسید اگر خودِ انتقادگر شما یک معلم در مدرسه بود، آیا شما تمایل داشتید که چنین فردی به فرزند شما یا کودکی که دوستش دارید، آموزش دهد؟
5⃣ یاد بگیرید که چه زمانی باید شرایط را تغییر دهید.
اگر متوجه شدید که حتی با وجود نیت مثبت، همراهی با خودِ انتقادگرتان احساس خوبی برای شما به ارمغان نمیآورد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به فکرِ تغییر باشید. بهزودی مقالهی دیگری درباره نحوهی شروع تغییر گفتگوی درونی به اشتراک خواهیم گذاشت؛ پس منتظر آن باشید!
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چرخه ارتباطات سالم
✅ #ارتباط_سالم به ارتباطی گفته میشود که شما در آن رابطه بتوانید حرفهایتان را بزنید، حرفهای طرف مقابل را بشنوید، و مهمتر از همه اینکه توانایی و مهارت حل مسئله داشته باشید. داشتن یک رابطه سالم نیازمند درک متقابل، همدلی و توانایی کنار آمدن با چالشها و اختلافات است.
✅ #ارتباط_سالم به ارتباطی گفته می شود که هر دو طرف رابطه به یک میزان انرژی بگذارند. در ضمن رابطه هدفمند باشد. نکته خیلی مهم در ارتباط سالم این است که: تحقیر و توهین به ریشه های (منظور از ریشه های یک فرد: خانواده، شغل، رشته تحصیلی، شهر و قومیت می باشد.) طرف مقابل وجود نداشته باشد. سعی کنید که با افرادی رابطه برقرار کنید که تقریبا هم سطح یکدیگر باشید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ماتریس مدیریت استرس
✅ استرس به معنای فشار و در اصطلاح به معنای #فشار_روانی است که میتوان گفت احساس تنش درونی است که توسط یک عامل فشار بیرونی یا درونی ایجاد میشود و هرگاه فشاری بر شخصی وارد شود، واکنشی در او ایجاد میگردد که میتواند علائم جسمی، روانی یا اجتماعی داشته باشد. به این واکنش غیراختصاصی استرس و اضطراب میگویند. با روش های مدیریت استرس و اضطراب بیشتر آشنا شوید!
✅ گرچه در بسیاری از موارد استرسها مفید بوده و باعث افزایش کارایی جسم و روان میگردد و درنتیجه باعث هشیارانهتر عمل کردن و دستیابی به پاسخ سؤالات یا رسیدن به اهداف میشود که به آن استرس خوشایند یا مثبت میگویند. ولی میزان بالای استرس عواقب زیادی همچون کاهش کارایی، تنش درونی، غمگینی، اضطراب، افسردگی، اختلالات جسمی-روانی، اختلالات خواب، فراموشی و کاهش مقاومت بدن و ابتلا به عفونتهای مکرر، سردرد و... که منجر به #استرس ناخوشایند یا منفی میشود.
✅ #استرس در حقیقت پاسخ بدن ما به محیط اطرافمان است که اغلب در اثر وقایع خاصی پدید میآید. علتهای ایجادکننده استرس را استرسور مینامند و این علل در افراد متغیرند. واکنش بدن ما نسبت به استرسها با ترشح برخی مواد شیمیائی - هورمونها - انجام میشود و حالتی تحت عنوان جنگوگریز را پدید میآورد؛ اما اضطراب کلمهای است که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و احساسات همچون سر جلسه امتحان، هنگام سخنرانی و ... بسیار مورداستفاده قرار میگیرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ عناصر اصلی فرهنگ سازمانی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ عناصر اصلی فرهنگ سازمانی
✅ #فرهنگ_سازمانی شامل مجموعهای از عناصر است که به عنوان پایههای تشکیلدهندهی آن عمل میکنند. این عناصر به طور کلی عبارتند از:
1⃣ ارزشها
#ارزش_ها به اصول و استانداردهای اساسی اشاره دارند که رفتارهای کارکنان و تصمیمگیریهای سازمانی را هدایت میکنند. این ارزشها میتوانند شامل صداقت، احترام، نوآوری، مسئولیتپذیری، و مشتریمداری باشند. ارزشها به عنوان هستهی فرهنگ سازمانی عمل میکنند و در تمام جنبههای عملکرد سازمانی تاثیرگذار هستند.
2⃣ باورها
#باورها به مجموعهای از فرضیات و درکهای مشترک میان اعضای سازمان اشاره دارند که نحوهی نگاه آنان به جهان و محیط کار را شکل میدهد. باورها میتوانند شامل مواردی مانند اعتقاد به اهمیت همکاری تیمی، توانایی در تغییر و تطبیق، و تأکید بر کیفیت محصولات و خدمات باشند.
3⃣ هنجارها
#هنجارها مجموعهای از انتظارات و قواعد نانوشته هستند که رفتارهای مطلوب و نامطلوب در سازمان را تعیین میکنند. این هنجارها میتوانند در زمینههای مختلفی مثل نحوهی ارتباطات، برخورد با مشتریان، و مدیریت زمان وجود داشته باشند. هنجارها به کارکنان کمک میکنند تا بفهمند چه نوع رفتاری در سازمان مورد پذیرش است.
4⃣ الگوهای رفتاری
#الگوهای_رفتاری به رفتارهای معمول و تکراری در سازمان اشاره دارند که به عنوان راهنمایی برای چگونگی انجام کارها و تعاملات با دیگران عمل میکنند. این الگوها میتوانند شامل روشهای خاصی برای انجام وظایف، نحوهی برخورد با مسائل، و یا سبکهای ارتباطی باشند.
5⃣ نمادها و مراسمها
#نمادها و #مراسم#ها شامل اشیاء، نمادها، یا رویدادهایی هستند که معانی خاصی برای اعضای سازمان دارند و به تقویت فرهنگ سازمانی کمک میکنند. این موارد میتوانند شامل لوگوی شرکت، لباسهای فرم، جشنها و مراسمهای سالانه، و یا تشریفات خاصی مانند معرفی کارکنان جدید باشند.
6⃣ زبان و داستانها
#زبان و #داستان_ها شامل اصطلاحات خاص، زبان مشترک، و داستانهای سازمانی هستند که میان کارکنان به اشتراک گذاشته میشوند. این عناصر به عنوان ابزارهای قدرتمند برای انتقال ارزشها و باورهای سازمان عمل میکنند و به ایجاد یک هویت مشترک کمک میکنند.
7⃣ ساختار سازمانی
#ساختار_سازمانی به چگونگی سازماندهی واحدها و تیمها، سلسلهمراتب مدیریت، و روشهای گزارشدهی اشاره دارد. این ساختار میتواند تأثیر عمدهای بر فرهنگ سازمانی داشته باشد، به خصوص در مورد نحوهی تصمیمگیری و نحوهی تعاملات بین واحدهای مختلف.
8⃣ محیط فیزیکی
#محیط_فیزیکی شامل طراحی و چیدمان فضاهای کاری، امکانات و تجهیزات موجود، و حتی مکان جغرافیایی سازمان است. این محیط میتواند به تقویت یا تضعیف فرهنگ سازمانی کمک کند. برای مثال، فضاهای باز و انعطافپذیر ممکن است همکاری و ارتباطات بین کارکنان را تشویق کنند.
9⃣ رویهها و فرآیندها
#رویه_ها و #فرآیندها شامل روشهای استاندارد شده برای انجام کارها و تصمیمگیریها در سازمان هستند. این رویهها میتوانند در زمینههای مختلفی مانند استخدام، ارزیابی عملکرد، پاداشدهی و ترفیع مورد استفاده قرار گیرند و به عنوان یک ابزار برای همسو کردن رفتارها با فرهنگ سازمانی عمل کنند.
🔟 رهبری و مدیریت
#رهبری و #مدیریت به عنوان الگوهای رفتاری برای سایر کارکنان عمل میکنند و میتوانند تأثیر زیادی بر فرهنگ سازمانی داشته باشند. رهبران و مدیران با رفتارها و تصمیمهای خود، ارزشها و هنجارهای سازمانی را تبیین و تقویت میکنند.
✅ این عناصر با هم ترکیب میشوند تا #فرهنگ_سازمانی منحصر به فردی را برای هر سازمان ایجاد کنند. درک و مدیریت این عناصر به سازمانها کمک میکند تا فرهنگ خود را تقویت و بهبود بخشند، و از این طریق به اهداف استراتژیک خود دست یابند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل تعالی سازمانی
✅ #مدل_تعالی_سازمانی بهعنوان یک ابزار خود سنجی توسعهیافته تا به سازمانها این امکان را بدهد که جایگاه فعلی خود را ارزیابی و نقاط قوت کلیدی و نقاط نیازمند بهبود را شناسایی کنند.
✅ اما مدل #تعالی_سازمانی به شرکتها آزادی عمل مطلقی نمیدهد تا با انجام کارهای از پیش تعیینشده به تعالی برسند بلکه به سازمانها کمک میکند تا بر اساس چارچوبی گامبهگام که با شناسایی شروع و با جایزه تعالی تمام میشود؛ اقدام به تعالی سازمانی کنند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ پنج رویکرد به استراتژی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ پنج رویکرد به استراتژی
✅ در طول دهه های گذشته تعداد قابل توجهی تکنیک، مدل و #چهارچوب برای تحلیل های استراتژیک تدوین گردیده است که هرکدام در یک برهه زمانی خاص توانسته است توجه پژوهشگران، مدیران و استراتژیست های سازمان ها را به خود جلب نماید. از آنجا که عمده تکنیک های تحلیل استراتژیک بر مبنای تحلیل محیط و بازار و قابلیت های سازمان و انتخاب بهترین گزینه پیش رو با توجه به این دو عامل به وجود آمده اند، مشابهت های زیادی در آنها مشاهده می شود. بسیاری مکمل یکدیگر به حساب می آیند، برخی ویژگی مشابهی را از دیدگاهی دیگر مورد بررسی قرار داده است ، برخی از آنها به مقوله رقابت توجه خاص داشته اند و برخی دیگر کاملا رقابت گریز پیشنهاد شده اند.
✅ مدل هایی وجود دارد که #تحلیل_استراتژیک را استاتیک و برخی دیگر بر مبنای مدل های سناریو ای پیشنهاد می کند، تعدادی از چهارچوب ها قدم های مشخصی را پیشنهاد داده اند و برخی دیگر به کلیات اکتفا نموده اند. به رغم وجود چنین دانش عظیمی، تحلیل گران استراتژیک برای انتخاب تکنیک تحلیلی مناسب با چالش هایی رو به رو هستند زیرا انجام تحلیل های استراتژیک، بکارگیری نیروی کارشناسی به میزان زیاد و مبلغ گزاف را در پی خواهد داشت درحالی که انتظار نیز می رود در مدت زمان کوتاهی انجام گردد. از این رو در سال های اخیر تحقیقات جالب توجهی راجع به انتخاب تکنیک مناسب برای تحلیل استراتژیک در سازمان ها انجام گردیده است که در ادامه به نمونه موفقی از آن اشاره می گردد:
✅ دسته بندی مفیدی که توسط گروه مشاوران #بوستون (Boston Consulting Group) برای بررسی و ایجاد تمایز میان تکنیک های تحلیل استراتژیک پیشنهاد شده است، ابعاد چهارچوب های تحلیلی استراتژیک را به دو مولفه پیش بینی پذیری (Predictability) و شکل پذیری (Malleability) تقسیم می نماید که تعریف هر یک از این دو مولفه به این شرح است:
◾پیش بینی ناپذیری:
سازمان شما به چه مقدار نسبت به قابل پیش بینی بودن مولفه هایی مانند میزان تقاضا، عملکرد سازمان، دینامیک رقابت و تغییرات در مشخصات بازار اطمینان دارد و با چه دقتی می توانید این مولفه ها را برای آینده پیش بینی کنید؟
◾شکل پذیری:
شما یا رقبای شما تا چه میزان می توانید بر مولفه های ذکر شده در بند فوق اثر گذار باشید؟ یعنی سازمان تا چه حد می تواند بر فضای و اکوسیستم کسب و کار تاثیر بگذارد ( آن را خلق کند یا تغییر دهد) نامطلوبیت ( نامساعد بودن، زمختی و آزاردهندگی)
✅ از تقاطع این دو محور ماتریسی با چهار خانه به وجود می آید که با توجه به نگرش استراتژیست در باره دو مولفه فوق، امکان انتخاب مدل تحلیلی مناسب برای او حاصل می گردد. این ماتریس چهارچوب های تحلیل استراتژیک را به چهار نوع سنتی (Classic)، قابل انطباق(Adaptive)، شکل پذیر (Shaping)، بلند پروازانه (Visionary) تقسیم می کند. که هریک از چهارچوب های قدیمی و جدید تحلیل #استراتژیک در یکی از این وضعیت ها قرار می گیرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar