✍ ماتریس مدیریت استرس
✅ استرس به معنای فشار و در اصطلاح به معنای #فشار_روانی است که میتوان گفت احساس تنش درونی است که توسط یک عامل فشار بیرونی یا درونی ایجاد میشود و هرگاه فشاری بر شخصی وارد شود، واکنشی در او ایجاد میگردد که میتواند علائم جسمی، روانی یا اجتماعی داشته باشد. به این واکنش غیراختصاصی استرس و اضطراب میگویند. با روش های مدیریت استرس و اضطراب بیشتر آشنا شوید!
✅ گرچه در بسیاری از موارد استرسها مفید بوده و باعث افزایش کارایی جسم و روان میگردد و درنتیجه باعث هشیارانهتر عمل کردن و دستیابی به پاسخ سؤالات یا رسیدن به اهداف میشود که به آن استرس خوشایند یا مثبت میگویند. ولی میزان بالای استرس عواقب زیادی همچون کاهش کارایی، تنش درونی، غمگینی، اضطراب، افسردگی، اختلالات جسمی-روانی، اختلالات خواب، فراموشی و کاهش مقاومت بدن و ابتلا به عفونتهای مکرر، سردرد و... که منجر به #استرس ناخوشایند یا منفی میشود.
✅ #استرس در حقیقت پاسخ بدن ما به محیط اطرافمان است که اغلب در اثر وقایع خاصی پدید میآید. علتهای ایجادکننده استرس را استرسور مینامند و این علل در افراد متغیرند. واکنش بدن ما نسبت به استرسها با ترشح برخی مواد شیمیائی - هورمونها - انجام میشود و حالتی تحت عنوان جنگوگریز را پدید میآورد؛ اما اضطراب کلمهای است که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و احساسات همچون سر جلسه امتحان، هنگام سخنرانی و ... بسیار مورداستفاده قرار میگیرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ عناصر اصلی فرهنگ سازمانی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ عناصر اصلی فرهنگ سازمانی
✅ #فرهنگ_سازمانی شامل مجموعهای از عناصر است که به عنوان پایههای تشکیلدهندهی آن عمل میکنند. این عناصر به طور کلی عبارتند از:
1⃣ ارزشها
#ارزش_ها به اصول و استانداردهای اساسی اشاره دارند که رفتارهای کارکنان و تصمیمگیریهای سازمانی را هدایت میکنند. این ارزشها میتوانند شامل صداقت، احترام، نوآوری، مسئولیتپذیری، و مشتریمداری باشند. ارزشها به عنوان هستهی فرهنگ سازمانی عمل میکنند و در تمام جنبههای عملکرد سازمانی تاثیرگذار هستند.
2⃣ باورها
#باورها به مجموعهای از فرضیات و درکهای مشترک میان اعضای سازمان اشاره دارند که نحوهی نگاه آنان به جهان و محیط کار را شکل میدهد. باورها میتوانند شامل مواردی مانند اعتقاد به اهمیت همکاری تیمی، توانایی در تغییر و تطبیق، و تأکید بر کیفیت محصولات و خدمات باشند.
3⃣ هنجارها
#هنجارها مجموعهای از انتظارات و قواعد نانوشته هستند که رفتارهای مطلوب و نامطلوب در سازمان را تعیین میکنند. این هنجارها میتوانند در زمینههای مختلفی مثل نحوهی ارتباطات، برخورد با مشتریان، و مدیریت زمان وجود داشته باشند. هنجارها به کارکنان کمک میکنند تا بفهمند چه نوع رفتاری در سازمان مورد پذیرش است.
4⃣ الگوهای رفتاری
#الگوهای_رفتاری به رفتارهای معمول و تکراری در سازمان اشاره دارند که به عنوان راهنمایی برای چگونگی انجام کارها و تعاملات با دیگران عمل میکنند. این الگوها میتوانند شامل روشهای خاصی برای انجام وظایف، نحوهی برخورد با مسائل، و یا سبکهای ارتباطی باشند.
5⃣ نمادها و مراسمها
#نمادها و #مراسم#ها شامل اشیاء، نمادها، یا رویدادهایی هستند که معانی خاصی برای اعضای سازمان دارند و به تقویت فرهنگ سازمانی کمک میکنند. این موارد میتوانند شامل لوگوی شرکت، لباسهای فرم، جشنها و مراسمهای سالانه، و یا تشریفات خاصی مانند معرفی کارکنان جدید باشند.
6⃣ زبان و داستانها
#زبان و #داستان_ها شامل اصطلاحات خاص، زبان مشترک، و داستانهای سازمانی هستند که میان کارکنان به اشتراک گذاشته میشوند. این عناصر به عنوان ابزارهای قدرتمند برای انتقال ارزشها و باورهای سازمان عمل میکنند و به ایجاد یک هویت مشترک کمک میکنند.
7⃣ ساختار سازمانی
#ساختار_سازمانی به چگونگی سازماندهی واحدها و تیمها، سلسلهمراتب مدیریت، و روشهای گزارشدهی اشاره دارد. این ساختار میتواند تأثیر عمدهای بر فرهنگ سازمانی داشته باشد، به خصوص در مورد نحوهی تصمیمگیری و نحوهی تعاملات بین واحدهای مختلف.
8⃣ محیط فیزیکی
#محیط_فیزیکی شامل طراحی و چیدمان فضاهای کاری، امکانات و تجهیزات موجود، و حتی مکان جغرافیایی سازمان است. این محیط میتواند به تقویت یا تضعیف فرهنگ سازمانی کمک کند. برای مثال، فضاهای باز و انعطافپذیر ممکن است همکاری و ارتباطات بین کارکنان را تشویق کنند.
9⃣ رویهها و فرآیندها
#رویه_ها و #فرآیندها شامل روشهای استاندارد شده برای انجام کارها و تصمیمگیریها در سازمان هستند. این رویهها میتوانند در زمینههای مختلفی مانند استخدام، ارزیابی عملکرد، پاداشدهی و ترفیع مورد استفاده قرار گیرند و به عنوان یک ابزار برای همسو کردن رفتارها با فرهنگ سازمانی عمل کنند.
🔟 رهبری و مدیریت
#رهبری و #مدیریت به عنوان الگوهای رفتاری برای سایر کارکنان عمل میکنند و میتوانند تأثیر زیادی بر فرهنگ سازمانی داشته باشند. رهبران و مدیران با رفتارها و تصمیمهای خود، ارزشها و هنجارهای سازمانی را تبیین و تقویت میکنند.
✅ این عناصر با هم ترکیب میشوند تا #فرهنگ_سازمانی منحصر به فردی را برای هر سازمان ایجاد کنند. درک و مدیریت این عناصر به سازمانها کمک میکند تا فرهنگ خود را تقویت و بهبود بخشند، و از این طریق به اهداف استراتژیک خود دست یابند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل تعالی سازمانی
✅ #مدل_تعالی_سازمانی بهعنوان یک ابزار خود سنجی توسعهیافته تا به سازمانها این امکان را بدهد که جایگاه فعلی خود را ارزیابی و نقاط قوت کلیدی و نقاط نیازمند بهبود را شناسایی کنند.
✅ اما مدل #تعالی_سازمانی به شرکتها آزادی عمل مطلقی نمیدهد تا با انجام کارهای از پیش تعیینشده به تعالی برسند بلکه به سازمانها کمک میکند تا بر اساس چارچوبی گامبهگام که با شناسایی شروع و با جایزه تعالی تمام میشود؛ اقدام به تعالی سازمانی کنند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ پنج رویکرد به استراتژی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ پنج رویکرد به استراتژی
✅ در طول دهه های گذشته تعداد قابل توجهی تکنیک، مدل و #چهارچوب برای تحلیل های استراتژیک تدوین گردیده است که هرکدام در یک برهه زمانی خاص توانسته است توجه پژوهشگران، مدیران و استراتژیست های سازمان ها را به خود جلب نماید. از آنجا که عمده تکنیک های تحلیل استراتژیک بر مبنای تحلیل محیط و بازار و قابلیت های سازمان و انتخاب بهترین گزینه پیش رو با توجه به این دو عامل به وجود آمده اند، مشابهت های زیادی در آنها مشاهده می شود. بسیاری مکمل یکدیگر به حساب می آیند، برخی ویژگی مشابهی را از دیدگاهی دیگر مورد بررسی قرار داده است ، برخی از آنها به مقوله رقابت توجه خاص داشته اند و برخی دیگر کاملا رقابت گریز پیشنهاد شده اند.
✅ مدل هایی وجود دارد که #تحلیل_استراتژیک را استاتیک و برخی دیگر بر مبنای مدل های سناریو ای پیشنهاد می کند، تعدادی از چهارچوب ها قدم های مشخصی را پیشنهاد داده اند و برخی دیگر به کلیات اکتفا نموده اند. به رغم وجود چنین دانش عظیمی، تحلیل گران استراتژیک برای انتخاب تکنیک تحلیلی مناسب با چالش هایی رو به رو هستند زیرا انجام تحلیل های استراتژیک، بکارگیری نیروی کارشناسی به میزان زیاد و مبلغ گزاف را در پی خواهد داشت درحالی که انتظار نیز می رود در مدت زمان کوتاهی انجام گردد. از این رو در سال های اخیر تحقیقات جالب توجهی راجع به انتخاب تکنیک مناسب برای تحلیل استراتژیک در سازمان ها انجام گردیده است که در ادامه به نمونه موفقی از آن اشاره می گردد:
✅ دسته بندی مفیدی که توسط گروه مشاوران #بوستون (Boston Consulting Group) برای بررسی و ایجاد تمایز میان تکنیک های تحلیل استراتژیک پیشنهاد شده است، ابعاد چهارچوب های تحلیلی استراتژیک را به دو مولفه پیش بینی پذیری (Predictability) و شکل پذیری (Malleability) تقسیم می نماید که تعریف هر یک از این دو مولفه به این شرح است:
◾پیش بینی ناپذیری:
سازمان شما به چه مقدار نسبت به قابل پیش بینی بودن مولفه هایی مانند میزان تقاضا، عملکرد سازمان، دینامیک رقابت و تغییرات در مشخصات بازار اطمینان دارد و با چه دقتی می توانید این مولفه ها را برای آینده پیش بینی کنید؟
◾شکل پذیری:
شما یا رقبای شما تا چه میزان می توانید بر مولفه های ذکر شده در بند فوق اثر گذار باشید؟ یعنی سازمان تا چه حد می تواند بر فضای و اکوسیستم کسب و کار تاثیر بگذارد ( آن را خلق کند یا تغییر دهد) نامطلوبیت ( نامساعد بودن، زمختی و آزاردهندگی)
✅ از تقاطع این دو محور ماتریسی با چهار خانه به وجود می آید که با توجه به نگرش استراتژیست در باره دو مولفه فوق، امکان انتخاب مدل تحلیلی مناسب برای او حاصل می گردد. این ماتریس چهارچوب های تحلیل استراتژیک را به چهار نوع سنتی (Classic)، قابل انطباق(Adaptive)، شکل پذیر (Shaping)، بلند پروازانه (Visionary) تقسیم می کند. که هریک از چهارچوب های قدیمی و جدید تحلیل #استراتژیک در یکی از این وضعیت ها قرار می گیرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تحلیل وضعیت شرکت بر مبنای ماتریس جهت دار شل #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ تحلیل وضعیت شرکت بر مبنای ماتریس جهت دار شل
✅ تعیین یک هدف مناسب برای یک واحد کسب وکار #استراتژیک نمی تواند صرفاً توسط جایگاه آن در ماتریس جهتدار شل (رشد – سهم) تعیین شود. اولین بار جنرال الکتریک عوامل دیگری ر ا به ماتریس رشد – سهم افزود تا بتواند فعالیتهای گسترده خود را ارزیابی نماید. در این مدل هر فعالیت بر حسب دو معیار اصلی جذابیت بازار و توانمندی شرکت درجه بندی میشود.
✅ در معیار جذابیت بازار علاوه بر نرخ رشد بازار بعنوان بخشی از جذابیت بازار، اندازه بازار، نرخ رشد سالانه بازار، سود آوری، شدت رقابت، ضروریات تکنولوژی، آسیب پذیری تورمی، ضروریات انرژی، تأثیر زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و قانونی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در معیار توانمندی شرکت علاوه بر سهم بازار، عواملی چون رشد بازار، کیفیت محصول، شهرت نام تجاری، شبکه توزیع، اثر بخشی تبلیغاتی، ظرفیت تولید، بهره وری تولید، هزینه ها، عملکرد تحقیق و توسعه و سطح #دانش_کارکنان سطح مدیریت، مد نظر قرار گرفته است.
🔴 بخش های ماتریس جهت دار شل
✅ #ماتریس_جهت_دار_شل دارای 9 فاز است و در هر جهت به سه قسمت تقسیم میگردد. دایره در این ماتریس نشان دهنده اندازه بازار مربوطه است و قسمت تیره دایره سهم بازار فعالیت را در آن بازار نشان می دهد. مثلاً فعالیت A در یک بازار بزرگ با جذابیت بالا ، 75% سهم دارد. یکی از کاربرد های مهم ماتریس جهت دار شل تدوین استراتژی در سازمان هایی که بخش های وظیفه ای مختلف دارند. صاحب یک شرکت مادر هستند که شرکت های مختلفی تحت پوشش آن هستند. سازمان هایی که کسب و کار مختلف و تولید مختلف دارند.
✅ در واقع این ماتریس در راستای تکمیل ماتریس گروه #مشاورین_بوستون است و در حقیقت با افزودن فاکتورهایی به آن ماتریس، توان سازمانها را در تصمیم گیری برای اینکه در شرایط فعلی و جایگاه فعلی بازار آن سازمانها اکنون بهترین استراتژی پیشنهادی برای آن سازمان کدام است. چنانچه یک سازمان از میزان جذابیت بازار پایین و نیز قدرت رقابتی پایینی در صنعت برخوردار باشد، استراتژی غالب برای آن سازمان عقب نشینی یا انحلال است.
✅ این ماتریس دارای رویکرد مشابه با ماتریس GE است اما در این ماتریس به جای جذابیت بازار و نقاط قوت رقابتی، چشم اندازهای قابلیت #سودآوری و قابلیت های رقابتی سازمان را خواهیم داشت.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مولکولی ارتباط مؤلفه های برنامه ریزی راهبردی محیط درونی دانشگاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مولکولی ارتباط مؤلفه های برنامه ریزی راهبردی محیط درونی دانشگاه #پایگاه_جامع_مدیریار www.m
✍ مدل مولکولی ارتباط مؤلفه های برنامه ریزی راهبردی محیط درونی دانشگاه
✅ #برنامه_ریزی برای توسعه آموزش عالی نیازمند شناخت دقیق و متوازن از تمامی ابعاد محیط بیرونی و درونی دانشگاه است. محیط بیرونی موجب شناخت تهدیدها و فرصت های موجود و فرا روی سیستم برای برنامه ریز می گردد و شناخت محیط درونی به تحلیل نقاط ضعف و قوت و البته استراتژی های مورد نیاز را به چالش می کشاند.
✅ شناخت و قدرت تحلیل محیط درونی و بیرونی دانشگاه زمینه مناسبی از تامل و تفکر در ذهن برنامه ریز و مدیر ایجاد می کند تا تصمیم های منطقی و بر اساس عقلانیت و همچنین #تصمیمات آرمان گرایانه قابل امکان، اتخاذ نماید.
✅ تداعی و ترسیم یک #برنامه_موفق به شناخت متوازن و دقیق وابسته است .هر چقدر شناخت دقیق تر باشد امکان تحقق برنامه افزایش می یابد و هر چقدر متوازن باشد وسعت و اثربخشی برنامه بیشتر می شود. اما این شناخت از یک نهاد اجتماعی که متاثر از ابعاد مختلف زندگی انسانی و اجتماعی است و علل و عوامل متنوعی بر آن تاثیر می گذارند و یا از آن تاثیر می پذیرند کار سهل و آسانی نیست و نیازمند یک ساختار ذهنی سازمان یافته است.
✅ نسبت به تقدم و تاخر دو محیط و نحوه و میزان توجه برنامه ریز بحث گسترده است اما در این نوشتار در واقع به دنبال یک طبقه بندی و #ساختار سازمان یافته ذهنی و مفهومی معتبر و دقیق هستیم تا در قالب آن حداکثر شناخت دقیق و متوازن از نقاط ضعف و قوت _دانشگاه در ذهن برنامه ریز شکل یابد.
✅ برنامه ریزی فعالیتی انفرادی نیست و نیازمند کار و #مشورت گروهی است. معمولا در میزان توجه و اهم و مهم کردن مسائل درونی دانشگاه برای تعیین اهداف و اتخاذ تصمیمات هر فردی بر مبنای دیدگاه، تجربه و تخصص فردی نقطه سیبل و نگاه شخصی دارد بنابراین برای رسیدن به اولویت بندی شاخص ها و انتخاب راه حل ها نیازمند نظر و تجزیه و تحلیل متخصصان در یک پنل خبرگان هستیم.
✅ این ساختار بیانگر #ارتباطات وابسته محیط درونی دانشگاه است که بصورت اتم های درون مولکول باهم در ارتباط و وابستگی متقابل هستند. و هر مولفه تاثیرگذار و تاثیر پذیر از سایر مولفه هاست.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ شتاب علمی شوق برانگیز
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور در عرصه های مختلف شاهد تغییرات بنیادین و تغییرات اساسی در سیاست ها، رویکردها و روندها بود. یکی از مهم ترین این عرصه ها که خود بعداً زمینه ساز تغییرات گسترده تری در کشور گردید توجه به علم، دانش، دانشگاه و نقش آفرینی آن در فرایندها و فعالیت ها بود. توسعه نظام آموزشی و دانشگاه ها از یک سو و ایجاد رغبت عمومی برای حرکت در این مسیر از سوی دیگر سبب ایجاد عزم عمومی و توجه ویژه مردم به #جنبش_علمی در کشور گردید
✅ که بدون شک اثرات گسترده ای در روند #پیشرفت کشور نیز داشته است. آرام آرام با تأسیس و توسعه ی دانشگاه ها، پژوهشکده ها، اندیشکده ها و پارک های علم و فناوری دولتی و خصوصی به صورت گسترده و در سراسر کشور مردم و خصوصاً جوانان انگیزه ی مضاعفی برای حضور در مراکز علمی پیدا کردند و سطح سواد عمومی جامعه با سرعت قابل توجهی افزایش یافت.
✅ هر چند بعدها و با سبقت کمیت بر کیفیت در این زمینه چالش های جدی همچون #مدرک_گرایی، فارغ التحصیلان بیکار، غفلت از بی مهارتی و... گریبان نظام علمی و آموزشی را گرفت و کماکان نیز درگیر آن هستیم اما به هر حال پیشرفت های قابل توجهی رخ داده است که قطعاً قابل انکار نیست. جایگاه بالا و والای ایران در عرصه های علمی مختلف همچون؛ سلول های بنیادی، نانوفناوری، دانش هسته ای، صنایع نظامی و ... اتفاق بسیار مهمی است که در چند دهه ی اخیر رخ داده است و کماکان با سرعت تداوم دارد.
✅ هر چند از منظر #رهبر_انقلاب این مهم باید با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند. آن چنان که چندی پیش اشاره کردند: «دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان را نتیجه تلاش های بی وقفه 10، 15 سال اخیر در دانشگاه ها و مراکز علمی است. شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.»
✅ هر چند عده ای هستند که سمپاشی می کنند و تلاش دارند با ایجاد جو ناامیدی کشور را در همه ی عرصه ها در حال پسرفت نشان دهند اما بدون شک چشم بستن بر تواناییها و موفقیتهایی که توسط جامعه علمی و دانشگاهی کشور طی سال های اخیر خلق گردیده یک اشتباه بزرگ و تکراری است که سبب می شود بعضی وقت ها به آنچه داریم باور کافی نداشته باشیم، به ویژه دستاوردهای ارزشمند در حوزه #پژوهش و فناوری که متولد ذهن و اندیشه جوانان، دانشجویان و استادان دانشگاهی ما است و فارغ از هر نوع باوری نباید این نبوغ ایرانی را کوچک بشماریم، نادیده بگیریم یا انکار کنیم.
✅ تولید #علم_نافع و کاربردی و حرکت رو به رشد علمی کشور در همه ی عرصه ها باید کماکان از اولین دغدغه های نظام اجتماعی باشد چرا که پیشرفت در این زمینه سبب افزایش قدرت، امنیت و رفاه کشور و مردمان آن می شود. هنوز هم با همه ی مسائل و چالش های جدی که نظام علمی و آموزشی کشور با آن مواجه است این اصل غیر قابل انکار است که مسیر پیشرفت کشور از راه توسعه ی علم سودمند و کاربردی است. اگر در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دستیابی کشور به جایگاه علمی معتبر و رفیع در سطح منطقه و جهان به عنوان یک آرمان مطرح بود اکنون این مهم ضرورتی غیر قابل انکار و پیش نیاز اساسی توسعه و توانمندی کشور است.
✅ باید این «شتاب شوق انگیز» که مطلعی برای رشد جامعه ی ایرانی از طریق علمی بوده است کماکان استمرار یابد، به روز رسانی و تازه گردانی شود، چالش ها و مسائل آن شناسایی و رفع گردد، از آن حمایت شود و به آن در همه ی ابعاد احترام گذاشته شود تا کشور بتواند مستقل از دیگران هر آن چه بدان نیاز دارد را با شایستگی و توانمندی کسب کند تا بدین وسیله رفاه و #مطلوبیت_زندگی مردم تا حد زیادی افزایش یابد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سه شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۳، شماره ۴۴۳۵
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مهارت های توسعه فردی
✅ #توسعه_فردی، تلاش و سرمایهگذاری برای رشد مهارتهای فردی است. این فرآیند مربوط به یک زمان خاص نیست، زیرا فرد میتواند در شرایط مختلف سنی، تحصیلی و موقعیتی این مهارتها را گسترش دهد؛ همچنین گسترش این مهارتها باعث رشد فردی و پیشرفت در زندگی اجتماعی او میشود.
✅ #توسعه_فردی فرایندی آگاهانه، سیستماتیک و پیوسته است که هر فرد با تکیه بر آن، مهارتها، دانش، نگرش و رفتارهای خود را بهبود میدهد تا بهتر بتواند از ظرفیتهای خود استفاده کرده و به هدفهایی که در زندگی برای خود انتخاب کرده دست پیدا کند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar