#پیرسالاری یا #الدروکراسی
#پایگاه_جامع_مدیریار
#Elderocracy
⇦ در علوم انسانی برای انتقال معناها و پیامها میتوان بهسادگی مفهوم سازی کرد. مفاهیم عمدتاً برای رفتارها، کنشها، انتخابها، علائق و رویههایی که جدید هستند ولی مرتباً تکرار میگردند ساخته میشوند. شاید یکی از موضوعات مهم برای مفهومسازی که قدمت زیادی هم دارد، حکومتها و نظامهای سیاسی باشد. از یونان باستان تا کنون برای اداره امور و حکمرانی با توجه به تجارب ملتهای مختلف، مفاهیم گوناگونی ساخته شده است مانند: دموکراسی، تئوکراسی، تیرانی، آریستوکراسی، الیگارشی، اوتوکراسی، مونارکی و ...
⇦ و این روزها با دیدن اتفاقاتی که در گوشه کنار جهان رخ میدهد خصوصا جوانتر شدن نسل دولتمداران و مدیران ارشد در برخی کشورها و بالعکس پیر ماندن و حتی مسنتر شدن بدنه تصمیمگیران و زمامداران و دولتمردان برخی دیگر، به فکرم رسید که شاید بهتر است مفهوم دیگری نیز برای این نوع دومی ساخته شود، شکل حکمرانی که دایره تصمیمگیری و مدیریت کلان را روز به روز تنگ و تنگتر میکند و بهسختی آنرا محدود به ریش سفیدان و کهنسالها میکند.
⇦ البته نه اینکه جوانان اصلاً مجالی پیدا نکنند، برخی از آنها خصوصاً ژنهای خوب، نزدیکان و خویشاوندان گاهی چند نفری بر حسب شانس و تصادف میتوانند خود را به دایره تنگ مدیریت کلان برسانند. اما در مجموع کمترین اعتماد به نیروهای جوان میشود و صندلیها به سختی توسط مسنهای شیفته خدمت رها میشود. بی گمان استفاده از افراد مجرب خصوصاً در مناصب مشاورهای مطلوب است اما هیچ پیشرفتی بدون فکرهای تازه و جوان بدست نمیآید. پس مفهوم الدروکراسی باید در کنار دیگر مفاهیم برای معرفی برخی نظامهای سیاسی، دولتها و اداره امور کلان استفاده شود.
⇦ #ویژگیهای_الدروکراسی
➊ #تغییر را بهسختی میپذیرد.
➋ سخت به #محافظه_کاری گرایش دارد.
➌ #گردش_نخبگان در آن رسماً تعطیل است.
➍ عمدتاً پس از #بازنشستگی (اگر رخ دهد)، کماکان امکان تداوم پستهای جدید برایش وجود دارد.
➎ #انگیزه برای تلاش و پیشرفت در میان جوانان به طوری جدی کاهش مییابد.
➏ به جوانها عمدتاً نه بهعنوان #فرصت بلکه خطر نگاه میشود.
🔚 سخن آخر:
در مجموع الدروکراسی اگر برای مدت طولانی تداوم یابد، رکود و سکون در جامعه حاکم خواهد شد و در عمل سیر قهقرایی در پیش خواهد گرفت. #الدروکراتها بهتر است برای بقای خودشان هم که شده از فرصت دادن به فکرها و نیروهای جوان و باانگیزه نهراسند، به جوانان اعتماد کنند و مثلاً درِ کابینهشان را بهروی آنها باز کنند، البته منظورم کابینه دولت است نه آن کابینه دیگر ...
@modiryar
17.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کتابهای آینده با تکنولوژی #واقعیت_افزوده
#پایگاه_جامع_مدیریار
بسیاری از تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه آموزش به عنوان یک انقلاب یاد می کنند. ببینید این کتاب که مجهز به واقعیت افزوده است چطور می تواند به یادگیری بهتر کمک کند.
@modiryar
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لیوان را زمین بگذارید...
#تفکر_مثبت
@modiryar
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاهی نمیشود که نمیشود که نمیشود ...
#پایگاه_جامع_مدیریار
@modiryar
#سندرم_صندلی_گهوارهای
#Rocking_Chair_Syndrome
💢 سندرم صندلی گهوارهای:
• به حالتی گویند که بارها کاری را انجام میدهید؛ اما نتیجهای دربرندارد و از پیش نمیرود. در این شرایط تلاش میکنید و انرژی زیادی هم ممکن است صرف کنید، اما کارتان اثربخش نیست. در این موقعیت چه میکنید؟ آیا به همان رویه سابق ادامه میدهید یا درصدد تغییر برمیآیید؟ تجربه نشان داده که اگر کارتان را به همان روال سابق ادامه دهید #فرسودگی_شغلی برایتان ایجاد میشود و تنها خستگی و دلزدگی از کار باقی میماند.
💢 چرا سندرم صندلی گهوارهای اتفاق میافتد؟
• در بیشتر مواقع، اگر کمی به عقب برگردید متوجه میشوید ممکن است روشتان برای انجام کار خاصی اشتباه بوده باشد یا همه چیز در مرحله ایده باقی مانده باشد.
• در شرکتها و سازمانهایی که دچار سندرم صندلی گهوارهای هستند علیرغم اینکه #کارمندان تحرکی ندارند، ولی تظاهر به تحرک داشتن میکنند و همین گاهی باعث سردرگمی میشود. در ادامه این تظاهر به کار کردن، هیچ پویایی و پیشرفتی نیز حاصل نمیشود و در اغلب اوقات این پدیده مثل یک اپیدمی در سازمان پخش میشود.
💢 راههای جلوگیری ابتلا به سندرم صندلی گهوارهای:
⓵ #ایده کافی نیست:
• برای اینکه کارهایتان پیش بروند، باید به آنها عمل کنید. ایدهها باید عملی شوند. داشتن ایده به تنهایی فایدهای ندارد. در این شرایط احتمالاً از خود میپرسید، باید چه کارهایی برای جلو رفتن انجام دهید؟ هریک از ما ایدهای در سر داریم که میتواند زندگی کاری ما را بهتر کند، اما باید بدانیم که فقط داشتن ایده کافی نیست و به عمل کردن هم نیاز داریم. ممکن است حتی قدم کوچکی برداریم، اما همان قدم کوچک بهتر از ثابت ماندن است.
⓶ #ایدهها را عملی کنید:
• شاید مجبور شوید از ابتدا شروع کنید، اما همینکه دست به #تغییر و عملی کردن ایدههایتان میزنید، پیشرفت هم به دنبالش ایجاد میشود. وقتی ایدهتان را به مرحله عمل درمیآورید، از کارهایتان نیرو میگیرید و متوجه میشوید که چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نه.
• در طول راه یاد میگیرید و این یاد گرفتن سبب جابجایی شما میشود. شاید به شما بگویند کاری که قصد انجامش را دارید ممکن است سالها طول بکشد. ممکن است برای به نتیجه رسیدن مجبور باشید زمان زیادی صرف کنید، اما اگر دست به عمل هم نزنید، زمان میگذرد و ممکن است مدتی بعد حسرت فرصت از دسته رفته را بخورید.
⓷ از #تغییر نترسید:
• مورد بعدی که منجر به سندرم صندلی گهوارهای میشود ترس از عمل کردن است. حتماً شما با افرادی در محیط کار روبرو شدهاید که مدام درباره عاقبت کارتان هشدار میدهند و شما را از خطر بر حذر میدارند. این عده مدام شما را از ریسک کردن میترسانند و توصیه میکنند که کاری بیحاشیه و بدون دردسر داشته باشید.
• مگر همینکه اندوختهای برای بازنشستگی داشته باشید کافی نیست؟ چرا باید دست به خطر بزنید؟ اینها دو مورد از حرفهای معمول این عده است. باید بگوییم اگر بخواهید تحت تأثیر محافظهکاری قرار بگیرید، در همانجایی که هستید میمانید و پیشرفت نمیکنید.
• کافیست به راهی که میروید اعتقاد داشته باشید و خودتان باور کنید کاری که انجام میدهید درست است. پی بردن به #نقاط_ضعف و قوت، قدمی رو به جلوست، همانطور که از دیگران یاد گرفتن، قدمی در راستای تغییر و تحرک میتواند باشد.
@modiryar
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یاران همه رفتند، افسوس که جا مانده منم
حسرتا این گل خارا، همه جا رانده منم
پیر ره آمد و طریق رفتن آموخت
آنکه نا رفته و جا مانده منم
#پایگاه_جامع_مدیریار
@modiryar
#آموزش_تنانه
#پایگاه_جامع_مدیریار
#Embodied_Teaching
• "آموزش تنانه"، با تاکید بر نقش #تن_آگاهی به استفاده مناسب از بدن در یادگیری اشاره دارد. بدین معنا که بدن فرد، شناخت او را تحت تاثیر قرار می دهد و نقش مهمی در تولید هیجانات دارد. توجه به وضعیت مناسب بدن فراگیر در او تولید حس مثبت کرده و با احساس راحتی در محیط کلاس، وی ارتباط بهتری با مدرس و مطالب درسی برقرار می کند.
• فراهم آوردن #امکان_تحرک در فضای کلاس، وجود صندلی های نرم و راحت و اجازه خوردن و آشامیدن در کلاس به شاگردان از جمله مواردی است که به آنان تجربه خوشایند بدنی را می دهد. مدرسان می توانند با بهره گیری از این روش، با درگیرکردن هیجانات شاگردان و توجه به میزان راحتی وضعیت بدن آن ها، فرآیند به خاطرآوردن مطالب یادگرفته شده را تسهیل کنند.
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
📖 #غررالحكم، حديث ۸۱۲۵
۞ مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ
۞ هر كه با #دانش خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نكند.
@modiryar
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دقیقاً همان موقعی که فکر می کنی دیگه هیچ راهی وجود نداره ....
#دایره_۳۶۱_درجه
#پایگاه_جامع_مدیریار
@modiryar
#کتابنگار
📔 #چهار_اثر_فلورانس_اسکاول_شین
✍ #پایگاه_جامع_مدیریار
💢 اثرات عجیب دعا و نفرین!
• وقتی برای کسی از ته قلب آرزوی موفقیت، شادی و سلامتی می کنید، امواج نامرئی تفکرات و انرژی شما تشخیص نمی دهد که این آرزو متوجه دیگری است. این موج نیک خواهی ابتدا خود شما را سرشار از ماهیت خویش می کند. در حالت دعا تمامی قوای معنوی، سلول های مغز و حتی سیستم عصبی، زیر بارش این ذرات بهشتی قرار می گیرند که خود شما آن را تولید کردید.
• اگر از کسی بیزار و متنفر باشید نیز امواج کسالت و تنفر، نخست بر شما میبارد و سپس در ضمیرتان رسوب میکند. با توجه به این واقعیت ضمیر ناخودآگاه کسی که دعا و نفرین می کند، تشخیص نمیدهد این محصولات شفا بخش و یا مسموم کننده متعلق به فرد دیگریست و باید به سوی او صادر شود بلکه ضمیر ناخودآگاه، آن محصولات را ابتدا خودش جذب می کند.
💢 همیشه به یاد داشته باشید آبی که در رودخانه جاری است، نخست بستر خود را تر و سرشار از ذات خویش میکند و در نهایت به دریا میرسد.
@modiryar