eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
سو استفاده به احسن وجه   ✅ و بی مسئولیتی دولت های یازدهم و دوازدهم در مقوله سلامت مالی و اداری کشور را در برابر چالش جدی «مبارزه با فساد» قرار داده است. شاید آن روزی که رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری هدف عمده خود برای حضور در میدان را «مبارزه با فساد در دولت به جای مبارزه با فاسد در قوه قضاییه» اعلام کرد و ریشه ها و منابع اصلی فساد را نشانه رفت عده ای این ادعا را صرفاً یک موضوع تبلیغاتی قلمداد کردند ولی اکنون به خوبی می توان فهمید آن چه او در جایگاه مسئولیت در دستگاه قضا مشاهده کرده واقعیت های تلخ و آزار دهنده ای بوده که وی را ترغیب به این امر نموده است.   ✅ از مخرب و زیاده خواهی بانک ها و تعطیلی پشت سر هم واحدهای تولیدی (آن هم دقیقاً در سال هایی که رهبر انقلاب بر جهش و رونق تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی تأکید داشته اند) بگیرید تا حکایت تلخ بورس، فساد نورچشمی ها، آقازاده ها، رئیس کل سابق بانک مرکزی، برخی معاونان وزیر، برادر رئیس جمهور سابق و برادر معاون اول وی و غیره. قصد سیاه نمایی ندارم ولی واقعاً جای بخشش ندارد آن هایی که باید سبب رونق بازار، کنترل تورم، حفظ سلامت در روند توزیع کالاهای اساسی و یا مدیریت نرخ ارز باشند غضنفرهایی هستند که گل به خودی می زنند و از جایگاه های خود به احسن وجه سو استفاده می کنند.   ✅ قبل از تشکیل دولت مبارزه با فساد را کلید زد وی در مقام رئیس‌جمهور منتخب قبل از تشکیل دولت، کمیته‌ای را برای مبارزه با فساد تشکیل داد. کمیته‌ای که اولین جلسه آن قبل از شروع به کار دولت سیزدهم با حضور وزیر اطلاعات، رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، رئیس‌دیوان محاسبات، معاون سازمان بازرسی کل کشور، رئیس‌کمیسیون اصل نود مجلس و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار شد. ✅ قطعاً شرط اول قدم برای «دولت مردمی» ریشه کن کردن فسادی است که متأسفانه اکنون باید بگوییم دیگر سیستمی شده و نفس مدیریت کشور را گرفته است. دولت برای موفقیت در مسیر انجام این تکلیف مهم باید چند نکته را مورد توجه قرار دهد:   1⃣ باید در طول حیات دولت باید به عنوان فرایندی دائمی در جریان باشد اما باید مراقب بود امری فرسایشی، شعاری، مبتنی بر عادت و یا فرمایشی نگردد. 2⃣ گاهی فراموش می شود که مبارزه با فساد وظیفه همگانی است نه صرفاً نهادهای نظارتی. بند مهمی در شرح وظایف هر وزیر، استاندار و مدیر دولتی نوشته یا نانوشته وجود دارد که طبق آن باید بر حفظ امانت مردم و بیت المال و سلامت حداکثری مرئوسین و سیستم ها اهتمام ورزند. 3⃣ یکی از موضوعات مهمی که در مناسبات و تعاملات باید مورد توجه قرار گیرد انسجام و وحدت رویه از حیث تقنین، اجرا و مقابله با فساد است. در موارد بسیاری خلأ قانونی و یا عدم هماهنگی خود زمینه های بروز فساد را ایجاد می کند. 4⃣ با توجه به اورژانسی بودن کشور هرگونه مماشات، پرده پوشی، انکار واقعیت و چشم پوشی از فسادهای جزیی می تواند سبب بروز انحرافات گسترده و آسیب های اساسی شود. 5⃣ فساد به صورت تدریجی و در مرور زمان به صورت شکل می گیرد ولی بعد از مدتی حالت سیلاب پیدا می کند و همه افراد، سازمان ها و سامانه های مدیریتی را درگیر خود می کند. پس کنترل آن امری بنیادی است که نیازمند اصلاحات ساختاری گسترده است. 6⃣ شناسایی زمینه های مستعد فساد، حذف امضاهای طلایی، نقره داغ کردن بدون تبعیض، ترویج و تصویب قوانین سوت زنی و افشای فساد و افزایش آگاهی عمومی جهت شناخت قانون از عوامل ضروری در این راستا می باشد.   ✅ سخن پایانی این که پاشنه آشیل تمامی خدمات دولتمردان است. چرا که هم ارزش خدمات صادقانه ی آن ها را ضایع می کند، هم اعتماد عمومی را به شدت کاهش داده و سبب نارضایتی مردم می گردد، هم ترویج لقمه های حرامِ حاصل از فساد خیر، برکت و سلامت را در جامعه از بین می برد. رهبر معظم انقلاب تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند که اولین گام در این راستا ریشه کن شدن انحرافات قانونی و شرعی در تصمیمات و عملکرد دولتمردان است.   🔺منبع: ، 🔻شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰، کد خبر ۱۰۴۸۴۸۳   https://www.javann.ir/004Txb www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
جلوه های دیداری شهر همواره از دو بعد کارکردی و دیداری مورد مطالعه و توجه قرار می گیرد. بعد کارکردی به جنبه های عملکردی و بعد بصری به مقولاتی همچون رنگ، فرم، سازه و ترکیب فضا و محیط می پردازد. هر چند در سال های اخیر در کلان شهرهای کشور این امر بیشتر از گذشته مورد توجه و دقت مدیران شهری قرار گرفته است اما هنوز تا دستیابی به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. ✅ اگر کمی در شهر چرخ بزنید و با دقت این موضوع را دنبال کنید در خواهید یافت آلودگی برخی رنگ ها، سازه ها، ساخت ها و نمادها چشمان شما را آزار می دهد. این در حالی است که قرن ها خصوصاً در دوره ایران کشوری مدرن در حوزه معماری بوده است و هم اینک آثار ارزشمند و فاخر فراوانی از زمان های دور به صورت چشم نواز و درخشان مقابل چشم شهروندان و گردشگران برخی شهر های ما دلربایی می کنند. ✅ اگر قرار است «تجلی گاه معماری اسلامی و اصیل ایرانی» باشد «ساماندهی جلوه های دیداری شهر» باید به صورت جدی توسط مدیران و شهروندان دنبال گردد. در کشورهای توسعه یافته معمولاً ساخت و سازها، تبیلغات شهری و تصاویر موجود و منصوب در خیابان ها طبق قواعد شهرسازی استقرار یافته اند و هر محله بر اساس بافت شهری خود تبلغات خاصی دارد امری که حتی در رنگ بندی ساختمان ها نیز رعایت می گردد. ✅ اما به دلیل فقدان معیاری خاص این مهم کماکان پاشنه آشیل بسیاری از شهرهای ما است. از مجسمه ها، پلاک ها و تابلوهای رنگارنگ و در سایزهای ناهمگون در و دیوار و مغازه ها بگیرید تا عدم بهره مندی از طراحی های منسجم در ساخت و سازها، آرایش منطقی معابرو برج ها و ... که جلوه های بصری را با اختلال مواجه ساخته است. باید این موضوع به دلیل اثر ناخودآگاهی که بر آرامش ذهن مردم و زیبایی محیط دارد مورد توجه قرار گیرد. مقابله قانونی با افرادی که این مهم را نقض می کنند نیز باید در دستور کار جدی دست اندرکاران باشد. ✅ فراموش نکنیم آنچه در برابر دیدگان عموم مردم قرار می گیرد دارد هر چند امری خصوصی انگاشته شده است. کلام آخر این که شهر باید به «سلامت بصری» برسد. این مهم یک عزم و اقدام همگانی از سوی مدیران شهری، هنرمندان، مردم و کارشناسان حوزه شهرسازی را مطالبه می کند. «پیرایش شهر، بهبود سیمای رنگی، زیباسازی منظر و گرافیک شهری» در جهت ایجاد آرامش بصری و نشاط ذهنی شهروندان اهمیت فراوانی دارد که به تدریج با ایجاد نظم در طراحی و کاهش آلودگی های دیداری حاصل می گردد. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، شماره ۳۵۳۱ https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12301/337216 www.modiryar.com @modiryar
ولی افتاد مشکل ها 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰، شماره ۸۹۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
ولی افتاد مشکل ها ✅ چند ماهی است که دولت سیزدهم کارش را آغاز نموده و زمام امور را به دست گرفته است. هر چند جریان انتصابات و تعیین تکلیف سطوح مختلف مدیران دولت هنوز کامل نشده است و به نظر نگارنده با سرعت بسیار پایینی صورت می پذیرد اما به هر حال رویکردها و راهبردهای کلی دولت جدید با استقرار رئیس جمهور و وزرا آرام آرام بر جریان اجرایی کشور سایه می اندازد و روند اجرایی را شکل می دهد. ✅ در این میان به میزانی که مدیران جدید بر امور اشراف پیدا می کنند و یا به بیان عامیانه تر سر نخ مسائل را را به دست می گیرند به عمق فاجعه اقتصادی و تنبلی اداری کشور بیشتر پی خواهند برد. که بارزترین این امر در چند موضوع مهم اقتصادی از جمله بورس، افزایش قیمت خودرو و تورمی که کماکان روندی صعودی دارد خود را نشان داده است. ✅ به این موارد جریاناتی مثل بحران بنزین را هم اضافه کنید تا به خوبی دریابید دولت با چه مشکلات عظیمی مواجه است. البته غرض از بیان این مسائل سیاه نمایی یا تکرار مشکلاتی که همه ی ما کمابیش از آن با خبر هستیم نیست. بلکه این مقدمه را عرض کردم تا به چند نکته مهم اشاره کنم: ✅ اول: تا شناخت ما از عمق مشکلات و چالش های کشور خصوصاً در کامل و واقع بینانه نباشد حل و فصل آن نیز به صورت دقیقی صورت نخواهد پذیرفت. پس ضرورت دارد. کارگزاران امور زمان مناسبی را صرف احصا کم و کاستی ها و حدود و ثغور آن نمایند. ✅ دوم: هر چند نگاه راهبردی با برخی بازدیدهای محدود و جزیی نگری ها منافات دارد اما به هر حال برخی اوقات جزییاتی که به ظاهر مهم نیستند برای شناخت مسائل و حل مشکلات کلان کشور اهمیت فراوانی دارند. از این رو حتماً بازدیدهای میدانی و هفتگی و برخی اعضای کابینه از نقاط مختلف کشور (در صورتی که هدفمند و برنامه ریزی شده باشد) به خوبی اثربخش و راهگشا خواهد بود. که از آن می توان با عنوان «مدیریت بر مبنای بازدید از عملکرد واحدها» نام برد. ✅ سوم: مشکلات کشور گسترده و پیچیده هستند اما ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم. عمر در خوشبینانه ترین حالت چهارساله و به اندازه ی عمر هر دولت است پس اگر قرار باشد این فرصت محدود به صورت تکرار تجربیات و اشتباهات گذشتگان سپری شود عاقلانه نیست و کشور زیان فراوانی را متحمل خواهد شد. ✅ چهارم: پاشنه آشیل برای موفقیت در دو حوزه اساسی پیش بینی می شود. اول؛ توانمندی و کارآمدی مدیران و دوم سلامت اداری و مالی. اگر قبل از هر اقدام و تصمیم مهمی هر کدام از موارد فوق به عنوان پیش نیاز اساسی و ضروری ایجاد نگردد پیشرفت قابل توجهی رخ نخواهد داد. دو موردی که گفتم امور مهمی هستند که در سال های اخیر خسارات فراوانی به مردم وارد کرده اند که کماکان اثرات آن باقی است و سبب آزار آحاد جامعه نیز می گردد. ✅ سخن پایانی اینکه اقتصاد و نظام اداری کشور و آحاد جامعه دیگر طاقت بی کفایتی، بی عدالتی و بی مسئولیتی بجا مانده از دولت قبل را ندارند. پس باید همان طوری که بارها تأکید کرده اند عزم جدی و متفاوت از آن چه در دولت های قبلی وجود داشته است توسط دولت سیزدهم ایجاد گردد تا ضمن عمل به وعده ها معیشت مردم بهبود یابد. آرامش، آسایش، اخلاق و عدالت دقیقاً همان چیزی است که مردم از «دولت مردمی» توقع دارند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰، شماره ۸۹۷ www.modiryar.com @modiryar