eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
801 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
چارچوب تحلیل منابع، قابلیت ها و شایستگی ها www.modiryar.com @modiryar
مدل مفهومی جهت اندازه گیری فرضیه ها www.modiryar.com @modiryar
مراحل انجام پروژه های عارضه یابی 🔺نویسنده: 🔻مشاور سیستم های مدیریت ISO www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مراحل انجام پروژه های عارضه یابی 🔺نویسنده: #مرضیه_حسینی 🔻مشاور سیستم های مدیریت ISO #پایگاه_جام
مراحل انجام پروژه های عارضه یابی 🔺فاز اول: 🔻انتخاب مدل مناسب عارضه یابی (ابزار عارضه یابی مبتنی بر نیاز های کارفرما) ▪️مصاحبه با مدیران کلیدی شرکت به منظور درک مسایل و مشکلات اصلی ▪️شناسایی و اولوی بندی دغدغه ها و انتظارات کارفرما از عاملین تغییر برون سازمانی ▪️تهیه ماتریس ابزار عارضه یابی / نیازمندی کارفرما به منظور انتخاب مناسب ترین ابزار عارضه یابی ▪️جمع آوری اطلاعات تکمیلی جهت انتخاب ابزار مناسب عارضه یابی ▪️تصمیم گیری (مبتنی بر روش AHP)برای انتخاب ابزار عارضه یابی 🔺فاز دوم: 🔻عارضه یابی تعالی سازمانی ⇦ (عارضه یابی مبتنی برشبیه سازی فرایند جایزه ملی تعالی سازمانی) ▪️هدف گذاری سطح تعالی سازمانی مورد انتظار (تعهد، تقدیر نامه، تندیس) ▪️انتخاب روش مناسب (کارگاه ماتریس، پرسشنامه استاندارد، اظهارنامه) باتوجه به هدف تعالی ▪️برگزاری کارگاه های آموزشی تعالی سازمانی در سطح شرکت (کارگاه آشنایی با مدل تعالی سازمانی، کارگاه آشنایی با منطق رادار و نحوه تنظیم اظهارنامه) ▪️برنامه ریزی برای اجرای فرایند خودارزیابی(زمان بندی، شیوه اجرا) ▪️ارایه مشاوره به سازمان در فرایند تهیه خودارزیابی ▪️تهیه و ارایه گزارش های متنوع (اظهارنامه شرکت، فهرست نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود شرکت، پیشنهاد پروژه های بهبود کمک به شرکت برای حضور در جایزه تعالی سازمانی، ارایه گزارش بازخور تعالی) 🔺فاز سوم: 🔻عارضه یابی بلوغ فرایندی ⇦ (عارضه یابی مبتنی برسنجش سطح بلوغ فرایندهای کلیدی شرکت) ▪️شناسایی فرایندهای کلیدی شرکت ▪️طراحی و ویژه سازی چک لیست های سنجش سطح بلوغ فرایندهای کلیدی ضمن الگوبرداری از بهترین تجارب(Best Practices) فرایندی ▪️برگزاری کارگاه ارزیابی سطوح بلوغ فرایندهای کلیدی ▪️ترسیم پروفایل بلوغ(ماتریس فرایندها/ویژگی ها/بلوغ) ▪️شناسایی برنامه های کوتاه مدت، و بلند مدت جهت ارتقای تدریجی سطح بلوغ فرایندی(با نگرش BPI) ▪️ترسیم نقشه راه (Roadmap) رسیدن به کلاس جهانی فرایندها 🔺فاز چهارم: 🔻عارضه‌یابی موضوعی با چک لیستهای معین ⇦ (عارضه یابی حوزه‌های مشخص سازمان با چک لیستهای مشخص) ▪️مشاوره با سازمان در خصوص انتخاب حوزه مناسب جهت عارضه یابی ▪️عارضه یابی سبک رهبری، عارضه یابی فرهنگ، عارضه یابی کار تیمی ▪️عارضه یابی خلاقیت، عارضه یابی منش مدیران و غیره. ▪️ارائه یا طراحی چک لیست های عارضه یابی موضعی متناسب با حوزه انتخاب شده ▪️انجام عارضه یابی مبتنی بر چک لیست ▪️ارائه بازخورد نتایج ارزیابی موضوعی و راهکارهای بهبود ▪️برنامه ریزی و اجرای راهکارهای بهبود در موضوع مشخص 🔺نویسنده: 🔻مشاور سیستم های مدیریت ISO www.modiryar.com @modiryar
🔴 هرم شایستگی رهبران صنایع خلاق 🔺سطح اول: 🔻 ▪تفکر راهبردی ▪مدیریت فرهنگی ▪رهبری الهام بخش 🔺 سطح دوم: 🔻 ▪شبکه سازی ▪مدیریت پروژه ▪توسعه کارکنان ▪مشارکت محوری ▪شهرت رسانه ای ▪آگاهی دورنی و برون سازمانی ▪پایداری مبتنی بر مسئولیت اجتماعی 🔺 سطح سوم: 🔻 ▪نوآوری ▪مدیریت تغییر ▪مدیریت عملکرد ▪تصمیم گیری و حل مسأله ▪ارتباطات اثربخش و حل مسأله 🔺 سطح چهارم: 🔻 ▪اخلاق مداری مبتنی بر صداقت www.modiryar.com @modiryar
🔴 مدیرعامل با چه چالش هایی روبرو است؟ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🔴 مدیرعامل با چه چالش هایی روبرو است؟ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
🔴 مدیرعامل با چه چالش هایی روبرو است؟ 1⃣ عقب نماندن از پیشرفت‌های فناوری و تحول دیجیتال ▪بسیاری از کارکردهای یک کسب و کار (Business Functions) مثل ، بازاریابی، مالی، منابع انسانی و… به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت هستند تا هر کدام از دپارتمان‌ها بتوانند با کیفیت و اثربخشی بالاتری، وظایف خود را انجام دهند و نتایج متفاوتی خلق کنند. آگاه بودن مدیر ارشد اجرایی نسبت به بکارگیری از این فناوری‌ها در کسب وکار، به مساله مهمی در سازمان ها تبدیل شده است. 2⃣ نحوه پیدا کردن و حفظ استعدادهای برتر ▪یکی از مشکلات مدیر عامل در سازمان، خلق یک استراتژی کاربردی برای جذب و نگهداشت افرادی است که دارای استعدادهای برتر هستند. CEOs باید سعی کنند در مناسب، استعدادها را جذب کنند و در شرایط بد، آنها را از طریق منابع داخلی، توسعه دهند. 3⃣ پرورش فرهنگ سازمانی قدرتمند ▪پرورش در فضای کسب و کار فعلی و از آنجایی که شرکت‌ها دائماً تغییر می‌کنند، لذا این موضوع یکی از مهم‌ترین چالش های مدیریتی محسوب می‌شود. به عنوان یک CEO، احتمالا دوست داشته باشید فرهنگ پر جنب و جوش و مشارکتی خود را حفظ کنید؛ زیرا امروزه، مزیت رقابتی اصلی کسب وکارها، نیروهای انسانی هستند و فرهنگ سازمانی قوی می‌تواند از این افراد پشتیبانی کند. 4⃣ اختصاص زمان کافی برای فکر کردن ▪اکثر می‌دانند که داشتن زمان برای فکر کردن و تأمل، برای شفاف‌سازی و به حرکت درآوردن یک فرآیند استراتژیک سازمانی بسیار مهم است. شاید در ظاهر، اختصاص دادن زمان به انجام چنین کارهایی ساده به نظر برسد اما حقیقت این است که اصلا کار راحتی نیست و ناتوانی یا عدم برنامه ریزی صحیح در اختصاص این زمان، به یکی از چالش های مدیر عامل تبدیل شده است. 5⃣ توانایی پیشرفت کردن در شرایط عدم قطعیت و نابسامانی ▪به عنوان یک مدیر عامل، بیشتر اوقات زمانی که می‌خواهید دیدگاه‌ها و چشم اندازهای خود را بصورت عملیاتی در سازمان پیاده سازی کنید و در سازمان، را رقم بزنید، تمرکز کافی را ندارید یا به دلیل مشغله‌های زیاد و عدم قطعیت بالا، آن کار را معمولاً به تعویق می‌اندازید. 6⃣ یک گام جلوتر از رقبا بودن ▪همانطور که در مطالب قبلی در مورد این موضوع صحبت کردیم که چگونه یک گام از رقبا جلوتر باشیم، به عنوان یکی از چالش های ، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که: «چگونه می‌توان در یک بازار رقابتی، رقابت پذیر بود و با دیگران رقابت کرد؟» 7⃣ ایجاد یک تیم قوی مدیریتی در سازمان ▪یک CEO باید زمان خود را بر روی استخدام مدیران مناسب (از منابع داخلی یا خارجی) متمرکز کند و سپس مستمر و متمرکزی در راستای حل مشکلات سازمان داشته باشد. ▪داشتن یک تیم مدیریتی قوی، به کمک می‌کند تا در هر چالشی که سازمان با آن روبرو می‌شود، بتوانند از فکر، ایده و نظرات دیگر مدیران بیشترین بهره را ببرند و آن مشکل را با کمترین هزینه و زمان حل و فصل کنند. 8⃣ برقرای ارتباط قوی توأم با تغییرات مداوم ▪ همه یا رهبرانی که با آن‌ها کار کرده‌ایم، چه در خود سازمان و چه در صنعت، با تغییر مسیر کسب وکار و منحرف شدن آن مبارزه می‌کنند. ▪وقتی می‌خواهید را بر عهده بگیرید، کلید موفقیت، اعتماد و ارتباط شفاف است. 9⃣ ایجاد یک محیط امن و حمایتی ▪در اولویت قرار دادن ، نحوه انعکاس فرهنگ سازمانی بر روی آنها و تاثیر آن بر سازمان، همگی جز دغدغه های مدیریت عامل محسوب می‌شوند. ▪️وقتی نیروهای انسانی احساس می‌کنند به شکلی که به آن عادت نکرده‌اند، به چالش کشیده می‌شوند، و در عین حال فکر می‌کنند که توسط مدیریت درک و حمایت می‌شوند، اتفاقات مختلف در رخ می‌دهد. 🔟 شناسایی فرصت‌ها و انتخاب بهترین گزینه‌ها ▪به عنوان یک ، باید هوش و شَمه‌ی بالایی برای جستجو کردن و شکار بهترین فرصت‌ها برای رشد و تقویت کسب وکار خود داشته باشید. ▪اما چالشی که این دسته از با آن روبرو هستند این است که «کدامیک بهترین انتخاب ممکن است؟» www.modiryar.com @modiryar
هرم یادگیری ▪مطالعه کتاب 🔴 ده درصد از آنچه می خوانیم ✅ ▪گوش کردن به مدرس 🔴 بیست درصد از آنچه که می شنویم ✅ ▪مشاهده 🔴 سی درصد آنچه می بینیم ✅ و ▪تماشای فیلم ▪بازدید از نمایشگاه ▪مشاهده یک ارائه ▪دیدن انجام عمل 🔴 پنجاه درصد آنچه که می بینیم و می شنویم ✅ ▪مشارکت در یک بحث سخنرانی 🔴 هفتاد درصد آنچه که می گوییم ✅ و ▪انجام یک ارائه نمایشی ▪شبیه سازی یک تجربه واقعی ▪انجام یک کار به شکل واقعی 🔴 نود درصد آنچه می گوییم و انجام می دهیم www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ دو اصل اساسی در موفقیت تحصیلی 🔺#انگیزه 🔻#راهبرد #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار
دو اصل اساسی در موفقیت تحصیلی 🔺 🔻 1⃣ (motivation) به عنوان عالم نیرو دهنده ، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف می‌شود. انگیزش یک تمایل یا گرایش به عمل کردن به طریق خاص است و انگیزه نیاز یا درخواست ویژه‌ای است که انگیزش را موجب می‌شود. در واقع انگیزه را علت و دلیل رفتار می‌دانند. دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می‌دهیم ولی بعضی دیگر را انجام نمی‌دهیم، انگیزه‌های ما هستند. ▪فرآیند تحصیل از عمده جریاناتی است که با سیستم انگیزشی در‌گیر است. فعالسازی و تقویت در دانش جویان اهداف مبتنی بر یادگیری آنها را برآورده خواهد ساخت و دوام و پایایی آنها را تضمین خواهد کرد. دانش جویی که دارای انگیزه های درونی قوی می باشد، نه صرفا بر مبنای کسب نمرات برتر ، جوائز و امتیازات ویژه ، بلکه بر اساس انگیزه‌های درونی خویش وارد عمل خواهد شد. ▪غالباً افرادی که با تحمل انواع سختی ها و مشقت ها به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند در واقع از خود به عنوان نیرو دهنده و تقویت کننده استفاده می‌کنند. افراد خود انگیخته یا افرادی که دارای انگیزش درونی هستند، نیاز به استفاده مداوم از انگیزشهای بیرونی ندارند. هر چند استفاده از این مشوق ها آنها را فعال تر و انگیخته‌تر می‌سازد اما کاهش یا فقدان آنها چندان تاثیری در کاهش انگیزش آنها برای فعالیت و در نتیجه کاهش عملکردشان نخواهد داشت. ▪ به عوامل و مقیاس های جزئی تری تبدیل می شوند که شناخت دقیق آنها می تواند علت های افت تحصیلی دانش آموزان را تا حدی شناسایی کند تا برای برطرف کردن آن برنامه ریزی مناسبی صورت پذیرد.در زیر با مهمترین این عوامل موثر در انگیزه های تحصیلی آشنا می شوید. ① جهت گیری درونی نسبت به هدف ② جهت گیری بیرونی نسبت به هدف ③ ارزش تکلیف ④ باور کنترل یادگیری ⑤ خودکارآمدی ⑥ انتظار پیامد ⑦ لذت یادگیری ⑧ فرسودگی تحصیلی ⑨ اضطراب امتحان 2⃣ ▪منظور از راهبردهای یادگیری ( Learning Strategies ) ، طرح های کلی، روش ها و فنون ذهنی برای حل مساله و اکتشاف هایی برای هستند. به عبارت دیگر فعالیت هایی هستند که باعث تسهیل در عملکرد فرد می شوند. راهبردهای یادگیری دامنه گسترده ای دارند و از تکنیک‌های بهبود حافظه گرفته تا راهبردهای امتحان دادن و مطالعه کردن را در بر می گیرند. ▪ راهبردهای یادگیری را به راهبردهای شناختی و فراشناختی تقسیم می کند و معتقد است که راهبردهای شناختی برای تسهیل یادگیری و تکمیل تکلیف به کار می رود، در حالی که راهبردهای فراشناختی به منظور بازبینی این پیشرفت مورد استفاده قرار می گیرند. ▪ برای پیشرفت و دست‌یابی به اهداف شناختی استفاده می شوند و راهبردهای فراشناختی جهت نظارت بر این فرآیندها به کار گرفته می‌شوند. در زیر مهم ترین راهبرد های یادگیری که باعث پیشرفت موثر در وضعیت تحصیلی می شود بیان می شود. شناخت نقاط ضعف و یا عدم بکار گیری این راهبردها و برنامه ریزی صحیح برای یاد گیری این مهارت ها به پیشرفت منجر می شود: ① مرور ذهنی ② بسط دهی ③ سازماندهی ④ تفکر انتقادی ⑤ راهبردهای فراشناختی ⑥مدیریت زمان و محیط مطالعه ⑦ نظم دهی تلاش و پشتکار ⑧ یادگیری از همسالان ⑨ کمک طلبی www.modiryar.com @modiryar
مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (ISM) روشی اکتشافی برای شناسایی روابط شاخص‌ها و سطح‌بندی آنها مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایانه است. با استفاده از این روش می‌توان الگوی روابط علی و پیچیده میان یک مجموعه از عوامل را شناسایی کرد. ✅ این روش نوعی است که براساس پارادایم تفسیری بنا نهاده شده است. هدف این روش نیز شناسایی روابط بین متغیرهای زیربنایی یک پدیده چندوجهی و پیچیده است و برای مطالعات مدیریت و علوم اجتماعی مناسب است. ✅ (ISM) روشی برای بررسی‌ اثر هر یک از متغیرها بر روی متغیرهای دیگر است. این طراحی رویکردی فراگیر برای سنجش ارتباط است و برای توسعه چارچوب مدل به‌کار می‌رود تا اهداف کلی تحقیق امکان‌پذیر شود. 🔴 مقدمه‌ای بر مدلسازی ساختاری-تفسیریتاریخچه: مدلسازی ساختاری-تفسیری برگردان Interpretive structural modeling به زبان پارسی است. ایده نخستین این روش توسط وارفیلد به سال ۱۹۷۴ مطرح گردید و توسط اندرو سیج به سال ۱۹۷۷ توسعه پیدا کرد. بیشتر پژوهش‌های کنونی براساس استوار هستند. ✅ کاربردها: از این روش برای شناسایی روابط میان یک مجموعه عوامل، شاخص‌ها یا متغیرها استفاده می‌شود. روش ISM رویکردی اکتشافی دارد بنابراین برای شناسایی رابطه میان عوامل مناسب است. از این منظر کاربرد ISM مشابه است اما علاوه بر شناسایی روابط به سطح‌بندی شاخص‌ها نیز می‌پردازد. کاربرد اصلی این روش برای پژوهشگران، طراحی الگوی اولیه پس از شناسایی عوامل زیربنایی پدیده مورد مطالعه با روش‌های کیفی است. ✅ ابزار گردآوری داده‌ها: برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ISM استفاده می‌شود. دقت کنید این پرسشنامه تنها یک است و با پرسشنامه‌های سنجش نگرش با طیف لیکرت تفاوت دارد. مفاهیمی مانند روایی و پایایی نیز در مورد این پرسشنامه مصداق ندارند. ✅ کاستی‌ها: در روش ISM تنها از ۰ و ۱ برای تعیین روابط شاخص‌ها استفاده می‌شود بنابراین پاسخ‌دهندگان آزادی چندانی در بیان رابطه شاخص‌ها ندارند. برای رفع این مشکل بهتر است از روش تحلیل ساختاری استفاده شود یا ISM-DEMATEL مورد استفاده قرار گیرد. 🔴 گام‌های روش مدل سازی ساختاری-تفسیری برای انجام مدلسازی ساختاری-تفسیری پنج گام اصلی برداشته می‌شود: 1⃣ تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری 2⃣ ماتریس دستیابی 3⃣ ماتریس انتقال‌پذیری 4⃣ سطح‌بندی شاخص‌ها 5⃣ ترسیم نمودار قدرت نفوذ-وابستگی www.modiryar.com @modiryar