🔴 شیوه اندازه گیری سطح بلوغ مدیریت دانش سازمانی
✍ #حسین_نوریان
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
🔴 شیوه اندازه گیری سطح بلوغ مدیریت دانش سازمانی ✍ #حسین_نوریان #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جا
🔴 شیوه اندازه گیری سطح بلوغ مدیریت دانش سازمانی
✍ #حسین_نوریان
✅برای ارزیابی و اندازه گیری #بلوغ_مدیریت_دانش_سازمانی شیوه های گوناگونی ایجاد گردیده است که یکی از پر استفاده ترین آنها مدل APQC است. در این الگو ( که از مدل بلوغ عمومی اندازه گیری سطح بلوغ سازمانی الهام گرفته شده است ) بلوغ مدیریت دانش در پنج سطح تقسیم بندی شده است که در هر سطح نیز چهار مولفه بررسی می شود:
1⃣ #تکنولوژی
2⃣ #فرایند
3⃣ #کارکنان
4⃣ #استراتژی
🔺سطح اول:
🔻آغازین (گسترش آگاهی سازمانی)
✅ این سطح پایه اولیه ای است که اغلب شرکت ها #مدیریت_دانش را از آن آغاز می کنند، در این سطح فرایند مشخص و رسمی برای تولید، استخراج، به اشتراک گذاری و کاربری از دانش وجود ندارد،اما برخی شواهد مقطعی، غیر منسجم و ساختار نیافته دال بر به اشتراک گذاری برخی از تجربیات در سازمان وجود دارد که البته تاثیر چندانی بر عملکرد موفق در شرکت نداشته است. در این سطح سیستمی برای کنترل مستندات وجود دارد و سازمان از سطحی از داده ها و اطلاعات اولیه برخوردار است.
✅ برای فرارفتن سریع از این گام، باید به اهداف زیر توجه شود و آنها تبدیل به برنامه های اجرائی گردند.
▪فرهنگ سازی و ترویج مدیریت دانش در سازمان به گونه ای که مدیران و کارکنان آن را بفهمند و نسبت به آن واکنش داشته باشند
▪فراهم آوری تصویری جامع و قانع کننده از آنچه که قرار است با انجام مدیریت دانش در سازمان اتفاق بیفتد و تاثیر آن بر ذی اثران مختلف
▪کاوش و بررسی حوزه هائی از سازمان که بیش از بقیه ممکن است مدیریت دانش برای آنها موثر باشد
🔺سطح دوم:
🔻توسعه (تجربیات محدود و قابل تکرار)
✅ گام اول برای ورود به این سطح از #بلوغ_مدیریت_دانش با انجام دور (iteration) اول از استراتژی گذاری مدیریت دانش شروع می شود. این استراتژی باید به صورت کاملا منسجم و همسو با استراتژی های اصلی سازمان طرح ریزی شود و مشخص نماید فرصت هائی که در اثر این استراتژی برای سازمان ایجاد می شود کدامند. این راهبردها باید به اهداف استراتژیک کمی ( از جمله نرخ بازگشت سرمایه گذاری مدیریت دانش ) تبدیل شوند.
✅ فعالیت های زیر برای حصول اطمینان از موفقیت در مدیریت دانش می بایست در سازمان انجام گردد:
▪ایجاد فرهنگ و روش رهبری سازمانی جهت پشتیبانی از فرایند مدیریت دانش
▪ایجاد ساختار حاکمیت فرایتدی مدیریت دانش و همچنین سازماندهی تسهیل گری آن
▪فراهم آوری منابع و ابزارهای مدیریت دانش و پیش بینی و تدوین بودجه برای آن
▪فراهم آوری نقشه راه اجرائی برای مدیریت دانش در سازمان
🔺سطح سوم:
🔻استاندارد شده (فرایندها و دیدگاه های مشترک)
✅ بیشترین تمرکز در این سطح بر مدیریت استراتژی های تدوین شده در سطح قبل و تدوین و رسمی سازی فرایند مدیریت دانش در سازمان است و یکپارچگی کامل میان فرایندهای دیگر حوزه تعالی با مدیریت دانش برقرار می گردد. فرایندهائی همچون #مدیریت_استراتژیک، مدیریت ریسک و مدیریت فرایندها با فرایند مدیریت دانش یکپارچه می شوند.
✅ فعالیت های لازم برای حصول اطمینان از موفقیت در مدیریت دانش در این سطح از بلوغ:
▪شناسائی حوزه های فرصت برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای مدیریت دانش
▪استاندارد سازی فرایند مدیریت دانش
▪اجرای ابتکاراتی برای دستیابی به صرفه به مقیاس در انجام فرایند مدیریت دانش
▪فراهم آوری استراتژی و فرایند مدیریت تغییرات در اثر خروجی های مدیریت دانش یا ایجاد همسوئی میان آن فرایند ( درصورت وجود ) با فرایند مدیریت دانش
▪جاری سازی فرایند مدیریت دانش در فعالیت های روزمره کارکنان
🔺سطح چهارم:
🔻بهینه (اندازه گیری شده وانطباق پذیر)
✅ در این سطح، زیرساخت #نظام_مدیریت_دانش به صورت کامل در سازمان فراهم گردیده است و فرایندها و ابزارهای آن به صورت کامل تدوین و استاندارد سازی شده اند و به کارگیری فرایند مدیریت دانش آن مقدار عمیق و فراگیر شده است که بر نتایج عملکردی سازمان تاثیر مشهودی داشته است.
✅ برخی از فعالیت های اصلی که در این سطح باید انجام شوند عبارتند از:
▪فراگیر سازی مدیریت دانش در سطح سازمان ( عمق و گستردگی )
▪ایجاد همسوئی کامل میان اهداف عملکردی سازی و اهداف مدیریت دانش
🔺سطح پنجم:
🔻نوآورانه (بهبود مستمر تجربیات)
✅ در بالاترین #سطح_بلوغ، مدیریت دانش مهم ترین قابلیت سازمان برای دستیابی به اهداف استراتژیک است. در این مرحله تمامی فرایندهای سازمان و اقدامات ابتکاری دستیابی به استراتژی ها، بر استفاده از فرایند مدیریت دانش بصورت مستمر بهبود می یابند.
✅ #مدیریت_دانش در طرح ریزی محصولات و خدمات و فرایندها نهادینه شده است و یکی از فرایندهای رسمی و پرتکرار سازمان به شمار می رود و تبدیل به عادت هر روزه کارکنان شده است
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل روابط ساختاری معنویت فضای کار عجین شده با شغل و تعهد سازمانی
✍ #دکتر_بهرام_گراوند
✅ #تعهد_سازمانی به عنوان دیدگاه روانشناسی اعضای سازمان نسبت به وابستگی آنها به سازمانی که در آن کار میکنند، تعریف میشود.
✅ تعهد سازمانی نقشی اساسی در تعیین اینکه آیا یک کارمند برای مدت طولانیتری در سازمان خواهد ماند و با اشتیاق برای رسیدن به #هدف_سازمان کار خواهد کرد، ایفا میکند.
✅ زمانی که تعهد سازمانی در مجموعه شما تعریف شود، از طرفی رضایت کارمندان، تثبیت رهبری و #بهبود_عملکرد ایجاد شده و از طرفی دیگر، درگیری کارمندان، عدم امنیت شغلی و ویژگیهای مشابه این چنینی از بین خواهند رفت.
✅ #سطح_تعهد یک کارمند نسبت به کار خود نیز مهم است. در جایگاه یک مدیر باید این مهم را در نظر بگیرید و میزان عملکرد روزانه و تعهد کارمند به انجام وظایف خود را بسنجید.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگوی یکپارچه راهبرد کارآفرینی سازمانی
#دکتر_مهران_رضوانی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ لباس تقوا
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ بزرگی می گفت: «لباس علم و دانش، لباس تخصص و توانمندی، لباس سود و منفعت و ... را از تن به درکنید و لباس تقوا بپوشید سپس با تقوا کار علمی، تخصصی، سودآور و ... انجام بدهید.» منظور از این جمله این است که هر کاری که می خواهید انجام بدهید باید در پناه تقوا باشد یعنی بدانید به صورت نظری و باور کنید به صورت عملی که خدا هست، شما را می بیند، قضاوت می کند و پاداش و جزا می دهد. تقوا براي روح مانند خانه است براي زندگي و مانند جامه است براي تن. پس بدانید این برای شما بهتر است همان طور که در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: «وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْر» که معنای آن چنین است: «و #لباس_تقوا نیکوترین جامه است». شاید اگر همین یک جمله از توصیه های شریف قرآن مورد توجه انسان ها قرار می گرفت بسیاری از انحرافات، اشتباهات، دشمنی ها و نابهنجاری های حیات بشری رخ نمی داد و زندگی آدمی بسیار سالم تر و لذت بخش تر بود.
✅ واقعیت تلخ زندگی امروز این است که در آن #اخلاق حلقه ی مفقوده کارکرد نظام های بشری است و متأسفانه دربسیاری از مناسبات و تصمیمات انسان ها اخلاق رنگ باخته است و اصول آن رعایت نمی شود و یا این که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. گاهی ناخودآگاه در مرور زمان انسان دچار غفلت می شود و فراموش می کند خدا و روز حسابی هست و باید برای یکایک رفتارهایش پاسخگو باشد. لذا تخت گاز می رود و هر جور منافعش اقتضا نماید رفتار می کند و بعد از مدتی بسیاری از اصول را کنار گذاشته و تنها به مطامع و مصالح شخصی و دنیوی خود می اندیشد. بدین گونه در ورطه ای هولناک از زندگی قرار می گیرد که شاید دنیای خود را آباد کند ولی نهایتاً برایش سودی نخواهد داشت و عاقبتی نامبارک در انتظارش خواهد بود. خودسازی و برخورداری از آمادگی روحی در مواجهه با اتفاقات روز و پدیده های اجتماعی برای انسان اصل مهم و اساسی است.
✅ باید علاوه بر این که به #سلامت_جسمانی خود اهمیت می دهیم روح و روان خویشتن را نیز از پلیدی ها و هر آنچه ما را از مقام انسانی و اخلاقی دور می کند در امان نگه داریم. در جریان یک برنامه خودسازی باید به ابعاد مختلف پرداخت. اگرچه محور خودسازی فاصله گرفتن از «راحت» و «غفلت» است، اما گاهی این حرکت به پیگیری برنامه های معنوی و اصلاح صفات روحی می پردازد و گاهی به تنظیم فعالیت های رایج زندگی معطوف می شود. تقوا تنها رعایت حدود مسلمانی و دستورات شریعت نیست بلکه از آن بالاتر تقوا در معنای واقعی خود رعایت حدود انسانی و اخلاقی است. دقیقاً همان جایی معنا پیدا می کند که انسان در معرض تصمیم یا رفتاری قرار می گیرد که دوگانه خیر و شر است اگر در مدار رعایت حدود باشد و به بیان دیگر بر مدار تقوا حرکت کند باعث سعادت خویشتن می شود و در غیر این صورت به همان میزان از مسیر منحرف خواهد شد.
✅ تقوا و پرهیزگاری یک فضیلت اخلاقی منحصر به فرد، کانون تمام خوبیها و نیروی بازدارندۀ درونی است که ماشین وجود انسان را از سقوط در پرتگاه ها حفظ نموده و او را به سرمنزل مقصود میرساند. #تقوا به قلعۀ مستحکمی ماند که انسان را از تاخت و تاز دشمنان داخلی یعنی هوا و هوسهای نامشروع نفسانی و شیطانی محفوظ میدارد و از اصابت تیرهای مسموم و ضربههای مهلک گناه به روح و روان او جلوگیری کرده و قلبش را مرکز تابش انوار الهی قرار می دهد. در مسیر زندگی شهوات و امیال و هوس ها و امیدهای کاذب و دروغین و لغزشهای فراوان وجود دارد. اینجاست که انسان باید دائما مراقب باشد مبادا روحش آسیب ببیند و این جز با بیداری و آگاهی و مراقبت دایم و مستمر امکان پذیر نیست.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۲، شماره ۹۶۸
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل توسعه یافته بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان های پروژه محور
✍ #دکتر_عادل_آذر
✅ بهرهگیری از #نظام_بودجه_ریزی_بر_مبنای_عملکرد در ایران آغاز شده است و سازمانهای مختلف مدعی استقرار و پیادهسازی این نظام هستند. با این وجود میزان پیشرفت آن رضایتبخش نیست. از اینرو به منظور ارزیابی میزان پیشرفت در آن و با بهرهگیری از مدل بلوغ سازمان، مطالعات گوناگونی در طراحی الگوی سنجش بلوغ بودجهریزی ارائه شده است.
✅ بر این اساس #مدل_توسعه_یافته بلوغ بودجهریزی بر مبنای عملکرد در دو بخش قابلیتها و نتایج تعریف و برای ارزیابی و سنجش هر یک از این دو بخش درختوارهای از شاخصها و زیرشاخصها احصا و تعریف گردید. بهرهگیری از مدل این تحقیق این امکان را فراهم میکند تا میزان پیشرف دستگاهها و سازمانهای مختلف در امر استقرار و پیادهسازی نظام بودجهریزی بر مبنای عملکرد توسط شاخصهای عملکردی مورد ارزیابی قرار گیرد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 ماتریس خانه کیفیت
✅ #خانه_کیفیت ماتریسی است که در آن رابطه میان WHATs (چه ها) و HOWs (چگونه ها) مشخص می گردد. هدف از مرحله QFD فازی محاسبه اهمیت نهایی مشخصه های مهندسی است.
✅ سمت چپ #ماتريس_خانه_كيفيـت، بيـانگر ورودي الزامـات مشـتري اسـت (چـه چيزهـايي را سفارش مي دهد). سمت راست آن، بيانگر ارزيابي رقابتي گزينه هاي كيفي از ديد مشتريان اسـت.
✅ سقف آن، الزامات فني مورد نظر براي ارضاي الزامات كيفي مشتريان را نشان مي دهـد و ارتبـاط دو به دوي آنها را مشخص مي كند. داخل ماتريس روابط متقابل و درجه ارتباط بين الزامات كيفـي #مشتريان و الزامات فني را نشان مي دهد و قسمت پاييني مـاتريس، خروجـي آن، يعنـي اهميـت الزامات فني در طراحي محصول را مشخص مي كند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 عوامل موثر بر رضایت مندی ارباب رجوع
#دکتر_یوسف_محمدی_فر
✅ در دنیای کسب و کار امروزی دیگر شرکتها نمی تواند نسبت به انتظارات و نیازهای مشتریان بی تفاوت باشند آنها باید تمام توان خود را در جهت افزایش رضایت مشتری به کار گیرند. چرا که تنها منبع برگشت سرمایه مشتریان هستند. رضایت مشتری به دنبال خود مزایابی از قبیل ایجاد مزیتهای رقابتی، کاهش هزینه های ناشی از اشتباه، ترغیب مشتری به تکرار معامله و وفاداری، کاهش هزینه های جلب مشتریان جدید، افزایش اعتبار و شهرت، و رشد توسعه پایدار را به همراه دارد.
✅ در شرکت های خدماتی عوامل موثر بر رضایت مشتریان از جنبه های مختلف قابل بررسی است. اطلاع رسانی یکی از مهمترین عوامل موثر در رضایت مشتریان است. مشتریان شرکتهای باید نسبت به نحوه مراجعه و پیگیری امور خود از اطلاعات کافی و در دسترس برخوردار باشند. خدمات رسانی باید سرعت لازم را داشته باشد و مشتریان بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن کار خود را به انجام رسانند. این خدمات باید تا حد امکان بدون عیب و نقص و با درستی ارائه شود.
✅ با برخورد ارباب رجوع به یک مانع اداری، احتمال زیادی می رود که وی از انجام آن کار صرفنظر کند.، توانایی اداره در حل مشکلات ارباب رجوع رضایت بخش است.، میزان عصبانیت در صورت عدم حل مشکل ارباب رجوع بستگی به شخصیت رفتاری و روانی ارباب رجوع دارد.، کارمندان این اداره کل به میزان قابل توجه دارای شخصیت رفتاری و برخورد شایسته با ارباب رجوع هستند.، رفاقت و عدم رفاقت و نزدیکی در پاسخگویی به سوالات دخالت داده نشده است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل مفهومی چارچوب مدیریت دانش سازمان بهره وری آسایی
✍ #بهروز_قلیچ_لی
🔴 سازمان بهرهوری آسیایی APO
✅ #سازمان_بهره_وری_آسیا، یک سازمان میان دولتی – منطقهای است که در ماه می سال ۱۹۶۱ به عنوان بخشی پیشقدم در بهرهوری برای توسعه بیشتر اقتصادی در آسیا و منطقه اقیانوس آرام تأسیس شد. هم اکنون ۲۰ کشور از قاره آسیا در این سازمان عضو می باشند. فعالیت این سازمان از طریق شبکهای از سازمانهای بهرهوری ملی (NPOها) است که به عنوان بدنههای رسمی رابط برای پیادهسازی پروژهها و پیشبرد حرکتهای بهرهوری ملی در کشورها قلمداد می شوند.
✅ سازمان بهره وری آسیایی از طریق دبیرخانه خود در توکیو با سرویسدهی به عنوان مغز متفکر و مشاور منطقهای و اقتصاد ۲۰ کشور عضو اقدام به راهاندازی تحقیقات و بررسیهایی برای شناسایی نیازهای معمول جهت توسعه طرحهای عملی مناسب کرده که تلاشهای اعضا در توسعه اقتصادی از طریق افزایش #بهره_وری را حمایت میکند. در میان دیگر کاربردها، یک کاربرد کلیدی دیگر APO، انتشار دانش و اطلاعات درباره متدولوژیها و ابزارهای بهرهوری در منطقه از طریق برگزاری سمینارها، کنفرانسها، کارگروهها و جلسات مطالعه میباشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل جایگاه ارزیابی در فرایند خط مشی گذاری
✍ #دکتر_رضا_واعظی
✅ براي كسب بهترين نتيجه از #ارزيابی_خط_مشی بايد محدوديتهاي خردگرايي و نيروهاي سياسي كه خط مشي را شكل ميدهند به وضوح شناسايي شوند. شايد سودمندترين نتيجه ارزيابي خط مشي نه در نتايج مستقيم آن، بلكه در فرآيند يادگيري خط مشي باشد که ملازم با آن است.
✅ بازيگران #خط_مشی به طور مداوم از ارزشيابيهاي رسمي و غير رسمي خط مشيهاي خود نكات را ميآموزند. و مواضع خود را اصلاح ميكند. آموختههاي آنها از ارزيابيها هم بر حقايق عيني و هم به تفسيرهای ذهني از آن حقايق استوار است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 نوع شناسی رفتارهای انحرافی
✍ رابینسون و بنت
✅ ﺗﻌﺮﯾﻒ رفتار انحرافی کارکنان
▪#رفتار_انحرافی_کارکنان یکی از مباحث مهم در تئوریهای مدیریت، مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی است. رفتار انحرافی کارکنان نوعی رفتار ارادی است ﮐﻪ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را زیرپا میگذارد و ﺳﻼﻣﺖ سازمانی و سلامت ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧ ﯾﺎ ﻫﺮ دو را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
▪در ﻣﻄﺎﻟﻌه اﺧﯿﺮ #ﮔﺮوﯾﺰ و #ﺳﮑﺖ اﯾﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ را ﮔﺴﺘﺮش داده و رﻓﺘﺎر اﻧﺤﺮاﻓﯽ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان رﻓﺘﺎر ﻋﻤﺪی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ اﻋﻀﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﻼف ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺸﺮوع ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ.
✅ براﺳﺎس اﯾﻦ ﺗﻌﺎرﯾﻒ، ﻫﻤﮥ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺮّب، دو ﻣﺸﺨﺼﮥ ﻣﺸﺘﺮک ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ دارﻧﺪ:
1⃣ اﯾﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ارادی اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
2⃣ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ آﻧﻬﺎ آﺳﯿﺐ رﺳﺎﻧﺪن ﺑﻪ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﺎزﻣﺎن و اﻋﻀﺎﯾﺶ، ﺳﻬﺎﻣﺪاران و ﻫﻤﮥ آﻧﻬﺎﺳﺖ.
✅ درﺑﺎره رﻓﺘﺎر اﻧﺤﺮاﻓﯽِ ﻣﺤﻞ ﮐﺎر، ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺗﺒﺎدل اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﻈﺮﯾﮥ ﻓﺸﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺷﺎره ﮐﺮد.
▪️#ﻧﻈﺮﯾﮥ_ﺗﺒﺎدل_اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ رﻓﺘﺎر ﻋﺎدﻻﻧﻪ و اﻋﺘﻤﺎد در رواﺑﻂ ﺧﻮد ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن (ﻣﺪﯾﺮ، ﻫﻤﮑﺎران و..) را اﺣﺴﺎس ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺎ اﺣﺘﻤﺎل ﮐﻤﺘﺮی ﻣﺮﺗﮑﺐ رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺤﺮاﻓﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ﻧﻈﺮﯾﮥ ﻓﺸﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺷﺎره ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﻣﻌﺮض ﻓﺸﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺤﻞ ﮐﺎر ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ، ﺑﻪ روﺷﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، از ﺟﻤﻠﻪ ارﺗﮑﺎب رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺤﺮاﻓﯽ ﺑﺎ آن ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
#Workplace_Deviant_Behaviors
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 تأثیر پایبندی سازمانی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار
✍ #دکتر_نرجس_یزدانی
✅ #رفتار_انحرافی_کارکنان ﻣﺴﺌﻠﻪای ﺟﺪی ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﻬﺎﺳﺖ و ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﮐﻼﻧﯽ را ﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﺮﯾﺎ ﺑﻘﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮐﺎﻫﺶ آﻧﻬﺎ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.
#Workplace_Deviant_Behaviors
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar