Modiryar | مدیریار
✍ اثربخشی پروژه و ارتباط آن با رفتار سازمانی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modirya
✍ اثربخشی پروژه و ارتباط آن با رفتار سازمانی
▪#اثربخشی_پروژه بکارگیری سیستماتیک منابع، دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها در سطوح مختلف پروژه فرد، گروه و سازمان پروژه در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل زمان، هزینه و کیفیت و همسو سازی با اهداف و برنامه های کلان سازمان می باشد.
▪با بررسی متغیرهای موجود در سطوح مختلف یک #پروژه می توان به این نتیجه رسید که عوامل رفتاری در یک سازمان به عوامل زیادی از بیرون و از درون سازمان ارتباط دارد و نمی توان به داشتن فقط چند معیار و شاخص بسنده کرد ولی شروع این کار مهمتر می باشد و بهبود اجرای کار مسلماٌ از برداشتن قدم اول حاصل می شود.
✅ متغیرهای رفتاری سازمانی
▪ با بررسی انجام شده می توان عوامل تاثیر گذار بر متغیرهای موجود اشاره کرد و به این نتیجه رسید که هر متغیر در سطوح مختلف (فرد، گروه، سازمان) چه تاثیری بر اثر بخشی پروژه در سه حوزه زمان، هزینه و #کیفیت دارد.
▪به عنوان مثال #فرآیندهای_سازمانی تاثیر مستقیم بر زمان و هزینه های پروژه دارد. و یا رضایت شغلی یکی از متغیر های اصلی تاثیر گذار بر سه شاخص اصلی پروژه می باشد. میتوان در یک جلمه گفت تمامی این متغیر ها بر سه شاخص اصلی پروژه یعنی زمان ، هزینه و کیفیت ارتباط مستقیم دارد.
▪در سازمان های “سبز″ که #فرآیندهای_پروژه محور را ترویج می کنند، مدیران پروژه های کامل و قاطع در تمامی سازمان جهت اجرای پروژه ها حضور دارند. در این مفهوم، “سبز″ به معنی محیطی که انگیزش افراد و تیم ها را از بین نمی برد. این محیط به افراد این اجازه را می دهد تا بصورت طبیعی کار کنند.
✅ مثال هایی از یک محیط سبز سازمانی شامل موارد زیر است:
▪همکاری بجای رقابت
▪اعتماد بین کارمندان و مدیران
▪افرادی که بصورت کامل و مداوم با دیگران ارتباط برقرار می کنند.
▪درک رایج و مشترک از اهداف که معنا و دلیل فعالیت ها را ارائه می کند.
▪یک چشم انداز به اشتراک گذاشته شده که منجر به شفافیت در تهیه دستورالعمل های کاری می شود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ متغیرهای رفتاری سطوح سازمانی
✅ #مدیریت_عوامل_رفتاری یک پروژه ارتباط مستقیم با شاخص های منابع انسانی و عملکرد سازمانی از قبل حفظ و نگهداشت کارکنان ، بهرهوری و اثر بخشی کارکنان، هزینه های منابع انسانی دارد. که از مهمترین ارکان این مسئله شناسایی این متغیر های رفتاری می باشد.
✅ #رفتار_سازمانی، بررسی رفتار انسان ها در محیط سازمانی و بررسی رفتار سازمان ها در محیط اقتصادی و اجتماعی است. با این تعریف، قسمت عمدهی آنچه ما امروز، به عنوان ارزشمندترین دستاوردهای زندگی بشر میشناسیم و همینطور قسمت عمدهی آنچه امروز موجب نفرت و شرمساری نسل بشر است، به نوعی با رفتار سازمانی ما مرتبط بوده است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ماتریس ۹ جعبه ای مکنزی (جنرال الکتریک)
✅ ماتریس ۹ جعبه ای مکنزی – جنرال الکتریک GE-McKinsey ابزاری استراتژیک است که یک رویکرد سیستماتیک را برای شرکت های چند بخشی ارائه می دهد تا سرمایه گذاری های خود را در بین واحدهای تجاری در اولویت قرار دهد.
✅ ماتریس جنرال الکتریک چارچوبی است که پورتفولیوی کسب و کار را ارزیابی می کند ، پیامدهای استراتژیک بیشتری را فراهم می کند و به اولویت بندی سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر واحد تجاری (BU) کمک می کند.
▪درک ابزار ماتریس مکنزی – جنرال الکتریک
▪ماتریس ۹ جعبه ای مکنزی – جنرال الکتریک GE-
✅ در دنیای تجارت ، مانند هر جای دیگر ، مشکل کمبود منابع بر تصمیماتی که شرکت ها می گیرند ، تأثیر می گذارد. با داشتن منابع محدود ، اما فرصت های فراوان برای استفاده از آنها ، مشاغل باید نحوه استفاده بهینه از پول نقد خود را انتخاب کنند. مبارزه برای سرمایه گذاری در هر سطح شرکت صورت می گیرد :
▪بین تیم ها،
▪بخش های عملکردی،
▪بخش ها یا واحدهای تجاری.
▪این سوال که کجا و چقدر سرمایه گذاری شود برای کسانی که منابع خود را تخصیص می دهند سردرگمی دائمی است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تحلیل مزیت رقابتی پایدار در کسب و کار
✅ اگر کسب وکاری بتواند مزیت رقابتی خود را به درستی تشخیص دهد، میتواند فاصله خود را از رقبا بیشتر کرده و در بازار رقابتی، پیشرو باشد. اگر به شکل زیر دقت کنید، به خوبی میتوانید ببینید که ارتباط میان نقاط قوه یک کسب و کار با نیازهای مشتریان و نقاط قوت #رقبا، چه شرایطی را رقم میزند.
▪شناسایی نقاط قوت:
با استفاده از بخش #نقاط_قوت در تحلیل SWOT، مهمترین نقاط قوت کسب وکار خود را شناسایی کنید.
▪شناسایی خواستهها و نیازهای مشتریان:
با استفاده از اطلاعات مربوط به تحقیقات یا #تحلیل_مشتری، نیازهای آنها را شناسایی و اولویتبندی کنید تا دقیقاً بدانید چه مشکلی را میخواهید برای آنها برطرف کنید.
▪نقاط مشترک را پیدا کنید:
فصل مشترک میان نقاط قوت شما و نیازهای #مشتریان، جایی است که شما میتوانید بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کنید.
▪از نقاط قوت رقبای خود نیز استفاده کنید:
#مزیت_های_رقابتی_پایدار باید منحصر به فرد باشند. اگر رقیب شما نیز آن را داشته باشد، مزیت رقابتی نیست، بلکه صرفا حداقل ارزش قابل ارائه به مشتری است که شما هم باید (مثل رقیبتان) از آن برخوردار باشید.
#کسب_و_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ راهکار جامع تحول سازمانی مدیریت هوشمند استراتژیک
✅ راهکار جامع SSM
▪یکی از راهکارهایی که توسط برخی از کسب وکارهای ایرانی پیاده سازی شده و به آنها در کسب مزیت رقابتی، کمک قابل توجهی کرده است، راهکار جامع #تحول_سازمانی مدیریت هوشمند استراتژیک است.
▪این راهکار که بصورت ۳۶۰ درجه، بر روی بهبود و #توسعه_پایدار همه بخش های یک کسب وکار تاثیر میگذارد، طی ۷ مرحله زیر، به کسب وکارها کمک میکند تا به مزیت رقابتی پایدار خود دست پیدا کنند و عملکرد و سودآوری سازمان خود را به حداکثر برسانند.
1⃣ برنامه استراتژیک کسب و کار
2⃣ برنامه ریزی استراتژیک فروش و بازاریابی
3⃣ طراحی و باز طراحی فرایندها و عملیات سازمان با رویکرد ناب
4⃣ طراحی و باز طراحی ساختار سازمانی
5⃣ برنامه های توسعه منابع انسانی
6⃣ استخراج شاخص های ارزیابی عملکرد
7⃣ طراحی و پیاده سازی داشبورد مدیریتی 360 درجه
#کسب_و_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ پنج نیروی رقابتی پورتر و نمونه تحلیل با استفاده از آنها
✅ #پورتر برای تحلیل یک صنعت، پنج نیرو را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. او معتقد است که تعامل این نیروها و تأثیر آنها بر یکدیگر است که متوسط حاشیهی سود در یک صنعت را مشخص میکند.
✅ محور اصلی بحث پورتر، #حاشیه_سود (Profit Margin) است و نه حجم فروش یا کل حجم سود.چون در نهایت، هر کسب و کار یا صنعتی، باید سود سهامداران خود را پرداخت کند و اگر حاشیهی سود پایین باشد، سرمایهگذاران به سمت بازارهای دیگر سوق پیدا میکنند.
1⃣ دیوارهای ورود (یا اصطلاحاً: میزان تهدید تازهواردها)
2⃣ قدرت چانه زنی تأمین کنندگان
3⃣ قدرت چانه زنی مشتریان
4⃣ رقابت میان فعالان فعلی صنعت
5⃣ تهدید کالاها و خدمات جایگزین
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل الماس مایکل پورتر #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @m
✍ مدل الماس مایکل پورتر
▪مدل الماس پورتر الگویی است که برای سنجش #رقابت_پذیری_سازمان و توان رقابت در بازار در سطح بازاریابی بینالملل طراحی شده است. این الگو برای ارزیابی توان رقابتی کشورها معرفی گردید با این وجود در سطح سازمان نیز استفاده میشود. دولتها و شرکتها در سطح کلان و خرد از این الگو استفاده میکنند.
▪#مایکل_پورتر در سال ۱۹۹۰ کتاب «مزیت رقابتی ملتها» را ارائه کرد که در آن مدل الماس یا DIAMOND MODEL در رقابتپذیری معرفی شده است. پورتر، مدل الماس را با مطالعه عملکرد رقابتی ده کشور توسعه یافته ارائه کرد. این مدل مبتنی بر چهار عامل است.
▪به اعتقاد «پورتر»، این فاکتورهای چهارگانه به صورت متقابل بر یکدیگر تاثیر دارند و تغییرات در هر کدام از آنها میتواند بر شرایط بقیه فاکتورها مؤثر باشد. علاوه بر آن، دو عامل بیرونی دولت و اتفاقات پیشبینی نشده نیز بر عوامل چهارگانه تأثیر غیر مستقیم دارند و از طریق تاثیر بر آنها میتوانند در رقابتپذیری نیز تاثیر گذار باشند.
✅ کاربرد مدل الماس پورتر
▪#مدل_الماس_پورتر برای تحلیل و سنجیدن رقابتپذیری ملل و گروه بندی کردن، طراحی گردیده است و یک مدل استراتژی تجارت پایدار، جهت بالا بردن قدرت رقابتپذیری میباشد که با بکارگیری و اجرای درست آن نتایج مثبتی به بار خواهد آمد.
1⃣ عوامل درونی به دو بخش اساسی و عالی تقسیم میگردند. بخش اساسی شامل منابع طبیعی، آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، نیروی کار ساده و نیمه ماهر و حجم سرمایه و بدهیهای یک کشور میباشد. بخش عالی نیز به زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی و سطح تحصیلات عالی پرسنل مانند مهندسین و دانشمندان تاکید دارد.
2⃣ شرایط تقاضا به نرخ رشد تقاضای داخلی وابسته است. اندازه و کیفیت شرایط تقاضای داخلی، تحت تاثیر میانگین رشد سالیانه تقاضا و شاخص تحصیلات و سطح انتظارات اجتماعی میباشد.
3⃣ صنایع پشتیبانی کننده بر چگونگی وضعیت بنادر، حمل و نقل هوایی بینالمللی، حمل و نقل جادهای و ارتباطات تاکید دارد.
4⃣ استراتژی و ساختار صنایع، بیان کننده میزان رقابت داخلی(در درون خود) یا رقابت خارجی (ورود به رقابتهای جهانی) میباشد.
✅ ابعاد مدل الماس پورتر
▪عوامل چهارگانه مدل الماس پورتر عبارتند از:
▪عوامل درونی
▪شرایط تقاضا
▪صنایع پشتیبانی کننده
▪استراتژی، ساختار و رقابت
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تکنیک های مدیریت کلاس #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ تکنیک های مدیریت کلاس
✅ اصول مدیریت کلاس
▪از مهم ترین #اصول_کلاس_داری، کارایی و جامع الاطراف بودن معلم است. معلم کارا معلمی است که بر مطالب درسی تسلط دارد، کارها و اعمال او سازمان یافته و منظم و دارای اعتماد به نفس است، به دانش آموزان نیز اعتماد می کند، بذله گو و شکیباست.
▪جامع الاطراف بودن معلم، دومین پیش در آمد برای اعمال #مدیریت بر کلاس است. معلمان سه گونه اند:
1⃣ توضیح دهنده
#معلم_توضیح_دهنده بر موضوع درس تسلط دارد ، اما آگاهی او از روش تدریس اندک است. تدریس او بر محور سخن رانی و توضیح استوار است. برخی دانش آموزان با او همراه هستند.
2⃣ مشارکت دهنده
#معلم_مشارکت_دهنده بر موضوع درس تسلط دارد و افزون بر آن ، با روش تدریس نیز آشناست. چنین معلمی می کوشد تا از فعالیت های جالب بهره گیرد، دانش آموزان را در کارها مشارکت دهد، و در عین حال مدیریت صحیحی را در کلاس اعمال کند.
3⃣ توانمند ساز
▪#معلم_توانمندساز در مرحله ی عالی قرار دارد. او نه فقط موضوع درس و روش تدریس را به خوبی می شناسد، بلکه به تفکرات و احساسات دانش آموزان نیز توجه دارد.
▪چنین معلمی اعتماد به نفس بالایی دارد، به حدی که دانش آموزان را در مدیریت کلاس درس سهیم می کند یا این که کلاس درس را یکسره به آنان می سپارد و خود راهنما می شود، با گفت و گو و مشورت با دانش آموزان #تصمیم می گیرد تا در آنان توان یادگیری را عملی سازد.
✅ روش های مدیریت کلاس
▪انتخاب روش صحیح #مدیریت_کلاس_درس و سازمان دهی آن از علائم موفقیت معلم به شمار می رود. معلم باید بداند کلاس درس او محیطی چند بعدی است و شامل افراد گوناگون با احساسات و استعدادهای متفاوت است که نمی توان برای همه ی آنان نسخه ی ثابت داشت. حوادث و مشکلات کلاس درس او نیز چند بعدی هستند ، هر لحظه به نحوی خاص شکل می پذیرند و غیر قابل پیش بینی اند.
▪اداره کردن چنین محیطی، نیازمند تصمیمات آنی و اقدامات سریع و مداوم است و به مهارت های خاص مدیریتی و گاهی تلفیقی از چند روش #مدیریتی نیاز دارد. در این جا سه روش مدیریت کلاس درس ارائه می شود.
1⃣ #روش_رفتارگرایانه
▪#رویکرد_رفتارگرایانه به این نکته تأکید دارد که معلم باید تصمیمی اتخاذ کند تا در کلاس درس او مشکلی به وجود نیاید. از آغاز سال تحصیلی ، معلم موظف است قوانین و مقررات کلاس درس را وضع کند. دانش آموزان نیز موظف اند آن قوانین را اجرا کنند.
▪فرایند تقویت از طریق پاداش دادن به #رفتارهای_مطلوب و پس گرفتن امتیاز در صورت بروز رفتارهای غیر مطلوب، در این روش مؤثر است . اقتدار معلم در این روش کاملاً محفوظ است و معلم در وضع و حفظ مقررات کلاس از این اقتدار بهره می جوید.
2⃣ #روش_تعامل_گرایانه
▪دانش آموزان در اقتدار #معلم سهیم هستند و معلم در نهایت مسئول کلاس است. دانش آموزان توسط راهنمایی های معلم تصمیماتی را اتخاذ می کنند و با مشارکت دانش آموزان مقررات کلاس وضع می شود.
▪مشکلات کلاس پیامد طبیعی حضور #دانش_آموزان تلقی می شود، غیر منتظره به نظر نمی رسد و مانند فعالیت های حل مسئله در کلاس ، مورد توجه قرار می گیرد و حل و فصل می شود.
3⃣ #روش_غیرمداخله_جویانه
▪این روش حد وسط دو روش رفتار گرایانه و #تعامل_گرایانه است. مداخله ی معلم در حل مشکلات کلاس بسیار اندک است. هدف اصلی در این روش ، ارتقای رشد فردی دانش آموزان و آزادی آنان است.
▪#معلمان در این روش با دانش آموزان خود رابطه ی مشاوره ای دارند و معلم در فعالیت های کلاسی نقش حمایتی از دانش آموز دارد. این روش حداقل اقتدار را برای معلم در نظر می گیرد و به جای آن بیشتر به تقویت روابط میان معلم و دانش آموز تأکید دارد.
✅ نتیجه گیری
▪به طور کلی نمی توان گفت کدام روش کارامدتر یا فاقد کارایی است. روشی برای معلم کارامد است که بهترین نتیجه را در کلاس درس او داشته باشد. بنابراین معلم باید روش های متعدد را در کلاس خود بیازماید و کارامدترین را انتخاب کند. البته به صراحت نمی توان گفت، شمارمعلمانی که از نظر سبک یکی از روش های مدیریت #رفتارگرایانه یا تعامل گرایانه یا غیر مداخله جو را اعمال می کنند؛ اندک است.
▪اکثر معلمان بدون اینکه از روش #مدیریت_کلاس درس خود آگاه باشند ، ترکیبی از سه نوع مدیریت را مورد استفاده قرار می دهند. این معلمان روش مدیریت صحیح و علمی و استاندارد را در هر لحظه از زمان تدریس خود به کار می گیرند و کلاس درس آن ها همیشه فعال و زنده و پر از نشاط و انگیزه ی یادگیری است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar