eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
801 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
فرایند انگیزش ✅ در میان بخش‌‌‌های مختلف یک سازمان، بزرگ‌ترین چالش‌‌‌ها مربوط به بخش منابع انسانی است؛ زیرا برخلاف سایر واحدها، مدیریت کارکنان خواستار توجه کامل به افکار، احساسات و عواطف آنان برای رسیدن به است. بهره‌‌‌وری بالا از مزایای بلند‌‌‌مدت کارکنان با‌انگیزه است. ✅ سرمایه‌‌‌ ارزشمندی برای سازمان هستند که ارزش زیادی را در راستای حفظ، تقویت، رشد کسب‌وکار و درآمد سازمان دارند. هرچیزی که انگیزه را در کارکنان تقویت کند، در نهایت منجر به افزایش بهره‌‌‌وری نیز خواهد شد. انگیزه‌‌‌، افراد را به فعالیت عملی ترغیب می‌کند و محرک اصلی رفتار کارکنان در محیط سازمان است. ✅ ، الگوهای رفتاری صحیح را شکل می‌دهد و سرچشمه‌‌‌های اصلی کیفیت فعالیت کارکنان در سازمان است. همچنین انگیزه، تا حد زیادی ذهنی است و احساسات ذهنی کارکنان را نشان می‌دهد. عوامل انگیزشی در سازمان‌‌‌، متغیرهای شناختی هستند و به طرق مختلف باعث بروز رفتارهای مختلف می‌‌‌شوند. انگیزه به طور مداوم به وجود می‌‌‌آید و جهت کلی رفتار فرد را تعیین می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
هرم سلسله مراتبی نیازهای کارکنان ✅ به‌طورکلی نیازها دارای انواع و اقسام مختلف و متفاوتی هستند که ازجمله شامل نیازهای ابتدایی همچون نیازهای گذران زندگی و امرارمعاش، نیازهای مرتبط با شغل ازجمله امنیت شغلی و اطمینان خاطر در محیط کاری، نیازهای مرتبط با تفریح و مرخصی، نیازهای مرتبط با وضعیت بهداشتی و ایمنی محل کار، نیازهای مرتبط با عزت‌نفس کارمند و نیاز به تشویق و تمجید شدن و مواردی از این قبیل همگی ازجمله نیازهای شخص کارمند، در یک است. ✅ یکی از اساسی‌ترین هر انسان که راهی برای تأمین و رفع سایر نیازهای شخص است، نیاز به کسب درآمد مالی و امرارمعاش است. در رابطه با شخص کارمند نیز، فرد برای گذران زندگی خود نیاز به کسب درآمد از طریق شغل کارمندی را دارد. درآمد کارمند می‌باید مطابق با رعایت حداقل‌های قانون کار بوده و موردتوافق شخص کارمند و همچنین کارفرمای ایشان واقع گردد و پس‌ازآن در نمونه قرارداد استخدام کارمند درج گردد. البته این نیاز تنها به همین‌جا محدود نبوده و علاوه بر حقوق شخص کارمند پاداش‌ها، مزایا و امثالهم را نیز در برمی‌گیرد. www.modiryar.com @modiryar
تکنیک (S.T.O.P) برای تنظیم هیجانات ✅ تعریف این است که توانایی اعمال کنترل بر وضعیت عاطفی خود داشته باشیم. ممکن است شامل رفتارهایی مانند بازاندیشی در یک موقعیت چالش برانگیز برای کاهش خشم یا اضطراب، پنهان کردن نشانه‌های آشکار غم، اندوه و ترس، یا تمرکز بر دلایل احساس شادی یا آرامش باشد. احساسات بخشی عادی از زندگی روزمره هستند 🔴 مکث کنید 🔴 S: stop وقتی هنوز داغ هستید، تحت فشار یا احساسات شدید قرار دارد هر کاری که انجام می دادید را متوقف کنید. در اوج احساسات واکنش نشان ندهید. 🔴 یک قدم به عقب بردارید 🔴 T: Take a step back یک فاصله ذهنی بین خود و چیزی که سبب استرس یا واکنش منفی شما می شود ایجاد کنید. نفس عمیق بکشید و خود را از موقعیت جدا کنید. 🔴 لحظه حال را مشاهده کنید 🔴 O: Observe the present moment بدون قضاوت به چیزهایی که در ذهن شما می گذرد توجه کنید. به هر فکر، احساس یا حالت های فیزیکی که دارید توجه کنید. 🔴 با ذهن آگاهی پیش بروید 🔴 P: Proceed mindfully انتخاب کنید چگونه می خواهید به موقعیت پاسخ دهید. طبق ارزش های خود و چیزی که در لحظه و درازمدت مفیدتر است تصمیمی آگاهانه بگیرید. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ اهمال کاری یا فردافکنی یا تعلل خودداری از انجام وظیفه‌ای است که لازم است تا موعد مشخصی انجام شود. می‌توان از آن به عنوان به تأخیر انداختن (از سر عادت یا آگاهانه) شروع یا پایان کاری، با علم به پیامدهای منفی این تأخیر نیز یاد کرد. ✅ اهمال کاری یعنی غیرضروری کارها، بدون این که ضرورتی در این به تعویق انداختن وجود داشته باشد. اهمال کار می‌داند که به عقب انداختن یک کار می‌تواند برایش تبعات منفی برایش به همراه داشته باشد، با این حال، کار را به تعویق می‌اندازد. ✅ همچنین می‌توان گفت یعنی این که ما بدون توجه به اهمیت و ضروریت کارها، مواردی را در اولویت قرار دهیم که لذت انجام دادن‌شان بیشتر یا رنج انجام دادن‌شان کمتر است. www.modiryar.com @modiryar
کوه یخ سیستم ها: یک مدل ساده و کارآمد برای تفکر سیستمی به مدیران کمک می‌کند تا ساختار، الگوها و وقایع را در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند و تنها به مشاهده اکتفا نکنند. تفکّر سیستمی مبتنی بر نوعی کلّی‌نگری است که با تحلیل، قابل درک نیست این تفکر کل را متشکل از جزء می‌داند امّا برعکس تفکر مکانیستی (تجزیه گرایی یا جزئی نگر) هر جزء لزوماََ دارای تمام خصوصیات کل نیست بلکه اجزا با خصوصیات منحصربه‌فرد و مرتبط خود یک کل منسجم را تشکیل می‌دهند و با شناخت هر جزء نمی‌توان به تمام خصوصیات کل واقف شد. ✅ به عنوان مثال در بدن انسان، نحوهٔ رفتار چشم بستگی به نحوهٔ رفتار مغز دارد. هر زیرمجموعه‌ای که از عناصر تشکیل شود، بر رفتار کلّ سیستم مؤثّر است و این تأثیر حدّاقل به یک زیرمجموعه دیگری از سیستم بستگی دارد. اجزای یک چنان به هم مرتبطند که هیچ زیرگروه مستقلّی نمی‌تواند از آن‌ها تشکیل شود. با استفاده از تعاریف فوق نتیجه می‌گیریم هر سیستمی را نمی‌توان به اجزای مستقل تقسیم نمود و در نتیجه انتظار اوّلیّه از هدف اصلی سیستم را برآورده نمی‌سازد. در تفکر سیستمی مدیر سازمان تنها به خروجی اکتفا نکرده و برای رسیدن به هدف به یکایک اجزای سیستم توجه خاص می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی مجموعه‌‌ای از «مهارت‌های فکری» هستند که در کنار هم به تقویت «تفکر سیستمی» کمک می‌کنند. یکی از راه‌های تقویت تفکر سیستمی این است که با انجام تمرین‌هایی، این مهارت‌ها را در امور روزمره به کار بگیریم و به این ترتیب، آنها را در طول زمان تقویت کنیم. 🔴 تفکر در طول زمان (تفکر پویا) یا «تفکر در طول زمان» مهارت ایجاد ارتباط بین «رویداد»های مختلف و دیدن «روند»هایی است که در طی زمان در حال شکل گرفتن هستند. افرادی که دارای این مهارت هستند، علاوه بر توجه به شرایط موجود، می‌توانند روندهایی که در گذشته شکل گرفته و ما را به وضع موجود رسانده را شناسایی کنند. این مهارت ایده‌هایی هم برای روندهای آینده و مسیر نیل به اهداف به دست می‌دهد. 🔴 تفکر درونزا (ساختار به عنوان علت) یا «تفکر ساختار به عنوان علت» به این واقعیت توجه دارد که این «ساختار سیستم» است که «رفتار سیستم» را می‌سازد. به این ترتیب، «تفکر ساختار به عنوان علت» مسوولیت نتایج به دست آمده و رفتار سیستم را به عهده عوامل درون سیستم می‌گذارد و معتقد است با تغییر در «ساختار سیستم» می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. 🔴 تفکر کل نگر کمک می‌کند به جای غرق شدن در جزییات، به کل سیستم و «ساختار» اصلی شکل دهنده «رفتار سیستم» توجه کنیم. در نگاه سیستمی، اگرچه کل سیستم از اجزائی تشکیل شده است، «کل» چیزی بیشتر از جمع اجزاء دارد. فهم رابطه بین «کل» و «جزء» نقش مهمی در شکل‌گیری تفکر سیستمی دارد. 🔴 تفکر عملیاتی مهارتی است که باعث می‌شود به جای جستجوی عوامل موفقیت و شکست، به چگونگی ساختن مسیر موفقیت توجه کنیم. افرادی که مهارت تفکر عملیاتی در آنها رشد پیدا کرده است، با توجه به وضع موجود، مسیری از «تصمیم‌»ها و «اقدام»‌ها طراحی می‌کنند که وضعیت را بهبود می‌دهد و اهداف را در طی زمان محقق می‌کند. تفکر عملیاتی در ارتباط تنگاتنگ با مهارت فهم چگونگی شکل گیری تاخیر و محاسبه زمان تاخیر و انباشت‌های ناشی از تاخیر است. 🔴 تفکر حلقه بسته سیستم را به صورت مجموعه‌ای از حلقه‌های بسته می‌بیند که در هر «حلقه بسته»، بر مبنای وضعیت سیستم، «تصمیم»‌هایی در مورد «اقدام»‌های آینده گرفته می‌شود. این تصمیم‌ها و اقدام‌ها به نوبه خود وضعیت آینده سیستم را رقم خواهند زد و موجب تصمیم‌ها و اقدام‌های بعدی می‌شوند. حلقه‌های بسته به دو گروه «حلقه‌های مثبت» و «حلقه‌های منفی» تقسیم می‌شوند. حلقه‌های مثبت «رشد نمایی» را در پی دارند و حلقه‌های منفی رفتار «هدف‌جو» را به وجود می‌آورند. 🔴 تفکر کمی اهمیت ویژه‌ای به کمی‌سازی عوامل مختلف و بررسی تغییرات آنها در طی زمان می‌دهد. همچنین تفکر کمی می‌پذیرد که حتی وقتی نمی‌توانیم «اندازه‌گیری» کنیم، می‌توانیم به عوامل کیفی یا عواملی که اندازه گیری نشده‌اند، مقدار دهی کنیم. به این ترتیب، با استفاده از تخمین‌های ذهنی و رسم نمودارهای کمی از تغییرات این متغیرها، زمانی که داده اندازه‌گیری شده نداریم هم می‌توانیم آنها را در تصمیم گیری مورد استفاده قرار دهیم. 🔴 تفکر علمی در پارادایم تفکر سیستمی به این واقعیت توجه می‌کند که تمام مدل‌ها فرضیه‌هایی دارای خطا هستند و محدودیت‌های عملکردی دارند. به این ترتیب، تفکر علمی تلاش می‌کند با استفاده از همین مدل‌هایی که دارای خطا و محدودیت هستند، برای یافتن نقاط اهرمی استفاده کند. نقاط اهرمی نشان دهنده اقداماتی هستند که با فعال کردن حلقه‌های مثبت و منفی درون سیستم، بیشترین اثر در رسیدن به اهداف مورد نظر را ایجاد خواهند کرد. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ دانش فرایند تفسیر دانش حوزه‌ای خاص است که فرد به کمک آن فعالیت‌های آن حوزه را انجام می‌دهد. میلتون معتقد است کسب دانش شامل استخراج، جمع‌آوری، تحلیل، مدل‌سازی و اعتبارسنجی دانش است. دالکر بیان می‌کند که اکتساب دانش فرایند استخراج، تبدیل و انتقال تخصص از یک منبع دانش است. ✅ از طرفی اکتساب دانش با خبرگان است که طیّ آن تخصّص و تجربۀ خبره تشریح می‌شود و دانش ضمنی وی به دانش آشکار تبدیل می‌شود. وی مدیریت دانش ضمنی را فرایند اخذ تجربه افراد سازمان و در دسترس قرار دادن آن برای افرادی که به آن نیاز دارند، می‌داند. ✅ بسیاری از پژوهشگران و متخصّصان حوزۀ ، دانش سازمانی را همانند کوه یخی معرّفی می‌کنند که بخش اعظم آن پنهان است و تنها بخش کوچکی از آن در قالب دانش آشکار به سادگی قابل دسترس است. نمودار نمادی از این الگو را نمایش می‌دهد. www.modiryar.com @modiryar
ماتریس دانش یا فرایند خلق دانش ✅ اگرچه بهترین شیوۀ دسته‌بندی دانش همواره محلّ بحث بوده است، امّا یکی از رویکردهای بسیار رایج در دسته‌بندی دانش از دیدگاه آن، رویکرد نوناکا و تاکوچی است (هاجیمایکل و توکاس). ✅ ارائه شده توسّط نوناکا و تاکوچی، به طور گسترده‌ای مورد پذیرش قرار گرفته و استفاده شده است. این ماتریس دانش را به لحاظ ضمنی یا صریح بودن، و فردی یا اشتراکی بودن تقسیم‌بندی می‌کند. شکل مدل تکمیل شدۀ مارپیچ دانش را نشان می‌دهد. www.modiryar.com @modiryar
مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modi
مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش یا فرایند SECI خلق دانش براساس نوناکا و تاکوچی و نوناکا و توکایاما: ایشان هم‌چنین فرایندهای مربوطه را که دانش را از یک شکل به شکل دیگر تبدیل می‌کند، ارائه می‌دهند: 🔴 اجتماعی‌سازی: راهبرد از ضمنی به ضمنی، هنگامی‌که یک شخص دانش ضمنی را مستقیماً از دیگران از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب، مشاهدات، تقلید و… اکتساب می‌کند. این فرایند شامل دستیابی افراد به درک متقابل از طریق تعاملات اجتماعی چهره به چهره، تسهیم دیدگاه ها، هم اندیشی و تعاملات حمایت گری است. 🔴 بیرونی‌سازی: راهبرد تبدیل دانش از ضمنی به آشکار، از طریق بیان در قالب مفاهیم آشکار. این فرایند به افراد اجازه می دهد که به صورت انفرادی مفاهیم دانش ضمنی را تدوین نموده و با دیگران به اشتراک بگذارند و دانش جدید به وجود آورند. 🔴 ترکیب: راهبرد تبدیل دانش از آشکار به آشکار، از طریق سامان‌دهی مفاهیم طرّاحی شده بر بدنۀ دانش آشکار. عقاید در این مرحله با یک سیستم دانش (مانند پایگاه داده) ترکیب می‌شوند. افراد به می‌پردازند و این دانش از طریق مستندات، جلسات، مکالمات تلفنی و تبادل اطلاعات از طریق فناوری‌ها و ابزارهایی مانند شبکه‌های کامپیوتری ترکیب می‌شوند. دانش جدید نیز می‌تواند از طریق ساختاردهی مجدد اطلاعات کنونی به وسیله ذخیره سازی، افزودن، ترکیب و طبقه‌بندی دانش صریح ایجاد می‌شود؛ 🔴 درونی‌سازی: راهبرد تبدیل دانش از آشکار به ضمنی، از طریق فرآیند «یادگیری در عمل»، و از طریق کلامی‌سازی و مستندسازی تجربیات انجام می‌شود. درونی‌سازی زمانی رخ می‌دهد که کارگران جدید، دانش یک پروژه را با مطالعه بایگانی‌های آن، احیاء کنند. همچنین درونی‌سازی را زمانی می‌توان مشاهده کرد که مدیران یا خبرگان باتجربه سخنرانی کنند و یا نویسندگان تصمیم به نوشتن بیوگرافی از یک کارآفرین یا موسسه داشته باشند. به محض درونی شدن، دانش‌های جدید مورد استفاده کارکنانی قرار می‌گیرد که آن را در پایگاه موجود خود توسعه داده و سازمان‌دهی مجدد کرده‌اند. ✅ ، فرایند «خلق دانش سازمانی» را به عنوان یک مارپیچ وصف می‌کند که در آن دانش از طریق این چهار حالت تبدیل، توسعه می‌یابد و تقویت می‌شود. هم‌چنین درنظر گرفته می‌شود که در سطوح بالاتر از فرد، از طریق گروه به سمت سطوح سازمانی و حتّی بین سازمانی متبلور می‌شود. www.modiryar.com @modiryar
نمودار اجزای ارگونومی www.modiryar.com @modiryar