✍ فرایند انگیزش
✅ در میان بخشهای مختلف یک سازمان، بزرگترین چالشها مربوط به بخش منابع انسانی است؛ زیرا برخلاف سایر واحدها، مدیریت کارکنان خواستار توجه کامل به افکار، احساسات و عواطف آنان برای رسیدن به #اهداف_سازمان است. بهرهوری بالا از مزایای بلندمدت کارکنان باانگیزه است.
✅ #کارکنان_باانگیزه سرمایه ارزشمندی برای سازمان هستند که ارزش زیادی را در راستای حفظ، تقویت، رشد کسبوکار و درآمد سازمان دارند. هرچیزی که انگیزه را در کارکنان تقویت کند، در نهایت منجر به افزایش بهرهوری نیز خواهد شد. انگیزه، افراد را به فعالیت عملی ترغیب میکند و محرک اصلی رفتار کارکنان در محیط سازمان است.
✅ #انگیزه، الگوهای رفتاری صحیح را شکل میدهد و سرچشمههای اصلی کیفیت فعالیت کارکنان در سازمان است. همچنین انگیزه، تا حد زیادی ذهنی است و احساسات ذهنی کارکنان را نشان میدهد. عوامل انگیزشی در سازمان، متغیرهای شناختی هستند و به طرق مختلف باعث بروز رفتارهای مختلف میشوند. انگیزه به طور مداوم به وجود میآید و جهت کلی رفتار فرد را تعیین میکند.
#فرایند_انگیزش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ هرم سلسله مراتبی نیازهای کارکنان
✅ بهطورکلی نیازها دارای انواع و اقسام مختلف و متفاوتی هستند که ازجمله شامل نیازهای ابتدایی همچون نیازهای گذران زندگی و امرارمعاش، نیازهای مرتبط با شغل ازجمله امنیت شغلی و اطمینان خاطر در محیط کاری، نیازهای مرتبط با تفریح و مرخصی، نیازهای مرتبط با وضعیت بهداشتی و ایمنی محل کار، نیازهای مرتبط با عزتنفس کارمند و نیاز به تشویق و تمجید شدن و مواردی از این قبیل همگی ازجمله نیازهای شخص کارمند، در یک #سازمان است.
✅ یکی از اساسیترین #نیازهای_اولیه هر انسان که راهی برای تأمین و رفع سایر نیازهای شخص است، نیاز به کسب درآمد مالی و امرارمعاش است. در رابطه با شخص کارمند نیز، فرد برای گذران زندگی خود نیاز به کسب درآمد از طریق شغل کارمندی را دارد. درآمد کارمند میباید مطابق با رعایت حداقلهای قانون کار بوده و موردتوافق شخص کارمند و همچنین کارفرمای ایشان واقع گردد و پسازآن در نمونه قرارداد استخدام کارمند درج گردد. البته این نیاز تنها به همینجا محدود نبوده و علاوه بر حقوق شخص کارمند پاداشها، مزایا و امثالهم را نیز در برمیگیرد.
#نیازهای_کارکنان
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تکنیک (S.T.O.P) برای تنظیم هیجانات
✅ تعریف #تنظیم_هیجانی این است که توانایی اعمال کنترل بر وضعیت عاطفی خود داشته باشیم. ممکن است شامل رفتارهایی مانند بازاندیشی در یک موقعیت چالش برانگیز برای کاهش خشم یا اضطراب، پنهان کردن نشانههای آشکار غم، اندوه و ترس، یا تمرکز بر دلایل احساس شادی یا آرامش باشد. احساسات بخشی عادی از زندگی روزمره هستند
🔴 مکث کنید
🔴 S: stop
وقتی هنوز داغ هستید، تحت فشار یا احساسات شدید قرار دارد هر کاری که انجام می دادید را متوقف کنید. در اوج احساسات واکنش نشان ندهید.
🔴 یک قدم به عقب بردارید
🔴 T: Take a step back
یک فاصله ذهنی بین خود و چیزی که سبب استرس یا واکنش منفی شما می شود ایجاد کنید. نفس عمیق بکشید و خود را از موقعیت جدا کنید.
🔴 لحظه حال را مشاهده کنید
🔴 O: Observe the present moment
بدون قضاوت به چیزهایی که در ذهن شما می گذرد توجه کنید. به هر فکر، احساس یا حالت های فیزیکی که دارید توجه کنید.
🔴 با ذهن آگاهی پیش بروید
🔴 P: Proceed mindfully
انتخاب کنید چگونه می خواهید به موقعیت پاسخ دهید. طبق ارزش های خود و چیزی که در لحظه و درازمدت مفیدتر است تصمیمی آگاهانه بگیرید.
#مدیریت_هیجانات
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ اهمال کاری
✅ #اهمال_کاری یا فردافکنی یا تعلل خودداری از انجام وظیفهای است که لازم است تا موعد مشخصی انجام شود. میتوان از آن به عنوان به تأخیر انداختن (از سر عادت یا آگاهانه) شروع یا پایان کاری، با علم به پیامدهای منفی این تأخیر نیز یاد کرد.
✅ اهمال کاری یعنی #عقب_انداختن غیرضروری کارها، بدون این که ضرورتی در این به تعویق انداختن وجود داشته باشد. اهمال کار میداند که به عقب انداختن یک کار میتواند برایش تبعات منفی برایش به همراه داشته باشد، با این حال، کار را به تعویق میاندازد.
✅ همچنین میتوان گفت #اهمال_کاری یعنی این که ما بدون توجه به اهمیت و ضروریت کارها، مواردی را در اولویت قرار دهیم که لذت انجام دادنشان بیشتر یا رنج انجام دادنشان کمتر است.
#Procrastination
#مدل_کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ کوه یخ سیستم ها: یک مدل ساده و کارآمد برای تفکر سیستمی
✅ #تفکّر_سیستمی به مدیران کمک میکند تا ساختار، الگوها و وقایع را در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند و تنها به مشاهده اکتفا نکنند. تفکّر سیستمی مبتنی بر نوعی کلّینگری است که با تحلیل، قابل درک نیست این تفکر کل را متشکل از جزء میداند امّا برعکس تفکر مکانیستی (تجزیه گرایی یا جزئی نگر) هر جزء لزوماََ دارای تمام خصوصیات کل نیست بلکه اجزا با خصوصیات منحصربهفرد و مرتبط خود یک کل منسجم را تشکیل میدهند و با شناخت هر جزء نمیتوان به تمام خصوصیات کل واقف شد.
✅ به عنوان مثال در بدن انسان، نحوهٔ رفتار چشم بستگی به نحوهٔ رفتار مغز دارد. هر زیرمجموعهای که از عناصر تشکیل شود، بر رفتار کلّ سیستم مؤثّر است و این تأثیر حدّاقل به یک زیرمجموعه دیگری از سیستم بستگی دارد. اجزای یک #سیستم چنان به هم مرتبطند که هیچ زیرگروه مستقلّی نمیتواند از آنها تشکیل شود. با استفاده از تعاریف فوق نتیجه میگیریم هر سیستمی را نمیتوان به اجزای مستقل تقسیم نمود و در نتیجه انتظار اوّلیّه از هدف اصلی سیستم را برآورده نمیسازد. در تفکر سیستمی مدیر سازمان تنها به خروجی اکتفا نکرده و برای رسیدن به هدف به یکایک اجزای سیستم توجه خاص میکند.
#مدل_کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ هفت مهارت اثر گذار بر شکل گیری تفکر سیستمی
✅ #مهارت_های_تفکر_سیستمی مجموعهای از «مهارتهای فکری» هستند که در کنار هم به تقویت «تفکر سیستمی» کمک میکنند. یکی از راههای تقویت تفکر سیستمی این است که با انجام تمرینهایی، این مهارتها را در امور روزمره به کار بگیریم و به این ترتیب، آنها را در طول زمان تقویت کنیم.
🔴 تفکر در طول زمان (تفکر پویا)
#Dynamic_Thinking
#تفکر_پویا یا «تفکر در طول زمان» مهارت ایجاد ارتباط بین «رویداد»های مختلف و دیدن «روند»هایی است که در طی زمان در حال شکل گرفتن هستند. افرادی که دارای این مهارت هستند، علاوه بر توجه به شرایط موجود، میتوانند روندهایی که در گذشته شکل گرفته و ما را به وضع موجود رسانده را شناسایی کنند. این مهارت ایدههایی هم برای روندهای آینده و مسیر نیل به اهداف به دست میدهد.
🔴 تفکر درونزا (ساختار به عنوان علت)
#Endogenous_Thinking
#تفکر_درونزا یا «تفکر ساختار به عنوان علت» به این واقعیت توجه دارد که این «ساختار سیستم» است که «رفتار سیستم» را میسازد. به این ترتیب، «تفکر ساختار به عنوان علت» مسوولیت نتایج به دست آمده و رفتار سیستم را به عهده عوامل درون سیستم میگذارد و معتقد است با تغییر در «ساختار سیستم» میتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
🔴 تفکر کل نگر
#Holistic_Thinking
#تفکر_کل_نگر کمک میکند به جای غرق شدن در جزییات، به کل سیستم و «ساختار» اصلی شکل دهنده «رفتار سیستم» توجه کنیم. در نگاه سیستمی، اگرچه کل سیستم از اجزائی تشکیل شده است، «کل» چیزی بیشتر از جمع اجزاء دارد. فهم رابطه بین «کل» و «جزء» نقش مهمی در شکلگیری تفکر سیستمی دارد.
🔴 تفکر عملیاتی
#Operational_Thinking
#تفکر_عملیاتی مهارتی است که باعث میشود به جای جستجوی عوامل موفقیت و شکست، به چگونگی ساختن مسیر موفقیت توجه کنیم. افرادی که مهارت تفکر عملیاتی در آنها رشد پیدا کرده است، با توجه به وضع موجود، مسیری از «تصمیم»ها و «اقدام»ها طراحی میکنند که وضعیت را بهبود میدهد و اهداف را در طی زمان محقق میکند. تفکر عملیاتی در ارتباط تنگاتنگ با مهارت فهم چگونگی شکل گیری تاخیر و محاسبه زمان تاخیر و انباشتهای ناشی از تاخیر است.
🔴 تفکر حلقه بسته
#Closed_Loop_Thinking
#تفکر_حلقه_بسته سیستم را به صورت مجموعهای از حلقههای بسته میبیند که در هر «حلقه بسته»، بر مبنای وضعیت سیستم، «تصمیم»هایی در مورد «اقدام»های آینده گرفته میشود. این تصمیمها و اقدامها به نوبه خود وضعیت آینده سیستم را رقم خواهند زد و موجب تصمیمها و اقدامهای بعدی میشوند. حلقههای بسته به دو گروه «حلقههای مثبت» و «حلقههای منفی» تقسیم میشوند. حلقههای مثبت «رشد نمایی» را در پی دارند و حلقههای منفی رفتار «هدفجو» را به وجود میآورند.
🔴 تفکر کمی
#Quantitative_Thinking
#تفکر_کمی اهمیت ویژهای به کمیسازی عوامل مختلف و بررسی تغییرات آنها در طی زمان میدهد. همچنین تفکر کمی میپذیرد که حتی وقتی نمیتوانیم «اندازهگیری» کنیم، میتوانیم به عوامل کیفی یا عواملی که اندازه گیری نشدهاند، مقدار دهی کنیم. به این ترتیب، با استفاده از تخمینهای ذهنی و رسم نمودارهای کمی از تغییرات این متغیرها، زمانی که داده اندازهگیری شده نداریم هم میتوانیم آنها را در تصمیم گیری مورد استفاده قرار دهیم.
🔴 تفکر علمی
#Scientific_Thinking
#تفکر_علمی در پارادایم تفکر سیستمی به این واقعیت توجه میکند که تمام مدلها فرضیههایی دارای خطا هستند و محدودیتهای عملکردی دارند. به این ترتیب، تفکر علمی تلاش میکند با استفاده از همین مدلهایی که دارای خطا و محدودیت هستند، برای یافتن نقاط اهرمی استفاده کند. نقاط اهرمی نشان دهنده اقداماتی هستند که با فعال کردن حلقههای مثبت و منفی درون سیستم، بیشترین اثر در رسیدن به اهداف مورد نظر را ایجاد خواهند کرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ دانش
✅ #اکتساب_دانش فرایند تفسیر دانش حوزهای خاص است که فرد به کمک آن فعالیتهای آن حوزه را انجام میدهد. میلتون معتقد است کسب دانش شامل استخراج، جمعآوری، تحلیل، مدلسازی و اعتبارسنجی دانش است. دالکر بیان میکند که اکتساب دانش فرایند استخراج، تبدیل و انتقال تخصص از یک منبع دانش است.
✅ از طرفی اکتساب دانش #فرایند_تعامل با خبرگان است که طیّ آن تخصّص و تجربۀ خبره تشریح میشود و دانش ضمنی وی به دانش آشکار تبدیل میشود. وی مدیریت دانش ضمنی را فرایند اخذ تجربه افراد سازمان و در دسترس قرار دادن آن برای افرادی که به آن نیاز دارند، میداند.
✅ بسیاری از پژوهشگران و متخصّصان حوزۀ #مدیریت_دانش، دانش سازمانی را همانند کوه یخی معرّفی میکنند که بخش اعظم آن پنهان است و تنها بخش کوچکی از آن در قالب دانش آشکار به سادگی قابل دسترس است. نمودار نمادی از این الگو را نمایش میدهد.
#مدل_کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ماتریس دانش یا فرایند خلق دانش
✅ اگرچه بهترین شیوۀ دستهبندی دانش همواره محلّ بحث بوده است، امّا یکی از رویکردهای بسیار رایج در دستهبندی دانش از دیدگاه #مدیریت آن، رویکرد نوناکا و تاکوچی است (هاجیمایکل و توکاس).
✅ #ماتریس_دانش ارائه شده توسّط نوناکا و تاکوچی، به طور گستردهای مورد پذیرش قرار گرفته و استفاده شده است. این ماتریس دانش را به لحاظ ضمنی یا صریح بودن، و فردی یا اشتراکی بودن تقسیمبندی میکند. شکل مدل تکمیل شدۀ مارپیچ دانش را نشان میدهد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modi
✍ مدل مفهومی مارپیچ دانش یا فرایند خلق دانش
✅ #مدل_مارپیچ_دانش یا فرایند SECI خلق دانش براساس نوناکا و تاکوچی و نوناکا و توکایاما: ایشان همچنین فرایندهای مربوطه را که دانش را از یک شکل به شکل دیگر تبدیل میکند، ارائه میدهند:
🔴 اجتماعیسازی:
راهبرد #تبدیل_دانش از ضمنی به ضمنی، هنگامیکه یک شخص دانش ضمنی را مستقیماً از دیگران از طریق به اشتراکگذاری تجارب، مشاهدات، تقلید و… اکتساب میکند. این فرایند شامل دستیابی افراد به درک متقابل از طریق تعاملات اجتماعی چهره به چهره، تسهیم دیدگاه ها، هم اندیشی و تعاملات حمایت گری است.
🔴 بیرونیسازی:
راهبرد تبدیل دانش از ضمنی به آشکار، از طریق بیان #دانش_ضمنی در قالب مفاهیم آشکار. این فرایند به افراد اجازه می دهد که به صورت انفرادی مفاهیم دانش ضمنی را تدوین نموده و با دیگران به اشتراک بگذارند و دانش جدید به وجود آورند.
🔴 ترکیب:
راهبرد تبدیل دانش از آشکار به آشکار، از طریق ساماندهی مفاهیم طرّاحی شده بر بدنۀ دانش آشکار. عقاید در این مرحله با یک سیستم دانش (مانند پایگاه داده) ترکیب میشوند. افراد به #تبادل_دانش میپردازند و این دانش از طریق مستندات، جلسات، مکالمات تلفنی و تبادل اطلاعات از طریق فناوریها و ابزارهایی مانند شبکههای کامپیوتری ترکیب میشوند. دانش جدید نیز میتواند از طریق ساختاردهی مجدد اطلاعات کنونی به وسیله ذخیره سازی، افزودن، ترکیب و طبقهبندی دانش صریح ایجاد میشود؛
🔴 درونیسازی:
راهبرد تبدیل دانش از آشکار به ضمنی، از طریق فرآیند «یادگیری در عمل»، و از طریق کلامیسازی و مستندسازی تجربیات انجام میشود. درونیسازی زمانی رخ میدهد که کارگران جدید، دانش یک پروژه را با مطالعه بایگانیهای آن، احیاء کنند. همچنین درونیسازی را زمانی میتوان مشاهده کرد که مدیران یا خبرگان باتجربه سخنرانی کنند و یا نویسندگان تصمیم به نوشتن بیوگرافی از یک کارآفرین یا موسسه داشته باشند. به محض درونی شدن، دانشهای جدید مورد استفاده کارکنانی قرار میگیرد که آن را در پایگاه #دانش_پنهان موجود خود توسعه داده و سازماندهی مجدد کردهاند.
✅ #مدل_نوناکا_و_تاکوچی، فرایند «خلق دانش سازمانی» را به عنوان یک مارپیچ وصف میکند که در آن دانش از طریق این چهار حالت تبدیل، توسعه مییابد و تقویت میشود. همچنین درنظر گرفته میشود که #دانش در سطوح بالاتر از فرد، از طریق گروه به سمت سطوح سازمانی و حتّی بین سازمانی متبلور میشود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar