May 11
. ❄️❄️☀️❄️❄️
بسمه تعالی
نگاهی راهبردی به #بحرانالگو و لزوم اصلاح الگوهای زندگی مردم ایران
داشتن الگو، زندگی را سهل و قابل پیش بینی می کند. افتخار آمیز و هویت بخش است. معنای خوبی به زندگی اشخاص می دهد. فرد دچار حیرانی و سرگشتگی نمی شود. در دوراهی های مختلف زندگی الهام بخش و راهنماست. و دهها خاصیت دیگر.
☄☄☄☄☄
به نظر می رسد بخش زیادی از مردم ایران دچار بحران الگو شده اند و این امر اختلالات جدی در سبک زندگی آنها به وجود آورده است. پناه بردن جوانان و نوجوانان به الگوهای غربی نشانه ای از این وضع می باشد.
✨✨✨✨✨
بدیهی است که برای مردم دیندار ایران بهترین الگو اهل بیت علیهم السلام هستند اما چند مشکل و ضعف در این زمینه وجود دارد:
الف. همه ابعاد زندگی #اهلبیت علیهم السلام برای مردم روشن نشده و صرفا ابعاد خاصی از شخصیت و بخش کوچکی از زندگی آنها بیان شده است. مثل جنگ ها، عبادت ها، شهادت ها و انفاق ها. این امر باعث شده که مردم در جریان زندگی روزمره خودشان، حضور اهل بیت را احساس نکنند. یعنی نمی دانند آنها در این موارد معمولی چه می کردند؟ مثلا مردم دقیقا نمی دانند در عروسی حضرت زهرا (س) چه گذشت و چگونه شادی کردند؟ حضرت چند قلم کالا جهیزیه برد؟ آیا مراسم گرفتند یا خیر؟
ب. به قدری بر مقام قدسی اهل بیت علیهم السلام تاکید شده است که مردم جرات نمی کنند خود را شبیه آنها تصور کنند و تلاش برای شبیه آنها شدن را اسائه ادب و اهانت می دانند. به عبارتی طرحواره ذهنی مردم این است که ما که نمی توانیم مثل آنها شویم. پس... .
ج. الگوهای مقدس برای تأثیرگذاری عملی بر مردم عادی، نیاز به مبدل و الگوهای واسط دارند یعنی اشخاصی که در سایز و اندازه کوچکتر شبیه آنها باشند و به صورت عینی نمونه ای کوچک از اهل بیت علیهم السلام را به مردم نشان دهند آنهم نه صرفا به صورت عالم دینی وارسته از جامعه ، بلکه به صورت شخصیت جامع الاطرافی که هم با مردم زندگی معمولی بکند و در اجتماعات با آنها حشر و نشر بکند و هم صاحب کمالات باشد. ما اینها را کمتر داریم.
#نسخهراهبردی برای درمان مسئله این است :
۱. تمام ابعاد و لحظات زندگی اهل بیت علیهم السلام را به انحاء مختلف و با هنرهای هفت گانه به مردم منتقل کنیم نه فقط سکانس هایی از زندگی آن بزرگواران .
۲. تمام واقعیت های زندگی و سخنان اهل بیت علیهم السلام بدون سانسور و البته بعد از احصای اتقان آنها برای مردم و نخبگان بیان شود نه فقط بخش گزینشی آنها .
۳. غالی بودن و غلو کردن در مورد اهل بیت علیهم السلام حرام است. بنابراین آن عزیزان را آنگونه که خودشان فرموده اند بیان کنیم. زندگی عینی شان را. کلام زیبای خودشان را. احوالات شان را.
۴. پیشنهاد می کنم کتاب های زیر را در مورد زوایای زندگی امام علی علیه السلام مطالعه کنید :
کتاب #نظریهدولتاسلامی نوشته #محمدجوادارسطا و #محمدتقیدشتی
کتاب داستان با عنوان حیدر نوشته خانم آزاده اسکندری و کتاب «علی از زبان علی» نوشته آقای علی محمدیان.
تا حدی متوجه منظور من خواهید شد.
اگر این مطلب را می پسندید به دیگران معرفی کنید.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسم الله العلیم
رئیس جمهور گفتمان ساز یا رئیس جمهور مسئول و مسئله پرداز؟
به نظرم رسید به مناسبت #هفتهدولت بحث مهمی را که به زخم کهنه ای در سیستم حکمرانی ما تبدیل شده، مطرح کنم.
آیا تا به حال برای شما سوال شده که چرا #روسایجمهور ایران دچار #مسئله شده و حتی گاهی از گفتمان اصلی نظام منحرف می شوند؟ معتقدم یکی از علت های مهم و ریشه ای انحراف و واگرایی روسای جمهور ایران اسلامی از نظام این است که آنها دچار #تعارضنقش می شوند. مشکل اینجاست که روسای جمهور ما در ذهن خود نقشی برای خود قائل هستند که با نقش رهبری نظام همپوشانی دارد. همین تصور باعث می شود که به تدریج #تعارضنقش پیش آید و بالاخره به واگرایی ختم شود. در حالی که نقش رئیس جمهور در #نظامجمهوریاسلامی با نقش رئیس جمهور در کشورهای دیگر متفاوت است. اغلب روسای جمهور ایران به ویژه بعداز بازنگری #قانوناساسی در سال ۱۳۶۸ ، فراموش می کنند که آنها صرفا یک مقام ارشد اجرایی و رئیس قوه مجریه هستند نه رئیس کشور. به همین دلیل درصدد #گفتمان سازی برآمده و اندیشه پردازی می کنند و به همین دلیل با مقام رهبری دچار تفاوت و تعارض نقش می شوند.
این اشتباه در میان اکثر گروهها و #نخبگان هم وجود دارد. اگر ملاحظه کرده باشید اخیرا اشکال می کنند که دکتر پزشکیان فاقد گفتمان است.
به نظر من اتفاقا این نقطه قوت ایشان است. اصلا قرار نیست ایشان گفتمان جدیدی تولید کند. چون نظام جمهوری اسلامی یک مقام عالی، گفتمان ساز و ایدئولوژی پرداز و سیاستگذار به نام #رهبر دارد. پس نیازی به شخص گفتمان ساز و ایدئولوژی پرداز دیگری وجود ندارد و بلکه وجود چنین شخصی تعارض و اختلاط نقش ایجاد می کند.
برخلاف تصور برخی از نخبگان، معتقدم در حال حاضر مغز نظام خوب کار می کند و کشور یک رهبر گفتمان ساز قوی دارد. آنچه اکنون اختلال جدی دارد، دستان نظام و ارکان اجرایی آن است که برعهده رئیس جمهور است.
بنابراین معتقدم رئیس جمهور صرفا یک مقام عالی اجرایی است و نباید نقش دیگری به خود بگیرد و با دخالت در نقش رهبری ، کشور و خودش را دچار مشکل کند. بلکه براساس گفتمان و سیاست های کلانی که #مقامرهبری تعیین می کند، امور اجرایی کشور را به سامان برساند.
اگر این مطلب را می پسندید به دیگران معرفی کنید.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
جمله طلایی مقام معظم رهبری در مورد کارآمدی
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
یکی از اسلاید های مربوط به ارائه کتاب در دست تالیف
#چهلنکتهطلاییدرموردکارآمدیسیستمها
نوشته #محمدتقیدشتی.
به امید خدا در آینده بیشتر در این موضوع صحبت خواهم کرد.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
هفته #دولت یادآور زخم عمیق #نفوذ بر پیکره #نظاماسلامی
با عرض معذرت به خاطر طولانی شدن، زمان مطالعه حدود ۳ دقیقه است.
✅ هفته دولت هرسال داغ ما تازه می شود. نه فقط به دلیل شهادت دو نفر از خالص ترین حکمرانان ایران زمین، بلکه بیشتر به خاطر ضربات مکرر نفوذی ها بر پیکره امنیت، اعتماد، ایمان و ارزش های انقلاب اسلامی.
#نفوذ از دو جهت ناراحتی دارد. جهت اول؛ عمق دسترسی دشمن به ارکان #امنیتملی. جهت دوم؛ همکاری نیروهای خودی و هم وطن با دشمن.
✅ کارشناسان مربوطه معتقدند :
نفوذ در سطح کلان ابعاد مختلفی دارد. مانند:
#نفوذاطلاعاتی، #نفوذفرهنگی، #نفوذسیاسی و... .
#نفوذسخت و #نفوذنرم .
#نفوذتاکتیکی و #نفوذراهبردی
✅ از میان اینها #نفوذاطلاعاتی(به معنای کلاسیک) از سابقه بیشتری برخوردار است و خود به دو نوع #رخنهای و #جلبی تقسیم می شود. در نفوذ رخنه ای دشمن عنصر خودش را با یک داستان باورپذیر وارد ساختار می کند و رشد می دهد تا به اهداف برسد. مانند #الیکوهن یهودی که با یک نام دیگر در ساختار سیاسی سوریه نفوذ کرد و با شعارهای ضداسرائیلی پیش رفت و جزو مقامات ارشد سوریه شد.
اما در نفوذ جلبی، دشمن فردی از درون و به اصطلاح خودی را با بهره گیری از اغراض و منافع شخصی یا ضعف های او جلب می کند مورد استفاده قرار می دهد. مانند امثال #کشمیری که یک نیروی خودی تلقی می شد و برای دشمن کار می کرد.
این نفوذی ها ممکن است با حفظ ظاهر و شعارهای انقلابی سعی در هموار نمودن مسیر رشد خود بکنند تا کسی به آنها شک نکند و تحت لوای این چهره و شعار اهداف خود را پیاده کنند.
✅ حرف من درمورد این دسته از نفوذی هاست. آنهایی که از درون برای دشمن کار می کنند. سوال این است که این افراد چرا راضی به خیانت به وطن و نظام سیاسی کشور خود می شوند؟ اگر بتوانیم علل و عوامل را شناسایی کنیم می تواند در پیشگیری و کنترل مسئله نفوذ موثر باشد.
✅ به نظرم برخی از این علل عبارتند از :
۱. اختلافات جدی ایدئولوژیک و تقابل فکری با نظام و همسویی تاکتیکی با دشمن.
۲. عقده های فروخفته در اشخاص ناشی از برخورد تند و سلبی سیستم یا مدیران یا جریانات با آنها.
۳. منافع و مطامع مادی و رویای یک شبه پولدار شدن و اقامت گرفتن و...
۴. استفاده از گرایشات جنسی و گیر انداختن فرد در یک چرخه تهدید و لذت
۵. بهره گیری از تخلفات فرد در درون سیستم و تهدید به افشای آنها
۶. رشد سازمانی و اداری و سیاسی و جاه طلبی و قدرت طلبی.
۷. اقدامات رسانه ای و نرم دشمن برای ایجاد انگیزه های لازم در افراد مستعد.
۸. و...
✅ از همه انواع نفوذ که بگذریم، من خطرناک ترین نوع نفوذ را #نفوذجریانی می دانم. یعنی یک جریان توسط دشمن آنهم احتمالا از طریق واسطه های موجه ایجاد می شود و ممکن است اعضای آن اصلا متوجه نباشند که در داخل جریانی که با هدف نفوذ در سیستم ایجاد شده، فعالیت می کنند. شاید مهم ترین نمونه این جریانات در خارج از کشور، #وهابیت و #داعش باشند.
نفوذ جریانی هم گستردگی جغرافیایی و سازمانی پیدا می کند و هم در طول زمان متمادی فعال است و هیچ خط و ربطی هم در ظاهر با دشمن ندارد. به همین دلیل کشف و برخورد با آن ها بسیار مشکل است.
✅ مسئله نفوذ به قدری مهم است که #مقاممعظمرهبری از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵۶ بار به این امر اشاره کرده اند و مراقبت مسئولان و نهادهای مرتبط را خواستار شده اند.
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
پوستر ارسالی یکی از اعضای محترم کانال در زمینه #کارآمدی فردی و سازمانی.
به نظرم عصاره بسیاری از آموزه های مدیریتی است.
باتشکر از دکتر فتاحی عزیز
@mohammadtaghidashti
بسم الله النور
مشکل #غرب با ما چیست؟ آیا غرب با ما آشتی خواهد کرد؟
(به بهانه تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت آلمان)
✅ در خبرها شنیدیم که دولت آلمان، #مرکزاسلامیهامبورگ را بست و دلایلی هم برای آن بیان کرد. البته ممکن است تخلفاتی هم در این مرکز انجام شده باشد اما این بهانه ها و تخلفات، علت اصلی این ماجرا و ماجراهای مشابه نیستند و قضیه ریشه دارتر و عمیق تر از اینهاست.
✅ شاید شما با من هم عقیده نباشید ؛
ریشه دعوای غرب با نظام اصیل #جمهوریاسلامیایران، نه اقتصادی است و نه سیاسی و نه جغرافیایی. بلکه ریشه عدم سازش غرب با نظام جمهوری اسلامی، به یک بنیان گذاری مربوط می شود. « بنیان گذاری یک نظریه خارج از منظومه فکری #لیبرالدموکراسی». مهم ترین جرم ما این است که نظامی به نام #مردمسالاریدینی ایجاد کرده و ادعا نموده ایم که نظام ما ضعف های لیبرال دموکراسی را ندارد ولی نقاط قوت آن را دارد.
✅ اصولاً لیبرال دموکراسی غربی که خود را پایان تاریخ نامیده و مدعی است نظریه ای بالاتر از آن نخواهد آمد، #هوو قبول نمی کند و هیچ نظامی را که مبتنی بر ایدئولوژی خارج از منظومه لیبرال دموکراسی باشد، تحمل نمی کند چه برسد به این که مخالف آن باشد. همچنان که #مارکسیسم را تحمل نکرد.
✅ از نظر جریان لیبرال دموکراسی غرب، جمهوری اسلامی ایران نباید به یک الگوی #حکمرانیموفقوکارآمد در دنیا تبدیل شود. به زعم آنها این نظام فکری و فرهنگی باید شکست بخورد اما نباید #شهید شود(یعنی نباید به وسیله #جنگ مستقیم غربی ها با جمهوری اسلامی از بین برود). چون شهید قهرمان جلوه می کند و تکثیر می شود. بنابراین باید از درون فروبپاشد و چه بهتر که این #فروپاشی از طریق تغییر و #استحاله فرهنگی باشد.
✅ بنابراین معتقدم غرب به دنبال جنگ مستقیم نظامی با ایران نیست بلکه هدف آنها #فروپاشیفرهنگی است. همه تحرکات دیگر اعم از نظامی، اقتصادی و... به نوعی مشغول سازی، مقدمه و یا کاتالیزور برای اجرای همان هدف اصلی است یا بیشتر برای فریب مقامات ایرانی و دور کردن ذهن و تلاش آنها از مقابله با فروپاشی فکری و فرهنگی است.
به قول قدیمی ها: این خط، این نشان. حالا ببین کی گفتم.
✅ اگر این مطلب را می پسندید و مفید می دانید برای سایرین ارسال کنید.
@mohammadtaghidashti
بسم تعالی
برچه اساسی می توان ادعا کرد که یک فرد، #سازمان یا #حکومت #کارآمد است. به عبارتی ملاک و معیار کارآمدی چیست؟
چند #نظریه یا رویکرد در مورد معیار و ملاک کارآمدی مطرح است:
۱. رویکرد مبتنی بر #توفیقنهایی: اگر یک #سیستم (اعم از فرد،خانواده،سازمان و حکومت) با موفقیت به #اهداف خودش برسد،کارآمد است.
۲. رویکرد #سیستمی : اگر در یک مجموعه، از منظر #نگرشسیستمی ، خروجی بهتر از ورودی باشد این مجموعه کارآمد است.
۳. رویکرد مبتنی بر #رضایت (مردم، ذینفعان و مصرف کنندگان نهایی): اگر مشتریان از عملکرد، محصولات و خدمات یک سیستم راضی باشند، کارآمد می باشد.
۴. رویکرد #نسبیت : سیستم های مشابه باید نسبت به همدیگر سنجیده شوند. هرکدام در مقایسه باهم بهتر عمل کنند کارآمدترند.
۵. رویکرد #ذاتیعمل : سیستم اگر به وظایف ذاتی خودش عمل کند و عمل او با عقل جمعی سازگار باشد، کارآمد است حتی اگر به نتایج مورد انتظار نرسد.
۶. رویکرد ترکیبی : از این نظر تقریبا همه رویکردهای فوق الذکر به نحوی مهم هستند و ترکیبی از آنها کارآمدی را به دنبال دارد. رسیدن به هدف باکسب رضایت ذینفعان و از طریق و عمل صحیح، شاید بهترین ترکیب باشد.
@mohammadtaghidashti
🏴🏴🏴 از امام مجتبی علیه السلام نقل شده که فرمودند:
وَ إنّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنی آدَم، کَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
*همانا محبّت و دوستی با ما (اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله) سبب ریزش گناهان - از نامه اعمال - می شود، همان طوری که وزش باد، برگ درختان را می ریزد*.
کلمة الامام حسن ج7ص25
بسم الله الرحمن الرحیم
«و مِنهُم الَّذينَ يؤُذونَ النّبىّ و يقولونَ هُو أذُنٌ قُل أُذُنُ خَيرٍ لَكُم يؤمِنُ بِاللّهِ و يؤمنُ لِلمُؤمِنينَ و رَحمةٌ لِلّذينَ ءَامَنوا مِنكُم والّذينَ يؤذونَ رَسولَ اللّهِ لَهُم عَذابٌ ألِيم»( آیه ۶۱ سوره توبه)
تبدیل #اختلافاتفکری به #اختلافاتعاطفی مشکل اصلی #گفتگو درمیان ایرانیان
✅ ما ایرانیان (شاید مثل برخی ملل دیگر) وقتی با همدیگر اختلاف فکری پیدا می کنیم سریعا آن اختلاف را عاطفی کرده و همدیگر را به تیر قهر و غضب نشانه می رویم در حالی که در سیره #اهلبیت علیهم السلام و طبق آموزه های اسلام اصیل این شیوه رفتار صحیح نیست. در سیره اهل بیت علیهم السلام می توان در چارچوب یک مکتب، اختلافات فکری جدی داشت و در عین حال باهمدیگر معاشرت نمود مگر این که این اختلافات فکری به اقدامات خصمانه عملی تبدیل شود و حق دیگری ضایع شود.
✅ یکی از مهم ترین شاخصه معصومین (ع)، #بحثوگفتگو (حتی با کفار و دهریون) همراه با حفظ آرامش، ادب و احترام بود.
اما اگر ملاحظه کرده باشید، ایرانیان در بحث های سیاسی و فکری و عقیدتی سریعا ناراحت شده و روابط شان تخریب می شود.
✅ این ویژگی متاثر از چند علت می تواند باشد:
۱. روحیه #احساسی ایرانیان. به قول استاد فرامرز #رفیع پور روحیه احساسی ایرانیان قوی تر است و اگرچه در شرایط سخت مانند حوادث، مشکلات، جنگ و... باعث تهییج و بسیج قوا می شود اما در شرایط عادی امور را از مسیر منطقی خارج می کند. در گفتگوها و بحث و جدل ها نیز باعث رنجش و کدورت می گردد.
۲. ضعف #فکریوعلمی بعضی از مردم. معروف است که هرکس درگفتگو ضعف علمی داشته باشد زودتر عصبانی می شود و از مسیر منطقی خارج می گردد.
۳. ضعف #مهارتگفتگو . گفتگو و بحث، نیاز به مهارت دارد و آموختنی است. متاسفانه #نهادهایجامعه پذیری ما ( #خانواده، #آموزش، #رسانه و مراکز #دینی) نتوانسته به نحو مطلوب این مهارت را در مردم ایجاد کنند.
۴. ضعف روان و کاهش #آستانهتحمل . گاهی مشکلات اقتصادی و اجتماعی روح و روان افراد را فرسوده کرده و باعث پایین آمدن آستانه تحمل افراد می شود. همین امر فرآیند گفتگو را مختل می کند.
۵. #فرهنگخشونت. متاسفانه طبق برخی پژوهش ها فرهنگ و روحیه خشونت ( اعم از فیزیکی و کلامی ) در میان بخش زیادی از جامعه رواج دارد و همین امر باعث بروز تنش در روابط می شود و اختلافات فکری را به اختلافات عاطفی تبدیل می کند.
✅ #نسخهراهبردی :
۱. تقویت مهارت گفتگو از طریق #نهادخانواده و #نظامآموزشی
۲. ترویج #فرهنگمدارا توسط #نهاددین که در دین مبین اسلام نصف عقل قلمداد شده و مورد تاکید قرار گرفته است.
۳. پخش برنامه های جذاب درمورد فرهنگ رایج بحث در حوزه های علمیه و #مباحثاتطلبگی از طریق #رسانهها برای #الگو سازی و فرهنگ سازی در مورد گفتگوی مطلوب.
۴. انجام و انتشار مناظرات علمی اساتید دانشگاه از طریق رسانه.
۵. مبارزه با روحیه و فرهنگ #تکفیر و تفسیق و تندروی توسط برخی مردم و ایجاد امکان پیگیری قضایی آن.
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید
@mohammadtaghidashti
قال #امیرالمومنین(ع) : لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيق. بدون بررس.ى و تحقیق،تلاش و کوشش سودى ندهد. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 78)
پژوهش برای #پژوهش یا برای حل #مسئله؟
✅ شاید شما طور دیگری فکر کنید اما ؛
۱. به نظر من فلسفهٔ وجودی پژوهش، درنهایت کمک به #حلمسئله است. حتی پژوهش های بنیادی نیز درآخرکار می خواهند مسئله ای از بشریت و جامعه را حل کنند. بنابراین پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایدهای ندارد و رسالتش ناتمام است؛
۲. معتقدم؛ حل مسئله و ارائهٔ #راهبردوراهکار به سازمانها و نهادها، رسالت اصلی مراکز پژوهشی، دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی به حساب میآید. درواقع #نهادپژوهش باید چشم بینای #نهاداجرا و حلکنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد.
یکی از موانع اصلی #پیشرفتوتوسعهٔ خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئلهمحور نبودن اغلب تحقیقات، #پایاننامهها و رسالههای علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی میشود. این وضعیت بهقدری فراگیر شده است که معمولاً نهادهای اجرایی امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارند.
۳. در دهه های اخیر مراکز معتبر علمی دنیا به #نسلپنجم ارتقاء یافته اند و ما اندر خم یک کوچه ایم و در #نسلاول و دوم مانده ایم. یعنی آنها رسالت خود را حل مسائل جامعه خودشان تعریف کرده و نه تنها عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج میکنند بلکه تا حل مسئله در کنار سازمان مربوطه می مانند.
#معرفیکتاب کارساز
۴. #کتابشناختوحلمسئله یکی از سلسله کتب #روشمسئلهمحورراهبردگرا (#SPM ) می باشد. این کتاب قصد دارد به این مشکل (ضعف مسئلهمحوری در پژوهشهای مراکز علمی) بپردازد و روش شناخت و حل مسئله در پژوهش ها را تشریح کند. با یادگیری این روش، هرکسی که قصد انجام کار تحقیقاتی دارد، به راحتی از انتخاب مسئله واقعی جامعه تا ارائه راهبرد و راهکار برای حل مسئله پیش خواهد رفت.
برای تهیه این کتاب می توانید به سایت انتشارات #مکثاندیشه به نشانی https://maks-andishe.com/ مراجعه کنید.
@maks_e_andisheh
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از M.t.d
نگاهی کوتاه به #کارآمدی #حکومتعلوی
✅ برخلاف تصور رایج، من معتقدم، حکومت کوتاه #امامعلی علیه السلام بسیار #کارآمد بود.
امام در زمان کوتاه حکومت خودشان، به اغلب #اهدافذاتیحکومت (رفاه ، نظم و امنیت ، عدالت و برابری، محافظت از مرزها، اخد مالیات، و...) و #اهدافاعلامی در ابتدای حکمرانی خودشان( زیرو رو کردن طبقات، برگرداندن بیت المال غارت شده، اصلاح سنت های انحرانی و...) دست پیدا کردند لیکن در جریان یک ترور ناجوانمردانه به #شهادت رسیدند.
✅ البته قبول دارم به دلیل استقامت امام در اصلاح روندها و فرآیندهای انحرافی و برخورد با مفسدان قدرتمند و همچنین طغیان معاویه، در طی طریق با ناهمرانی عده ای از کوفیان و اطراف مواجه شدند و برخی جریانات از امام جدا شدند.
علیرغم این مشکلات، بازهم امام در همه #جنگ ها پیروز شدند و اغلب #شورش ها را کنترل کردند. حتی دقت در کتاب #الغارات نشان می دهد که امام در کنترل شورش های محلی بسیار موفق عمل کرده اند.
به نظرم لازم است یک بار از این منظر به حکومت #امامعلی علیه السلام نگاهی بیاندازیم.
✅ لطفا #روایت بالا را دقیق تر ببینید.
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
نگاهی موسع به مفهوم #خیانت و خائنین به کشور( به مثابه عامل مهم عقب ماندگی و #ناکارآمدی)
✅ خیانت به کشور از اصطلاحات علم #حقوق بوده و به معنای توسّل به جنگ علیه کشور یا پیوستن به دشمنان و کمک رساندن و تسهیل کار دشمن است. عناصر تشکیل دهنده آن عبارتند از: دارا بودن ملیّت یا تابعیت یک کشور؛ خدمت آگاهانه و عمدی به نفع یک دولت خارجی و به #زیان کشور؛ ارتکاب اعمالی از قبیل نگهداری و حمل سلاح و قیام مسلحانه علیه کشور. برخی از مصادیق و مجازات خیانت به کشور عبارتند از: تشکیل و اداره گروههای غیرقانونی بر ضد #امنیت کشور، همکاری با دولتهای متخاصم، سوزاندن و تخریب عمدی تاسیسات و اموال نظامی توسط نظامیان، تبانی نظامیان با دشمن.(ویکی فقه)
✅ قدر متیقن و عصاره تعریف #خیانت این است که اتباع ایرانی آگاهانه به #زیان کشور و به نفع بیگانگان و #دشمنان اقداماتی را انجام دهند.
با این حساب برای عنوان #خیانت به کشور مصادیق بیشتری قابل ذکر است و در همین چارچوب می توان چند دسته خائن را در کشور بیان کرد که تیشه به ریشه مملکت می زنند:
۱. کسانی که با از بین بردن #امیداجتماعی، تیشه به ریشه استعدادها و تلاش #نخبگان زده و باعث خروج و #مهاجرت نخبگان و کاهش انگیزه دیگران برای آبادانی کشور می شوند.
۲. کسانی که #تفرقهافکنی و برهم زدن #وحدتوانسجام ملی را پیشه خود کرده و از هر واقعه ای برای افزایش شکاف و تنش و تفرقه استفاده می کنند و البته در این مورد نظریه پردازی هم می کنند. #امامعلی علیه السلام فرمود: آگاه باشید هرکس دعوت به تفرقه کند او را بکشید حتی اگر زیر عمامه من باشد(خطبه ۱۲۷)
۳.کسانی که #غرب را کعبه آمال دانسته و دچار بیماری غربزدگی محض و شیفتگی در برابر غرب و شرق شده اند.
۴. کسانی که تندروی و #افراطگرایی روشی در #دین و #انقلاب را پیشه خود کرده و به راحتی مبادرت به #تکفیر و #تفسیق کسانی که عقاید مضیق آنها را قبول ندارند، می کنند و برچسب #لیبرال، #سکولار و.... را به راحتی آب خوردن به دیگران می زنند. #نخبگان را هل داده از قطار نظام و انقلاب پیاده می کنند.
۵. کسانی که با #انحصارگرایی و بستن فضای #رقابت در عرصه های اقتصادی و سیاسی، دایره نظام را تنگ می کنند.
۶. کسانی که به نحوی با #ناراضی کردن مردم نسبت به #نظام، پشتوانه مردمی آن را از بین برده و دچار ریزش #مقبولیت و افت #سرمایهاجتماعی می کنند.
۷. کسانی که به #علم خیانت می کنند و با تبدیل کردن علم به ابزار کسب #قدرت و شهرت و مقام ، جایگاه علم را تنزل داده و آینده علمی کشور را نابود می کنند.
۸. و...
✅ اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
رابطهٔ #دین و #حقوق از اصیلترین مباحثی است كه در آثار اندیشمندان میتوان آن را جستجو كرد؛ حوزهای از تحقیق كه جهت استحكام یافتهها در آن، دقت ژرف و تلاش فراوان، اموری گریزناپذیر هستند. در این میان، #حقوق_عمومی كه شاخهای از درخت مبارك حقوق است، مستثنی نیست و قلم زدن در این حوزه با رویكردی كه بتواند نظرگاه دین را با اتقان بیان نماید مستلزم طی مسیری دشوارتر از برخی دیگر از شاخههای حقوق است. یكی از مهمترین لوازم موفقیت در واكاوی و كشف رابطهٔ دین و حقوق عمومی، اطلاع و اشراف بر تراث دینی در حوزهٔ #حكمرانی است تا پژوهشگران این حوزه بتوانند با مسیر هموارتری جهت دسترسی به منابع دینی در این حوزه مواجه گردند؛ هدفی كه اثر حاضر آن را دنبال میکند.
🆔 @maks_e_andisheh
هفت #شکاف عینی بر پیکر #وحدت و #انسجامملی
✅ جامعه ایرانی از هفت شکاف(نه به معنی #گسست بلکه به معنی فاصله #هویتی) رنج می برد. اگر این شکاف ها مدیریت و ترمیم نشوند، #امنیتملی دچار خدشه خواهد شد. این شکاف ها عبارتند از:
۱. شکاف #قومیتی
۲. شکاف #مذهبی
۳. شکاف #جنسیتی
۴. شکاف #نسلی
۵. شکاف #سیاسیوجناحی
۶. شکاف #طبقاتی
۷. شکاف #مرکز #پیرامون
✅ هرکسی( در داخل نظام یا خارج نظام ) که به نحوی با اقدامات ایجابی و سلبی این شکاف ها را فعال و شعله ور کند و وحدت و انسجام ملی را خدشه دار نماید در خدمت #دشمن ایران زمین قرار گرفته است.
@mohammadtaghidashti
عرض تسلیت به مناسبت شهادت #امامشبکهساز حضرت #حسنعسکری(ع) و تبریک به #امامت رسیدن حضرت #حجتبنالحسن(عج)
@mohammadtaghidashti
اگر به عرش رَوى
هیچ سود نباشد،
و اگر بالای عرش رَوى و اگر زیرِ هفت طبقه زمین،
هیچ سود نباشد.
درِ دل میباید که باز شود.
جان کندنِِ همه انبیاء و اولیاء و اصفیاء
برای این بود
این می جُستند.
#مقالات_شمس_تبریزی
@mohammadtaghidashti
وحدت ، انسجام ، وفاق یا اجماع. کدامیک ؟
✅ وقتی از #تفرقه و #تشتت سخن می گوییم این سوال مطرح می شود که دقیقا مفهوم مخالف آنها کدام واژگان هستند؟
آیا با #وحدت می توان تفرقه، تشتت و تکثر را درمان کرد؟ یا #انسجام بهتر است؟ #وفاق و #اجماع چه زمانی کارساز می باشند؟
اینجاست که تفاوت معنایی و کارکردی این واژگان اهمیت پیدا می کند.
✅ به نظر اینجانب؛
#وحدت به معنای یکی شدن، یکرنگی و پیوستگی برای رسیدن به اهداف مشترک است و در برابر مفاهیمی نظیر کثرت، پراکندگی، اختلاف، تفرقه، گروهگرایی و واگرایی که خلاف یک جهت خاص باشند مطرح می شود .
#انسجام به معنی عدم تناقض در اجزاء یک نظام است. درواقع به معنی ارتباط هماهنگ اجزای یک سیستم بوده و در مقابل ناهماهنگی و تشتت قرار می گیرد.
#وفاق به معنی همراهي، همكاري، موافقت و سازگاری است و در مقابل تنش و درگیری و ناسازگاری قرار دارد. در وفاق نیازی به هم رای بودن وجود ندارد بلکه تحمل دیگران و سازگاری با آنان کافی است.
#اجماع یعنی همرأیی همه اعضای یک جامعه در مورد منافع مشترک است.
هرکدام از این اصطلاحات در مرحله عمل درجای خودشان کاربرد دارند و نباید بی جهت و به جای هم استفاده شوند .
اگر اجازه دهید در مورد کارکرد هریک از این واژه ها بیشتر توضیح می دهم :
✅ #وحدت در مورد اهداف و سیاست های کلان و آرمان ها قابل طرح می باشد . یعنی یکرنگی در آرمانها و اهداف و اصول اساسی و عدم واگرایی از آنها .
#انسجام علی القاعده باید در مورد نهادها رقم بخورد که با هماهنگی هم به سمت یک هدف خاص حرکت کنند. به عبارتی انسجام در عمل بیشتر مطرح می شود.
#وفاق موقعی مطرح می شود که امکان یکسان سازی روش ها و سلایق و جهت ها وجود ندارد و باید با وفق و مدارا همدیگر را تحمل کرد. این امر در عرصه اجتماعی در مورد گروهها و اقوام و مذاهب و... قابل طرح می باشد و اتفاقا بیشتر مورد نیاز جامعه می باشد.
#اجماع حالت استثنایی دارد و صرفا در مورد منافع ملی باید مدنظر قرار گیرد. #اجماعمحوری باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت پیشرفت می شود. البته به نظر می رسد با #وحدت قرابت بیشتری داشته باشد.
✅ جامعه ما در حال حاضر به همه اینها نیاز دارد لیکن هر کدام در موضع خودش. به کاربردن واژه ها به جای هم باعث می شود که تحقق آنها عملی به نظر نرسد.
@mohammadtaghidashti
#شایستهسالاری و دیگر همه چیز
✅ قبلاً به یکی از روسای محترم #جمهور عرض کرده بودم که در #نظامواره جامع #مسائل کشور که کار کردیم، یکی از مهم ترین مسائل #نظام ما، اختلال در شیوه های #حکمرانی است که سریعا ( تاکید می کنم سریعا) باید اصلاح شوند ( بعدا در این زمینه خواهم نوشت ان شاءالله) و اولین کار در این مورد بازگشت سریع و صحیح به #شایستهسالاری است. پس در اسرع وقت امور را به #شایستگان بسپارید تا کامیاب شوید و الا می نویسم و امضاء می کنم که شکست خواهید خورد.
✅ #شایستهسالاری به اندازه ای مهم است که #خداوند متعال در آیه ۵۸ سوره نساء قاطعانه به ما فرمان مى دهد كه؛ #امانتها را به #شایستگان و اهلش بسپارید و هنگامى كه ميان مردم #داورى مى كنيد، به #عدالت داورى كنيد يقيناً بازگردانيدن امانت به شایستگان و عدالت در داورى نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن دعوت مى كند.
در واقع تاکید خداوند متعال براین است که ای مردم به شایستگان بسپارید آن چه امانت است از قدرت و مال و علم و اهل و عیال و... .
✅ چنانکه آخرین برگزیده و فرستاده اش فرمود : اگر فردی از امت من یک شخص را به عنوان رئیس بر چند نفر بگمارد و بداند که در بین آنها یکی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و #رسولخدا و تمام مسلمانان خیانت کرده است.
و نیز فرمود : هرکس سرپرستی امری را بپذیرد و بداند که شایسته آن نیست جایگاهش در آتش خواهد بود.
✅ همچنین اولین وصی او یعنی امیر خرد، امیر بیان و #امیرمومنان فرمود : چهار چیز عامل سقوط و تیره بختی دولت هاست. پرداختن به امور فرعی، باز ماندن از امور اساسی و اصلی، مقدم داشتن افراد ناشایست و رذل و عقب راندن افراد شایسته و صاحبان فضل.
✅ گویند؛ #ارسطو در پاسخ به سوال اسکندر مبنی بر نحوه دوام تسلط بر #ایران زمین گفت: بزرگان ایرانی را بر کارهای کوچک بگمار و افراد کوچک آنها را بر کارهای بزرگ. بزرگان در کار کوچک تحقیر شده و بی انگیزه می شوند و حقیران در کار بزرگ فرو می مانند آنگاه تو همواره بر آنها مسلط خواهی بود.
✅ #بوذرجمهر گفت :
- که آزردهخاطرتر؟
- شایستهای که ناشایستهای بر او کامرا بود و دانایی که بداندیشی بر او کامکار و بِه که بَد بر او فرمانروا باشد.
این که شایستگان چه کسانی هستند بماند برای پست های بعدی.
پیشنهاد می کنم #کتاب #حکمرانیشایسته و کتاب #نظریهدولتاسلامی از انتشارات #مکثاندیشه را مطالعه کنید.
@mohammadtaghidashti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴«روش تحقیق مسئله محور راهبردگرا»
⬅️ اس پی ام ( SPM) روشی ترکیبی (کمی – کیفی) با رویکردی راهبردی است که در آن بعد از شناخت وضعیت مسئله به شیوۀ«برون یابی» و «تحلیل بر روند» فاصله وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب به دست میآید. سپس به شیوۀ «فراتحلیل»، علل، پیامدها، آسیبها و راهکارها شناخته و تبیین میشود و با کشف گره اصلی بر مبنای دیدگاه نخبگانی به ارائه راهبردهای حل مسئله پمیپردازد .
📚مجموعه spm در 9 جلد به قلم دکتر محمد تقی دشتی نگارش و از طریق سایت مکث اندیشه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
🆔 @maks_e_andisheh
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti