eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
161 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 شهیدان ♻️مختصر بصائر الدرجات -با سندش به نقل از زراره-: خوش نداشتم كه از امام باقر عليه السلام در بارۀ رجعت سؤال كنم. مسئلۀ لطيفى ساختم تا با آن به خواسته‌ام برسم.به ايشان گفتم: مرا آگاه كن از كسى كه كشته مى‌شود،آيا مرده است‌؟ فرمود: «اين‌گونه نيست؛ مرگ،مرگ است،و كشته شدن،كشته شدن». گفتم:من اين تفاوت ميان مرگ و كشته شدن را در قرآن نمى‌يابم! فرمود: «آيه‌هاى «أَ فَإِنْ‌ مٰاتَ‌ أَوْ قُتِلَ‌» (آل‌عمران: 144) «اگر بميرد يا كشته شود» و «وَ لَئِنْ‌ مُتُّمْ‌ أَوْ قُتِلْتُمْ‌ لَإِلَى اللّٰهِ‌ تُحْشَرُونَ‌» (آل‌عمران: 158) «اگر مُرديد يا كشته شديد،بى گمان به سوى خدا محشور مى‌شويد»، منافى با سخن توست، اى زراره! پس مرگ، مرگ و كشته شدن، كشته شدن است و خداوند عز و جل فرموده است: «إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ اشْتَرىٰ‌ مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ أَنْفُسَهُمْ‌ وَ أَمْوٰالَهُمْ‌ بِأَنَّ‌ لَهُمُ‌ الْجَنَّةَ‌ يُقٰاتِلُونَ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللّٰهِ‌ فَيَقْتُلُونَ‌ وَ يُقْتَلُونَ‌ وَعْداً عَلَيْهِ‌ حَقًّا» (توبه: 111) «خداوند،جان‌ها و اموال مؤمنان را در برابر بهشت،از آنان خريده است؛[آنان كه] در راه خدا مى‌جنگند و مى‌كشند و كشته مى‌شوند،[و اين] وعدۀ حقّى بر عهدۀ خداست»». گفتم:خداوند عز و جل مى‌فرمايد: «كُلُّ‌ نَفْسٍ‌ ذٰائِقَةُ‌ الْمَوْتِ‌»(آل عمران: 185) «هر جانى،مرگ را مى‌چشد». آيا چنين مى‌بينى كسى كه كشته مى‌شود،مرگ را نمى‌چشد؟ فرمود: «كسى كه با شمشير كشته مى‌شود، مانند كسى نيست كه در بسترش مى‌ميرد. هر كس كشته شود،چاره‌اى نيست،جز آن كه به دنيا باز گردد تا مرگ را بچشد». 📚.مختصر بصائر الدرجات:ص 19 📚بحار الأنوار:ج 53 ص 65 ح 58. 📚تفسير العيّاشى:ج 2 ص 112 ح 139 @mola_amiralmomenin_as
🔘 برخی مؤمنان ♻️.الإرشاد: -به نقل از عبد الكريم خثعمى-: به امام صادق عليه السلام گفتم: قائم عليه السلام چه مدّت فرمان‌روايى مى‌كند؟ فرمود:«هفت سال. روزها و شب‌ها براى او طولانى مى‌شوند، تا آن كه يك سال از دوران او، به اندازۀ ده سال از سال‌هاى شماست. از اين رو، سال‌هاى فرمان‌روايى او، هفتاد سال از سال‌هاى شما مى‌شود و هنگام قيام او، بارانى در ماه جمادىِ‌ آخر و ده روز [اوّل] رجب بر مردم فرو مى‌ريزد كه مانند آن را نديده‌اند و خداوند، گوشت و پيكر مؤمنان را در قبرهايشان با آن باران مى‌روياند و گويى آنان را مى‌بينم كه از سوى جُهَينه (.جُهَينه،جايى در موصل و جايى در مازندران ايران و نام قبيله‌اى در مدينه است.) پيش مى‌آيند و موهايشان را از خاك قبر مى‌تكانند». 📚.الإرشاد:ج 2 ص 381، 📚بحار الأنوار:ج 52 ص 337 ح 77. 📚روضة الواعظين:ص 289، @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى کمال 🔘ديدگاه تشيع درباره انسان كامل در قرآن، با عناوينى هم‌چون «خليفة الله»، «امام»، «امت»، «امين»، «مكين»، «اسوه»، «مقرب» و داراى «مقام محمود» مطرح گشته است. او مظهر جامع اسما و صفات الهى است و در زمين و آسمان خليفه خداست. انسان كامل تجلى پروردگار است، بار امانت الهى را با قوت بر دوش مى‌كشد و از آزمون‌هاى بزرگ و دشوار، سرافراز بيرون مى‌آيد. در ، بحث انسان كامل جايگاهى ممتاز دارد. اهتمام ويژه اين مذهب به بحث انسان كامل در قالب بحث ، ، ، و خود را نشان داده است. اصولاً مذهب شيعه دوازده امامى تنها مذهبى است كه با حذف بحث انسان كامل، بى‌معنا مى‌شود و هويت خود را از دست مى‌دهد. ✳️با مطالعه متون دينى و رجوع به منابع اصلى اين مذهب، يعنى قرآن و روايات، مشخص مى‌شود كه انسان كامل چنين خصوصياتى دارد: 1. او انسانى همانند ديگر انسان‌هاست و مراحل زندگى در حد فاصل تولد تا مرگ را به صورت طبيعى سپرى مى‌كند. با اين حال، قواى ادراكى و كاركرد اعضا و جوارح او نسبت به انسان‌هاى عادى ممتاز است؛ يعنى به لحاظ جسم نيز در نقطه كمال قرار دارد. 2. او از جهت روحى نيز در بالاترين مرحله رشد و كمال و تعالى قرار دارد و تمام ظرفيت‌هاى فطرى او بالفعل است. رابطه دو سويه ويژه بين انسان كامل و حق تعالى، علت اين كمال بالفعل است. 3. فعليت كمال در انسان كامل از جهت سلبى به خاطر صفت عصمت است. بدين معنا كه او چه از بعد جسمى و چه از بعد روحى، هيچ‌گونه نقص، كمبود، عيب و زشتى ندارد. هم‌چنين از ديدگاه شيعى، شيطان بر انسان كامل سلطه ندارد و خود او هم - چون در اوج تعالى روح و نفس است - هيچ‌گونه زمينه‌اى براى نفس اماره ندارد. از اين‌رو از هرگونه خطا و لغزش مصون است. 4. فعليت كمال در انسان كامل از جهت اثباتى به خاطر دارا بودن علم غيب است. اين دانايى، غيبى و ماورائى است و حداقل از دانايى تمام موجودات، به‌ويژه فرشته‌ها بيش‌تر است (به شهادت داستان آفرينش). اين علم، اطلاعات موردنياز عوالم وجود را در اختيار انسان كامل - به عنوان خليفه الهى - قرار مى‌دهد تا گستره ولايت و خلافت او به واسطه نادانى يا ضعف در اطلاعات محدود نگردد. 5. در گستره روابط انسانى هر انسانى چهار رابطه دارد كه عبارت‌اند از: رابطه با خداوند، رابطه با خود، رابطه با ديگر انسان‌ها و رابطه با جهان هستى و عوالم وجود. حال اگر اثبات شود كه انسانى به مقام انسان كامل رسيده، او در حقيقت خليفه خداوند است و جايگاه و مرتبۀ او در حد وسط خداوند و مردم قرار خواهد داشت. در اين صورت او ناظر به كاركردها و تعريف‌هايى كه پيدا خواهد كرد، مظهر بخشى از صفات خداوند يا منشأ بركات گوناگون مى‌گردد. 6. انسان كامل واسطه فيض الهى است؛ زيرا او مظهر اراده تكوينى حق تعالى است و به واسطۀ او انسان و باقى مخلوقات آفريده مى‌شوند. 7. از آن‌جا كه انسان كامل واجد عصمت و علم غيب است، در نقطه اوج محبت و معرفت نسبت به خداوند قرار دارد و چون در اين مرتبه است، آيينه تمام‌نماى رحمت و لطف خداوندى است. از اين‌رو نهايت دل‌سوزى و محبت را نسبت به مردم و بلكه تمام عوالم وجودى دارد. 8. انسان كامل واسطه توسل و استغفارطلبى است. از اين‌رو انسان‌هاى عادى براى ارتباط با خداوند بايد از طريق عمل به دستورات و سبك زندگى او اقدام كنند تا بتوانند به خواسته‌هاى مادى و معنوى خود دست يابند. @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى کمال از جهت روحى نيز در بالاترين مرحله رشد و كمال و تعالى قرار دارد و تمام ظرفيت‌هاى فطرى او بالفعل است. رابطه دو سويه ويژه بين انسان كامل و حق تعالى، علت اين كمال بالفعل است. اين فعليت در جدول فوق به صورت مصداقى مشخص شده است:👆 @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى کمال 🔘نسبت مبحث كمال با موضوع مهدويت از ضروريات مذهب تشيع، شناخت امام زمان هر عصرى است. بدين معنا كه هر فرد دين‌دار بايد امام معصوم زمان خود را بشناسد. ضرورت اين شناخت به اين جهت است كه اصولاً بدون معرفت امام، امكان تعالى و كمال وجود نخواهد داشت. از سوى ديگر، كمال استعدادهاى انسانى اصولاً در فضاى فردى محقق نخواهد شد و نيازمند تحقق بستر اجتماعى مناسب است. بنابراين از جمع ضرورت و اجتماعى بودن شرايط تحقق كامل، نسبت انسان‌شناسى كمال و مهدويت شيعى روشن خواهد شد؛ چراكه ضمن شناساندن آخرين امام معصوم، تنها راهبرد آسمانى براى تحقق نيز هست. در حقيقت مهدويت شيعى هدف غائى كمال‌جويى انسان، چه در حوزۀ فردى و چه در حوزۀ اجتماعى است. اصولاً كمال نهايى فردى و اجتماعى جز در دوران امام موعود محقق نخواهد شد. بدين جهت تبيين شرايط پس از ، هماره جزو آموزه‌هاى اصلى شيعى بوده است. اين آينده‌نگرى از امتيازهاى سبك زندگى شيعى است؛ زيرا مسبّب و شوق براى كمال بيش‌تر مى‌شود. بنابراين بحث از كمال بدون توجه به و معارف آن ابتر خواهد بود و ناظر به اين مسأله، هر نگرش عرفانى، فلسفى يا علمى كه در تشيع بخواهد مسير كمال‌جويى و تعالى را بدون مهدويت يا حضور كم‌رنگ آن طى كند، راه به ناكجا آباد خواهد برد. @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حلقه معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران🇮🇷💪❤️❤️❤️😍😍😍 همراه با حضور ناوهای نیروی دریایی سپاه در جزیره بوموسی @halghemarefat313
هدایت شده از اعجاز قرآن کریم
، شرط‍‌ قبولى اعمال است و خدمات انسان‌هاى بى‌ايمان، در همين دنيا جبران مى‌شود و ارزش اخروى ندارد. مَنْ‌ يَعْمَلْ‌ ... وَ هُوَ مُؤْمِن (نساء: 124) 📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان @The_Holy_Quran_114
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از حلقه معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاوی صحنه‌های خشن!! تورو خدا ببخشید بابتش ولی واجبه! _ در شناخت و شناسوندن هر فرهنگ و تمدن، بیشتر از منطق و استدلال، شناخت آداب و رسوم اون تمدن هست که کمک می‌کنه! آداب و رسوم شیعه (نظیر عاشورا، اربعین، ماه مبارک و...) بر اساس یادخدا و آرامش بنا شده. _ در مقابل، آداب و رسوم تمدن غرب براساس تجمل و ترس و سورچرانی و عیش و نوش و... بنا شده! برای نمونه یکی از مهمترین آداب و رسوم آمریکایی‌ها و به تبعش سایر دنیا، هالووین هست که روز ۳۱اکتبر برگزار می‌شه! اصل واقعه‌اش بخاطر یاد مرگ بوده ولی کم‌کم بخاطر جدایی از دین و معنویت تبدیل به روز ترس شده و هرکس ترسناکتر لباس بپوشه و بیشتر مردم رو بترسونه موفق‌تره! فیلم تزئینات هالویینی یک مرد در تگزاس امریکا رو مشاهده می‌کنید! بعد قسمت جالب و دردناکش اینجاست که یه عده نادونِ خودتحقیر، میگن ما آریایی هستیم و عربها ب ما ربطی ندارن، ولی این روزا شروع میکنن ازین اداهای مسخره و موهن درآوردن! @halghemarefat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى کمال كمال‌شناسى دينى، مهم‌ترين مبناى اثبات است و پويايى مهدويت نيز جز از راه بازخوانى ممكن نيست. بدين معنا كه نظريات كلامى، فلسفى و عرفانى به دليل ساختار محدود و تفسير انحصارگرايانه‌اى كه از كمال و نجات مطرح مى‌كنند، ظرفيت تبيين و جهانى‌سازى مهدويت شيعى را ندارند و تنها انسان‌شناسى فطرى است كه مى‌تواند اين رسالت سنگين را با جامعيت ابعاد و كاركردهاى آن به دوش بكشد. 🍃با اين پيش درآمد نسبت‌سنجى تفصيلى كمال و كليدواژه‌هاى مهدوى چنين خواهد بود: 1️⃣كمال و نجات فعليت تمام استعدادهاى موجود در يك شى را گفته‌اند و نيز اشاره به بشر دارد. بنابراين،
مهدويت و كمال
، دو تعبير از يك واقعيت وجودى در زندگى آدمى هستند. دامنه استعدادهاى انسان، نه تنها بر تمامى ساحت‌هاى وجودى او، بلكه بر عالم مُلك و ملكوت هم اثرگذار است، معنى كمال (مترادف با مهدويت) فعليت تمام عوالم مؤثر در زندگى آدمى است. اين كمال بيرونى و درونى مرتبط با هم‌ديگر تا بدان‌جا پيش خواهد رفت كه سرانجام، ايجاد شود و انسان به خدا بر زمين برسد. 2️⃣انسان كامل هر آدمى در رشد فطرى خود، ضرورت كمال و وجود الگوى خارجى براى آن را درك مى‌كند. با اين نگرش مى‌توان گفت كه و ، همان براى ادراك فطرى و درونى بشرى است. پس - كه عينى آن، مهدى موعود عجل الله تعالى فرجه الشريف است - كسى است كه اهداف استكمالى آفرينش در بالاترين مرتبه در او محقق شده و به واسطه فعليت اين اهداف و مراتب كمال، به مقام و يعنى راهبرى انسان‌هاى كمال‌جو به سوى كمال رسيده است. @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى انسان‌شناسى کمال 3️⃣آرمان‌شهر ظهور در نگاه انسان‌شناسى كمال، آرمان‌شهر، واقعيتى زمينى و اين‌جهانى دارد كه پيش از آفرينش انسان، وعده داده شده است. منتها راه دست‌يابى به آن، نه تك‌سونگرى به برخى از ارزش‌ها و ظرفيت‌هاى انسانى، كه از معبر عبوديت است. ، يعنى فعال‌سازى هم‌زمان تمامى ابعاد جسمانى و روحانى انسان؛ آن هم در گستره‌اى فراگير و جهانى تا بتواند بر جهان مُلكى نيز اثرگذار باشد. اين سخن بدين معناست كه يكى از اركان آرمان‌شهر، جهان طبيعت است. در ديدگاه‌هاى فلسفى يا علمى تلاش مى‌شود كه با رشد حداقلى فضايل و تركيب آن با علم و صنعت، بستر تسخير قهرى طبيعت و ايجاد آرمان‌شهر فراهم شود. 🍃ولى در نگاه دينى، اين تصرف وتسخير با رشد حداكثرى انسان در پناه گرايش متعالى به رخ خواهد داد؛ چراكه طبيعت، محكوم سنت‌هاست و بر سنت‌ها جز از معبر خلافت الهى نمى‌توان حاكميت يافت. پس آرمان‌شهر جامعه‌اى است كه در آن همه انسان‌ها در متعالى‌ترين گرايش انسانى به هم‌گرايى برسند و بدانند كه با سلوك فردى (حتى درحالت متعالى آن) نمى‌توانند به هدف غائى آفرينش دست يابند. بلكه تحقق هدف غائى با عبوديت جهانى و همگانى ممكن است. بنابراين، آرمان‌شهر موعود، نظام اجتماعى بر مبناى بندگى غيب الغيوب است كه در آن، انسان از همه تعلق‌ها و اسارت‌ها رهايى مى‌يابد و به مرتبه «آية‌اللهى» و «خليفة‌اللهى» مى‌رسد و چون چنين شد، زمين و زمان و كون و مكان هم ساختارى بهشتى مى‌يابند. 4️⃣فلسفه تاريخ براى تحقق ، سه‌گانۀ برنامه كمال، انسان كامل و معطوف شدن اراده‌هاى انسانى به كمال بايد محقق شود. اكنون دين كامل و انسان كامل وجود دارند، پس ضلع سوم - كه مسأله اراده‌هاى انسانى است - باقى مانده است. بنابراين، انسان‌ها بايد بر مبناى و پس از مشاهده آثار زيان‌بار نگاه حداقلى يا وارونه به كمال، آماده پذيرش شوند. در حقيقت، فلسفه تاريخ در زندگى آدمى چيزى نيست مگر فرايند كامل شدن عوامل تحقق كمال و ملاحظه نوع تعلق اراده‌هاى انسانى به برنامۀ جامعى كه براى كمال وجود دارد. از اين منظر، دوران تنها دوران تاريخ بشر است كه در آن رخ خواهد داد و بازتاب آن، و طولانى مدت آدمى در قالب به زمين خواهد بود. @mola_amiralmomenin_as
▫️امامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)▫️ نویسنده: آیت الله سید روح الله موسوی خمینی(ره) ✔️معرفی کتاب: كتاب حاضر، دفتر چهل و دوم از آثار موضوعی تبیانها است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است. در این مجموعه تمامی آثار و نوشته های امام خمینی (ره) در باب مقوله "امامت و ولایت و انسان کامل" گردآوری و در هفت بخش: 1ـ انسان کامل (مشخصات و اوصاف و مصادیق و ویژگیهای انسان کامل)، 2ـ ولایت، 3ـ ولایت تکوینی، 4ـ ولایت تشریعی، 5ـ مقام و شخصیت ائمه، 6ـ تشیع، مکتب ائمه (ع)، 7ـ شبهاتی پیرامون امامت تنظیم گردیده است و در پایان کتاب مجموعه ای از فهرست ها، شامل فهرست تفصیلی مطالب، آیات، روایات، مآخذ و منبع درج شده است. در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوان های فرعی، ترتیب و توالی تاریخی صدور آنها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی منطقی مطالب و مشخصات کامل مآخذ بر اساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است. 📚شما می‌توانید کتاب «امامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)» را در «پرتال امام خمینی(ره)» مطالعه نمایید:👇 http://www.imam-khomeini.ir/ 📖همچنین می توانید در «کتابخانه دیجیتال نور» مطالعه بفرمایید:👇 https://noorlib.ir/book/info/35582 @mola_amiralmomenin_as
✔️یادش بخیر یه زمانی صبح جمعه‌ها روزِ سفرهای استانی بود؛ 😭 تنها رئیس جمهوری که حضرت آقا فرمود: "بهش میگفتم کمی استراحت کن..." @mola_amiralmomenin_as