🗓️ شنبه 20 بهمن 1403
🔅 وَمِنَ النّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دونِ اللهِ اَندادًا يُحِبّونَهُم كَحُبِّ اللهِ وَالَّذينَ ءامَنوٓا اَشَدُّ حُبًّا لِلّٰهِ وَلَو يَـرَی الَّذينَ ظَلَموٓا اِذ يَرَونَ العَذابَ اَنَّ القُوَّةَ لِلّٰهِ جَميعًا وَاَنَّ اللهَ شَديدُ العَذابِ (بقره/165)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #جزء2_معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 165 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: 2395go
✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی
✓ کاتب و مذهّب: نامعلوم.
✓ واقف: نام آور بن سعد بن احمد مستوفی این نسخه را بر حرم امام رضا «ع» وقف کرده است.
✓ نوع خط: #کوفی تحولیافته یا سبک نوین بر اساس دستهبندی فرانسوا دروش
✓ تعداد برگها: 98 برگ
✓ ابعاد برگها: 116*165 میلیمتر
✓ جنس برگها: پوست
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 17 سطر
✓ نشان پایان آیات: ندارد.
✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» کوفی طلاییرنگ
✓ علامت تعشیر: یک دایره طلاییرنگ در متن به همراه یک شمسه در حاشیه با ترکیبی از رنگهای طلا و قرمز که در میان آن، تعداد آیات به حروف نوشته شده است.
✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطهگذاری شدهاند.
✓ روش علامتگذاری:
← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه #ابوالاسود
← استفاده از علائم تشدید، مد با رنگ سبز به شیوه #خلیل بن احمد
✓ نام سور و تعداد آیات: نام سوره به همراه تعداد آیات به خط #کوفی و به قلم زر، مابین سورهها به همراه یک ترنج در حاشیه کتابت شده است.
✅ هرچند کاتب این قرآن مشخص نیست ولی واقف آن، شخصی به نام «نام آور بن سعد بن احمد مستوفی» است. از برادر و پدر و پدربزرگ وی نیز قرآنهایی در قرن پنجم بر حرم امام رضا عليهالسلام وقف شده و احتمالا وی نیز در همین دوران میزیسته است.
✅ این قرآن در اصل چهار پاره بوده و بخشهای دیگر آن نیز در کتابخانه به شمارههای 3005 و 4931 وجود دارد.
✅ در شیوه نگارش کلمات این قرآن، تفاوتهایی با قرآنهای امروزی مشاهده میشود و التزام به قواعد رسمالمصحف در آن به صورت نسبی دیده میشود.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #جزء2_نکات_لغوی_ادبی (بقره/165)
یَتَّخِذُ: برمیگزیند، انتخاب میکند.
مِن دونِ: بهجای.
انَدادًا: جمع نِدّ: مثل و مانندی که ضد و مخالف باشد.
📝 ظاهراً مراد از «اَندادًا»، «اَندادًا لِلّٰهِ» است.
کَحُبِّ اللّٰهِ: مانند دوست داشته شدن خداوند، آنگونه که شایسته است خداوند دوست داشته شود.
📝 «حُبّ» در اینجا مصدرِ مجهول است، یعنی به معنای «دوست داشته شدن» است نه «دوست داشتن»؛ یا به تعبیر دیگر، مصدرِ معلوم است و به مفعولش اضافه شده است.
اَشَدُّ حُبًّا لِلّٰهِ: محبت آنها به خداوند بیشتر و شدیدتر است [از محبتشان به غیر خداوند].
📝 بعضی گفتهاند: محبت آنها به خداوند بیشتر و شدیدتر است [از محبت مردم به آن انداد]، یا محبت آنها به خداوند بیشتر و شدیدتر است [از محبت مردم -که انداد اتخاذ کردهاند- به خداوند].
لَو یَریٰ: اگر میدیدند، یا ایکاش ببینند.
اِذ یَرَونَ العَذابَ: وقتی را که عذاب را در آن وقت میبینند.
📝 «اِذ» مفعولٌ به است نه مفعولٌ فیه؛ بعضی از مُعرِبین «اِذ» را مفعولٌ فیه گرفته، و مفعولٌ به را «اَنَّ القُوَّةَ لِلّٰهِ جَمیعًا» دانستهاند.
اَنَّ القُوَّةَ... : اینکه قدرت... . تأویل به مصدر میشود.
📝 ظاهراً بدل اشتمال از «اِذ یَرَونَ» است، یعنی اگر -یا ایکاش- ظالمین آن زمان را که عذاب را خواهند دید، الان میدیدند؛ یعنی این مطلب را که قدرت تماماً در دست خداوند است و... .
🔸 منبع: #در_محضر_قرآن_کریم، ج1، ص73
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #جزء2_اشاره_روایی (بقره/165)
❇️ عَنِ الحُسَینِ بنِ العَلِیِّ (ع): اَنتَ الَّذی اَشرَقتَ الاَنوارَ فی قُلوبِ اَولِیائِكَ حَتّیٰ عَرَفوكَ وَوَحَّدوكَ وَاَنتَ الَّذی اَزَلتَ الاَغیارَ عَن قُلوبِ اَحِبّائِكَ حَتّیٰ لَم یُحِبّوا سِواكَ وَلَم یَلجَئوا اِلیٰ غَیرِكَ اَنتَ المونِسُ لَهُم حَیثُ اَوحَشَتهُمُ العَوالِمُ وَاَنتَ الَّذی هَدَیتَهُم حَیثُ استَبانَت لَهُمُ المَعالِمُ [اِلـٰهی] ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَكَ وَمَا الَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَكَ لَقَد خابَ مَن رَضِیَ دونَكَ بَدَلًا وَلَقَد خَسِرَ مَن بَغیٰ عَنكَ مُتَحَوِّلًا، کَیفَ یُرجیٰ سِواكَ وَاَنتَ ما قَطَعتَ الاِحسانَ وَکَیفَ یَطلُبُ مِن غَیرِكَ وَاَنتَ مَا بَدَّلتَ عَادَةَ الاِمتِنانِ یا مَن اَذاقَ اَحِبّاءَه حَلاوَةَ المُؤانَسَةِ فَقاموا بَینَ یَدَیهِ مُتَمَلِّقینَ.
❇️ امام حسین (ع): تویی که انوار را در قلوب دوستانت تاباندی تا تو را شناختند و یگانهات دانستند و تویی که بیگانگان را از قلوب عاشقانت راندی تا اینکه غیر تو را دوست نداشته باشند و به غیر تو پناه نبرند، تو مونس آنانی آنجا که عوالم، آنان را به وحشت اندازد، تویی که آنان را هدایت کردی هرجا که نشانههایی برای آنان آشکار شد، [خداوندا] کسی که تو را گم کرده چه یافته؟ و چه گم کرده، کسی که تو را یافته؟ همانا محروم شد کسی که بهجای تو به دیگری راضی گشت و زیانکار شد کسی که از تو به دیگری روی آورد، چگونه به غیر تو امید ببندد و حال آنکه احسانت را قطع نکردی و چگونه از غیر تو درخواست نماید و حال آنکه شیوه نیکوکاری را تغییر ندادی؟ ای که به دوستانش شیرینی مؤانست با خود را چشاند، تا آنجا که در محضر او برای ادامه آن مؤانست به تملّق ایستادند.
🔸 منبع: اقبال الاعمال، ج1، ص349.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #جزء2_شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَمِنَ النّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دونِ اللهِ اَندادًا یُحِبّونَهُم کَحُبِّ اللهِ وَالَّذینَ ءامَنوٓا اَشَدُّ حُبًّا لِلّٰهِ... (بقره/165)
برخی از مردم، (برای پرستش،) بهجای خدا، همتایانی انتخاب میکنند و آنها را چنانکه باید خدا را دوست داشته باشند، دوست دارند؛ و محبّت مؤمنان به خدا، محکمتر و بیشتر است...
✅ عاشق شوید
در طول تاریخ، بیشترین داستانهای نوشته شده و اشعار سروده شده حول محور «عشق» است. کودک خردسال، بهترین لحظات خود را در دامان مادر خود میگذراند و به او عشق میورزد، عشق به همسر، فرزند، شهرت، ثروت، قدرت و... از مصادیق این موضوع است. اما اگر دل بستن انسان، از مسیر صحیح منحرف شود، آنگاه بهجای خدا، چیزهایی قرار میگیرند که انسان را به نابودی میکشانند.
این در حالی است که مؤمنان تمام کمالات و جمالها را در خداوند میبینند، لذا بیشترین عشق را به او ابراز میدارند. عشق و محبّت مؤمنان، بر اساس شایستگی و لیاقت معشوق است و هرگز به سردی و خاموشی نمیگراید. گفتنی است مؤمنان واقعی در سایه عشق به خدا، زندگی مملو از محبت و عاطفه با همسر و فرزندان خود دارند.
🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه دانشآموزان)، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم، ص25، تفسیر نور، ج1، ص252.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #جزء2_نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/165)
💢 «ءامَنوا»:
ترکیب #همزه الف در واژه «ءامَنوا» در علم ضبط و علامتگذاری کلمات به دو شکل نمایش داده میشود:
✅ درج رأس العین قبل از الف: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف #کم_علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم
✅ درج الف مقصوره کنار الف: مصحف هندی و مصاحف ایرانی قدیم و مصاحف ترکی
✅ نکته: ممکن است در برخی کلمات شکل همزه الف با دو همزه در ابتدای کلمه یکسان شود؛ ولی باید توجه داشت که این دو با هم متفاوت هستند. #تفاوت دو حرف ابتدای این دو در آن است که در «ءامنوا» ابتدا #همزه آمده و سپس حرف #الف_مدی، صدای کشیدۀ حرف همزه شده است، درحالیکه در کلمات دارای دو همزه در ابتدا، مانند «ءَاَنذَرتَهُم» دو حرف #همزه با حرکت #فتحه آمده است که هیچکدام از آنها مدّی نیستند.
✅ برای توضیحات بیشتر در این خصوص میتوانید به توضیحات نگارشی ذیل آیات 6 و 9 سوره بقره مراجعه کنید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 21 بهمن 1403
🔅 وَقالَ الَّذينَ اتَّبَعوا لَو اَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَـتَبَرَّاَ مِنهُم كَما تَبَرَّءوا مِنّا کَذٰلِكَ يُريهِمُ اللهُ اَعمالَهُم حَسَرٰتٍ عَلَيهِم وَما هُم بِخـٰـرِجينَ مِنَ النّارِ (بقره/167)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از آیین رونمایی قرآن کریم به خط جمعی از بانوان کاتب
❇️ این مصحف شریف به قلم 26 بانوی کاتب قرآن دارالکتابه نگارش گردید و طی مراسمی در تاریخ 21 دیماه 1402 در حرم حضرت معصومه (س) رونمایی و از کاتبان تقدیر به عمل آمد.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 وَ لَيَنصُرَنَّ اللهُ مَن يَنصُرُه اِنَّ اللهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ(حج/40)
✅ بی شک خداوند کسی را که یاری اش کند، یاری می کند؛ چرا که قطعا خدا، نیرومند و شکست ناپذیر است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #جزء2_معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 168 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: arabe 342 b
✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه
✓ نوع خط: #کوفی سبک نوین
✓ تعداد برگهها: 9 برگه
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 9 سطر
✓ ابعاد هر برگه: 245*177 میلیمتر
✓ جنس برگهها: پوست
✓ نشان پایان آیات: یک گل هشتپر طلاییرنگ
✓ علامت تخمیس: ندارد.
✓ علامت تعشیر: یک شمسه مذهّب طلایی در متن که تعداد آیات به حروف، در میان آن نوشته شده است.
✓ نام سورهها و تعداد آیات: در صفحات باقیمانده از این نسخه سر سورهای یافت نشد.
✓ نقط الاعجام: نقطههای مستطیلشکل.
✓ روش علامتگذاری: نقاط مدوّر قرمزرنگ به شیوه #ابوالاسود برای حرکات و تنوین، نقاط آبیرنگ مدوّر برای نشاندادن تشدید، نقاط مدوّر سبزرنگ برای نشاندادن همزه و رنگ آبی برای نشاندادن سایر #قرائات
✅ برای مشاهده تصاویر نسخه میتوانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84152151/f67.item.r=arabe 342
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹