⭕️ علی(ع) در خطبه ۱۶ از دو خطر می گوید
➖ که متاسفانه در #سیاستورزی و #کنشگری ما ردپایی دارد:
1️⃣ «هَلَکَ مَنِ ادَّعَی» ادعا، موجب هلاکت است!
🔹 قرار عالم بر این است: هرکس "ادعا"ی خدمت و رعایت ارزشها کرد، رسوایش کند؛ موقعیتش را نابود کند. سیاسیونی که در برتری طلبی بر دیگران، ارزشی بودن خود را به رخ می کشند را نگاه کنید.
🔸 چون چیزی از تصنع و دروغ و ریا در آن هست و این حباب می ترکد!
🔺 ارزشیِ واقعی، مدعی نیست!
2️⃣ «خَابَ مَنِ افتَری» افتراء هم موجب رسیدن به انسداد است!
🔹"خیب" آرمان و آرزویی است که محقق نشده و صاحبش را نومید کرده باشد.
🔸 اگر انسدادیها در دهههای قبل را ببینید تایید می کنید: گاه در جریان #افشاگری، راست و دروغ به هم آمیخته و کارشان به #افترا کشیده میشد!
🔹بودن مدعیان تصنعی در برخی مقامات و رسوا شدن هایشان، این افشاگران را جسورتر کرد که همه شنیدهها و اسناد مظنون را قطعی بگیرند و حکم کنند!
🔸اما بجای آرمانِ اصلاح، سر از یأس و ناامیدی درآورند و به مرور حکم به #انسداد کردند!
🔹چون چیزی از دروغ بستن و تصنع اینجا هم هست. واقعیت، مطابق آن نمی شود و اینها به انسداد می رسند!
🔺 کاش مراقب هردو آسیب باشیم!
#اخلاق_سیاسی
🖋 حجت الاسلام محسن #قنبریان
🔺@m_ghanbarian
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شیعه علی(ع) بودن به حرف نیست به عمل است
🎙 امام #خمینی (ره)
◀️باید کسانی که #مدعی هستند که ما #شیعه امیرالمومنین(ع) هستیم، تابع او هستیم، باید در قول، فعل، نوشتن، گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند.
🔹 همین طور که گفتن ما شیعه علی(ع) هستیم و همین که گفتند ما متمسک به ولایت #امیرالمومنین(ع) هستیم این کافی نیست.
🔹این امور، اموری نیست که لفظی باشد؛ و با الفاظ و با عبارات بتوانیم بگوییم تحقق پیدا کرده؛ اینها یک امور عملی است.
🔺 اگر این #تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم یک گزافی گفتیم.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ خوارج، کِی عدالتخواه بودند؟!
◀️ تحجر چیست؟
در ادبیات دینی کسی را متحجر مینامند که قرائت خود را از دین، قطعی، کاملا صحیح و عاری از هرگونه اشکال میداند؛ هر برداشت و فهمِ دیگری را تکفیر می کند، اجازهی طرحِ پرسش و نقد را نداده و باب تعقل را به کلی می بندد.
🔸 #خوارج را می توان عالیترین نمونه و عینیترین مصداقِ تحجر، در تاریخ اسلام دانست. جماعتی ظاهرگرا و #دگم که دستهایشان را بر گوششان نهاده و فهم سطحیشان از دین را فریاد میزدند و هرکس اندکی از این مسیر فاصله میگرفت را مرتد نامیده، بر او میتاختند.
🔹 شب زندهداران و حافظان و قاریانی که به تدبر در معارف قرآن نمیپرداختند و از عبادات و مناسک بهرهای جز زحمت دادنِ خودشان نمیبردند.
🔸 با رجوع به نهج البلاغه -به عنوان بهترین منبع برای شناخت خوارج- به وضوح میتوان مشاهده کرد که مهمترین شاخصه خوارج، #جهل آنها بوده و تقابلشان با حضرت امیر (علیهالسلام) هم ناشی از همین جهل بوده است.
به همین دلیل هم برخورد امام با ایشان بسیار متفاوت از برخورد ایشان با اصحابِ صفین و جمل بود.
🔹 حضرت درباره خوارج در نهج البلاغه می فرمایند: «كسى كه در جستجوى حق بوده و خطا كرد مانند كسى نيست كه طالب باطل بوده و آن را يافته است.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۶۱، متن کامل)
🔸 خوارج، عملا از پذیرش ولایت امیرالمومنین (علیهالسلام) سر باز زدند و به شبهه افکنی و تشویش اذهان عمومی پرداختند؛ در مقابل، حضرت با صبر و خیر خواهی به انحاء مختلف تلاش نمودند تا شبهات آنها را رفع کنند و در عین حال هرگز به واسطه فهم متفاوتشان، با آنها به قتال نپرداختند، مگر زمانی که خودشان دست به شمشیر بردند.
🔹 بنابراین تقابل امام با خوارج نه بر سر #عدالتخواهی آنان بود و نه به واسطه ی #ولایت_گریزی شان. چرا که اساسا در هیچ یک از متون دینی و تاریخی، خوارج، گروهی عدالتخواه معرفی نشده اند!
و عدالتخواه معرفی کردنِ خوارج، صرفا با مقاصد سیاسی و برای خفه کردن صداهای منتقد و متفاوت با قرائت رسمی انجام میشود.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ هر انسان را شب قدری دیگر است
🖋 امام موسی #صدر
🔹 معنای مشهور #شب_قدر این است که در این شب، روزی تقسیم می شود و آن را مانند روز تقدیم بودجهی دولتها به مجلس در نظر می آورند. من حقیقتاً این معنا را نمیفهمم!
🔸 در آیات قرآن سعادت یا شقاوت جامعه به #اعمالِ انسان ارتباط یافته است. ماه رمضان و روزهی این ماه فرصتی پدید می آورد که انسان بتواند تا حد زیادی #ارادهی خود را مهار کند.
🔹 انسان با روزه میتواند از صبر و خویشتنداری بهرهمند شود و لطافت احساس و همدردی با دیگران را تجربه کند و این عوامل کافی است تا #سرنوشتِ انسان را در گرو ارادهی او قرار دهد.
🔸 بنابراین شب قدر- که به تعبیر احادیث و روایات فراوان، برای اشخاص و امت های مختلف، متفاوت است- عبارت است از تلاش جسمی و روحی انسان برای رسیدن به مرتبهای که آدمی بتواند سرنوشتش را خودش تعیین کند.
🔺 این حالت اغلب در اواخر ماه مبارک رمضان میسر میشود که انسان مومن روزهدار به اوج #تهذیب_نفس و #مهار_اراده دست یافته است.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معاویهها از خشکهمقدسها برای زدن هدف خود استفاده میکردند!
🎙 آیتالله شهید #مطهری:
🔹 افرادی بودند مثل عمروعاص مثل معاویه؛ علی(ع) را میشناختند، #حکومت_علی(ع) را میشناختند، هدفهای علی(ع) را میشناختند و میدانستند؛ اما #دنیا_طلبی امانشان نمیداد.
🔹 این طبقه زیرک، منافق، همیشه از این #خشکه_مقدسها به عنوان یک تیر برای زدن هدفهای خودشان استفاده میکردند.
🔺 این جریان همیشه والله در دنیا ادامه دارد؛ این مشکل بزرگ برای علی(ع) همیشه در دنیا هست.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ اگر امام علی هم در این جامعه بود، عدالت را بیشتر از هر چیزی دنبال میکرد
🎙 #رهبر_انقلاب (۱۳۸۷/۰۴/۲۶) :
🔹 امروز در نظام اسلامی چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازمتر است؟ #عدالت. یعنی اگر #امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در زمان ما و در این جامعه و در میان این #مردم حضور میداشت، چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال میکرد؟ #یقینا_عدالت.
🔹 عدالت خواستهی یک جماعت خاصّی از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواستهی طبیعی و تاریخىِ همهی آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. همان چیزی است که بشر تشنهی آن است و جز در حکومت انبیاء عظام الهی - آنهائی که به حکومت رسیدند - یا اولیاء برجسته مثل امیرالمؤمنین، عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا نشده است.
🔹 دنیاداران و کسانی که دلهاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادی دنیاست، نمیتوانند عدالت را اجرا کنند. اجرای عدالت یک روح غنی، یک ارادهی قوی و یک قدمِ ثابت لازم دارد. ما باید همهی تلاشمان این باشد که بتوانیم در این راه دنبال امیرالمؤمنین حرکت کنیم. اعتراف میکنیم که نخواهیم توانست مثل علی بن ابیطالب، عدالت را اجرا کنیم؛ این را قبول داریم. ماها کوچکتر و ضعیفتریم از آنکه بتوانیم آنجور استوار در مقابل این امواج بایستیم؛ اما بقدر خودمان باید تلاش کنیم.
🔺 امیرالمؤمنین از عمّال خود هم مطالبهی عدالت میکرد؛ با اینکه آنها در حد امیرالمؤمنین نبودند. پس تکلیف اجرای عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بکنیم. این چیزی است که مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومىِ ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزی را که میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل کشور، هم در مسائل جهانی.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کی گفته نباید غیبت مسئولین را کرد؟! / گاهی باید #فساد مسئولین را هوار کشید!
➖ درس اخلاق متفاوت استاد قرائتی
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ برخی میخواهند جامعه اسلامی، جامعه گوسفندها باشد!
🖋 آیتالله #شهید_بهشتی:
🔹 هیچ زیربنای اجتماعی از آن زیربنای شوم خطرناکتر نیست که انسانهایی، بتوانند هر چه میخواهند بکنند بیآنکه بشود بر آنها خرده گرفت و بیآنکه بشود از آنها بازخواست کرد.
🔸 مسئولیت در جامعه اسلامی، #مسئولیت_متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولاند. «کُلّکُم راع و کلّکم مسئولٌ عَن رعیة»
🔹 بنابراین، آن عامی که به عالم خرده میگیرد و میگوید این کار شما خلاف به نظر میرسد، اگر در پاسخ انتقادش شنید که «برو، عالم را با جاهل بحثی نیست»، یک وظیفه بیشتر ندارد؛ به نظر من وظیفهاش این است که دیگر به دیده عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلی است اصطلاحدان، نه عالمی رهشناس.
🔸 آن فرد مادون که از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد میشنود که «من رئیس تو هستم، پس انضباط اداری و تشکیلاتی یا حزبی کجا رفته؟» باید به او به دیده مافوق ننگرد. این طاغوتی است که بر مسند کبریایی تکیه زده و شایسته اطاعت و فرمانبری نیست.
🔹 جامعه اسلامی جامعه هوشیارها و زباندارهاست. جامعه اسلامی جامعه مردم فضول است؛ نه از آن فضولهای بیجا و نه... زباندار به این معنا که برّه نیست. جامعه برّهها نیست؛ جامعه آدمهاست.
🔺 آدمی که انتقاد میکند و در کار همه دقت میکند. اما به خاطر چی؟ به خاطر پاسداری از محترمترین چیزها: #حق و #عدل. حق و عدل از همه کس محترمتر است.
📚 منبع: بایدها و نبایدها، ص۱۸۳ و ۱۸۴
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ واقعیت مردم ایران که غالبا توسط رسانهها بایکوت میشود!
🔹این گزارش، خبر اول ۲۰:۳۰ بود. در میان گزارش های خبری این سالها از شب قدر، #غیرکلیشه ای و #ابتکاری بود.
🔸 تصور غالب ما این نیست که این تنوع از جامعه، برایشان مزار شهدا مرجعیت داشته باشد. این بازنمایی یکی از وجوه مغفول و نادیده جامعه ایرانی است تا تصویر واقعی تری از جامعه ایران داشته باشیم. این جلوه ها از جامعه ایران را نمی بینیم که نمی توانیم تشییع #سردار_دلها، غواصان و... را تحلیل کنیم و دائم از واکنش های جامعه متعجب و بهت زده می شویم.
🔹 ارزش #شهادت به لایه های زیرین جامعه ایران نفوذ کرده و این مایه امیدواری است و ظرفیت فرهنگی بالایی است که باید مبنای برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی قرار بگیرد.
🔸 سایر آیینها و جلوههای فرهنگ دینی جامعه که توسط رسانهها #بایکوت و #سانسور شده را نیز باید بازنمایی کرد.
🔹 این حجم از حضور کاملا خودجوش بوده یعنی حتی صداوسیما و... هم برای تبلیغش پای کار نیامدهاند. این نفی ادعایی است که معتقد است حضور در تشییع شهدا و... متاثر از پروپاگاندای #صداوسیما است.
🖋 محمدصادق #شهبازی
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ حرکت قابل تقدیر برخی از نمایندگان، برای اجرای داوطلبانه شفافیت آرای خود
🖋 مالک #شریعتی(نماینده مجلس)
🔹 اجرای داوطلبانه #شفافیت_آرای_نمایندگان با پیگیری نامه ۱۶۲ نفره از رئیس مجلس و مساعدت ایشان، تاکنون حدود ۳۰ نماینده آرای مستند خودرا از IT #مجلس دریافت کرده ایم واین آمار به تدریج درحال افزایش است.
🔹 به همت دکتر بحرینی، سامانه "پارلمان مجازی" برای #انتشار_عمومی_آراء آماده شده است.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دود دعوای مُدعی_مُفتری به چشم ایمان مردم می رود!
➖ لطفا این چند دقیقه را بدون تطبیقهای ذهنی و بدون مناقشه در مصادیق بشنوید!
🔹 مسئولین خودشان را جمع کنند نه دهان افشاگران! ادعای آن چیزی که نیستند را نکنند که خدا رسوایشان می کند!
🔹 رسواییهای قبل، ذهن اجتماعی جامعه را شایعه پذیر کرده! در نمونه بعد حتی اگر قبول نکند، دفاع هم نمی کند چون حرفهای ۲۰سال پیش بی بی سی را درست درآمده میبیند!
• یک اپسیلون بیشتر از واقعیت، افتراست و صاحبش را انسدادی می کند! افتراء باید خود را مطابق با واقعیت کند نه بالعکس!
🔹 ایندو (مدعی و مفتری) دو لبه قیچی برای ایمان و ناامید کردن مردمند!
🔺 برای قضاوت فایل صوتی کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید.
🖋 حجت الاسلام محسن #قنبریان
🔺 @m_ghanbarian
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بیلی دیب، بوکسورِ مشهورِ استرالیایی:
🔹 ۷۴ سال رنج، کافیست؛ چه زمانی در برابر ظلمی که در #فلسطین است، میایستیم؟ بسیار خب دوستان... اگر تریبونی در فضای مجازی در اختیار دارید، برخیزید و از آزادی فلسطین حمایت کنید.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ روز قدس امسال با سالهای دیگر فرق دارد
🔹 فلسطینیها دارند فداکاریهای بزرگ از خود نشان میدهند و #رژیم_صهیونیستی هم با پشتیبانی #آمریکا و #اروپا انتهای رذالت و جنایت را انجام میدهد. دولتهای اسلامی در زمینه فلسطین خیلی بد عمل میکنند و بعضی از آنها حاضر نیستند در این زمینه حرف درست و حسابی بزنند.
🔹اشتباه بزرگ این است که فکرکنیم راه کمک به #فلسطین ارتباط با صهیونیستهاست. مصر و اردن ۴۰ سال پیش این خطا را کردند، آیا جنایات صهیونیستها کم شد؟ نه، ۱۰ برابر شد. عدهای میخواهند تجربهی #مصر_انورسادات را تکرار کنند. این هم برای خودشان و هم برای فلسطینیها مضر است. البته به درد رژیم صهیونیستی هم نمیخورد.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ نظام پزشکی، مدافع حقوق بیماران یا پزشکان؟
◀️جنجال تعرفه پزشکی گرچه با تصویب کلیات، موقتا پایان یافت ولی کنشگریهای اخیر #نظام_پزشکی، چالش ایجاد کرد. انتشار ارقام کمیسیون آن آشفتگی ایجاد کرد و جمع نامنضبطی از پزشکان تا هر رقمی پول گرفتند مثلا برای ویزیت ساده دویست هزار تومان!
🔹نظام پزشکی درحالی خود را مدافع حقوق بیماران میداند که تلاشهای اخیرش در جنجال #تعرفه_پزشکی، نشان داد نباید اجازه داد چنین گروههای صنفی در سیاستگذاریها اعمال نفوذ کنند. چراکه در شرایط سخت اقتصادی، دغدغه دخلوخرج بخشی از اعضا (پزشکان) برای یک مجموعه صنفی میتواند بر جان و سلامت مردم بچربد.
🔹دولت و مجلس نباید اجازه درآمدزایی و سودآوری از #جان_مردم و تبدیل پزشکی از خدمت به صنعت بدهند.
🔺گرچه پرونده هنوز بازست و قرارست سازمان برنامه جزییات را نهایی کند و اشتباه بزرگ بیشتر بودن تعرفه بخش خصوصی از دولتی در جریان است. اما #وزارت_رفاه، انقلابی عمل کرد و مهمترین صدای معترض درون دولت شد. کاری که باید وزارت بهداشت میکرد اگر مدیران عالیش پزشک نبودند.
🖊 محمدصادق #شهبازی
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ زدودن اسرائیل، مثل زدودن کثافت از دست است. قصد قربت لازم نیست./ آیت الله جوادی آملی
🎬 @Mostazafin_TV