زینب کبری در تمام مدت اسارت، تهجد و نماز شبش تعطیل نشد.
بسا بود شب تا صبح اینها را حرکت میدادند روی همان کجاوههای بیروپوش؛ در همان حال نماز شب زینب کبری تعطیل نشد.
(آشناییباقرآن، ج۱۰، ص۴۴)
@motahari_nab
اسلام در تمام شئون زندگی بشر انقلاب به وجود آورد، ارزشهایی را بالا برد، ارزشهایی را پایین آورد.
ولی متد اسلام این است که انقلاب، اول باید در فکر به معنی جهانبینی (نه فقط در علم) پیدا شود، اول باید جهانبینی بشر یک جهانبینی درست باشد؛ جهانبینی بر اساس توحید، خداشناسی و خداپرستی، بر اساس توحید نظری و توحید عملی.
همه انقلابهای دیگر باید به منزله شاخهها و برگها و میوههای این انقلاب باشد.
(خدادرزندگیانسان، ص۵۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ما تا انقلاب خودمان را دقیق نشناسیم، تا تمام ابعاد این انقلاب را نشناسیم نمیتوانیم آن را در آینده حفظ و نگهداری، رهبری و هدایت کنیم.
اگر نشناسیم، یک وقت میبینیم دانسته یا ندانسته تحریفش کردهایم.
مگر انقلاب صدر اسلام را بنیامیه با یک تردستی تحریف نکردند؟ یک انقلاب صد در صد اسلامی که چیزی که در آن وجود نداشت ریشههای قومی و نژادی و خونی بود، یک وقت دیدیم آن را به یک انقلاب قومی و نژادی و خونی تبدیل کردند و گفتند این، انقلاب عرب بود علیه غیر عرب، برای سیادت عرب بر غیر عرب بود؛ یعنی یک تحریف.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۲۹)
@motahari_nab
آن روزی که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پیدا میکنند و دچار نکبت و بدبختی میشوند، قرآن آن روز را روز نحس میداند.
آن روز، دیگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه... و نه اول نه دوم نه سیزده... هر روزی که مردمی به کیفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسی گرفتارند.
(پانزدهگفتار، ص۱۴۷)
@motahari_nab
اگر روح و قلب انسان زیاد به یاد خدا باشد این شکها و وسوسهها از بین میرود چون این وسوسهها وسوسههای شیطانی است، هر جا که یاد خدا بیاید این وسوسه های شیطانی زایل میشود.
(پانزدهگفتار، ص۲۲۳)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد که در رکاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح کنیم.
(آزادیمعنوی، ص۱۷۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
هر وقت ملتی رسید به جایی که خودش برای خودش تصمیم گرفت و خودش راه خود را انتخاب کرد، چنین ملتی میتواند انتظار رحمت و تأیید الهی را داشته باشد.
(حماسهٔ حسینی ج اول)
@motahari_nab
باید ما به آزادیها به معنی واقعی در آینده احترام بگزاریم یعنی اگر دولت اسلامی، جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود بیاورد قطعا شکست خواهد خورد.
البته آزادی غیر از هرج و مرج است. آزادی به معنی معقول.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۹۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
یک موهبت، نگهداشتنش از به دست آوردنش آسانتر نیست اگر نگوییم مشکلتر است.
خود ثروت، به دست آوردنش یک هنر میخواهد، خوب حفظ کردن و نگهداشتنش هنر بیشتری میخواهد.
این مخصوصا در مُلکگیری صادق است. در قدیم میگفتند جهانگیری از جهانداری آسانتر است.
انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسانتر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۵۹)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
کیست که نداند امروز در مغرب زمین، زیبایی زن، جاذبه جنسی زن، آواز زن، هنر و ابتکار زن، روح و بدن زن و بالأخره شخصیت زن وسیله حقیر و ناچیزی در خدمت سرمایه داری اروپا و امریکاست؟
و متأسفانه شما- دانسته یا ندانسته- زن شریف و نجیب ایرانی را به سوی اینچنین اسارتی میکشانید.
من نمیدانم چرا اگر زنی با شرایط آزاد با یک مرد به طور موقت ازدواج کند زن کرایهای محسوب میشود، اما اگر زنی در یک عروسی یا شب نشینی در مقابل چشمان حریص هزار مرد و برای ارضاء تمایلات جنسی آنها حنجره خود را پاره کند و هزار و یک نوع معلق بزند تا مزد معینی دریافت دارد زن کرایهای محسوب نمیشود.
آیا اسلام که جلو مردان را از این گونه بهره برداریها از زن گرفته است و خود زن را به این اسارت آگاه و او را از تن دادن به آن و ارتزاق از آن منع کرده است، مقام زن را پایین آورده است یا اروپای نیمه دوم قرن بیستم؟.
اگر روزی زن به درستی آگاه و بیدار شود و دامهایی که مرد قرن بیستم در سر راه او گذاشته و مخفی کرده بشناسد، علیه تمام این فریبها قیام خواهد کرد و آن وقت تصدیق خواهد کرد یگانه پناهگاه و حامی جدی و راستگوی او قرآن است، و البته چنین روزی دور نیست.
(نظامحقوقزندراسلام، ص۵۷)
@motahari_nab
بنا بر معتبرترین و مشهورترین روایات، موسی بن جعفر علیه السلام چهار سال در کنج سیاهچالهای زندان بسر برد و در زندان هم از دنیا رفت؛ و در زندان، مکرر به امام پیشنهاد شد که یک معذرتخواهی و یک اعتراف زبانی از او بگیرند، و امام حاضر نشد.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۱۵۳)
@motahari_nab
وجدان اسلامی بیدار شده جامعه ما، او را در جستجوی ارزشهای اسلامی برانگیخته است و این وجدان مشترک و روح جمعی جوشان جامعه است که طبقات مختلف و احیاناً متضاد را در یک حرکت هماهنگ به راه انداخته است.
(بررسیاجمالینهضتهایاسلامی درصدسالهاخیر، ص۶۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
روز مبعث خاتم الانبیاء؛
روز توحید است و به همین جهت روز آزادی بشر است، روز رستاخیز جهان انسانی است، روز عقل و علم است.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۷)
@motahari_nab
روز بعثت روز توحید و روز انبعاث مردم جهان و رستاخیز انسانیت و روز عید فکر و عقل است.
(یادداشتها، ج۹، ص۱۲۴)
@motahari_nab
تعلیم و آموزانیدن یکی از اهداف و انگیزههای بعثت رسول اکرم است؛ او مبعوث شده است برای آموزش:
"هوالذی بعث فی الامیین رسولًا منهم یتلوا علیهم ایاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة"
(جمعه، آیه۲)
(یادداشتها، ج۲، ص۱۶۵)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که همهجانبه بود و اسلام در همه جوانبش نفوذ داشت.
از جنبه محرومین هم رنگ اسلامی داشت و لهذا خود مرفّه با محروم در این انقلاب شرکت داشت و به استقبال محروم میآمد، مرفّه و محروم هماهنگ با یکدیگر حرکت میکردند.
انقلابی بود که توانست از گروه مخالف سرباز جذب کند و به این طرف بیاورد چون انقلابی بود که میتوانست وجدانهاو فطرتها را در اعماق ضمیر مردم به حرکت درآورد.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۲۹)
@motahari_nab
کجایند آن آدمهایی که میگفتند مذهب فقط مربوط به پیرمردها و پیرزنها و جنوب شهریهاست.
این نهضت نهضتی است که در آن روستایی، شهری، کارگر، کشاورز، بازاری، روحانی، استاد، دانشجو، قاضی، وکیل دادگستری، روزنامهنگار و محقق شرکت دارد.
تمام گروهها و تمام طبقات در این نهضت شریکند. اصلا غیر از مذهب آن هم مذهبی مانند اسلام کدام نیرو میتواند اینچنین انقلابی به وجود آورد؟
من کمکم باورم آمده که این انقلاب به ایران محدود نمیماند، هفتصد میلیون جمعیت مسلمانان را در بر خواهد گرفت و چه افتخاری برای ایران خواهد بود که یک انقلاب اسلامی از ایران شروع شود و تمام کشورهای اسلامی را زیر نفوذ خودش بگیرد، که خواهد گرفت.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۵۰)
@motahari_nab
انقلاب ایران یک انقلاب به تمام معنا واقعی است.
در چند قرن معاصر غیر از انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه انقلاب دیگری نیست که نامش را بشود «انقلاب» گذاشت و بلکه انقلاب اسلامی ایران ماهیت انقلابیاش از آنها خیلی بیشتر است.
واقعاً مردمی با دست خالی و فقط با روحیه انقلابی علیه یک رژیمِ «در مقابل مردم خیلی قوی» قیام کردند و در قیام خود موفق شدند.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۱۹)
@motahari_nab
انقلاب ما وقتی پیروز خواهد شد که ما مکتب و ایدئولوژی خودمان را به دنیا معرفی کنیم یعنی جمهوری اسلامی ایران آن وقت موفق خواهد شد که بر اساس یک تز، یک ایدئولوژی که همان ایدئولوژی اسلامی است ادامه پیدا کند.
اگر این مکتب و ایدئولوژی، اسلامی محض باشد، یعنی اگر استقلال مکتبی داشته باشیم، واقعا آنچه که از اسلام خودمان است همان را بیان کنیم، خجلت و شرمندگی در مقابل دیگران نداشته باشیم، ما در آینده موفق خواهیم بود.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۹۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
برخی از اخلاق عالیه است که جز در عمل و تمرینهای عملی حاصل نمیشود. شجاعت را فقط در مدرسه و دارالتعلیم میدان جنگ و در غرش توپ و تفنگ و شنیدن صدای دشمن و دیدن مناظر هولناک میشود کسب کرد نه با خواندن کتاب، همان طوری که شناگری را فقط عملًا در آب میتوان یاد گرفت نه علماً در کتاب.
(یادداشتها، ج۱۴، ص۲۹۵)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
امام سجاد(ع) مظهر کاملی است از اخلاق عرفانی و سلوک اسلامی.
(یادداشتها، ج۹، ص۳۲۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
وجود مقدس زینالعابدین(علیهالسلام) قهرمان معنویت است (معنویت به معنی صحیح آن)؛ یعنی یکی از فلسفههای وجودی فردی مثل علی بن الحسین این است که وقتی انسان خاندان پیغمبر را مینگرد- هر کدامشان را، و علی بن الحسین را که یکی از آنهاست- میبیند معنویت اسلام یعنی حقیقت اسلام، آن ایمان به اسلام تا چه حد در خاندان پیغمبر نفوذ داشته است.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۹۹)
@motahari_nab
برای شیعه یکی از بهترین تبلیغها پخش صحیفه سجادیه در میان مسلمین دنیاست که اصلاً از چنین کتابی خبر ندارند.
چهل پنجاه سال پیش که طنطاوی (صاحب تفسیر معروف) زنده بود نسخهای از همین صحیفه سجادیه برایش فرستاده بودند، تعجب کرده بود و بعد در نامهای به یکی از آقایان نوشته بود:
سزاوار است که این کتاب را «زبور آل محمد» بنامیم.
(آشناییباقرآن، ج۱۲، ص۱۶۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
منافق اختصاص به صدر اسلام ندارد، در هر زمانی منافق وجود دارد که در میان صفوف مسلمانان رخنه میکنند و تظاهر به اسلام مینمایند و از پشت خنجر میزنند.
(آشناییباقرآن، ج۲، ص۸۴)
@motahari_nab
منطقاً چه عیبی دارد که بگوییم وکیل مجلس هم باید عادل باشد؟
عدالت یعنی ملکه تقوا داشتن، که مراد در اینجا تقوای سیاسی است.
منتها «تقوای سیاسی» بدون تقوای مذهبی عملا امکانپذیر نیست یا اگر باشد به ندرت اتفاق میافتد.
نمایندگان باید تقوا داشته باشند، تقوایی که مبتنی بر خداترسی باشد. مقصودم از تقوای سیاسی این است.
(مقدمهایبرحکومتاسلامی، ص۱۰۶)
@motahari_nab