eitaa logo
علی مترقّب
783 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحق 🔹علوم ویژه فیلسوفان و عارفان در قرآن : قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛ مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید اینگونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛ لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ صدرالمتألّهین و شاگرد عالیمقدار آن، فیض‌کاشانی، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می‌کنند.  آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید. 📚کشف الاسرار، ص ۳۲۳ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹انجام عمل امّ داود بدون اذن استاد ممنوع! : (مرحوم علامه طهرانی) به شاگردانشان می‌فرموند: قرائت ادعیه وارده در مفاتیح الجنان در اعمال ایّام سال به شرط مراعات رفق و مدارا جائز و مطلوب است، ولى اعمالى که سنگین است مثل عمل امّ داوود یا اعمالى که مشتمل بر اذکار خاصّ با عدد مخصوص است باید همیشه با اذن استاد انجام شود. زیرا یکى از شروط عامّه این ادعیه و اذکار و عبادات رعایت رفق و مدارا است که اگر مراعات نشود براى سالک بسیار مضرّ است و نفس پس مى زند و از عبادت دلسرد مى گردد. عبادت باید همیشه از سر عشق و توأم با حال إقبال باشد و انجام آن با کراهت مضرّ است. تشخیص میزان کشش نفس و قدرت آن در برخى موارد سهل است ولى در بعضى موارد کار مشکل مى شود، خصوصاً وقتى که آتش عشق شعله ور شده و سالک فقط به حال فعلى خود نظر دارد و آینده را نمى بیند، در این حال از سر شوق، مدام به انواع طاعات و عبادات مى پردازد و بارى سنگین بر دوش نفسش مى نهد، تا آنکه چون آن حالت عشق موقّتى از نفسش رخت بربست، یکباره احساس خستگى شدید و بى رغبتى آن چنان بر او مستولى مى گردد که حتّى به عبادات جزئى و مختصر نیز تمایل نشان نمى دهد. روى این جهت، تمییز این موارد محتاج استاد خبیر و بصیر و راه رفته است و در صورتى که دسترسى به چنین استادى نباشد باید جانب احتیاط را مراعات کرد. 📚 نور مجرّد، ج ۲، ص ۳۶۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
base.apk
42.72M
هوالعزیز 🔻نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی🔺 ۱. تفسیر المیزان و ترجمه آن ۲. بداية الحكمة و شروح آن ۳. نهاية الحكمة و شروح آن ۴. اصول فلسفه و روش رئالیسم ۵. اسفار با حواشی علامه ۶. رسائل توحیدی ۷. شیعه در اسلام ۸. قرآن در اسلام ۹. حواشی علامه بر بحارالانوار ۱۰. بررسی‌های اسلامی ۱۱‌. مجموعه رسائل علامه ۱۲. علی و فلسفه الهی ۱۳. حاشیه کفایه ۱۴. شیعه و ... . 🟢 با اشتراک حداکثری این پیام، دیگران را نیز از این نرم‌افزار خوب بهره‌مند بفرمایید. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم ▪️مکاشفه شهید برونسی از حضور حضرت زینب ‌سلام الله علیها : کنار یکی از زاعه های مهمّات سخت مشغول کار بودیم‌. تو جعبه های مخصوص، مهمات می گذاشتیم و درشان را می بستیم. یک دفعه چشمم افتاد به یک خانم محجبه با چادر مشکی که داشت پا به پای ما توی جعبه ها مهمات می گذاشت. پیش خودم فکر کردم حتما از این زن‌هایی است که می آیند جبهه‌. به بچه ها نگاه کردم، مشغول کارشان بودند و بی‌تفاوت می‌رفتند و می آمدند. انگار اصلا آن زن را نمی دیدن. قضیه‌ عجیب برام سوال شده بود. موضوع عادی به نظر نمی رسید. کنجکاو شدم بفهمم جریان چیست؟ رفتم نزدیکتر تا رعایت ادب شده باشد. سینه‌ای صاف کردم و خیلی با احتیاط گفتم خانم، جایی که ما مردها هستیم، شما نباید زحمت بکشید. رویش طرف من نبود، به تمام قد ایستاد و فرمود: مگر شما در راه برادرم زحمت نمی‌کشید؟! یک آن به یاد امام حسین علیه‌السلام افتادم و اشک تو چشمام حلقه زد. واقعا خدا به من لطف کرد که سریع موضوع را گرفتم و فهمیدم جریان چیست؟ بی اختیار شده بودم و نمی.توانستم چه بگویم آن خانم همان‌طور که رویش آن طرف بود فرمود: هر کس که یاور ما باشد، البته ما هم یاریش می کنیم. 📚خاک‌های نرم کوشک، ص ۲۰۱. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعالم 🔹و ما ادراک مَن ملاصدرا : فلسفه رئیس‌العلوم است. او همه علوم را اسلامی و مسلمان کرده است. تاثیر فلسفه الهی آنست که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است. مرحوم حاج‌آقا سید مصطفی خمینی از پدرشان در پایان درس‌ خارج‌شان نقل می‌کردند: و ما ادراک مَن ملاصدرا برای اینکه اینها متولّی علم هستند که این علم، علوم را اسلامی می‌کند. شما اگر روی منبر می‌روید و چهار مسلمان درست می‌کنید،فلسفه چهار دانش نه، چهار میلیون نه چهل میلیون دانش را اسلامی می‌کند. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنور 🔹تفاوت اخلاق و عرفان ⬅️ سؤال كرده‏اند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مى‏دانند، چیست؟ آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟ چون سؤال درست و معقولى است، جواب عرض مى‏كنم: مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: ۱. یک نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند، عقلش روشن بين‏تر مى‏شود. يک اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صاف‏تر مى‏كند. ۲. نقش تزكيه نفس تنها مورد اول نيست، خود قلب هم به انسان الهام مى‏كند. ⬅️ و اما پرسيده‏اند مكانيزمش چيست؟ در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته‏اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى‏بيند مجموعه‏اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده‏اند: آنها بد است و اينها خوب. عرفا گفته‏اند تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى‏كنى؛ اگر مى‏خواهى مراحل انسانيت را طى كنى، بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى‏گويند و براى فواصل نزديك‏تر هزار منزل). اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله‏اى است (ده مرحله‏اى است و به يك حساب صد مرحله‏اى و به حساب ديگر هزار مرحله‏اى) ولى به يک حساب ديگر تک مرحله‏اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمى‏خيزد و منابع‏ متعدد ندارد. 📚مجموعه آثار، ج ۱۳، ص ۳۹۱. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالسّلام 🔹راهکار علامه طباطبایی برای نفی خواطر : درمكان خلوتى كه هيچ مشغولى‌آور و بازدارنده‌اى همچون نور، صدا، اثاث و مانند آن نباشد، مى‌نشينى، به طورى كه به هيچ كارى مشغول نباشى وهيچ كارى از تو صورت نگيرد وچشم‌هايت را بسته نگه مى‌دارى. سپس صورتى را مثلًا صورت «ا» در خيال مجسم ساخته تمام توجهت را روى آن متمركز مى‌سازى، و مى‌كوشى كه هيچ صورت ديگرى را به ذهنت وارد نسازى وتنها به همان صورت «ا» توجه داشته باشى. در آغاز امر مى‌بينى كه صورت‌هاى خيالى و وهمى ديگرى مزاحم ذهنت شده آن را تاريک و مشوش مى‌سازند، صورت‌هايى كه بسيارى از آنها قابل تشخيص از يكديگر نيستند، صورت‌هايى كه مربوط به افكار روزانه وشبانه وخواسته‌ها وهدف‌هاى توست كه مثلًا پس از يك‌ساعت ديگر، تو در فلان جا و با فلان شخص ديدار كرده و يا مشغول به انجام فلان كار خواهى بود. اين در حالى است كه تو در خيال خود تنها به صورت «ا» نظر دارى و متوجه آن هستى، و اين تشويش فكر و بى نظمى ذهنى تا مدتى دوام خواهد داشت و با تو خواهد بود. سپس اگر چند روزى كوشش را در خالى ساختن ذهن از صورت‌هاى مزاحم و غير مورد نظر ادامه بدهى، خواهى ديد كه پس از مدتى خواطر و اوهام رو به كاهش گذاشته و رفته رفته كم مى‌شود، و قوه خيال، نورانيتى به دست مى‌آورد؛ به طورى كه‌ هر چه را كه به قلبت خطور مى‌كند، چنان روشن و صاف است كه گويى دارى آن را با چشم حسى مى‌بينى، سپس همين‌طور روز به روز اين خواطر كاهش يافته و تا آن‌جا پيش مى‌رود كه متوجه مى‌شوى هيچ صورت ديگرى جز همان صورت «ا» در ذهنت پديدار نمى‌گردد. 📚مجموعه رسائل علامه، ج۲، ص ۹۶. پ.ن : به جای «ا» صورت کلمه «الله» را در ذهن بیاورید. پس از مدتی صورت و معنی باهم، سپس‌ معنی بدون صورت و بعد از مدتی با توکّل بر خدای متعال و تحت نظر استاد کامل، متصل به حقیقت الله شوید. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالهادی 🔹 کتابی که باید دقیق‌تر از مکاسب و کفایه مطالعه کرد : گاهی با خودت خلوت کرده و کتاب نفس خود را باز کن و دقیق تر از مطالبِ مشکلِ مکاسب و کفایه، آن را مطالعه کن یک وقت می بینی سر تا پا غلط است. به راحتی دروغ گفته می شود! هر حرفی را می زنی! هر غذایی را می خوری! به هر خانه ای که دعوتت کردند می روی! وقتی بیدار می‌شوی، می‌بینی عجب نفس بدی تربیت کرده ای! 📚 مجله مبلغان، شماره ۱۰۷، ص ۶۴. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
base.apk
31.1M
هوالعزیز 🔻نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار مرحوم علامه آیت‌الله حسینی طهرانی 🔺 ۱. الله شناسی ۲. امام شناسی ۳. معاد شناسی ۴. روح مجرد ۵. نور مجرد ۶. مهر تابان ۷. لمعات الحسین علیه‌السلام ۸. ولایت فقیه در حکومت اسلام ۹. لب اللباب ۱۰. رساله مودت ۱۱. رساله نوین ۱۲. توحید علمی و عینی ۱۳. نور ملکوت قرآن ۱۴. سرالفتوح ناظر بر پرواز روح و ... . 🟢 با بازنشر حداکثری این پیام، دیگران را نیز از این نرم‌افزار خیلی خوب بهره‌مند بفرمایید.🟢 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 مطلب عرفا بالاتر از حکما، زهّاد و عبّاد : حکیم غیر عامل، سلوک راه ظاهر تنها کرده و در راه باطن قدمی نپیموده ، چه نتیجهٔ پیمودن راه باطن رسیدن است به خدا و رسیدن به خدا ممکن نیست مگر به مجرد شدنِ بالفعل و وارستن از قید جسم بالکلیه ، چه با جسم و تعلق با جسم به خدائی که نه جسم است و نه متعلق به جسم ، نتوان رسید. و نفس تا مهذّب نشود علاقه اش لامحاله با جسم باقی است و آن هر آینه کُندهٔ پای اوست و از پای کنده دار ، راه پیمائی نیاید ، پس تا علاقهٔ جسم باقی است از خدا محروم باشد. و تهذیب نفس به تهذیب اخلاق اوست که موجب قطع علاقه اوست از جسم. مرتبه معرفت بالاتر از مرتبهٔ حکمت است و مطلب عرفاء عزیزتر [است] از مطلب حکماء. چه مطلب حکماء قطع تعلق نفس ناطقه است از جسمانیت و پیوستن به ملأ اعلی و عالم مجردات ، و مطلب عرفاء قطع نظر از جمیع ماسوی و تحصیل مقام فناء و پیسوتن به عالم بقاء [است]. و مطلب حکماء و عرفاء هر دو بالاتر است از مطلب زهاد و عباد ، چه مطلب زهاد و عباد گذشتن از جسمانیات نیز نیست ؛ بلکه گذشت است از لذات جسمانیهٔ دنیویهٔ فانیهٔ و توقع لذت جسمانیهٔ اخرویهٔ باقیه. 📚 گوهر مراد، ص ۶۸۴. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالقوی 🔹رابطه ذکر و نفی خواطر : از أهمّ امورى که تجلّى سلطان معرفت براى سالک إلى الله برآن متوقّف است یکى نفى خواطر و تحصیل آرامش و دیگرى فکر مى‌باشد. و این دو امر با ذکر رابطه‌اى متقابل دارند، یعنى از سوئى ذکر موجب نفى خواطر و تحصیل آرامش است و همچنین موجب شعله ورشدن و نورانیّت فکر مى باشد، و از سوى دیگر حقیقت ذکر متوقّف بر نفى خواطر و آرامش است و نفى خواطر متوقّف بر فکر و توجّه به نفس مى باشد. بر همین أساس، ذکر از امورى است که از آغاز سلوک لازم بوده و تا پایان نیز سالک از آن مستغنى نخواهد شد، البتّه کیفیّت آن در هر مرتبه متفاوت خواهد بود. آیات قرآن کریم و روایات مبارکات و کلمات اعلام و بزرگان اهل عرفان در بیان کیفیّت رابطه ذکر با نفى خواطر و فکر با هم تطابق دارد. 📚نور مجرد، ج۱، ص ۴۷۰. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹سیر تحصیل علوم عقلی 🔸از دیدگاه استاد حسن رمضانی ⬅️ مرحله اول: منطق ۱. المنطق ۲. منطق اشارات ۳. برهان شفا ⬅️ مرحله دوم: فلسفه مشاء ۱. حکمت اشارات ۲. الهیات شفا ⬅️ مرحله سوم: فلسفه اشراق ۱. حکمت اشراق ⬅️ مرحله چهارم: کلام ۱. کشف المراد ⬅️ مرحله پنجم: عرفان نظری ۱. تمهید القواعد ۲. شرح فصوص قیصری ⬅️ مرحله ششم: حکمت متعالیه ۱. شواهد الربوبیه یا اسفار ۲. سایر آثار صدرالمتالهین 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687