▪️بسمه تعالی شأنه▪️
📌دوره گام تحول
✏️دوره آشنایی با علوم انسانی و ارتباط آن با دروس حوزوی
🔹 جامعه شناسی
🖊 حجت الاسلام والمسلمین گودرزی
💐 با همکاری اندیشکده مستعدان و حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس
#گام_تحول
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💢 دوره علمی پویش دانایی
⬅️ سلسله جلسات کاربست فقه و اصول در مسائل نوپدید
اندیشکده مستعدان به میزبانی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله برگزار میکند:
«جلسه دوم»
💠 موضوع: جایگاه موضوع شناسی در دنیای مسائل نوین
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین حسین نیازآبادی
#پویش_دانایی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
240119_0922~1.mp3
48.71M
🎧فایل صوتی
🔰نشست علمی بهرهگیری از سایر علوم در شناخت موضوعات
✍️ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات
"رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی"
#پویش_دانایی
#موضوع_شناسی
#فقهی
#نشست_علمی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📗انتشار اولین درسنامه موضوع شناسی فقهی
✔️اولین درسنامه آشنایی با موضوع شناسی فقهی با مشارکت مرکز موضوع شناسی و مرکز تدوین متون درسی حوزههای علیمه در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسید.
این درسنامه که به همت حجج اسلام حجت الله بیات و جعفر همت آبادی در ۱۵ درس برای طلاب پایه های ۶ و ۷ تنظیم شده دارای عناوین ذیل است که به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
درس اول: تعریف واژه های کلیدی
درس دوم: اهمیت موضوع شناسی فقهی
درس سوم: مراحل شناخت موضوعات
درس چهارم: موضوع شناسی در قرآن
درس پنجم: موضوع شناسی در روایات
درس ششم: موضوع شناسی در فقه امامیه
درس هفتم: انواع موضوعات احکام
درس هشتم: موضوعات شرعی
درس نهم: انواع موضوعات عرفی
درس دهم: ارکان شناخت و ویژگی های شناختی موضوعات عرفی
درس یازدهم: متصدیان شناخت موضوعات
درس دوازدهم: منابع شناخت موضوعات
درس سیزدهم: جایگاه علوم مختلف در شناخت موضوعات
درس چهاردهم: نقش زمان و مکان در شناخت موضوعات
درس پانزدهم: اجتهاد و تقلید در موضوعات
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰آشنایی با علم حقوق
✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
3️⃣ یادداشت سوم: تعریف و ارکان حق و رابطه آن با تکلیف
🔹هرچند در تعریف حق میان صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد، اما در تعریفی جامع میتوان حق را چنین تعریف کرد: «حق، امتیازی است که یک نظام حقوقی، برای شخصی نسبت به چیزی قائل میشود و دیگران را ملزم به رعایت آن میکند.»
🔹طبق این تعریف، «ارکان حق» عبارت اند از:
▪️من له الحق (صاحب حق): صاحب حق، میتواند یک فرد، یا مجموعه ای از افراد، یا یک شخص حقوقی باشد.
▪️من علیه الحق (مکلف): من علیه الحق نیز میتواند یک فرد، یا مجموعه ای از افراد، یا یک شخص حقوقی باشد.
▪️متعلق و موضوع حق: موضوع حق گاهی خود صاحب حق است (مانند حق حیات)، گاهی اموری مربوط به دیگران است (مانند حق پدر نسبت به تشخیص مصلحت فرزند) و گاهی یک شیء و عین خارجی است. حقی که به یک عین خارجی تعلق میگیرد، گاهی متعلق به خود شیء است (مانند ملکیت)، گاهی متعلق به منفعت شیء است (مانند حق استفاده در فرض اجاره) و گاهی متعلق به انتفاع از شیء است (مانند حق بهره مندی از مباحات عامه).
🔹با توجه به تعریف حق، روشن میشود که «حق» و «تکلیف» با هم تلازم دارند. این تلازم دو گونه است:
▪️1. تلازم حق با تکلیف دیگران: یعنی اگر کسی دارای حقی است، سایرین باید حق او را محترم بشمارند. این محترم شماردن حق دیگران، گاهی به صورت ایجابی است، یعنی باید کاری انجام دهد تا حق دیگری رعایت شود (مانند حق نفقه که حق زوجه است و شوهر باید آن را پرداخت کند تا حق همسرش ادا شود) و گاهی سلبی است، یعنی لازم نیست کاری انجام دهد، بلکه نباید مانع استفاده صاحب حق از حق خودش شود.
▪️2. تلازم حق با تکلیف صاحب حق: هر حقی که برای کسی ثابت میشود، در مقابل از او انتظاراتی وجود دارد و اینطور نیست که در مقابل آن حق، هیچ تکلیفی برای او وجود نداشته باشد.
در نتیجه هر حقی، ملازم با دو تکلیف است؛ تکلیفی بر عهده دیگران و تکلیفی بر عهده خود صاحب حق.
در خطبه 16 نهج البلاغه نیز، به تلازم میان حق و تکلیف اشاره شده است: «أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُمْ فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الْأَشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ لَا يَجْرِي لِأَحَدٍ إِلَّا جَرَى عَلَيْهِ وَ لَا يَجْرِي عَلَيْهِ إِلَّا جَرَى لَهُ»
#حقوق
#فقه_تقنین
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💥کسب رتبه برتر مرحله کشوری جشنواره علامه حلی توسط عضو هیئت اندیشهورز اندیشکده مستعدان جناب حجت الاسلام و المسلمین یاسین نوراهان
✅حجت الاسلام یاسین نوراهان از اعضای اندیشکده مستعدان و عضو هیئت اندیشهورز این مجموعه موفق به کسب رتبه سوم بخش مقالات سطح ۳ با موضوع «شخصیت حدیثی رجالی سکونی بر پایه منابع فریقین» گردیدند.
🟢 اندیشکده مستعدان این موفقیت را به ایشان و خانواده محترمشان تبریک گفته و آرزوی موفقیتهای روزافزون برای ایشان را - که از طلاب فاضل و فرهیخته حوزههای علمیه است - دارد
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰تبیین نظریه ولایت فقیه و نسبت میان نظام و مردم بر اساس کتاب طرح کلی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
قسمت اول
مقدمه
نوع مدیریت وحکومت جامعه شیعی حتی در دوران حضور معصومین ع (و عدم دسترسی مردم به ایشان) نوع اداره فقیه مدار بوده چه برسد به جامعه ی پسا غیبت کبری. حضرات ائمه (ع) بعد از تشکیل مکتب تشیع ابتدا با تعیین وتعریف وکلا وایجاد شبکه ای منسجم در شیعه مردم را به هم گره زده وبه وسیله شدیدترین گزاره های اجتماعی به هم متصل و درهم تنیده کردندوسپس آنان رابا خود مرتبط نمودند.یعنی تشیع ازمکتب به سازمان مبل شد.بعد ها ودر زمان امام هادی ع این شبکه وکلا ارتقاء یافت وهمزمان به شبکه فقهاء تبدیل شد. جایگاه وکیل از یک امینِ مالی چنان مستحکم شدکه مراجعات فقهی و اعتقادی ومعضلات هم به ایشان روانه می شد.این یعنی شبکه فقهاء کم کم وظایف سنگینی بر دوش خود احساس کردند. ابتداء این امر از زمان امام ششم رخ داد و ادامه شبکه وکلاء موسی بن جعفر ع چنان شیعه را بی نیاز ازحکومت کرد که نه تنها نیاز های مالی بلکه نیازهای قضائی، فقهی اعتقادی و اخلاقی و... هم توسط راویان و شاگردان امام ششم و هفتم بر طرف می شد به عبارتی باید گفت اهل بیت (ع) تشکیل "دولت پنهان" یا "دولت در دولت" را برای شیعه کلید زدند.
ولایت فقیه
اگرچه انسان موجودی مختار است و برای پاره ای از وقائع زندگی اش تصمیم گیری می کند، اما مسائلی وجود دارد که تصمیم گیری فردی درآن معنا ندارد مثل جنگ و صلح.در اینگونه موارد ما بایدسراغ فردی برویم که خداوند سیطره بر امور اجتماعی را در اختیار او نهاده است.
بنابراین ولایت و زمام امور و ثروت های جامعه باید در اختیار یک حاکم عادل که ازجانب خدا معین شده باشد تاجامعه مسیر درستش را طی کند.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 2 /48) حاکم عادل و الهی گاهی با نام ومشخصات تعیین می شود و گاهی بطور کلی و با نشان مشخص می شود.آنگاه صفات گفته شده در زمان، بر افراد تطبیق می شود.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24 /432) امام جامعه اسلامی یعنی کسی که او پیشوا است وجامعه باید دنبال او راه بیفتد، پس حتما باید ازسوی خداوند تعیین گردد. (همان/ 433) از این رو باید بی تردید اذعان کرد: ترکیب جمهوریت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل وپیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود.( بیانیه گام دوم انقلاب / 18)
رجال دین باید اقتدار سیاسی جامعه را در اختیار بگیرند، مرجعیت همه جانبه دینی در عرصه سیاست را باید بپذیرند،اسلام نه تنها فرمان به تشکیل این نظام می دهد بلکه آن را ضروری می داند.
جامعه ولائی
بعد از تغییر یک نظام از طاغوتی به یاقوتی و از دیکتاتوری به جمهوری و نظام ولایت فقیه، خودِ چهارچوبها تغییر کند،اما ممکن است ذهن ها هنوز انتظار شاهانه و دیکتاتورانه از نظام ولائی داشته باشد! این یعنی ولائی شدن جامعه زمانبر و نیازمند تربیت است.
معنای ولایتمدار شدن جامعه چیست؟ اگر از لایه های ژورنالیستی و سطحی آن عبور کنیم، ولایت درمعنای اول:
یعنی به هم پیوستگی، همفکری، هم جبهگی و وابستگی و تشکیل یه شبکه منسجم و محکم درمیان مومنان است.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 23 /413)
در روایت درباره این معنای ولایت می فرماید: جامعه مانند یک پیکر واحد هستند و به شدت به هم و به خداوند اتصال دارند.( مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ اَلْوَاحِدِ إِنِ اِشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ اَلْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اِتِّصَالاً بِرُوحِ اَللَّهِ مِنِ اِتِّصَالِ شُعَاعِ اَلشَّمْسِ بِهَا. الکافي ج۲ ص۱۶۶ ) این چنین جامعه ای هیچ گاه شکست نخواهدخورد، یعنی ولایت جامعه را قوی می کند، عنصر قدرت در جامعه اسلامی ولایت است.
درمعنای دوم ولایت:
در جامعه مومنان یعنی مومنین از جامعه کفار بطور کامل جدا شوند جدایی به معنایی عدم پیوستگی و عدم نفوذ غیر مومنان بر ایشان.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24 /429) بنابراین ازلحاظ روابط خارجی، یک ذره تاثیری ازجناح های ضد اسلامی یا غیر اسلامی، مخصوصاً ضد اسلامی،ممنوع است. حق ندارد جامعه اسلامی و امت اسلامی که پیوند خودش را با دنیای خارج از اسلام، جز به صورت فرادست بودن، بالادست بودن، برقرار کند.( همان)
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰تبیین نظریه ولایت فقیه و نسبت میان نظام و مردم بر اساس کتاب طرح کلی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
قسمت دوم
جامعه متصل با امام عادل
معنای سوم ولایت:
وقتی جامعه (در معنای اول و دوم همانطور که اشاره شد) به ولایت رسید، این جامعه آماده این است که متصل به نقطه متمرکز ولایت یک امام عادل الهی بشود. این معنای سوم اصطلاحی ولایت است که همه نیروهای جامعه را به کار می اندازد و همه را در یک جهت به راه بیندازد تا هیچ نیرویی هرز نرود.
جامعه بسان مشت واحدی می شود، پیکر عمومی جامعه با این قلب زنده خواهد شد و حرکت مداوم رو به تعالی خواهد داشت.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24/ 432)
به دست گرفتن و تصدّی مناصب حکومتی توسط عالمان و مردان الهی و اجرای آن در جامعه تضمین کننده دینی شدن آن حکومت است. منطبق نمودن شوون مختلف اجتماعی و حکومتی با آموزه ها و مضامین دینی به حکومت رنگ دینی می دهد.
مبارزه دائم
برای اینکه جامعه حالت ایستا و گندیده به خود نگیرد همیشه باید وضع موجود را تصحیح و به سمت وضع موعود حرکت نمود، این به مبارزه همیشگی همه آحاد جامعه و حاکمان جامعه وابستگی تام دارد. تطهیر سابقه سیاه مجرمان، تسامح توجیه ناپذیر با طواغیت، تعارضات و درگیری های فرسایشی احزاب، تعهدات یک جانبه و تمکین به شرایط نابرابر، تغییر از نخبه گرائی به توده گرائی، تندروی های به ظاهر انقلابی، توسعه شتاب زده و غیر اصولی، ایجاد نهادهای موازی، حرمت شکنی های آشکار و نهان، تکیه بر حضرات لس آنجلس نشین و ورشکستگان سیاسی و... همه و همه مانند موریانه پایه های استقرار حکومت دینی را سست می کند. تعمیق بصیرت جامعه و حضور متعهدانه مومنین هیچگاه نباید کمرنگ شود تا هیچ ظلمی قدرت ایستادگی نداشته و افول کند. جامعه نباید خیانت در نقاب خدمت را پذیرا باشد، نباید بایستد و خنجر زدن بر پهلوی شعارهای اصیل انقلاب را به تماشا بنشیند. خیزشی عمومی علیه همه جریانهای سازشکارانه و سهم خواه و باج خواه از انقلاب اجتناب ناپذیر است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
مرکز دانش بازیهای رایانهای با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار میکند:
📣 دومین دوره جامع موضوعشناسی بازیهای رایانهای
🔹ویژه طلاب برادر سطح 2 به بالا (تهران)
🔸 همراه با ارائه گواهی از:
_ بنیاد ملی بازیهای رایانهای
_ مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه علم و صنعت
📅 زمان: ۱۰ آبان تا ۱۴ دیماه ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 8 تا 12 (به جز ایام فاطمیه اول و دوم)
🔸 مکان: تهران، حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی
🔴 مهلت ثبت نام: از ۱ آبان لغایت ۷ آبان ۱۴۰۳
🔰لینک ثبت نام تهران🔰
https://irangdi.ir/-courses/courseid/480
💠➣┅───────────
🔰 کانال مرکز دانش بازیهای رایانهای
https://eitaa.com/modaber_net
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
تفکیکبازیکنانویرایش21خرداد_960840.pdf
2.42M
🔰تازه های نشر
🎮 شاخصترین اطلاعات تفکیک بازیکنان ایرانی منتشر شد.
👥در این گزارش اطلاعات نسبتاً جامعی از بازیکنان ایرانی بر مبنای شاخصهای جمعیت شناختی، رفتاری، مصرف و جغرافیا ارائه شده است.
🔎 الگوی مصرف بازیها، سبکها و شخصیتهای مورد علاقه، میزان بازی روزانه، میزان هزینهکرد در این گزارش مورد واکاوی قرار گرفته است.
📆این کتابچه سال ۱۴۰۳ منتشر شده است.
▫️این گزارش و مشابه های آن میتواند پایه ای برای تحلیل های مختلف فرهنگی اجتماعی قرار بگیرند.
⬅️ برای مشاهده سایر آثار نگاه کنید:
📲تحقیقات دایرک | مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک)
https://direc.ircg.ir/category/gamestudies/
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
گزارش بازی در سال 1400.pdf
3.17M
🎮 آمار game در ایران که حرف های زیادی دارد ...
▫️این گزارش میتواند پایه ای برای تحلیل های مختلف فرهنگی اجتماعی قرار بگیرد.
💢 باز نشر به مناسبت دوره آشنایی با موضوع شناسی بازی های رایانه ای 👇
https://eitaa.com/mstdnjthd/1181
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰صدور انقلاب در بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله
ما انقلاب را امروز نمیخواهیم #صادر کنیم. انقلاب، یکبار #صادر میشود؛ و شد! اینکه میبینید امروز در سرتاسر دنیا، گرایش و ایمان اسلامی زنده شده است؛ اینکه میبینید ملتها در شمال آفریقا و در خاورمیانه و در شرق و غرب کشورهای اسلامی بیدار شدهاند؛ اینکه میبینید جوانان مسلمان در کشورهای گوناگون به زیباییهای دین و قرآن روآورندهاند، همه حاکی از این است که انقلاب اسلامی در اوّلِ وقوع خود #صادر شده است. ما که نمیخواهیم بعد از گذشت چهارده سال، تازه به فکر #صدور انقلاب باشیم! یک بار انقلاب #صادر میشود و آن هم شد. وقتی که انقلاب، پیروز شد و خبر و جذّابیت آن، دنیا را پرکرد، کاری که باید بشود شد. همان کاری که شما از آن ناراضی هستید؛ همان کاری که به خاطر آن زنجیر میجوید و همان کاری که به خاطر آن خشمناک میشوید، شده و کار از کار گذشته است! شما هم هیچ کاری نمیتوانید بکنید و هیچ کس دیگری هم نمیتواند کاری بکند. کار از کار گذشته است! ۱۳۷۲/۰۱/۰۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰روایت یکدیدار
🌀شهید صفیالدین به زبان فارسی آمیخته با عربی از دلتنگیهایش برای قم و حوزه گفت و گفت که دلش برای خیابانهای قم و اطراف حرم و البته چهارمردان تنگ شده است ...
____________
برای دیدار با سید هاشم صفیالدین از قبل برخی هماهنگی های امنیتی انجام شده است. دیدار در یکی از ساختمانهای حزبالله در ضاحیه است. مهمانان که نماز مغرب را در مکان دیگری اقامه کردهاند به یکی از مناطق تاریک و خلوت جنوب بیروت میرسند. شیخ حسن بغدادی که هماهنگیها را انجام داده تاکید می کند سریعا وارد ساختمان شویم. در یکی از طبقات سیدهاشم در انتظار این گروه از مهمانان خاص است؛ اساتید و فضلای حوزه علمیه قم که به همت معاونت بینالملل برای سفری علمی – تبلغی عازم سوریه و لبنان شده اند.
قبل از ورورد به جلسه همه موبایلها جمع آوری میشود و چندبار تاکید می کنند هیچ وسیلهای داخل اتاق جلسه برده نشود. طبیعتا دوربین عکاسی که قبلا چک شده مستثنی است.
در اتاق تصاویری از رهبر معظم انقلاب، سید عباس موسوی و شیخ راغب حرب به چشم می خورد.
سید هاشم ابتدا با این عبارت به همه خوشآمد میگوید: «اهلا و سهلا بکم فی بلدکم لبنان! به شما در کشور خودتان لبنان خوشآمد میگویم».
سخنانش را با اهمیت معارف اهلبیت آغاز میکند و میگوید:
💢«آنچه امام خمینی با انقلاب ایران انجام داد این بود که گنجها و معارف اهلبیت را میان مردم آورد. می گوید امروز صدای تشیع در جهان شنیده میشود و مردم از ما معارف اهلبیت را میخواهند و این به خاطر جهاد علما است».
در کلماتش عشق به امام و رهبری موج میزند و از امام خمینی به "فقیه قائد و عارف" و از رهبر انقلاب به "سماحة القائد و قائدنا" تعبیر میکند. سید هاشم گفت: «لولا توجیهات سماحة القائد المسدد لَما واصلنا. اگر هدایت های رهبریِ استوار نبود نمیتوانستیم به راه ادامه دهیم».
ادامه می دهد: «امروز تمام افتخار ما هویت طلبگی ما است مانند رهبر انقلاب».
فضای فتنه را یکسال بود پشت سرگذاشته بودیم اما هنوز سخنان تاریخی رهبر انقلاب در خطبه نماز جمعه خرداد ۸۸ در ذهنش بود. گفت: «در آن خطبه همه ما گریه کردیم».
سید هاشم قدرت اصلی حزبالله را ایمان دانست و گفت:
«ما امروز موشکهای [....] را داریم ولی قدرت ما ایمان الهی و این است که از چیزی نمیترسیم».
حرف به سمت قم و حوزه می رود. سید هاشم که مدتی در ایران هم بوده است می گوید:
🔅«انشاءالله نور قم، جهان را دربرخواهد گرفت».
این حرف را هنوز با تن صدایش در خاطر دارم که به زبان فارسی آمیخته با عربی از دلتنگی هایش برای قم و حوزه گفت و گفت که دلش برای خیابانهای قم و اطراف حرم و البته چهارمردان تنگ شده است ...
اواسط جلسه ناگهان شیخ حسن بغدادی به سمتام میآید. به آرامی و با فارسی شکسته در گوشم میگوید همه چیزهایی که گفته شد ننویسی!
سید هاشم از همه چیز گفت؛ از برنامهها و توان نظامی حزبالله ، از علاقه به رهبر انقلاب، از جایگاه مهم حزبالله در منطقه، فعالیت های سیاسی و حوزوی و ...
طبعا دیدار با شخصیتی چون سید هاشم که شیخ حسن بغدادی ابتدای جلسه او را نفر دوم حزبالله معرفی کرد برای مهمانان مغتنم بود و سئوالات مختلفی هم از او پرسیده شد. اما در میان جوابها یک جمله برجستهتر بود:
📌«مبنای فکری حزبالله تلاش برای بسترسازی ظهور است».
جلسه بیشتر از معمول طول کشیده و هم او احتمالا برنامههای دیگری داشت و هم مهمانان باید عازم محل استراحت میشدند تا صبح فردا به دیدار سید جعفر مرتضی عاملی مورخ شهیر لبنانی بروند.
نیروهای حفاظتی دم در ایستادهاند. تاکید میکنند همه با هم خارج نشوید. چند نفر چند نفر به سمت ماشینها میرویم و خاطره شیرین دیدار با مردی که علم و عمل، شجاعت و درایت را آمیخته بود در ذهنمان به یادگار میماند.
-----------------------
✍به قلم مرتضی سعیدی نجفی
💠دیدار گروه بینالملل خبرگزاری حوزه با شهید صفی الدین، ۱۳۸۹
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰آشنایی با علم حقوق
✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
4️⃣ یادداشت چهارم: ویژگی های قانون حقوقی
🔹هر قانون حقوقی، دارای ویژگی هایی است، مانند:
▪️عمومیت و شمول: قانون حقوقی، اختصاص به موارد خاص ندارد و جزئی نیست.
▪️پیرامون رفتار اجتماعی انسان: این ویژگی، به چهار ویژگی خورد تحلیل میشود:
اولاً در مورد انسان است، نه سایر موجودات.
ثانیاً در مورد رفتارهای انسان است، نه احساسات و عواطف و انگیزه ها.
ثالثاً در مورد رفتارهای اختیاری انسان است، نه رفتارهای غیراختیاری. (1)
رابعاً در مورد رفتارهای اختیاری اجتماعی انسان است، نه رفتارهای فردی.
▪️دستوری بودن: قوانین، از سنخ بایدها و نبایدها هستند و توصیفی نیستند.
▪️الزامی بودن: قانون حقوقی، الزامی است و در صورت عدم رعایت آن، این امکان وجود دارد که بتوان شخص را وادار به مراعات آن کرد.
▪️برخورداری از ضمانت اجرایی بیرونی (حکومتی): هر قانون حقوقی، پشتوانه ای مانند حکومت و دولت دارد که اجرای آن را تضمین کرده است و ملتزم شده است که با عدم رعایت آن، مقابله کند.
📚پاورقی:
1. با توجه داشت که «اختیاری بودن» ویژگی قوانینی است که بیانگر تکلیف هستند. اما اگر قانونی، بیانگر حقوق بود، لزومی ندارد که صاحب آن مختار باشد؛ مانند حقوقی که برای جنین یا اموات وضع میشود، در حالیکه مختار نیستند.
#حقوق
#فقه_تقنین
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰آشنایی با علم حقوق
✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
5️⃣ یادداشت پنجم: رابطه حقوق با دین و لزوم دینی بودن حقوق
🔹در مواجهه با سوالِ «آیا نظام حقوقی باید دینی باشد؟» دو گونه پاسخ وجود دارد که مکاتب حقوقی را به حقوق غیر دینی و سکولار و حقوق دینی و الهی تقسیم میکند.
▪️حقوق غیر دینی، گاهی صرفاً لزوم دینی بودن حقوق را نفی میکنند (مانند برخی تقریرهای نظام های حقوقی طبیعی). اما گاهی علاوه بر آن، بر نفی نقش دین در حقوق اصرار میکنند (مانند نظام حقوقی سوسیالیستی).
▪️نظام های حقوقی دینی نیز دو رویکرد به دینی بودن حقوق دارند:
رویکرد اول این است که سعی میکند تمام یا اکثر قواعد خود را از دین گرفته باشد؛ مانند نظام حقوقی اسلام.
رویکرد دوم این است که باید قواعد کلی و مبانی اصلی، برآمده از دین باشد یا با آن تعارض نداشته باشد؛ مانند نظام حقوقی مسیحی.
🔹با درنظر گرفتن مبانی خداشناسی، لزوم دینی بودن حقوق از دیدگاه اسلام روشن است. چرا که قانونگذار:
اولاً باید دارای صلاحیت علمی و اخلاقی باشد و از خطا و اشتباه مصون باشد. منظور از صلاحیت علمی، این است که به تمام ابعاد وجودی انسان و نیازهای او و تمام زوایای عالم خلقت آگاه باشد. منظور از صلاحیت اخلاقی، این است که ذی نفع نبوده و در معرض اتهام نباشد، وگرنه برخی قوانین را به نفع خود و اطرافیانش وضع میکند. همچنین باید از خطا و اشتباه، نسیان، غفلت و ... مصون باشد.
ثانیاً قانونگذار باید حق قانونگذاری داشته باشد. صرف اجتماع شروط فوق در یک شخص، ایجاد حق قانونگذاری نمیکند.
⬅️ تنها موجودی که در عالم، همه شرایط فوق را دارد، خدای تعالی است. در نتیجه حق قانونگذاری در تمام شئون زندگی بشر، اولا و بالذات با اوست و نظام حقوقی باید نهایت سعی خود را بکند تا تمام قوانین کلی و جزئی خود، مبتنی بر دستورات الهی باشد.
#حقوق
#فقه_تقنین
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💢 دوره علمی پویش دانایی
⬅️ سلسله جلسات کاربست فقه و اصول در مسائل نوپدید
اندیشکده مستعدان به میزبانی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله برگزار میکند:
«جلسه سوم»
💠 موضوع: کارگاه حل مسئله فقهی با تطبیق بر موضوع محاربه
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین امیررضا ملکی
#پویش_دانایی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، تولیت حوزه علمیه آیتالله مجتهدی و حوزه علمیه آیتالله حقشناس به پویش #ایران_همدل پیوست
▫️"در این جهاد مالی، بهترین و مطمئنترین جایی که میشود این کار انجام شود، پویش ایران همدل است که دفتر نشر آثار رهبر انقلاب آن را شروع کردهاند."
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222🔹۳- کمکهزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222📣 راوی همدلی باش: 👇 @iranehamdel_contact
🔰نقدی بر یک دلیل تشیع سکونی از سید علی صدر حسینی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
⬅️ استاد سید علی صدر حسینی در کتاب الفوائد الرجالیة سه دلیل بر تشیع سکونی اقامه کرده است او در دلیل سوم می نویسد:
صراحت اشاره و عدم تقیه از سکونی علاوه بر تصریح سکونی به کنیه حضرت (چون عامه به حضرت جعفر می گویند) در حدیث اسم دختر سکونی:
🔹عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ السَّكُونِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا مَغْمُومٌ مَكْرُوبٌ فَقَالَ لِي يَا سَكُونِيُّ مِمَّا غَمُّكَ قُلْتُ وُلِدَتْ لِي ابْنَةٌ فَقَالَ يَا سَكُونِيُّ عَلَى الْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ فَسَرَّى وَ اللَّهِ عَنِّي فَقَالَ لِي مَا سَمَّيْتَهَا قُلْتُ فَاطِمَةَ قَالَ آهِ آهِ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا كَانَ ذَكَراً أَنْ يَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ وَ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهُ وَ يُعَلِّمَهُ كِتَابَ اللَّهِ وَ يُطَهِّرَهُ وَ يُعَلِّمَهُ السِّبَاحَةَ وَ إِذَا كَانَتْ أُنْثَى أَنْ يَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا وَ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهَا وَ يُعَلِّمَهَا سُورَةَ النُّورِ وَ لَا يُعَلِّمَهَا سُورَةَ يُوسُفَ وَ لَا يُنْزِلَهَا الْغُرَفَ وَ يُعَجِّلَ سَرَاحَهَا إِلَى بَيْتِ زَوْجِهَا أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلَا تَسُبَّهَا وَ لَا تَلْعَنْهَا وَ لَا تَضْرِبْهَا.
(الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص48)
⬅️ ایشان در ادامه می نویسد:
و معلوم است عدم تقیه امام از سکونی در این حدیث که اشاره به ظلمی دارد که از ظالمین و طغیانگران بر سیده نساء عالمین سلام الله علیها رخ داده نشانه تشیع اوست.
(الفوائد الرجالیة / الفائده الثامنة و العشرون / التحقیق فی حال السکونی و التدقیق فی حدیثه صص 9-268)
💢باید گفت این دلیل به هیچ عنوان دلالت بر تشیع جناب سکونی ندارد؛ چرا که محتوای روایت احترام به اسم حضرت فاطمه سلام الله علیها است و هیچ اشاره ای به قضیه هجوم برای سکونی ندارد (اگرچه شاید مقصود امام باشد) اهل بیت علیهم السلام و مخصوصا امام صادق علیه السلام نسبت به اسامی دیگر هم این مطالب را می فرمودند به عنوان نمونه روایت زیر را درباره نام محمد ببینید که همان دستور را می دهند:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي هَارُونَ مَوْلَى آلِ جَعْدَةَ قَالَ: كُنْتُ جَلِيساً لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِالْمَدِينَةِ فَفَقَدَنِي أَيَّاماً ثُمَّ إِنِّي جِئْتُ إِلَيْهِ فَقَالَ لِي لَمْ أَرَكَ مُنْذُ أَيَّامٍ يَا أَبَا هَارُونَ فَقُلْتُ وُلِدَ لِي غُلَامٌ فَقَالَ بَارَكَ اللَّهُ فِيهِ فَمَا سَمَّيْتَهُ قُلْتُ سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً قَالَ فَأَقْبَلَ بِخَدِّهِ نَحْوَ الْأَرْضِ وَ هُوَ يَقُولُ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ حَتَّى كَادَ يَلْصَقُ خَدُّهُ بِالْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ بِنَفْسِي وَ بِوُلْدِي وَ بِأَهْلِي وَ بِأَبَوَيَّ وَ بِأَهْلِ الْأَرْضِ كُلِّهِمْ جَمِيعاً الْفِدَاءُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص لَا تَسُبَّهُ وَ لَا تَضْرِبْهُ وَ لَا تُسِئْ إِلَيْهِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ فِي الْأَرْضِ دَارٌ فِيهَا اسْمُ مُحَمَّدٍ إِلَّا وَ هِيَ تُقَدَّسُ كُلَّ يَوْمٍ ثُمَّ قَالَ لِي عَقَقْتَ عَنْهُ قَالَ فَأَمْسَكْتُ قَالَ وَ قَدْ رَآنِي حَيْثُ أَمْسَكْتُ ظَنَّ أَنِّي لَمْ أَفْعَلْ فَقَالَ يَا مُصَادِفُ ادْنُ مِنِّي فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْتُ مَا قَالَ لَهُ إِلَّا أَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَمَرَ لِي بِشَيْءٍ فَذَهَبْتُ لِأَقُومَ فَقَالَ لِي كَمَا أَنْتَ يَا أَبَا هَارُونَ فَجَاءَنِي مُصَادِفٌ بِثَلَاثَةِ دَنَانِيرَ فَوَضَعَهَا فِي يَدِي فَقَالَ يَا أَبَا هَارُونَ اذْهَبْ فَاشْتَرِ كَبْشَيْنِ وَ اسْتَسْمِنْهُمَا وَ اذْبَحْهُمَا وَ كُلْ وَ أَطْعِمْ.
(الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص39)
از جمله در روایات متعددی سفارش به احترام به نام اهل بیت علیهم السلام شده است مانند روایت زیر که دستور می دهد به کسی که نام محمد دارد رو ترش نکنیم:
(17) وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا سَمَّيْتُمُ الْوَلَدَ مُحَمَّداً فَأَكْرِمُوهُ- وَ أَوْسِعُوا لَهُ فِي الْمَجَالِسِ وَ لَا تُقَبِّحُوا لَهُ وَجْهاً
(صحيفة الإمام الرضا عليه السلام ؛ ص44)
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3