11.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ اینا که همشون مثل همن
🤔 رأی بدیم رأی ندیم؟...
🔹 من محمدامینم! یه نوجوون دهه هشتادی که هنوز نمیتونم رأی بدم ولی باهاتون حرف دارم...
#انتخابات
#گروه_رسانهای_سپهر_هفتم
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیرزن یزدی: آقا گفتن واجبه منم اومدم/ دو سال دیگه صد سالم میشه 😍
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍂🌺
🍃🌺
🌺
💥حاج آقا، شما به کی رأی میدهید؟
👈 خاطرهای عجیب از آیت الله حق شناس و آیت الله شیخ حسین لنکرانی
✔️استاد ابوالحسنی منذر🔻
🔹هنگامى كه دوران انتخابات فرا مى رسيد، مرحوم آیت الله لنكرانى براى تعيين نامزد يا نامزدهاى اصلح، با حساسيت و دقت زياد، تحقيقات گسترده اى انجام مى داد. بعد صندوق سيّار به منزل ايشان مى آمد و رأى خود را به صندوق مى انداخت.
🔹در يكى از اين انتخابات، شاهد صحنه اى بودم كه برايم جالب و عبرت انگيز بود: يادم هست اولين دورة انتخابات خبرگان تعيين رهبرى بود. يك روز از صبح تا عصر، خدمت مرحوم لنكرانى نشستيم و درباره نامزدهاى مختلف تحقيق و بررسى كرديم تا، در نهايت، ده دوازده نفر كه اصلح از ديگران به نظر مى رسيدند تعيين شدند. اما ايشان باز هم به اين اكتفا نكردند و تلفنى با آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حق شناس (عالم وارسته و دل آگاه) تماس گرفتند و پس از سلام و احوالپرسى گفتند: شما چه كسانى را به عنوان نامزد اصلح خبرگان برگزيده ايد؟
سؤال آقاى لنكرانى راجع به موضوعى سياسى ـ اجتماعى از شخصيتى چون آقاى حق شناس ــ كه بيشتر به عنوان يك شخصيت معنوى و استاد اخلاق و سلوك شناخته مى شد ــ برايم تا حدى عجيب مى نمود و پاسخى كه وى به پرسش لنكرانى داد، شگفتى بيشترى ايجاد كرد! ضمناً آنجا فهميدم كه آقاى لنكرانى، باوجود توغّل در سياست، روابط بسيار صميمانه اى با افرادى چون جناب حق شناس دارند.
🔹بارى، وقتى كه آقاى لنكرانى فهرست نامهاى كسانى را كه آقاى حق شناس بنا داشت، به عنوان كانديداهاى اصلح، به آنها رأى دهد جويا شد و آقاى حق شناس نيز اسامى افراد مورد نظر خود را پشت تلفن براى لنكرانى قرائت كرد، مرحوم لنكرانى با تعجب زياد گفت: «آقا، اينكه همان فهرستى است كه ما هم، با تحقيق و تفحص خودمان از صبح به حال، به آن رسيده ايم»! و معلوم شد هر دو، در بررسيهاى خود دربارة نامزدهاى اصلح خبرگان، به يك نتيجه رسيده اند!
🔹همانجا اين شعر ملاى رومى در ذهنم تداعى شد كه:
مؤمنان معدود ليك ايمان يكى است
جسمشان معدود ليكن جان يكى است
جان گرگان و سگان از هم جداست
متحد جانهاى شيران خداست
🔹زمانى هم كه داستان فوق را براى برخى از خصّيصين آقاى حق شناس (نظير استاد حاج شيخ محمد على جاودان) تعريف كردم، آنها هم برايشان عجيب بود كه اولاً چه نسبت و سنخيّتى مى تواند ميان يك روحانى سياستمدار و پرتكاپو در عرصه مبارزات سياسى با يك روحانى ظاهراً غير سياسى، و اخلاقى صرف، وجود داشته باشد كه آن دو را چنين به هم پيوند دهد؟ ثانياً چگونه مى توانند هر دو در جزئيات يك امر سياسى ـ اجتماعى، به يك گونه بينديشند و به نتيجه اى واحد برسند؟!
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🍂🌺
🍃🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاق_بهشتی
ما که نمی خواهیم مچ گیری کنیم!
✍خاطرهای از احسان طبری نقل شده که در مناظرهای با شهید بهشتی در خواندن آیهای از قرآن اشتباه میکند و شهید بهشتی در یک کاغذ صحیحِ آیه را مینویسد و به طبری میدهد و او هم اصلاح میکند.
طبری بعد از مناظره به بهشتی میگوید:
اگر تو یکی از جملات مارکس یا انگلس را اشتباه میگفتی، من همان جلسه وصلش میکردم به بیسوادی شماها!(ولی شما اشتباه مرا اینگونه آبرومندانه اصلاح کردی)
بهشتی جواب میدهد ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره میکنیم نه اثبات درستی خودمان و مچگیری از شما.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰همیشه پیروز!
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
💢مومنی که به وظیفه خود عمل کند، همیشه پیروز است؛ چه در ظاهر شکست بخورد، چه در ظاهر پیروز شود. اما چرا چنین است؟
🔹ملاک پیروزی و شکست، در تمام مکاتب و ادیان و نزد تمام انسانها، یکی است؛ رسیدن به هدف. همه مردم، با هر دین و آیینی و با هر عقیده و باوری، این مطلب را قبول دارند که پیروزی یعنی رسیدن به هدف و شکست، یعنی نرسیدن به آن. این مطلب، مورد قبول همگان است.
🔻اما تفاوت افراد، در تفاوت اهداف است و تفاوت اهداف، ریشه در تفاوت جهان بینی ها دارد.
▪️هدف غیرمومن، رسیدن به دنیا و منافع دنیوی است، زیرا جهان بینی او، جز عالَم ماده را نمیشناسد. لذا اگر به دنیا برسد، پیروز است و اگر به دنیا نرسد، شکست خورده است.
▪️اما هدف مومن، جلب رضایت خدای تعالی و رسیدن به اوست، زیرا جهان بینی او، جهان بینی توحیدی و الهی است. لذا مومنی که به وظیفه خود عمل کند، همیشه پیروز است، زیرا به هدف خود رسیده است و برای او فرقی نمیکند که در ظاهر شکست بخورد یا پیروز شود.
❇️ خدای تعالی در آیه 52 سوره مبارکه توبه میفرماید: «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْن»؛ یعنی «بگو آيا درباره ما، جز يكى از دو نيكى را انتظار داريد؟!». مومن، مامور به وظیفه است، نه نتیجه. اگر در مسیر خدا و به دنبال انجام وظیفه باشد، همیشه پیروز است، چه در ظاهر غالب شود، چه مغلوب.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معیار اهمیت در دین
💢در مجموعه معارف دین، با مفاهیم متعدد و متنوع مثبت و منفی مواجه هستیم.
▪️برخی از این مفاهیم، عملی اند؛ مانند نماز، روزه، غنا و دروغ.
▪️برخی دیگر اخلاقی اند؛ مانند زهد، تقوا، کبر و عُجب.
▪️و برخی دیگر اعتقادی؛ مانند توحید، نبوت و شیطان.
⁉️یکی از سوالاتی که در خصوص هر یک از مفاهیم دینی مطرح میشود، این است که «آن مفهوم در منظومه دین، چه میزان اهمیت دارد؟»
✅ در پاسخ به این سوال، باید گفت که مجموعه ای از شواهد و قرائن در کنار هم، میزان اهمیت هر مفهوم در نگاه دین را مشخص میکند. قرائنی مانند:
▪️کثرت روایات؛ هرچه تعداد روایات در یک زمینه بیشتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است.
▪️مصالح و مفاسد؛ هرچه فواید مذکور در روایات برای یک امر مثبت یا ضررهای مذکور برای یک امر منفی بیشتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است.
▪️ثواب و عقاب؛ هرچه ثواب و پاداش یک فعل ارزشمند یا عقاب و عذاب یک فعل ضد ارزش، شدیدتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است.
🔹البته باید توجه داشت هیچکدام از موارد فوق، به تنهایی نمیتواند نمایانگر مهم بودن یک موضوع یا اهمّ بودن آن نسبت به موضوع دیگر شود.
بعنوان مثال کثرت روایات در یک مسئله، ممکن است بخاطر کثرت ابتلا به آن در عصر ائمه علیهم السلام باشد، نه اهمیت فراوان آن در نگاه دین.
📝برگرفته از درس خارج استاد میرهاشم حسینی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰دستان نامرئی آدام اسمیت و داستان یک بانک
📝به قلم مدیر و استاد محترم اندیشکده مستعدان؛ حجت الاسلام و المسلمین#رستمی
منتشر شده در روزنامه جوان
🔗https://www.javanonline.ir/fa/news/1219154
🔹مهمترین اصل بنیادی اقتصاد کلاسیک، منفعتطلبی انسانهاست. عمده تحلیلهای اقتصادیشان نیز بر این پایه استوار است.
دستان نامرئی آدام اسمیت نیز ترجمان دیگری از همین ویژگی انسانهاست. نفع شخصی و لذتجویی انسانها باعث میشود صنایع به حرکت درآید، تولید افزایش یابد و نهایتاً بازار به تعادل برسد.
🔹دیوید هیوم ویژگی دیگری از انسانها را بیان میکند؛ میل به تنبلی و تنآسایی. انسانها ذاتاً به دنبال کار نیستند.
اگر بتوانند شب و روز را به بیکاری، فراغت و تنآسایی بگذرانند، چنین میکنند، اما، چون نیازهای مادی انسان با این روش تأمین نمیشود، مجبور است تن به کار دهد.
منابع نامحدود در اختیار همه انسانها قرار ندارد تا بتوانند شبانهروز از آن استفاده کنند و تن به کار ندهند، پس برای به دست آوردن لذت باید به بازار بیایند و در آنجا نیز با پیگیری نفع شخصی خود، به صورت ناخودآگاه به جامعه خیر برسانند.
⬅️دو بند بالا عصاره بنیادیترین اصول اقتصادی جریان کلاسیک است. نوعی خودتنظیمگری میان نیاز انسانها، منفعتطلبی و تنبلی برقرار میشود و مسیر اقتصادی فرد و جامعه شکل میگیرد.
نویسنده فعلاً کاری با صحت و سقم تحلیل بالا ندارد. اگرچه وجود این سه خصلت در انسان قابل انکار نیست. در صورت وجود نقد نیز در واقع انتقاد از فروکاستن انسان به این سه خصلت است و نه نفی این خصلتها در انسان.
آنچه الان میخواهم به آن اشاره کنم، نتیجهگیری منطقی از همان اصول بنیادین برای بانکداری است.
انسان از طرفی نیازهایی دارد و از طرف دیگر منفعتطلب و لذتجو است. به طور طبیعی اگر او راهی جز کار کردن و زحمتکشیدن نداشته باشد، همین مسیر را انتخاب میکند تا به حداکثر مطلوبیتی که میتواند برسد، برسد. (روح مارژینالیستها شاد!) حال اگر این انسان راه دیگری پیدا کند که بتواند منافعش را تأمین کند و تن به کار ندهد، به دلیل روح تنبلی و کارگریزی در وی، به همان سمت هدایت خواهد شد، مثلاً اگر بانکی در اختیار شخص قرار بگیرد که بدون زحمتِ کار کردن، بتواند با یک دکمه هر آنچه پول میخواهد خلق کند و در اختیار هر آن کس که میخواهد قرار دهد، در این صورت جمع سه اصلِ «نیازمندی، منفعتطلبی، تنآسایی» این است که تا میتواند دکمه را فشار دهد و نفع خود را حداکثر کند، بنابراین دستان نامرئی خدابیامرز آدام اسمیت در مواجهه با بانکداری قطع میشود. با این اتفاق و دستان نامرئی قطعشده، دیگر توانایی هدایتکردن نفع شخصی به سمت نفع اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود.
💢💢ادامه در پیام بعد ...
برای مثال یک بانک بیش از ۱۰۰ برابر حد مجاز خود، به زیرمجموعههای خود تسهیلات پرداخت کرده است، یعنی به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با خود. این در حالی است که بر اساس مواد سوم و چهارم از فصل سوم آییننامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط- مصوب شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۴- مجموع خالص تسهیلات و تعهدات بانک به هر شخص مرتبط نباید از ۳ درصد سرمایه پایه تجاوز کند و نیز مجموع خالص تسهیلات و تعهدات به همه اشخاص مرتبط نیز نباید از ۴۰ درصد سرمایه پایه تجاوز کند. بر اساس این آییننامه اشخاص مرتبط چنین تعریف شده است: «اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به نحوی از انحا نظیر داشتن روابط شخصی، مالکیتی، مدیریتی و نظارتی بتوانند بـه طـور مسـتقیم یا غیرمسـتقیم بـر تصمیمگیریهای مؤسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظهای داشته باشند، به گونهای که مؤسسه اعتباری را تبدیل به منبع تأمین مالی ترجیحی خود کنند و به این ترتیب منافع مؤسسه اعتباری، تحتالشعاع منافع اشخاص مذکور قرار گیرد»، البته مصادیق این اشخاص را در بند دوم بیان کرده است که به جهت طولانیشدن نگاشته از بیان آن صرفنظر میشود. بر اساس این قانون بانک حداکثر میتواند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به اشخاص مرتبط تسهیلات پرداخت کند، اما به جای این رقم، مبلغ ۹۹ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است! عمده این تسهیلات نیز برای پروژه ایرانمال بوده است، یعنی حدود ۸۰ هزارمیلیارد تومان!
بیجهت نبود که هیوم متقدم، به شدت با انتشار پول کاغذی مخالف بود. استدلال وی ساده بود: اگر پول کاغذی جا بیفتد، تورمهای بالا و غیرضروری در جامعه اتفاق میافتد چراکه ویژگی نفعطلبی منتشرکننده پول (چه دولت و چه غیردولت) موجب میشود وی مصالح اجتماعی را نادیده بگیرد و به قول معروف جیب خود را پر کند. تازه دیوید هیوم قبل از آنکه پول اعتباری و الکترونیکی را ببیند، به دیار باقی شتافت.
🌀با همین محاسبات است که در دنیای امروز و خصوصاً بعد از بحران بانکی ۲۰۰۸، کشورهای توسعهیافته سختگیری زیادی روی بانکها اعمال میکنند.
نظارتهای تودرتو و پیچیده در اعطای تسهیلات و خلق اعتبار همگی نشان از آن دارد که برای بهینگی فعالیت بانکها، دستان نامرئی وجود ندارد.
شفافیت فعالیتها، قوانین دقیق، سفت و سخت و برخورد سریع و قاطع نهادهای نظارتی باید به میان بیایند تا بانکها تبدیل به اژدهای هفتسر نشوند.
حرمت ربا در اسلام از مسلمات است. ربا در جامعه صدر اسلام به فربهشدن جماعتی ثروتمند و بیکار منجر میشد و در عوض، طبقه فقیر و ضعیف جامعه را تحت فشار قرار داده و روزبهروز بدهکارتر و فقیرتر میساخت. خلق اعتبار بیضابطه بانکها و اعطای تسهیلات به خودیها به مراتب از ربا مخربتر است.
🌀به نظر نویسنده، رباخوارِ زمان جاهلیت از این جهت شرف داشت که سرمایه واقعی خود را وارد بازار ربا میکرد، اما در رباخواری نوین، بانکهایی همچون بانک داستان ما سرمایه خود را وارد اقتصاد نمیکنند بلکه با خلق اعتباری بیضابطه و افسارگسیخته، قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه را میمکند، از آن ارتزاق میکنند و خود را فربه میسازند. سرمایه این بانکها، نه دارایی خود، بلکه مکیدن دارایی جامعه و طبقه ضعیف در قالب اعداد و ارقام بانکی است.
❇️امروزه بسیاری از اقتصاددانان، یکی از مهمترین ریشههای مشکلات اقتصادی کشور را رفتار بانکها میدانند، به هر دلیل موجه یا ناموجه، نظارتها و اعتبارسنجیها در حوزه بانکی به درستی کار نمیکند. اگر این قضاوت نادرست بود، باید تخلف اعتباری و تسهیلاتی هر بانک متخلفی همچون همین بانک در همان روز نخست پیگیری و با متوقفشدن فعالیتهای بانک، طی یک هفته تعیینتکلیف میشد، اما بعد از گذشت چند سال از این تخلف، همچنان نتیجه نهایی حکم دیوان عدالت اداری قطعیت ندارد و ممکن است دوباره نقض شود. برای اصلاح روند بانکی یقیناً به نظارتهای قویتر، برخوردهای سریعتر و قاطعتر نیازمندیم، وگرنه دستان نامرئی آدام اسمیت، صنعت بانکداری در ایران را به اژدهای هفتسر تبدیل کرده و فرهنگ کار و تولید را در کشور میخشکاند.
🌀نگاه طماع برخی انسانها به شدت پیگیر نتیجه نهایی برخورد با این بانک خواهد بود تا با کسر و انکسار ریسک و منافع احتمالی، خود را برای ورود به میادین کشفنشده بانکی آماده سازند.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
🔰ایمان، حظّ قلب، نه عقل!
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
💢انسان، ظاهری دارد و باطنی. هر کدام از ظاهر و باطن انسان، دارای قوایی است. خدای تعالی هر کدام از این قوا را، به هدف انجام فعل ویژه ای به انسان عنایت فرموده و قوای دیگر، قادر به انجام آن نیستند.
🔹چشم، برای دیدن است، و هیچ عضوی جز چشم توانایی دیدن ندارد. گوش، برای شنیدن است و هیچ عضوی جز گوش توانایی شنیدن ندارد. همچنین است دهان برای خوردن، بینی برای بوییدن، پا برای راه رفتن و غیره.
🔸علاوه بر ظاهر، باطن و نفس انسان نیز در عین وحدت، دارای قوایی است. یکی از قوای انسان، عقل و قوه دیگر، قلب است. کار عقل، دانستن و اندیشیدن و تفکر و تجزیه تحلیل و نقد است. کار قلب، حبّ و بغض و ایمان است. هیچیک از این دو، نمیتواند کار دیگری را انجام دهد.
♦️ایمان، فعل قلب بوده و غیر از دانستن است. ایمان از جنس دلبستگی و علاقه قلبی است. ممکن است کسی علم به توحید و نبوت و امامت داشته باشد، اما به آنها ایمان نداشته باشد. آنچه از ما خواسته شده، صرفا علم به عقاید نیست، ایمان به آنهاست.
❌ ابلیس، اعلم روی کره زمین بعد امام زمان علیه السلام است. توحید و سایر اعتقادات را، بیش از همگان میداند، اما مومن نیست، زیرا قلب او تسلیم و دلبسته عقایدش نشده است.
⬅️ پس ایمان، فعل قلب است، نه عقل. در صدر اسلام، برخی از بادیه نشینان گفتند «آمَنَّا»؛ یعنی ایمان آوردیم. اما خدا فرمود: «قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في قُلُوبِكُم». ایمان باید وارد قلب شود، وگرنه ایمان نیست.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ پیشفرض ها و بایسته های فقه تقنین (1)
🔰ارائه شده در کارگروه فقه تقنین توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور
💢 فقه تقنین به معنای «تبدیل فتواهای فقهی به گزاره های قانونی»، دارای پیشفرض ها و بایسته هایی است.
1️⃣ پیشفرض اول: قانون باید از خواست خدای تعالی و شریعت الهی نشات بگیرد.
🔸در قوانین غیرالهی، خواست مردم بعنوان منبع قانونگذاری و تشریع قرار میگیرد و چیزی که درخواست عمومی مردم باشد، تبدیل به قانون میشود. اما در جامعه توحیدی، قوانین باید مبتنی بر معارف دینی و برگرفته از شریعت الهی باشد.
2️⃣ پیشفرض دوم: فقه، ظرفیت قانون شدن را دارد.
🔸برخلاف برخی دیدگاه ها که فقه را منحصر در امور فردی میداند و آن را وارد مسائل اجتماعی نمیکند، معتقدیم که فقه جواهری این ظرفیت را داراست که گزاره های آن، تبدیل به قانون شود و در سطح جامعه نقش آفرین باشد.
🔻همچنین فقه تقنین، دارای بایسته هایی است، مانند:
1️⃣ بایسته اول: وحدت رویه
🔸در هر مسئله و موضوع، باید یک قانون وجود داشته باشد و همه جا، همان قانون اجرا شود.
2️⃣ بایسته دوم: فتوای معیار
🔸اختلاف فتاوا در فقه، پدیده ای انکارناپذیر است. در قانونگذاری، نمیتوان برای مقلدین هر مرجع تقلید، قانونی متناسب با فتوای آن مرجع تقلید وضع کرد. لذا در فقه تقنین، باید مشخص شود که چه فتوایی، معیار قانونگذاری است؟ در این مسئله، نظریات متفاوتی وجود دارد، مانند: «فتوای مشهور»، «فتوای ولیّ فقیه»، «فتوای کارآمد» و «فتوای اعلم».
3️⃣ بایسته سوم: لزوم قطعیت قانون
🔸قانون باید قطعیت داشته باشد؛ لذا عباراتی مانند «احتیاط واجب»، «احتیاط مستحب» «لا یبعد» و ... که در فتاوا وجود دارد، جایی در قانون ندارد و قانون، احتیاط بردار نیست.
#فقه_تقنین
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ پیشفرض ها و بایسته های فقه تقنین (2)
🔰ارائه شده در کارگروه فقه تقنین توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور
💢در یادداشت پیشین، به سه مورد از بایسته ها و الزامات فقه تقنین اشاره شد. سایر بایسته ها و الزامات فقه تقنین عبارت اند از:
4️⃣ بایسته چهارم: حرکت به سمت فقه کشف
🔸فقه کشف، در مقابل فقه عذر، به معنای تلاش حداکثری برای کشف نظر شارع است. در فقه تقنین، باید حداکثر تلاش صورت بگیرد تا قوانین، مبتنی بر نظر واقعی شارع باشد، نه اینکه صرفا موجب معذوریت شود. بدین منظور، باید ظرفیت هایی مانند عرف، سیره، مقاصد الشریعه، مصلحت و ... فعال شود. البته این ظرفیت ها اگر ضابطه مند نباشد، خطرناک است. یکی از نتایج حرکت به سمت فقه کشف، کمرنگ شدن اصول عملیه و استناد کمتر به آن است.
5️⃣ بایسته پنجم: مدیریت تزاحمات
🔸 پس از وضع قوانین، تزاحم قوانین مختلف با یکدیگر، پدیده ای اجتناب ناپذیر است. در فقه تقنین، باید برای مدیریت تزاحمات نیز چاره ای اندیشیده شود.
6️⃣ بایسته ششم: نیازمحور بودن قوانین
🔸قوانین، باید متناسب با نیازهای جامعه باشد. قوانینی که چنین نیستند، صرفا موجب تعدد قوانین، سردرگمی و ایجاد راه های فرار از قانون برای متخلّفین است.
7️⃣ بایسته هفتم: حرکت به سمت کشف نظام
🔸پیش از قانونگذاری در یک حیطه، باید نظام نظریات اسلامی در آن حیطه به دست بیاید. بعنوان مثال پیش از وضع و تصویب قوانین مربوط به اقتصاد یا خانواده، ابتدا باید نظام اقتصادی و نظام خانوادگی از منظر اسلام کشف شود.
#فقه_تقنین
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید