🔻 کنار آمدن با دشمنان مخالف سنت قرآنی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، وظیفه طلاب را حرکت در مسیر انبیاء دانست و اظهار داشت: چشم به باطن هستی باز کردن و آن رادر محاسبات زندگی وارد کردن و ایجاد حس تأثیر اصلی بلکه مستقل و بلکه اساسی به خدا دادن در زندگی کار بزرگ انبیاء و کار بزرگ من و شما است.
🔸 وی تصریح کرد: گروهی تصور می کنند باید تنش زدایی کنند، می گویند باید رابطه ها را درست کرد، باید با دشمن دست داد، کوتاه آمد، باید نگرانی های دشمن را حل کرد تا به توافق رسید و در نتیجه آرامش کشور را محصول آرام سازی و خاموش سازی جریان دشمن می دانند.
🔸 مدیر حوزه های علمیه خواهران کنار آمدن با دشمنان را مخالف سنت قرآنی دانست و گفت: مدل اهل بیتی و قرآنی این است که محکم در برابر ظالمان بایستید، به مظلومان کمک کنید و به توان خودتان تمسک کنید و بدانید که دشمن روز به روز باید متراکم تر بشود و جمعیتش بیشتر شود و شما باید در این دوره مقاومت کنید.
🔸 وی عنوان کرد: رساندن مردم به این نقطه اولا مقاومت خود شما و ثانیا به صبور سازی مردم بستگی دارد و این کار یعنی مستحکم تر کردن مردم و یاری کردن رهبری عزیزمان برعهده شما است، ما در حوزه علمیه جمع شده ایم که همه این امور را با هم انجام بدهیم و اگر این کار را بکنیم و مردم را بر صراط مستقیم پایدار نگاه داریم دستیابی به اهداف نیز نزدیک می شود.
➕ متن کامل خبر:
http://kowsarnews.ir/news/view/81454
@kowsarnews
#نکتهـناب #روشـشناختی در سوره #توحید به قلم استاد #بهجتـپور در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی به زودی
👇👇👇👇
از مجموعه آیات و سور گذشته معلوم میشود که قرآن در مطرح ساختن مسألهی توحید، روش ویژهای را تعقیب نموده است. این روش بر پایه نگاه قرآن به تربیت توحیدی استوار است. قرآن از خدا سخن نگفت، تنها برای اینکه مردم به معرفت الله برسند، بلکه از خدا سخن گفته تا مردم بر پایه معرفت، بندگی کنند و سراسر زندگی خود را متناسب با این اندیشه، سامان دهند: « صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ»؛ « رنگ (و نگار) خداوند را (بگزینید) و خوشرنگ (و نگار)تر از خداوند کیست؟ و ما پرستندگان اوییم.» (بقره 87/ 138) از این رو طرح مسأله معرفت در لابه لای آیات و مناسبت هایی که واکنش های بندگی باید بروز کند، مطرح می شود، و چنانکه در سیر نزول مشاهده کردید مباحث توحید ذات و صفات را متأخر از مباحث توحید افعالی و توحید عملی قرار داد تا مخاطبان رابطه خود با جهان غیب را از نقطه ای آغاز کنند که واکنش های رفتاری مثل تسلیم و تقوا و عبادت و خشیت و امثال آن را به دنبال داشته باشد. سپس چنان که مشاهده می کنید به تدریج و از سوره کافرون تاکنون تصویر ذات و صفات باری تعالی را روشن تر و شفاف تر می سازد و به دفع پیرایه های احتمالی در این باره می پردازد.
قرآن در آغازنزول و از سوره علق بر صفت های آفریدگاری و ربوبیت تکوینی توجه می دهد و آن ها را پایه ارتباط مردم با جهان معنا و درک ربوبیت تشریعی قرار می دهد و اضطرار و فقر انسان را به پروردگار ثابت کرده، ایشان را به تسلیم شدن و ترک سرکشی در مقابل فرامین ربوبی فرا می خواند. ( ن. ک. به ترتیب : سوره های علق، قلم، مزمل، مدثر) پس از آن به بیان ارتباط صحیح و شایستهی انسان با پروردگار پرداخت، نظیر سورهی حمد، و در گامی دیگر، نقش این رابطه را در پذیرش قرآن به عنوان کلام الهی که انسان را به استقامت شخصیت می رساند: (ر. ک. سوره تکویر نزول 7) و نقش همراهی
ادامه در
👇👇👇👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/159
https://eitaa.com/mtamhid
🔻پیامبر اکرم (ص):
خِيارُكُم أحاسِنُكُم أخلاقا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ.
🔹 بهترين هاى شما ، خوش اخلاق ترين هاى شما هستند ؛ آنان كه با ديگران ، و ديگران با آنان ، الفت مى گيرند .
📚 تحف العقول : ص ٤٥
https://eitaa.com/mtamhid
کانال اطلاع رسانی موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
همراه: 09352591957
ایمیل: m.tamhid@chmail.ir
سایت: hamgambavahy.blog.ir
قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
💢فراخوان مطالعه علمی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب و پرسش سال حوزه اعلام شد
📌معاونت پژوهش حوزههای علمیه، از همه فضلا، فرهیختگان، اساتید، پژوهشگران و طلاب جوان برای انجام مطالعات علمی، درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» و پاسخ به پرسش سال حوزه، دعوت کرد.
🔹پاسخ علمی، مستند و محققانه به این پرسش و تدوین ایدهها و نظریات در قالب کتاب، مقاله و رساله علمی یا تبیین همه جانبه آن در نشستهای تخصصی و کرسیهای ایدهپردازی، ضمن اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب، میتواند راه آینده علم و پژوهش در حوزه را ترسیم کند و در برنامهریزیهای آتی استفاده شود.
🔹نحوه ارسال آثار، مراجعه به سایت معاونت پژوهش حوزههای علمیه و انتخاب گزینه پرسش سال حوزه خواهد بود.
🔹علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آدرس جمکران، ساختمان مرکز مدیریت حوزه، طبقه همکف، معاونت پژوهش، دبیرخانه پرسش سال حوزه مراجعه کنند. همچنین مهلت ارسال آثار تا 28 اسفندماه 98 اعلام شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/8z7ab
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#فراخوان
#قم
🆔 https://eitaa.com/mtamhid
تحلیل روایات فضیلت سوره توحید در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی (به زودی)
فضیلت سوره توحید
در حدیثى از پیغمبر اکرم9 نقل شده است، که فرمود:
«أَ یعْجِزُ أَحَدُکُمْ أَنْ یَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیلِهِ فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ شَقَّ عَلَیهِمْ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ فِی لَیلِهِ فَقَدْ قَرَأَ فِی لَیلَتِئِذٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ ؛[1] آیا کسى از شما عاجز است از اینکه یک سوم قرآن را در یک شب بخواند؟! چون دید که این کار بر آنان دشوار است، فرمود: هر کس در شب سورۀ اخلاص را بخواند در آن شب یک سوم قرآن را خوانده است.»
در روایت دیگرى از امام صادق7 آمده است:
«أَنَّ النَّبِی9 صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ: لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِکةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ جَبْرَئِیلُ7 یصَلُّونَ عَلَیهِ فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبْرَئِیلُ! بِمَا یسْتَحِقُّ صَلَاتَکمْ عَلَیهِ، فَقَالَ: بِقِرَاءَتِهِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکباً وَ مَاشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً؛[2] هنگامى که رسول خدا9 بر جنازۀ سعد بن معاذ نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها جبرئیل نیز بود، بر جنازۀ او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به خاطر تلاوت "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" در حال نشسته و ایستاده، سواره و پیاده، و رفت و آمد.»
و در حدیث دیگرى از امام صادق7 مىخوانیم:
ادامه در لینک ذیل:
👇👇👇👇👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/160
https://eitaa.com/mtamhid
jadavele tartib nozol sovar.pdf
906K
جداول ترتیب نزول سوره ها// برگرفته از تفسیر همگام با وحی ج 1 مقدمه @mtamhid
🌹🌹🌹تفسیر منحصر به فرد آیه اول سوره #توحید با توجه به #فضا و #جونزول و #ارتباط_سوره #توحید و #کافرون در تفسیر #همگام_با_وحی
استاد #بهجت_پور در آیه اول سوره توحید یعنی «قل هو الله احد» برخلاف سایر مفسرین، #هو را #ضمیرشأن ندانسته اند و با توجه به ارتباط سوره توحید با سوره کافرون، آن را اشاره به معبود مستفاده از آیات سوره کافرون می دانند.
با هم تفسیر آیه اول سوره توحید در ویراست جدید تفسیر #همگام با وحی را می خوانیم:
خدای متعال در آغاز سوره، با تعبیر «قُل» حضرت محمد را مأمور اعلام وحدت ذات و صفات خدای متعال میکند؛ همچنانکه در سورهی کافرون با همین تعبیر «قُل»، ایشان را امر به اعلام موضع صریح توحیدی خویش کرد. آن حضرت در سورهی کافرون از معبودی غیر از معبودهای معهودِ کافران نام برد، پس در این سوره به بیان صفات و ویژگیهای آن معبود میپردازد و در اولین آیه، خدا را «اَحَد»، یعنی ذاتی که قبول کثرت و تعدد نمیکند، میخواند. گفته شده «هُوَ» ضمیر شأن است؛ یعنی مرجعِ ضمیر، کلمهی «اَلله» است که پس از ضمیر قرار گرفته است. گفتنی است اینگونه عبارات برای تثبیت و توجهدادن مخاطبان به مطلب است. ضمیر غایب «هُوَ» اشاره به غایب بودن خداوند از چشمها و دور بودن از حواس دارد و رمز و اشارهای به نهایتِ خفا و دوری ذات باری تعالی از دسترس افکارِ محدود مخلوقات میباشد. با توجه به ارتباط سورهها میتوان احتمال داد که «هُوَ» اشاره به معبود مستفاد از آیات سورهی کافرون است: «لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ». «أحَد» وصفی که از «وحدت» گرفته شده است، مثل
ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/161
https://eitaa.com/mtamhid
🔻 دیدار مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان
🔸به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران کشور، در سفر به شهرکرد، با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان دیدار و گفتگو کرد.
🔸 خانم ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور، خانم داودی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری و برخی از معاونان این مدیریت نیز در این دیدار معنوی حضور داشتند.
🔸 گفتنی است شهیده معلم و طلبه فاطمه اسدیان در نخستین روز از شهریور 1347 در شهركرد دیده به جهان گشود، مادرش عفت سقایی و پدرش رضا اسدیان نام داشت.
🔸 ین شهیده فرزند سوم خانواده بود، پس از دوران تحصیل دبستان و راهنمایی در كلاس های عقیدتی و مذهبی شركت می كرد و وجودش سرشار از فراگیری آموزه های مذهبی بود.
🔸این شهیده طلبه شش ماه در تربیت معلم فاطمه زهراء (علیها السلام) اصفهان در رشته زبان انگلیسی درس خواند و زمانی كه به علت بمباران خوابگاه تعطیل شد به شهركرد بازگشت؛ هنوز 24 ساعت از آمدنش نگذشته بود كه در تاریخ 20 اسفندماه سال 1366 بر اثر بمباران هوایی رژیم بعث عراق در محل زندگیش روبروی شهرداری سابق شهركرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
➕ متن کامل + گزارش تصویری:
http://kowsarnews.ir/news/view/81975
@kowsarnews
جلد ششم تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور شامل سوره های انعام ، صافات و لقمان (55 تا 57 نزول) منتشر شده است.
عزیزانی که قصد تهیه آن را با تخفیف 30 درصد ویژه طلاب دارند، با دفتر مؤسسه تماس حاصل نمایند.
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
همراه: 09352591957
ایمیل: m.tamhid@chmail.ir
سایت: hamgambavahy.blog.ir
قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
https://eitaa.com/mtamhid
#موضوعات_پژوهشی مستخرج از آثار استاد بهجت پور (1)
🌺کتاب روش نهادینه سازی پوشش اسلامی🌺
1. اختصاصی یا عمومی بودن آیات پوشش زنان پیامبر ص در سوره احزاب
2. حکمت تاخیر طرح پوشش اسلامی به دوران مدینه و تطبیق آن بر جوامع امروزی
3. ویژگی های جامعه ایمانی مطرح شده در سیر نزول و مقایسه آن با آیه 35 سوره احزاب.
4. بررسی تعداد آیات پوشش؛ نقدی بر فراوان انگاری آیات پوشش.
5. تحلیل و مقایسه بیانی آیه پوشش (احزاب:59) و آیه پاکدامنی (نور/31)
6. روش قرآنی ترویج پوشش؛ اثباتی یا سلبی؟
7. پوشش اسلامی معیار در قرآن و نقش روایات در تبیین حدود آن
8. تفاوت ساحت تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی
9. ارزیابی روشهای فرهنگسازی پوشش اسلامی با تأکید بر رویکرد تفسیر تنزیلی
10. حجاب یا ستر؛ تحلیل آماری الفاظ بهکار رفته در آیات و رویات در موضوع پوشش اسلامی
11. طبقه بندی مولفه های زیر ساخت پوشش اسلامی با تحلیل سیاقی آیه 35 سوره احزاب.
#پاک_دامنی #پاکدامنی #عفاف #پوشش #ستر #حجاب
#تفسیر_تنزیلی
#روش
#مقاله
#مقالات
#پایانـنامه
.
🌺#موضوعات_پژوهشی مستخرج از آثار استاد بهجت پور (2)
🌺 (کتاب روش نهادینه سازی پاکدامنی)🌺
🌹
1. تحلیل علل ذکر مکرر ماجرای قوم لوط در سوره های مکی و تقلیل ذکر آن در سوره های مدنی
🌹
2. ارزیابی دیدگاه مفسران معاصر در عبارت «لا تکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصنا» (نور33)
🌹
3. ترسیم چهره پاکدامن حضرت مریم س و حضرت یوسف ع در قرآن؛ تشابهها، تفاوتها و پیامها
🌹
4. راهکارهای تضمین عفت عمومی در قرآن با تاکید بر آخرین سوره های نازل شده.
🌹
5. آسیب شناسی اعتیاد جنسی در قرآن
🌹
6. تحلیل چرایی طرح مسائل خانواده با محوریت زنان در سوره های مدنی
🌹
7. تحلیل حمایت قرآن از قوانین تقویت عفت زنان
🌹
8. راهکارهای قرآنی افزایش اخلاص در بندگی
🌹
9. روش قرآنی تربیت عباد الرحمن
🌹
10. نحوه مواجهه با جامعه آلوده غیر دینی با تاکید بر آیات مکی مشیر به عفت.
🌹
11. رابطه تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در مسأله پاکدامنی با تأکید بر آیات قرآن
🌹
12. روش قرآنی مقابله با تهاجم اخلاقی به اقلیت مؤمنان با تأکید بر سوره های مکی
🌹
13. روش استوارسازی تقوای جنسی با تأکید بر آیات نیمه دوم سوره های مکی
🌹
14. ارزیابی روش اخلاقیون در مباحث #اخلاق_جنسی
🌹
15. ارزیابی دیدگاه شهید مطهری در مسأله اخلاق جنسی
🌹
16. چگونگی تبدیل ارزش اخلاقی به هنجار اجتماعی با الگوگیری از سوره های مدنی
🌹
17. روشهای حفظ هنجارهای اخلاق جنسی در قرآن
🌹
18. چالشهای عفتشکن از منظر قرآن
🌹
19. آسیبهای طلاق و بیوگی در مسأله عفت و تدابیر قرآنی برای جلوگیری از آنها
#پاک_دامنی #پاکدامنی
#تفسیر_تنزیلی
#روش
#مقاله
#مقالات
#پایانـنامه
.
💯 تسهیل شکوفایی استعداد جامعه بانوان/ وجوب طلب علم برای مرد و زن
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، مدیر حوزه علمیه خواهران در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 باید ساختارها در محیطهای علمی به گونهای اصلاح شود که زنان بتوانند در کنار انجام وظایف خانوادگی به تحصیل هم بپردازند، زیرا روایت «اطلبوا العلم» برای همه اعم از زن و مرد تجویز شده است.
🔹 اصل متخذه از قرآن این است که مسائل فیزیولوژیکی زنان مانعی برای دریافت دانش و تحصیل آنان نیست. فهم حِکمی از قرآن میگوید زن دارای ویژگیهایی است از اینرو باید دانشهایی به آنان آموخته شود که چون زنان ریزبین هستند، این رویکرد را داشته باشند.
🔹 هر جایی که خالق از منظر خالقیت محدودیت برای زن قائل شده ما هم باید محدودیت قائل شویم در غیر این صورت خیر؛ بنابراین اگر گفته شود زن هم میتواند کار کند باید اجازه کار بدهیم.
🔹 در اصل مسئله ورود زنان به ورزشگاهها مشکل شرعی وجود ندارد. محدودیت ایجاد شده برای ورود زنان به ورزشگاههای فوتبال ناشی از فضای بد این محیطهاست.
🔹 فقیه در محاسبه مصلحت و مفسده، ممنوعیتی قائل میشود؛ فقیه همیشه حکمش را ناظر به وضع فعلی میدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2013383
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#حجت_الاسلام_بهجت_پور
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🌹تقسیم آیات به دوره های تحول مسلمانان عصر نزول یکی از کارهای مهم در پژوهشهای #موضوعی_تنزیلی🌹
در پژوهش های #تفسیر_موضوعی یکی از کارهای مهم بعد از گرد آوری آیات، تنظیم آیات است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ معمولا در پژوهش های موضوعی موجود تقسیمی که صورت می گیرد، تقسیمی مکانیکی و بر اساس فصولی است که محقق در ذهن خود یا متکی به دانش چیده است. اما در پژوهش های موضوعی تنزیلی تنظیم آیات به گونه دیگری است.
این بحث را در پای درس و سخن استاد #بهجت_پور پیگیری می نماییم:
ایشان در جلسات بحث #قواعد تفسیر موضوعی می فرمایند:
مستند به آیه 29 سوره فتح، سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم (ص) و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم (ص) و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. از این رو طبیعی است که در چینش آیات گرد آمده دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود. به همین جهت مناسب است تا زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد.
و در #کتاب #قواعد_تفسیر_تنزیلی که به زودی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ خواهد رسید، می فرمایند:
برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، در قران آموزه هایی وجود دارد؛ مهم ترین آنها در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد. در این آیه
ادامه مطلب در آدرس 👇👇👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/162
https://eitaa.com/mtamhid
بازنشر گفتگوی اختصاصی بلاگ تفسیر تنزیلی با استاد بهجت پور (1)
گفتگو با استاد بهجت پور پیرامون نظریه ایشان در مهندسی فرهنگی قرآن و کشور و نقش نگاه تنزیلی به قرآن در کشف مهندسی
متن ذیل حاصل گفتگو با استاد بهجت پور است که به صورت متن قابل استفاده برای عزیزان تنظیم کردم و سوالات و گفتگوهای اضافی را حذف کردم.
لطفا به دقت مطالعه بفرمایید. تنظیم این متن خیلی وقت برده است و لطف نمایید در صورت استفاده در جایی به جهت ترویج این نگاه، آدرس بلاگ را مرقوم فرمایید. با تشکر
استاد بهجت پور از مهندسی فرهنگی به عنوان یک صنعت یاد می کنند. صنعتی که با شما قصد سخن از آن را دارم، مرتبط با ترتیب نزول قرآن و کشف روشهای تحول فرد و جامعه از قرآن است، لذا مطالبی را که به نظر میرسد در تشریح مراد از مهندسی مفاهیم دینی مناسب باشد از میان آن گفتگو، بهعرض میرسانم:
در تنظیم متن سعی شد از کتب استاد و نظراتشان در سخنرانی ها و جلسات خصوصی با حلقه تفسیر هم استفاده شود.
مسأله امروز کشور ما آن است که چگونه خط انتقال عناصر فرهنگی شامل مفاهیم، معارف، ارزشها و رفتار دینی را سامان دهیم که حداکثر همراهی و استقبال گروههای هدف را با خود داشته باشد، رقبای خود را با کمترین هزینه از میدان خارج کند، ومنتج به نتایج ماندگار باشد؟
به عبارت روشنتر، چگونه برای خارج کردن جامعه از ناهنجارهایی که عقلپسند نیست و اسلام آنها را نمیپذیرد، برنامهریزی کنیم و علیرغم واقعیتهای موجود جامعه، و تنوع مردم نسبت به کنارزدن ناهنجاریها اقدام کنیم، و هنجارهای مخالف آنها را جایگزین نمائیم؟ به عرض میرساند در جای خود ثابت نمودهایم که بدین منظور چارهای جز نگاه تنزیلی (ترتیب نزولی) به قرآن نداریم. (تفسیر همگام با وحی، مقدمه ج1)
1/1- هدف از پژوهشهای تنزیلی
هدف اساسی، شناخت روش مناسب و پایدارِ اسلامی، برای تثبیت هنجارها در جان فرد و جامعه و فرهنگ سازی در این حوزه و مقدار سهم این مقوله در منظومه مفاهیم و عناصر فرهنگی دیگر است. هدف از پژوهش آن نیست تا طرحی بر طرحهای دیگر افزون شود، بلکه هدف آن است تا منشوری قرآنی ـ روایی و کارشناسانه عرضه کنیم که مسئولان و مدیران کشور، بتوانند موافق آن، طرحهای خود را در باب مسائل فرهنگی سنجه کنند و آسیبهای آنها را شناسایی، و ضعف و نقص آنها را مرتفع نمایند.
ادامه مطلب را در آدرس ذیل پیگیری بفرمایید.
http://hamgambavahy.blog.ir/post/94
https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور جلد اول.pdf
6.59M
فایل پی دی اف جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم بهجت پور توسط موسسه تمهید انتشار عمومی شد. این تفسیر اولین تفسیر جامع شیعی به ترتیب نزول سوره های قرآن می باشد که تاکنون 6 جلد از آن (تا سوره 57 نزول یعنی سوره لقمان) به نگارش در آمده است.
این مجلد شامل 23 سوره ابتدای نزول قرآن شامل سوره های علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، مسد، تکویر، اعلی، لیل، فجر، ضحی، انشراح، عصر، عادیات، کوثر، تکاثر، ماعون، کافرون، فیل، فلق، ناس، توحید، نجم و عبس می باشد.
رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
http://tamhid.net/
http://hamgambavahy.blog.ir/
https://eitaa.com/mtamhid
عرض سلام و ادب خدمت مخاطبین فرهیخته و قرآن دوست
با توجه به اینکه مجلد اول تفسیر همگام با وحیِ مفسر گرانقدر و گرانمایه، حضرت حجتالاسلام عبد الکریم بهجتپور توسط ایشان در حال ویراست جدید است، و نسخه چاپی جلد اول ویراست قبل این اثر که هماکنون تقدیم میگردد، در بازار موجود نبود، موسسه تمهید با اجازه استاد محترم، اقدام به انتشار فایل پیدیاف کتاب نمود.
از آنجا که این اثر اولین تفسیر تنزیلی شیعی در دنیای اسلام است و دستاوردهای اخیر استاد بهجتپور در حدود ده سال اخیر در این مجلد گنجانده نشده بود، گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید، ویراست جدید حلدهای اول تا سوم این اثر را در دستور کار خود قرار داده، تا مخاطبان ارجمند با سیر نزول سوره های قرآن و نیز مراحل تحول، دقیق تر آشنا شوند.
مواردی از نکات ناب ویراست جدید این اثر را در وبلاگ گروه تفسیر تنزیلی موسسه تمهید با آدرس ( hamgambavahy.blog.ir ) در اختیار شما قرار دادهایم، تا از مطالب جدید مرتبط با این جلد نیز محروم نمانید. شما میتوانید با عضویت در کانال مجازی موسسه تمهید در نزمافزار ایتا (https://eitaa.com/mtamhid) ، از به روزرسانی مطالب بلاگ و نیز زمان چاپ ویراست جدید مطلع گردید، و اخبار و محتواهای تولیدی تفسیر تنزیلی را پیگیری نمایید.
علاقه مندان می توانند فایل جلد اول تفسیر را از آدرس ذیل دانلود نمایند.
http://hamgambavahy.blog.ir/post/163
دانلود مستقیم:
https://bit.ly/2Jfpg2I
خلاصه مصاحبه اختصاصی #تفسیرـتنزیلی با استاد #بهجتـپور
موضوع مصاحبه: دوره های #تحول #مسلمانان عصر نزول (قسمت اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
#سلطانی: استاد محترم شما چنانچه در ابتدای سوره حجر در جلد پنجم تفسیر #همگامـباـوحی و نیز در کتاب #شناختـنامهـتنزیلی سورهها آوردهاید، معتقدید که سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم ص و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم ص و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. لذا پیشنهاد می دهید که در #پژوهشهایـموضوعی #تنزیلی در چینش آیات گرد آمده، دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود و معتقدید که باید زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد.
برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، شما از یکی از آموزه های قرآن که دیگران چنین توجهی به آن نداشتند، بهره بردهاید و آن آیه 29 #سورهـفتح است. ممکن است کمی این موضوع را باز بفرمایید.
#استاد #بهجتـپور: باسلام خدمت شما و قرآنپژوهان محترم؛ در مورد موضوعی که مطرح فرمودید باید گفت که: بله، در قران آموزه هایی بدین منظور وجود دارد که ما از آنها تحت عنوان مهندسیهای معکوس قرآن یاد میکنیم که مهم ترین این آموزهها که خدای تعالی فهم آن را نصیب ما کرد، آموزهای است که در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد.
در این آیه پیروان پیامبر اکرم (ص) به زراعتی تشبیه شده اند که ابتدا رشدی زیر زمینی داشته تا انکه
ادامه مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید:👇👇
http://hamgambavahy.blog.ir/post/164
https://eitaa.com/mtamhid
🌺رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛