eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
304 عکس
16 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم.mp3
9.09M
✍شرحی بر حدیث: مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ 📆 به مناسبت رحلت رسول اکرم صَلَّي الَلّٰهُ عَلَيه وَ آلِه ایتا تلگرام
✍شرحی بر حدیث: مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ 📆 به مناسبت رحلت رسول اکرم صَلَّي الَلّٰهُ عَلَيه وَ آلِه بر اساس قواعد فلسفی، حقیقت و شیئت هر چیزی به صورت و فعلیت اوست. اگر شی مفروض، وابسته به چیز دیگری بود کمالش به همان علت است لذا حکما تعبیر کردند علت، حد تام معلول است یعنی تمامیت معلول است و شناخت صحیح هیچ معلولی میسر نیست مگر به علتش! تفسیر های مختلفی درباره روایت مشهور: مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ شده است که یکی از آنها _بر اساس مقدمه ی مذکور _ این است: یکی از عالی ترین مراتب معرفت نفس این است که به شناخت علت نفس، برسیم. امکان ندارد انسان خودش را بشناسد مگر اینکه به علل و حقایقی که در وجود او نقش دارند علم پیدا کند. وجود مبارک ختمی مرتبت صَلَّي الَلّٰهُ عَلَيه وَ آلِه به حسب باطن ملکوتی اش در سلسله عالی ترین مبادی وجود بخش همه ی موجودات و از جمله انسانهاست. بین ایشان و حق تعالی واسطه و حجابی نیست مُحَمّدٌ حِجَابُ أَللّٰهِ الأَکبَر صَلَواتُ أَللّٰهِ عَلَیهِ وَ آلِه. این حدیث که فرمودند مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ حقیقتش به این بر میگردد که اگر کسی نفس خودش را (که حقیقت خودش و واسطه افاضه و تمامیت اوست) شناخت، در این صورت به شناخت حق تعالی میرسد بدون شناخت آن، که حقیقت نفس انسانی، و صورت انسانی اوست، شناخت حق تعالی میسر نیست. النَبِیُ أَولیٰ بِالمُومِنِینَ مِنْ أَنفُسِهم این اولویت ، اولویت وجودی است همه ی اولویت های دیگر، فرع این اولویت است و اگر این اولویت نبود آن اولویت های دیگر، معنا نمیداد. النَبِیُ أَولیٰ بِالمُومِنِینَ مِنْ أَنفُسِهم یعنی من حیث الوجود از نفس اینها اولی است پس اصل نفس مومنین، هموست، حقیقت و تمامیت مومنین، همان حقیقت نبوی است و اگر مومنین میخواهند به معرفت الله برسند باید معرفت حقیقت خودشان را کسب کنند که مفیض وجود آنهاست یعنی باطن ختمی مرتبت صَلَّي الَلّٰهُ عَلَيه وَ آلِه است. اگر به شناخت او نرسیدند معرفت حقتعالی نیز میسر نیست. همانطور که مومنین به حسب ذواتشان از فروعات آن حقیقت هستند و آن حقیقت، اصل این مومنین است لوازم مومنین هم از لوازم ختمی مرتبت است و آن آیه دیگر که فرمود ليَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ ، یک‌معنای این ذنوبی که مقدم و موخر است و به آن حضرت نسبت داده شده است همین سیئاتی است که توابع وجودی آن حضرت دارند چون اصل وجود مومنین و نفس وجودشان همان حقیقت مقدس است لوازم این فروعات هم برگشت میکند به او. خداوند به آن حضرت وعده داده است که این لوازم را محو میکند اگر از قبیل ذنوب و سیئات است. نکته مهم اینست که ما میفهمیم که آنچه از ما سر میزند بدون اراده ما نیست پس باید مراقب بود که به این مبدا ، چه چیزهایی را میخواهیم نسبت بدهیم و بار کنیم باید حیایی باشد که این لوازم را بی حساب بر ذمه آن حضرت نگذاریم. اینکه در روایات فرمودند پیامبر و ائمه از گناهان شما اذیت میشوند به همین جهت است. لذا اگر گناه از حد گذشت ممکن است به جایی برسد که سبب قطع شدن این ارتباط بشود. معاذالله! ایتا تلگرام
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک علی السّیّد المعصوم و الامام المظلوم و الشّهید المسموم و الغریب المغموم و القتیل المحروم، عالم علم المکتوم، بدر النّجوم، شمس الشّموس، و انیس النّفوس، المدفون بأرض طوس، الرّضی المرتضی، المرتجی المجتبي، الامام بالحّق، أبی الحسن، علیّ بن موسی الرّضا صلوات الله و سلامه عليه ⬛️ شهادت شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء تسليت و تعزيت باد ⬛️ ايتا تلگرام
فَقَالُوا إِنَّكَ لَوْ سَأَلْتَ اَللَّهَ أَنْ يُرِيَكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَيْهِ لَأَجَابَكَ وَ كُنْتَ تُخْبِرُنَا كَيْفَ هُوَ فَنَعْرِفُهُ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ فَقَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا قَوْمِ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يُرَى بِالْأَبْصَارِ وَ لاَ كَيْفِيَّةَ لَهُ وَ إِنَّمَا يُعْرَفُ بِآيَاتِهِ وَ يُعْلَمُ بِأَعْلاَمِهِ امام رضا علیه السلام فرمودند: قوم حضرت موسی گفتند اگر از خدا درخواست مى‌كردى كه خود را به تو بنمايد كه به سوى او نظر كنى البتّه از تو مى‌پذيرفت و تو به ما خبر مى‌دادى كه او چگونه است و ما او را مى‌شناختيم،آنسان كه حق معرفت و شناخت اوست.موسى عليه السّلام فرمود:اى قوم من!به راستى كه خدا به ديدگان ديده نمى‌شود و او را كيفيّت و چگونگى نيست و تنها به آياتش شناخته مى‌شود و او را با علاماتش مى‌شناسند. التوحيد ج ۱، ص ۱۲۱ علیه السلام ایتا تلگرام
❓پرسش با‌سلام گفته شده است در حکمت مشاء مشائی ها فقط از استدلال استفاده می کنند و در حکمت اشراق از عقل و تهذیب نفس استفاده میکند و در حکمت متعالیه جمع بین عرفان و قرآن و برهان می باشد سوال نگارنده این است که فلسفه یک علم عقلی است و فیلسوف فقط باید از دلیل و برهان استفاده کند معنای اینکه از عرفان و قرآن استفاده می شود در حکمت متعالیه چیست؟ متن پاسخ استاد باسلام جمع بین دین، عرفان و فلسفه از چند وجه است: یکی از جهت تطابق محتوایی اگرچه تعابیر و نحوه بیان، متفاوت است. وجه دیگر از جهت اخذ موضوع از دین یا شهود و سپس تعلیل برهانی آن. اخذ موضوع از هر طریق که باشد منافاتی با روش فلسفی ندارد آنچه مهم است این است که موضوع مورد بحث، از طریق استدلال عقلی اثبات شود. مثلا موضوعاتی مانند ملایکه مهیم، حساب، میزان ، صراط و غیره از طریق دین یا شهود اخذ میشود. این امور ، سابقه ای در فلسفه نداشته اما بر اساس شناختی که از دین یا شهود برای فیلسوف حاصل شد ممکن است وی با تامل در قواعد فلسفی، بتواند بر این موضوعات، برهان اقامه کند. ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ ، الحُجَّهِ علی ذَوی الجُحُودِ ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّهِ ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّه ، عَنقاء قاف القِدَم ، العالی عَن مَرقاه الهِمَمِ ، وِعاءِ الأمانهِ ،مُحیط الإمامهِ ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی ، الحَسَن بن علیِّ العَسکری ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکبر. ⬛️ شهادت امام حسن عسکری تسلیت و تعزیت باد⬛️ ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّ
سَهْلٌ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَنَةَ خَمْسٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَدِ اِخْتَلَفَ يَا سَيِّدِي أَصْحَابُنَا فِي اَلتَّوْحِيدِ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ هُوَ جِسْمٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ هُوَ صُورَةٌ فَإِنْ رَأَيْتَ يَا سَيِّدِي أَنْ تُعَلِّمَنِي مِنْ ذَلِكَ مَا أَقِفُ عَلَيْهِ وَ لاَ أَجُوزُهُ فَعَلْتَ مُتَطَوِّلاً عَلَى عَبْدِكَ فَوَقَّعَ بِخَطِّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَأَلْتَ عَنِ اَلتَّوْحِيدِ وَ هَذَا عَنْكُمْ مَعْزُولٌ اَللَّهُ وَاحِدٌ أَحَدٌ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ `وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» خَالِقٌ وَ لَيْسَ بِمَخْلُوقٍ يَخْلُقُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَا يَشَاءُ مِنَ اَلْأَجْسَامِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ وَ لَيْسَ بِجِسْمٍ وَ يُصَوِّرُ مَا يَشَاءُ وَ لَيْسَ بِصُورَةٍ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ شِبْهٌ هُوَ لاَ غَيْرُهُ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ» . سهل گويد: در سال ۲۵۵ بحضرت عسكرى نوشتم كه اصحاب ما شيعيان در توحيد اختلاف دارند: برخى گويند او جسم است و بعضى گويند او صورتست اگر صلاح بدانيد بچاكر خود لطف كنيد و بمن بياموزيد آنچه را كه بر آن بايستم و از آن تجاوز نكنم انجام ميدهم، حضرت بخط‍‌ خود مرقوم فرمود از توحيد پرسيدى در صورتى كه از شما بر كنار است (وظيفه شما نيست) خدا يگانه و يكتاست، نزاده و زاده نشده و چيزى همتاى او نيست، او خالق است و مخلوق نيست خداى تبارك و تعالى هر چه خواهد از جسم و غير جسم بيافريند و خودش جسم نيست، آنچه خواهد صورتگرى كند و خودش صورت نيست، سپاسش بزرگست نامهايش مقدستر از آنكه برايش مانندى جز خود او باشد، چيزى مانندش نيست و او شنوا و بيناست. الکافي ج ۱، ص ۱۰۳ علیه السلام ایتا تلگرام
سعدالدین حموئی قدّس سرّه: وقتی مهدی سلام الله علیه ظهور کند، نه تنها از حال و گفتار وی، بلکه از بند کفش و خاک زیر پای او اسرار توحید آشکار می گردد و چنین امری تنها از خاتم ولایت به ظهور می رسد شرح مقدمهٔ قیصری،ص۹۱۴ ایتا تلگرام
قَالَ صَاحِبُ اَلشَّرِيعَةِ: أَعْرَفُكُمْ بِنَفْسِهِ أَعْرَفُكُمْ بِرَبِّهِ. پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمود: آگاه ترین شما به خودش، آگاه ترین شما به پروردگارش است. 📖 درس خارج فلسفه 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 💡مبحث نفس و معاد 📆 شنبه تا چهارشنبه ⏰ ۷صبح 🕌 حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مسجد مدرسه میرزاجعفر 🟥 پیوند حضور مجازی در سامانه LMS: https://elc.razavi.ac.ir:443/rs5zivu71fc9/ ایتا تلگرام