أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک علی السّیّد المعصوم و الامام المظلوم و الشّهید المسموم و الغریب المغموم و القتیل المحروم، عالم علم المکتوم، بدر النّجوم، شمس الشّموس، و انیس النّفوس، المدفون بأرض طوس، الرّضی المرتضی، المرتجی المجتبي، الامام بالحّق، أبی الحسن، علیّ بن موسی الرّضا صلوات الله و سلامه عليه
⬛️ شهادت شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء تسليت و تعزيت باد ⬛️
ايتا تلگرام
فَقَالُوا إِنَّكَ لَوْ سَأَلْتَ اَللَّهَ أَنْ يُرِيَكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَيْهِ لَأَجَابَكَ وَ كُنْتَ تُخْبِرُنَا كَيْفَ هُوَ فَنَعْرِفُهُ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ فَقَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا قَوْمِ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يُرَى بِالْأَبْصَارِ وَ لاَ كَيْفِيَّةَ لَهُ وَ إِنَّمَا يُعْرَفُ بِآيَاتِهِ وَ يُعْلَمُ بِأَعْلاَمِهِ
امام رضا علیه السلام فرمودند:
قوم حضرت موسی گفتند اگر از خدا درخواست مىكردى كه خود را به تو بنمايد كه به سوى او نظر كنى البتّه از تو مىپذيرفت و تو به ما خبر مىدادى كه او چگونه است و ما او را مىشناختيم،آنسان كه حق معرفت و شناخت اوست.موسى عليه السّلام فرمود:اى قوم من!به راستى كه خدا به ديدگان ديده نمىشود و او را كيفيّت و چگونگى نيست و تنها به آياتش شناخته مىشود و او را با علاماتش مىشناسند.
التوحيد ج ۱، ص ۱۲۱
#احادیث_توحیدی
#امام_رضا علیه السلام
ایتا تلگرام
May 11
❓پرسش
باسلام
گفته شده است در حکمت مشاء مشائی ها فقط از استدلال استفاده می کنند و در حکمت اشراق از عقل و تهذیب نفس استفاده میکند و در حکمت متعالیه جمع بین عرفان و قرآن و برهان می باشد
سوال نگارنده این است که فلسفه یک علم عقلی است و فیلسوف فقط باید از دلیل و برهان استفاده کند معنای اینکه از عرفان و قرآن استفاده می شود در حکمت متعالیه چیست؟
متن پاسخ استاد
باسلام
جمع بین دین، عرفان و فلسفه از چند وجه است: یکی از جهت تطابق محتوایی اگرچه تعابیر و نحوه بیان، متفاوت است.
وجه دیگر از جهت اخذ موضوع از دین یا شهود و سپس تعلیل برهانی آن.
اخذ موضوع از هر طریق که باشد منافاتی با روش فلسفی ندارد آنچه مهم است این است که موضوع مورد بحث، از طریق استدلال عقلی اثبات شود.
مثلا موضوعاتی مانند ملایکه مهیم، حساب، میزان ، صراط و غیره از طریق دین یا شهود اخذ میشود. این امور ، سابقه ای در فلسفه نداشته اما بر اساس شناختی که از دین یا شهود برای فیلسوف حاصل شد ممکن است وی با تامل در قواعد فلسفی، بتواند بر این موضوعات، برهان اقامه کند.
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
May 11
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ ، الحُجَّهِ علی ذَوی الجُحُودِ ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّهِ ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّه ، عَنقاء قاف القِدَم ، العالی عَن مَرقاه الهِمَمِ ، وِعاءِ الأمانهِ ،مُحیط الإمامهِ ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی ، الحَسَن بن علیِّ العَسکری ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکبر.
⬛️ شهادت امام حسن عسکری تسلیت و تعزیت باد⬛️
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّ
سَهْلٌ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَنَةَ خَمْسٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَدِ اِخْتَلَفَ يَا سَيِّدِي أَصْحَابُنَا فِي اَلتَّوْحِيدِ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ هُوَ جِسْمٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ هُوَ صُورَةٌ فَإِنْ رَأَيْتَ يَا سَيِّدِي أَنْ تُعَلِّمَنِي مِنْ ذَلِكَ مَا أَقِفُ عَلَيْهِ وَ لاَ أَجُوزُهُ فَعَلْتَ مُتَطَوِّلاً عَلَى عَبْدِكَ فَوَقَّعَ بِخَطِّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَأَلْتَ عَنِ اَلتَّوْحِيدِ وَ هَذَا عَنْكُمْ مَعْزُولٌ اَللَّهُ وَاحِدٌ أَحَدٌ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ `وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» خَالِقٌ وَ لَيْسَ بِمَخْلُوقٍ يَخْلُقُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَا يَشَاءُ مِنَ اَلْأَجْسَامِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ وَ لَيْسَ بِجِسْمٍ وَ يُصَوِّرُ مَا يَشَاءُ وَ لَيْسَ بِصُورَةٍ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ شِبْهٌ هُوَ لاَ غَيْرُهُ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ» .
سهل گويد: در سال ۲۵۵ بحضرت عسكرى نوشتم كه اصحاب ما شيعيان در توحيد اختلاف دارند: برخى گويند او جسم است و بعضى گويند او صورتست اگر صلاح بدانيد بچاكر خود لطف كنيد و بمن بياموزيد آنچه را كه بر آن بايستم و از آن تجاوز نكنم انجام ميدهم، حضرت بخط خود مرقوم فرمود از توحيد پرسيدى در صورتى كه از شما بر كنار است (وظيفه شما نيست) خدا يگانه و يكتاست، نزاده و زاده نشده و چيزى همتاى او نيست، او خالق است و مخلوق نيست خداى تبارك و تعالى هر چه خواهد از جسم و غير جسم بيافريند و خودش جسم نيست، آنچه خواهد صورتگرى كند و خودش صورت نيست، سپاسش بزرگست نامهايش مقدستر از آنكه برايش مانندى جز خود او باشد، چيزى مانندش نيست و او شنوا و بيناست.
الکافي ج ۱، ص ۱۰۳
#احادیث_توحیدی
#امام_حسن_عسکری علیه السلام
ایتا تلگرام
قَالَ صَاحِبُ اَلشَّرِيعَةِ: أَعْرَفُكُمْ بِنَفْسِهِ أَعْرَفُكُمْ بِرَبِّهِ.
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمود:
آگاه ترین شما به خودش، آگاه ترین شما به پروردگارش است.
📖 درس خارج فلسفه
👤 توسط استاد سید محمد موسوی
💡مبحث نفس و معاد
📆 شنبه تا چهارشنبه
⏰ ۷صبح
🕌 حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مسجد مدرسه میرزاجعفر
🟥 پیوند حضور مجازی در سامانه LMS:
https://elc.razavi.ac.ir:443/rs5zivu71fc9/
#استاد_موسوی
#درس_خارج_فلسفه
ایتا تلگرام
May 11
بزرگان حکمت فرموده اند اصل حکمت و ریشه فضائل شناخت نفس است و معرفت نفس بعد از شناخت خداوند و توحید از شریف ترین مسائل علمی است و دانش خالی از این شناخت را حکمت ندانستند. حکما درباره شناخت نفس، کتابهای گوناگونی نوشتند و براهین مختلفی بر تجرد و بقای همیشگی اش اقامه کردند و شناختش را طریق معرفت رب شمردند.
هچنانکه معرفت حقیقت معاد موقوف به معرفت نفس است لذا آن را کلید باب انجام شناسی میدانند و نا آگاهان به معاد را نابینا تعبیر کردند چراکه جهان دیگر بر علم و معرفت استوار است فمن لا معرفة له لاقوام لروحه و لا حياة لقلبه إن الدار الاخرة لهي الحيوان.
درس خارج فلسفه با محوریت جلد هشتم و نهم اسفار درباره ی نفس و معاد به بحث میپردازد و به تناسب مطالب به آیات شریفه قرآن و متون نورانی احادیث رجوع میشود. همچنین اشکالات منتقدان گذشته و حال بررسی میشود.
📆 شنبه تا چهارشنبه
⏰ ۷صبح
🕌 حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مسجد مدرسه میرزاجعفر
🟥 شروع درس از آغاز مهرماه
#استاد_موسوی
#درس_خارج_فلسفه
ایتا تلگرام
✍ بازنشر بخشی از مقدمه کتاب " منتخبی از آثار حکمای الهی ایران" 📆 به مناسبت ۲۷ شهریور، روز بزرگداشت شعر و ادب فارسیاگر ملت ايران بخواهد زبان فارسى زنده بماند، بايد دانشمندان بزرگى را به وجود آورد كه به زبان فارسى آثارى مورد توجه در سطح جهانى پديد آورند وگرنه با جعل كلمات نامأنوس چندشآور و خارج نمودن لغات و كلمات مأنوس جا افتاده كه ماهيت اصلى خود را از دست داده و نزد عارف و عامى و شعرا و ادباى عالىقدر درجۀ اول و وطنپرست و عاشق زبان و مليت مورد قبول قرار گرفته، زبان زنده نمىشود بلكه ضعيف مىشود. زبان فارسى اختصاص به عدۀ معدود ندارد، بلكه زبان خاص ميليونها فارسى زبان در ممالك متعدد اسلامى است كه به اين زبان تكلم مىكنند و برخى از آنان از ادباى بزرگ محسوب مىشوند و در شرائط سخت آن را زنده نگه مىدارند. آنهائى كه عاشق زبان فارسى و حامى مليت و قوميت ايرانى مىباشند، بايد زبان فارسى را حامل علوم و معارف در سطح جهانى قرار دهند و محققانى به وجود آورند كه در ممالك متمدن و بزرگ به زبان فارسى تدريس نمايند تا دين خود را به زبان ادا نمايند. استاد سید جلال الدین آشتیانی،
منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران جلد ۴ ص ۱۱#جمال_جلال ایتا تلگرام