eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
292 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
✅زندگینامه استاد علامه آشتیانی به قلم حضرتشان 🔸حقیر سال ۱۳۰۴خورشیدی در قصبه آشتیان(که اکنون به شهری مبدل شده )از مضافات سلطان آباد عراق(اراک)متولد شدم.دوره ابتدایی را در دبستان خاقانی آنجا به پایان رساندم ودر مکتبخانه قدیم گلستان سعدی ونصاب الصبیان وتاریخ معجم وجامع المقدمات در صرف ونحو وقسمتی از دره نادری ونیز قسمتی از کتاب شرح سیوطی را قرائت نمودم. 🔸نگارنده در سال ۱۳۲۳خورشیدی به تشویق وراهنمایی ومساعدت روحانی آشتیان به داراالعلم قم مسافرت کردم وآن جا کتاب مغنی ومطول وقسمت زیادی از شرح لمعه را خدمت مرحوم آقای صدوقی یزدی که دارای استعداد وهوشی قابل توجه وحافظه ای قوی وبیانی روان وجذاب بود خواندم .جلد اول کفایه وچند سال قبل از آن شرح شمسیه را خدمت آیت الله حاج میرزا عبدالجواد جبل عاملی اصفهانی که (به تمام معنا مرد خدا بود )قرائت کردم . 🔸سپس به معرفی مرحوم میرزا مهدی آشتیانی خدمت مرحوم حاج شیخ مهدی مازندرانی که در معقول از تلامیذ آقا میرزا حسن کرمانشاهی وآقا میر شهاب الدین تبریزی ودر منقول از شاگردان حاج شیخ فضل الله نوری وآقا سید عبد الکریم مدرس وآقا سید محمد کاظم یزدی وشیخ الشریعه اصفهانی بود شروع به قرائت شرح منظومه حکیم سبزواری ومکاسب شیخ اعظم نمودم وتا اواخر الهیات منظومه وقسمت زیادی از شوارق را وبعد قسمتی از امور عامه اسفار را نزد آن مرحوم فرا گرفتم .حاج شیخ مهدی خیلی منظم ومرتب درس خوانده بود و آنچه را که خوانده بود از عهده تدریس آن بر می آمد واز بیانی فصیح نیز بر خوردار بود. 🔸بنده قسمتی از امور عامه اسفار را خدمت آن مرحوم قرائت کرده ام .ایشان درس تفسیر هم داشت که قابل استفاده بود او با دقت شفا اسفار و شرح فصوص و شرح اشارات را نزد اساتید نامی قرائت کرده بود ودروس منقول را نیز بهترین اسایتد فرا گرفته بود .شخصا مردی متقی وپرهیز کار وبی علاقه به شهرت وخودنمایی بود. اسلام وتشیع در روح او ریشه دوانده بود لذا با تمام هویت معتقد به مبدا ومعاد ومتحقق به قواعد عقلی وفلسفی وعقاید دینی ومتمحض در سلک توحید واهل عبادت وپای بند به نوافل وادعیه واوراد بود .چون منزوی از خلق بود بد بین بود .شاید چیزهای می دانست ومی گفت که ما نمی دانستیم .به قول استاد علامه آقای مطهری مثل اینکه حرفهای حاج شیخ مهدی روی میزان بوده است وراست از کار در می امد . البته انزوا خود بد بینی می آورد بخصوص در او که عوامل خارجی نیز در افکارش موثر بود . 🔸نگارنده مدت هشت سال به درس فقه واصول خاتم الفقها آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله قدره فی النشات الالهیه ومدت یک سال به درس عالم مجاهد مظهر صفات ربانی آقاسید محمد تقی خوانساری (قده)حاضر شدم. 🔺در مدت دوسال اقامت در نجف... https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅زندگینامه استاد علامه آشتیانی به قلم حضرتشان 🔸در مدت دوسال اقامت در نجف از دروس مرحوم فقیه ربانی آقای حکیم اعلی الله قدره واستاد محقق وعالم عادل ومجتهد بارع آقا سید عبدالهادی شیرازی که در علم وعمل از نوادر بود استفاده کرده ام ولی مرتب وبدون وقفه در درس فقیه واصولی نامدار وحکیم الهی آقا میرزا حسن بجنوردی خراسانی حاضر می شدم که سرعت انتقال وفهم مستقیم را با حافظه حیرت اور توام کرده بود . 🔸آقا میرزا حسن ادبیات را نزد میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری فراگرفته بود .اغلب قصاید شعرای خراسان را حفظ داشت .از حکیم صفای اصفهانی وشعرای معاصر ان زمان مثل ملک الشعرا بهار اشعار زیاد در حافظه داشت واشعار فکاهی ایرج را برای ما میخواند .مرحوم آقای مظفر آقا شیخ محمد رضا می فرمودند: میرزا شاید حدود صدهزار شعر از شعرای عرب آن هم قصاید ی که در مدح حضرت رسول(ص)وحضرت امیرالمومنان (ع)گفته شده است حفظ دارد . در حکمت وفلسفه از تلامیذ برجسته آقا بزرگ حکیم وحاج فاضل خراسانی ودر منقول از افاضل حوزه آقا ضیاالدین عراقی وآقا میرزا حسین نائینی بودند. 🔸آقا میرزا حسن تمامی موارد را که سعدی از متنبی متاثر است را حفظ بود وقرائت می کرد واثبات می کرد که سعدی بهتر مطلب را ادا کرده است .در حکمت وفلسفه حدود پنج سال به درس استاد علامه حاج میرزا محمد حسین طباطبایی تبریزی حاضر شدم وچند سال از درس تفسیر واصول فقه آن مرحوم استفاده کردم . 🔸 مرحوم آقای طباطبایی کفایه را به انضمام حواشی استاد خود حاج شیخ محمد حسین اصفهانی برای حقیر وجمعی از دوستان تدریس فرمودند . 🔸 آقای طباطبایی علاوه بر جامعیت علوم معقول ومنقول انسانی تمام عیار بود در علم سلوک واخلاق به سبک اساتید فن در اعتاب مقدسه مثل آقا میرزا علی قاضی وحاج میرزا حبیب ملکی تبریزی واساتید طبقات بعد از آنها روح وسرشت پاک طیبعی وذاتی خود را با علم اخلاق کسبی توام کرده بود لذا شخصی سلیم النفس ودارای اعتدال روح وبه اخلاق ارباب معرفت متخلق بود .به حقیر لطف فراوان داشت ودر تمام مدتی که به درس ایشان می رفتم ویا در منزل گاهی در ییلاقات مدتی حسب الامر او در خدمتشان بودم ذره ای هوی وهوس ومختصر انحراف از جاده عدالت ومعنویت در ایشان ندیدم ملکی بود در صورت انسان قوی الایمان سلیم الجنبه ومامون الناحیه ودر واقع عمل ورفتار او خود به خود انسان را به طرف معنویات سوق می داد که از معصوم وارد است (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم). 🔺حقیر برخلاف آنچه که شهرت دارد... https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅زندگینامه استاد علامه آشتیانی به قلم حضرتشان 🔸حقیر برخلاف آنچه که شهرت دارد از محضر مرحوم آقا میرزا مهدی آشتیانی استفاده نکرده ام ایامی که ان مرحوم تدریس داشت نگارنده استعداد استفاده از او را فاقد بودم واین اواخر که اسفار وشفا می خواندم آقا میرزا مهدی بستری بود. برخی مشکلات فلسفی را آن مرحوم برای حقیر تقریر می فرمودند. 🔸ایشان نیز مردی بسیار سلیم النفس بود کلیه مبانی حکمای مشا واشراق وحکمت متعالیه ملا صدرا را حفظ داشت.در عرفان احاطه حیرت آور داشت واگر عرض کنم تمام فصوص ابن عربی ومصباح الانس شرح بر مفتاح قونوی را یاداشت و آنچه راکه نزد اساتید فراگرفته بود به واسطه سرعت انتقال وحافظه عجیب در حفظ داشت اغراق گویی نکرده ام . 🔸حقیر حدود یک سال در درس اسفار نامداروعالم متقی آقا میرزا احمد آشتیانی حاضر شده است اگر چه کثرت سن وضعف ناشی از کهولت مانع بود که آنچه را که می داند تقریر نماید ولی استاد مسلم بود . مرحوم آقا میرزا احمد در نجف که اسفار تدریس می کرد در این اواخر به حافظه وحضور ذهن او مطلقا خللی راه نیافته بود مشکلترین مباحث اسفار را بدون مطالعه قبلی برای انسان حل می کرد شرح فصوص قیصری و تمهیدالقواعد ونصوص قونوی وشرح الغیب را نزد اقآا میرزا هاشم قرائت کرده بود واستاد این فن بود . 🔸 نگارنده بعداز قرائت الهیات وامورعامه اسفار والهیات شفا تابستان به تهران مسافرت کردم .یکی از دوستان حقیر (مرحوم میرزا تقی آجیلی )از تجار تهران که در قزوین کارخانه خشکبار داشت پیشنهادکرد که برویم به قزوین، نگارنده تا آن زمان مرحوم استاد اعظم (سید السادات اعاظم الحکما) آقا حاج میرزا ابوالحسن قزوینی را زیارت نکرده بودم. بعد از ورود به قزوین بعد از ظهر آن روز رفتم مدرسه الفاتیه. 🔺 طلاب گفتند آقای رفیعی نیم ساعت دیگر... https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم. ایتا تلگرام
✅زندگینامه استاد علامه آشتیانی به قلم حضرتشان 🔸طلاب گفتند آقای رفیعی نیم ساعت دیگر تشریف می آورند . 🔸خدا رحمت کند حاج شیخ علی اصغر تاکندی را که در حال کهولت سن به سر می برد واخلاق محمدی داشت .از بنده دعوت کرد ودر جلو حجره فرزندش که در آن زمان طلبه بود وفعلا از فضلاست باقلیان وچای پذیرایی کرد.آقاحاج سید ابوالحسن وارد شد . دارای هیبت و وقار خاصی بود .پیشانی بلند نظری گیرا داشت .خوش صحبت وبا اطلاع ونیک محضر بود. تاریخ ایران را بعداز دوران اسلام حفظ داشت .بحار الانوار مجلسی را مکرر مطالعه کرده بود وبه تمام نقاط ضعف آن آشنا بود در فلسفه در بین اساتید تهران آقا میرزاحسن کرمانشاهی اعلی الله مقامه رادرک کرده بود . سفر نفس اسفار والهیات شفا را از قرار اظهار خود ومرحوم آقا میرزا محمود آشتیانی نزد آقا میرزا حسن قرائت کرده بود ولی در فن عرفان تسلط نداشت. هنر او در آثار ملا صدرا ظاهر وبارز بود عرفان کار قلندری است که در وادی دیگر سیر کند . 🔸کتاب اسفار وحواشی ملا صدرا ومفاتیح الغیب وحواشی ملاصدرا برحکمت الاشراق را در حافظه داشت وخداوند گویا اورابرای تدریس اسفار خلق کرده بود . 🔸نگارنده بعداز چند جلسه گمشده خود را یافتم .آن مرحوم عنایت خاص به حقیر داشت . بعد از نماز مغرب وعشا حدود سه ربع ساعت منبر می رفت ویکی از آیات قرآنیه را تفسیر می نمود. آن زمان حدود شصت سال داشت وبسیار قوی البنیه وبا نشاط بود . 🔸از کتابهای که همیشه در دست مطالعه داشت اسفار بود لذا آقا سید ابوالحسن آن زمان غیر از آقا سیدابوالحسن قزوینی بود که سی سال قبل از آن در قم فلسفه درس می داد. 🔸ازطلاقت لسان وعذوبت بیانی بی نظیر برخوردار بود .وقتی که حال تدریس داشت بابیان سحار خود نفس انسان را در سینه حبس می نمود واعجاز می کرد . آن چنان احاطه ای داشت که وقتی مباحث اسفار را عنوان می کرد حقیر که شرح حکمت الاشراق باتعلیقات آخوند ملا صدرا راو شفارا با حواشی آخوند و شرح اشارات قبلا مطالعه می کردم به عیان می دیدم که به همه مشارب فلسفی احاطه واشراف فوق العاده دارد ودرس او ناظر به تمام مشارب فلسفی است. 🔸استاد اعلی الله درجاته در عرفان تخصص نداشت. ایشان از حوزه آقا میرزا هاشم استفاده نکرده بود . نگارنده وچند نفر از دوستان که در خدمتشان سفر نفس اسفار می خواندیم استدعا کردیم مقدمه قیصری تدریس بفرمایند . در همان ابتدا ورود در مقام تقریر فصل اول مقدمات قیصری معلوم شد که استاددر عرفانیات توانایی ندارند و آن عذوبت بیان در این مقام ومشهد ازاو دیده نمی شد بنده احساس کردم مرد میدان فصوص ابن عربی نیست. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الْعَرَبِيِّ الْهَاشِمِيِّ الْقُرَشِيِّ الْمَكِّيِّ الْمَدَنِيِّ الْأَبْطَحِيِّ التِّهَامِيِّ السَّيِّدِ الْبَهِيِّ السِّرَاجِ الْمُضِي‏ءِ الْكَوْكَبِ الدُّرِّيِّ صَاحِبِ الْوَقَارِ وَ السَّكِينَةِ الْمَدْفُونِ بِالْمَدِينَةِ الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ الْمُصْطَفَى الْأَمْجَدِ الْمَحْمُودِ الْأَحْمَدِ حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ وَ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ شَفِيعِ الْمُذْنِبِينَ وَ رَحْمَةٍ لِلْعَالَمِينَ أَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْقَاسِمِ يَا رَسُولَ اللَّهِ يَا إِمَامَ الرَّحْمَةِ يَا شَفِيعَ الْأُمَّةِ يَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِكَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الْمُجْتَبَى وَ الْإِمَامِ الْمُرْتَجَى سِبْطِ الْمُصْطَفَى وَ ابْنِ الْمُرْتَضَى عَلَمِ الْهُدَى الْعَالِمِ الرَّفِيعِ ذِي الْحَسَبِ الْمَنِيعِ وَ الْفَضْلِ الْجَمِيعِ وَ الشَّرَفِ الرَّفِيعِ الشَّفِيعِ ابْنِ الشَّفِيعِ الْمَقْتُولِ بِالسَّمِّ النَّقِيعِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ الْبَقِيعِ الْعَالِمِ بِالْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ صَاحِبِ الْجُودِ وَ الْمِنَنِ كَاشِفِ الضُّرِّ وَ الْبَلْوَى وَ الْمِحَنِ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ الَّذِي عَجَزَ عَنْ عَدِّ مَدَائِحِهِ لِسَانُ اللَّسِنِ الْإِمَامِ بِالْحَقِّ الْمُؤْتَمَنِ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ. الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا الْمُجْتَبَى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ يَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ يَا سَيِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِكَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
بیا که مظهر آیات کبریا اینجاست بیا که تربت سلطان دین رضا اینجاست بیا که گلبن گلزار موسی جعفر بیا که میوه بستان مصطفی اینجاست اگر کلید در رحمت خدا طلبی بیا کلید در رحمت خدا اینجاست ز قبله گاه سلاطین بخواه حاجت خویش شهی که حاجت مسکین کند روا اینجاست ازین سفينة رحمت مپوش چشم امید چه غم ز موج حوادث که نا خدا اینجاست طواف کعبه سلطان طوس کن ز خلوص که زمزم و حجر و مروه و صفا اینجاست در آستان جلالش ندا کشد جبریل به سالکان حقیقت که رهنما اینجاست بسای رخ به در هشتمین امام امم که باب قبلة هفتم به ما سوا اینجاست بیا که منبع فیض و عنایت ازلی بیا که مطلع والشمس و الضحي اینجاست امام ثامن و ضامن که بر در حرمش نهاده شاه و گدا روی التجا اینجاست به خضر کز پی آب بقاست سرگردان دهید مژده که سرچشمه بقا اینجاست حريم خسرو دین شد وسیع از کرمش که جای بذل و جوانمردی و سخا اینجاست ✅ابيات حک شده در کتیبه مسجد بالاسر حضرت امام رضا علیه السلام https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به #حکمة_الاشراق داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیق
✅ پاره ای از مقدمه سید حسین نصر بر شرح 🔸کتابی که اکنون در دست خواننده است گامی مهم است در نیل به این اهداف[ گسترش و تحقیق در حکمة الاشراق و ثبت تاریخ آن]. ویراستار آن، دانشمند و حکیم محترم آقای محمد موسوی که خود یکی از بهترین شاگردان شفیق عزیزم مرحوم سید جلال الدین آشتیانی بوده و بر متون فلسفه اسلامی تسلط کامل دارند. ایشان اثری را به وجود آورده اند که در زمینه سهروردی شناسی بی سابقه است. ایشان از منظر یک اثر سهروردی ، ولی اثر اساسی او یعنی حکمة الإشراق، قرنها قرنها تفکر اشراقی را از خود سهروردی گرفته تا مرحوم آشتیانی عرضه کرده اند و شاگردان این مکتب را مرهون خود قرار داده اند. این کتاب شامل متن حکمة الاشراق و دو شرح اساسی بر آن، در نسلی بعد از او توسط قطب الدین شیرازی و شهرزوری، است که هر دو علاوه بر این تفاسیر، اثری دائره المعارف گونه در فلسفه نگاشته اند که رنگ قوی اشراقی دارد یعنی درةالتاج و الشجرة الإلهية. تفاسير این دو بزرگ، از نهایت اهمیت برای درک متن حکمة الاشراق و در عین حال استمرار بعدی مکتب اشراق برخوردار است. ویراستار محترم سپس به حواشی ملاصدرا و آقا علی مدرس و آقای آشتیانی می پردازد و زنده بودن مکتب اشراق را در ایران طی چهار قرن اخیر روشن می‌سازد. در این جا لازم به بیان است که حاشیه ملاصدرا یک تعبیر صدرایی( مبتنی بر حکمت متعالیه)از سهروردی نیست، بلکه یک اثر مستقل اشراقیست و باید آنرا در زمره مهترین آثار مکتب اشراق محسوب داشت. 🔸باید همه دوستداران حکمت از آقای موسوی تشکر کنند که اثری اینچنین پر بار را به طبع رسانیده اند. حقیر به نوبه خود و به عنوان یکی از شاگردان حکمت اسلامی که عمری با آثار سهروردی گذرانیده است از درگاه احدیت می‌طلبد که به آقای موسوی توفیق عطا فرماید تا ایشان بتوانند خدمات ارزنده خود را در احیای مکتب بزرگ اشراق ادامه دهند. والله اعلم بالصواب. 🔸سید حسین نصر ایتا تلگرام
✅سلسه جلسات شرح زیارت جامعه کبیره 🔸استاد سید محمد موسوی بایگی 📆سه شنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر 🕌مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی ایتا تلگرام
سخنرانی همایش طب.m4a
34.33M
 ✅فلسفه و طب 🔶حکمت عملی و نظری 🔶طب شاخه ای از حکمت نظری 🔴ارتباط طب عام با فلسفه به معنای عام و خاص 🔶شناخت حقیقت و کیفیت پیدایش بدن و روح ارتباط آن دو با یکدیگر 🔸انواع تعلق روح به جسم 🔸تعلق و انس روح با جسم بعد از مرگ از بین نمی‌رود 🔹پیوند اعضا در مرگ مغزی 🔹پیوند اعضای میت 🔴ارتباط فلسفه و طب سنتی 1⃣وجود اصطلاحات فلسفی در کتب طبی 2⃣مبانی فلسفی درمان از طریق زمینه ساز ها به جای اصلاح ژنتیک 3⃣مبنای معالجه در طب سنتی در درمان بیماری درمان روح بخاری است 4⃣مبانی راه های درمان غیر متعارف 🔸بررسی دعا در درمان 🔸بررسی مبنای راه های غیر متعارف بیماری https://t.me/musaav_b https://eitaa.com/musaavi_b
سلسله ی تنازلي در حکمت یمانی .pdf
555.7K
✅تسلسل از مهم ترین مسائل فلسفی است که به سه صورت قابل تصور است: 1⃣در جهت تصاعد 2⃣ تنازل 3⃣ جمع بین هر دو. 🔸حکما بطلان تسلسل را مشروط به تحقق دو شرط دانسته اند: 1⃣ترتّب آحاد سلسله بر یکدیگر 2⃣ اجتماع بالفعل همه افراد در وجود. 🔸 میرداماد معتقد است شرط اجتماع بالفعل افراد، شامل جانب تنازل نمی شود بنابراین تسلسل در این جهت محال نیست. 🔸در مقابل، محقق سبزواری و علامه طباطبایی هر یک به طریقی، این ادعا را رد می کنند. 🔺در این مقاله نشان داده می شود که مقصود میرداماد، عدم استحاله به حسب وجود دهری است و اشکالاتی که وارد شده ناصواب است. ایتا تلگرام
✅زندگینامه استاد علامه آشتیانی به قلم حضرتشان 🔸مرحوم رفیعی به خواهش حقیر ایام تعطیل نوروز به قم مشرف شدند . حقیر ومرحوم استاد علامه حاج آقا مصطفی و برخی از دوستان سفر نفس اسفار را خدمت ایشان شروع کردیم ودرس خارج اصولی هم برای ایشان قرار دادیم به این عنوان که مدتی در قم از محضرشان استفاده کنیم . حضرت امام فرمودند دوسال هم بتوانید آقای حاج سید ابوالحسن را در قم نگه دارید غنیمت است ولی ایشان بعد از یک ماه مصمم شد که به قزوین مراجعت کند. 🔸 نگارنده این سطور و آقای اقامهدی کنی وبرادرشان آقای مهدوی کنی واقا امامی کاشانی برای ادامه استفاده از محضر شان به قزوین رفتیم . 🔸با صراحت تمام باید عرض کنم که او در بین اساتید ما مرد میدان اسفار بود ولا غیر ادعایی هم نداشت. برای اینکه روزی خدمتشان عرض کرزدم شما کتابی در حکمت متعالیه بنویسید که به جای منظومه تدریس شود .فرمودند : منظومه بهترین کتاب است برای کسانی که بخواهد به فلسفه ملا صدرا اشنا شود وبعد از ان اسفار بخواند. صراحتا فرمودند(من خودم را می شناسم بعد از صرف مدتی وقت اگر بخواهم اثری جامع ومتوسط بین کتب مفصل ملا صدرا و آثار موجز او به وجود آورم قهرا سه درجه از شواهد ربوبیه نازلتر خواهد بود).همین که حس می کرد ما اورا مرد میدان اسفار می دانیم خوشحال بود. 🔸مرحوم شیخ غلامعلی شیرازی و آقا میرزا علی محمد اصفهانی نیز مانند دیگر تلامیذ آقا محمد رضا وآقا علی مدرس واستاد ماهربودند.آقاشیخ غلامعلی خیلی زودتر از معاصرانش به سرای باقی شتافت. 🔸آقا میرزا علی محمد به نجف مشرف شد ودر آنجا به تدریس پرداخت .اورا تکفیر کردند به ایران برگشت ومطلقا از برای ارباب عمامه درس نگفت ودر مدرسه علوم سیاسی تدریس می کرد ودر سال ۱۳۰۴خورشیدی به سرای باقی پیوست.آقای قزوینی در علوم نقلی استاد بود واطلاعات متفرقه وسیعی داشت که حاضران در مجالس علمی را متوجه خود می ساخت .ادیبی ماهر بود کلیه آثاری که در مشروطه نوشته اند دیده بود .تاریخ ایران را خوب می دانست در ریاضیات وعلم هیئت تسلط داشت .مدتی را در زنجان برای استفاده از علوم ریاضی از محضر وحید زمان خود آقا میرزا ابراهیم زنجانی (از تلامیذ آقامیرزا حسین سبزواری وجلوه آقا علی وآقامحمدرضا ودرنقلیات از تلامیذ آقامیرزاحسن آشتیانی)اقامت نمود. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
شرح جامعه کبیره ۴.MP3
48.58M
✅مقدمه پنجم : وضع الفاظ 🔴تمام مذاهب اسلامی که باب اعتقادات ورود داشته اند در آیات قرآن توجیه دارند 🔴ما بر اساس مذهب خودمان در بسیاری از آیات تصرف میکنیم: 🔸 تجسیم خداوند 🔸تغییر خداوند 🔸علم حادث 🔸 ذنوب انبیا 🔸و... ❓پرسش اگر قرار باشد هر معنای نامعقول سند رسمی دین را توجیه کنیم به هیچ مذهب و سند رسمی اش نمی‌توان اشکال کرد! ⚠️در چشم ناظر بیرونی این توجیهات چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ ♦️پاسخ 🔸آن توجیهات به تمامه غلط نیست اما از قبیل مواجهه برهانی نیست بلکه وعظ و خطابه است 🔸در اعتقادات جایی برای وعظ و خطابه نیست 🔸واضعی برای الفاظ وجود دارد 🔸استفاده از لفظ در غیر معنای خود مناسبت نیاز دارد 🔴یافتن مناسبت در جایی که یک طرف فوق ماده و انسان های استثنایی مانند پیامبران دشوار است 🔴این قواعد که در بلاغت درست شده کمیتش لنگ است ✅تنها راه، کلام عرفاست که الفاظ موضوع له معنای عام اند https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
✅سلسه جلسات شرح زیارت جامعه کبیره 🔸استاد سید محمد موسوی بایگی 🔺دوشنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر 🔴مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد. موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست. توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمی‌شود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش می‌گذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
شرح جامعه کبیره ۵.MP3
57.48M
✅مقدمه پنجم :وضع الفاظ 🔴برخی فصاحت و بلاغت قرآن را اعجاز شمردند 🔸زبان امر اعتباری است چرا که به اختلاف زمان و مکان و... متفاوت است 🔸معجزه باید امر تکوینی باشد 🔸ظاهر را اعجاز می‌شماریم در حالیکه در آن تصرف میکنیم 🔴راه برخی فلاسفه مشاء و برخی معتزله : 🔸الفاط قرآن اشاره به حقایق مجرد است 🔸تعبیر از آن ها به همان حقیقت برای مردم ممکن نیست 🔸پس باید به نحوی گفت که اکثر متوجه شوند 🔸سخن گفتن به نحوی که اقل متوجه شوند خلاف حکمت است 🔸در واقع مقصود از این الفاط تشبیه، استعاره، مجاز هایی است که حکایت از امور مجرد دارد 🔴راه عرفان و حکمت متعالیه : 🔸الفاظ موضوع له معانی مطلق اند 🔸هر لفظ یک حقیقت مشترک بین مراتب مختلف دارد که این لفظ برای آن حقیقت مشترک است 🔸آن حقیقت در هر مرتبه اقتضای خاص خود را دارد 🔸مثلا حیات موجود مادی با عقول و خداوند متفاوت است 🔸حقیقت مشترک در معنای حیات "دراک فعال" است 🔺بر این اساس هیچ مجازی در قرآن نداریم و هیچ آیه ای بر خلاف ظاهر معنا نمی‌شود 🔺باید معنای درست ظاهر را شناخت https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
🔴کلیپ صوتی ویژه نشست سالانه گروه فلسفه 🔴به زودی صوت کامل بارگذاری خواهد شد https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
صوت کامل جلسه سالانه فلسفه
✅سلسله تنازلي و وجود دهری اشیاء مادی 🔶نخستین همایش دانشجویی فلسفه 🔺دانشگاه تربیت مدرس https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
Musavi - Mirdamad.mp3
48.62M
🔸حق تعالی ثابت است 🔸اشیائی بودند که اکنون نیستند و چیز هایی می‌آیند که نبودند 🔸معلول از علت خود تخلف نمی‌کند 🔸وجود هر چیز به وجود علت اوست 🔸حق تعالی فاعل مطلق است 🔸این در کنار نکات پیشین این را می‌نماید که حق تعالی نسبت به وقایع حال فاعل است و نسبت به آینده الان فاعل نیست 🔺با توجه به معنای زمان فاعلیت خداوند مشمول زمان خواهد بود و این مستلزم تغییر در ذات است 🔴پاسخ میرداماد 🔸تمام اشیاء که در سلسله بی آغاز و انتهای زمانی موجود اند و به حسب زمانی مترتب اند، دفعة واحدة به حسب مرتبه دهر مجمتع اند و بین‌شان تقدم و تاخر نیست ♦️این پاسخ موجب تسلسل است 🔸تسلسل در جانب تنازل رخ نمی‌دهد ♦️اما با برهان تضایف می‌توان این تسلسل را ابطال کرد ✅ابطال تسلسل با برهان تضایف در جانب علت صدق می‌کند ولی در جانب معلول نه! https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السلام. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
❓آیا فلسفه اسلامی داریم؟ بخش اول : از جمله مسائلی که ذهن بسیاری از دانشجویان فلسفه اسلامی را به خود مشغول داشته این است که آیا چیزی به نام فلسفه اسلامی داریم؟و یا اصولا تعبیر فلسفه ی اسلامی تعبیری مسامحی و بی مسمی است؟اگر فلسفه بر مبنای اندیشه آزاد و دارای روشی عینی است به گونه ای که هر کس با هر طرز تفکری و صرفا با التزام به مبادی و مقدمات خاص و روش معین به نتیجه مشخصی میرسد پس فلسفه اسلامی و غیر اسلامی معنا ندارد بلکه حداکثر میتوانیم بگوییم که فلسفه ای داریم ساخته و پرداخته ی حکیمان مسلمان که با نظر به جهان بینی و اصول عقائد خویش آن را ترتیب داده اند.مضافا به اینکه اصولا فلسفه در عالم اسلام ،یک دانش وارداتی است که از یونانیان اخذ شده و بدین لحاظ نیز ،عنوان فلسفه اسلامی ناشایست است . ✅این امر از سوی دو گروه مورد تاکید قرار میگیرد و به عنوان نقطه ضعفی بر آنچه فلسفه اسلامی نامیده میشود مطرح میگردد. 1⃣یک گروه مدعیان روشنفکری و متاثران از مکاتب فلسفی غرب، که خود بر اصناف گوناگون اند. برخی انسان های مومن متدینی هستند که بنده برایشان _از بابا اینکه اهل فکر اندیشه اند _احترام قائلم اما متاسفانه با عمق معارف دینی و فلسفه اسلامی _که آن را صرفا ادامه و پیرو فلسفه یونان میپندارند_آشنایی ندارند. اصناف دیگر که در تدین کمرنگ بسر میبرند و شیفته ی هذچیز مدرن هستند با هرچیز سنتی مخالفند از جمله با فلسفه اسلامی. 2⃣گروه دوم مقدس کیشانی هستند که گمان میکنند با نفی فلسفه اسلامی به دین خدمت کرده و از این طریق ،باور های اصیل شیعی را تقویت مینمایند . این عزیزان باید توجه کنند اشکالات برگرفته از مکاتب شکاک و حس گرا فقط به انتقاد از فلسفه اسلامی و اصول آن راضی نخواهند شد بلکه اساس دین را نیز مورد هجمه قرار میدهد. آیا امروزه میتوان جز با بهره گیری از فلسفه اسلامی میتوان به مقابله با سیل بنیان کن اندیشه های الحادی برخاست؟اگر از فلسفه برای فهم معارف دینی کمک نمیگیرید لااقل در حد ابزار و در جهت پاسخ گویی به افکار الحادی و سفسطه های پیچیده ،از آن بهره بگیرید و اینقدر در حوزه ها طلاب را از فلسفه نترسانید. ⚠️در مورد عنوان فلسفه اسلامی _که بسیار با مسمی است_باید به نکات ذیل توجه کرد : 🔸فلسفه اسلامی علمی است که در پی یافتن و کشف حقیقت است و نظر به واقع دارد ،البته با روش برهانی و تمسک به بدیهیات عقلی و تا آنجا که در توان بشری است مسائل متعلق به مبدا و معاد از جمله اموری است که عقل در مورد آنها به کنکاش میپردازد. 🔸وحی نیز نظر به بیان واقع دارد که با هدف ائ در ارتباط است فی المثل اینکه ما در خارج جند مقوله داریم مسئله ای نیست که وحی در صدد بیانش باشد زیرا به طور مستقیم با هدف وحی در ارتباط نیست ،اما بیان حقایقی در مورد معاد ،مراتب خلقت ،اسما و صفات الهی،نحوه ارتباط حقتعالی با عالم و مانند آن از جمله اموری است که مسلما وحی و اولیا دین به آن میپردازند. قطعا حقایقی وجود دارد که عقل صرف راهی به آنخا ندارد اما در شریعت از آنها خبر داده شده است برای حکیم مسلملان که حقانیت اسلام را با دلایل عقلی پذیرفته و به صدق وحی بر پیامبر عظیم الشان (صلی الله علیه و آله)معترف است ،آنگاه به گزاره ی دینی میرسد که در مورد موضوعی از حقایق خارجی عالم است _مثلا ارواح مهیم یا بداء_با صرف نظر از تعبد شرعی اش به تامل و تحقیق در مورد این موضوع جدید میپردازدکه عقل او تا قبل از نظر در وحی و شریعت حتی تصور آن را نیز نکرده بود .وی با توجه به توصیفاتی که از آن حقیقت شده شاید بتواند دلیل عقلی نیز بر آن اقامه کند. 🔷حال اگر فلسفه ای ،این چنین تاثیرری از اسلام پذیرفته باشد و برخی از موضوع و مسایل اش برگرفته از وحی بوده و در پرتو خصوصیات گفته شده برای آن برهانی عقلی بر مسئله اقامه کرده باشد سوال میکینم که به چه نامی یا پسوندی باید خوانده شود تا هم عقلی بودن و هم اثر پذیری از دین اسلام را نشان دهد؟آیا در این صورت نام فلسفه اسلامی بر آن نیست؟این فلسفه به سبب چنین تاثیری که از دین اسلام پذیرفته است و به مقداری که دعاوی آم مطابقت با واقع و دین _که حکایتگر قسمتی از واقع است_ دارد میتواند مقدس نیز باشد . 🔴نکته ی قابل ذکر این است که اگرچه اخذ صورت مساله از ادله نقلی و حل ان به طریق عقلی _به توضیحی که گذشت_مستلزم این نیست که راه حل و مقدمات و مبادی آن همگی موافق دین باشد بلکه باید آن را اثبات کرد اما در فرض ثبوت این توافق بی شک چنین فلسفه ای به نام اسلامی خوانده میشود و بخشی از مسائلی که در فلسفه اسلامی از زمان کندی تا کنون فراهم امده از جمله اموری است که قرآن و روایات در باب آن سخن گفته و بدان اهتمام داشته اند . https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📚کتاب "هستی از نظر فلسفه و عرفان" 🔸چاپ اول ۱۳۸۰ قمری و چاپ چهارم ۱۳۸۲شمسی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. 🔸 این کتاب اولین کتابی است که مرحوم استاد علامه آشتیانی نوشته و در مدت ۲۰ روز در مدرسه علمیه نواب در سال ۱۳۷۹ قمری به اتمام رسانده اند، گویا این کتاب به عنوان پایان نامه تحصیلی برای ورود به دانشگاه فردوسی مشهد در نظر گرفته شده بود، کتابی مشتمل بر مباحث وجود که بر طریقه متالهین از حکما و محققین از عرفا نگاشته شده است. 🔸آیت الله العظمی آقا سید ابولحسن قزوینی در قسمتی از تقریظ خود بر کتاب می‌نویسد : کتاب مزبور، بهترین کتابی است که در مباحث راجع به وجود نوشته شده است چه آنکه اکثر مباحث مشکله و معضله را به تحقیق وافی با بهترین اسلوب به مرحله وضوح رسانیده و جمیع نکات معنويه و صوريه را به کار برده اند و در مقام رد اوهام قاصرین، دقیقه ای از ذکر حقیقت مطلب فرو گذار ننموده است. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b