سلسله ی تنازلي در حکمت یمانی .pdf
555.7K
✅تسلسل از مهم ترین مسائل فلسفی است که به سه صورت قابل تصور است:
1⃣در جهت تصاعد
2⃣ تنازل
3⃣ جمع بین هر دو.
🔸حکما بطلان تسلسل را مشروط به تحقق دو شرط دانسته اند:
1⃣ترتّب آحاد سلسله بر یکدیگر
2⃣ اجتماع بالفعل همه افراد در وجود.
🔸 میرداماد معتقد است شرط اجتماع بالفعل افراد، شامل جانب تنازل نمی شود بنابراین تسلسل در این جهت محال نیست.
🔸در مقابل، محقق سبزواری و علامه طباطبایی هر یک به طریقی، این ادعا را رد می کنند.
🔺در این مقاله نشان داده می شود که مقصود میرداماد، عدم استحاله به حسب وجود دهری است و اشکالاتی که وارد شده ناصواب است.
#حکمت_یمانی
#میرداماد
#استاد_موسوی
#مکتوبات
#مقاله
ایتا تلگرام
✅زندگینامه استاد علامه آشتیانی به قلم حضرتشان
🔸مرحوم رفیعی به خواهش حقیر ایام تعطیل نوروز به قم مشرف شدند . حقیر ومرحوم استاد علامه حاج آقا مصطفی و برخی از دوستان سفر نفس اسفار را خدمت ایشان شروع کردیم ودرس خارج اصولی هم برای ایشان قرار دادیم به این عنوان که مدتی در قم از محضرشان استفاده کنیم . حضرت امام فرمودند دوسال هم بتوانید آقای حاج سید ابوالحسن را در قم نگه دارید غنیمت است ولی ایشان بعد از یک ماه مصمم شد که به قزوین مراجعت کند.
🔸 نگارنده این سطور و آقای اقامهدی کنی وبرادرشان آقای مهدوی کنی واقا امامی کاشانی برای ادامه استفاده از محضر شان به قزوین رفتیم .
🔸با صراحت تمام باید عرض کنم که او در بین اساتید ما مرد میدان اسفار بود ولا غیر ادعایی هم نداشت. برای اینکه روزی خدمتشان عرض کرزدم شما کتابی در حکمت متعالیه بنویسید که به جای منظومه تدریس شود .فرمودند : منظومه بهترین کتاب است برای کسانی که بخواهد به فلسفه ملا صدرا اشنا شود وبعد از ان اسفار بخواند. صراحتا فرمودند(من خودم را می شناسم بعد از صرف مدتی وقت اگر بخواهم اثری جامع ومتوسط بین کتب مفصل ملا صدرا و آثار موجز او به وجود آورم قهرا سه درجه از شواهد ربوبیه نازلتر خواهد بود).همین که حس می کرد ما اورا مرد میدان اسفار می دانیم خوشحال بود.
🔸مرحوم شیخ غلامعلی شیرازی و آقا میرزا علی محمد اصفهانی نیز مانند دیگر تلامیذ آقا محمد رضا وآقا علی مدرس واستاد ماهربودند.آقاشیخ غلامعلی خیلی زودتر از معاصرانش به سرای باقی شتافت.
🔸آقا میرزا علی محمد به نجف مشرف شد ودر آنجا به تدریس پرداخت .اورا تکفیر کردند به ایران برگشت ومطلقا از برای ارباب عمامه درس نگفت ودر مدرسه علوم سیاسی تدریس می کرد ودر سال ۱۳۰۴خورشیدی به سرای باقی پیوست.آقای قزوینی در علوم نقلی استاد بود واطلاعات متفرقه وسیعی داشت که حاضران در مجالس علمی را متوجه خود می ساخت .ادیبی ماهر بود کلیه آثاری که در مشروطه نوشته اند دیده بود .تاریخ ایران را خوب می دانست در ریاضیات وعلم هیئت تسلط داشت .مدتی را در زنجان برای استفاده از علوم ریاضی از محضر وحید زمان خود آقا میرزا ابراهیم زنجانی (از تلامیذ آقامیرزا حسین سبزواری وجلوه آقا علی وآقامحمدرضا ودرنقلیات از تلامیذ آقامیرزاحسن آشتیانی)اقامت نمود.
#جمال_جلال
#صدرای_زمان
#زندگینامه
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
شرح جامعه کبیره ۴.MP3
48.58M
✅مقدمه پنجم : وضع الفاظ
🔴تمام مذاهب اسلامی که باب اعتقادات ورود داشته اند در آیات قرآن توجیه دارند
🔴ما بر اساس مذهب خودمان در بسیاری از آیات تصرف میکنیم:
🔸 تجسیم خداوند
🔸تغییر خداوند
🔸علم حادث
🔸 ذنوب انبیا
🔸و...
❓پرسش
اگر قرار باشد هر معنای نامعقول سند رسمی دین را توجیه کنیم به هیچ مذهب و سند رسمی اش نمیتوان اشکال کرد!
⚠️در چشم ناظر بیرونی این توجیهات چه معنایی میتواند داشته باشد؟
♦️پاسخ
🔸آن توجیهات به تمامه غلط نیست اما از قبیل مواجهه برهانی نیست بلکه وعظ و خطابه است
🔸در اعتقادات جایی برای وعظ و خطابه نیست
🔸واضعی برای الفاظ وجود دارد
🔸استفاده از لفظ در غیر معنای خود مناسبت نیاز دارد
🔴یافتن مناسبت در جایی که یک طرف فوق ماده و انسان های استثنایی مانند پیامبران دشوار است
🔴این قواعد که در بلاغت درست شده کمیتش لنگ است
✅تنها راه، کلام عرفاست که الفاظ موضوع له معنای عام اند
#شرح_جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
✅سلسه جلسات شرح زیارت جامعه کبیره
🔸استاد سید محمد موسوی بایگی
🔺دوشنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر
🔴مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی
sapp.ir/musaavi_b
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد.
موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست.
توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمیشود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش میگذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود.
#مکتوبات
#آیین_و_اندیشه
#استاد_موسوی
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
شرح جامعه کبیره ۵.MP3
57.48M
✅مقدمه پنجم :وضع الفاظ
🔴برخی فصاحت و بلاغت قرآن را اعجاز شمردند
🔸زبان امر اعتباری است چرا که به اختلاف زمان و مکان و... متفاوت است
🔸معجزه باید امر تکوینی باشد
🔸ظاهر را اعجاز میشماریم در حالیکه در آن تصرف میکنیم
🔴راه برخی فلاسفه مشاء و برخی معتزله :
🔸الفاط قرآن اشاره به حقایق مجرد است
🔸تعبیر از آن ها به همان حقیقت برای مردم ممکن نیست
🔸پس باید به نحوی گفت که اکثر متوجه شوند
🔸سخن گفتن به نحوی که اقل متوجه شوند خلاف حکمت است
🔸در واقع مقصود از این الفاط تشبیه، استعاره، مجاز هایی است که حکایت از امور مجرد دارد
🔴راه عرفان و حکمت متعالیه :
🔸الفاظ موضوع له معانی مطلق اند
🔸هر لفظ یک حقیقت مشترک بین مراتب مختلف دارد که این لفظ برای آن حقیقت مشترک است
🔸آن حقیقت در هر مرتبه اقتضای خاص خود را دارد
🔸مثلا حیات موجود مادی با عقول و خداوند متفاوت است
🔸حقیقت مشترک در معنای حیات "دراک فعال" است
🔺بر این اساس هیچ مجازی در قرآن نداریم و هیچ آیه ای بر خلاف ظاهر معنا نمیشود
🔺باید معنای درست ظاهر را شناخت
#شرح_جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
🔴کلیپ صوتی ویژه نشست سالانه گروه فلسفه
🔴به زودی صوت کامل بارگذاری خواهد شد
#نشست_سالانه_گروه_فلسفه
#سنت_فلسفی
#استاد_موسوی
#کلیپ_صوتی
#صوت
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
✅سلسله تنازلي و وجود دهری اشیاء مادی
🔶نخستین همایش دانشجویی فلسفه
🔺دانشگاه تربیت مدرس
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b