eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
349 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📽 اظهار نظر پرسروصدای نخست وزير سابق قطر "حمد بن جاسم آل ثانی" و حامی قطری اخوان درمورد شیوه حكمرانی اخوان و محمد مُرسى 💠 مُرسى در حكومت دارى اصلاً زيرك نبود. او شامه سياسى خوبی نیر نداشت؛ ولی تنها ویژگی او صداقت بود. 🔹باید اعتراف کرد که جماعت اخوان المسلمين حتی نمى توانند یک مغازه کوچک را اداره كنند [اخوانیون مبارزین خوبی هستند، ولی تئوریسین های خوبی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست نیستند.]!!! ✍ پانوشت: شیخ حمد از مهمترین حامیان و عوامل حضور اخوانیون در قطر بوده و سهم او در حمایت دولت قطر از اخوان در دوران محنت بسیار کلیدی است. 🔹 این مصاحبه واکنش های ضدونقیض فراوانی را در چند روز اخیر در جهان اسلام برانگیخته است. 📽 لینک مصاحبه در یوتیوب: https://m.youtube.com/watch?v=FhjnG1B7P54 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🎓دانشگاه به سبک طالبان ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair ✂️برشهایی از متن: 🎓 باسقوط کابل، 500 تا 700 هزار تحصیل کرده، شامل اساتیدِ دانشگاه، نخبگان، فرهیختگان و متخصصین افغان، به کشورهای اروپایی به ویژه آمریکا و آلمان پناهنده شدند. 🎓 پس از هفت ماه بلاتکلیفی بالاخره وزارت تحصیلات عالی طالبان با همکاری وزارت امر به معروف و نهی از منکر، مجوز بازگشایی دانشگاه ها را صادر نموده؛ اما کمبود اساتید از یک سو و وضع قوانین مشکله از سوی دیگر شرایط پیچیده ای برای دانشجویان ایجاد کرده است. 🎓قوانین وضع شده از سوی طالبان با اعتراض مجامع علمی و اساتید و دانشجویان، بویژه دانشجویان دختر همراه بوده است. 🎓 طالبان استفاده از تلفن های همراه هوشمند در فضای دانشگاه را ممنوع اعلام کرده است. 🎓آنچه طیف وسیعی از فرهیختگان افغان را نگران ساخته است افزایش افراطی گری در افغانستان است. زیرا آن ها بر این باوراند اگر در حال حاضر جامعه بین المللی با پنجاه هزار طالب مواجه است طی چند سال آینده با میلیون ها طالب روبرو خواهد بود. به همین خاطر آن ها بی سوادی را بر ادامه تحصیل ترجیح می دهند. 🎓بر آورد برخی مدرسین افغان این است که در آینده نزدیک افرادی با ایدئولوژی طالبانیسم در دانشگاه ها گمارده خواهند شد. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/cdmn1f 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️جریان‌شناسی شیعیان حاشیه خلیج فارس ✍به قلم: علیرضا مجیدی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 💠 با شنیدن نام شیعیان حوزه خلیج فارس آنچه به ذهن مخاطب عام می‌رسد، فضایی مبهم توأم با حس مظلومیت است. 💠 شیعیان حوزه خلیج فارس در ابتدا و در یک نگاه به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. شیعیان بومی و مهاجر. خود شیعیان مهاجر هم به دو دسته از نظر زبانی تقسیم می‌شوند: عرب و عجم. با اینکه در بین بومی‌ها هم شیعیان عجم وجود دارد اما به خاطر نگاه متعصبانه‌ موجود در منطقه خلیج فارس، عجم‌های بومی این منطقه را مهاجر به حساب می‌آورند. 💠 در تحلیل سیاسی، شیعیان بومی خلیج فارس به سه دسته تقسیم می‌شوند. اخباریون، شیخیون و اصولیون. ❌اولین اتفاق ناگوار در دهه 60 شمسی، محدودیت‌هایی بود که در شهر قم و سایر نقاط ایران نسبت به سید محمد شیرازی و اطرافیان و شاگردان ایشان ایجاد شد. حتی شهید نمر مدرسه علمیه‌ای در اطراف تهران داشت که توسط ایران تعطیل شد! ❌ برخی رخدادهای امنیتی در داخل ایران، همچون مواجه نادرست با نهضت‌ها منجر به اتفاقاتی از جمله حصر سید محمد شیرازی و حتی شهید نمر شد؛ به طوریکه ایشان از ایران به سوریه رفتند. با وجود این رفتارها سر اعدام ایشان به سفارت عربستان حمله می‌کنیم و این همه اختلاف ایجاد می‌شود! ❌ ما تا انتهای انقلابی‌گری رفتیم؛ نادم هم نیستیم، اما متوجه خلا‌های مبارزاتی آن دوره شدیم. الان اعتقاد دارم حقوق شیعیان به این صورت محقق می‌شود که هر دو گروه اصلاحی و انقلابی وجود داشته باشد و ما دولبه‌ی یک قیچی هستیم که به هم نیاز داریم؛ برای آنکه بتوانیم حقوق جامعه شیعه را محقق کنیم؛ اما یک دست صدا ندارد. 💠این عوامل باعث ظهور جریانی جدید شد که حدفاصل بین انقلابیون و استقراریون بودند که شاید بتوان نام اصلاحیون را بر روی این گروه گذاشت. این جریان نوظهور مهمترین رسالت خود را تلاش برای احقاق حقوق شهروندی شیعیان تعریف می‌کند اما مبنای آن‌ها ارتباط با حاکمیت و قدرت‌های غربی است. در درجه‌ی بعدی ایده‌آل این جریان دموکراسی بود. این گرایش متاخرترین گرایش بود که به نوعی از دل حوادث قرن جدید بیرون آمد. 💠 بعد از سید محمد شیرازی، شیرازیون به سه قطب لندن، سید صادق و آقای مدرسی منشعب شدند. مدرسی‌ها انقلابی ماندند. شاخص‌ترین چهره این گروه شهید نمر، سید هادی مدرسی از جنبش امل در بحرین بودند. 💠تا به امروز مدرسی‌ها بارزترین جریان انقلابی شیعی در عربستان و بحرین هستند. در کویت جریان شیعی انقلابی نداریم اما آقای دشتی از این نظر انقلابی محسوب می‌شود که مروج و مدافع انقلابیون بحرینی است و به نوعی می‌توان گفت امتداد مدرسی‌ها در کویت است. با توجه به اینکه مدرسی‌ها انقلابی‌ترین جریان شیعی محسوب می‌شوند پس طبیعتا معارض با حکومت‌های خود هستند. اما رابطه‌ی خوب و نزدیکی با نظام جمهوری اسلامی ایران دارند. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/5t2gwa 🆔@shouba 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🏆خلاء آثار جریان شناسی، عدالت وتمدّن پژوهی و جهان اسلام شناسی در جایزه کتاب سال ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 📚جایزه کتاب سال پیشانی رویدادهای فرهنگی در ایران اسلامی است و کمترین انتظار این است که طیف های متنوّع فکری، آثارشاخص مورد علاقه خود را در آنجا پیدا کنند. 📚امسال نیز بسان سالهای گذشته لیست کتاب های فاخرسال منتشر شد. متاسفانه خلاء جدی عدم پرداختن به آثاری از حوزه های متعدد علمی به چشم می خورد. عدم انتشار آثاری در حوزه های متعدد از عدالت پژوهی، تمدن پژوهی، جریان شناسی تفکرات معاصر، معرفی اندیشه ها و متفکرین زنده و فعال در جهان اسلام وجهان امروز، مطالعات تطبیقی و چالش های جهان اسلام و... تا سایر علوم انسانی کاربردی به چشم می خورد. 📚 لیست امسال با تمام نقاط قوت خود، جای خالی فراوانی را در مورد آثاری در مورد معاصرین ومسائل انسان معاصر دارد. نگاهی به لیست آثار برگزیده این سیگنال را به پژوهشگران منتقل می کند، گویا آثاری که به مسائل انسانهای قرون گذشته مرتبط است دارای اهمیت بیشتری هستند!!! 📚به عنوان نمونه اخباری گری چندین قرن است که از صحنه فکری جهان اسلام برچیده شده و چه ضرورتی دارد که کتاب سال جمهوری اسلامی به تصحیح «الفواید المکیّه» و«تقاسیم الافلاک هیئت بطلمیوس» بپردازد؟ اخباری گری چه جایگاهی در آرایش فعّالان جهان اسلام امروز دارد تا تصحیح آن حایز جایزه کتاب سال شود؟ امروزه تصحیح کتابی با موضوع هیئت بطلمیوسی چه گِره ای را از دانش نجوم و تصاویر تلسکوب هابل برمی دارد؟ مگر قرار نیست که علوم انسانی همراهانی قوی برای علوم وتکنولوژی جدید باشد؟ آیا با معرفی این کتابها، سیگنالهای گذشته گرایی به انتخاب موضوعات جدید پژوهشی به پژوهشگران و دانشجویان نمی دهیم؟ البته بحث احیاء تراث است و قصدنداریم به میراث گذشته خود چوب حراج بزنیم وآنها را از حیّزانتفاع بیاندازیم، ولی علوم انسانی را هم نباید در محدوده مباحث گذشته محصور کنیم واحیای تراث لاینفع را بازسازی کنیم. در زمانه ای که جایزه ملک فیصل در عربستان به احیای تراث اسلامی در فلسطین واندلس تمرکز دارد، چه ضرورتی برای احیای چنین پژوهشهایی است؟ 📚اگر فلسفه رئیس العلوم است و علوم انسانی؛ دانشی پایه برای سایر علوم، این آثار برگزیده چه پیامهایی برای سایر علوم وتکنولوژی وحیات بشری دارند؟ چه اشکالی دارد که بخش عمده ای از پژوهش های علوم انسانی به مسائل روز انسان معاصر و دغدغه های او بپردازد وکتابهای مفیدی که کم هم نیستند، معرفی شوند تا در پرتو جایزه کتاب سال؛ دغدغه های مهمتر انسان معاصر بهتر معرفی و علوم انسانی کاربردی را ترویج کنیم. . 📚 هر چند در حوزه کتابهای داخلی نمی توان انتظار راهبری و سیاستگزاری به آثار علمی داد؛ ولی در حوزه کتابهای خارجی و اندیشوران صاحب ایده فعّال در جهان امروز می توان نقش تعیین خط مشی برای کتاب سال بین الملل ایجاد کرد. با توجه به عدم آشنایی جامعه ایرانی از اندیشوران، آثار وتفکرات رایج و کاربردی در جهان اسلام، می توان با معرفی چندین کتاب خوب و دارای ایده در بخش جوایزجهانی، آنها را معرفی و ضمن آشنایی با این آثار زمینه ترجمه، نقد وبررسی آنها در پایان نامه ها ومقالات علمی را فراهم کرد. پرداختن به این ایده باید در صدر امور بخش کتب خارجی کتاب سال جمهوری اسلامی قرار بگیرد. 📚آیا قابل قبول است که چندین دهه بعد از درخشش محمدابوزهره، خورشید احمد، مالک بن نبی، هشام جعیط، جودت سعید و... در کشورهایشان، پژوهشگران ایرانی با آنها آشناشوند و با فاصله زیاد، تفکرات آنها را پایش و ارزیابی کنیم؟ بنظر می رسد جایزه کتاب سال و بخش بین الملل وجهان اسلام آن می تواند این خلاء را پر کند و نهادی دیگر جز جایزه کتاب سال به خوبی از عهده این مسئولیت بر نمی آید. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/eihqbe 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 جماعه التبلیغ؛ سفرهای تبلیغی جهانی با پای پیاده از قارّه سیاه(جبل الطارق)تا قارّه سبز(بارسلون) 🔹در حالی که بخشی از مردم، سفرهایی برای دیدوبازدید، تمدید اعصاب و تفریح دارند؛ طیف هایی از اسلام سلفی شاخه تبلیغی جماعت هند، سفر هایی ساده برای تبلیغ و احیای کلمه اللّه به اقصی نقاط جهان دارند. 💠آنها در جهان عرب، در راه جذب جوانانی هستند که دلزده از سیاست و ناامید از اسلام سیاسی به دلیل شکست های پی در پی نسخه های اخوان المسلمین هستند. 🔷جماعه التبلیغ در جهان غرب جوانانی را جذب می کنند که از سبک زندگی مادی گریزان و فطرت خداجویشان آنان را از نسخه های غربی خسته کرده است. 💠 آنان در قارّه اروپا و آمریکا با طرح اسلام معنوی و عاری از خرافات صوفیانه، اسلام دور از چهره خشک وهابیّت را تبلیغ می کنند. 🔹جماعه التبلیغ در قارّه آفریقا، با کمک های مالی، مردمی و تبلیغ چهره به چهره آئین خود را تبلیغ می کنند. ✍️ساده لوحانه است که تنها علّت نفوذ سلفیت درجهان امروز را در دلارهای عربستان و مساجد باشکوه وهابیت منحصر بدانیم و از پتاسیل سفرهای بی آلایش تبلیغی جماعت ها غافل شویم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
❇️ نگاه متفاوت «داریوش شایگان» به آیندهٔ جهان اسلام در قرن جدید ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 💠 دوّم فروردین ماه مصادف با چهارمین سالگرد درگذشت داریوش شایگان فیلسوف، هندپژوه و روشنفکر ایرانی است. گزافه نیست اگر ادعا کنیم که در میان متفکران ایرانی، اندیشوری همانند «داریوش شایگان» متعمّق درموضوع رابطه مدرنیته وسنت نشده است. شاید این مسئله محوری ترین دغدغه‌ او در طی پنجاه سال گذشته بوده است. 🔷 آینده جهان اسلام در قالب تئوری «آمیزش افق‌ها» و کتابی با همین عنوان از وی گنجانده شده است. شایگان درست برخلاف نظریه برخورد تمدنها هانتیگنتون، معتقد بودکه«در دوران آینده، جهانی شدن دیگر معنایی ندارد و برخورد تمدّن‌ها به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد. به دلیل اینکه در آینده هیچ تمدّن خالص و ناب روی کره زمین باقی نخواهدماند.» 💠 شایگان - که تجارب معنوی فراوانی از همنشینی با علامه طباطبایی کسب کرده بود - درباره آینده جهان اسلام می نویسد: همه ما درمرحله آمیزش تمدنی به سر می بریم وتمدن در دنیای آینده محصول مشترک وثمره پیوند جهان اسلام و سایر تمدنهاست. او می نویسد: «همه ما در افق یک تمدن جهانی قرارگرفته ایم و در این مسیر شرقی و غربی، چینی، ژاپنی، ایرانی، عرب یا فرانسوی ومسلمان یکسان هستند.» 🔹 شایگان علّه العلل انزجار جهان اسلام از غرب را، ناشی از «شکست تاریخی جهان اسلام» از دنیای غرب معرفی می کند و می نویسد: «هنگامی که به پرسش از علّت انزجار جهان اسلام از غرب مواجه می شویم، به این نکته برخورد می کنیم که اگر پارامتر مواجه جهان اسلام با استعمار را نادیده بگیریم، علّت اصلی این نفرت کنونی را باید در شکست تلخ تاریخی جهان اسلام جست وجو کرد. احساس حقارت همه جانبه در جهان اسلام و موفقیت غرورآمیزی که غرب بدان نایل شده است؛ ریشه در این نفرت دارد. 💠 مؤلف کتاب آسیا در برابر غرب بر آن بود که در نهایت سرنوشت هویتی جهان اسلام با سه هویت بومی، هویت اسلامی و هویت مدرن اروپایی آمیزش خواهد کرد و همه اینها به شهروندان جهان اسلام احساس تکامل شخصیت می‌بخشد و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و ما با یک ایرانیِ مسلمانِ مدرن رو به رو خواهیم بود 📸داریوش شایگان یکی از همراهان اصلی هانری کُربَن، در جلسات شیعه شناسی با علامه طباطبایی بود که در تصویر پیوست نفر دوم از سمت راست نشسته است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/u7xa1c 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️عربستان روی خط باستان گرایی افراطی 🇸🇦 در چندسال اخیر، زمزمه هایی از پیوند باستان گرایی افراطی با سکولاریسم در سیاست های فرهنگی عربستان به گوش می رسد. 🇸🇦 تفاوت مهم ناسیونالیسم افراطی در عربستان، با سایر کشورهای جهان اسلام در مهد اسلام بودن این کشور و وجود نصوص معتبر وحیانی و گزارشات معتبر تاریخی از فرهنگ جاهلی این سرزمین، در دوران پیش از اسلام است. 🇸🇦 نقطه حساس این جریان فرهنگی، در ماه مبارک رمضان و سخنان جنجالی بن سلمان در مواجه با سنت های حدیثی و عدم پذیرش آنها بود. yun.ir/18nu22 🇸🇦 حذف عبارت لااله الا اللّه از پرچم، تغییر نماد عربستان به اِلِمانهای بومی در همین راستا اتفاق افتاد. 🇸🇦 در آخرین حلقه این سیاست فرهنگی، در چند روز گذشته مرزوق بن تنباک مؤلف کتاب «لوأد عند العرب بين الوهم والحقيقه» ادعا کرد که زنده به گور کردن دختران از نظر تاریخی اثبات نشده است و از افسانه های مورخان است!!! این کتاب هجده سال پیش منتشر شد و تنباک مفاد آن را تا امروز به صورت علنی مطرح نکرده بود وابتداً در مجامع خصوصی و بعدها در جلسات دانشگاهی آن را ترویج می کرد، تا اینکه روز گذشته به صورت علنی آن را عمومی کرد. 🇸🇦 امروزه این ادعا و ادعاهای مشابه دیگر در عربستان همگام با سیاست های آرام فرهنگی عربستان در حال ترویج است و غایت آن اعادهٔ حیثیت قوم عرب به دوران پیش از اسلام است. تقریبا عربستان آخرین کشوری است که به کاروان ناسیونالیسم افراطی رسیده است. 🇸🇦 هرچند مورخان بر آنند که سنت جاهلانه زنده به گور کردن دختران فراگیر نبوده و در صورت شیوع گسترده آن، نسل عرب جزیره العرب کاملا از بین می‌رفت؛ ولی اینکه فردی با زبان رد و لحن انکار گزارشات موثق تاریخی و قرآنی را افسانه بداند؛ همان شیوه نخ نمای سیاسی ناسیونالیست‌های ترک، فارس و کرد است. 🇸🇦باید منتظر بود و رصد کرد که ناسیونالیست‌های عربستان تا چه مرحله ای به تفوّق عربیت بر اسلام خواهند رسید و واکنش علمای سلفی در این موضوع جنجالی چه خواهدبود. ✍مدیریت سایت و کانال تلگرامی علمی تخصصی مُسْلِمْنا، بررسی انتقادی این کتاب را به تاریخ و قرآن پژوهان پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu