مسلمنا | muslimnair
⚡️شبکه های ماهواره ای MBC عربستان و شعائر عراق در بیانیه ای اعلام کردند که بنابر درخواست شورای رسانه و ارتباطات عراق پخش هرگونه سریال تاریخی با محتوای جنجالی را از فهرست برنامه های ماه رمضان خود خارج کرده اند.
🔹بر همین اساس پخش دو سریال «معاویه» تولید شبکه MBC و «شجاعه ابولولوه» تولید شبکه شعائر (تیار الشیرازی) از فهرست برنامه های این دو شبکه خارج شدند.
🔹این اقدام گامی مهم در جهت تحکیم مناسبات مقتدی صدر و ریاض و پرهیز از ظهور قرائت های فرقه گرایانه در داخل عراق خواهد بود.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #عراق #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان #فیلم_شجاعه_ابولولوه
@Middleeastdeadend
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا | muslimnair
⚡️مقتدی صدر: تفرقه انگیزی نکنید؛ چون نه «ابولولو» نماینده شیعیان است و نه «معاویه» هویت اهل سنت است.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹صدر در پاسخ به سؤالی که گروهی از جوانان عراقی درباره این دو اثر از وی کردند، گفت: هر دو اثر دروغ و فتنهانگیز است این از اخلاق شیعه امامیه نیست که خطا و گناهی را با خطا و اشتباهی مشابه پاسخ دهد.
💠 وی افزود: معاویه نماینده اهل تسنن نیست؛ همانگونه که ابولؤلؤ مظهر شیعیان نیست و بنابراین پخش هر دو سریال باید ممنوع باشد.
🔹مقتدی صدر هفته گذشته در واکنش به برنامه عربستان برای پخش سریالی ضدشیعی در حساب توییتری خود نوشته است: «اکثر مردم روش روشن من علیه فرقهگرایی و پایبندیام به وحدت صفوف اسلامی با همه طوایف آن را میدانند تا جایی که این روش من باعث سوء ظن برخی از پیروان مذهب جعفری نسبت به من شده است اما من با خودم عهد بستهام که تا زنده هستم راه آبا و اجدادم را در رد طایفهگرایی دنبال کنم.»
💠 صدر افزود: «اما این به معنای قبول برابری بین علی بن ابیطالب(ع) و معاویه نیست چون تاریخ برای همه طوایف اسلامی ثابت کرده است که معاویه از خلیفه رسول الله خارج شد و نسبت به هتاکی آن حضرت دستور داد و صحابه مخالف خود را کشت پس چگونه بین آل رسول و آل ابی سفیان برابری باشد؟»
🔹صدر نوشته است: «ایجاد برابری و نزدیکی بین آن دو در سریالی که تاریخ را جعل میکند، ظلم و اجحاف است اما به خدا قسم اگر این سریال به شخصیت دیگری میپرداخت که با آل ابی سفیان و آل امیه ارتباطی نداشت، کلمهای بر زبان نمیآوردم.»
💠 رهبر جریان صدر در پایان نیز تأکید کرده است: «به خدا قسم معاویه نماینده اهل سنت نیست اما علی(ع) هم برای سنیها و هم شیعههاست. آیا از خداوند نمیترسید؟»
🔹وی هر دو سریال را باعث ایجاد فتنه دانسته و اعلام کرده که نباید یک کار اشتباه را با کار اشتباهی دیگر پاسخ داد.
✍ پانوشت:
بر اساس منابع موثق تاریخی در ۲۶ ذی الحجه سال ۲۳ هجری قمری خلیفه دوم به دست غلامی ایرانیتبار معروف به «ابولؤلؤ» به قتل رسید. جزئیات این حادثه بر اثر گذشت زمان و به انگیزههای گوناگون دچار تغییرات فراوانی شده است. به همین جهت میان مورخان دربارۀ انگیزۀ قتل، مذهب قاتل، زادگاه، سرانجام و محل دفن وی اختلاف نظرهایی به چشم میخورد. برای مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات موثق در مورد ابولؤلؤ به کتاب «کاشان در مسیر تشیع» نوشته حجه الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی صادقی کاشانی مراجعه کنید.
🌐 منبع:
https://alghadpress.com/20102--.html
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #عراق #مقتدی_صدر #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان #فیلم_شجاعه_ابولولوه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)t
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا | muslimnair
⚡️ انتخاب مجدد دکتر عادل علی الله به عنوان مراقب کل اخوان المسلمین در سودان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸تتقدم جماعة "الإخوان المسلمون" بخالص التهنئة إلى الأخ الدكتور «عادل على الله» بإعادة انتخابه مراقبا عاما لجماعة الإخوان في السودان من قبل مجلس شورى الجماعة في القطر السوداني لفترة ثانية.
سائلين الله تعالى له العون والسداد في أداء مهمته، وأن يكلل جهوده وجهود إخوانه جميعا بالتوفيق والنجاح، في ظل التحديات التي يمر بها السودان الشقيق. وأن يتقبل الله سبحانه وتعالى جهودهم، وجهود المخلصين من أبناء السودان لإخراج السودان من محنته، إنه ولي ذلك والقادر عليه.
والله أكبر ولله الحمد
د. محيي الدين الزايط
القائم بتسيير أعمال المرشد العام بجماعة الإخوان المسلمين
الأحد ٥ من شعبان ١٤٤٤ هـ؛ الموافق 26 فبراير 2023 م
✍ پانوشت:
🔹در مورد رابطه مرشد عام اخوان (در مصر) و مراقب کل اخوان (خارج از مصر) نکات ذیل قابل توجه است:
✅ یکم: مرشد عام به کسی می گویند که اخوانی ها بدون اجبار از وی پیروی می کنند و رهبر تشکیلاتی اخوان المسلمین است. اخوانی ها برای عضویت در اخوان هزینه پرداخت می کنند و جذب شدن در اخوان رایگان نیست. به رهبر تشکیلاتی اخوان در خارج از مصر «مراقب کل در فارسی یا مراقب عام در عربی» گفته می شود و مرشد عام اصطلاحی مخصوص مصر است. مراقب کل به طور مستقل و خودگردان اقدام به اداره تشکیلات اخوان خارج مصر می پردازد و گزارش سالیانه به مرشد عام می دهد.
✅ دوم: مُرشد عام بر اساس تصمیم مشورتی«مکتب الارشاد» بالاترین نهاد تصمیم گیر در اِخوان انتخاب و انتصاب می شود. مراقب کل نیز بر اساس تصمیم نهاد مشورتی اخوان در هر کشور به این سمت منصوب می شود
✅ سوم: بعد از حسن البناء همیشه اخوان در کنار مرشد عام، یک رهبر معنوی هم داشته است. سید قطب، محمد غزالی و یوسف قرضاوی از این سنخ بودند. درحال حاضر رهبر معنوی اخوان به طور رسمی تعیین نشده و گمانه زنی هایی در مورد جانشین قرضاوی انجام شده است.
https://t.me/muslimnair/1397
✅ سوم: شرط داشتن تحصیلات عالیه دینی و حفظ ظواهر اسلامی در مرشد عام و مراقب کل اهمّیّت چندانی ندارد. به طور کلی بعد از قرابت و پیوند اخوان با نوسلفی گری، آنها به سمت ظواهر شرعی نزدیک شدند.
مهمترین دغدغه اخوان المسلمین «اصلاح اجتماعی جهان اسلام» بود و پس از نفوذ سلفیه در اخوان و تاثیرگذاری در آنان به ترتیب بحث های اعتقادی و التزام به حفظ شعائر در اخوان پر رنگ شد. تا جایی که التزام به پوشیدن روبند در زنان اخوانی و حفظ ریش در رهبران و توده اخوان بسیار جدی تلقی شد.
ندوی عالم هندی (متوفی۱۹۹۹میلادی) بعد از دیدار از مصر و فعالیت های اخوان - پیش از نفوذ جدی سلفیه در اخوان - با تعجب می گفت: عجیب ترین چیزی که در مصر دیدم این است که با چشم خودم دیدم که عالمان بزرگی در اخوان مشغول فعالیت هستند که ریش خود را می تراشند!!!
✅ چهارم: در شرایط فعلی «محیی الدین زایط» به عنوان مرشد عام معرفی شده است. او اخیرا قایم مقام محمد بدیع که در زندان است معرفی شده است.
منبع:
(۱). ابوالحسن ندوی، نشر احسان، نوشته یوسف قرضاوی
(۲). جمعیت اخوان المسلمین، دانشگاه ادیان و مذاهب با حواشی مرحوم آیت اللّه خسروشاهی(ره)
🏷 #مصر #سودان #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #مراقب_عام
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📂 پرونده گونه شناسی اسلام سیاسی در جهان اسلام(۱)
💠 آشنایی با مدل های سیاسی اخوان المسلمین
✍به قلم: مهدی زندی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در علم سیاست، مدتها هدف اندیشمندان این بودهاست که بتوانند سیاست را طبقهبندی و تیپشناسی کنند و مدل های حاکم بر جامعه ها را دسته بندی کنند. اجمالا اشکال بسیاری برای ساختار حکومت در جامعه بشری تعریف شده است. مدل هایی مانند اریستوکراسی، الیگارشی، تئوکراسی، جمهوری، دموکراسی سوسیال، دموکراسی لیبرال، سلطنتی، مردمسالاری و غیره. مدل های سیاسی در جهان اسلام نیز برخی مبتنی بر واقعیتهای (به زعم موسسان آن) عرفی [۱] است و برخی مبتنی بر فقه سیاسی است.
🔸 آنچه بر گرایش های غیر دینی و سکولار استوار است؛ از حوزه بررسی این نوشتار خارج است. براین اساس و با یک تقسیم ثنایی سیستم های سیاسی به دو دسته تقسیم می شود؛
1⃣ مدل سیاسی متخذ از فقه سیاسی:
2⃣ مدل سیاسی غیر متخذ از فقه سیاسی:
✳️ در بخش اول در بین اهل سنت برداشت های متفاوتی از فقه سیاسی وجود دارد. [۲] مثلاً فقه سیاسی سنتی در اهل سنت به دنبال نظام سازی نیست و تلاش میکند خود را در بستر عرضه سئوال و کشف پاسخ محدود کند.
❇️ در مقابل، طرفداران فقه سیاسی در رویکردی مدرن تلاش دارند با ساخت و ارائه مدل های سیاسی و سپس حاکم کردن نظریه خویش، خود را در بین نظریه پردازان سیاسی به الگویی موفق تبدیل کنند.
🔹در بین طرفداران اندیشه فقه سیاسی مدرن نیز، تفاوت های رویکردی بسیاری دیده می شود. به رغم ارجاع مشترک قرائت اسلام سیاسی به یک منبع دینی، در عمل بروندادهای اجتماعی و فرهنگی نسبتاً متفاوتی در قبال نوع مواجهه با جهانی شدن، مدرنیته، سکولاریزم، نظم نوین جهانی، آمریکاگرایی، اروپامحوری، غرب ستیزی و... داشته و دارند. مثلا فقه سیاسی اندیشمندان اخوانی درصدد نظام سازی هستند. [۳] هر چند بروز و ظهور آن مثلاً در مدل ترکیه با مدل سوری آن و یا مدل مصری آن متفاوت است.[۴]
بر این اساس می توان برای اندیشه سیاسی اخوانی چندین مدل تصور کرد.
🔸مدل حسن البناء؛ نظام تعاملی و حزبی
🔹مدل سید قطب؛ نظام انقلابی ( قرآنی)
🔸مدل ترکیه؛ نظام لیبرالیستی (عرفی)
🔹مدل اخوان سوریه؛ نظام سوسیالیستی (اسلامی)
🔸مدل اخوان خلیج فارس؛ نظام فقه سنتی
❇️ هر کدام از این مدل ها دارای جهت گیری ها خاصی نسبت به شاخصه های فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در جامعه هستند و برای شکل دادن به جامعه روش های متفاوتی را مد نظر قرار می دهند.
❇️ بر این اساس مدل اخوان در «سوریه» سعی در توزیع یکسان ثروت در جامعه دارد؛ ولی مدل «ترکیه» بر آزادی سرمایه داری تأکید می کند. در مدل «مصری» سید قطب راه حل کسب قدرت تلاش انقلابی است؛ ولی در راهکار «ترکیه» حتی عبور از مهم ترین خطوط قرمز دینی و برای رسیدن به هدف در آینده مجاز است. این تفاوت ها در اخوان قابل دقت، بررسی و رهگیری است.
📚 منابع:
(۱). در جامعه فکری برای سکولار تعابیری مانند عرفی استفاده می شود؛ دقیقا سکولاریسم از تعریف خود به عرفیگری، تلاش دارد تا دین را در مقابل فهم عرفی که فهمی عقلگرایانه است، قرار دهد. در حالی که دین در تساوی کامل با معروف است. چرا که معروف متکی بر رفتار فطری است و هر رفتار عرفی و مقبول در عموم مردم جامعه نیز از فطرت سرچشمه می گیرد مگر این که آن فطرت دچار پرده های غفلت شود و غیر معروف را منکر بپندارد.
(۲). فراتی، عبدالوهاب 1394، درآمدی بردو رویکرد متفاوت اسلام فرهنگی، مدنی و سلفی
(۳). واعظی، محمود. سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ،تهران:مجمع تشخیص مصلحت نظام،مرکز تحقیقات استراتژیک،ص226-225، 1381.
(۴). صالحی، حمید، بیداری اسلامی و تکوین نظم نوین منطقهای در خاورمیانه، فصلنامه راهبردی، سال پانزدهم، شماره اول، بهار، شماره مسلسل ۵۵، ۱۳۹۱.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #مهدی_زندی #ترکیه #مصر #سوریه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا | muslimnair
⚡️ حرکه النهضه تونس، جنبشی در برزخ بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار (اسلام بین الاسلامین) ✍️به قلم: س
🎥 مستند «دست های پنهان در تونس»
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔖 معرفی مستند:
🔸 شبکه تلوزیونی الجزیره اخیرا با پخش مستند «دستهای پنهان در تونس» به بررسی سیر وضعیت اسلام سیاسی و دست و پنجه نرم کردن آنان با سردمداران اسلام سکولار با بازیگری «قیس سعید» و کودتای سفید او پرداخته است.
🔹فعالان جهان اسلام جرئت و شجاعت الجزیره در پخش این سریال در شرایط امروز سفر نخست وزیر قطر به تونس و دیدار با قیس سعید را نماد بالای ریسک پذیری این شبکه خوانده اند.
🔸 تصویری بدون رتوش از شرایط ناآرامی های تونس و نتایج سرد انتخابات و واکنش های احزاب و مردم سبب شده است تا دیدن این مستند بسیار جذاب شود.
🔹بررسی واکنش های «حرکه النهضه» و راشد الغنوشی و تحلیل ریشه های نبرد اسلام گرایان با سکولارها با انتشار برخی اسناد محرمانه، ناگفته های بسیاری از تحولات تونس پسااسلامگرایی را ترسیم نموده است.
🖇 برای مشاهده این ویدیو به همراه فیلتر شکن به آدرس ذیل مراجعه کنید:
🎥m.youtube.com
https://m.youtube.com/watch?v=eBbMkj_Fyxo
🏷 #اسلام_سیاسی #حرکه_النهضه #راشد_الغنوشی #تونس #الجزیره
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا | muslimnair
⚡️درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹دکتر سیدجواد طباطبایی، فیلسوف، روشنفکر و صاحبنظر در فلسفه ایرانی، سیاست وتاریخ، دیشب در آستانه هفتاد و هفت سالگی در بیمارستانی در لسآنجلس ایالت متحده درگذشت.
🔸 طباطبایی، عضو پیشین هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. ایده شاخص طباطبایی نظریه «ایرانشهر فرهنگی» است که بر آن بود در سابقه تاریخ ایران، عنصر سیاست ایران باستان تعیین کننده ترین بازیگر در ارائه نسخه اسلام سیاسی است.
💠 طباطبایی در رساله ایرانشهر هر گونه برداشت سیاسی از وحی و متن مقدس را انکار و تحرکات سیاسی مسلمانان در ایران پسااسلام را تداوم تنیدگی سیاست و دیانت در دوران ایران باستان بویژه ساسانیان و ادیان ایران باستان می داند.
🔹 نویسنده کتاب «تأملی درباره تاریخ ایران» اسلام سیاسی را یک برداشت بی مفهوم و مرده خطاب و در دوران بهار عربی ادعا کرد که در دو قطبی پس از جنگ سرد، اسلام گرایان با پیوند با چپگرایان مارکسیست سعی در مطرح نمودن خود در این فضای سیاسی نمودند.
✍ پیشنهاد پژوهش:
با توجه به نظم فکری و ارایه نظریه منسجم از کنش سیاست در سپهر ایران توسط طباطبایی، پیشنهاد معرفی، بررسی، تحلیل و نقد آرای وی در قالب محصولات دانشجویی را به طلاب محترم و دانشجویان مورد تأکید قرار می دهیم.
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #سید_جواد_طباطبایی #پیشنهاد_پژوهش
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا | muslimnair
⚡️درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام ➣ https://eitaa.com/m
⚡️ان حیات العلم بالنقد و الرد
💠 سید جواد طباطبایی تئوریسین مرگ اسلام سیاسی یا مرگ اندیشه اسلامی؟؟
🔹به پیوست بازخورد نظر یکی از مخاطبان کانال در مورد انتشار خبر درگذشت دکتر طباطبایی تقدیم می شود. دیدگاه نگارنده صرفا برای تضارب آرا منتشر شده است و انتشار آن به معنای تأیید و رد نظرات ذیل نیست.
📩 سلام علیکم جناب استاد دکتر فرمانیان. وقت عالی بخیر. ضمن تشکر از زحمات و مجاهدتهای علمی و فرهنگی مؤثر حضرتعالی.
🔸 تعبیر خبر کانال مسلمنا که دکتر طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی هستند دقیق نیست. بلکه طباطبایی هم پیگیر مرگ اسلام سیاسی و هم معتقد به موت اندیشه اسلامی بود. ایشان اگر ضد اسلام سیاسی موضع میگرفت به دلیل این است که آن را دست و پا زدن برای حفظ اسلام میداند و از نظر ایشان اسلام گرایی قرنهاست که مرده است.(مصاحبه با نشریه فرانسوی لیبرالیسیون پیوست شده است)
🔹در واقع میشود گفت که نظر ایشان را در هیچ کدام از اسلامهای مد نظر کانال شما نمیگنجند؛ گرچه گاهی به اسلام سکولار و گاهی به اسلام سنتی صوفی روی میآورد؛ اما گاهی هم در مورد مرگ اسلام به عنوان یک اندیشه سخن میگوید.
🔸وی صریحا می گوید: «... در غرب، رنسانس ظهور کرد. تولد دوباره چیزی که در حال مرگ بود. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد و چیزی که در حال مرگ بود، چهار الی پنج قرن است که از زوال آن میگذرد. کسانی که میخواهند به اسلام جان دوباره ببخشند، هدف غیر ممکنی را دنبال میکنند، آنها میخواهند مردهای را زنده کنند.» مصاحبه ایشان با خبرنگار فرانسوی در سال۲۰۰۱.
🔹نکته اینکه تعبیر ۴ الی ۵ قرن در این مصاحبه دقیقا زمانی است که شما در کتاب «جریان فکری جهان اسلام» نوشته اید که اسلام سیاسی بروز و ظهور نکرده است.
🔸او همچنین به نقد اسلام سنتی ملتزم بود و می گفت: «... در سمینارهایی که در طول ترم دربارهی اسلام سنتی در دانشگاه برگزار میشود، درسهایی دربارهی طریقهی وارد و خارج شدن از دستشویی به دانشجویان تدریس میشود، در حالیکه حتی مشکلات اساسی کشور مطرح نمیشود. این اسلام، بدون شک دربارهی دنیای مدرن صحبت نمیکند. از آنجایی که با این تدریس موفق به گفتگو با دنیای اسلام نمیشویم، چه باید کرد؟ دانشجویان الهیات فوکو، دریدا و غیره را میخوانند. در شهر مذهبی قم، دانشجویان مذهبی بسیار به افکار دریدا و فوکو علاقه نشان میدهند.» او انقلاب اسلامی ایران را نیز تلاشی برای روز آمدن کردن اسلام سنتی میداند؛ که البته معتقد است این تلاش به دلیل ذات اسلام سنتی اساسا غیر ممکن بود و باعث صدماتی به مردم ایران شده است.
🔹به پیوست لینک مصاحبه را تقدیم می کنم. البته عنوان خبر «اسلام سیاسی» است؛ اما وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم نقدش به اسلامگرایی است و عدم انطباق اسلام ( تمام قرائتها) با مدرنیته را عامل انحطاط جوامع اسلامی میداند... اتفاقا اگر نقدی به اسلام سیاسی و خصوصا انقلاب اسلامی دارد؛ از باب این است که معتقد است چنین انقلابی گرچه هدفش روبه جلو بود؛ اما نتیجهای که محقق شد دست و پا زدن برای احیای اسلام سنتی بود. در همین مصاحبه نقلی از سهروردی میآورد که میگوید: «اگر خدا بخواهد میتواند پیامبری بیاورد» سپس طباطبایی می گوید: البته ما چنین چیزی را به عنوان یک مسلمان نمی پذیریم و پیامبر ما در نگاه اسلام پیامبر آخرین است. یا جای دیگر میگوید سهرودی گفت: «قرآن را چنان بخوانید که گویی فقط برای شما نازل شده است» (طعنه به اینکه اسلام سنتی چنین اجازهای را نمی دهد و اسلام سنتی، در انحصار حاکمیت روحانیت است).
✍ رضا کشاورز سیاهپوش
🌐لینک مصاحبه در نشریه فرانسوی لیبراسیون
https://www.liberation.fr/planete/2001/10/27/javad-tabatabai-l-islam-politique-est-voue-a-l-echec_382158/
مسلمنا | muslimnair
⚡️بازخوانی ایده ایرانشهری: تأملی در مبانی اندیشههای سید جواد طباطبایی، نوشته سید جواد میری، انتشارات نقد فرهنگ.
https://t.me/seyedjavadmiri
📚 جدیدترین اثر سید جواد میری با عنوان ایده ایرانشهری به تازگی منتشر شده است. این کتاب دارای شش فصل و یک پیشگفتار است. در فصل اول میری به مسئله ابن خلدون و علوم اجتماعی در روایت طباطبایی پرداخته است؛ در فصل دوم مسئله تداوم فرهنگی ایران در روایت طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ در فصل سوم میری مفهوم زوال سیاسی در روایت طباطبایی را مورد بازخوانی قرار داده است؛ در فصل چهارم مفهوم "دلِ ایرانشهر" در روایت طباطبایی مورد نقد بنیادین قرار گرفته است؛ در فصل پنجم میری رویکرد طباطبایی در اسلام شناسی را مورد بازخوانی قرار داده است؛ در فصل ششم ایده دانشگاه ایرانشهری در روایت طباطبایی مورد نقد جدی قرار گرفته است.
📚 در این کتاب سید جواد میری تلاش کرده است تا معضلات «سنت باستانگرایی ناسیونالیسمی فارسی گرا» را مورد نقد جدی قرار دهد و در پیشگفتار به این نکته اشاره شده است که چرا در «قوس نزول اسلامگرایی» ما شاهد «قوس صعود ناسیونالیسم باستانگرا» هستیم و در بستر قوس صعودی ناسیونالیسم رادیکال خوانش گفتمان سید جواد طباطبایی اهمیت ویژه ای دارد ولی این اهمیت از این منظر نیست که در آن "ماواء" کنیم بلکه فرا گیریم که چگونه از آن "عبور" کنیم.
📚 در این دفتر مؤلف بر این بوده است که با رویکرد تحلیل متون دست اول فهمی از ایرانشهری و گفتمانی که دکتر سید جواد طباطبایی در باب ایران و زبان و ملیت و مفهوم ملی و اسلام و اسلامشناسی برساخته است را مورد بازخوانی انتقادی قرار دهد.
📚 طباطبایی، آخرین نماینده کلاسیک اندیشه باستان گرا در باب هستی سیاسی ایران است. او از تمامی منابع و ذخایر تمدنی ایران استفاده میکند تا تکثر فرهنگی و تنوع زبانی در ایران را به لحاظ مفهومی سرکوب کند.
📚 در این گفتمان شاهد قوس نزول اسلام گرایی و قوس صعود ناسیونالیسم رادیکال هستیم. گفتمان سید جواد طباطبایی میتواند قوس صعود ناسیونالیسم رادیکال در ایران را به شدت تقویت کند.
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #اسلام_روشنفکری #سید_جواد_طباطبایی #معرفی_کتاب #سیدجواد_میری
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J