eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
288 ویدیو
48 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، ریاست پژوهشکده ادیان و مذاهب، رئیس دانشکده مطالعات ملل ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️موضع سلبی سناتور آمریکایی نسبت به اِخوان و پاسخ به چرایی آن ✍ به قلم: رضا پور علی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔹تلاش سناتور آمریکایی برای درج نام " سازمان اخوان المسلمین" در لیست گروه های تروریستی، از اخبار مهم روزهای اخیر بود. سناتور "تِد کروز" عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در نوامبر ٢٠٢١م، پیش نویس قانونی را به کنگره ارائه داد که در آن از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته شده بود، از اختیارات قانونی خود برای درج نام " سازمان اخوان المسلمین" در لیست گروه های تروریستی استفاده کند. 🔶به نظر می رسد " نظریه پیوستگی" جیمز روزنا، بهترین چارچوب نظری برای پاسخ به چرایی اصرار سناتور آمریکایی بر درج نام " سازمان اخوان المسلمین" در فهرست گروه های تروریستی باشد.بر اساس این نظریه سیاست خارجی کشورها، برآیند پنج عامل فرد، نقش، حکومت، جامعه و نظام بین الملل دانسته شده است. 🔷 امروزه آمریکایی ها در روش و شیوه تقابل، خود گرفتار اختلاف نظر شدند، که همانطور که قبلا نیز اشاره شد، منشأ این اختلاف را باید در دَوران و چرخش اخوان میان اسلام سکولار و اسلام سیاسی جست و جو کرد. 🔹عدّه ای از دور میزنشینان سیاست خارجی آمریکا به دنبال هدایت اخوان به سمت سکولاریسم و کثرت گرایی و در نتیجه جداسازی اهداف اصلاحات مذهبی اِخوانیون از اهداف نوسازی و توسعه بودند. چرا که اعتقاد داشتند تعامل با اخوان را می توان به عنوان یک الگو برجسته کرد و در نتیجه از جذابیت و مشروعیت اسلام سیاسی کاست. 🔹در مقابل عدّه ای دیگر، گرایش اخوان به اسلام سیاسی را پرنگ تر از گرایش این سازمان به اسلام سکولار و همراه با غرب می دیدند و در نتیجه از تقابل نرم با این سازمان استقبال نمی کردند. 🔹 تد کروز و همفکران جمهوری خواه وی در گروه دوم قرار دارند. ایشان بر این باورند که مقابله نرم با سازمان اخوان المسلمین راه به جایی نخواهد برد و در نتیجه با تکیه بر قدرت سخت و هم نوا با همپیمانان آمریکا در جهان عرب، نظیر مصر، عربستان و امارات، باید نام اخوان المسلمین را در لیست گروه­های تروریستی قرار داد و با ایجاد برخی محدودیت­ها برای این سازمان از فعالیت­های آن جلوگیری کرد تا ریشه اسلام سیاسی خشکانده شود. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/kq9p65 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚖به بهانه انتشارحکم قطعی اعدام «محمود عزت» مرشد عام اخوان المسلمین ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷روزهای اخیر و در تلخ ترین دوران از عمر نودوهفت ساله اِخوان المسلمین، خبر تأیید اعدام «محمود عزت» در زندان دیکتاتور مصر توسط عالی ترین مقام قضایی مصر منتشر شد و آخرین شلیک بر پیکرِ اخوانیونِ در بند نواخته شد. به همین مناسبت در یادداشت ذیل نقبی به نقش محمود عزت در تنگناهای اخوانیون در سالهای اخیر خواهیم داشت. 🔷 محمود عزت «نهمین مرشد عام اخوان المسلمین» هفتادوهفت ساله واستاد برجسته دانشکده پزشکی الزقاقیق قاهره است. در بیست و یک سالگی به جرم مشارکت در پرونده پرسروصدای شرکت رایانه ای«سلسبیل» محکوم به ده سال حبس شد. 💠 نقش محمود عزت در طراحی و سازماندهی دولت در سایه؛ جهت خنثی سازی فعالیت های دولت مستقر از طریق نفوذ اخوانیون در ارتش و بدنه دولت بی بدیل بود.پرونده جنجالی سلسبیل به خوبی نشان می داد که دیسکت هایی در دفتر این شرکت وجود داشت که حاکی از آن بود که اخوانیون برنامه دقیق و منسجمی برای حضور در ارکان نظام، ساختار دولت وبدنه جامعه مصر دارند و نهایتاً قصد تشکیل دولت موازی برای سرنگونی دولت وقت را در سر می پرورانند. 🔹نقش عزت در این پرونده کلیدی و فعال شناخته شد. بعدها پس از سپری شدن دوران حبس وآزادی او از زندان؛ عزت از مصر خارج و به جهت ادامه تحصیلات به انگلیس عزیمت کرد. وی پس از بازگشت به قاهره، مجددا نقش کلیدی در دفتر ارشاد ایفا ونهایتا پس از دستگیری «محمدبدیع» مرشد فعلی اخوان المسلمین، به صورت موقت مسؤولیت های او را به عهده گرفت. در آخرین ایستگاه؛ او در شهریور سال ٢٠٢٠ بازداشت و در ١٩ دسامبر٢٠٢١ حکم نهایی اعدام برای وی صادر شد تا اخوان بیش از پیش بی سرپرست شود. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/hn4cpd 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️تعبیر جریان اسلام سیاسی غلط است؛ بلکه سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی 🎙استاد عبدالحسین خسروپناه: ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✅ من تعبیر اسلام سیاسی را قبول ندارم. سیاست باید اسلامی باشد اما جریانی تحت عنوان اسلام سیاسی نداریم. امام خمینی (ره) به اسلام جامع نگر قائل بود اما تفاوتشان با آیت‌الله خویی در این بود که امام اسلام جامع نگر را با چالش‌ها‌‌‌ی دنیای مدرن درگیر کرد. ❇️ عنوان «اسلام سیاسی رادیکال» به آیت‌الله مصباح نسبت داده شود یا عنوان «اسلام سیاسی اعتدال» به شهید مطهری نسبت داده شود جفا به ایشان است. رهبری درباره این موضوعات که ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی یا ترکیبی از هردو مبسوط بحث نکردند و‌ نمی‌توان هیچکدام از این نظریات را به ایشان نسبت داد. ✅ جریان عقلانیت اسلامی یا اسلام ولایی معتقد به سیاست اسلامی است نه اسلام سیاسی. این جریان دنیای مدرن را‌ می‌شناسد، میراث سنت را هم پذیرفته است اما خرافه‌ها‌‌‌ی جریان سنت را‌ می‌زداید و از سنت اسلامی و علوم اسلامی کمک‌ می‌گیرد که پرسش‌ها‌‌‌یی که تفکر مدرن از عقلانیت تا سبک زندگی به روی ما باز کرده را پاسخ دهد. ❇️ چیزی که از نواندیشی دینی بنده به وسیله آثار مرحوم فیرحی که چهره شاخص این حوزه بودند فهمیدم این است که سوال و جواب را از مدرن‌ می‌گرفتند ولی تلاش می‌کردند از سنت اسلامی توجیه این پاسخ را پیدا کنند. ✅ فرق عقلانیت اسلامی با نواندیشی دینی در اینجاست که نواندیشی دینی سوال و جواب را از غرب می‌گیرد و بعد دنبال مشابه سازی در سنت اسلامی است و ما این روش را قبول نداریم و می‌گوییم غلط است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/xkfz6d 🆔 @soore_tv4 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 محمود عزت مرشد عام اخوان المسلمین از جنایت وحشیانه و فشار حکومت عبدالفتاح السیسی علیه خود سخن می گوید. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🎞 محمود عزت خطاب به قاضی: من در مدت ۱۶ ماه بازداشت حتی چند ثانیه کوتاه هم هوای بیرون از زندان را استنشاق نکرده ام. 🔹من هیچ یک از وکیل هایم را ندیدم و نمی شناسم. 🔹تعامل زندانبانان با من بسیار بد است و غذا را از بالا برای من می انداختند.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ان حیات العلم بالنقد و الرد 🌟انتقاد شاگردانه؛ به دوگانه اسلام سیاسی و سیاست اسلامی از منظر استاد خسروپناه ✍به قلم: محمد رجب زاده ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در مقام پژوهش، دغدغه معنا داریم، نه اصطلاحات. اصطلاحات صرفا قالبهایی برای عرضه معانی اند و در رتبه دوم هستند. بر این اساس اسلام سیاسی، قرائت صحیح از اسلام است که سیاست را در تمام لایه های راهبردی و تاکتیکی منبعث از دین اسلام می داند و به دنبال استنباط و کشف آن است و نه به معنای استفاده ابزاری از اسلام برای پیشبرد اهداف سیاسی برساخته است. 🔹در اوائل انقلاب نیز دوگانه انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی مطرح بود. برخی از بزرگان انقلاب در مواجهه با برخی از روشنفکران که به اسلام علامه مجلسی یا اسلام تقیه ای امام صادق علیه السلام منتقد بودند،‌ با تاکید بر انقلاب اسلامی، اسلام انقلابی را مردود می دانستند، اما مقام معظم رهبری این دوگانه را صحیح ندانسته و خودشان متعدد از اسلام انقلابی استفاده کرده اند. 🔹بر این اساس، اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی فرقی ندارد و اسلام در همه وجوهش، انقلابی است، حتی در تقیه امام صادق علیه السلام. 🔹بنابراین، با پذیرش صددرصدی مراد استاد خسروپناه، دوگانه اسلام سیاسی و سیاست اسلامی دوگانه کاذبی است که نباید به آن دامن زد و در مقام تعبیر باید گفت: اسلام سیاسی آن اسلامی است که معتقد به سیاست اسلامی است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇩🇿🇵🇸 الجزایر و فلسطین؛ دو کشور در یک وطن (بررسی موردی یک پیوند خاص در جهان اسلام) ✔️به مناسبت حواشی برافراشته شدن پرچم فلسطین، در قهرمانی تیم ملّی الجزایر ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇩🇿 تیم ملّی فوتبال الجزایر در بازی نهایی «موندیال عرب٢٠٢٠» توانست از سدّ تیم تونس بگذرد و جام قهرمانی کشورهای عربی را تصاحب کند. آنچه مورد توجه رسانه ها قرارگرفت وبازتاب گسترده ای نیز داشت؛ توجه ویژه بازیکنان وتماشاگران الجزایری به «پرچم فلسطین» در هنگام گل بُرد و لحظه دریافت جام قهرمانی بود.به همین مناسبت در یادداشت ذیل به خاستگاه تاریخی و فرهنگی این پیوند و تعلقات عمیق قلبی مردمان الجزایر با مردم سرزمین اشغالی فلسطین خواهیم پرداخت. 🇩🇿 در الجزایر شهروندان فلسطینی از یک جایگاه استثنایی برخوردارند. کافی است یک مسافر فلسطینی وارد فرودگاه بین‌المللی «محمد بوضیاف» در الجزیره شود و پاسپورت فلسطینی خود را نشان دهد؛ تا با واکنش محبّت آمیز کارمندان فرودگاه و ساکنان الجزایری مواجه شود وعمق رابطه عاطفی آنها را با پوست وگوشت خود لمس کند. در سرتاسر الجزایر، شهروندی فلسطینی یک شهروند V.I.P محسوب و این مبالغه وسخنی گزاف نیست. 🇵🇸 البته بجاست متذکر شویم این علاقه طرفینی است و شاعر جوان فلسطینی «نجوان درویش» نیز در قصیده ای مشهور می سراید: ( لوکانت لی بنتٌ، ساََختار فی اسمها/ وفی الاخر سَاُختار الجزایر) «اگر دختری داشتم ومی خواستم برای اونامی انتخاب کنم، قطعاً اسم الجزایر را برای او برمی گزیدم.» 🇵🇸🇩🇿 عمق رابطه قلبی دو کشور، سابقه ای به قدمت حداقل نه قرن پیش باز می گردد. در دوران جنگ های صلیبی وفتح قدس، ابومدین شعیب مجاهد صوفی الجزایری(٥٩٤ قمری) همراه با لشکر صلاح الدین ایوبی(م٥٩٨) به اورشلیم رفت. در یکی از نبردها؛ ابومدین دستش قطع و به همین مناسبت مجاهدان، مکان قطع و دفن دستش را خریده و محلی نمادین را به جایگاه افتادن دستش اختصاص دادند. آنان بعدها آن مکان را وقف فلسطینی ها کرده و هم اکنون نیز این منطقه ای به نام «مغاربه» و دروازه ای بدین نام در شهر باستانی بیت المقدس وجود دارد. پس از بازگشت شعیب و چند سال زندگی نهایتاً شعیب در الجزایر مُرد. 🇵🇸🇩🇿 امروزه از طرفی آرامگاه ابومدین در تِلمسان الجزایر و از سوی دیگر محل دفن دستش در بیت المقدس؛ نمادهای روشنی برای نشان دادن عمق روابط عاطفی میان این دو ملت است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/uoza39 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
1_1371715054.pdf
327.5K
📚 احیای طرح «الاسلام الحِضاری(تمدنی)» در مالزی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔖به پیوست یک نسخه از فایل P.D.F آشنایی با جریان «اسلام تمدنی»که رئوس کلی این گفتمان را توصیف و چشم اندازی از آن را ترسیم کرده است به مخاطبین فرهیخته کانال تقدیم می شود. 👨‍🎓 لازم به ذکر است انجام تحقیقات بایسته در مورد چیستی و شاخصه های اصلی و فرعی اسلام تمدنی در جهان اسلام و تفاوت های آن با سایر جریانات اسلامی در کشورهای اسلامی (مالزی، ترکیه و...) ضروری است و پیشنهاد پژوهش دراین موضوع به پژوهشگران ارجمند، طلاب عزیز ودانشجویان محترم مورد تأکید است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ارائه الگوی مناسب برای تعامل حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت ✍️به قلم: محمدرضا پیری ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷 متاسفانه علی رغم تلاشهای فراوان از سوی اندیشمندان مسلمان هنوز نظریه ای منسجم درباره زندگی مسالمت‌آمیز فرقه‌های اسلامی؛ بر اساس رویکرد تمدنی طراحی نشده است. از سوی دیگر حوزه‌های علمیه به‌عنوان مرجع فکری مذهبی شیعیان و اهل سنت، نیازمند به منطق و الگوی تعامل دوسویه هستند تا بر اساس این الگو به تمدن اسلامی دست یابند. 🔷بر این اساس برای دست‌یابی به الگوی جامع تعامل حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت، در ابتدا بایست به مبانی نظری این الگو دست‌یافت. قبل از آن‌که مبنای الگو معرفی شود، بایست نظریات رقیب این الگو در ساحت مبنا موردنقد و بررسی قرار گیرد؛ و آن‌گاه به مبنای مطلوب این الگو دست یافت. معتقدان به تعامل شیعه و اهل سنت، به پنج مبنا دست‌یافته‌اند و نگارنده مبنای ششمی ارائه خواهم داد. 🔷 پنج رویکرد ونظریه‌های تعامل با اهل سنت عبارتند از: ١. وحدت کلامی❌ ٢.وحدت فقهی❌ ٣.تقریب کلامی❌ ٤.تقریب فقهی❌ ٥.تعایش سلمی❌ ٦.استفاده از ظرفیت‌های کلام و فقه اهل سنت بر اساس نگرش تمدنی(نظریه مختار)✅ 🔷 می توان با استفاده از تجربه تمدن‌های اهل سنت در دوران تمدنی اهل سنت در خلافت عباسیان، گورکانیان و عثمانیان، در دوران انقلاب اسلامی و همچنین ساختارهای اصولی، کلامی، حدیثی و فقهی اهل سنت، استفاده از موضوع‌شناسی حوزه های اهل سنت در احکام فقهی استفاده کرد. 🔹با توجه به ظرفیت‌های فوق، می‌توان از این‌ها در ساختارسازی اجتماعی بهره برد؛ آن‌گاه می‌توان به اقتصاد اسلامی، سیاست اسلامی و سایر نظام‌های فقهی دست‌یافت و آن‌گاه بر پایه این نظام‌ها به تمدن نوین اسلامی نائل آمد. ازاین‌روی حوزه‌های علمیه شیعه در دو ساحت با حوزه‌های علمیه اهل سنت می‌توانند تعامل نمایند. ١)بازسازی کلام، حدیث، اصول و فقه مذاهب با رویکرد تمدن سازی اسلامی: بر این اساس با ایجاد پروژه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک با حوزه‌های علمیه اهل سنت، می‌توان به نظام‌های فقهی دست‌یافت؛ نظام‌های فقهی همچون فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه امنیت، فقه پزشکی، فقه قومیت‌ها، فقه اقلیت‌های دینی و مذهبی، فقه هنر و رسانه، فقه مسکن و معماری؛ در این پروژه برخی آموزه‌های فقهی اهل سنت بازسازی می‌شود و به‌صورت تطبیقی و مقارنه‌ای با آموزه‌های فقهی شیعه، می‌توان به فقهی جدیدی در نسبت اهل سنت و در راستای تمدن سازی اسلامی دست‌یافت. ٢)تربیت طلاب شیعه و اهل سنت در تراز تمدن اسلامی: پژوهش‌گران این کلان پروژه در بلندمدت با رویکرد تمدنی تربیت می‌شوند و می‌توان از آنان در عرصه‌های مدیریتی کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و ... استفاده کرد؛ چنانچه طلاب اهل سنت در پروژه‌های چنینی تربیت نشوند، هرآینه ممکن است تحت تأثیر اندیشه‌های افراطی‌گری سلفی قرار بگیرد و برخوردهای غیر تمدنی و متعصبانه در جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/zl66k4 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
◼️به مناسبت در گذشت منوچهر آریانپور ✍به قلم: دکتر شهباز محسنی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مهاباد و از فرهیختگان اهل سنت) ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ▪️خبر درگذشت دکتر منوچهر آریانپور را در ٩٢ سالگی در آمریکا خواندم. وی و پدرش عباس آریانپور کاشانی فرهنگ نویس بودند و چندین جلد دیکشنری و گرامر و تحقیقات اتیمولوژیک دارند. ▪️فرهنگ آریانپور در بین دانشجویان شهرت و طرفدار فراوانی داشت و زمان دانشجویی مان نایاب هم بود. نشر امیرکبیر که چاپش می کرد از قبل از متقاضیان خرید آن، نام نویسی می کرد و بعد از سه یا شش ماه موفق به دریافت آن می شدیم. ▪️ یکی دیگر از باقیات الصالحات این پدر و پسر، بنیان نهادن مدرسه عالی ترجمه در سعادت آباد تهران بود در سال١٣٤٨ که بعدا با مدرسه عالی اقتصاد و .... ادغام شد و دانشگاه علامه طباطبایی نام گرفت و یکی از مهم ترین دانشگاه های علوم انسانی شد. ▪️یک بار منوچهر آریانپور که به تهران بازگشته بود به مدرسه عالی ترجمه اش که آن موقع ما دانشجویش شده بودیم سر زد و او را دیدیم و سؤالاتی در مورد فرهنگهایش کردیم. مسرور و خوشحال به نظر می رسید که دانشکده، از دانشجو موج میـزد و محیط بانشاطی ایجاد کرده بود. علاوه بر اینها اموال موروثی و حق التألیف کتابهایش را وقف دانشگاه زادگاهش یعنی کاشان کرده بود. ▪️برخی از آثار وی عبارت است از: مجموعه کتاب‌های فرهنگ پیشرو آریان پور مشتمل بر فرهنگ‌های هفت جلدی انگلیسی به فارسی، چهار جلدی فارسی به انگلیسی، دو جلدی گسترده، یک جلدی فراگیر، همراه و همسفر و هدیه فرهنگ فارسی آموز پیشرو آریان پور فرهنگ زود آموز پیشرو آریان پور فرهنگ دبیرستانی پیشرو آریان پور راهنمای واژه‌سازی پیشرو آریان پور دستور زبان و آیین نگارش انگلیسی پیشرو آریان پور واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی (سیری در واج ریشه‌شناسی) فرهنگ بزرگ یک جلدی فارسی به فارسی پیشرو آریان ▪️پانوشت: مدیریت سایت و کانال تلگرامی مسلمنا درگذشت این دانشمند پرکار را به بازماندگان و علاقمندان ایشان تسلیت می گوید. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🎖بررسی تحلیلی لیست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال گذشته میلادی(Edition 2022) ✍️به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🏆 فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان، همه ساله در دسامبر(آذر) منتشر می شود و به معرفی نخبگان جهان اسلام بر طبق شاخصه های «مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام» در اَمان پایتخت اُردن می پردازد. این لیست با معرفی مؤثرین جهان اسلام در دو دسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه نفر بعدی تقسیم بندی شده است. 🏅بنابر اساسنامه و فهرست این مؤسسه که امسال نیز با قیمت ٣٥ دلار در وب سایت رسمی آن منتشر شد، هدف از انتشار آن را آشنایی با فعّالان وکشف ظرفیتهای جدیدبرای نخبگان جهان اسلام معرفی و هر مسلمانی که بیشترین تأثیر بر کشور خود، جهان اسلام وعالم بشریت بگذارد در آن جای خواهد داشت. 🎖در گزارش امسال به ترتیب رهبران قطر، عربستان، ایران، ترکیه و اردن حائز رتبه های نخست شده اند که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت اللّه العظمی خامنه ای(مدظلّه) در صدر این لیست جای گرفته است. از غیرسیاسیون «محمدتقی عثمانی» با تداوم توفیقات گذشته پا به پای سیاسیون در رتبه ششم جاخوش کرده است. او ثابت کرد حتی باعدم همراهی دولت ها نیز می توان به صورت «آتش به اختیار» بانکداری غیرربوی را در جهان اسلام عملیاتی کرد. «عمربن الحفیط»از اسلام سنتی و «سلمان العوده»از نوسلفیان رتبه یازده و دوازدهم دارند. نفرچهاردهم شیخ الازهر «احمدالطیب»شده است. 🏵 در سر لیست امسال نیز بسان سالهای گذشته؛ آیت اللّه العظمی سیستانی(دامت برکاته) نفر نهم و سید حسن نصراللّه در رتبه٢١ و مقتدی صدر نیز در نفر ٤٢ ایستاده است. 🥇«اوغور شاهین» پزشک ایمنی شناس پنجاه وهفت ساله ترک؛ که ساکن آلمان است و با تحقیق در زمینه شناخت ویروس «کوئید ١٩» ونهایتاَ کشف واکسن «فایزر» عنوان «مرد سال جهان اسلام» را تصاحب کرد. وی در دسامبر ٢٠٢١ نیز جایزه بنیاد «آیدین دوغان» در ترکیه را دریافت نمود و بارها هنگام اخذ جوایز اسلام را وطن و ملجأ خود خواند. 🥇همچنین «سامیا سولهو حسن» بانوی تانزانیایی به عنوان زن سال درجهان اسلام معرفی شد. این بانو که ششمین رئیس جمهور تانزانیاست با طرح اسلامی کردن قوانین حقوقی غربی و احیای حقوق کودک و زن در جهان اسلام شناخته می شود. 🏵 کماکان نام حضرت آیت اللّه العظمی جوادی آملی(مدظله)و دکترسیدحسین نصر و آیت اللّه اسحاق فیاض از نجف در این لیست چشم نواز است. 💠 کریم آقاخان چهل ونهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز حائز رتبه سی ام شده است. همچنین امسال عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر جنبش انصار اللّه یمن نیز در این فهرست جای گرفته است. ♦️با تمام مخالفت ها با غنوشی و استعفای جنجالی اعضا«حزب النهضه» در سال گذشته؛ در چهلمین رتبه نام «راشد الغنوشی» درج شده است. از آن سو «ملا هیبت اللّه آخندزاده» رهبر طالبان در قعر پنجاه مسلمان ایستاده و این نکته، سیگنالهای محافظه کارانه این فهرست را بیش از پیش تقویت می کند. ☑️ مشاهیری چون «عثمان طه» خطاط سوری الاصل قرآن و «نذیرالرحمان» رهبر جماعه التبلیغ هندنیز در فهرست امسال اضافه شده اند. ✨ از شرق جهان اسلام و از بزرگترین سازمان اسلامی جهان یعنی«نهضه العلما» در اندونزی «سعيد عقيل سراج» معرفی شده است. ⚡️با درگذشت «ابوبکرمیگا» رهبر مسلمانان غرب آفریقا؛ «احمد تيجانی» رهبرمحبوب طریقیت تیجانیه در جایگاه بیست وچهارم ایستاد. ⏺ ترکش های فشار بر اِخوان المسلمین نیز به این فهرست اصابت کرد و «یوسف قرضاوی» که در صدر لیست های سال قبل بود، با تنزلی چشمگیر به رتبه سی و یکم سقوط کرد. شاید جنجالهای سیاسی امسال در مورد عودت مدرک دکتری او از الازهر یکی از احتمالات این افول باشد. 🔘 لازم به ذکر است که در طی سالیان گذشته آیت اللّه سید هادی خسروشاهی(ره) و آیت اللّه سید مصطفی محقق داماد و حجه الاسلام علی اکبر رشاد از ایران حائز رنکینگ های برتر این سایت بوده اند. 🔴 البته جای خالی شهید "قاسم سلیمانی" به عنوان مرد سال در این لیست کاملاً مشهود است. ⚡️با توجه به عدم التفات جدی به این فهرست بین المللی در مجامع حوزوی و دانشگاهی وطنی برای موشکافی این رَنکینْگ، سایت و کانال تلگرامی مُسلمنا امسال نیز بسان گذشته؛ در فرصت های آتی به معرفی چهره های مطرح شده مسلمان در لیست ٢٠٢٢ خواهد پرداخت. 🔄مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/eunaa8 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️نقطه ثقل اختلافات داعش خراسان با طالبان ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷 داعشِ خراسان اخراجی های اردوگاه طالبان به شمار می روند. آنها تحولات فکری اخیر طالبان را برنتابیده و طالبان را متهم به تغییر ماهیت می کنند. «ملا اختر منصور»که تنهایک سال رهبر طالبان بود، در برابر توحش برخی اعضا واکنش جدی نشان داد. او افرادی که روحیه و سابقۀ تکفیر و توحش داشتند را از بدنه طالبان تصفیه کرد و برخی از آنها را اخراج کرد. 🛑اخراجی ها، برای مقابله و واکنش به این مسئله «داعش خراسان» را تشکیل دادند تا علاوه بر تعقیب و پیاده سازی ایدئولوژی خود، با طالبان نیز بجنگند و افغانستان را برای شیعیان ناامن سازند. *⃣دلائل آنها براین جدایی عبارتند از: 1️⃣ تکفیر حکّام طاغوت توسط طالبان در گذشته: داعش خراسان می گوید طالبان در گذشته، حکام طاغوت از جمله ایران و عربستان را تکفیر می کرد، اما پس از خروج آمریکا از این مسئله استنکاف می کند. داعشیان خراسان بر این باورند که طالبان نه تنها از تکفیر این طواغیت پرهیز می کنند، بلکه سرزمینهای تحت نفوذ آنان بخصوص ایران و عربستان را «دار الاسلام» می خوانند؛ در حالی که سرزمین های مذکور دارالکفر محسوب می شوند. 2️⃣ احتراز طالبان قدیم از دیپلماسی با طواغیت: داعش مدعی است که طالبان در گذشته با کشورهای کفر و طواغیت منطقه پیوند دیپلماسی نداشت؛ اما در حال حاضر با چین، روسیه، قطر و ایران مذاکره می کند و دیپلماسی فعالی دارد که نشانه تحول ماهوی در جنبش طالبان است. 3️⃣ التزام به عدم بهره برداری آمریکا از خاک افغانستان در گذشته: داعش خراسان مدعی است طالبان در گذشته با هرگونه بهره برداری آمریکایی ها و همدستان وی از خاک افغانستان مخالف بود و هرگونه تهدید در این رابطه را بر نمی تابید. اما اکنون خاک افغانستان را در اختیار آمریکایی ها و همدستان وی نهاده و این یکی از علل تغییر بنیادی طالبان به شمار می رود. 4️⃣ عدم سازگاری طالبان قدیم با شیعیان: آنان مدعی هستند که طالبان دیروز از مخالفین و دشمنان سرسخت تشیع بود، ولی این جنبش در حال حاضر درهای جنبش خود را به روی گروهی از شیعیان باز گذاشته و تعدادی از عناصر شیعی را در صفوف خود جای داده است. 5️⃣ عدم قتل مجاهدین توسط طالبان در گذشته: داعش خراسان می گویند که اکنون طالبان در تلاش است تا به نیابت از ایالت متحده آمریکا و همتایان غربی، عناصر موحدین که مصداق بارز آن داعش خراسان به شمار می رود را از بین ببرد. طالبان عناصر قابل توجهی از داعش خراسان را به قتل رسانده و این مسئله به خودی خود، از جمله مواردی هست که داعش خراسان به عنوان قرائن دال بر تغییرِ ماهوی در طالبان برشمرده است. ⏺علاقمندان برای مطالعه منابع این یادداشت به لینک ذیل مراجعه فرمایند⬅️↙️ yun.ir/jhxaqf 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️درگذشت جابرعصفور؛ نوک پیکان جدال اسلام روشنفکری با اسلام سنتی در مصر ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷 جابر عصفور(Gaber Asfour) وزیرفرهنگ پشین مصر، فعّال فرهنگی، منتقد، دانشنامه نویس و پیشقراول در جدالهای اسلام روشنفکری با سایر جریانات فعال در مصر معاصر؛ در واپسن روز از سال ٢٠٢١ میلادی و سن ٧٧ سالگی درگذشت. 💠 جابر عصفور حامی اصلی انتشار و ترویج گسترده کتاب «الاسلام واصول الحکم» علی عبدالرزاق بود و چند چاپ از این کتاب جنجالی؛ با مقدمه اوست. ✔️ مقدمه او بر جنجالی ترین کتاب تاریخ مصر پس از صنعت چاپ و منشور سکولاریسم در جهان اسلام؛ حاکی از دلبستگی تام او به سکولاریسم و حذف ایده خلافت در سپهر حکمرانی از نطر او دارد. 🔹 جابر همواره با اسلام سنتی در ستیز و جنگ بود و می گفت: «الأزهر ليس من شأنه الفتوى ومن حق كل مسلم أن يفتى» الازهر هرگز حق فتوا دادن ندارد و همه مسلمانان عاقل در جامعه حق فتوا دارند. 🔹عصفور بزرگترین مانع برای تغییر گفتمان دینی در مصر و بالتبع جهان اسلام را مانعی به نام نهاد «الازهر»می دانست و خطر اصلی عدم بسط دین را در این نهاد جست و جو می کرد. او ازهر را خودِبحران معرفی ومی گفت: با وجود بحرانی به نام ازهر نمی توان بحرانهای دیگر را حل کرد. در آن سو؛ برخی از بزرگان جامعه الازهر وی را کسی می خوانند که تا آخرین نفس کشیدن از عمرش به جامعه الازهر حمله می کند؛ تا جایی که حاضراست قانون اساسی مصر را تغییر دهد تا نقش الازهر در حیات اجتماعی مصریون کمرنگ کند. 🔹مخالفت عصفور با اخوان المسلمین هم حکایتی درازدامن دارد.او میگفت:از دهه هفتاد میلادی تاکنون اخوان نبض آموزش مصر را در دست دارد و تا آموزش و فرهنگ را از اخوان پس نگیرد؛ آرام نخواهدگرفت. عصفور ضمن ابراز خوشحالی از محدودیت اخوان در سالهای اخیر وزندانی شدن سران اخوان، به شدت از خطر نفوذ اخوان در دانشگاه ها واهمه داشت و ماموریت اصلی خود را در سیاست گذاری کلان آموزشی و فرهنگی مصر می دید تا آینده مصر عاری از تفکر اخوانی شود.او صریحا می گفت: با اخوان المسلمین هیچ آشتی وجود ندارد، زیرا پروژه اخوان المسلمین ساختن یک کشور مذهبی است و ساختن یک دولت مذهبی مصر را به فاجعه می کشاند. اخوان المسلمین و مصر را در زمان قدرت گرفتن مرسی را ببینید که در آن آنها قدرت را در مصر به دست گرفتند. اخوانیون از پایه مخالف دولت مدنی هستند زیرا به ایده خلافت اعتقاد دارند. 💠 روی دیگر مبارزه عصفور با سلفیت بود و خاموش نشدن آتش جنگ و خونریزی بخاطر روشن شدن تفکر سلفی در مصر است.وی می گفت تا مادامی که سلفیه در مصر وجود دارد؛ سخن از صلح و امنیت بی معناست. 💠 وی در پست های کلیدی ریاست مرکز ملی ترجمه مصر، دبیرکلی شورای عالی فرهنگ مصر را برعهده داشت. نقش او در سالهای اخیر جهت گیری وساماندهی پژوهش های دانشگاهی و مدیریت کلان مراکز علمی-فرهنگی بود. 💠 وزیر فرهنگ کنونی مصر «ایناس عبدالدائم» او را ستون فقرات فرهنگ و پژوهش مصرمعاصر خطاب و عصفور را الگوی منحصربه فرد در روشنفکری معرفی کرد. 📚با توجه به عدم وجود متنی قابل اعتماد به زبان فارسی در مورد زندگی نامه، شخصیت و نقش اندیشه های او، از مخاطبین کانال که به زبانهای عربی وانگلیسی آشنایی دارند، تقاضای تنظیم یک گزارش از فعالیتهای او را داریم. بدیهی است با توجه به نقش کلیدی «جابرعصفور» در چهارراه اندیشه های مصر معاصر؛ این نوشتار می تواند صحنه شفافی را از کنش ها و واکنش های فکری مصرمعاصر ترسیم نماید. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
جایگاه اخوان المسلمین در پاکستان و میزان تاثیر گذاری آن بر جماعت اسلامی.pdf
375.7K
📚به پیوست نسخه PDF جزوه«جایگاه اخوان المسلمین در پاکستان و تأثیر آن بر جماعت اسلامی» تقدیم می شود. 📎این جزوه به اهتمام رایزن فرهنگی سفارت ایران در لاهور؛ جناب آقای دکتر جعفر روناس تهیه و به صورت اختصاصی تقدیم مخاطبین فرهیخته کانال مسلمنا می شود. 🔹لازم به ذکر است حزب جماعت اسلامي پاکستان یکی نسخه های اسلام سیاسی در جهان اسلام است که بر اساس اندیشه های ابوالاعلی مودودی در لاهور تأسیس شده است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️درگذشت «صالح بن محمد اللُحیدان» عالم سرشناس عربستان و مرد پرنفوذ وهابیت معاصر ✍️به قلم:سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 🔶 شیخ «صالح بن محمد اللُحیدان»یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی - مذهبی عربستان سعودی، از عالمان طراز اوّل وهابیت و ریاست پیشین شورای عالی قضایی و از مردان درسایه وهابیت معاصر، شب گذشته و در سن ٩٠سالگی از دنیا رفت. 🔹در یادداشت پیش رو نکاتی از زندگی نامه، نقش او در تحولات وهابیت معاصر وبرخی از آراء او اشاراتی خواهیم داشت. 🔷برخلاف باور مشهوری که رهبری وهابیت بعد از مرگ بِن باز و ابن عُثیمین را به صورت موروثی به عبدالعزیز آل شیخ(از نسل محمدبن عبدالوهاب) مرتبط می دانند، در حقیقت مرجع اعلاء و محوری ترین شخصیت فعّال وهابیت سنتی درعربستان سعودی بر عهده«صالح بن فوزان الفوزان» و «صالح بن محمد بن اللُحیدان»است. 💠اللُحیدان که عضوفعال«رابطه العالم الاسلامی» است؛ با ایجاد تصمیم سازی های وهابیت در بستر حکومت سکولار عربستان، اقدام به تاسیس مساجد، ترویج اسلام وهابی، رساندن خدمات اجتماعی به مسلمانان در بیش از ٤٠ کشور و در گستره جهان اسلام داشت. او از این بستر، بیشترین تأثیر را در ترویج اسلام سلفی، با کمک دلارهای نفتی سعودی انجام می داد وسهم سترگی از شیوع اسلام سلفی بر عهده اوست. 🔶یکی ازفتواهای پرسروصدای «محمدبن صالح اللُحیدان» در مورد ممانعت او از رانندگی زنان به دلیل آسیب رسیدن به عملکرد تخمدانهای زنانه بود. برخلاف باور مشهور که عموماً از جامعه عربستان پمپاژ می شود، بسیاری از شهروندان عربستان سکولار و تقریباً با وهابیت رابطه ای جز رابطه «مناسکی» ندارند و وهابیت را جز درچند مراسم دینی محدود ومحصور کرده اند. در همین راستا و در پی ایجاد کمپین های مخالفت با محدودیت زنان وآزادی زنان درعربستان، بسیاری از زنان سعودی اقدام به رانندگی و انتشار گسترده عکس وفیلمهای آن در فضای مجازی به جهت استیفای حقوق خود نمودند. واکنش اللُحیدان در مواجهه با این کمپین بسیار عجیب و درس آموز بود. وی درپاسخ به فتوایی اعلام کرد که زنانی که بیش از حد رانندگی می‌کنند، در معرض آسیب رساندن به تخمدان ورحم خود هستند و بالتّبع نوزاد معلول به دنیا می‌آورند. 🔷 درست برخلاف اساسنامه «رابطه العالم الاسلامی» که اللُحیدان عضوفعال و تأثیرگذار در آن بود و در متن آن سفارش به همبستگی جهان اسلام شده است، وی بر این باور بود که همگرایی با شیعه امری ناصحیح وجنگ سوریه، جنگ با روافض وجهادی مشروع است. 🔶 مهمترین کتاب اللُحیدان کتاب«فضل دعوه محمدبن عبدالوهاب» است. این کتاب در پی معرفی شایستگی ها و دفاع از سیره محمد بن عبدالوهاب در انتشار توحید و دعوت به آن و سرکوب شرک و انذار از آن رفتار مشرکانه وترغیب به توحید اوست. اما شاید کتابی از او که کمتر توجه شده و شخصیت و سلوک او را بهتر ودقیق تر ترسیم کرده است، کتاب«ايضاح الدلاله في وجوب الحذر من دعاه الضلاله» باشد. اللُحیدان در این اثر با معرفی انواع ضلالت وگمراهی به واکاوی نشانه های آن و شیوه های وسوسه انگیز ضلالت در دوران معاصر می پردازد وآن را به سبک وسیاق «محمد بن عبدالوهاب» معرفی و مشرکان را نسبت به آنها نهیب می زند. 💠 النهایه: با توجه به ضرورت شناخت دقیق از اسلام سلفی وعدم وجود متنی قابل اعتماد به زبان فارسی در مورد زندگی نامه، شخصیت و نقش اندیشه های او، پیشنهاد تنظیم مقاله علمی- پژوهشی یا پایان نامه از آرا وسیره و اندیشه های محمدبن صالح اللحیدان به پژوهشگران وسلفی پژوهان مورد تأکید است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/xpdmn3 🆔 آدرس سایت وموقع الرسمی شیخ صالح بن محمد اللُحیدان دراینترنت https://www.lohaidan.af.org.sa/ar 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🏆بررسی جایزه بین المللی مَلک فِیصل٢٠٢٢ در عربستان سعودی (نُوبِل جهان عرب) ✍️به قلم:سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 🎖بالاخره بعد از دو سال وقفه در برگزاری حضوری جایزه بین المللی ملک فیصل، چهارشنبه شب گذشته ششم ژانویه مراسم تجلیل از برگزیدگان٢٠٢٢ میلادی درتالار بزرگ«شاهزاده سلطان» در هتل پنج ستاره الفیصلیه ریاض(Al Faisaliah Center) برگزار شد. 🎖در این برنامه که به تعبیر عربی«الفائزون لعام ٢٠٢٢» بر روی سکوی شیشه ای رفتند؛ تا جهانیان با نخبگانی دیگر از دنیای علم و فرهنگ در جهان عرب وخدمتگزارانی از جهان اسلام -که تنها با ذائقه حاکمان سعودی همخوانند- آشنا شوند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این جایزه، برندگان ادوار گذشته و «فائزون٢٠٢٢» اشاراتی خواهیم داشت. 🎖جایزه بین المللی ملک فیصل یا جایزه جهانی خدمت به اسلام (جائزة الملك فيصل العالمية/ King Faisal International Prize) نمادی جهانی است که همه ساله از سوی دولت عربستان به افرادی که بیشترین خدمت را در مشارکت های اجتماعی و ایجاد تغییرات بزرگ در جهان داشته اند اهدا می شود. 🎖این جایزه در پنج زیر شاخه «خدمه الاسلام» (خدمت به اسلام)، «دراسات الاسلامیه»(اسلام پژوهی)، «اللغه العربیه والادب» (زبان وادبیات عربی)، «الطب» و«العلوم» به برندگان تقدیم می شود. برندگان این جایزه حائز دریافت مبلغ ۲۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا وجه نقد(معادل حدود شش میلیارد تومان) و یک مدال طلای اختصاصی٢٠٠ گرمی٢٤ عیار که به صورت ویژه نام برنده جایزه، عنوان خدمت و سال بر روی آن به صورت هنری حک می شود. 🎖امسال نیز پس از چندمرتبه وقفه در اعلام برنده نهایی جایزه خدمتگزار برتر جهان اسلام، کمیته علمی جایزه ملک فیصل را به صورت مشترک به آقایان «علی حسن موینی» رئیس جمهور اسبق تانزانیا و «دکتر حسن الشافعی» عضو ارشد هيئت كُبار العلماء الأزهر مصر اهدا کرد. 🎖در اقدامی کم سابقه، کمیته انتخاب جوایز تصمیم گرفت از اعطا جایزه ملک فیصل در بخش اسلام پژوهی با موضوع کلی «تراث الاندلس الاسلامی» و با ریز موضوع «وقف در اسلام» خودداری کند. این تصمیم به دلیل عدم رعایت استانداردهای جایزه توسط پژوهش مدنظر اعلام شد. 🎖موسسه نرم افزاری صخر(Sakhr Software Co) به مرکزیت قاهره که نقش برجسته ای در حمایت و القای روحیه پژوهش، نوآوری برای حفظ میراث اسلامی از طریق فناوری روز داشت؛ توانست این جایزه را حیازت کند. این شرکت در رقابت تنگاتنگ با غولهای نرم افزاری جهان، توانست ضمن اصالت بخشی به زبان عربی و تراث اسلامی در میان کاربران جهان اسلام مورد پسند جدی قرار بگیرد. 🎖 با توجه به کپی برداری این جایزه از نوبل، عمده نقدهایی که متوجه مادر ادعایی آن وارد است، به این نسخه نیز وجود دارد. وابستگی شدید برگزیدگان به هرم قدرت و سیاست، تکیه بیش از حد به تلاشهای فردی و احتراز از تشویق کار گروهی، محدودیت در تعداد برندگان و عدم توجه به همه علوم از اشکالات به این جایزه محسوب می شوند. ❌ با وجود اینکه برخی مسلمانان غیر عرب این جایزه را کسب کرده اند؛ ولی غلبه فرهنگ عربی بر اسلامی، باعث شده تا همه مسلمانان نتوانند جایگاه خود را در آنجا پیدا کنند. غیبت معنا دار پژوهش های غیر عربی و عدم توجه به خدمات و پژوهشهای شیعیان عرب زبان از نقاط ضعف این جایزه بین المللی است. بررسی برندگان این جایزه روشن می کند که گویا آفتاب دست اندرکاران جایزه ملک فیصل، تنها از غرب طلوع می کند با اینکه قصد دارند شرق را تفوق بخشند. ✅ درنگی کوتاه در فراوانی و رنگ پرچم کشورهای برندگان امسال، ناگفته های فراوانی را در دل خود بازگومی کند. 🆔 آدرس موقع الرسمی جایزه الملک فیصل در اینترنت: https://www.kff.com/ ✔️مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ yun.ir/4pra4d 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اظهارنظر «حسن الشافعی»برنده جایزه ملک فیصل ٢٠٢٢ میلادی در مورد شیعه و ایران 🎙حسن محمود الشافعی سخنگوی وقت الازهر در خلال مصاحبه مطبوعاتی، به ایراد سخنان جنجالی در مورد شیعه و ایران می پردازد و رئیس دولت وقت ایران، تهدید به ترک مصاحبهٔ مطبوعاتی می کند.... 📆 زمان: ١٧بهمن ١٣٩١ 🗓 مکان: تالار جامعه الازهر الشریف، مصاحبه مطبوعاتی پس از دیدار رئیس دولت وقت ایران از جامعه الازهر و گفت و گو با شیخ جامعه الازهر (احمدالطیب) 🔹نکته (١): مخالفت حسن الشافعی نماینده اسلام سنتی حاکم بر الازهر، با اسلام سیاسی حاکم برمصر در آن زمان (اِخوان المُسلمین و مُرسی) کاملاً مشهود است. 🔹نکته(٢): سایه سنگین رفتارهای اقلیتی بسیار اندک، مبنی بر سبّ صحابه و زوجات النبی(ص) سبب تشدید بهانه گیری های واهی، برای عدم همگرایی جهان اسلام است. ❌ ارسال این کلیپ صرفاً جهت آشنایی با حقایق جهان اسلام است و در این ويدئو شائبه های سیاسی وجناحی هیچ مدخلیتی ندارد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🌐منتشر شد(چاپ دوم) 🔹عوامل پیشرفت شیعه در دنیای معاصر/ نویسنده: سیدعلی بطحائی/ نشر ادیان/ چاپ: دوم/ پاییز۱۴۰٠ 💫 امام موسی صدر یک شخصیت کم تکرار در تاریخ تشیّع است. به‌جاست هر مُصلح اجتماعی تکلیف خود را دربرابر نواندیشی‌هایش مشخص کند. ✨از کنار افق بلند اندیشه‌هایش نمی‌توان گذشت و خوان گسترده نوآوری‌هایش چنان گسترده است که همگان باید تعیین کنند که چه میزان و به چه شرط آنها را می‌پذیرند. 🌟 او با ارائه دقیق از مقتضیات زمان و مکان توانست ثابت کند که اسلام اصیل و تشیّع ناب می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های انسان معاصر باشد. 🔸لینک خرید مستقیم👇🏻👇🏻👇🏻 https://b2n.ir/h93377 ☎️ تلفن سفارش : ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ✨باما همراه باشید ✨ کانال‌های کتابسرای ادیان در فضای مجازی 🔹 ایتا، تلگرام، اینستاگرام👇🏻👇🏻👇🏻 @ketabsara_adyan 🔹کتابسرای ادیان در واتساپ👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/JOhZHBGwcjF7rkLJKN9lb8 🌐http://adyanpub.com
⚡️خوانشی بسیار متفاوت از محمدبن عبدالوهاب در غرب ✍️ به قلم: محمد واعظی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷خانم پروفسور ناتانا دی لانگ بَس(Natana DeLong-Bas) شرق شناسان مشهور، استاددانشگاه بُوستن آمریکا و رئیس انجمن مطالعات اسلامی آمریکا (ACSIS) است. بنابر گزارش «وال استریت ژورنال» کتاب وی با عنوان "اسلام وهابی از احیاگری و اصلاح تا جهاد جهانی" (Wahhabi Islam: From Revival and Reform to Global)، یکی از پنج کتاب مهم در غرب، برای فهم اسلام و از منابع دست اول اسلام شناسی به شمار می رود. در این کتاب، برخلاف باور رایج تصویری مثبت از دعوت محمد بن عبد الوهاب ارائه شده است!!! 🔷 به نظر این نویسنده، محمدبن عبدالوهاب یک احیاگر و عقل گراست که به شرایط نزول احکام توجه داشته و خودش به صورت مستقل اجتهاد می کرده است و به بحث مصلحت و نسخ احکام توجه داشته است!!! 🔷 محمدبن عبدالوهاب برخلاف اشخاصی مانند ابن تیمیه و ابن قیّم خواهان جهاد ابتدایی و هجومی نبوده است و جهاد را فقط دفاعی می داند!!! 🔹او مسیحیت و یهودیت را به عنوان اهل کتاب قبول داشته، ولی اشخاصی مانند سید قطب و بن لادن و سایر چهره های سلفی جهادی معاصر این امر را قبول ندارند و آنها را اهل کتاب نمی دانند و خواهان جهاد ابتدایی با آنان هستند. 🔷 ناتانا دی لانگ سعی دارد محمد بن عبد الوهاب را از جریان سلفی جهادی (القاعده و داعش) جدا کند و مدعی است که جریان وهابیت ابتدا توسط خود محمد بن عبد الوهاب با احیاگری دینی شروع شد و بعد اشخاصی مانند رشید رضا و محمد عبده مسیر او را ادامه دادند و دست به اصلاحات دینی زدند، ولی در نهایت اشخاصی مانند سید قطب و سایر گروهای جهادی به پیروی از ابن تیمیه مسیر دعوت محمد بن عبد الوهاب را تغییر دادند و گروههای سلفی جهادی، نظیر القاعده و داعش از دل این تئوری به وجود آمده اند. 🔷 وی در پایان نتیجه می گیرد اندیشه های محمدبن عبد الوهاب صلح آمیز است و می شود با اندیشه های او تعامل کرد و از ناحیه او خطری متوجه غرب نیست و دعوت او بیشتر یک دعوت تبشیری و صلح آمیز بوده است و وقایع و جنگ هایی که بعد از محمدبن عبدالوهاب رخ داده است، به شخص او ربطی ندارد!!! 💠 این یک تقریر بسیار متفاوت از وهابیت است که گویا در غرب خریدارانی نیز دارد. ترجمه و نقد این کتاب، رساله دکتری نگارنده این سطور است که در جامعه المصطفی به زودی از آن دفاع خواهد شد. ✔️مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/q5ric7 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu