4_5789850905553666743.mp3
4.86M
* #کلیپ_صوتی #حضرت_زهرا
🎧 روضه حضرت زهرا سلام الله علیها
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۴ دقیقه
🔺 @nasery_ir
* #حضرت_زهرا
💠 محوریت حضرت فاطمه
🔻 شرکت در محافل حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار قیمت دارد؛ دنيا براي جزاي حضور در این مجالس کوچک است. خداي متعال در قيامت شيعه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را جزا خواهد داد.
🔸 همه دنيا با آن وسعت براي جزاي محبت فاطمي کوچک است. خداوند متعال با اين چينش، و اين الگو حضرت فاطمه را چطور معرفی کرده است؟! «فاطمةُ وَ اَبوها و بَعلُها و بَنوها» فاطمه هست و پدر فاطمه، فاطمه هست و شوهر فاطمه، فاطمه هست و دو فرزند فاطمه، اينها الگوي کمال، رشد و معرفت ما هستند و همه علوم و معارف نزد اينهاست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
* #حضرت_زهرا
💠 تجلیات معنوی فاطمی برای مردم
🔻 زندگي اهل بيت عليهمالسلام مملوّ از تجليات معنوي بود. گاهي آنقدر اين تجليات زياد ميشد که حتي اهل ظاهر هم بهرههاي خودشان را ميبردند.
🔸 هر فردي از جهات فکري، معنوي و ايماني طبيعتاً در يک مرحلهاي است؛ اما گاهي تجلي آنقدر زياد است که براي ديگران نیز محسوس ميشود.
🔹 روايتي از عايشه چنین نقل شده است: «کنّا نخيط و نغزل و ننظم الإبرة بالليل في ضوء وجه فاطمه عليهاالسلام. فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، ج1، ص180» عایشه می گوید: ما شبها در روشنايي و نور چهره حضرت فاطمه، خياطي و ريسندگي ميکرديم و نخ را از سوزن رد ميکرديم. اين نور طبيعي است. اين نور معنوي است. در عالَم مشابه ندارد.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
* #حضرت_زهرا
🔻عبارت «هم فاطمة و ابوها» [در حدیث شریف کساء] (مسکن الفؤاد عند فقد الأحبّة و الأولاد، ص 155،) عبارتی است که غیرمعصوم نمیتواند بگوید. عبارت، بسیار حسابشده است. من در قرآن هم یک چیزهایی برای تأیید این چینش پیدا کردم؛ منتها خدا توفیق بدهد که بشود یک وقتی درباره اش توضیح داد.
🔸 حضرت زهرا سلام الله علیها مقدّم هستند، همان طوری که اسمشان اینطور آمده است؛ البته نه تقدّم به معنای افضلیّت؛ ولی «هم فاطمة و ابوها» یک نوع تقدّمی است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 چهقدر بايد اين نور تجلي داشته باشد که در شبِ تاريک، بتوانند از تجلي انوار باطني حضرت صديقه طاهره استفاده کنند و خياطی و ريسندگي کنند!
🔸 گاهي اين انوار بيشتر هم بود، براي تمام اهل مدينه اين تجلي بود، چه روز و چه شب. (علل الشرایع، ج1، ص180)
🔹 گاهي منافات با نور خورشيد هم نداشت. نور خورشيد کار خودش را ميکند. کيفيتِ شعاع نور خورشيد تعريف شده است؛ ولي نور تجلي حضرت صديقه طاهره به گونهاي ديگر است.
🔸 با اينکه اين امور را از حضرت زهرا سلاماللهعليها ميديدند ولي چرا قلبها در مقابل مقامات حضرت فاطمه خاضع نميشد؟! جواب اين سؤال هم يک جريان و يک عالَمي دارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
* #حضرت_زهرا #الگو #اهل_بیت
💠 عصمت فاطمی
🔻 يکي از افتخارات شيعه ارتباط با اهلبيتي است که در همه خلقت، پاکترين هستند، در همه هستي، لطيفترين هستند، مقربترين موجودات به حق تعالي هستند.
🔸 يک زاويه که شيعه را ممتاز ميکند اين است که اعتقاد به وجود الگوهايي دارد که اينها دور معصيت، کفر، شرک، گناه و کلاً آلودگي نگشتهاند و اين خيلي امتياز بزرگي است.
🔹 و در اين مدار، يعني مجموعه الگوهاي خدايي که براي شيعه هست، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در مرکز ايستاده است و در بين اسامي اهلبيت(علیهم السلام) هيچ نامي مانند نام «فاطمه»، مستقيماً با عصمت ايشان ارتباط ندارد.
🔸 نام فاطمه حکايت از دور بودن از پليدي، بدي، گناه، شرک و شرّ دارد، اين يعني عصمت.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 در روايات متعددي، معاني زيادي براي فاطمه گفتهاند؛ ولي در مجموع اين نام را خداي متعال براي حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار داد و خود اين نام حکايت از طهارت فاطمه زهرا(علیها السلام) و جدا بودن ایشان از گناه و بدي و پليدي ميکند.
🔸 البته نام فاطمه، قبل از حضرت زهرا(علیهاالسلام) نیز بود، مورخين نوشتهاند که نام مادر حضرت خديجه بنت خويلد، يعني مادر حضرت زهرا(سلام الله علیهما)، فاطمه بود و همچنین فاطمه بنت اسد، مادر آقا اميرالمؤمنين(علیهما السلام) بود.
🔹 اين نام قبلاً هم بوده، اما براي حضرت صديقه طاهره اين نام از ناحيه حق تعالي معين شده است که حکایت از طهارت و عصمت این بزرگوار دارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#اخلاق #طب #اعتدال
🔻 علوم جنبی اخلاق مخصوصاً با نگاهی که الان میتوان به اخلاق کرد، خیلی وسیعتر از گذشته است.
🔸 از جمله علوم تربیتی و روانشناختی هستند و شخصیتسازی که ابتدای کار است؛ بعد اعتدال در سجایا، بعد سیر و سلوک معنوی، همه یک قواره و در یک منظومه تنظیم میشود که از اول تا آخرِ بشریت را میگیرد؛
🔹 یعنی حتی مدیریت و کیفیت مدیریت، زیرمجموعههای اخلاق – بمعناه الأعم - خواهد شد. در بخش حکمت عملی یا طبِ آن، میتوان افراد را به گونهای دیگر بررسی کرد مثلا یکی میگوید: من دائم گُر میگیرم و پر از حرارت میشوم. یکی میگوید: من دائم میخوابم. یکی میگوید: دائم افکارم متشتت است یا تندی و کندی افراد و ...
🔸 اینها را میشود از کانالهای مختلف بررسی کرد. درمان اینها وقتی کامل خواهد شد که انسان به ابعاد مختلفِ درمانی و راهکارهای درمانی توجه داشته باشد؛
🔹 حتی خلط و خبطی که در واردات قلبیه و در منامات پیدا میشود، اینها همه به گونهای به اعتدال آدمی وصل است که راهکارهای متعددش باید بررسی بشود.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#استغفار #توبه
🔻 سوال: اگر استغفار صرفا لفظی و بدون توجه باشد آثار دارد؟
🔸 جواب: لفظِ تنها که نه، مُخِّ [مغز] آن توجه است، منتها اثر بیشتر در ادامه دادن و استمرارش است که معنایش را میرساند و بیشتر منجر به توبه میشود.
🔹 منتها میدانید استغفار مراتب دارد و با توبه فرق میکند؛ چون توبه یعنی بازگشت. بالاخره اندازهها و حد و حدود اینها مساوی نیست.
🔸 انسان به هر اندازهای که موفّق به استغفار حقیقی شد، توبه نصیبش میشود تا اینکه به یک حدّ نصابی برسد که مستحق این قسمت آیه هم خواهد شد که در مورد برکات استغفار میفرماید: «وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ» (هود،۱) (و به هر صاحب فضيلتى فضل او را [به تناسب كمالش] عطا كند.)
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#آیت_الله_سیدمرتضی_کشمیری
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1400.9.29.mp3
4.95M
#سخنرانی_صوتی #علم
🎧 علم نافع، اهمیت، شرایط و آداب تحصیل آن
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۲۹
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
📍در جمع دانشپژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم: @AkhlaqHad
🔺 @nasery_ir
#اخلاق #طب #اعتدال #جامع_السعاده #ارکان_اربعه
🔻 شناخت ارکان اربعه، در اخلاق، نقطه شروع است؛ حتی آنهایی که چیزی غیر از ارکان را موضوع قرار میدهند و شروع میکنند، مجبورند در یک جاهایی به ارکان بپردازند؛
🔸 منتها آنهایی که میدانند یا در کتبشان توجه دارند، احیاناً گاهی گذری میپردازند و کامل باز نمیکنند، در حالی که اگر هر بخشی از اینها باز بشود، اطلاعاتی مفید و جالبی است؛ یعنی لازم است.
🔹سبکی که مرحوم نراقیین (صاحب «جامع السعادات» و «معراج السعادة») وارد اخلاق شده اند، باید مورد بررسی و دقت قرار گیرد. ایشان موضوع اخلاق - که نفس آدمی است - و کیفیت تهذیب در اخلاق را بیشتر به سوی اعتدال در خُلق و خوی مییرند. منتها به صورت اساسی به قضیه نگاه میکنند.
🔸 تکیهگاه ایشان بیشتر بر قوۀ شهویه و غضبیه است و اینکه اگر اینها را خواستیم از افراط و تفریط حفظ کنیم، چگونه حفظ کنیم. چون باید اینها محفوظ بمانند.
🔹 رُهبان یا مرتاض شاید نظرش این باشد که گاهی اینها را از بین ببرد و بکشد اما اسلام این کار را نمیکند. قوۀ غضبیه هم باید باشد؛ منتها مصرفش باید صحیح باشد. قوه شهویهاش هم همینطور است. روش معراج السعادة و جامع السعادات، از بین بردن اینها نیست.
🔸 قوای دیگر هم همینطور است. منتها این دو بزرگوار قوای غضبیه و شهویه را پایههای اصلی بحث قرار میدهند و از آنجا وارد علم اخلاق میشوند. کم و زیاد به پایههای اصلی اخلاق میپردازند و بالاخره تعریف این قضیه آسان نیست. آنچه لازم و کامل و جامع است شروع این بحث از ارکان اربعه است.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه #برش_یک_دقیقهای #ذکر
🎥 آثار انس با ذکر و توجه
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#توسل #اهل_بیت
🔻 ما معمولا در زیارتها و توسلات خیلی جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) را ممتاز میدانیم، و آنها را کلید ورود به عالم غیب و معرفت الهی میدانیم؛ اما در عمل، عمل مناسب آن را نداریم.
🔸 همچنین در باور، باور مناسب آن را نداریم؛ یعنی در اسباب برای ورود به این معرفت، نقص داریم. جز خیالاتی جزئی، چیزی درک نمیکنیم. ارتقاء، یعنی آشنا شدن به اینکه اسباب ورود به این معرفت، کجاست؟ چند رقم است؟ چه چیزهایی است؟ تا بینهایت است.
🔹 امام (علیه السلام) را حاضر میدانیم؛ عالم و قادر هم میدانیم؛ اما در همین حد لفظ هست. ما چه میدانیم آنهایی که احیاناً ارتباط داشتند، ارتباط لحظه به لحظهشان با امام چگونه بود. قضیه را فلهای تصور میکنیم.
🔸 ابواب حکمت و ابواب معارفی وجود دارد که برای کسی باز نمیشود مگر به لطفی خاص از حق تعالی.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#جبر_و_اختیار #سعادت
🔻 انسان میهمان یک اندوختههایی است که بعضیهایش را دیگران برایش پایهریزی کردهاند، مثل صُلب آباء که در اختیار فرد نیست یا رَحِم أُمَّهات و رضاع (خصوصیات مادر) یا لَبَن؛ (تاثیرات غذاها) البته هیچ کدام اینها مستقلا، علت تامه برای سعادت یا شقاوت نیست.
🔸 گاهی تربیت، یک دفعه غلبه میکند و همه را درست میکند. گاهی قسمتهای دیگر [همینطور]. خدای متعال سعادت و شقاوت را معلق و شناور گذاشته است و هیچ کدام از ابعاد وجودی انسان را علت تامه برای سعادت یا شقاوت قرار نداده است تا باب، مفتوح بماند.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#امام_زمان
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir
#خلقت #ارکان_اربعه
🔻 شیطان خلقت خودش را به نار و خلقت آدم (علیه السلام) را به تراب مستند میکند؛ در حالیکه آن ترابی که حضرت آدم(علیه السلام) از آن آفریده شد «صَفوَةُ التُراب» بود؛ یعنی تراب برگزیده بود.
🔸 تازه قضایا تماماً به این سبک هم نیست که تمام حضرت آدم علیه السلام از تراب باشد؛ بلکه جامعِ تراب و ماء و بقیه ارکان اربعه بود. این شیطان بود که به یک زاویه مستند کرد.
🔹 ناری که شیطان از آن خلق شد، خودش یکی از ارکانی است که در وجود آدم استفاده شد. حرارتی که در وجود انسانها هست، نشانه همان نار است. هوا هم همینطور، از ارکان وجود آدم است.
🔸 انسان هر چهار ارکان اربعه را دارد؛ در قرآن هم به آن اشاره شده منتها آیات و تعابیر آن متفاوت است. تراب، طین، صَلصَالٍ کَالفَخَّار (الرحمن،۱۴) که ترکیبی از آب و خاکی است که آتش هم دیده باشد.
🔹 وقتی تقویت و تهذیب نفس ناطقه در انسان، مقصد قرار میگیرد باید نفس از ابتدای تکوین، مورد دقت قرار گیرد و باید تمام این ارکان و اقتضائاتشان در وجود آدمی را شناخت. این ترکیب وجود انسان از چهار رکن از عجایب صنع خداست؛ اما مشکلات خودش را هم دارد.
🔸 گاهی غلبه تراب - به دلایلی - یک شخصیت میسازد و گاهی غلبه نار، یک شخصیت دیگر میسازد مثل اینکه فردی می شود که دائم پَر میکشد و مدام میخواهد بالا برود و انسان را بر اثر بلندپروازی دچار مشکل میکند.
🔹 ابعاد دیگر از ارکان هم همینطور است در حالی که خداوند سیر انبیاء را سیری معتدل تعریف کرده و مقصد رسیدن به اعتدال است.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#حضرت_زهرا #شب_قدر #غض_بصر #آیت_الله_مولوی_قندهاری
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir
🎊 میلاد حضرت مسیح (علی نبينا و آله و علیه السلام) را به همه موحدان عالم تبریک می گوییم و با تقدیم صلواتی به روح مهربانش لطف و محبتش را امید می بندیم.
...اللهم صل علی محمد و آل محمد...
🔺 @nasery_ir
* #حضرت_عیسی #شیطان
🔻در روايتي دارد كه يک وقتی حضرت مسیح (علی نبینا و آله و علیه السلام) رفتند در يك خرابه اي استراحت كنند، همین که خواستند بخوابند يك نيم خشتي را ديدند آنجا افتاده؛ آن را جلو كشاندند و سرشان را روي اين نيم خشت گذاشتند.
🔹بلافاصله، بعد از كشيدن اين نيم خشت زير سر ديدند شيطان حاضر شد. فرمودند: «معلون! من چه كردم كه تو آمدي؟» آخر حضور شيطان هم حساب و كتاب دارد؛ حضور شيطان همين جوري نيست دليل دارد.
🔸شیطان گفت كه: يا نبي الله! اين نيم خشت را كه زير سرت كشيدي طبعًا ّمي خواستي زير سرت يك خرده بلندتر باشد. گفتم بروم ببينم مي توانم به ايشان بگويم آقا اين خشت ها را دوتایش كن. بعد كه دو تایش كرد بگويم خوب است يك خرده برگ بگذاري رويش نرم هم بشود. بعد مرتب بكشانمت به آن سمت.
🔹 حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) فرمودند: نيم خشتي هم به ما نمي تواني ببيني؟ و انداختند آن طرف و خوابيدند. این تشویق به اضافه کردن و بیشتر و بهتر خواستن یکی از کارهای شیطان است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#نماز_شب
💠 قضای نماز شب
🔻 یکی از کلیدهای دیگر که خیلی از بزرگان سفارش کردهاند و در شرح حال بعضی از اولیاء و علمای از قدما میدیدم، این است که به جدّ بر قضای نماز شب اصرار داشتهاند.
🔸 ما گاهی شب که از دستمان رفت، اهمال میکنیم و روز هم از دستمان میرود؛ ولی قضای نماز شب از اسرار شیعیان و اهلبیت علیهمالسلام شمرده شده است.( من لا يحضره الفقيه،ج1 ؛ ص497)
🔹 قضای نماز شب التزام میخواهد و خیلی پربرکت است. یعنی در قضای نماز شب، بینی شیطان به خاک مالیده و منکوب میشود؛ چون وقتی میبیند سعی کرده و مومن را به دام انداخته است تا او را از سحر محروم کند و محروم هم کرد؛ ولی انسان قضای نماز شبش را که بر او واجب هم نبوده است را در روز انجام داد، هم شیطان خیلی منکوب میشود و هم بالاخره برکات این قضیه برای انسان محسوس خواهد بود.
🔸 قضای نماز شب در بین روز مخصوصاً ساعات قبل از ظهر موثر است. پس اگر نماز شب ترک شد، قضای آن ترک نشود؛ چرا که بسیار پربرکت است؛ یعنی آثار تسهیل در امور زندگی ظاهراً و باطناً محسوس خواهد بود.
🔹 فقط انسان چند هفته ادامه بدهد، خودش به نتیجه میرسد. این از برکاتی است که گاهی از اسرار حضرات محمد و آل محمد است. آنوقت برکات بعدی هم پشت سرش خواهد آمد.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه #اهل_بیت #قرآن
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir