eitaa logo
الهادی
21.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
973 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 موضوع: سخنان حجت الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری به مناسبت عید غدیر 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
4_5778276943648525324.mp3
1.79M
* کوتاه 🎧 شرحی کوتاه بر حدیث "حُبُّ عَلی حَسَنَة لا تَضُرُّ مَعَها سَیّئة" 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۷ مصادف با روز عید غدیر ⏱ زمان: ۷ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 پاسداشت غدیر؛ تجدید بیعت روزانه با امیرالمومنین علیه السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 به مناسبت عید غدیر و استحباب اجرای عقد اخوت: 🔻 در تفسير آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ. حجرات/١٠» جريان موآخات [پیمان برادری] به تفصيل گفته شده است. بعضي فقط نگاه سياسي و تشکيلاتي به آن مي کنند؛ ولي يک مسئله معنوي، سلوکي، دنيايي و آخرتي نیز هست. 🔸 بارها رسول خدا دستور موآخات دادند، در مکه جدا، در مدينه جدا. بعضي اول در مکه با کسي برادر شدند و در مدينه با ديگري. اسم آن عقد اخوت است ولی نسبت شرعي نمي آورد؛ پيمان خيرخواهي، يگانگي، اُلفت؛ در صیغه عقد آن هم هست که شريک در دعا، نماز، زيارت مشاهد مشرفه و ورود به بهشت است. اين پيمان بين خانم ها نیز هست. 🔹 رسول خدا بین اصحاب دو به دو عقد اخوت خواندند به اصطلاح همه را با هم برادر کردند و آقا اميرالمؤمنين تنها ماند [فرمودند:] يا رسول الله پيمان اخوت را بين همه بستي و من تنها ماندم؟ حضرت فرمودند: تو را براي خود گذاشتم. عقد اخوت بین رسول خدا و امیر المومنین اجرا شد. 🔸 علامه اميني در الغدير مي نویسند: اين از متواترات تاريخ شيعه است و پنجاه نفر از اهل سنت را نام می برد که عقد اخوت بین رسول خدا و حضرت علی علیهماالسلام را نقل کرده اند. ادامه دارد... ‌ ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻رسول خدا فرمودند: «تَاخّوا فى اللَّه أخوين أخوين؛ پيمان برادري ببنديد در راه خدا دوتا دوتا.» عقد اخوت يک پيمان و عهد است، يک راه باز کردن براي رشد است، يک التيام است. 🔸 انصاف اين است که ما خيلي تنها هستيم. چطور ما نمي توانيم با افراد همسو و هم جهت، احساس يگانگي کنيم و پيوند رفاقت و اخوت ببنديم؟! غالباً بر اثر نداشتن اعتدال يا اطلاعات يا هر دو، دچار افراط و تفريط مي شويم، کلاه سر ما مي رود. در حالی که اهل ایمان نباید چنین باشند. 🔹 رفيق خوب پيدا کردي او را نگه دار و اگر پيدا نکردي بگرد پيدا کن. اگر انسان آن فرد را پيدا کرد چند گام پيش است، به تعبير امروزي ها نيمه گمشده خود را پيدا کرده است و خيلي بهتر مي تواند حرکت کند. 🔸 پيغمبر خدا خود را از اين قضيه مستثنا نکردند و با آقا اميرالمؤمنين علیه السلام پیمان برادری بستند. ادامه دارد... ‌ ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻از زاویه طبايع نفوس معیار هایی هست که چه کسي به درد چه کسي مي خورد؟ نفسي که يک طبيعت بر آن غالب است چه طبيعتي بايد کنار اين قرار بگيرد تا رفاقت آنها مؤثر واقع شود؟ 🔸 ممکن است مشکلاتي هم داشته باشد ولي اگر بنا بر موآخات شد بايد دنبال کنند و مشکلات آن را هم تحمل کنند، در طول زمان نشان مي دهد که رشد نصيب انسان مي کند. راه هاي نيم بند و نرفته را ترميم مي کند. 🔹 باور کنيم که برای رشد به این عقد اخوت نیاز داریم. نبايد از رفيق فرار کرد، رفيقِ خوب خيلي ارزشمند است. کسي هنر دارد با زيد جدا ببندد، با عَمر جدا ببندد. نباید سر ما در لاک خود باشد و احساس کنيم هيچ نيازي نداريم. 🔸 وقتي رسول خدا خود را از اين قضيه مستثنا نمي کنند و اميرالمؤمنين را براي خود نگه مي دارند يعني چه؟ يعني اين رشته سر دراز دارد. انسان رفيق مي خواهد. اگر نتوانيم براي خود رفيق نگه داريم ما بيمار هستيم، مشکل داريم، بايد خود را درمان کنيم. بعد اگر توانستيم آن را توسعه بدهيم توسعه دهيم، توانستيم بزرگ شويم، بزرگ بشويم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻ولادت امام موسی کاظم علیه السلام بر امام زمان عجل الله فرجه و همه محبین ایشان مبارک باد. 🔺 @nasery_ir
* 💠 کرامت امام کاظم علیه السلام 🔻 در روایتی حکایت شده: "و في حديث يعقوب السّراج قال دخلتُ عَلي ابي عبدالله عليه السلام و هو واقف علي رأس أبي الحسن موسي" بر امام صادق وارد شدم و حضرت بالاسر فرزندشان حضرت موسي بن جعفر ايستاده بودند "و هو في المهد" حضرت موسي بن جعفر در گهواره بودند و آقا امام صادق عليه السلام در گوش ایشان رمز و رازی را زمزمه مي‌کردند. راوي مي‌گويد: "فجلست حتي فرغ" نشستم تا آقا با فرزند مبارکشان زمزمه و صحبتشان تمام شد. آنگاه بلند شدم و خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و عرض سلام کردم. "فقال عليه السلام لي: أدنُ من مولاک فسلّم عليه" برو کنار گهواره و خدمت مولایت حضرت موسي بن جعفر سلام کن. رفتم سلام کردم. "فردّ عليّ السلام بلسان فصيح ثم قال لي" حضرت موسي بن جعفر با زبان فصیح جواب مرا دادند بعد فرمودند: "اذهب فغير اسم ابنتک التي سميتها أمس فانه اسم يبغضه الله" حضرت فرمودند: برو اسم بچه‌ات را که ديروز روي آن گذاشتي تغيير بده اين اسم نزد خدا مبغوض است. راوی مي‌گويد: نام دخترم را حمیراء گذاشته بودم. بعد امام صادق فرمود: برو امري را که به تو کردند انجام بده. من هم رفتم و این اسم را از روي او برداشتم. ( الارشاد ج۲، ص۲۱۹.) بعد از شهادت حضرت امام صادق (عليه السلام) اختلاف شد که امام کيست؟ کرامات اینچنین راهگشا بوده است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن شخصیّتی مانند موسی –علیه السلام- را در ابعاد مختلف و آیات و سوره‌های متعدّد، شروع به تجزیه و تحلیل می‌کند که همگی نیاز به دقّت و شناخت دارد. 🔸 درباره‌ی موسی، شخصیّتی الهی معرفی می‌کند و یک اشاره هم می‌کند که کجا اینگونه شد؟ در این بین، شروع به بیان جریان مادر موسی می‌کند. 🔹 این مادر، در ارتباط بود. این مادر به گونه‌ای بود که حرف‌هایش را برای خدا می‌زد و از آن ناحیه، القائات رحمانی، هدایت‌گر او بود. 🔸 این مادر، مادری کارکرده و صبوری‌کرده است و کارهایش را با خدا بسته است. این مادر، مستحق این فرزند شد. چقدر خدای متعال از این مادر حمایت می‌کند! 🔹 می‌گوید این بچه را در صندوقی بگذار و روی آب رها کن. او را در صندوقی گذاشت و رها کرد. «إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ» (آنگاه كه خواهر تو مى‌رفت و مى‌گفت: آيا شما را بر كسى كه عهده‌دار او گردد دلالت كنم؟/طه ۴۰). اصلاً این سبد و صندوق را خدای متعال دارد هدایت می‌کند. 🔸 این مراتب توحیدی را چگونه خداوند در زندگی افراد، اجرا می‌کند؟ با نیّت خالص و صبوری خودشان. فکر می‌کنید الآن کم هستند خانم‌هایی که دارند صبوری می‌کنند و این صبوری، راه‌گشا است برای رسیدن به حداکثر مراتب بندگی و عبودیّت و ارتباط با خدا؟ ولی خدای متعال، بخشی را برای این مادر قرار می‌دهد و حق این مادر را هم ادا می‌کند. کد ۲۴۹۴۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ 🔻يكى از مشكلات ما گاهى اين است كه همه كارها و اصلاح خودمان را از ذكر گفتن مى‏ خواهيم به دست بياوريم و اين طور نمى ‏شود. 🔸ذكرِ تنها، همه كار نمى‏ تواند بكند بلکه مقدمات مى‏ خواهد. گاهى طرف ذكر مى‏ گويد زياد هم مى‏ گويد منتهى به توجهاتش اضافه نمى‏ شود؛ بخاطر اين است كه خيلى شرائط بايد جمع باشد تا يك ذكرى اثر خودش را بکند و حركت ايجاد كند. 🔹به تعبير آن آقا كه مى ‏فرمود: مى ‏گويند بنزين ماشين را مى‏ برد اما ماشین علاوه بر بنزين خيلى چيزهاى ديگر مى ‏خواهد تا راه برود؛ ماشين باید روشن باشد، راننده داشته باشد، هدايت بشود و ... تا راه برود. 🔸ذكر انسان را حركت مى ‏دهد ولى شرائطی هم دارد مثل توجه داشتن و نبود تشتت فکری، خلوت و آرامش، رعایت تناسب در انتخاب ذکر، داشتن مراقبه در طول روز و رعایت تقوی و ... تازه ذكر با تمام شرائطش يك بخشى از كار است. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ ادامه مطلب قبل... 🔻یکی از شرایط تاثیر گزاری ذکر و يكى از چيزهائى كه به ذكر نيرو مى ‏دهد، اين است كه يک خلوتى مى‏ خواهد. خلوتى كه در آن ذهن مشغول نباشد. خاصيت ذكر اين است كه انسان را به يك حالت انسجام مى‏ رساند و سوق به وحدت می دهد؛ اگر من اين حالت را امروز مصرف كردم و در روز يا در شب در خلوتى نشستم و فكرم خالى از اغيار بود و از تكثّر درآمد و ديگر از كار افتاد مگر در ملكوت، اين ذكر خيلى من را جلو مى ‏برد؛ 🔸امّا اگر پیوسته اشتغال روى اشتغال در ذهنم بود و مرتب کثرات روى كثرات در خیالم موج زد دیگر این ذکر گفتن نتیجه بخش نیست. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ ادامه مطلب قبل... 🔻یکی دیگر از شرایط گفتن ذکر این است که ذکر گفتن ادا کردن مى‏ خواهد. خيلى از بزرگان در مورد ذكر اللّه‏ كه صحبت مى‏ كردند مى ‏فرمودند کلماتش باید درست ادا شود؛ مثلا همزه ‏هايش بايد از هم تفكيك شده و مشخص باشد. 🔸گفتن اذكار شايد كه جوهره صدا را نخواهد اما يك وقت يك نفر بدون جوهره صدا، كلمات را ادا مى‏ كند فقط صدايش جوهره ندارد و الا اگر كسى پهلويش باشد كلمات را قشنگ مى‏ شنود؛ اینطور ذکر گفتن خوب است ولى از اين مرتبه هر چه تنزل پیدا کرد آرام آرام با هوا و نفس طرف خلط مى‏ شود. 🔹يعنى ممكن است طرف کم کم از این حالت صدا، پائين تر بيايد و به جایی برسد كه دارد نفس مى‏ كشد و ذکرش را در قوه مصورّه خودش تصور مى‏ كند، در نفسش هم فكر مى‏ كند كه دارد ذکر مى‏ گويد. اين نوع ذكر به درد نمى‏ خورد. اینطور ذکر گفتن مثل مطالعه مى ‏ماند كه با رفت و آمد نَفَس و با دم و بازدم ادا مى ‏شود و با صوت تفكيك حروف نمى‏ شود، اين رقم ذکر گفتن جواب نمى ‏دهد. 🔸ذكر، باید مشخص و شفاف ادا شود. اين نوع ذكر گفتن جواب نمى ‏دهد. عددش هم كه زياد باشد، چهل هزار تا هم كه كسى بگويد فايده ندارد و جواب نمى‏ دهد. اين نوع ذکر را مثل توجه حساب مى‏ كنند نه ذكر و آثار ذكر برایش مترتب نيست. 🔹در اذكار طولانى جوهره صدا غالبا باعث سردرد مى‏ شود و صلاح نيست كه كسى بخواهد بلند بگوید. قرآن خواندن زياد هم با صداى بلند گاهى انسان را دچار مشكل مى ‏كند؛ صدای انسان موقع ذکر جوهره نداشته باشد؛ امّا صدای خفیف باشد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402_04_16 سخنرانی حجت الاسلام ناصری .mp3
2.02M
🎧 برکات پیوند با امیرالمومنین علیه‌السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۱۶ 🔸 مصادف با عید غدیر ⏱ زمان: ۸ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 از امام هادی علیه السلام نقل شده است: «رَاكِبُ الْحَرُونِ‏ أَسِيرُ نَفْسِهِ، وَ الْجَاهِلُ أَسِيرُ لِسَانِه‏» (کسی که سوار بر اسب سرکش شود، خود را اسیر کرده است [و باید رامش کند] و انسان جاهل نیز اسیر زبان خود است.) (نزهة الناظر، ص۱۳۹) 🔸 کسی که سوار بر اسب سرکش می‌شود خودش را گرفتار می‌کند و چاره‌ای جز رام کردن اسب ندارد. جمله‌ی «والجاهلُ اسیرُ لِسانه» هم یک زاویه از همان جمله‌ی اول است؛ 🔹 گاهی این سرکشی نفس، کانال خروجی می‌خواهد لذا از زبان بیرون می‌زند و باعث آزار خود انسان و مخاطبین او می‌شود. 🔸 به هرحال نفس کنترل می‌خواهد و اگر کنترل نشد از ابعاد و زوایای مختلفی که راه خروج پیدا می‌کند، این سرکشی را به بیرون منتقل می‌کند و شخص باید منتظر بازتاب این سرکشی باشد. 🔹 نفس سرکش، دنیا را برای خودش جهنم و برای اطرافش آلوده می‌کند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نتیجه عبادت‌ها و توسلات من کو؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۴ دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
💠 امکان سلوک حتی در سنین پیری 🔻 طبیعی است که در جوانی، حرکت آسان‌تر است؛ ولی این‌طور نیست که بعد از آن نشود. قرآن می‌فرماید: «ذکر رحمة ربّک عبده زکریا اذ نادی ربّه نداء خفیّا قال ربّ أنّی وهن العظم منّی»؛ یعنی حضرت زکریا فرمود که خدایا، من اصلاً‌ استخوان‌هایم سست شده است. 🔸 «و اشتعل الرأس شیبا»؛ یعنی به تعبیر فارسی، سرم گُر (آتش) گرفته است. «و لم أکن بدعائک ربّ شقیّا». ای زکریّایِ پیرمردِ «وهن العظم و الشتعل الرأس شیبا» که توانی نداری، چه می‌خواهی؟ چیزی می‌خواهم که فراتر از توان بشر باشد. «یرثنی و یرث من آل یعقوب و اجعله ربّ رضیّا»؛ یعنی یک فرزند می‌خواهم. 🔹 ای زکریایِ پیرمردِ ناتوانِ «و اشتعل الرأس شیبا»، چه آورده‌ای داری؟ در یک ازدواج، دو طرف وجود دارد که ارکان آن است: یکی مرد و ذکوریّت و دیگری، ‌زن و قابلیّت. 🔸 زکریّای پیرمرد، هر دو را از خود سلب می‌کند و می‌فرماید که خودم، پیرمرد هستم و «کانت امرأتی عاقرا». وقتی زن، عاقر و نازا باشد، شوهرش اگر رستم هم باشد، فایده‌ای ندارد؛ ولی ببینید خداوند، چگونه کارها را خط‌دهی می‌کند و می‌فرماید: «یا زکریّا إنّا نبشّرک بغلام اسمه یحیی». 🔹 یعنی چه؟ می‌خواهم عرض کنم که آن عزم و همّی که گفتم، اگر به سمت دعا و خواهش مستمر از حق‌تعالی سوق داده شود، اسبابش را فراهم می‌کند. نگران نباشید! کد ۲۴۹۵۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گام اولیه سلوک عزم است! اگرچه این، یک کلمه است؛ ولی فرق این علوم با علوم دیگر، در همین است که گاهی در بسیاری از علوم مثل فقه، وقتی سؤالی داری، از استادی می‌پرسی و جوابی می‌دهد و تمام می‌شود؛ ولی این علوم معرفتی، لایه به لایه، مختلف است. 🔸 گام اوّل، عزم است. اگر بخواهم عزم را تعریف کنم، به این تعبیری که عرض کردم، عزم به معنای توجیه قوای خیالی باطنی به سمت مقصدی حرکتی برای رشد است. عزم به این معنا است؛ نه فقط خیال. 🔹 وقتی انسان می‌گوید عزم، یعنی ابزار در دستت باشد و همّ خود را پشت سر هم بگذاری به صورت یک، دو، سه و ... به دنبال همدیگر. گام بعدی، نظم است. 🔸 نظم یعنی چه؟ یعنی تنظیم امور اجرایی و کیفیّت اجرا، به گونه‌ای که برای شما در تنظیم اوقات، التزام بیاورد؛ یعنی اگر وقتی را برای سحر گذاشتی، دیگر ملتزم باشی و نظم بدهی. 🔹 عزم، نظم، عمل و استقامت، چهار کلمه‌ای است که اشاره به چهار مرحله دارد و در مرحله‌ی اول، عزم، همّ و تصمیم لازم است. کد ۲۴۹۵۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارتباط تخیلی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲ دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
🔻روز مباهله، روز پرده افکنی از جان رسول الله صلی الله علیه و آله (حضرت علی علیه السلام) مبارک باد. 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
*‍ 🔻در آيه مباهله آقا اميرالمؤمنين (عليه السلام)، نفس پيغمبر (صلی الله علیه و آله) مطرح می شود. بالاتر از اين تعبیر ديگر نداريم که يك نفر نسبت به نبي اکرم (صلی الله علیه و آله) اينقدر نزديك بشه، نزديك بشه، نزديك بشه، تا جایی که جان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بشود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌