#دنیاطلبی #زبیر #جنگ_جمل #عایشه
🔻 یک وقت اصحاب صفّه خدمت رسول خدا(ص) میآمدند، گاهی حتی یک خرما هم نبود [که به آنها بدهند]؛ ولی قوی بودند.
🔸 یک فصل بعد که کمی امور مالی به میان آمد و بنیامیه آمدند و خَراج یک کشور به مدینه میآمد و عثمان به قوم و خویشهایش میداد که اوضاع به هم ریخت. فتنههای داخلی از قبل باعث شد که آن زمان [این دنیاطلبی] بیرون بریزد.
🔹 مثلا زبیر، پسرعمه امیرالمؤمنین (علیهالسلام) است. وقتی که به خانه حضرت حمله کردند، او هم شمشیر را برداشت. منتها در کنار او پسر فاسدش عبدالله، داشت بزرگ میشد. فرمود: «دائما زبیر مؤید ما بود تا اینکه فرزند شومش امور را به دست گرفت.» او در پدر رخنه کرد. و این هم این خطر را در طول مدت نشان میدهد که گاهی ضعف مدیریت حتی نسبت به اداره کردن فرزند چقدر گران درمیآید!
🔸 عبدالله شروع به خطدهی و جهتدهی کرد و خودش را بیچاره کرد؛ حضرت امیرالمؤمنین(ع) هم وقتی او را میدیدند، گاهی به او میفرمودند و مدت کوتاهی حکومت را برایش پیشبینی میکردند؛ ولی پدر را آواره کرد و میخواست در جنگ جمل پدرش را بکشد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه قبل...
🔻 زبیر با طلحه –که برادرزاده ابوبکر است- نزد امیرالمؤمنین آمدند و دیدند که چیزی عایدشان نمیشود و بچهّها و افراد هم از بیرون شروع کردند به خرابکاری کردن و طلحه و زبیر هم راه افتادند و تحت عنوان عمره به مدینه رفتند.
🔸 زبیر داماد ابوبکر بود و عایشه خواهرزن زبیر میشد. آنوقت، عبدالله خالهاش را برداشت و آمد. همگی با زبیر و طلحه آمدند و جنگ جمل را به راه انداختند. به نزدیکیهای محل جنگ که رسیدند، یک شب سگها حمله کردند. عایشه پرسید اینجا کجاست؟ گفتند حوأب. حدیث پیغمبر خدا را به یاد آورد که فرمودند: «بترس از اینکه سگهای حوأب بر تو پارس کنند.»
🔹 اینها در آنجا ساکن شدند و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به دنبال زبیر فرستادند. بعد زبیر آمد، حضرت فرمودند: «زبیر! من یک جریان را به یادت میآورم. با پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) در کوچههای مدینه میرفتید، من یکدفعه روبروی شما رسیدم تو به پیغمبر خدا گفتی: این علی خوب است ولی ببینید که چقدر تکبر و تجبر و... دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به تو فرمود: خاموش باش! تو درباره او ظلم خواهی کرد.»
🔸 زبیر یادش آمد و از اینجا بود که به هم ریخت و از نزد امیرالمؤمنین (علیه السلام) بیرون آمد و خواست کنار بکشد. پسرش عبدالله آمده بود و مصرانه از او میپرسید: چه شده (که به هم ریختهای)؟ به او گفت: تو ترسیدهای. زبیر هم گفت: بله ترسیدم و من دیگر نیستم؛ ولی فتنه را شروع کرده بود. عبدالله گفت که سرش را میبرم و رها کرد و رفت.
🔹 عبدالله چهل نفر از اعراب بادیه را آورد تا برای عایشه قسم بخورند که اینجا حوأب نیست و این اولین قسم زور (دروغین) بود. جنگ جمل را راه انداختند و عبدالله بن زبیر هم پایِ کارِ جنگ ایستاده بود و بعد هم جنگ تمام شد. این یکی از کارهای او بود. اما خب حضرت با اینکه کاملاً پیروز شده بودند هیچ وقت از جنگ جمل خوشحال نبودند.
🔸 جنگ جمل، از داخل، بد فتنهای بود. حضرت هیچ احساس خوشحالی نداشتند. بعد از جریان قتل عثمان بود که همه بنیمروانیها و کسانی که از امیرالمؤمنین کینه داشتند زیر چتر معاویه رفتند و به او پیوستند.
🔹 خلاصه هر چیزی چه محسوس، چه نامحسوس حتی جریانهای مدیریتی، در نهایت مربوط به زیرمجموعههای اخلاق است و روح دمیدن میخواهد یعنی روحدار بودن و تشخیص میخواهد.
کد ۸۴۱
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ایمان #حیات_طیبه
🔻 اگر مؤمنی، روح ایمان را در خودش اِحیا کرد، [به حسب ظرفیتش به مراتب بالاتر بهشت میرسد.] قدم اول، اِحیا کردن است؛ [همانطور که قرآن میفرماید:] «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً». ( هر کس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده میداریم؛ نحل، آیه ۹۷.) این، حیات را میخواهد. بر اثر عمل صالح، یک حیاتی ماوراء حیات نباتی و حیوانی و حتی انسانی، نصیب میشود.
🔸 حضرت عیسی (علیهالسلام) فرمود: «لَن يَلِجَ ملكوتَ السماوات، مَن لم يولد مرّتين»؛ (كسى كه دو بار زاده نشود، به ملكوت آسمانها راه نمىيابد) یک بار از مادر [متولد میشود] و یک بار دیگر، روح ایمان است که تولد پیدا میکند.
🔹 بخشی از این روح، قادر است همزمان در سماء، بر زمین ناظر باشد. این روح است که از شاخههای ولایت و از برکات ولایت است. هرکسی نمیتواند از تنگناها و تنگراهها به تولد روح ایمانی برسد؛ مثلاً میتوان اهل زحمت و زهد و تسبیح شد، ولی آن مهم است که روح، حیات طیبهای پیدا کند.
🔸 تازه، وقتی هم که حیات پیدا کرد، باز مسیر خودش را دارد، تا رشد کند و به بالا برود. روح ایمان میتواند همزمانی که مؤمن، نشسته باشد و یا خوابیده باشد، میتواند... [در سماوات هم سَیر کند.]
🔹 خلاصه، کاراییِ آن [روح،] خیلی زیاد است. مثل آن جوانی که زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت عرض کرد: « الان اهل بهشت و جهنم را میبینم».
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه قبل...
🔻 با آن روح، میتوان اهل بهشت، یا اهل جهنم را دید. آن روح ایمان، میتواند همزمان این کار را بکند و [با افعال دنیویِ انسانی] منافاتی ندارد.
🔸 البته میشود در اجتماع، اهل تسبیح چرخاندن و قدس و مثلاً یواش رفتن و گردن کج گرفتن شد، ولی اینکه اهل پرورش آن روح شویم، انسان، خیلی باید پایین و بالا بشود، تا خدای متعال نصیب بکند.
🔹 وقتی آن [روح] آمد، اوضاع، متفاوت میشود و بعد رشدش، مهم است.
🔸 گاهی در خوابهایی که افرادی میبینند، خیلی از اوقات [حالات این روح ایمان متولد شده مشخص است]، مثل همین دنیا، چقدر مصادیق دارد که مثلاً بچهها سقط میشوند، برخی بیغذا میشوند و... مؤمن است که باید با مراقبه و عمل صالح، آن روج ایمان را رشد بدهد.
🔹 این طفل [روح ایمان متولد شده] هست که از همان طفولیت هم، فوقالعاده است و احاطهاش، خیلی زیاد است؛ منتها خطر هم، سر راه است. بستگی دارد که انسان، قوای خودش و زبان خودش را... [کنترل کند]. حالا قوا که گفتیم، همهاش را دربرمیگیرد.
🔸 ببینید؛ #حسد، یکی از این بخشهایی است که چقدر به مزارع انسان در برزخ و چقدر به آن طفل، آفت میزند، همزمان اتفاق میافتد و آتش میزند. چیزهای دیگر هم، همینطور هستند.
کد ۸۴۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
20.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه
🎥 طبایع فاسد
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ دو دقیقه
🔺 @nasery_ir
#نفس
🔻 آنچه که مسلّم است [این است که] قرآن بعد از قسمهای متعدد رستگاری را برای تزکیهی نفس میداند.
🔸 «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» آنچه که ما فلّهای برخورد میکنیم نَفس را نَفس معنا میکنیم، این نقطهی ابهام بزرگی خواهد بود، یعنی چه؟ من نَفس خود را میخواهم تزکیه کنم، اما نَفس چیست؟
🔹 هیچ وقت ما در این قضیه درست کار نکردیم. ما همان ترجمهای که تحت اللفظی شده بود گفتیم که رستگاری برای کسی است که تزکیهی نَفس بکند، اگر بنا شد که گروهی بیایند کار کنند و واقعاً این قضیه شکافته بشود که واقعاً نَفس چیست، یک اصولی را میخواهد، یک مبانی را میخواهد، یک ساختاری را میخواهد. تازه به تزکیه برسیم، حتماً باید نَفس را بشناسیم، بیماریهای آن را بشناسیم، درمان آن را بشناسیم.
کد ۴۳۶۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک #توسل
🔻 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه این اواخر گاهی خیلی با سوز می فرمودند: حکایت ما حکایت یخفروشی است که از او پرسیدند که فروختی؟ گفت اخوی! نه! نخریدند تمام شد.
🔸 باید بخرند. خیلی باید سوخت تا بخرند و الّا [فرصت] تمام میشود. فقط آنها باید بخرند، کسی دیگر خریدار نیست.
🔹 این جمله را «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ»( توبه، آیه ۱۱۱) قرآن فرموده است؛ منتها در کانال این بیع و شراء فقط چهارده معصوم (علیهم السلام) و فرزندان نورانیشان هستند.
🔸 هرکسی یک وزنی دارد. لذا به ارتباطات دخیل است. یک نفر به قول اصفهانیها عشقش با یکی از اهلبیت (علیهم السلام) میافتد و یک نفر دیگر با یکی دیگر عشق میکند؛ تا امیرالمؤمنین (علیهالسلام) خیلی فاصله هست؛ حالا میشود حرف زد اما [در باطن] فاصله است.
🔹 یک برزخی و یک واسطهای حتی برای این قضیه باید پیدا کرد. گاهی دو تا واسطه میخورد، اگر بنا شود باری بلند بشود.
کد ۸۴۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
1403.5.8 سخنرانی حجت الاسلام ناصری~1.mp3
10.37M
#سخنرانی_صوتی
🎧 #سلوک، #صبر و امید
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۴۳ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۵/۸
🔸 بسیار قابل استفاده
🔺 @nasery_ir
#رجا