#حضرت_زهرا #سلوک
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #حضرت_ابراهیم #سلوک
🔻آن سیر قرآنی که برای حضرت ابراهیم علیه السلام هست، الگو برای افرادی خاص و مراتبی خاص است؛ یعنی برای سالکی با روحیّاتی خاص؛ اینکه حضرت ابراهیم اول، طلوع کوکب را فرمود بعد طلوع قمر را و بعد طلوع خورشید را، این اصلا یک قاعده است و میتواند کاری به این مورد به خصوص هم نداشته باشد. خداوند متعال، حیات دنیا را در نفوس تزیین کرده و بعضی چیزها، برای توحید آفت اند. مواردی هست که با توحید ربطی ندارد، آن موارد می تواند بت باشد، می تواند بت او از نساء باشد، می تواند بت او از پول یا از مقام باشد، امروز بهگونه ای ضعیف آن، تجلّی می کند، انسان می گوید: هذا ربّی، نگفته هذا الله؛ بلکه می گوید: هذا ربّی. این کلمه ربّ زمینه و ظرفیت دارد برای جاافتادن در مراتب مختلف؛ امروز توجّهی به امر غیرخدایی یک مقدار ضعیف ترش کوکب است، یک مقدار قوی ترش قمر است، یک مقدار قویترش خورشید است؛ ولی مهم در حدّ مشترک این ها این است که از آفلین است. این را دیگر خود طرف می تواند بفهمد که ماندگار نیست و داناییاش را خدا به هر سالکی داده که هر کسی در هر مرتبه ای که باشد نسبت به اُفول و طلوع هر مانعی، هم شدّت و ضعفش را سر درمی آورد و هم ماندگاربودن یا آفلبودنش را می فهمد؛ لذا این نمونه را از زبان حضرت ابراهیم از ابتدای سلوک ارائه کرد که حضرت ابراهیم هم گفتند: «لا أُحِبُّ الْآفِلین»( انعام، ۷۶)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#معراج_رسول_الله #قم #شیطان
💠 هجرت باطنی به شهر قم
🔻 رسول خدا صلی الله علیه وآله در شب معراج شیطان را از حقیقت قم بیرون کردند، لذا اگر سالکی باطناً به قم هجرت کند دیگر در وجودش شیطنت و شیطان نیست.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#زن #حضرت_زهرا #حضرت_مریم #طهارت
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک
🔻آنچه که ما زمین خوردهای آن هستیم این است که یک برداشت توهّمی کوچک از این قضیه داریم. تفاوت ما با روندگان این راه این است که ما مانند یک بچه شش ساله هستیم؛ یک وقت یک بچۀ شش سالهای میگوید که من علم را دوست دارم، جملۀ جالبی است. میشود روی آن حرف زد؛ ولی اگر همین بچه بخواهد واقعاً عالم بشود، ببینید چه مسیری را باید گام به گام طی کند! آن بچه امسال میتواند برای ثبت نام وارد بشود، همه دست به دست هم بدهند، پدر و مادر اسمش را بنویسند، مدرسهاش را مشخص کنند. معلمهایش بیایند. برود، شروع کند. اول مهر شد. کلاس اول اسم بنویسد. دفتر، قلم، روز اول، یک حرف یاد گرفت یا یاد نگرفت. روزهای بعد، میآید خانه، بنشیند، مشقهایش را بنویسد، یک روز، دو روز، یک هفته، دو هفته، یک ماه، دو ماه، سه ماه، تا آخر سال امتحان بدهد، قبول بشود. کلاس اول طی شد.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻حالا کلاس دوم، حالا دبستان تمام شد. حتی گاهی مجبور است برنامههای مهمانی دارند، او زود بخوابد که فردا صبح آمادۀ مدرسه بشود. کارهای دیگرش را هم باید مدیریت بکند تا بتواند در این طریق، مقدمات را طی کند.
🔸گاهی ما شبیه به طفل قبل دبستانی هستیم که میگوییم علم را دوست داریم؛ ولی وقتی پای در راه بگذاریم میبینیم الله اکبر در قضایای معنوی و سلوکی و توجه به الگودهی قرآن، خیلی کار دارد و ما سربسته با این قضیه برخورد میکنیم، فقط میگوییم علم را دوست داریم؛ ولی طی طریق مسئلۀ دیگری است. هر چه انسان وارد میشود، میبیند که بینهایت است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#حضرت_سلمان #حضرت_زهرا
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#حیات_طیبه #اهل_بیت
💠 قارون و فرعون وجود ما
🔻 قارون یعنی تعلق خاطر به اموال دون الرب، هرکسی باید قارونیت در وجودش را پیدا کند، که در وجود هر کس مثال و صورت دارد؛
🔸 اگر من به فرعون شبیه شدم در وجود من فرعون زنده شده است و از آن طرف ایمان نیز همینطور است: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون؛ هرکس از مرد و زن عمل صالحی انجام دهد مسلما او را به حیات طیب زنده می داریم. نحل/۹۷»
🔹 حیات طیب در وجود من خالی از صورت نیست، من که شروع کردم به گفتن لا اله الا الله باید حیات ابراهیمی در من زنده شود. میفرماید: «إِنَّ إِبْراهيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكين؛ بی تردید، ابراهیم یک امت بود برای خدا از روی فروتنی فرمانبردار و حق گرا بود و از مشرکان نبود. نحل/۱۲۰» او امت صالح بود و در وجودش امت صالح بودند. عالَمِ خوبی ها و بدي ها اینطور است، اهل خوبی باید خوبیها را زیاد کنند و بدیها را محو کنند.
🔸 خداوند برای ما ائمه اطهار را فرستاد تا ما در اعمال و رفتار به آنها شباهت پیدا کنیم که اگر به آنها شباهت پیدا کردیم، صور نوری آنها در وجود ما هم روشن خواهد شد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_یک_دقیقهای #پست_ویژه #شهید_سلیمانی
🎥 مثل یک عارف واصل
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#ملکوت #غیب #حضرت_ابراهیم
💠 ملکوت آسمان و زمین
🔻 اگر کسی "عَبدی اَطِعنی" شد [آنچه خدا فرمود را عمل کرد. اشاره به حدیث قدسی معروف] بخشی از ملکوت اشیاء که مربوط به این شخص است که یک میلیاردُم خلقت است را به او میدهند
🔸 «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين؛ و این چنین ملکوت آسمان و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود. انعام/۷۵» این مرتبه خیلی بالا است. حضرت ابراهیم از این رؤیت به یقین رسید و ملکوت سماوات با ملکوت ارض فرق دارد. ملکوت ارض پائین تر است.
🔹 حضرت وقتی به این مقام رسید خداوند مقام امامت را به او داد «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» در انتخاب کلمه نُری خیلی لطافت است یعنی این مرحله مرحله ای است که خداوند باید مستقیم عنایت کند منتهی حتی در عالم ملکوت اگر بخواهند چشم کسی را بینا کنند اسباب و ادوات میخواهد لذا «نری» گفته شده، یعنی از اسباب و ادوات عالم غیب استفاده میشود.
🔸 یقین مراتب دارد و این آیه حداقل آن را میرساند و خودش مراتبی دارد، ممکن است کسی «نری ملکوت السموات» بشود ولی بعد فراموش کند ولی کسی مثل امیر المؤمنین علیه السلام شهود شان دائمی است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#حضرت_زهرا
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک
🔻بعضی در ترجمهی عبارت «إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» نوشتهاند: «پروردگار من بر راه راست است.» شاید این ترجمه برای این آیه چندان مناسب نباشد. «علی» را به معنای «بَر» گرفته است. ترجمه گاهی سخت است. شاید بهگونهای دیگر بشود آیه را معنا كرد _ البتّه در ترجمه نمیتوان آن را گنجاند _ با این توضیح كه هر كس در هر طریقی باشد (و لو طریق غیر صحیح)، نمیتواند حضور حقتعالی را حس كند، بیابد و با او ارتباط برقرار كند.
ادامه دارد...