eitaa logo
الهادی
21.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
986 ویدیو
47 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت الاسلام ناصری در جمع طلاب پایه1 در تاریخ 198.8.13.mp3
4.33M
🎧 موضوع: راه و رسم طلبگی (مخصوص طلاب، بسیار قابل استفاده) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۸/۱۳ ⏱ زمان: ۱۵ دقیقه 📍 در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 برنامه ریزی برای عبادت و هویت یابی 🔻 اگر برای بندگی و عبادت، عزم جزم شد و با همت همراه شد يک مرکز ثقلي براي رجوع به حق در من پيدا مي شود؛ مي خواهم يک ارتباط داشته باشم، يک توجه و اُنس داشته باشم، يک سحر و تلاوت قرآن داشته باشم، متوجه می شوم که برنامه ريزي مي خواهد. 🔸 سحرِ خود را برنامه ريزي مي کنم، مي بينم تمام نيست، آخر آن نصيب به من نمي رسد، شبِ خود را برنامه ريزي مي کنم مي بينم هنوز هم کاستي هست؛ شروع مي کنم روزِ خود را، حتي ارتباطاتِ خود را تنظيم کردن. 🔹 شخص [انگیزه و] داعي پيدا مي کند که برنامه ريزي داشته باشد براي دريافت آن هويت و آن رجوع به خويشتن؛ از اينجا ديگر اُنس سوسو مي زند، کم کم احساس می کند عبادتش با قبل متفاوت شده، گاهي اُنسي او را مي گيرد که اين نصيب جايي ديگر نبود، اين لذت جايي دیگر نبود. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 گاهي توهمات او کنار مي رود و تازه معناي توجه در نماز را مي فهمد، مي بيند مثل اینکه دارند يک جاي ديگر به او راه مي دهند، مي تواند با توجه بخواند و معناي توجه را هم متوجه بشود. 🔸 بعد همين خيالاتي که تحت إشراف فضاهاي مادّي و عادي بود الآن تحت إشراف ذکر خدا مي آيد، اينجا همديگر را پيدا مي کنند، اينجا اُنس مي آيد، اينجا لذت مي آيد، اينجا عبادت مي آيد، تازه اين گام اول است، احساس مي کند که خط را به او دادند. 🔹 همانطور که پیامبر اکرم در شب نیمه شعبان در سجده عرض می کند: «سجد لک خيالي» یعني من در سجده که هستم خيالات من جاي ديگر نيست، همين کار را دارد مي کند و اين يک قدرت ايماني و بندگي فوق العاده است که توهم، افسار داشته باشد، وقتي سجده مي کند تخيل او هم سجده کند، مسير ايمان از اينجا شروع مي شود، بعد بايد ادامه داد، بايد ادامه داد، اشتغال، اشتغال... 🔸 دیگر خداوند به او اُنس مي دهد، به او لذت مي دهد، به او مديريت مي دهد و خودشناسي از همين زوايا شروع مي شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 وقت بروزرسانی فرهنگ دین 🔻 يک يا صاحب الزمان از دل شکسته، منتقل مي‌‌شود! نظر حضرت را جلب مي‌‌کند! اين‌ها متولي عالم غيب هستند، حتي تنها در گوشه اتاق نشستي يک قطره اشکي بریزی، او براي تو محاسبه مي‌‌کند! 🔸 اين‌ها را شيعه دارد و در اين بين بايد يک هويتي پيدا کند و حرف‌هايي که آقا امير المؤمنين (علیه السلام) در چاه بايد بزنند، زدند. هزار و اندي سال شيعه بايد تحمل کند، کرد! الان وقت به روز رساني فرهنگ دين است. 🔹 ما غالبا زمين خورده کوتاهي‌هاي خودمان هستيم، ما مرد کار شويم، ما به وظيفه‌مان آشنا شويم، ما رشد کنيم، و به فکررشد دیگران باشیم. 🔸 پيغمبر خدا فرمودند: يا علي يک نفر به دست تو هدايت شود، خيرش بيش از آنچه هست که خورشيد بر او مي‌‌تابد. يک نفر شد الحمدلله، بيشتر شد الحمدلله. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 انتقال فرهنگ دین به عالم غیب 🔻 يکي از اسرار عالم، اين است که کل اعمال و کل عاملان و تاريخ، به دست خداي متعال، به عالم غيب منتقل مي‌‌شود و مي‌‌ماند. تاريخ را انسان‌ها مي‌‌سازند و مهم‌ترين و عزيزترين و ناياب‌ترين و ارزشمندترين مواد انتقال يافته به عالم غيب، فرهنگ دين است. 🔸 فرهنگ دين، يعني فرهنگ انبياء، فرهنگ دين يعنی از توحيد گرفته تا معاد، از اصول گرفته تا فروع؛ در ضمن، اين‌ها به نفوس انتقال پيدا مي‌‌کند و نفوس اين‌ها را مي‌‌گيرند اهل توحيد مي‌‌شوند، اهل عدل مي‌‌شوند، پيرو انبياء مي‌‌شوند، شيعه مي‌‌شوند. 🔹 و حوزه‌ها اين افتخار را دارند که در راستاي فرهنگ دين، دارند کار مي‌‌کنند. مگر چيزي قابل مقايسه است با اينکه انسان در متن و در مدار فرهنگ دين قرار بگيرد؟ اما شرايط دارد، سختي دارد، تحمل مي‌‌خواهد. دين خدا هميشه همين گونه بوده، اهل دين، سختي‌هاي خودشان را بايد تحمل کنند ولي در راستاي رشد، در روند ارتقاء، در مسير به دست آوردن ايمان، در راستاي بهتر شدن. 🔸 تمام معارف قرآني انسان‌ها را به اين سمت سوق مي‌‌دهد که خودتان را بالاتر و بالاتر بکشيد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 حتي فرد، پيغمبر شده باز هم بايد رشد کند، اين امتياز دين ماست که چقدر جايگاه براي رشد انساني تعريف مي‌‌کند. حتي اسطوره‌ها و الگوها و اسوه‌هاي ديني‌اش را هم دارد به سمت رشد جهت دهي مي‌‌کند. 🔸 در قرآن داستان زندگي انبياء را نگاه کنيد، مي‌‌بينيد همه را دارد به سمت توحيد مي‌‌برد. چرا؟ به خاطر اين که، به يک اعتبار همه چيز به عالم غيب منتقل مي‌‌شود. زبده ها وخوبي‌ها مواد اصلي بهشت هستند، کما اينکه مواد اصلي جهنم هم، که سنگ سخت آتش زنه مي‌شوند، همين کفاري هستند که خيلي بد زندگي کرده‌اند، اين‌ها هم جزء مواد اصلي جهنم هستند. 🔹 مواد اصلي بهشت يعني آن مقوماتي که بهشت براي آن‌ها خلق شده، اهل ايمان هستند، اهل فرهنگ توحیدی هستند، اهل دين هستند، منتهي بدون حرکت در مسير نمي‌شود به مقصد رسيد و بدون سختي نيست. 🔸 انتقال فرهنگ دين و اینکه مردم ايمان مي‌‌آورند و ايمان‌هايشان پذيرفته مي‌‌شود و يک نسل به عالم غيب منتقل مي‌‌شوند. اين‌ها حاصل کار حوزه‌هاي علميه است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
🎤 جلسه سخنرانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 سه شنبه ۲۸ آبان ⏱ ساعت ۱۱ 📍آدرس: قم، خیابان صفائیه، مقابل کوچه ۲۱، مدرسه المهدی علیه‌السلام (مخصوص برادران) 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 تحمل سختی ها و هویت یابی 🔻 عقيل به محضر امير المؤمنين (علیه السلام) رسید در حالي که شايد خزانه بيت المال پر بود، اما پر بود که براي مردم بود. عقيل هم در نهايت فقر دارای هفت هشت بچه بود. از حضرت کمک ویژه درخواست کرد، که حضرت آهن گداخته ای را تا نزديک دستش بردند و... 🔸 عقيل ناراحت شد و به شام رفت، اتفاقا عمروعاص فهميد که عقيل ناراحت است، خيلي از او پذيرايي کرد و کيسه‌هاي زر برای او مهیا کرد. به عمروعاص گفت: اين‌ها چيست؟ گفت: دينار. گفت: چقدر است؟ گفت: سيصد هزار دينار! مبلغی که عقيل به یک دینارش محتاج بود! 🔹 لباس‌های زربافت هم برای او آوردند. گفت: براي کيست؟ عمروعاص گفت: جناب عقيل براي شماست. پرسید: براي چه اين‌ها را به من مي‌‌دهي؟ گفت: براي اينکه جمعه به مسجد اموي بيايي، قبل از خطبه نماز جمعه معاويه، يک ضربدر روي برادرت علي بکشي! (از برادرت علی بد گویی کنی) اين کار را بکني همه اين‌ها براي توست. 🔸 عقيل اين همه سختي و فقر کشيده، حالا هم از کوفه تا شام آمده، گفت: کم است! عمروعاص گفت: زيادش مي‌‌کنيم، عقيل گفت: باز هم کم است. عمروعاص گفت: باز هم زيادش مي‌‌کنيم. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 عقيل گفت: اگر همه حکومت شام را هم روي آن بگذاري کم است، من علي را نمي‌فروشم. سختي‌ها و فقر را تحمل مي‌‌کنم اما ايمان را نمي‌فروشم، ولايت را نمي‌فروشم. 🔸 با قهر از شام دوباره با سختي به کوفه برگشت، امير المؤمنين فرمودند: برادرم چرا چنين کردي؟ گفت: ديگر...! 🔹 سختي‌ها را تحمل مي‌‌کردند براي چه؟ براي اينکه اصول، مباني و قواعد پيدا کنند، براي اينکه خودشان را بشناسند، براي اينکه هويت پيدا کنند. براي اينکه ايمان پيدا کنند، براي اينکه در اين مدار فرهنگي که ما حالا اسمش را مدار فرهنگي انبياء مي‌‌گذاريم، از توحيد تا معاد، از اصول تا فروع، در مدار قرار بگيرند و بهترين بندگان خدا شوند. مي‌‌خواهند به معرفت برسند، به توحيد برسند. 🔸 در طول تاریخ انتقال فرهنگ دين، به عهده انبياء و اهل‌بیت علیهم السلام بوده ودر عصر غیبت، اين کار بر عهده حوزه‌هاي علميه است. يعني انتقال فرهنگ دين و اینکه مردم ايمان بياورند و يک نسل به عالم غيب منتقل شود. اين‌ها حاصل همين حوزه‌هاي علميه بوده، حاصل همين مباحثات بوده، حاصل همين درس خواندن‌ها بوده، حاصل همين شناخت فضاي علمي، فرهنگي، معنوي حوزه‌ها بوده. 🔹 خدا منت بر سر ما نهاده و ما را در اين فضاها راه داده، مراقب باشیم قضايا را کوچک نبینیم.‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 غربت امام زمان ارواحنا فداه 🔻 یا صاحب الزمان! مرا هزار اميد است و هر هزار تويی شروع شادي و پايان انتظار تويي بهارها که ز عمرم گذشت و بي‌توگذشت چه بود غير خزان‌ها اگر بهار تويي 🔸روز عاشورا وقتي حبيب‌بن‌مظاهر شهيد شد «بانَ الانکسار في وجه الحسين(ع)» حالت شکستگي در چهره آقا سيدالشهدا (علیه السلام) پيدا شد. کسي بود که انسش با قرآن خيلي بالا بود. صادق بود. پيچيده و اهل دوگانگي شخصيت نبود. آنجا هم اين نصيب، اين همت، این رزق ‌آمد که سينه سپر کند و از امامش دفاع کند. 🔹 مظلوم‌تر از امام زمان(ع) الان نداريم! ما چقدر به ياد حضرتيم؟ چقدر غربت حضرت ما را آزار مي‌دهد؟ چقدر به فکر هستيم؟ چقدر اين گيرنده‌هاي ذهني و معنوی ما فعال است که حضور و عدم حضور حضرت را در مشاهد مشرفه حداقل حس کنيم؟ براي ناراحتي و نگراني‌هاي حضرت نگران باشيم. اين غربت است. کو حبيب‌بن‌مظاهر؟ الان هم نياز است. کو مسلم‌بن‌عوسجة؟! ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
درس اخلاق بنیاد هاد.98.8.28!.mp3
7.25M
🎧 موضوع: اهمیت تزکیه و راهکار شروع آن 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۸/۲۸ ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 📍 در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 مراعات و مراقبه؛ راه سعادت 🔻 اصحاب کهف وقتي بيدار شدند بنا شد غذايي تهيه کنند. لذا سفارش کردند که باید مواظب باشيد «فَابْعَثُوا أَحَدَکمْ بِوَرِقِکمْ هذِهِ إِلَى الْمَدينَةِ فَلْينْظُرْ أَيها أَزْکى‏ طَعاما فَلْيأْتِکمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيتَلَطَّفْ …؛ پس یک نفرتان را با پولتان به شهر روانه کنید و او باید با تأمل بنگرد کدام یک [از مغازه داران شهر] غذایشان پاکیزه تر است؟ پس غذایی از آن برایتان بیاورد و او باید [در رفت و آمد و داد و ستد] دقت و نرمی و لطف نشان دهد و احدی را از حال شما آ گاه نکند. کهف/۱۹» 🔸 مراعات غذايي اينها جالب است، وقتی دنبال غذا مي‌فرستند، مي‌گويد ببينيد کجا غذايش بهتر است؟ اين حکايت از اين مي‌کند که اينها خيلي اهل مراعات بوده‌اند. و این مراعات فقط از وقتي که به سمت کهف حرکت کردند، شروع نشد. عمرشان را مواظب بودند. 🔹 و من در جریان کربلا افرادی را ديدم، آنهايي که اهل مراعات نبودند، موفق نشدند، به اصحاب حضرت ملحق بشوند. اينهايي که ملحق شدند از قبل، اهل مراقبه و مواظبت بودند. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 در بین اصحاب کهف یک نفر با مديريتي خاص به آنها جهت‌دهي مي‌کند. «وَ لْيتَلَطَّفْ» منيت نداشته باشيم. خشونت به خرج ندهيم. 🔸 بعضي‌ها سرشان درد مي‌کند براي دردسر و... مي‌گويد «وَ لْيتَلَطَّفْ» شما در يک موقعيت خاصي قرار داريد. رعایت این موضوع به یک اعتبار براي همه اهل سلوک لازم است. خودتان را درگير نکنيد. هوشيارانه حرکت کنید. 🔹 يکی از عواملی که انسان را از رزقش دور مي‌کند اين درگيري‌هاي اضافه است. بعضي سرشان درد مي‌کند براي مطرح شدن يا امور اینچنینی، اینها از رزقشان دور مي‌شوند. 🔸 داستان اصحاب کهف دارد جهت‌دهي مي‌کند: حالا که داريم مي‌رويم غذا بگيريم در برخوردتان لطيف برخورد کنيد. اين خودش يک باب عظيمي است در سلوک عملي، تعامل اجتماعي و ارتباط خانوادگي و پنهان کردن برخی کارهايي که مربوط به سلوک است. لزومي ندارد که ديگران درجریان قرار بگیرند. 🔹 گاهي حرکتِ لطيفِ عملي اقتضا مي‌کند که انسان دو رکعت نماز مي‌خواهد بخواند يا قرآن مي‌خواهد بخواند، بين خودش باشد و خداي خودش، خودش را به يک حس و حالي نيندازد که چقدر دارد نمازم طول مي‌کشد. اينها بد است. اينها اجر عمل را ازبين مي‌برد، شيطان هم همين‌جاها خانه مي‌کند. بعد بايد تاوانش را داد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 «وَ لْيتَلَطَّفْ» دستور به درک صحيح امور در مقاطع مختلف است. سلوک عملی مديريتي تلطيف شده لازم دارد. منشأ نفساني نداشته باشد. خشونت در آن نباشد. شيطنت در آن نباشد. 🔸 اگر سرّی را لو داد دو تا ضرر ممکن است انسان بکند. «إِنَّهُمْ إِنْ يظْهَرُوا عَلَيکمْ يرْجُمُوکمْ أَوْ يعيدُوکمْ في‏ مِلَّتِهِمْ؛ زیرا اینها اگر بر شما دست یابند، سنگسارتان می کنند یا شما را به آیین خود بر می گردانند. کهف/۲۰» اگر به شما دست پيدا کنند، شما را رجم مي‌کنند. گاهي رجم، اعم است یعنی مورد حمله قرار مي‌دهند. حالا چه با سنگ، چه با غير سنگ. 🔹 اگر داراي فکری الهي هستید اين را بايد با لطافت خاص به جامعه چه در سطح داخل، چه در سطح خارج، القاء و ارائه کنيد. اگر با لطافت عمل نکنید، دو راه پيش روي شما هست: يکی اين که مورد حمله قرار می گيريد یا «أَوْ يعيدُوکمْ في‏ مِلَّتِهِمْ» مي‌گويند بياييد همرنگ ما بشويد. 🔸 چه دليلي دارد که شما فقط حرف از خدا بزنيد؟ چه دليلي دارد که شما بگوييد ما سلوک عملي داريم؟ پس بقيه دارند چه کار مي‌کنند؟ مي‌گويند بياييد يکي بشويم. حرف ما را بزنيد. نمي‌گويند ما حرف شما را مي‌زنيم. مي‌گويند: چرا شما تافته جدا بافته باشيد؟ و در هر دو صورت شما صدمه مي‌خوريد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 💠 لطافت در نشر معارف سلوکی 🔻 اصحاب کهف افراد نخبه و برجسته‌اي بودند. ظاهراً و باطناً، جهت‌دهي‌هايشان حساب شده است. ولي اين در سلوک عملي، در تعامل با جامعه و خانواده يک سرّ است که در القاء مباني عملي، فکري، فرهنگي و خُلقي، لطافت به خرج بدهیم. 🔸 اگر اصطکاک نباشد نفوذش بيشتر است. حفظش هم بيشتر است. دوامش هم بيشتر است. اگر انسان در القاء يافته‌هاي خويش، چه در برنامه سلوک عملي، چه در برنامه‌هاي تعامل اجتماعي، حرفي را که مي‌خواهد بزند، کاري که مي‌خواهد بکند، اگر همراه با لطافت باشد، هم حفظش بيشتر است هم دوامش و ثباتش بيشتر است. هم موفقيتش بيشتر است و هم تأثيرش بيشتر است. 🔹 گاهي انسان بايد اين هوشياري را داشته باشد که حتی الامکان دشمن را به خود مشغول نکند، مخصوصاً شيعه در اين فصل هنوز تعدادشان احتياج به ترميم دارد. اگر بخواهند که معارف اهل بيت عليهم السلام را نشر بدهند و سلوک عملي توحيدي داشته باشند و ارائه کنند شرایطي از هوشياري و تلطيف القاء و لطافت تعامل را مي‌پسندد که برخاسته از عقل و هوشياري و نور اهل بيت علیهم السلام است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 مدیریت بر خویشتن؛ راه رستگاری 🔻 قرآن کریم می فرماید: «وَ مَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و کسانی را که از بخل و حرص باز داشته اند همان رستگارانند.حشر/۹» 🔸 جهت‌دهي و مديريت شخصيت انسان مانند رانندگي وسیله نقلیه است. آنچه باعث حرکت و توقفش هست مديريت مي‌خواهد. در وجود انسان نیز دو صفت هست که همين حس را به انسان مي‌دهد. قرآن به «شُحَّ نَفْس» تعبير مي‌کند؛ طمع و بخل. در فارسي «آز» مي‌گويند. 🔹 انسان علل تصميم و جزم و عزمش را بايد از فيلتري رد کند. در انسان حرص و بخل، حرکت و ترمز اوست. اين را بايد مديريت کرد. کجا هزينه کردن و کجا هزينه نکردن از حيث توان، از تمام ابعادي که حاصل و ميوه‌هاي وجودي انسان است. 🔸 اين خيلي مهم است که قرآن می فرماید: علل و ابزار حرکتي و ابزار نگاهداري خويش و توان‌، ظرفيت و استعدادهای خود را اگر بشناسيد و مدیریت کنید رستگار خواهيد بود. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 رستگاری مديريت نیاز دارد. خواه وقت باشد، پول یا عواطف باشد. کجا داري هزينه مي‌کني و از کجا دريغ کرده‌اي؟ در خانه بايد چگونه عمل کني؟ چه مقدار از عواطف هزينه کني، زياده‌روي نکني، کم نگذاري. هميشه مسائل اقتصادي به معناي تعريف شده‌اش نيست. 🔸 انسان مجموعه‌ای از ظرفيت و استعدادهاست. لحظه به لحظه با فضاهايي که بايد هزينه کند روبروست. روزگار دارد از ما مي‌گيرد همين وقتي که در اختيار ما قرار مي‌دهد که مجاني نيست. دارد جواني ما را مي‌گيرد. دارد ظرفيت ما را تمام مي‌کند. ما داريم چه کار مي‌کنيم؟ 🔹 ما هستيم و اين مديريت. ما هستيم و اين حرکت و توقف، مانند همين گاز و ترمزي که برای راننده است. ما هستيم و اين هزينه کردن و دريغ کردن. بهترين افراد در اين باب کساني هستند که ظرفيت‌هاي خودشان را بهتر بشناسند. بدانند کجا دارند هزينه مي‌کنند. روزگار الان دارد با آن‌ها چه کار مي‌کند. 🔸 حقيقت را دريابيم. بدانيم که ما داريم هزينه مي‌کنيم و داريم هزينه مي‌شويم. پس چگونه از اوقاتمان استفاده کنيم؟ تمام علوم، رشد دهنده انسان هستند، در اين حرفي نيست. اما بخش‌هاي محتوايي[اخلاقی معنوی] نيمه گمشده انسان است. انسان پروفسور بشود ولي با مبدأ ارتباط نداشته باشد دلش آرام نمي‌گيرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 شکستگی ابزار سلوک 🔻 حکمت هایی در اين جمله کوتاه نهفته است که حضرت اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمودند: « مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ‏» هر کسي در عمل و عملکرد، کُندي و کوتاهي کرد و خود را به عملکرد صحيح نرساند، انتساب او به کار نمي‌آيد. 🔸 فرزند هر کسي مي‌خواهي باش. حالا اين فرزندی يکي از مصاديق انتساب است، انسان زیرکانه عمل مي‌کند، سريع مي‌خواهد خود را به يک جايي وصل کند. 🔹 يک نفر زنگ مي‌زد که بنده از شهرستان فلان زنگ مي‌زنم و حافظ قرآن هستم؛ حافظ قرآن خوب است، جاي او هم روي سر، ولي شما الآن براي چه داري اين را مي‌گويي؟ حفظ قرآن يک حس و حالي معنوي بين خود تو و خداي تو است. 🔸 اين فرق مي‌کند با اينکه يک کسي بگويد من شهردار فلان ناحيه هستم، او شهردار است و کار او... بالأخره يا فرماندار است يا استاندار است، ولي يک کسي مي‌خواهد سريع نسبت خود را تثبيت کند، مي‌خواهد از انواع نِسَب بهره ببرد، حضرت مي‌فرمايند: نه، کسي که در عملکرد کوتاهي دارد نسبت‌ها به داد او نمي‌رسند. 🔹 گاهي هم انسان مي‌آيد اظهار کند، در اين اظهار، آفاتي است و در نَفس مخاطب اصلا تقابل ايجاد مي‌کند. ابزار اين راه شکستگي است، تواضع است، بندگي است، تا خداوند نمره بدهد و بفرمايد که «ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا» اين بندگي وعبودیت را او تثبيت کند، اين نسبت را او بپذيرد [اگر اين‌طور شد] ديگر همه‌ي آن خير مي‌شود، ولي از ناحيه‌ي ما شکستگي مي‌خرند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 اخوت در مسیر رشد 🔻 يک مقدار خود ماها قد بکشيم و مراقبه‌ي روزانه داشته باشيم زمينه‌ي انس فراهم مي‌شود؛ يعني اگر علامه‌ي دهر باشي ولي روز خود را با غفلت بگذراني، شب انس نداري. 🔸 حتی اگر بخواهیم جلسات ما روح داشته باشد مراقبه‌ي روزانه مي‌خواهد، توجهات باطنيه مي‌خواهد و اگر افراد همديگر را پيدا کردند، ديگر حق رها کردن ندارند، مگر دليل قانع کننده براي اين فاصله داشته باشند. 🔹 بخشی از حکمت عقد اخوتی که رسول خدا بين اصحاب برقرار کرد همين بود، و هيچ چيزي نزديک‌تر از اُخوت نيست. 🔸 انسان مسائل عاطفي را بايد مراعات بکند، شرايط ادب را به جا بياورد، اما آنچه که اين را رشد مي‌دهد و باعث سکون و آرامش مي‌شود آن مؤآخات است، آن پيدا کردن [رفيق راه است] و نمي‌شود رها کرد، بخصوص جمعي که همه اهل مراقبه و مواظبت باشند و اين خيلي جاي شکر دارد و جاي قدر دانستن دارد. 🔹 خيلي از اين ارتباط‌ها بعدها آثار و برکات خود را نشان مي‌دهد، غير از اينکه باعث استقرار انسان مي‌شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 زیبایی خلوت 🔻 خلوت بزرگان ما زيبا بوده است، خلوت ما ها زيبا نيست که گاهي دچار مشکلات و افسردگي‌ها مي‌شويم. اگر کسي به حکمت آشنا شود هيچ امري از شخص و شخصيت و حرکات، پنهان نيست، ولی طبيعتا حکمت مراتب دارد و آشنايي با آن نیز مراتب دارد. 🔸 زيبايي خلوت، خودساختگي مي‌خواهد، بزرگان اين خودساختگي را داشتند و زیاد اتفاق مي‌افتاد که کسي حاجتي داشت و مشکل او [به دست آنها] حل مي‌شد. 🔹 مخصوصا در حالات حاج آقا رحيم ارباب –رضوان الله تعالي عليه- هست، که به او مي‌گفتند: آقا مشکل حل شد [ولي ايشان] يا اظهار بي‌اطلاعي مي‌کرد يا مي‌گفت: من صبح سه تا صلوات فرستادم، نمي‌گفت من فلان [اعمال یا عبادات را انجام دادم و در پی آن توقعات خودش را مطرح کند]، چون آن هم بوي بدي مي‌دهد. 🔸 چقدر انسان بايد از اظهار امتياز و منيّت گريزان باشد که به اين فضيلت‌ها برسد! ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 ثمره مرور سیره بزرگان 🔻 يک مرور در سيره‌ي بزرگان، جزئيات حرکت و قواعد را بيشتر به دست انسان مي‌دهد، که در سنين بالا چگونه زندگي آن‌ها آميزه‌اي بود از تعامل و حکمت با خود و خلق و خالق که خوب زندگي مي‌کردند، خودساخته بودند، به خويشتن دعوت نمي‌کردند، از مردم مطالبه نداشتند، چه محبت را و چه احترام را و چه رسيدگي را، زندگي خود را مي‌کردند. 🔸 اين يک نوع بيماري است که انسان مطالبه‌ي شديد کند، گاهي اصطکاکات و اختلافات هم از همين توقعات شروع مي‌شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 غنیمت شماری فرصت‌ها بعد از انقلاب 🔻 طلبه جوان ما، باید آنقدر به روز باشد، آنقدر دغدغه داشته باشد و موفق باشد که هم درسش را بخواند و هم عبادتش را و هم زندگي‌اش را مديريت کند، هم يک اثر فرهنگي از خودش به جا بگذارد. گاهي مي‌‌تواند صد نفر را، پنجاه نفر را، بيست نفر را، ده نفر را، هر مقدار که در توانايي اوست، جهت دهي کند. 🔸 جامعه ديني از قطعه‌هاي پازل‌ پنج نفره، ده نفره، صد نفره، هزار نفره، ده هزار نفره تشکيل مي‌‌شوند. زمان را قدر بدانيم خدا مي‌‌داند الآن در يک فضايي ما داريم زندگي مي‌‌کنيم به برکت اين چهار دهه‌اي که از انقلاب گذشته، براي ما حوزوي‌ها و کساني که ملتزم به فرهنگ هستند، امکان کار خيلي هست و مي‌‌توانيم بيشتر کار کنيم و احياناً هم قبل و هم بعد، زمان‌هايي خواهد بود که اين فرصت‌ها نيست. 🔹 چرا ما بهره نبريم؟ چرا ما دِين‌مان را به حوزه ادا نکنيم؟ چرا کاري که از دست ما بر مي‌‌آيد انجام ندهيم؟ ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
98.9.2_سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
6.12M
🎧 موضوع: اهمیت شناخت شیطان درون و بیرون ➕ همراه با تحلیل و توصیه هایی در مورد اغتشاشات اخیر 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۹/۲ ⏱ زمان: ۲۵ دقیقه 📍 در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 تکمیل قطعه‌های پازل ایمانی 🔻ايمان به غيب، غير از تخيل و توهم غيب است. «الَّذِينَ‏ يؤْمِنُونَ‏ بِالْغَيبِ‏. بقره/۳» انسان وقتي اهل ايمان شد، آرام آرام يک چيزهايي به او نشان مي‌‌دهند. ذيل آيه «لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا. یونس/۶۴» در تفاسير آمده: يکي از آن بشارت‌ها خواب‌هايي است که اهل ايمان مي‌‌بينند، اين‌ها گاهي روزنه اتصالي به عالم غيب است؛ منتهي قطعه‌هايي از يک پازل است که يک دفعه بعد از ده‌ها سال، يک قطعه کنارش مي‌‌آيد، همه آن معنا مي‌‌شود. 🔸 انسان اگر دارد سعي و تلاش مي‌‌کند دلسرد نشود. يک وقتي مي‌‌آيد که اين پازل، تصويري صحيح به انسان نشان دهد، يک بخشي از آن ادراکات روزانه است، يک بخشي از آن‌ خواب‌ها است و يک بخشي از آن حس و حال‌ها است، يک بخشي از آن، بخش‌هاي مناجاتي و با خدا صحبت کردن‌ها است، يک بخشي از آن توکل کردن و واگذاري امور به خداست، اين‌ها از قطعه‌هاي آن پازل ايماني است که «لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» يکدفعه اين پازل را تمام مي‌‌کند. 🔹 اما معلوم نيست چه زماني باشد؛ يک وقتي در چهل سالگي است، يک وقتي در پنجاه سالگي است، يک وقتي در شصت سالگي است. ولي همين گونه با همين فرمان انسان برود، يک وقتي تمام مي‌‌شود، منتهي مي‌‌تواند نصيبش بيشتر هم باشد با سعي و تلاش بيشتر و جديت و جديت. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 اين حسي که در اربعين به انسان دست مي‌‌دهد اين بخش ولايي است، خيلي مؤثر است؛ اما نبايد همه انتظارها را در همين سه چهار روزي که پياده به کربلا مي‌‌رود بخواهد. 🔸 يک حسي دارد که براي ماه رمضان است، نبايد محصور کند که همين ماه رمضان امسال بايد همه درها باز شود، اين‌ها در آن شکل مي‌‌گيرد. 🔹 يک حسي در مشکلات و شدائد دارد که يک دفعه يا الله مي‌‌گويد. يک بار پيش آمد، يا الله گفتي، مشکلت حل شد، ولي مايه‌اش مانده، نترس! قوي باش! 🔸 يک بخشي از آن هست در شدت و اضطرار به فعليت مي‌‌رسد. يک بخشي از آن هست براي نمازهاست، شايد هر پنج وعده، آن حس و حال نباشد، ولي همان که هست خدا برکت دهد گاهي هم مي‌‌ماند. 🔹 يک وقت، يک نفر زاويه ديدش به نوعي است که دائماً اصرار مي‌کند و مي‌‌گويد: زيادترش کن، زيادترش کن، ولي اين تمام قضيه نيست، اين يک بخشي از قضيه است، اين‌ها کنار هم قرار مي‌‌گيرد «لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» يک دفعه يک صوري لطيف ارائه مي‌‌کند؛ 🔸 منتهي در يک زماني، يک وقت مي‌‌بيني که چهار صباحي قرآن خواندي و بعد هم حتي نمانده، کم شده؛ ولي مايه سر جايش هست، نترس! ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 به عنايت اهل‌بيت، به برکت ماه رمضان، به برکت سيدالشهداء، به برکت ولايت امير المؤمنين، به برکت صاحب الزمان، اصل هست، فقط اينجاست که ديگر استقامت مي‌‌خواهد، اينجاست که گاهي هم بايد به خودت يک نهيب بزني، دائماً خراب نکني و دائماً رزقت را کم نکني، خودت را به خدا نیز بسپاري، ولي هست! نصيب هست! 🔸 در ابعاد مختلف و اضلاع مختلف هم معنا شده، حالا به قول آن آقا مي‌‌گفت که گاهي انسان در يک مواقعي قرار مي‌‌گيرد، يک غلطي مي‌‌کند، يک معصيتي مي‌‌کند و بعد هم توبه مي‌‌کند. اصل آن مي‌‌ماند و خراب نمي‌شود آن هم شيعه امير المؤمنين! خراب خراب نمي‌شود؛ 🔹 منتهي صحبت هميشه سر خراب خراب نيست، صحبت سر بهتر و بهتر است. شيعه‌اي که يک حدش به ليلة القدر است، ليلة القدري که معرفت فاطمي کنارش است « فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر» کليد ورودي براي ليلة القدر دارد، ولايت اهلبيت را دارد، ولايت حضرت صديقه طاهره را دارد، کل اين‌ها را از دستش نمي‌گيرند. شيعه روي اصولي از ناحيه حق تعالي است. اين‌ها کجا و آن‌هايي که بيرون از مدار ولايت هستند کجا؟! ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 امکانات انتقال فرهنگ دین 🔻 حوزه‌هاي شيعي بايد هويت خودش را بشناسد، ملتزم باشد و اين کار ابزارش هم از قبل آماده شده است. نه اهل سنت، نه اديان ديگر مثل مسيحيت، نه يهود، ابزار براي به روز رساني ندارند. 🔸 يک جريان محرم و صفر در شيعه هست که همه [را دگرگون می کند.] اين‌ها امکانات است، امکانات انتقال فرهنگ دين است، امکانات انتقال محتوا و مفاهيم بلند است، امکانات انتقال مراتب عالي ولايت است. 🔹 يا فرصتی مانند ایام نيمه شعبان را باید غنیمت شمرد، جريان مهدويت قابل طرح است، جريان مهدويت در شيعه اميدساز است و باید اين معارف را منتقل کرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 توفیق انس با اعمال عبادی 🔻 حضرت والد[آیت الله ناصری] مي فرمودند: يک سال در ماه مبارک رمضان در شدت گرما، با پيراهن در حوض رفتم، پيراهنم را خيس کردم و به مسجد کوفه رفتم. 🔸 ديدم خيلي هوا گرم است، نزد قبر حضرت مسلم رفتم، در سايه ايستاده بودم و مسجد را تماشا مي کردم، ديدم پيرمرد 75 ساله اي در مقام رسول خدا دو رکعت نماز خوانده، دارد به مقام جبرائيل مي رود. او قبا بر تن داشت، عبايش را تا کرده بود و در دستش گرفته بود، عمامه اش را روي عبايش گذاشته بود و يک دستمال بزرگ خيس کرده بود و روي سرش گذاشته بود و خيلي با تأنّي عبادات را به جا مي آورد و نماز مي خواند. جلو رفتم، ديدم حاج آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب شریف «الذريعه» است. 🔸 اين حقيقتي است که اگر انسان با اين برنامه هاي عبادي انس گرفت، مي بيند که به جواني و پيري نيست، به فرصت هم نيست، توفيق فرصتش را هم خودشان بايد بدهند، همتش را هم بايد خودشان بدهند. گاهي يک پيرمرد ۷۵ ساله در اين گرما، مقام به مقام چنین عبادت مي کند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌