eitaa logo
الهادی
22.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1هزار ویدیو
48 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 وقتی بعضی‌ها را در قبر می‌گذارند واقعاً فرق نمی‌کند که می‌خواهد به امت یهود یا به نصاری ملحق شود، روایات نیز گاهی این را تأیید می‌کند. می‌گویند: «مُت یهودیاً أو نصرانیاً».‌ (بمیر خواه یهودی و خواه نصرانی) 🔸 وقتی همه چیز انسان پول شد همین‌گونه می‌شود. خیلی تفاوتی ندارد یا چیزهای مشابه [مثل شهوت طلبی یا قدرت طلبی یا...] هم همین‌طور است. کد ۸۳۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در بنی‌اسرائیل خیلی‌ها عابد بوده‌اند و گاهی برخی از آن‌ها به قدری از نظر روحی بیمار می‌شده‌اند که به خدا می‌گفته است خدایا همه زحماتم را می‌دهم؛ اما امشب فلان زمینه امور مالی یا گناه را برایم فراهم کن. 🔸 بشر گاهی این‌قدر بیچاره می‌شود و دستش خالی می‌شود. اصلاً روی آن مایه‌ها دیگر حساب نمی‌کند. چنین کسی بیمار است و جنس این بیماری‌ها را فقط آتش می‌سوزاند. 🔹 اگر خود انسان به هوش آمد و بیدار شد و شروع کرد و سختی‌هایش را انتخاب کرد، دیگر روی دوشش نمی‌گذارند. اما اگر نه، باز غافل بود و بیمار بود و مشکل داشت و تشخیص نداشت، در کنارش [سختی و فشارهایی قرار می‌دهند تا به خود بیاید] 🔸 و باز این از لطف خدا است که به گونه‌ای چینش می‌کند [تا بنده خود را حفظ و تربیت کند]. کد ۸۳۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 درمورد مرحوم ملّا فتح‌علی سلطان آبادی نقل می‌کنند که دوستان ایشان سی شب به محضر ایشان می‌رفتند و ایشان هر شب یک معنایی برای «حَبَّبَ‏ إِلَيْكُمُ‏ الْإِيمانَ» می‌کردند به طوری که معنای شب بعد، غیر از معنای شب قبل بوده است. 🔸 گویا سبک ایشان این‌گونه بوده است که همه را به صورت احتمال بیان می‌کرده‌اند. 🔹 شاید این آیه با پایه‌گذاری توحید فطری در بشر بی‌ارتباط نباشد و پایه‌گذاری توحید فطری یا فطرت توحیدی بشری با «حَبَّبَ‏ إِلَيْكُمُ‏ الْإِيمانَ» بی‌تناسب نباشد، به نوعی با هم ارتباط داشتند. 🔸 بالأخره زمانی که خدای متعال بشریت و آدم ابوالبشر را که خلق کرد و خلقت آدم مطرح شد و در این خلقت اسبابی فراهم شد تا در نهایت میل ایمان در بشر بیشتر از امیال دیگر باشد و نیازش به توحید در این خلقت تعریف‌شده باشد. کد ۸۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 بعضی مفسرین نوشته‌اند که خداوند خلقت آدم را در آسمان انجام داد. شاید خلقت حضرت حوّا بعد از آن صورت گرفته باشد. بعضی نوشته‌اند که در دنیا صورت گرفته است. 🔸 اما نکته این است که خداوند متعال اولین فرد بشر را پُر از علم کرد و علم‌الاسماء را به او داد و این خیلی مؤثر است. 🔹 ابتدا تصویر آدم را چه در ابتدای خلقت و کیفیت ترکیب، چه در امتیازات بعدی روی «حَبَّبَ‏ إِلَيْكُمُ‏ الْإِيمانَ» قرار داد، یعنی برای خَلق آدم، توحید و فطرت توحیدی و اسباب و ادوات آسمانی را زلال و آسمانی و متراکم قرار داد سپس طرف مقابل آن، باید تدریجی‌الحصول سرایت می‌کرد مثل شیطان، هواهای نفسانی و ... . این بچه به دنیا بیاید و سپس شهوت در آن بیدار شود و خیلی امور را تدریجی الحصول قرار داد و این از ناحیه حق تعالیٰ لطف محض برای سروری بشر و توحید بشر است. 🔸 این‌ها چیزهایی است که ما به آن توجه نکرده‌ایم و نمی‌کنیم. ما در چاله‌ای افتاده‌ایم که فقط مشکلاتی که خودمان با دست خودمان درست کرده‌ایم را می‌بینیم و راه‌حل‌های آن‌ها را هم راه‌حل‌های مادی تصور می‌کنیم و به دنبال این قضایا می‌رویم درحالی‌که الطاف حق‌تعالیٰ به بشریت خیلی زیاد، بالا و بلند بوده است. کد ۸۳۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گاهی عینک‌های ما خراب است و فکر می‌کنیم مشکلی نداریم و مشکلی نداشته‌ایم. نوع برداشت ما غلط است یعنی بیماری ما دوبله شده است.‌ 🔸 غیر از این‌که بیمار هستیم، نمی‌دانیم که بیمار هستیم و گرفتار یک جهل مرکب شده‌ایم. 🔹 کسی که خیلی معرفتش بالا می‌رود و مانند اولیاء و انبیاء خیلی مقام بالایی پیدا می‌کند شاید یکی از حالاتش این است که وقتی به سجده می‌افتد و بنا شد صد مرتبه ذکر استغفار بگوید در مشتش صد کوتاهی از خودش دارد و برای هریک، یک استغفار می‌گوید 🔸 اما گاهی ما آنقدر کور هستیم که یک مورد کوتاهی را می‌خواهیم پیدا کنیم تا برایش صد استغفار بگوییم، پیدا نمی‌کنیم و می‌گوییم کاری نکرده‌ایم. 🔹 تا این حد ما فاصله پیدا کرده‌ایم! این‌ها بیماری است. آن‌ها که انبیاء و اولیاء هستند صد ذکر استغفارشان را برای صد کوتاهی می‌گویند، ما اگر صدتا استغفار را برای یک کوتاهی هم بخواهیم بگوییم همان یک کوتاهی را در خودمان پیدا نمی‌کنیم و این علامت خطری بودن و شدت بیماری ماست و ما از فطرت توحیدی دور شده‌ایم و «حَبَّبَ‏ إِلَيْكُمُ‏ الْإِيمانَ» ما مقرون به مانع شده و ذائقه ما عوض شده است. 🔸 یک وقت یک ذائقه خوب است و نوع غذا را خوب حس می‌کند ولی وقتی ذائقه‌ای بیمار می‌شود متفاوت می‌شود و تلخی و شوری در ذائقه انسان جابجا می‌شود. طعم را تشخیص نمی‌دهد. 🔹 گاهی آن‌قدر عقب می‌افتیم که حتی یک مورد از کوتاهی‌هایمان را نمی‌بینیم. بخاطر این‌که اخلاق بچگانه، اهداف بچگانه، عروسک‌بازی ما را مشغول یک ساختار ذهنی کرده‌ است و فقط همان را نگاه می‌کنیم و همان را می‌خواهیم ساما‌ن‌دهی ‌کنیم. کد ۸۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن بعد از قسم‌های متعدّد می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» و رستگاری را در تهذیب و تزکیه‌ی نفس می‌داند. 🔸 اگر شروع مطلب ما بر پایه‌ی شناخت نفس به کیفیتی که تعریف می‌شود، نباشد، در نهایت به ما جواب نمی‌دهد. 🔹 شاید اگر بنا باشد که بعضی‌ها درباره «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»، یک مقاله هم بنویسند، می‌نویسند؛ ولی چقدر مطلب به دست خودمان رسیده و واقعاً به آن‌ها پی بردیم که «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» یعنی چه؟ 🔸 نفس چیست؟ تصفیه‌ی نفس چیست و چگونه است؟ تزکیه‌ی نفس چگونه است؟ تهذیب نفس چگونه است؟ خب این‌ها با هم متفاوت است. 🔹 اگر از حیث علمی و به صورت دقیق، با مبانی خودش، اطلاعات کافی برای شناخت نفس چینش نشود، فهم ما از نفس، همان یک کلمه «نفس» می‌شود. 🔸 ما چقدر آشنا هستیم و چقدر مطالعه‌ی کتاب‌های موجود در این زمینه به ما کمک می‌کند؟ آیا ما را از تحیّر بیرون می‌آورد و به ما شناخت می‌دهد؟ خودمان برای خودمان ترجمه می‌شویم؟ آشنا می‌شویم؟ می‌توانیم افراط و تفریط‌هایمان را تعدیل کنیم؟ در جاهایی که تحت سیطره‌ی نفس أمّاره‌ی بالسوء قرار می‌گیریم، می‌توانیم راحت‌تر برخورد کنیم؟ شناخت می‌آید یا نمی‌آید؟ 🔹 اگر انسان بخواهد راجع به نفس وارد شود، به علومی نیاز است و موضوعات دیگری باید پیگیری شود تا انسان روشن شود. 🔸 رستگاری برای تهذیب و تزکیه‌ی نفس است، برای تعدیل شاکله و نیّت است. اما آیا ما در بخش ارتباط بین خودمان و خدای خودمان و در یک فضای اینطوری، آشنایی پیدا کرده‌ایم؟ خیلی خب. هر کسی حدّی و نصیبی دارد. کد ۶۱۴۶ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 فرض کنید یک نفر از شما یا از بنده می‌پرسد که آقا چه کار کنم که در کارهای معنوی رشد کنم یا به مقصد برسم؟ 🔸 بنده عرض می‌کنم: نسبت ایمان و معارف معنوی با نسبت علم پزشکی از حیث توسعه‌ی معارف اخلاقی قابل مقایسه نیست. ولی اگر این سؤال را از جهت پزشکی بخواهید بپرسید که من چه کار کنم سالم و قوی باشم؟ مگر این سؤال را در بخش پزشکی می‌شود تنها با یک کلمه جواب داد؟! 🔹 در بخش‌های حالات روحی و معارف اخلاقی، ایمانی که خیلی هم گسترده است، طبیعتاً جواب سخت‌تر خواهد شد. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 ما ها مسموم شده‌ایم و به مسمویت خود خو کرده‌ایم و جریان مجموعه‌ی ما تمثیلی است که آن شاعر می‌زند و با شعر بیان می‌کند که یک شهری بود که موهای سر و صورت همه‌ی مردم [آن شهر] می‌ریخت، از ابتدا اصلاً مو نداشتند و یک نفر که سر و صورت او مو داشت وقتی وارد این شهر شد همه دُور او را گرفتند و به عنوان یک امر غیر عادی به او نگاه می‌کردند و به همدیگر نشان می‌دادند بیایید سر این را ببینید که چه وضعی دارد یا صورت او را ببینید چه شکل و شمایلی پیدا کرده است. 🔸 ما این‌طور آلوده شده‌ایم، آنقدر قواعد مادّی غلبه کرده است که اگر کسی حتی بخواهد یکی از قواعد مادّی ما را -مادّی به معناه الأعم- زیر سؤال ببرد، شخصیت ما را به گونه‌ای دیگر تعریف بکند برای ما خیلی سؤال پیدا می‌شود و گاهی قابل تحمل هم نیست، 🔹 ولی آنچه که در سده‌های گذشته بین حوزه‌های مختلف مشترک بوده است خداجویی و اشتغال معنوی و اُنس با قرآن و توسلات به اهل بیت (علیهم السلام) بوده است، ساعاتی را فارغ داشتند، التزام به سَحر [داشتند] و راهکارهایی را یافتن و ادامه دادن. 🔸 یک نفر مانند مرحوم آیت الله آشیخ محمدحسین اصفهانی وقتی برای میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نامه می‌نویسد و از ایشان درخواست می‌کند و می‌گوید شما که زمان مرحوم ملاحسینقلی را درک کردید تقاضای من این است که برای من نامه‌ای بنویسید و آنچه که از ایشان در طریق تهذیب نفس و معرفت نفس و رشد استفاده کردید برای من بیان کنید و مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کمال احترام نامه‌ای به ایشان می‌نویسد و تذکراتی را می‌دهد. کد ۴۳۶۰ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 اگر کسی بخواهد نفس را تزکیه کند نباید نفس را بشناسد؟! نباید به علومی که شناخت نفس و خودشناسی لازم دارد اطلاع و احاطه پیدا بکند؟! 🔸 ریشه و منشأ تمام رشدها، بعد از این همه قسم، تزکیه‌ی نفس است ولی نوع قرائت ما در طول تاریخ از تزکیه چه بوده است؟ 🔹 یکی می‌گوید: غیبت نکن، تهمت نزن، درست است؛ ولی آیا برای مجموعه‌های علمی، فرهنگی و تخصصی، این تجزیه و تحلیل کافی است؟ 🔸 آیا این فکر تهذیب و تزکیه نباید سرنخ‌ها و شعبی از علوم را به من بدهد تا من پیگیری کنم و با خودم آشنا بشوم؟ نباید تطوّرات حالی مرا کنترل کند؟ چه کسی باید کنترل کند؟ خودم باید کنترل کنم. کد ۸۳۶ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌