چاپ و نشر بینالملل
#در_دست_انتشار
#آقا_روح_الله
شرکت چاپ و نشر بینالملل با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، بهزودی زندگینامه امامخمینی رحمهُالله را در چند جلد، منتشر خواهد کرد. در آستانۀ انتشار مجلدات اولیه این مجموعه، حجتالاسلام حمیدرضا باقری، نویسنده کتاب، در یادداشتی کوتاه، پیرامون این اثر توضیحاتی ارائه داد:
«کتاب «آقا روحالله» اولین جلد از مجلدات یک کلانپروژه با عنوان بررسی منطق رهبری امامین انقلاب است. این پروژه از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی توسط جمعی از طلاب و فضلای حوزه طراحی و آغاز شد و در گام اول آن سعی گردید تا بستر تاریخی عملکرد امامخمینی و آیتالله خامنهای روشن شود؛ چرا که فهم صحیح و مجتهدانه هر اندیشهای متوقف بر فهم صحیح از عملکرد مبتنی بر آن اندیشه است و فهم صحیح عملکرد نیز متوقف بر فهم صحیح بستر زمانی تحقق آنها است.
در این راستا مطالعات اولیهای صورت گرفت و بر اساس آن درسی با عنوان «سیره رهبران» در حوزه دانشجویی دانشگاه شریف در چند دوره تدریس شد. در این درس یک دور عملکرد رهبران انقلاب با توضیح بستر تاریخی مورد نیاز، در جریانات مختلف ارائه و نقد شد و برخی نقاط مبهم آن مشخص گردید. در گام دوم با همکاری «پژوهشکده تمدن توحیدی» طرحی پژوهشی تعریف شد که یک دور تاریخ معاصر را ناظر به عواملی که شخصیت رهبران انقلاب و عملکرد و اندیشههای آنان را شکل میدهد، در آن ارائه شود. برای نیل به این هدف نیز تنها به بررسی رفتارها و حوادثی که مستقیماً با رهبران انقلاب مرتبط بود، بسنده ننموده و به فراخور حال، عملکرد سایر بزرگان و اشخاص و نیز شرایط کلی حاکم بر محیط نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این کار پژوهشی با بررسی زندگی حضرت امام در چهار مرحله طلبگی، استادی، قیام و مبارزه، و رهبری انقلاب آغاز شد و اولین خروجی کار، یعنی بررسی زندگی امامخمینی در دوره طلبگی در یک جلد به قلم اینجانب در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید. دومین خروجی نیز برای دوره استادی در دو مجلد درسال ۹۷ با همین قلم به پایان رسید. دیگر مجلدات این پروژه نیز با اضافه شدن دورههای مختلف رهبری آیتالله خامنهای و همکاری «پژوهشکده باقرالعلوم» به دست طلابِ فاضلِ فعال در این پروژه در حال تدوین است.
کتاب «آقا روحالله» که اولین مجلد از این کار پژوهشی محسوب میشود، به علت برخی مشکلات بیش از 6 سال در مرحله اخذ مجوز، نقد و ارزیابی، طراحی و چاپ و ... باقی ماند و دو مجلد بعد نیز به همین سرنوشت دچار شدند؛ اما همه این مشکلات به لطف خداوند مقدمه خوبی برای اصلاح هرچه بهتر و ارائه اثری درخور ارائه سیره امامین انقلاب بود.
باشد تا این اثر به قدر خود چراغی باشد برای گم نشدن راه ایشان.»
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/318714/
چاپ و نشر بینالملل
📚نقد و بررسی
رمان «من خواب دیدهام» در بوته نقد
🔸جلسه نقد و بررسی رمان «من خواب دیدهام»، نوشتۀ فاطمه الیاسی، شنبه هفتم اسفندماه، مقارن با شب شهادت امام موسی کاظم علیهالسلام، ساعت ۱۸/۴۵، برگزار خواهد شد.
🔻این رمان تاریخی، پیدایش فرقه وافقیه پس از شهادت حضرت موسیبنجعفر را روایت میکند.
در جلسه نقد این کتاب، علاوه بر مولف، آقای دکتر سعید طاووسی مسرور به عنوان منتقد بخش تاریخی و آقای ابراهیم اکبری دیزگاه به عنوان منتقد بخش ادبی به ایراد سخن میپردازند.
🛑این جلسه، مجازی و در قالب پخش زنده اینستاگرامی خواهد بود.
☘️علاقمندان برای شرکت در این مراسم میتوانند به صفحه اینستاگرام شرکت چاپ و نشر بینالملل (ناشر کتاب) به نشانی Intlpub_ir یا صفحات مهمانان این مراسم مراجعه کنند.
#گزیده_کتاب
#من_خواب_دیده_ام
📚 مرد، لب باز میکند و صدای ضعیف و نامفهومی از گلوی خشکیدهاش بیرون میجهد:
ـ شهید شد؟! یعنی چه؟!
حرفهایی که میشنود را باور ندارد. ماندن در این زندان دستِکمی از مردن ندارد. گوشۀ چشمِ حیان تر میشود. میگوید:
ـ نامردها در زندان شاهک مولایمان (امام کاظم علیهالسلام) را مسموم کردند و بعد جسد مبارک ایشان را سه روز روی پل بغداد گذاشتند تا همه ببینند خودش مُرده!
دستش بالا میآید و ناخودآگاه نم هر دو چشمش را میگیرد. با اینکه چندین سال است به زندگی با یک چشم عادت کرده؛ اما وقتی حواسش نیست، یادش میرود چشم تخلیهشده اشک ندارد! هنوز هم آن را احساس میکند. مرد ژولیده منتظر باقی حرفهای حیان نمیماند. به همان سبکی که آمده بود، بازمیگردد و سر جایش مینشیند. دوباره لبش میجنبد و حیان میبیند گهگاه سرش را به دیوار پشتِ سر میکوبد.
#گزیده_کتاب
#من_خواب_دیده_ام
📚 صورت مرد ژولیده، رنگ میبازد. چشم از لبهای حیان که با حرص و عصبانیت روی هم کوبیده میشوند، میگیرد و میگوید:
ـ وقف؟! مضحکتر و درعینحال غمبارتر از این واژه در تاریخ نمیتوان یافت! در شکستهای جبهۀ حق، همیشه رد پای کسانی پیدا میشود که میگویند ما وقوف میکنیم. اینها از یک تبارند؛ اگرچه در هر دوره در لباسی ظاهر میشوند. دست علی علیهالسلام را در دست پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم دیدند؛ اما بعد از او گفتند علی جوان است و فلانی صاحب لحیه، پس وقوف میکنیم. در صفین هم پایشان لرزید و ایستادند. وقتی دیدند با ایستادن هم کاری پیش نمیرود، شمشیر زیر گلوی حجت خدا گذاشتند که بگو سردارت برگردد! حسین علیهالسلام، جابهجا (در هرجا) برایشان سخن راند که دین جدم را به انحراف کشاندهاند و در آستانۀ نابودی قرار دادهاند؛ اما تبار وقوف باز هم ایستادند. امام صادق علیهالسلام، پیرمرد تنوری را نشان داد و فرمود: اگر چند نفر مثل او داشتم که جز به فرمان من حرکت نمیکردند و بیاجازه از حرکت بازنمیایستادند، قیام میکردم. اینها هرروز با رنگی از پردۀ دنیا فریفته میشوند؛ روزی میگویند شبهه داریم؛ روزی میگویند عِده و عُده نداریم؛ روزی میگویند عیالواریم و خرج داریم؛ روزی هم دلیل، پشت دلیل میچینند که ما به امامت و وصایت علیبنموسیالرضا علیهالسلام یقین نداریم؛ اما خوب که در چشمشان نگاه میکنی، برق درهم و دینار را میبینی! جانم فدای لبتشنۀ کربلا که فرمود: «این جماعت بندۀ دنیایند و دین، تنها لقلقۀ زبانشان است.»
🌤
▪️کتابان
📌در گذشته فکر میکردند سخن گفتن پیرامون واقفیه باعث القای شبهه است
👈در جلسهی نقد و بررسی رمان «من خواب دیدهام» مطرح شد:🔻
🔸سعید طاووسی مسرور استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی: نفس نوشتن رمان دربارهی واقفیه جای خشنودی دارد. در گذشته فکر میکردند سخن گفتن پیرامون واقفیه باعث القای شبهه است. کتاب «من خواب دیدهام» از لحاظ تاریخی کتاب مقبولی است. مطالب خلافی که بهوضوح به چشم بیاید در اثر نیست و این یک حُسن بزرگ است.
📔شناسنامه: فاطمه الیاسی، «من خواب دیدهام»، تهران: چاپ و نشر بینالملل، چاپ نخست، ۱۴۰۰، بها: ۶۱۵۰۰ تومان
#کتابان #چاپ_و_نشر_بین_الملل #من_خواب_دیده_ام #واقفیه #فاطمه_الیاسی #سعید_طاووسی_مسرور #ابراهیم_اکبری_دیزگاه
http://ketaabaan.ir/در-گذشته-فکر-میکردند-سخن-گفتن-پیرامون-واقفیه-باعث-القای-شبهه-است
به مناسبت سالروز آغاز امامت امامرضا علیهالسلام
✅ نقدی بر کتاب بانوی آندلس
✍ دکتر سعید طاووسی مسرور، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی به نقد کتاب «بانوی آندلس» که پیرامون مادر مکرمه امامرضا علیهالسلام است، پرداخته است.
https://www.ibna.ir/fa/note/318963/
#گزیده_کتاب
#محمد_بر_قله_های_فضائل
📚 لشکریان اسلام فاتح و پیروز برگشته بودند. و علاوه بر همۀ غنایم، تعدادی از کفّار را در جنگ، به اسارت گرفته و با خود آورده بودند. آنها بر کفر و دشمنی، لجبازی و مقاومت نمودند تا به قتل رسیدند، ولی یک نفر را دستور کشتن ندادند، (این عمل که گویای مطرح بودن حساب و کتاب دقیق در کار آن حضرت بود و میفهماند که آن کشتنها و این عفو دارای علت و حکمت خاص است، موجب شد که) فرد عفو شده سوال کرد: چرا مرا جدا کردید و فرمان قتل ندادید؟
حضرت فرمود: جبرئیل از طرف پروردگارم به من خبر داد که پنج خصلت در تو هست که خدا و رسولش آنها را دوست میدارند: 1- غیرت شدید بر ناموست، 2- سخاوت، 3- حسن خلق، 4- راستگویی، 5- شجاعت.
مرد با شنیدن این سخنان مسلمان شد، مسلمانی واقعی و مقاوم، در رکاب پیغمبر جنگید تا شهید شد.
📌 برگرفته از ص 221 کتاب «محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بر قلههای فضائل»، تألیف عباسعلی اختری،چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#محمد_بر_قله_های_فضائل
📚 در پرتو تعلیم حق بود که پیغمبر گرامی صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم سخت به دنیا بیاعتناء و گویا از آن تنفر داشت. جابر میگوید: رسول خدا از بازار عبور کرده و میخواست به سمت بالای مدینه برود و مردم نیز اطراف او را گرفته بودند. از مزبلهای :عبور کرد که بزغالۀ مردهای بر آن افتاده بود، گوش آن را گرفت و گفت: کدامیکِ شما این را به یک درهم میخواهد؟ گفتند: اصلاً نمیخواهیم، میخواهیم چه کنیم؟ فرمود: آیا دوست دارید مال شما باشد؟ گفتند نه، و سه بار تکرار کرد! گفتند: اگر زنده بود هم چون گوشبریده است معیوب بود، تا چه رسد به مردۀ آن!
آنگاه پیغمبر صلّیاللهعلیهوآله فرمود:
«انّ الدنیا علی الله اهون من هذا علیکم»؛ به راستی که دنیا در نزد خدا از این بزغالۀ مرده در نظر شما بیارزشتر است.
📌 برگرفته از ص ۸۲ کتاب «محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بر قلههای فضائل»، تألیف عباسعلی اختری،چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#در_دست_انتشار
#مقابر
📚 خانم یاسمن غنی، فارغ التحصیل رشتۀ ایرانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشی پیرامون مقابر منسوب به انبیای الهی در ایران انجام دادهاست. این پژوهش تحت عنوان «مقابر؛ تحقیقی پیرامون مقابر انبیاء بنیاسرائیل در ایران به انضمام سایر مقابر موجود» بهزودی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر خواهد شد. این تحقیق، یک تحقیق بینا رشتهای بین علوم تاریخ، باستانشناسی و ادیان محسوب میشود.
📝 نویسندۀ کتاب، در یادداشتی کوتاه به معرفی اثر در دست انتشار خود پرداختهاست:
«اگر از جنبههای معنوی، پیرامون وجود مقابر پیامبران در ایران و پایداریشان تاکنون صرف نظر کنیم، در بررسیهای انجام شده در این زمینه با دو پرسش کلیدی مواجه بودیم:
در ابتدا چرایی جغرافیایی موضوع مطرح بود و اینکه علت حضور پیامبران در خاک ایران - در حالی که اکثریت این پیامبران از قوم بنیاسرائیل و فرستاده شده برای هدایت این قوم بودند- چه بودهاست؟ برای رسیدن به پاسخ، چراییِ تاریخی موضوع اهمیت پیدا کرد چرا که نیازمند دادهها و اطلاعات تاریخی بودیم. در ابتدا منابعی که برای اولین بار نام این بزرگان را در خود ذکر کرده بود، مطالعه کردیم که این منابع شامل بخش عهد عتیق از کتاب مقدس و سپس قرآن کریم بود و با توجه به رویکرد تاریخی عهد عتیق و اطلاعات مندرج در آن دریافتیم که اکثریت این پیامبران در منطقۀ میانرودان، سرزمین فلسطین و اردن میزیستهاند. در کتاب مقدس اشارات متعددی به سرزمین پارس (ایران) شدهاست که عمده مطالب ذکر شده مربوط به دوران هخامنشیان و دورۀ اسارت دوم یهودیان در بابل است که در نهایت با تصرف بابل توسط کوروش هخامنشی و آزادی یهودیان، بسیاری از آنان به ایران آمده و در این خاک اقامت گزیدند. از اسارت اول یهودیان که در نتیجۀ حمله آشوریان به سرزمین مقدس و آوارگی یهودیان بود، نیز در منابعی یاد شده و ذکرِ آن رفته که عدهای روانۀ سرزمینهای شرقی بویژه ایران شدهاند.
در مرحله بعد و در راستای رسیدن به پاسخ به پرسش کلیدی دوم به سراغ سایر منابع که شامل کتب تفسیری پیرامون عهد عتیق و قرآن کریم و همچنین احادیث و روایات بود رفتیم و در نهایت نوشتههای مورخان و سیاحان را بررسی کردیم تا بدانیم از چه دورهای و در چه شرایطی این بناها بوجود آمدهاند و آیا در گذشته انتساب این مقابر به افراد مدفون در آن نیز همانند امروزه بوده یا احتمال همنامی فرد مدفون با یک پیامبر موجب این مسئله شده و چرا برای برخی پیامبران مقابر متعددی در بیش از یک نقطه ذکر شده- چنانکه برای حضرت ایوب و حضرت دانیال 4 مقبره و برای حضرت جرجیس 3 مقبره در استانهای مختلف وجود دارد- و نسبنامه های موجود در مقابر دلیل مناسب و کافی برای نسبت دادن این مقابر به آن پیامبر خاص هست یا خیر؟
اگرچه شرایط موجود در کشور به علت وجود ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانهها بر کیفیت تحقیق بسیار تأثیرگذار بود و شرایط انجام تحقیقات میدانی با توجه به گستردگی و تعدد مقابر که شامل 47 مقبره در 15 استان کشور بود، فراهم نبود، اما تا حد امکان سعی بر آن شد تا به چراییهای مطرح شده پاسخ داده شود و هر کدام از مقابری که صحت انتسابشان محل شک و تردید است، میتواند موضوع یک تحقیق منحصر به فرد برای پژوهشگران بعدی باشد.»
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/319030/
#گزیده_کتاب
#فرهنگ_جامع_شهادت_معصومین
✅ دیدار امام با برادرش
📚 سیدبنطاووس از عمربنعلیبنابیطالب نقل میکند که با آل عقيل میگفت:
هنگامی که، برادرم، حسین علیهالسلام، از بیعت با یزید امتناع کرد، خدمت او رسیدم. عرض کردم: «ای اباعبدالله! فدایت شوم! برادرت امام مجتبی از پدرش روایت کرد ... اشک مجالم نداد و نالهام بلند شد». مرا به سینه چسباند و فرمود: به تو خبر داد که من کشته میشوم؟ گفتم: «خدا نکند ای پسر پیامبر!» فرمود: تو را به حق پدرت (قسم میدهم) آیا از کشته شدن من خبر داد؟ گفتم: «آری، پس چرا بیعت نکردی؟» فرمود:
پدرم فرمود که رسول خدا او را از شهادتش و شهادت من آگاه کرده و خبر داده که قبر من، نزدیک قبر او خواهد بود. تصور میکنی چیزی را میدانی که من نمیدانم؟ هرگز تن به ذلت نخواهم داد. (در قیامت) مادرم فاطمه، پدرش را دیدار خواهد کرد، و از رفتار امتش با فرزندانش شکایت میکند. هرکس که حضرت فاطمه را با آزردن فرزندانش آزردهاست، وارد بهشت نمیشود.
🔰 باید با #صحیفه_سجادیه انس بگیریم
🔺 رهبر انقلاب: «یامن تحل به عقد المکاره و یامن تدفع به حرّ الشدائد» با زبان درخواست و التماس حقیقت را بیان مىکند. انسان را به آنچه که هست و کیفیتى که باید پیدا بکند آشنا مىکند. ما باید با صحیفهى سجادیه انس بگیریم، و من خواهش مىکنم از همهى برادران و خواهران کتاب صحیفهى سجادیه را بگیرند، مطالعه کنند، بخوانند تدبر کنند، هم از توجهى که انسان از دعاى صحیفهى سجادیه به خدا مىبرد، پیدا مىکند، بهره ببرند و هم معارف عظیم این کتاب تالى تلو قرآن و نهجالبلاغه را یاد بگیرند، و باید دانشمندان و متفکرین و دانایان امور معارف روى صحیفهى سجادیه بیش از این کار کنند. ۱۳۶۶/۰۶/۲۰
صحیفه سجادیه با ترجمه مرحوم علامه شعرانی تجدید چاپ شد.
میلاد امام سجاد علیهالسلام مبارک.
چاپ و نشر بینالملل
🔰 باید با #صحیفه_سجادیه انس بگیریم 🔺 رهبر انقلاب: «یامن تحل به عقد المکاره و یامن تدفع به حرّ الشدا
در انتهای دعای ۴۸ صحیفه سجادیه، استاد علّامه شعرانی مطلبی را در خصوص "دعا کردن" بیان میفرماید. در اینجا ابتدا مطلب ایشان را عیناً میآوریم و بعد از آن حاشیۀ آیتالله شريعتمداری (رضواناللهتعالیعلیه) بر مطلب ایشان را بیان میکنیم:
👈 علامه شعرانی قدس سره:
دعا کردن به هر لفظ که انسان بخواهد جایز است و هیچ یک از علما خواندن دعای غیر مأثور را حرام و بدعت نشمردهاند. و گروهی در زمان ما بر خویش سخت گرفته و از خواندن دعاهای بیاسنادی که در کتب ادعیه است، پرهیز میکنند و روایتی را دلیل آوردند که مردی از پیش خود دعایی ساخت و بر حضرت محمد باقر علیهالسلام عرضه داشت و آن حضرت او را نهی فرمود. اما نهی آن حضرت را باید حمل کرد بر اولویت دعاهای مأثور، نه تحریم غیر مأثور، و شاید دعای آن مرد متضمن معنی ناروایی بود و آن را دلیل بر منع هر دعا نتوان قرار داد. و به تواتر توان ثابت کرد که عباد و زهاد سلف به نظم و نثر، دعا و ثنا بسیار کردند و کسی عمل آنان را زشت نشمرد. و شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه زیاراتی برای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها آورده و گفتهاست: خود من این زیارت را ساختم چون زیارت مأثور برای آن حضرت نیافتم.
و زیارت معروف به مفجعه و دعای عدیله و دوازده امام خواجه نصیرالدین طوسی و دعای صباح از این قبیلند. بلکه خواندن دعایی که از مشایخ صوفیه و علمای اهل سنت منقول است اگر متضمن سخن باطل نباشد نیز جایز است و اشعاری که بلغا در مناجات حضرت باری تعالی ساختند در این حکم است و برای ثواب توان خواند، بالجمله چنان که شاعر گوید:
هیچ ترتیبی و آدابی مجوی ... هرچه میخواهد دل تنگت بگوی
با این حال دعای مأثور افضل است و دعای غیر مأثور حرام نیست و البته کسی آن را به قصد ورود نمیخواند.
.
.
.
👈👈 آیت الله شریعتمداری(رضواناللهتعالیعلیه):
در این تعلیقه تخلیط و اغراء است؛ زیرا این مطلب که هر کس بخواهد خدا را می تواند بخواند و از او حاجت بخواهد صحیح و مسلّم است و آیۀ کریمه ادعونی استجب لکم ... بر آن دلالت دارد؛ و امّا اینکه -هیچ آدابی و ترتیبی مجوی- صحیح نیست. چنانکه در ابیات قبل این بیت مولوی شبان را معرفی کرده است که خدا را جسم میدانسته است و به هر حال در کلام مرحوم شعرانی تحریک عوام به سوی صوفیه و اهل بدعت است و ما خواننده را به کلام محدث قمی (ره) در ذیل زیارت وارث ارجاع میدهیم.
چاپ و نشر بینالملل
در انتهای دعای ۴۸ صحیفه سجادیه، استاد علّامه شعرانی مطلبی را در خصوص "دعا کردن" بیان میفرماید. در ا
کلام مرحوم محدث قمی (شیخ عباس قمی) در مفاتیح الجنان که آیتالله شریعتمداری بدان ارجاع دادند:
📝 لاجرم کار به جائى رسد که کتاب مصباح المتهجد و اقبال و مهج الدّعوات و جمال الا سبوع و مصباح الزائر و بلدالا مین و جنّة الواقیة و مفتاح الفلاح و مقباس و ربیع الا سابیع و تحفه و زادالمعاد و امثال این کتب متروک و مهجور شود و این مجموعه هاى احمقانه شایع شود که در دعاى مجیر که از دعاهاى معتبره مرویه است در هشتاد موضع آن کلمه بِعَفْوِک زیاد کنند و کسى انکار نکند و در دعاى جوشن که مشتمل بر صد فصل است براى هر فصلى یک خاصیتى وضع کنند و با بودن این همه زیارات ماءثوره زیارت مفجعه جعل کنند و با بودن این همه دعاهاى معتبره مرویه با مضامین عالیه و کلمات فصیحه بلیغه دعائى بى ربط در کمال برودت جعل نمایند و نام او را دعاء حُبّى گذارند و از کنگره عرش آن را نازل نمایند و چندان فضیلت براى او وضع نمایند که انسان را متحیر و سراسیمه نماید ...
برای مشاهدۀ کامل مطالب ایشان👇👇
https://www.erfan.ir/mafatih260
https://www.erfan.ir/mafatih261
https://www.erfan.ir/mafatih262
✅ نثر دلنشین حاج فرهاد میرزا قاجار در باب ولادت امامحسین علیهالسلام
#گزیده_کتاب
#قمقام_زخار_و_صمصام_بتار
📚 ابنعبدربه در کتاب «العقد» و صدوق در کتاب امالی خویش آوردهاند که همسایگان امّایمن روزی به خدمت حضرت سیدالمرسلین آمده، گفتند: دوشینه، امّ ایمن هیچ از گریه و زاری نخفت و آرامش نبود تا سپیده بدمید. نبیّ الرحمه، کس فرستاد او را بطلبید. چون بیامد، فرمود: «یا ام ایمن لا ابکی الله عینیک»؛ ای امّایمن خدا چشمانت را نگریاند. همسایگان تو مرا چنین گفتند، تو خود بگوی، این گریه چه بود؟ گفت: یا رسول الله خوابی سخت هایِل دیدهام. فرمود: [هر]چند که خدا و پیغمبر او نیکوتر دانند، حالی تو این خواب حدیث کن. امّایمن گفت: این واقعه بس عظیم بود که زبان را قدرت بیان نیست. فرمود: نی، آنچنان نباشد که تو را مظنون افتاده، شرح آن بازده. گفت: دوش به خواب دیدم که پارهای از اعضای تو به سرای من افتاده، فرمود: از این پس خوش بخواب که فاطمه پسری بزاید و تو را تربیت و کفالت او همی باید کرد، و تعبیر بر این وجه افتد که پارۀ تن من در خانۀ تو باشد. سپس که آن مولود مسعود قدم به عرصۀ شهود نهاد، رسول، هفتمین روز سرش بسترد و همسنگ مویش سیم تصدق کرده عقیقه فرمود و حضانت او به امّایمن گذاشت. امّایمن او را در بُردِ رسول بپیچیده به خدمت جدّ بزرگوار آورد. رسول که آن طلعت خجسته بدید، فرمود: «مرحباً بالحامل و المحمول»؛ آفرین بر حملکننده و حملشده. اینک تأویل رؤیا پدیدار گشت.
📌 برگرفته از ص ۳۱ کتاب «قمقام زخار و صمصام بتّار»، تألیف فرهاد میرزا قاجار، تصحیح غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بینالملل
💎 بهترین #عیدی برای یه کتابخون چی میتونه باشه؟
یه عیدی متفاوت و باور نکردنی از انتشارات بینالملل:
اول به بهانه میلادحضرت حجت علیهالسلام بعدشم عید نوروز
🎁 عیدی اول؛ کتابهایی هست که یه تعدادی از چاپ قدیمشون مونده و قراره با همون قیمت قدیم و حتی کمتر به فروش برسه
عیدی دوم؛ کتابهایی هست که ظاهرشون یه اشکال جزئی داره و قراره زیر قیمت به فروش برسه
👌 پس عجله کنید تا تموم نشده
👀 چشممون به در هست تا شمارو در آدرس: تهران، ضلع شمال شرقی میدان فلسطین، فروشگاه بینالملل
یا
قم، میدان جانبازان، انتهای بلوار نیایش، جنب مصلی قدس، کتاب بین الملل
ببینیم.
⚠️ خواستین بیاین حتما با وانت بیاین چون احتمالا همه کتابارو بار بزنید و ببرید 😜😅
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#مقابر
📚 در کتب مذهبی اهل سنت و شیعه، احادیث و روایات زیادی پیرامون زیارت قبور پیامبران درج شده و در نگاه پیروان ادیان نیز با وجود تفاوت در دیدگاه و تعاریف نسبت به مقولۀ نبوت، از پیامبران همواره با ادب و احترام یاد شده و زیارت قبور این بزرگان نیز سفارش شدهاست و در موارد بسیاری از مومنین خواسته شده تا برای طلب حاجات و آمرزش گناهان دست به دامانشان شده و آنها را واسطه بین خود و خداوند قرار دهند. در کتاب مقدس، آیات بسیاری هست که اشاره به سرزمین پارس (ایران) دارد و امروزه بیش از 47 مقبره در نقاط مختلف ایران به پیامبران الهی منتسب است که معرفی، توصیف و بررسی صحت این انتسابات با توجه به این مهم که اکثریت پیامبران در غرب خاورمیانۀ امروزی میزیسته و رسالتشان هدایت اقوام غیرایرانی بودهاست، محل تحقیق و پژوهش بود.
در کتاب پیشرو، بررسی شرح زندگانی پیامبران به این منظور صورت گرفت که دریابیم در تاریخ زندگانیشان نشانی از حضور در سرزمین پارس (ایران) و ادلهای جهت اثبات این هجرت یافت میشود یا خیر که جز در چند مورد خاص در سایر موارد به این منظور رسیده نشد؛ ولی با وجود نیافتن سند و مدرک کافی در اکثریت موارد، باز هم این مقابر دارای اهمیت است و نشاندهندۀ پیوند و علاقۀ ایرانیان به دینداری و توحیدگرایی است.
نظر به تعدد قبور ثبت شده در بخش بقاع متبرکۀ سازمان اوقاف، اهمیت وجودی این مقابر و مقبولیتی که نزد مردم دارند و نیز با توجه به عدم پژوهش تاریخی پیرامون صحت و سقم انتساب این آرامگاهها به اشخاص مدفون در آن، همچنین بیاطلاعی از وجود اکثریت این مقابر، مؤلف بر آن شد تا با انجام پژوهش، به شناخت بیشتر آنها برسد و با اینکه در زمینۀ پژوهش مورد نظر منابع بسیار کمی موجود است و حتی در کتاب مقدس و قرآن کریم هم اشارات دقیقی به محل زندگی و فوت این بزرگان نشده، اما بر اساس احادیث و روایات و بررسیهای تاریخی و باستانشناسی منطقه و کتب تفسیری پیرامون کتاب مقدس و قرآن کریم توانست تا حدودی به اطلاعاتی هرچند اندک در این زمینه دست یابد. امید است این اثر برای انجام تحقیقات میدانی و دقیقتر در این زمینه راهگشا باشد.
https://www.ibna.ir/fa/book/319480/
#معرفی_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 در فصل اول کتاب، اوضاع کودکی و در فصل دوم وقایع تاریخی از زمان کودکی تا جوانی امام مورد بررسی قرار گرفتهاست.
فصل سوم به احوالات امام در حوزه قم اختصاص دارد و موضوع فصل چهارم، احوالات شخصی ایشان از جهت عبادت و تفریح و ... است.
در فصل پنجم ماجراهای جذاب ازدواج، تولد فرزندان، اجارهنشینی، خانهدار شدن و ... میآید. در فصل ششم و هفتم دوباره بستر تاریخی این بازه زمانی بررسی شدهاست؛ از اقدامات رضاخان برای اینکه رضاشاه شود، واکنش علمایی چون شهید مدرس، اقدامات و مبارزات متعدد صورتگرفته در دوره رضاشاه به خصوص توسط آیتالله حائری به عنوان زعیم حوزه قم، و تجربیات امام در این فضا، حوادثی است که در این دو فصل مورد بررسی قرار گرفتهاست.
بخش پایانی کتاب نیز با عنوان «پینوشت» به زندگی شخصیتهای مهم و برجسته از علما و اساتید امام در این بازه زمانی میپردازد.
«آقا روحالله؛ بررسی دوران طلبگی امامخمینی در بستر تاریخ»، نوشتۀ حمیدرضا باقری، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، در 384 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، و با قیمت 90 هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانۀ بازار شدهاست.
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب #آقا_روح_الله 📚 در فصل اول کتاب، اوضاع کودکی و در فصل دوم وقایع تاریخی از زمان کودکی تا
معرفی تفصیلی کتاب #آقا_روح_الله در خبرگزاری کتاب ایران
https://www.ibna.ir/fa/book/319588/