video_2024-05-06_13-24-16.mp3
4.7M
بارها غم بهتو گفتيم، ز ما نشنيدی
بعد ازين مصلحت آنست که خاموش کنيم
#هلالی_جغتایی
#آوای_نبشتن
@nebeshtan
وقتی مادرم میخندد؛
احساس میکنم همهچیز
امن و امیدوارکننده است.
📘 عشق و چیزهای دیگر
🖊 مصطفی مستور
@nebeshtan
عبد_الرحمن_محمد_ومهاب_عمر_وأمر_ما_لقيت_من_ألم_الهوى.mp3
8.85M
◁وأمرّ ما لقيت من ألم الهوى
قرب الحبيب وما إليه وصول
كالعيس في البيداء يقتلها الظما
والماء فوق ظهورها محمول؛
#جمعه
#انتظار
@nebeshtan
زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است، سلامت تن زیباست اما پرنده عشق تن را قفسی میبیند که در باغ نهاده باشند …
#شهید_آوینی
شهادت رئیس جمهور مردمی و همراهانشان را تسلیت عرض میکنیم.
@nebeshtan
نکات طلایی نویسندگی که نمیدانستید!
سلام به همهی دوستان عزیز! امیدوارم که حالتون خوب باشه و ایام به کامتان باشد ان شاءالله
بعد از یک وقفه، با انرژی و ایدههای تازه برگشتم تا با شما بهترین نکات نویسندگی را به اشتراک بگذارم. امروز میخواهیم دربارهی یک نکتهی طلایی صحبت کنم که ممکن است تا به حال به آن توجه نکرده باشید:
✔️پیدا کردن صدای نویسندگی خودتان
صدای نویسنده در نویسندگی، به منحصربهفرد بودن سبک و شیوه بیان هر نویسنده اشاره دارد. این صدا، امضای شخصی هر نویسنده در نوشتارش است و به او هویت و شخصیت منحصر به فرد میبخشد. برخی ویژگیهای صدای نویسنده عبارتند از:
▫️انتخاب واژگان و ترکیبات خاص
▫️ریتم و آهنگ جملهها
▫️لحن و طرز بیان منحصر به فرد
▫️نگاه و زاویه دید شخصی نویسنده به موضوعات
▫️استفاده از تصاویر و استعارههای منحصر به فرد
نویسندگان با تمرین و تجربه نوشتن، به تدریج صدای خاص خود را پیدا میکنند و آن را توسعه میدهند. مطالعه آثار نویسندگان برجسته نیز میتواند به شناخت و تقویت صدای نویسندگی کمک کند.
در ادامه به تکنیکهایی اشاره میکنیم که به یافتن و تقویت صدای نویسندگی کمک میکند:
۱. خواندن زیاد و متنوع؛ یکی از بهترین راهها برای پیدا کردن صدای نویسندگی خودتان، خواندن آثار نویسندههای مختلف با سبکهای گوناگون است. با این کار، شما با انواع صداها و سبکها آشنا میشوید و میتوانید عناصری را که دوست دارید یا به شما نزدیکتر است، از آنها الهام بگیرید.
۲. نوشتن روزانه؛ تمرین مداوم نوشتن به شما کمک میکند تا صدای خود را پیدا کنید. هر روز بنویسید، حتی اگر فقط چند جمله باشد. این کار باعث میشود که به تدریج سبک و صدای منحصر به فرد خود را کشف کنید.
3. تجربه کردن سبکهای مختلف؛ در ابتدا ممکن است بخواهید سبکها و ژانرهای مختلفی را امتحان کنید. نوشتن در قالبهای مختلف به شما کمک میکند تا بفهمید کدام سبک و ژانر برای شما راحتتر و طبیعیتر است و به شما احساس رضایت بیشتری میدهد.
4. نترسیدن از اشتباه؛اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است. نترسید که نوشتههای اولیه شما کامل و بینقص نباشند. با هر اشتباه و تجربه، صدای نویسندگی شما واضحتر و قویتر میشود.
5. گوش دادن به صدای درونی خود؛ به خودتان و احساساتتان گوش دهید. نوشتن باید بازتابی از خود واقعی شما باشد. به چیزهایی که برایتان مهم است، تجربیات شخصی و دیدگاههای منحصر به فردتان توجه کنید و آنها را در نوشتههایتان منعکس کنید.
6. پایبندی به صداقت؛ صداقت و اصالت در نوشتن، صدای نویسندگی شما را تقویت میکند. سعی نکنید چیزی بنویسید که فکر میکنید دیگران میخواهند بشنوند؛ بلکه چیزی بنویسید که از قلب و ذهن شما برمیآید.
7. تکنیکهای نویسندگی را بیاموزید؛ با یادگیری تکنیکهای مختلف نویسندگی، شما میتوانید به ابزارهایی دست پیدا کنید که به شما کمک میکنند تا صدای خود را بهتر و مؤثرتر بیان کنید.
8. عجله نکنید؛ زمان بدهید. پیدا کردن صدای نویسندگی فرآیندی زمانبر است. صبور باشید و به خودتان زمان بدهید تا به تدریج و با تمرین مداوم، صدای خود را پیدا کنید.
#نویسندگی
#از_نوشتن
@nebeshtan
بازگشتن به دنیای نوشتن
نوشتن از آن مقولههایی هست که شاید همه به نوعی در برهه هایی از زندگیشان مرتکب آن شده باشند. بعضی ها تفننی و از روی تجربه و برخی جدیتر و حرفهای تر. اما آدمهای هر دو دسته بعد از مدتی فاصله گرفتن از فضای نوشتن، با یک دغدغه و چالش ذهنی مواجه میشوند. دوست دارم دوباره بنویسم اما انگار ذهن و قلمم یاری نمی کند. نمیدانم از کجا و چطور به فضای نوشتن برگردم.
اگر شما هم از این دسته هستید، من در اینجا چند تمرین ساده ولی اثرگذار را برای شما پیشنهاد می کنم که میتوانید برای تسهیل بازگشت به روال نوشتن از آنها استفاده کنید:
1. با تخصیص زمانهای کوچک شروع کنید
- نوشتن آزاد: روزانه پنج تا ده دقیقه هر چیزی که به ذهنتان میآید بنویسید. این کمک میکند تا اگر فکر میکنید قلمتان خشک شده با آزاد کردن خلاقیتتان به فضای نوشتن برگردید؛
- نوشتن یادداشت روزانه: دربارهی وقایع هر روزتان، افکارتان یا هر چیزی که به آن علاقهمند هستید، بنویسید.
2. با هدفگذاری نوشتنتان را مدیریت کنید
- تعداد کلمات روزانه: این گونه هدف بگذارید که مثلا هر روز تعداد کمی کلمه بنویسید، مانند ۲۰۰-۳۰۰ کلمه.
- محدودیتهای زمانی: زمانهای مشخصی را برای نوشتن اختصاص دهید، حتی اگر فقط ۱۰-۱۵ دقیقه باشد.
3. محیط راحتی ایجاد کنید
- فضای نوشتن: یک فضای خاص را برای نوشتن تعیین کنید. پشت میز تحریرتان، تراس، اپن آشپزخانه و ...
- کاهش حواسپرتیها: هر چیز پرت کنندهی حواستان را خاموش کنید(تلویزیون، آلارم گوشی و ...) و یک فضای آرام ایجاد کنید.
4. الهام و محرکها
- محرکهای نوشتن: از محرکها برای جریان یافتن خلاقیت استفاده کنید. شما همیشه نیاز دارید که خودتان را برای نوشتن تجهیز کنید. چند محرک و تجهیز کننده را برای استارت نوشتن به شما معرفی میکنم.
- خواندن، دیدن، گوش کردن: کتاب، مقاله و یادداشت بخوانید؛ فیلم خوب ببینید. تئاتر ببینید. موسیقی خوب گوش کنید. با اینها برای نوشتن الهام بگیرید.
5. بازبینی، اصلاح، بازخورد
- کارهای قدیمی: برخی از نوشتههای قبلی خود را بازبینی و اصلاح کنید. این به شما کمک میکند تا با سبک نوشتاری خود دوباره آشنا شوید.
- بازخورد: نوشتههای خود را با دوستان یا گروههای نوشتاری به اشتراک بگذارید تا بازخورد سازنده دریافت کنید.
6. مثبت اندیش و صبور بمانید
- برای خودتان جشن بگیرید: پیشرفتهای کوچک خود را پاس بدارید، هر چند که کوچک باشد.
- با خودتان مهربان باشید: این را درک کنید که کند بودن اشکالی ندارد؛ مهم این است که به حرکت ادامه دهید.
#نویسندگی
#از_نوشتن
@nebeshtan
🌱 یک خبر خوب و یک هدیه ارزشمند برای اعضای محترم کانال و علاقهمندان به آثار کلاسیک ادبیات فارسی.
🌷برگزاری دوره رایگان بوستان سعدی در فصل تابستان🌷
اطلاعات کامل دوره 👇👇👇
@nebeshtan
سعدی خوانی(بوستان)
سفری به بوستان سعدی: گشتی در گلشن حکمت و معرفت
اشعار سعدی، گویی نغمهای آسمانی است که در گوش جان میریزد و ما را به سفری پربار در بوستان معرفت و حکمت رهنمون میشود. دوره آموزشی بوستان سعدی فرصتی است مغتنم برای انس با این گنجینه گرانبهای ادبیات فارسی و سیری در اندیشههای ژرف و پرمغز این شاعر نامدار.
در این دوره، با گشت و گذاری در بوستان، به گوهرهای ناب ادبی و آموزههای اخلاقی و اجتماعی آن میپردازیم و دریچهای نو به سوی فهم عمیقتر این اثر بیبدیل میگشاییم.
برخی از سرفصلهای این دوره عبارتند از:
▫️سعدی و جایگاه آن در ادبیات فارسی
▫️معرفی سعدی و ابعاد مختلف شخصیت او
▫️خوانش بوستان و شرح ابیات منتخب
▫️توجه به مضامین و ظرایف اخلاقی، اجتماعی و عرفانی بوستان
▫️بررسی سبک و زبان سعدی
سعدی خوانی برای چه کسانی مناسب است؟
🔸علاقهمندان به ادبیات فارسی، بهویژه شعر کلاسیک
🔸طلاب، دانشجویان و پژوهشگران رشتههای ادبیات فارسی و علوم انسانی
🔸معلمان و مربیان ادبیات
🔸افرادی که به دنبال ارتقای سطح دانش و معرفت خود هستند
با شرکت در این دوره، چه اتفاقی می افتد:
✔️با یکی از برجستهترین آثار ادبیات فارسی آشنا میشوید
✔️به درک عمیقتر و دقیقتر ابیات بوستان میرسید
✔️از آموزههای اخلاقی، اجتماعی و عرفانی این اثر بهرهمند میشوید
✔️با ظرافتهای سبک و زبان سعدی آشنا میشوید
✔️دانش و معرفت خود را در زمینه ادبیات فارسی ارتقا میدهید.
استاد دوره:
محمد تقی جلیلی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
زمان برگزاری:
از هفته آخر تیرماه ده جلسه هر هفته یک جلسه
محل برگزاری:
آنلاین
هزینه ثبت نام:
🌷رایگان🌷
روش ثبت نام و شرکت در دوره:
ارسال پیام به شناسه پشتیبان مدرسه @nebeshtan_admin
آشنایی با قلههای ادب فارسی مساویست با فربه کردن دانش، معرفت و فرهنگ
@nebeshtan
هدایت شده از مدرسه نبشتن
✔️ اگه تازه با کانال ما آشنا شدی و یا تازه میخوای نوشتن را شروع کنی، این مطالب را حتما بخون: 👇
فهرست برخی از مطالب آموزشی کانال
پنج نکته برای مهارت ارتقای نوشتن
راهکارهایی برای غلبه بر ترس از نوشتن
عادت یادداشت نویسی
در گوشهی دنج خودت بنویس!
چطور کتاب بخوانیم
ایدهای برای نوشتن ندارم
چطور به نوشتن عادت کنم
در اهمیت یادداشت روزانه
سرمایهگذاری با نوشتن
زمانهایی که نمیتوانم بنویسم
دیگه از من گذشته
#نکات_آموزشی
@nebeshtan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از ورقگردانیِ وضع جهان غافل مَباش
صبح و شام این گلستان انقلاب رنگهاست
#بیدل
@nebeshtan
در فصل تو برگ و بار دارد دل ما
خاصیّت نوبهار دارد دل ما
آیینه که حیران نشود آینه نیست
با داغ تو اعتبار دارد دل ما
(زنده یاد، سید حسن حسینی)
روحی فداک یا #اباعبدالله
@nebeshtan
هدایت شده از سيدكاظم سیدباقری
Mohsen Chavoshi - Avaze Khoonn - 128 - musicsweb.ir.mp3
4.68M
🥀لاله واژگون
محسن چاوشی
****
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/seyedbaqery
یک تمرین بسیار جذاب از آقای همینگوی
این مورد را توی کلاسها و کارگاههای تمرین، مخصوصا در مبحث توصیف زیاد گفتهام که «سعی کنید نشان دهید، نگویید»
حالا با تأکید بر این نکته، تمرینی را از ارنست همینگوی، نویسنده مشهور، برایتان آورده ام که بسیار جذاب و برای کسانی که به آن عمل کنند فوق العاده اثربخش خواهد بود. تمرینی که همینگوی برای تقویت مهارتهای مشاهدهای نویسنده بیان کرده است. این تمرین بر توصیف و تصویری کردن تجربیات بر روی کاغذ و بر اصل «نشان بده، نگو» تأکید دارد.
تمرین همینگوی سه مرحله دارد:
1.مشاهده:
- موقعیت یا صحنهای را برای مشاهده از نزدیک انتخاب کنید. آن مکان یا صحنه می تواند هر چیزی باشد مانند یک کافه شلوغ، یک پارک آرام، یا حتی افرادی که در ایستگاه اتوبوس منتظر هستند.
- به جزئیات توجه کنید: مناظر، صداها، بوها، بافتها و احساسات. به نحوه تعامل افراد، زبان بدن آنها و محیط اطراف خود توجه کنید.
2. بازتاب:
- پس از مشاهده، لحظهای به آنچه دیدهاید فکر کنید. تفاوتهای ظریف، لحظات ناگفته و احساسات زیربنایی را در نظر بگیرید.
- به این فکر کنید که چگونه میتوانید این مشاهدات را در نوشته خود منتقل کنید. چه کلمات، عبارات یا تشبیهات یا استعارههایی، جوهر آنچه را که شما شاهد آن بودید، نشان می دهند؟
3. نوشتن:
- حالا، مشاهدات خود را به کلمات تبدیل کنید. یک صحنه یا یک قطعه کوتاه بنویسید که به وضوح آنچه را مشاهده کرده اید به تصویر می کشد.
- از جزئیات خاص، افعال قوی و زبان حسی استفاده کنید. اجازه دهید خوانندگان شما صحنه را از طریق کلمات شما تجربه کنند.
این تمرین به شما کمک میکند تا تواناییهای توصیفی خود را تقویت کنید و خوانندگان خود را با نوشتار خود درگیر کنید.
#تمرین_نویسندگی
#از_نوشتن
@nebeshtan
این شرحِ بینهایت، کز زلفِ یار گفتند
حرفیست از هزاران، کاندر عبارت آمد
#حافظ
@nebeshtan
دشمن پیشرفت نه شکست است، نه موفقیت؛ دشمن پیشرفت بیحوصلگی، خستگی و نداشتن تمرکز است. دشمن پیشرفت تعهدنداشتن به روند است زیرا روند همهچیز است.
📘قدرت شروع ناقص، جیمز کلیر
@nebeshtan
اليوم نامت أعين بك لم تنم
و تسهدت اخری فعز منامها
(محمد رضا الازری)
امروز، چشمهائی كه از ترس تو نمیخوابيد، به خواب رفت و چشمهای ديگری بيدار ماند و خواب برای آنها دشوار گشت.
(نفس المهموم، ص 345)
روحی فداک یا عباس
روحی فداک یا اباعبدالله
@nebeshtan
Mohsen Chavoshi - Tekyeh Koochik.mp3
10.53M
ای ﺑﻨﺪ دل ﺣﻴﺪر ﻛﺮار #اﺑﺎاﻟﻔﻀﻞ
ﺑﻨﺪ ﺟﮕﺮم ﭘﺎره ﺷﺪ اﻧﮕﺎر اﺑﺎاﻟﻔﻀﻞ
(تکیهی کوچیک، #محسن_چاوشی)
@nebeshtan
کربلا برای من یک روایت است. یک روایت تماموکمال و بینقص که تمام عناصر آن با هنرمندی تمام چنین قصهای را ساختهاند که از پسِ سالها، نهتنها کلمههای آن فرسوده و خاکخوردهتر نمیشود که به برکت خون قهرمانانش، تازگی و تأثیرگذاریاش هزاربرابر میشود.
کربلا برای من یک روایت اصیل است که در دل خود هزار خردهروایت دارد. خردهروایتها یا همان قصههای کوچک جایگرفته در این حادثهٔ عظیم، میتواند قصه یا روایتِ هر کدام از ما باشد؛ کافیست خودمان را توی یکی از همین خردهروایتها پیدا کنیم.
من وقتهای زیادی توی قصهٔ مسلم، راهی کوفه شدهام. وقتهای زیادی جزو لشکر یزید بودهام و تردید به جان و دلم افتاده است. وقتهای زیادی گوشهٔ چادری به تماشای رباب نشستهام که گهوارهٔ خالی را تکانتکان میدهد و...
من هر سال، آدمِ یکی از همین قصههایِ کوچک سازندهٔ روایت بزرگی بهاسم کربلا شدهام و هر بار بخشی از خودم را بهتر و دقیقتر دیدهام.
با همهٔ اینها دوتا قصهٔ کوچک از این قصهٔ بزرگ است که همیشهٔخدا خودم را توی آنها دیدهام و هر بار با همین قصهها، دلم را به کاروان حسینبنعلی نزدیکتر کردهام؛ قصهٔ «وهب» و قصهٔ «حر».
من هر بار با قصهٔ وهب به رستگاری امیدوارتر شدهام و هرجا که کلیسا یا تمثالی از مسیح دیدهام، یادم به وهب افتاده و فکر کردهام که وهب وقتی حسین(ع) را داشت، بهجای گفتن «ایلی... ایلی کماسبقتنی» از سر تنهایی و همچون مسیح مصلوبشده، به چشمهای حسینبنعلی چشم دوخته و آرام در همیشهٔتاریخ خوابیده است؛ خوابی که او را همچنان از پسِ روزهای تاریخ برای زنی مثل من زنده نگه داشته تا حتی توی همان کلیسای خیابان استقلال استانبول هم با دیدن تمثال مسیح، چیزی من را وادار به یادآوری کربلا و قصهٔ وهب، مادر و همسرش کند.
و اما حر بن ریاحی... قصهٔ حر، قصهٔ امید است در اوج ناامیدی. قصهٔ بازگشت به وطن است در اوج تجربهٔ غربت. قصهٔ سروسامان یافتن است در اوج بیسروسامانی. قصهٔ حر، قصهٔ آبادیست بعد از ویرانی.
من هر بار که قصهٔ حر را خواندهام، دیدهام که بندِ پارهشدهٔ دلم به چیزی بزرگ، مقدس و مهربان متصل شده و عزت رفتهام همچون آبی که ریخته شده، دوباره، بهتر و ارزشمندتر به من برگشته است.
و در آخر، کربلا روایتهای زیادی دارد. این قصه، همان قصهای است که هر کس به زعم و قدرِ فهم خودش آن را جورِ متفاوتی روایت میکند. مداح و شاعر و روضهخوان و پژوهشگر و اسلامشناس یا حتی آباجانِ من که «سنه قوربان حسین» از زبانش نمیافتد، هر کدام بهاندازهٔ حد فهم خود عاشورا را روایت کردهاند و همهٔ این روایتها، اصلِ روایت و خردهروایت، همیشه من را مطمئن کرده که قصهٔ عاشورا، تنها قصهٔ این دنیاست که به شنوندهٔ آن، چه گریهکردن بلد باشد، چه گریهکردن از خاطرش رفته باشد، عزت و ارزشمندی میدهد. این قصهٔ تنها قصهای است که شنوندههای آنهم همچون قهرمانان قصه، ارج و قرب پیدا میکنند.
✍️ فاطمه بهروز فخر
@nebeshtan
هدایت شده از مدرسه نبشتن
شما باید بلد باشید یک خطابه غرّا در وصف یک رویداد یا در رثای یک دوست یا شخصیت مورد علاقهتان ایراد کنید. یک نامه فدایت شوم نسبتا طولانی بنویسید و یا اگر در جایی مشغول کاری هستید، یک گزارش مفصل و با آب و تاب بنویسید. شما زمانی در اینها موفقید که توانایی بافتن داشته باشد؛ قابلیتی که مهارت نوشتن به شما میآموزد. مهارتی که هوش کلامی و دایره واژهگانیتان را گسترش میدهد و به توسعه زبانتیان کمک میکند.
اگر میخواهید از دنیای آدمهای معمولی فاصله بگیرید و اثرگزار باشید، مهارت نوشتن را بیاموزید.
#نویسندگی
#موفقیت
@nebeshtan
هر انسانِ واقعی، در زندگی، پایبند به اصولیست که با تهدید و تطمیع و تمسخر، از آن اصول منحرف نمیشود.
📘 ابوالمشاغل، نادر ابراهیمی.
@nebeshtan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنهاییم را با تو قسمت میکنم
سهم کمی نیست
گستردهتر از عالم تنهایی من، عالمی نیست
#محمد_علی_بهمنی
@nebeshtan
اطلاعیه زمان برگزاری دوره بوستان سعدی
به اطلاع شرکت کنندگان در دوره سعدی خوانی(بوستان)، میرساند که به یاری خدا اولین جلسه این دوره در روز چهارشنبه 3 مردادماه، ساعت 18:00 برگزار می شود.
لینک (آدرس) و نحوه شرکت در کلاس از طریق پیام خصوصی در همین پیامرسان به عزیزانی که ثبت نام کردهاند ارسال خواهد شد.
@nebeshtan
آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت، با دشمنان مدارا
#امروز_با_حافظ
@nebeshtan
حکایتی از سعدی.mp3
866.5K
گلستان سعدی، باب هفتم، حکایت شماره ۱۷.
با صدای زنده یاد خسرو شکیبایی
#سعدی
@nebeshtan