🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 33
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: بعد علمی
2 ـ #بعد_علمی
رشد شخصیت ما در هر یک از ابعاد ششگانه در گرو بهدست آوردن آگاهیهایی است. این آگاهیها باید بهمرور زمان در ذهن ما حضور یابد و پس از آن به دایره عمل نفوذ کند و به کار گرفته شود. در میان همه این آگاهیها به بیان تفصیلی یک مورد مهم میپردازیم.
1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل
نظام آموزشی حوزه در سالهای نخست، بیشتر تلاش میکند تا «تواناییها»ی لازم در جهت فهم عمیق دین را در اختیار طلبه بگذارد. طلبه در سال اول با دین خدا آشنا نمیشود؛ صرف میخواند. سال دوم، نحو و منطق میآموزد. سال سوم بلاغت در دستور کار اوست. پس از آن هم به آشنایی با فقه و اصول میپردازد و تا پایان دورة تحصیل، اگر به برنامة درسی حوزه اکتفا کرده باشد چندان با متن محتوای دین (جز در دایرة گزارههای فقهی)انس نمیگیرد.
اطلاعات دینی و مذهبی طلبهای که 10 سال در حوزه به متون رسمی اکتفا نموده با دوست دبیرستانی او که اکنون فارغ التحصیل دانشگاه است، چندان (یعنی متناسب با 10 سال تحصیل)تفاوت ندارد. زیرا منبع تغذیة فکری هردو مشترک بوده است: مجالس مذهبی، مطالعات شخصی، جلسات وعظ، رسانههای جمعی و.. .
تفاوت طلبه با این دوست دانشجو در آگاهیهای بالفعل نیست. یا دستکم به اندازه 10 سال اختلاف ندارند. تفاوت این دو، در تواناییها و قابلیتها است. طلبه، ابزارها و تجهیزات کارآمدی کسب نموده که برای آشنایی عمیق با دین خدا یا تحقیق در معارف دینی بسیار آمادهتر از دیگران است. هر دو در ابتدای مسیر قرار دارند. اما مَرکبی که طلبه در اختیار دارد سرعت و شتاب او را در حرکت آینده بسیار افزون خواهد نمود. به هرحال لازم است طلبه از ابتدای تحصیل، موازی با کسب توانمندیها و مقدمات، برای انس با متن پیام دین نیز تلاش کند. تعطیلات فراوان حوزه، فرصت بسیار مغتنمی برای تأمین این نیاز مهم است. کمبود این برنامه در فعالیتهای طلبه موجب دلسردی و یأس او از ادامه تحصیل حوزوی میشود.
برنامههایی که برای رفع این نیاز، پیشنهاد میشود اختصاصی به طلبه ندارد. دیگران نیز میتوانند برای تقویت بنیان اعتقادی و انس با پیام خدا، این برنامهها را در دستور کار خود قرار دهند ولی از آنجا که این برنامهها با نوع وظایف صنفی طلبه بسیار همخوان است طلبه موظف است بیش از دیگران این برنامهها را دنبال کند و مجاز است بخشی از زمان فعالیتهای صنفی خود را نیز برای آن قرار دهد.
2.. ارتباط مستمر با قرآن
فعالیت روزانة طلبه نباید از تدبر در آیات و یا مطالعة تفسیر خالی باشد. پیوند دائم طلبه با قرآن، شاکلة روحی و فکری او را بیمه و بهرة معنوی و معرفتی فراوانی نصیب او میگرداند. انس با قرآن نیاز دائمی طلبه است. البته این نیاز، در شرایط سنی و علمی مختلف، مراتب گوناگون دارد. رشد علمی طلبه، به او اجازه خواهد داد این انس را در مراتب بالاتر نیز تجربه کند.
فاقرؤوا ما تیسّر من القرآن[مزمل 73: 20]
ادامه دارد...
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
184.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_چهار
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ توفیق توبه از سوی خداوند
🗓1399/07/24
🌺 @nedaye_tahzib
#پنجشنبه_های_مشاورهای
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن... مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج... این ها آن بخش های اصلی تمدن است... در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست... برای ساختن این بخش تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم
مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 1391/07/23.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#ندای تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
تفسیر سوره نساء - آیه ۳۵ / حجت الاسلام قرائتی
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً
این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى کند:
۱- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته باشند.
۲- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد.
۳- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است.
۴- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى ماند.
۵ - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى باشند.
براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند.
از امام صادق (ع) درباره «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته باشند.
پیام ها
۱- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود.
۲- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم»
۳- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق»
۴- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود.
۵ - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. 6- و..
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / پذیرش مدیریت خانه به وسیله همسر
کارشناسان و صاحب نظران در مسائل خانواده و همسرداری به این نتیجه رسیده اند که مدیریت امور داخل منزل بایست به عهده خانم خانه باشد و وی در این زمینه از آزادی عمل کامل برخوردار باشد. آنها بر این عقیده اند که رعایت این مسئله افزون بر تأثیرگذاری مثبت بر روی خانم خانه، در تربیت فرزندان نیز تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و این اصل تقسیم کار منزل و بیرون از منزل، همان اصلی است که پیامبر گرامی در ابتدای زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام با دخت گرامی شان به آنها سفارش فرمود.
سخنان فرزندان امام رحمه الله و نیز همسر گرامی ایشان در این باره، حکایت از حاکم بودن همین اصل در خانه دارد. خانم فریده مصطفوی می گوید:
«کارهای داخلی منزل امام رحمه الله، همه به اختیار خانم و [امام] هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری بر خلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی برندارند».(پیام زن، ش 3، ص 23)
البته این مسئله بدان معنا نیست که امام بار کارهای منزل را بر دوش همسرشان می گذارد یا کاری به ایشان تحمیل می کرد، بلکه مدیریت و تصمیم گیری درباره امور مختلف داخل منزل به عهده همسر ایشان بود و تمامی اعضای خانواده حضرت امام نیز در مورد این سخن هم عقیده اند که امام به هیچ وجه از همسرشان انتظار کار در منزل نداشت. همسر گرامی حضرت امام رحمه الله می فرماید:
«... حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می گفتند جارونکن. اگر می خواستم لب حوض روسری بچه را بشورم، می آمدند و می گفتند: «تو نباید بشوری»... حتی یک سال که کسی که همیشه در منزلمان کار می کرد، نبود، آن موقع ما در امامزاده قاسم بودیم، همین اواخر بود که بچه ها بزرگ شده بودند و شوهر کرده بودند، وقتی ناهار تمام شد، من نشستم سر حوض تا ظرف ها را بشویم، ایشان همین که دیدند من دارم ظرف ها را می شویم، از بین دخترها فریده منزل ما بود، گفتند: «فریده برو؛ خانم دارد ظرف می شوید.» فریده آمد ظرف ها را از من گرفت و شست و کنار گذاشت».(مجله ندا، ش 12، ص 13)
«من تا به حال یاد ندارم امام رحمه الله در طول زندگی به خانم گفته باشند که یک چای برای من بیاور. اگر کسی نبود که چای برایشان بیاورد، به خانم می گفتند: «بگویید برای من چای بیاورند».(پیام زن، ش 3، ص 26. (از خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام رحمه الله))
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
نماهنگ «خانهدار و پر افتخار»
بیانات رهبر انقلاب که در این فیلم مشاهده میکنید:
حضرت آیتالله خامنهای: «زن بودن، برای زن یک نقطهی امتیاز است، یک نقطهی افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانهداری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد.» ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
«بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه این به معنای این باشد که ما به خانهداری به چشم حقارت نگاه کنیم، این میشود گناه. خانهداری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آیندهساز.» ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
«وظیفهای بر دوش دولت است. باید به آن خانمهائی که حالا به هر دلیلی، به هر جهتی، با هر ضرورتی، کار تماموقت یا نیمهوقت را قبول کردهاند، کمک بشود تا بتوانند به مسئلهی مادری برسند، به مسئلهی خانهداری برسند. با مرخصیها، با زمان بازنشستگی، با مدت کار روزانه، به نحوی بایستی دولت کمک کند تا این خانمی که حالا به هر دلیلی آمده اینجا شاغل شده، بتواند به آن قضیه هم برسد.
مرد باید قدردان باشد. جامعه باید قدردان باشد. حتماً بایستی بر روی کار زنهای خانهدار ارزشگذاری ویژه بشود...... (۱۳۹۰/۱۰/۱۴)
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 34
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد /قسمت دوم: #بعد_علمی
1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل
2.. ارتباط مستمر با قرآن
3.. ارتباط مستمر با احادیث
گفتار پیشوایان معصوم، که در حدیث معروف ثقلین، همتراز قرآن معرفی گشتهاند، در شکل دهی به شخصیت اخلاقی و معنوی انسان بسیار مؤثر است. انس درازمدت با روایات و آشنایی با جغرافیای منابع دین، به مرور ما را با هندسه معارف دینی آشنا میکند و در فرهنگ آموزههای وحیانی پرورش میدهد.
پیشنهاد میشود برای این منظور، تعدادی از کتب روایی معتبر (مثل اصول کافی، نهجالبلاغه، تحفالعقول، غررالحکم، أمالی، خصال، توحید، میزانالحکمه و.. . )با ترجمه فارسی در دسترس باشد و پیش از آغاز هر درس، مباحثه یا مطالعه، حتماً به تلاوت یکی دو حدیث اقدام شود. این التزام موجب میشود روزانه بیش از 5 حدیث، به آموختههای طلبه افزوده گردد که قطره قطره، به گردآوری ذخیره پربهایی برای او میانجامد.
گاهی آشنایی با فهرست موضوعات کتب روایی یا عناوین ابواب آن، تأثیر عمیقی در جهتگیری عملی انسان دارد. مثلاً دانستن این که در کتب حدیث، فصلی تحت عنوان «میانهروی در عبادت» وجود دارد، در نوع برنامهریزی عبادی شخص تأثیر میگذارد. حتی اگر به محتوای آن آگاه نباشد. در غیر این صورت طلبه پس از 10 سال تحصیل، خود را از یک دور مطالعة نهجالبلاغه یا اصول کافی محروم و سرافکنده میبیند.
اساتید محترم نیز با التزام عملی خود به این برنامه در آغاز هر درس، تأمین بخشی از این نیاز را برعهده میگیرند و الگوی عملی شایستهای برای طلاب خواهند بود.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
185.pdf
114.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_پنج
✅ توبه و پاکی از گناهان
✏️ نکوهش یاس و نا امیدی از رحمت خدا
🗓1399/07/25
🌼 @nedaye_tahzib
داغی اگر نبود که گریان نمی شدیم
لطفی اگر نبود مسلمان نمی شدیم
یا ایّها الرّسول بدون دعای تو
از پیروان عترت و قرآن نمی شدیم . . .
🏴🏴 رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر عموم مسلمین تسلیت باد 🏴🏴
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#رحلت_پیامبر
«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت، اجتناب کنید.»
بر اساس این آیه شریفه قرآن،
هدف از فرستادن پیغمبران، دو چیز می باشد:
الف: عبادت خدا
ب: درگیری و نبرد با طاغوت
نکات مهم:
نکته اول:
تمام درگیریهای انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و بهخاطر درگیر شدن با قدرتطلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را بهخاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمیکُشد! یاران رسول خدا(ص) را کسی شکنجه نمیکرد برای اینکه او میخواست درس اخلاق و عرفان بدهد! بهخاطر درس اخلاق و عرفان، هیچوقت انسان دشمن پیدا نمیکند.
نکته دوم:
پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چون همۀ عاقلان عالم میدانند که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. پیامبر(ص) مسلماً دنبال این بود که قدرت فراهم بیاورد تا بتواند زیر سایۀ این قدرت، بشر را نجات دهد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات را زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه کند. چون این قدرتطلبها هستند که مانع رشد انسان میشوند و انسانها را فاسد نگه میدارند
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
4_291111465983672511
982.6K
🖤سلام من به مدینه...
▪️با نوای حاج منصور ارضی
🌹بمناسبت شهادت #پیامبر صلوات الله علیه وآله و شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام
🌼 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 35
موضوع: نیازهای طلبه و ابعاد رشد / قسمت دوم: #بعد_علمی
1.. آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل
2.. ارتباط مستمر با قرآن
3.. ارتباط مستمر با احادیث
4.. مطالعه آثار شهید مطهری
مطالعه آثار استاد، علاوه بر آشنایی با محتوای پیام دین که ضرورت زندگی طلبه است، ویژگیهای منحصر به فرد و فواید پیدا و پنهان دیگری دارد. از جمله این ویژگیها روان بودن بیان و قدرت ارائه فوق العاده استاد در تقریر مطالب، جامعیت، تنوع موضوعات، تحلیل محکم، قوت استدلال، عمق و انسجام درونی محتوا، اصالت و استناد به آموزههای دینی، اهمیت موضوعات، بهروز بودن مطالب و پاسخ گویی به پرسشهای نوین عصری است.
اینها ویژگیهایی هستند که همه یکجا در آثار استاد جمع شدهاند. به همین جهت در شرایط کنونی جایگزین دیگری برای آن نمیتوان ارائه داد گرچه پارهای از موضوعاتی که استاد در آن شرایط برای اولین بار بدان پرداخته بودند امروزه دارای منابعی غنیتر و رویکردهایی جامعتر است.[ در رتبه بعد از استاد شهید، آثار قلم و بیان مقام معظم رهبری آیه اللَّه خامنهای، دارای چنین ویژگیهایی است]
برخی از فوایدی که بر این برنامه مطالعاتی مترتب میشود از این قرار است:
ـ اسلامشناسی جامع و اصیل و تقویت بنیان عقیدتی.
ـ توان پاسخ گویی به نیاز فکری نسل امروز.
ـ الگوگیری از شیوه تحلیل، سبک ارائه، نوع نگاه، روش مواجهه با اندیشههای مخالف و نقد سخن دیگران، حساسیت و تعهد اجتماعی و.. . که محصول معاشرت فکری با شخصیتی است که توانمندی علمی حوزوی را با زمانشناسی جمع کرده است.
برای بهره بیشتر از این آثار پیشنهاد میشود سیر مطالعاتی از ساده به مشکل (در این مورد پیام مستقلی فرستاده میشود] محور کار قرارگیرد. البته اشتیاق و انگیزه شخصی در انتخاب کتابها، حتماً مورد نظر باشد. یعنی از فهرست کتب، اولین کتاب انتخاب و بررسی شود. اگر عنوان کتاب و مطالب آن مورد علاقه شخص نیست و چندان جلب توجه او را نمیکند، به کتاب بعد مراجعه شود در غیر این صورت همان کتاب بهخوبی مطالعه و حتماً خلاصهنویسی شود. مثلاً کسیکه فعلاً حوصله خواندن داستان راستان را ندارد به کتاب بعدی منتقل میشود.
طلبه اگر در برنامه خود برای آشنایی با محتوا و متن اندیشه دینی جایی باز نکند و به برنامه آموزشی رسمی، اکتفا نماید، پس از اندک زمانی احساس خسارت میکند و خطر دلسردی، ناامیدی و انصراف از ادامة طلبگی او را تهدید میکند. زیرا نه در کوتاه مدت به مطلوب خود از حوزه رسیده است و نه توان مواجهه با اجتماع و پاسخگویی به پرسشهای روز را دارد. نظام آموزشی حوزه بهجای دادن ماهی، در زمان درازی، ماهیگیری میآموزد و از این جهت انتقادی به آن وارد نیست. ولی نیاز امروز طلبه هم باید با تلاش خود او تأمین شود. با این فعالیتها توانایی و اطلاعات بالفعل طلبه به نحو هماهنگ رشد میکند و فشارِ کاری زیادی هم بر او وارد نمیشود.
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com