eitaa logo
نــــــــورمـــــاه
6.1هزار دنبال‌کننده
411 عکس
105 ویدیو
6 فایل
🔻کانال هنری و ادبی #نـــــــــورمـــاه اینجا تنها آرشیو مطالبی است که می خوانم و گو‌ش می دهم. ارتباط با ادمین: @sarbbazzaman پیام ناشناس: https://daigo.ir/secret/51646155580
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
چو دَرد در تو نبیند که را دوا بکُند؟
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟣 ● هرچند نام تو را در کلمات پنهان کرده و در درون پاکتی سربسته نهادم؛ اما هیچ کلمه ای سزاوار نام تو نبود و همانند گلی از این پاکت سربسته بیرون آمد. هرچند که در پرده‌ی الفاظ نهفتم از نامه سربسته‌ی من نام تو گُل کرد ● و هرچند هنر شعر را بکار گرفته و زبان سعدی را استخدام کردم؛ ولی هر کلمه و معنایی که در قامت تو ریختم، کوتاه بود. هزار جامه معنی که من براندازم به قامتی که تو داری قصیر می‌آید ● و هرچند سراغ قالب های دیگر رفته و تو را در آنها قرار دادم؛ ولی باز هم هیچ قالبی تحمل سوز درونی تو را ند‌اشت و در نهایت آتش گرفت. جای سوز اندر مکان کی در رود نور نامحدود را حد کی بود ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟣 ● دلیل بیشتر اضطراب های آدمی "وجود زمان" است و کسی که می خواهد از این اضطراب رهایی پیدا کند و به سکون برسد، باید فکر او از گذشته و آینده خالی شود. فکرت از ماضی و مستقبل بود چون ازین دو رست مشکل حل شود ● و همینطور دلیل اینکه آدمی لذت نمی برد "وجود زمان" است و او می گوید: سال ها من ماه و آسمان را دیده ام و امروز هیچ لذتی برای من از این دیدن نیست. و از همین رو بهشت به "لذت مدام" توصیف می شود چون در بهشت زمان معنا ندارد و در آن هیچ چیزی تکراری نیست. و یا در جهنم با اینکه یک عذاب بار ها تکرار می شود؛ اما برای او تکراری نخواهد بود و هر بار همان درد را با همان کیفیت تجربه می کند. مقیم کوی تو تشویش صبح و شام ندارد که در بهشت نه سالی معین است و نه ماهی ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
مریم فقیهی کیا4_5870547993811229297.mp3
زمان: حجم: 9.3M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ غزل ۴۷ میکس:
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟣 ● مولانا بار ها در مثنوی متذکر می شود که عمر آدمی آن نیست که نصفش در جدال با دشمنان و نصف دیگر آن در عشرت با دوستان سپری شود چون دشمن غیرت او را می درند و دوستان نیز وقت و روزگار او را تباه می کنند. دشمنان او را ز غیرت می‌درند دوستان هم روزگارش می‌برند ● کسی که عمر خود را چنین سپری می کند، عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت اگرچه صد سال زندگی کند، و در مقابل آن کس که از دقایق زندگی خود بهره گرفته و تعلم می کند و نهایت عمل نیک و ثواب حاصل تعلم او باشد، عمر دراز دارد، اگرچه تنها بیست سال یا سی سال زندگی کند. دو چیز حاصل عمرست نام نیک و ثواب وزین دو درگذری کل من علیها فان ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟣 ● از عادت های انسان امروزی این است که وقتی به او گفته می شود چرا اینگونه رفتار می کنید؟ در پاسخ می گوید: اگر می دانستید دیگران چه می کنند، من را بخاطر این کار غلط مواخده نمی کردید! گویا برای او فضیلتی است که مانند دیگران خطا نمی کند. و حافظ به او پاسخ می دهد: هنر نیست که شما مانند دیگران خطا نکنید که حیوان هم با اینکه خطا نکند، تبدیل به انسان نمی شود. رندی آموز و کَرَم کُن که نه چندان هنر است حَیَوانی که ننوشد مِی و انسان نشود ● و وقتی به او گفته می شود صلح کنید، در پاسخ می گوید: صلح من به چه کار آید؛ در حالی که همه ی جهان در جنگ اند؟ و مولانا به او پاسخ می دهد: اگرچه همه ی جهان در جنگ اند، شما یکی صلح کنید و چراغی در این جهان روشن کنید. تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز ● که بسی دیده باشند زنی چراغی روشن می کند و شهری از ظلم و بیداد را می سوزاند. چراغی که بیوه‌زنی برفروخت بسی دیده باشی که شهری بسوخت ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________