eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
224 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
راديو فرهنگ 19.mp3
8.22M
👌 گزارش حجت الاسلام کشوری به خبر رادیو فرهنگ درباره نشست تخصصی آموزش و پرورش آینده/ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ @radioolgou
41.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 اولین فایده تعقل، گسترش آرامش در جامعه است..... #الگوی_پیشرفت_اسلامی #توسعه_محرومیت_زاست #تحریک_وعاء_فکر #تعقل_دومین_نوع_تفکر #کاشان @olgou4
پیاده فوری مدرسه اقامه اصفهان.pdf
480.2K
📚بخوانید: پیاده فوری نشست تخصصی تبیین نظریه مدرسه اقامه در معاونت آموزش های کاربردی حوزه علمیه اصفهان (روز وحدت حوزه و دانشگاه ) ۲۶ آذر ۱۳۹۷ @olgou4
مجمع آموزش های کاربردی حوزه علیمه اصفهان. تبیین نظریه مدرسه اقامه 970926.mp3
42M
👂بشنوید: صوت نشست تخصصی تبیین نظریه مدرسه اقامه در معاونت آموزش های کاربردی حوزه علمیه اصفهان (روز وحدت حوزه و دانشگاه ) ۲۶ آذر ۱۳۹۷ #الگوی_پیشرفت_اسلامی #توسعه_محرومیت_زاست #نظریه_مدرسه_اقامه #اصفهان @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ چگونه در حوزه های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ 👌به فضل الهی گفتگوهای مرتبط با تحول در حوزه های علمیه از رونق خوبی برخوردار است و در ادامه باید این گفتگوها غنی تر و کاربردی تر شود. به نظر ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود؛ نتیجه اش توسعه درک درباره حوزه علمیه مطلوب خواهد بود. 👌پیشنهاد می کنم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر مفهوم اقامه و مفهوم هدایت اختصاص یابد. آیا مفهوم اقامه همان مفهوم تبلیغ است؟ و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راه گشا است و شایسته است که با محوریت پاسخ دقیق به این سؤال، جلسات مختلفی در مدارس علمیه برگزار کنیم. 👌بررسی استظهاری و فقهی به ما می گوید که اقامه دین و هدایت افراد یک اَبَر کلید دارد و آن تحریک وعاء فکر افراد است. برای تحریک وعاء فکر افراد هم باید چهار موضوع ۱- مدیریت خبر، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت مکتوبات و ۴- مدیریت نمونه سازی را جدی بگیریم. 👌سطح دوم گفتگوها را باید در شناسائی بدعت ها و حوزه های مبتلا به ضلالت در عصر حاضر متمرکز کنیم. طلبه ها باید درک دقیقی از ضلالت های های عصر خود داشته باشند. آشنا کردن طلاب با نقشه دقیق ضلالت ها در حکم هدایت تحصیلی است و تدریس و مباحثه را در حوزه جهت دار می کند. در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کرده ایم. مواردی مانند الگوی تقنین کشور، الگوی پیش گیری از جرم، تعریف پول و سیاست های پولی و مالی کشور، استفاده از نظریات ارتباطی غلط در حوزه رسانه، تعریف غلط از عدم توازن های کشور در حوزه بر نامه ریزی و.... برخی از حوزه های مبتلا به ضلالت در عصر کنونی هستند. 👌بخش سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزه های علمیه، گفتگو درباره میزان کارآمدی قواعد اجتهاد فعلی در استنباط های مورد نیاز است. به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل أصالة الحقیقة، أصالة عدم التقدیر، أصالة العموم، أصالة الإطلاق، أصالة الظهور و أصالة البیان ، أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة ، أصالة الجدّ و عدم الهزل و أصالة عدم التقیّة و التوریة ، أصالة عدم الاشتراک، أصالة عدم النقل، أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم ؛ آیا می توانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟ 👌در فقه البیان گفته ایم که برای تحریک فکر -که عامل اصلی اقامه و هدایت است- نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری "بیان مبتنی بر ظرفیت"، "بیان مبتنی بر تأمل"، "بیان مبتنی بر مکث"، "بیان مبتنی بر نظام مقایسه"، "بیان مبتنی بر رفق"، "بیان مبتنی بر منزلت"، "بیان مبتنی بر انفتاح" و... هستیم. حجت الاسلام علی کشوری- جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷- قم با برکت @olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 گزارش شبکه آموزش درباره نشست تخصصی آموزش و پرورش آینده/ مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام کرج/ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ #توسعه_محرومیت_زاست #الگوی_پیشرفت_اسلامی #آموزش_و_پرورش_آینده #کرج #شبکه_آموزش @olgou4
⚡️⚡️ساختار پنج گانه مباحثات فقه المکاسب (اقتصاد اسلامی) تدوین شد.. بسم الله الرَّحمن الرَّحیم به فضل الهی احتراما به اطلاع می رساند که تدوین ساختار پنج گانه مباحثات (اقتصاد اسلامی) در دائره پژوهش به پایان رسید. مباحثات دوره اول شامل پنج ساختار بحثی ۱- بررسی طبقه بندی و ارزش گذاری مشاغل بر اساس ۲- بررسی ویژگی های الگوی تولید به صورت استظهاری و فقهی ۳- بررسی ماهیت سوق و بازار و الگوی توزیع به صورت استظهاری و فقهی ۴- بررسی مبادلات میان مشاغل و ارائه تعریف جدید از ابزار مبادله(تعریف جدید پول) ۵- بررسی و تبیین مسئله تجارت بین الملل به صورت استظهاری و فقهی است. شایان ذکر است که اصول استظهار و تفقه در قواعد نه گانه است. دائره پژوهش- ۳۰ آذر ۱۳۹۷ @olgou4
فقه المکاسب.pdf
125.1K
👌#نمودار_پژوهشی دوره اول مباحثات #فقه_المکاسب.. #فقه_المکاسب #مکاسب #الگوی_پیشرفت_اسلامی #توسعه_محرومیت_زاست @olgou4
👌 دیدار و گفتگو با دوست قدیمی، فاضل ارجمند جناب حجت الاسلام علی رضا انجم شعاع(معاونت پژوهش حوزه علمیه کرمان) درباره الگوی پیشرفت اسلامی/ کرمان- مدرسه علمیه محمودیه- ۲ دی ۱۳۹۷ @olgou4
👌 بازدید از مسجد جامع یزد/ امیر علاء الدوله گرشاسب- آل کاکویه- قرن ۵ هجری قمری/ در حاشیه نشست الگوی پیشرفت اسلامی/ ۳ دی ماه ۱۳۹۷ @olgou4
👌 چرا برخی از مسئولین از اسناد بین المللی استقبال می کنند؟! #توسعه_محرومیت_زاست #الگوی_پیشرفت_اسلامی #سند_۲۰۳۰ @olgou4
👌 چرا نماینده حوزه علمیه قم در همایش تبیین مدل جدید بودجه ریزی غائب بود؟! #توسعه_محرومیت_زاست #الگوی_پیشرفت_اسلامی #بودجه_ریزی #بودجه_ریزی_مبتنی_بر_عملکرد @olgou4
⚡️⚡️سود ارتباطی و تاثیرات آن بر بودجه ریزی 👌امروز (۴ دی ماه ۱۳۹۷) رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۳۹۸ را به مجلس تقدیم کرد. 👌 ساختار بودجه ریزی به شکلی تنظیم شده است که نماگرهای اقتصاد کلان بهبود پیدا کنند؛ در حالیکه بهبود نماگرهای اقتصاد کلان به بهبود معیشت منتهی نمی شود. از نظر ما میان بهبود شاخص های کلان اقتصادی و بهبود معیشت عمومی تلازمی نیست. معیشت مردم را با مفاهیم و شاخص های دیگری باید ارزیابی کرد... 👌اگر می خواهیم نتیجه توزیع بودجه، بهبود معیشت عمومی باشد؛ باید ساختار بودجه را بر مبنای تحریک سود ارتباطی باز تعریف کنیم. سود ارتباطی یعنی فواید حاصل از پیوستگی روابط انسانی. 👌 محوریت یافتن این معنا به تغییر در ردیف های درآمدی و کاهش هزینه کردها و تحول در محل های تخصیص بودجه منجر خواهد شد. اگر مال را به عنوان مُقَوِّم سود ارتباطی تعریف کنیم؛ هزینه بخش های بهداشت، امنیت، قضاوت، آموزش، تولید و... کاهش می یابد و همچنین ردیف های جدید بودجه ای مانند قرض الحسنه، وقف، انفال، زکات و... قابلیت تولد عمومی دارند.... حجت الاسلام علی کشوری- قم- ۴ دی ماه ۱۳۹۷ @olgou4
⚡️⚡️روابط بین الملل و فقه نفی سبیل 👌در فقه نفی سبیل ما «ابر حکم نفی سبیل» را از یک «اصل» به «یک باب فقهی» ارتقا داده¬ایم. در این فقه، بحث اصلی ما این است که تنظیم روابط بین‌الملل، به اصطلاح امروزی‌ها- یا به اصطلاح دینی تنظیم روابط جبهۀ کفر و نفاق و ایمان - اولاً و بالذات از طریق ایجاد چالش در اندیشه‌های کفر شروع می‌شود، نه از طریق کنترل رفتار خُردِ مسلمان‌ها. 👌 اگر بخواهم توضیح بیشتر بدهم استناد من به مکاتیب الرسول (نامه¬های پیامبر) است. گاه شما تعامل در حوزۀ روابط بین‌الملل را به رابطۀ دو تاجر از دو کشور تنزل می‌دهید. خب این حتماً یک حکمی دارد و آن را بحث می‌کنیم. معمولاً فقها به شرط عدم تقویت کفر اجازه معامله با کفار را می‌دهند. اما من عرض می‌کنم تنظیم روابط بین‌الملل از اینجا شروع نمی‌شود؛ بلکه از اینجا شروع می‌شود که آیا ما در حال اعمالِ بستۀ اقدامات ایجاد چالش در اندیشۀ کفرِ جهانی هستیم یا خیر؟ 👌یعنی می‌خواهم به صورت ساده این را بگویم که در حوزه اندیشه، باید همه‌جانبه کفر را به چالش بکشیم و این درگیری، تعطیل‌پذیر نیست؛ حتی در زمانی که صلح حدیبیه (توافق پیامبر اسلام و مشرکان مکه، سال ششم هجری) نوشته می‌شود و یا وقتی نرمش قهرمانانه می‌کنید و برجام می‌نویسید. هیچ‌وقت نمی‌توانید بگویید برجام نوشتن و نوشتن صلح حدیبیه شامل پذیرش اندیشه‌های کفر می‌شود. لذا مسئلۀ به چالش کشیدن اندیشه‌های کفر، تعطیل‌پذیر نیست و اصل آن باید وجود داشته باشد. 👌 البته ذیل این درگیریِ غیرقابل تعطیل، ممکن است در حوزۀ رفتار در بعضی از موارد تجویز صلح، در بعضی از موارد تجویز جهاد و در بعضی از موارد تجویز دفاع کنید، یعنی این موضوع مطابق شرایط تغییر پیدا می‌کند. 👌لذا حرف اصلی ما در روابط بین‌الملل و بستۀ نظریات مربوط به حوزه سیاست خارجه، سه اقدام است: اقدام اول ناظر به ایجاد چالش در اسناد بین‌المللی و سازمان ملل است؛ باید اندیشه‌های حاکم بر اسناد بین‌المللی و مراکز حقوقی به چالش کشیده شود که در یکی از همین جزوات نیز توضیح دادم که چطور باید باشد.(پیشخوان الگوی جدید نگهبانی از نظام مبتنی بر نظام مقایسه) 👌اقدام دوم ما این است که ما در دنیا دوازده مرکز تشیع بعلاوۀ یک مجموعۀ قطب مستضعفین داریم، لذا باید بسته خدمات جمهوری اسلامی برای شیعه‌ها و مستضعفین بازتعریف شود. مثلاً ما نمی‌توانیم با کشمیری که وقتی ما تب می‌کنیم حال آن‌ها بد می‌شود و برای ما بسیار متأثر هستند این‌طور خدمت‌رسانی کنیم. بستۀ خدمات جمهوری اسلامی نسبت به این دوازده منطقه‌ای که شیعه در آن¬ها متمرکز است در آینده باید به‌طور ویژه تغییر پیدا کند، البته به شرحی که اگر اجازه بفرمایید بعداً عرض می‌کنم. در نهایت مستضعفین نیز همین‌طور هستند و بسته خدمات به آن‌ها هم باید تغییر پیدا کند. 👌ذیل این دو کار، مثلاً تعامل با اتحادیه اروپا را نیز باید در نظر گرفت. در اینجا ما به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نظام موضوعات را برای تعامل انتخاب کنیم؛ مثلاً یکی از این موضوعات، مسئله قاچاق در دنیاست، مراد من قاچاق، کالا و محصولات نیست، بلکه قاچاق انسان است. اگر ما بر روی این مسئلۀ انسانی بایستیم، می‌توانیم در اتحادیه اروپا -که عمدۀ قاچاقچیان انسان در آنجا هستند- چالش ایجاد کنیم؛ یعنی می‌توان با پخته کردنِ نظامِ مسائل در روابط بین‌الملل این موازنه را تغییر داد. الآن آن‌ها مسئله هسته‌ای را مسئله کردند درحالی‌که حداقل ده مسئله در دنیا هست که برای «ناس» قابل پذیرش است؛ یعنی نه فقط برای مؤمنین، بلکه با قید عدم ایمان [هم پذیرفته می‌شود]. اگر ما بر روی این مسائل دست بگذاریم می‌توانیم این توازن را برقرار کنیم. این هم یکی از مباحث است که‌ ای‌کاش وقت بود تا به جنابعالی توضیحات بیشتری می‌دادم. در نهایت با این سه دسته کار، اقدام به بازتعریف روابط بین‌الملل در بحث کاربردی اقدام می‌کنیم. حجت الاسلام علی کشوری- دیدار و گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی؛ نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کرمان - ۲ دی ماه ۱۳۹۷- کرمان @olgou4
4_5868402322639422164.mp3
1.39M
گزارش رادیو / انتقاد حجت‌الاسلام علی کشوري از مدل بودجه‌ريزي مبتنی بر عملکرد/ سازمان برنامه و بودجه محاسبات غلط جدید را مطرح نکند/مال مقوم سود ارتباطی است... @radioolgou
👌 دیدار و گفتگو با آیت الله حسینی همدانی، نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج درباره الگوی پیشرفت اسلامی/ کرج- ۱۱ آذر ۱۳۹۷ #مدیریت_شهری #نظریه_مدرسه_اقامه #آموزش_و_پرورش_آینده #توسعه_محرومیت_زاست #الگوی_پیشرفت_اسلامی @olgou4
⚡️⚡️ تقریبا همه تعاریف اقتصاد مدرن با تعاریف اقتصاد اسلامی در تعارض است/ چرا در دانشگاه امام صادق علیه السلام کتاب منکیو تدریس می شود؟! 👌در حال حاضر در کشور به مسئله خطرناک سیاست‌های پولی و مالی کینزی مبتلا هستیم. ما نمی‌توانیم کشور را با وضعیت بانک‌های فعلی خوب اداره کنیم. بانک‌های فعلی ده‌ها اشکال دارند. 👌اشکال اول آن‌ها این است که تعریف پول از نظر دستگاه پیامبران را متوجه نشده‌اند. آن‌ها پول را «اعتبار» می‌دانند؛ درحالی‌که از نظر فکر اسلامی باید خود پول ارزش داشته باشد؛ اصطلاحاً خود پول باید مال باشد. اگر به پول قید مالیّت بدهیم و ابزار انتقال خود را یک شیء ارزشمند قرار دهیم، سیاست‌های اغنیاء نمی‌تواند ارزش آن را به حدی که الآن مشاهده می‌کنید، بالا و پایین کند. در حال حاضر مشکل کشور کاهش ارزش پول است و همه امور از جمله زندگی مستضعفین و مردم را تحت شعاع قرار داده است. خب این یک مشکلی است و حوزه علمیه نمی‌تواند از این بگذرد؛ اگر بخواهیم آن را ریشه‌ای حل کنیم، باید به سمت این برویم که ببینیم تعریف پول در دانشگاه‌های اقتصادی کشور درست مطرح می‌شود یا خیر؟ 👌من وقتی سرفصل‌های دانشگاه‌ها را نگاه می‌کنم، خیلی نگران می‌شوم؛ بسیار میان تعاریف آن‌ها با تعاریفی که در روایات و آیات ما مطرح‌شده است فاصله می‌بینم. مثلاً شما همین دانشگاه محترم امام صادق علیه السلام را ببینید. خب از اساس زحمت آقایان بر این بود که یک دانشگاهی بسازند که نیازهای انقلاب اسلامی را پاسخ دهد و انصافاً هم این دانشگاه در بعضی از حوزه‌ها خوب پیشرفت کرده است ولی دانشگاه امام صادق علیه السلام امروز مبتلا به این تعاریف غلط در حوزه اقتصاد است؛ به نظرم نود درصد یا درصد بالاتری از تعاریفی که در کتب این دانشگاه تدریس می‌شود با تفکرات انبیاء فاصله دارد. 👌مثلاً کتاب گریگوری منکیو را آنجا درس می‌دهند؛ همین کتاب را ببینید و ورق بزنید و نگاه کنید که آیا پیامبران و آیات و روایات ما واقعاً همین تعاریف را مبنا قرار داده‌اند یا خیر؟ یعنی می‌خواهم صحبت از یک مصیبت و فاجعه داشته باشم؛ما هم می‌خواهیم کشور را با این تعاریف اصلاح کنیم و هم خود این تعاریف، «حجیت نایافته» و مبتنی بر همین تعاریف تجربی موجود است. 👌البته اقتصاد، یکی از این حوزه‌ها است ولی من یکی از مهم‌ترین ریشه‌های مشکلات حوزه اقتصاد را تعریف غلطِ پول می‌دانم؛ پول در اسلام مبتنی بر ده‌ها باب روایی از جمله باب روایات مربوط به زکات است؛ پول به لازمه این روایات، باید امر واقعی باشد، شارع مقدس نظر خاص درباره پول دارد؛ ما نمی‌توانیم پولِ به معنای اعتباری و الکترونیکی آن را به عنوان «ابزار مبادله» قرار دهیم. خیلی راجع به این بحث‌ها باید گفتگو شود. 👌[پول در روایات] ده‌ها لازمه فنی پیدا می‌کند؛ پول یک امر پیچیده است. به نظرم دانشگاه‌های ما و متخصصین حوزه اقتصاد تأثیر پول بر سبک زندگی را نتوانسته‌اند تحلیل کنند، تأثیر پول بر اخلاق را نتوانسته‌اند تحلیل کنند؛ این خیلی بد است که ما این همه از نظر علمی عقب‌افتاده و متکی بر نظریات معیوب پوزیتویستی هستیم. إن‌شاء الله امیدوارم که بعداً وقتی راجع به بانک مرکزی صحبت می‌کنیم، در این حوزه وارد بحث تفصیلی شوم؛ ولی چون حوزه مهمی است یک اشاره کنم؛ ما اجمالاً معتقدیم که بانک مرکزی باید «سود ارتباطی» را و نه «سود اقتصادی» را اصل قرار دهد؛ سود ارتباطی عبارت از آن سودی است که انسان‌ها از ارتباط با هم دیگر به نحو تکاملی می‌برند. این خیلی مسئله مهمی است. ما نمی‌توانیم محور تعادل اجتماعی را «سود اقتصادی» قرار دهیم؛ درحالی‌که همه سیاست‌های پولی و مالی ما، تعدیل کلان جامعه حول «ارزش ‌افزوده» را پیگیری می‌کند. این بحث را می‌گذارم برای زمانی که ما به مسئله اقتصاد و پول و شغل می‌پردازیم. حجت الاسلام علی کشوری/ نشست تخصصی آموزش و پرورش آینده/ مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام کرج/ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ @olgou4
👌 دیدار و گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی امام جمعه ارومیه و نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان غربی درباره الگوی پیشرفت اسلامی/ ارومیه- ۲۰- ۱۱- ۱۳۹۵ @olgou4
👌 نشست تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / مدرسه علمیه امام خمینی ارومیه/ سه شنبه ۱۹- ۱۱- ۱۳۹۵ #الگوی_پیشرفت_اسلامی #توسعه_محرومیت_زاست #ارومیه @olgou4
⚡️⚡️ متن کامل نشست تخصصی آموزش و پرورش آینده (+ اسناد و ارجاعات تخصصی نظریه) فردا منتشر می شود... بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عذر خواهی بابت تأخیر؛ احتراماً به اطلاع می رساند که متن کامل نشست تخصصی آموزش و پرورش آینده در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام کرج(۲۵ آذر ۱۳۹۷ ) فردا(۹دی ماه ۱۳۹۷) در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد. دائره تدوین- قم ۸دی ماه ۱۳۹۷ @olgou4