#سیر_مطالعاتی_نظریات_فقهی
سیر مطالعه نظریات فقهی الگو برای افراد مختلف، مختلف است
و بهتر است هرکسی مطالعه را از موضوع مورد #علاقه خود آغاز نماید.
دو نکته را در مسیر مطالعه نظریات فقهی الگو مدنظر داشته باشید:
اول اینکه بجهت تسلط بر سازههای هر نظریه؛ یعنی #پرسشها، #اصطلاحات و #ارجاعات آن نظریه را یادداشتبرداری کنید.
و دوم اینکه: دو نظریهی
#الگوی_ساخت و #مدیریت_شهری_محله_محور
را به عنوان #مکمل_معنائی_همه_نظریات دیگر
تلقی کنید.
#نظامسازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
#سیر_مطالعاتی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
صورت صحيح در #تعريف_اشیاء چیست؟
تعریف در #الگوی_ساخت
با تعریف در #منطق_صوری و تعریف در #منطق_سیستمی تفاوت دارد.
همانطور که قبلاً گفتهایم:
در "الگوی ساخت" بعد از #انتخاب_موضوع، برای آن موضوع با #روش_تحقیق_فقهی
تعریف، تصویر و تصمیم نوشته میشود.
#روش_تعریف_فقهی، صورتی رشدیافته برای #تبویب_فکر است
که نتیجهاش انتقال تأثيرگذار معرفتِ نسبت به اشیاء به مخاطب است.
انتقال معرفت از انسان تعریف کننده شئ به انسان مستمعِ تعریف
مستلزمِ رعایت #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مانند:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بيان مباني بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان مبتنی بر مقایسه
۶.بیان مبتنی منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کمّ است.
رعایت اصول نهگانه فوق در #صورتبندی_یک_تفکر در واقع نوعی توسعه در صورتبندی فکر نسبت به صورتبندی #شکل_اول_در_منطق_صوری
(به قول فرنگیها) محسوب میشود.
در آینده صورتبندی تعریف در الگوی ساخت را با روش #تفکر_سیستمی هم مقایسه خواهیم کرد.
#روش_تعریف_اشیاء
#الگوی_ساخت
#نقایص_منطق_صوری
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چند_نکته درباره #اولویتهای_تمدنی
نکته اول اینکه:
در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال #تنظیم_صحیح_روابط_انسان در حوزههای شانزدهگانه هستیم.
نکته دوم آنکه:
در بسته اولویتهای تمدنی،
در واقع اولویتهای حوزه برنامهریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم.
به عبارت بهتر پیشنهاد دادهایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت
#تغییر_هویت_در_برنامهریزی ایجاد شود.
نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : #بهبود_روابط_انسان خواهد بود.
نکته سوم اینکه:
اولویتهای تمدنی شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است
و کمک میکند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدنسازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند.
همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ #سند_توسعه_پایدار2030
و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف میشود.
نکته چهارم آنکه:
برای تحقق و اجرای اولویتهای تمدنی سه استراتژی پیشنهاد شده است؛
در استراتژی اول
باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویتها مفید است.
به عنوان مثال معتقدیم:
#قانون_تجارت_کشور
به دلیل اینکه زمینه #عمومی_شدن_تجارت را فراهم نمیآورد نیازمند تحول است!
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
با تأكيد بر اولویتهای تمدنی تصویری تفصیلی از آینده #برنامهریزی کشور ارائه نمودهایم.
متأسفانه در شرايطی که اختیارات اجتماعی برای مؤمنين آماده است؛ بیشترین بخش از گفتگوهای نیروهای انقلاب اسلامی در فضای #نقد_مدرنیته است!
همچنین بخشی از برنامههای اثباتی نیروهای انقلاب،
کپیبرداری از #سند_توسعه_پایدار2030 است.
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
⭕️یک مطلب مهم #مخصوص_مدیران👇🏻
چگونه بدون به چالش کشیدن
#آزادی و #اختیار افراد،
حرف خود را به کرسی بنشانیم؟؟؟👇🏻
الگوی فقهی ساخت، #روش_تبویب_راهبردی مباحث را
برای دستیابی به #نظم_اختیاری در اختیار یک #مدیر قرار میدهد!
هر مدیر و مسئولی برای پیاده کردن برنامههای خود دو راه پیشروی خود دارد :
یا باید به #اجبار و #قانون روبیاورد
و
یا کاری کند که زیرمجموعه با اختیار، راه درست را انتخاب کنند.
قطعا #انتخاب_از_روی_آزادی
مطلوب تمام مدیران است؛ بنابراین بهترین راهحل استفاده از #الگوی_ساخت_اجمالی و سپس بکارگیری #الگوی_ساخت_تکمیلی در بین مجموعه است.
🛑اما شیوه #ساخت_اجمالی👇🏻
#تبویب مباحث در الگوی ساخت اجمالی دارای سه مرحله زیر است :
۱. تعریف یعنی #تحلیل_موضوع
۲. تصوير یعنی
#ثبت_موضوع یا #پرورش_موضوع
۳. تصميم یعنی #پردازش_موضوع
❌این نوع از تبویب به #تحریک_فکر و #ساخت_اندیشه در محیط انسانیِ پیرامونِ یک مدیر کمک میکند
و از ایجاد تنش و نزاع در محیط #تشکیلات جلوگیری میکند.
🔴بعد از تبویب تفکر راهبردی،
مدیر میتواند #ساخت_تکمیلی تفکر خود را آغاز نماید.
به عنوان مثال در تدوین راهبردهای مدیریتی تأکید بر
منزلتیابی صحیح در امور،
یک راهبرد تکمیلی در الگوی ساخت محسوب میشود.
🔺با تَتبع در آیات و روایات، به این نتیجه رسیدهایم که ساخت تکمیلی ۸ مرحله دارد.
♦️حوزههای تکمیلی ساخت
عبارت است از توجه به :
۱. ظرفیت
۲. تأمل
۳. منزلت
۴. انفتاح
۵. سیاق
۶. کم
۷. مقایسه
۸. رفق
در مجموعههای مدیریتی است.
#اولویتهای_تمدنی
#اولویت_هفتم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایدههای_تمدنی_را_چگونه_ارزیابی_کنیم؟
یکی از سوالات رایج در گفتگوهای تمدنی
چگونگی تشخیص میان یک ایده و نظریه تمدنی و گفتگوهای مشابه است.
پیشنهاد میکنیم برای تشخیص یک گفتگوی تمدنی به ترتیب سه مرحله را طی کنید:
در گام اول:
#سوالات اصلی و فرعی یک نظریه تمدنی را بررسی کنید.
۱.وجود #پرسشهای_نظاممند در یک جریان
و
۲. #طرح_دائمی آن با نخبگان و مردم، علامت اولیه تشخیص یک جریان تمدنی حلال زاده است.
#مخفی_کردن_پرسش ها
و مشغول کردن مخاطب با #عناوین_کلی،
صحت یک ایده را به چالش میکشد.
پرسشهای خوب در تفاهم با نخبگان و مردم سنجیده میشوند و استحکام مییابند
و پرسشهای ضعیف یا غلط در فرآیند گفتگو تقویت یا تبدیل میشوند.
برای تحلیل نظری #چگونگی_تشخیص_پرسش_خوب_از_پرسش_بد،
به #باب_دوم_فقه_البیان رجوع کنید.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایدههای_تمدنی_را_چگونه_ارزیابی_کنیم؟
گام دوم
در فرآیند ارزیابی نظریات تمدنی
دقت در #نظام_اصطلاحات_نظریات است.
فقدان نظام اصطلاحاتِ روشن
یا استفاده ترکیبی از اصطلاحات دستگاههای فکری متفاوت،
نشانهای بزرگ از #عدم_انسجام_یک_ایده_تمدنی است.
کسی که نظام اصطلاحاتش از خودش نباشد نفوذش کم میشود.
اصلاً ساخت اصطلاحات از علائم نفوذ و سلطان - به اصطلاح روایت شریف - و از علائم هژمونی - به تعبیر غربیها - است، منتها باید سعی کنیم که اصطلاح جا بیافتد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
گام سوم
در بررسی یک نظریه
#بررسی_نظام_ارجاعات آن نظریه است.
ارجاعات یک نظریه شما را به #اندیشههای_بالادستی یک جریان رهنمون میسازد
و حجیت یا عدم حجیت یک نظریه را به اثبات میرساند.
به غیر از موارد فوق الذکر
که بسیار مهم هستند #دقت_در_سبک_زندگی_افراد یک جریان
و میزانِ تمسک به آیه ی " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى لِلْعالَمِينَ" (انعام - بخشی از آیه ۹۰) معیاری مهم در ارزیابی جریانهای تمدنی است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پاسخ_به_همه_نیازهای_تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است.
برای فهم #دائره_رجوع_به_دین
باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم
و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع #استنطاق و پرسش داشته باشیم.
در حوزه #گستره_دین دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد:
دسته اول روایات به ما میگوید:
علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت وجود دارد
و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود میتواند
به کتاب و سنت رجوع کند.
به عنوان مثال:
جناب سدیر از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند:
وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ
(کتاب کافی/جلد ۱).
همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند:
إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَيءٍ
حَتّى وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ.
(کتاب کافی شریف/جلد ۱)
برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفتهاند:
این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛
بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد
و در واقع #تا_زمان_ظهور_امام علیهالسلام دسترسی به این علم تام، برای انسان میسور نیست!!!
اگر چه این استدلال را مخدوش میدانیم؛
ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانستهاند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پاسخ_به_همه_نیازهای_تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است.
در دسته دوم روایات در حوزه گستره دین بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است.
به عنوان مثال جناب #کمیل از امیرالمومنین علیهالسلام نقل کردهاند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ...
(بشارة المصطفي).
همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَيءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱)
👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است.
👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود.
#نظام_سازی_فقهی
#طبقه_بندی_فقهی_علوم
#سؤالت_را_از_امام_بپرس
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#جمع_ابتدایی_ادله؛ #نقطه_آغاز_فقه_نظام
یکی از افقهای جذاب فقاهت،
فهمِ مفهومِ " #جمع_دلالی " میانِ مجموعهای از آیات و روایات است.
به عبارت بهتر اگر بتوانیم مفهوم جمع را از مقام تعارض و تزاحم به مقامِ جمع ابتدائی توسعه دهیم؛
سرچشمههای جدیدی از #عقلانیت_کاربردی_وحی در قلبِ طلبه متولد میشود!
تحقق ایده جمع ابتدایی،
وابسته به #کشف_ساختارهای_جمع
از منابع اولیه دینی
و عبور از ایده #جمع_عقلائی_و_عرفی است.
در جمع به روش عقلائی،
طلبه از هر ساختارِ بیانی
حتی ساختار ماتریس Swot
برای جمع میان آیات و روایات استفاده میکند؛
ولی در نظریه اصولی جمع ابتدائی،
ساختار جمع از امام علیهالسلام استنطاق میشود.
به عنوان مثال #جمع_ادله_در_ساختار_مُکث (ثبت، تحلیل و پردازش)،
نوعی جمع ابتدایی دارای حجیت است
و از ساختار سه بخشی این نوع از جمع میتوانیم
برای کشفِ جمع دلالی مجموعههایی از روایات و آیات بهره ببریم.
همچنین با استفاده #جمع_ادله_در_ساختار_منزلت
(امر و جایگاه امر و تبیین نسبت منزلتها)،
برای جمع ابتدایی مجموعهای از آیات و روایات استفاده میشود.
این نوع از جمع مسیری قابل تفاهم برای نظامسازی عینی را
مبتنی بر ساختار منزلتها تبیین میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در #قواعد_اصولی_فقه_البیان
۹ گونه جمع ابتدایی میان ادله پیشنهاد شده؛ که ثمره آن، #کشف_عقلانیت_فقه در حوزه نظامسازی است.
جمع در ساختار ظرفیت،
جمع در ساختار تأمل،
جمع در ساختار مُکث،
جمع در ساختار مقایسه،
جمع در ساختار رفق،
جمع در ساختار منزلت،
جمع در ساختار انفتاح،
جمع در ساختار سیاق
جمع در ساختار کَمّ،
الگوهای پیشنهادی جمع ابتدایی ادله در مدرسه تمدنی بینات محسوب میشوند!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ساختار_جمع_ابتدایی؛ همان #ساختار_درایه_و_تدبر است.
پایه جمع ابتدائی ادله بر #درایه_در_روایات و #تدبر_در_آیات استوار است.
به عبارت بهتر
هر کس پرسشی تفسیری و تبیینی درباره آیات و روایات مطرح کند؛
در پاسخ با مجموعهای از آیات و روایات مرتبط با آن پرسش روبرو میشود.
اگرچه #پرسشهای_درایهای قابل احصاء نیست
و هر کس متناسب با #ظرفیت_عقل خود به این موضوع میپردازد؛
ولی پرسش از ۹ مسئلهی
۱.ظرفیت حاکم بر خطابات
۲.کشف فرآیند تأمل آفرین خطابات
۳.جانمائی خطابات در ساختار مُکث مرتبط
۴.مقایسه خطابات با بدعتهای معاصر
۵.کشف میزان رفق مورد نیاز برای خطابات
۶.منزلتیابی مکانی و زمانی برای خطابات
۷.سیر انفتاحی خطابات
۸.سیاق حاکم بر خطابات
۸.تحلیل اعداد و کَمِّ مرتبط با خطابات؛
به عنوان #پرسشهای_درایهای مشترک در همه ابواب مطرح هستند و بالتبع منجر به #جمع_ابتدائی_ادله هم میشوند.
#جمع_بین_ادله
#جمع_ابتدایی
#فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #چه_کنیم_تا_از_همراهان_معصومینعلیهمالسلام_باشیم؟
از امام سوال کنید؛ تا در معیت او باشید!
⭕️#لازمه_سوال_از_امام علیهالسلام در همه حوزههای زندگی، تأسیس یک #طبقهبندی_جدید_از_علم است.
🔆برای دستیابی به #مقام_همراهی_با_امام
نه دسته #علم پایهگذاری کردهایم!
👌🏻این نه دسته علم عبارت است از :
۱.علوم مرتبط با امامت
۲.علوم مرتبط با تولید و آموزش علم
۳.علوم مرتبط با مکاسب
۴.علوم مرتبط با تزکیه
۵.علوم مرتبط با نظم
۶.علوم مرتبط با فرقان
۷.علوم مرتبط با بیان
۸.علوم مرتبط با پیشگیری از جرم
۹.علوم مرتبط با نفی سبیل
#نظام_سازی_فقهی
#طبقهبندی_جدید_علوم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@olgou_mashhad
#درختواره_دانشی_مدرسه_بینات
شامل چه علومی است؟
یکی از نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ،
#نظریه_فقهی_تبویب نام دارد.
موضوع این نظریه #تبیین_قواعد_تفکیک_دانشها و #اصول_فقهی_تبویب_دانش است
و در زمره علوم مرتبط با #فقه_العلم طبقهبندی میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_اول_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل اول "نظریه فقهی تبویب" به بررسی و نقد
تعریف #موضوع_علم به
"کلّی جامع" در #کفايةالاصول #آخوند_خراسانی
و
نقد اصول ۶ بخشی #طبقهبندی_علم_فرانسیس_بیکن
و
نقد #طبقهبندی_کتابخانهای_دیوئی
و
نقد #کتابخانه_کنگره_آمریکا
پرداخته میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_دوم_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل دوم نظریه فقهی تبویب به بررسی پرسشِ #ارتباط_علم_و_هدایت میپردازیم.
به دلیل افضلیت #هدایت_انسان و قباحت شدید مسئله #ضلالت_انسان،
در گام دوم به بررسی #نقش_علم_در_هدایت_یا_ضلالت انسان
و تفاوتهای #علم_غلط و #علم_ناقص میپردازیم.
در فقه مدرسه بینات، #نسبت_همه_امور_با_هدایت_و_ضلالت_انسان سنجیده میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_سوم_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل سوم این نظریه اصل #تمایز_علوم_براساس_اصل_هدایت انسان به صورت استظهاری مورد بازخوانی و تعمیق واقع میشود
و ایده جدیدی برای تعریف و بالتبع تمایز علوم تعریف میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_چهارم_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل چهارم نظریه فقهی تبویب به تبیین #چگونگی_تبویب_و_طبقهبندی_علم
مبتنی بر اصل بنیادین #هدایت_انسان میپردازیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_پنجم_نظریه_فقهی_تبویب
فصل پنجم نظریه فقهی تبویب به #تبیین_درختواره_دانش_مدرسه_تمدنی_بینات
که براساس نظریه فقهی تبویب، تدوین شده است
در سه بخش میباشد:
۱.معرفی دانشهای پایه
شامل:
الف)جدول روابط انسانی
ب)جدول تسخیر شئ پایه
ج)جدول اسماء الهی
۲.معرفی علوم کاربردی
شامل:
الف)علوم مرتبط با فقه نظام
ب)علوم مرتبط با فقه الخلق
ج)علوم مرتبط با فقه علوم غریبه
۳.معرفی علوم استنباطی
شامل:
الف)قواعد فقهی احراز صدور
ب)قواعد اصولی فقه البیان
ج)قواعد فقهی الفاظ
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ریشه_پیدایش_چالشهای_کشور
ریشه پیدایش چالشهایی
مانند:
غذای مضر تراریخته
کنترل سیستمی جمعیت
پدیده معیوب آپارتمان
بحران آب و...
#علمآموزی و #آموزش_براساس_طبقهبندی_بیکنی از علم است.
#ریشهیابی_چالشهای_کشور
#کنترل_سیستمی_جمعیت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #آیا_دین_برای_تمام_سوالات_بشر_پاسخ_دارد؟
⭕️در دوره غیبت برای #همه_مسائل مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت #راه_حل وجود دارد.
👌🏻یکی از ادله این امر
روایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام خطاب به جناب #کمیل است که فرمودند:
من همهی علوم را برای شما افتتاح کردم.
يا كُمَيلُ
ما مِن عِلمٍ إلّا وأنَا أفتَحُهُ
کتاب بشارة المصطفي
#عید_غدیر
#جامعیت_اسلام
#طبقهبندی_جدید_علم
🔆 مدرسه تمدنی بینات
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
⭕️چگونه کتاب و سنت همه چیز را تبیین کرده است ؟؟؟
یکی از محورهای بحثی #فقه_العلم، تبیین #میزان_دسترسی_به_علم_امام در #دوران_غیبت است.
ما قویاً معتقدیم به #همه_علوم_کتاب_و_سنت دسترسی در حد #افتتاح وجود دارد.
یکی از مصادیق این #افتتاح_علمی عظیم،
وجود الگوئی خاص برای #توصیف_همه_اشیاء در کتاب و سنت است.
#فقه_العلم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ریشه_پیدایش_اشیاء_کجاست ؟
مباحثِ #سرفصل_پنجم_جدول_فقهی_تسخیر، بسیار مهم و مغفول است.
تبیین #خصلتهای_اصلی_ایجاد_اشیاء موضوع این سرفصل است.
همه اشیاء در عالم ذیل هفت خصلت خلق میشوند.
محتوای این خصلتها در آیات و روایات و منابع اولیه ما موجود است؛
ولی در گفتگوهای امروز ما
-حتی در حوزه علمیه قم-
مورد غفلت واقع شده است.
در #فیزیک_ذرات_بنیادین یک ایدهای تحت عنوان #ذرهی_خدا مطرح است. فیزیکدانها در تحقیقات خود به دنبال #کشف_بنیادیترین_ذره هستند
و حالا این معنا در ادبیات ژورنالیستی به ذره خدا معروف گردیده است.
در واقع #فیزیک_ذرات_بنیادین یک کاری، شبیه موضوعی که ما در سرفصل پنجم مطرح میکنیم را پیگیری میکند.
فیزیک ذرات بنیادین میخواهد به این سوال جواب بدهد که
اشیاء از کجا به وجود میآیند؟
و ریشه پیدایش اشیاء کجاست؟
مثلا در ذرات بنیادین، فرضاً اصلیترین ذره، همین ذره خدا است
و یا مطرح میشود که بسیاری از #ذرات_ناپایدار هستند
و در یک فرایند تبدیل به ذرات پایدار میشوند.
یک جدولی شبیه #جدول_تناوبی_عناصر هم در فیزیک ذرات بنیادین وجود دارد که در واقع ذرات بنیادین را توصیف میکند.
در سرفصل پنجم، در مقابل این مباحث وارد بحث میشویم
و خصلتهای حاکم بر ایجاد یک شئ و اصطلاحاً #مراحل_تَکَوُّن_اشیا را بحث میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در روایات ما آمده است: که #خصلتهای_تَکَوُّن_اشیاء هفت مسئله است:
۱.مشیّت
۲.اراده
۳.قدر
۴.قضا
۵.اذن
۶.کتاب
۷.اجل
تفاوت مشیت و اراده چیست؟
تفاوت قدر و قضا چیست؟
اذن در اشیاء چه معنائی دارد؟
کتاب در اشیاء چه معنائی دارد؟
هر شئ در عالم کتابی دارد؟
درباره اصطلاح اجل که در روایت آمده است که:
جَعلَ اللّهُ لکلِّ شیءٍ قَدْرا
و لکلِّ قَدْرٍ أجَلاً.
مهمترین ویژگی هر قدری،
زمانداری آن قدر است.
خداوند متعال همه اشیا را زماندار و اجلدار خلق کرده است.
در یک روایتی عبدالله بن سنان و دیگران از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند: که اگر یک شئ به وجود آمده،
این هفت خصلت در مورد آن شئ قابل بحث است.
در مراحل تکوّن یک شیء،
اولین مرحله و اولین خصلت
#مسئله_مشیت است که
مسئلهای مهم، سنگین و کمتر بحث شدهای است.
و آخرین بحث در این حوزه #مسئله_اجل است.
https://eitaa.com/olgou_mashhad