#پاسخ_به_همه_نیازهای_تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است.
برای فهم #دائره_رجوع_به_دین
باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم
و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع #استنطاق و پرسش داشته باشیم.
در حوزه #گستره_دین دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد:
دسته اول روایات به ما میگوید:
علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت وجود دارد
و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود میتواند
به کتاب و سنت رجوع کند.
به عنوان مثال:
جناب سدیر از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند:
وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ
(کتاب کافی/جلد ۱).
همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند:
إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَيءٍ
حَتّى وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ.
(کتاب کافی شریف/جلد ۱)
برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفتهاند:
این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛
بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد
و در واقع #تا_زمان_ظهور_امام علیهالسلام دسترسی به این علم تام، برای انسان میسور نیست!!!
اگر چه این استدلال را مخدوش میدانیم؛
ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانستهاند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پاسخ_به_همه_نیازهای_تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است.
در دسته دوم روایات در حوزه گستره دین بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است.
به عنوان مثال جناب #کمیل از امیرالمومنین علیهالسلام نقل کردهاند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ...
(بشارة المصطفي).
همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَيءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱)
👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است.
👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود.
#نظام_سازی_فقهی
#طبقه_بندی_فقهی_علوم
#سؤالت_را_از_امام_بپرس
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#جمع_ابتدایی_ادله؛ #نقطه_آغاز_فقه_نظام
یکی از افقهای جذاب فقاهت،
فهمِ مفهومِ " #جمع_دلالی " میانِ مجموعهای از آیات و روایات است.
به عبارت بهتر اگر بتوانیم مفهوم جمع را از مقام تعارض و تزاحم به مقامِ جمع ابتدائی توسعه دهیم؛
سرچشمههای جدیدی از #عقلانیت_کاربردی_وحی در قلبِ طلبه متولد میشود!
تحقق ایده جمع ابتدایی،
وابسته به #کشف_ساختارهای_جمع
از منابع اولیه دینی
و عبور از ایده #جمع_عقلائی_و_عرفی است.
در جمع به روش عقلائی،
طلبه از هر ساختارِ بیانی
حتی ساختار ماتریس Swot
برای جمع میان آیات و روایات استفاده میکند؛
ولی در نظریه اصولی جمع ابتدائی،
ساختار جمع از امام علیهالسلام استنطاق میشود.
به عنوان مثال #جمع_ادله_در_ساختار_مُکث (ثبت، تحلیل و پردازش)،
نوعی جمع ابتدایی دارای حجیت است
و از ساختار سه بخشی این نوع از جمع میتوانیم
برای کشفِ جمع دلالی مجموعههایی از روایات و آیات بهره ببریم.
همچنین با استفاده #جمع_ادله_در_ساختار_منزلت
(امر و جایگاه امر و تبیین نسبت منزلتها)،
برای جمع ابتدایی مجموعهای از آیات و روایات استفاده میشود.
این نوع از جمع مسیری قابل تفاهم برای نظامسازی عینی را
مبتنی بر ساختار منزلتها تبیین میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در #قواعد_اصولی_فقه_البیان
۹ گونه جمع ابتدایی میان ادله پیشنهاد شده؛ که ثمره آن، #کشف_عقلانیت_فقه در حوزه نظامسازی است.
جمع در ساختار ظرفیت،
جمع در ساختار تأمل،
جمع در ساختار مُکث،
جمع در ساختار مقایسه،
جمع در ساختار رفق،
جمع در ساختار منزلت،
جمع در ساختار انفتاح،
جمع در ساختار سیاق
جمع در ساختار کَمّ،
الگوهای پیشنهادی جمع ابتدایی ادله در مدرسه تمدنی بینات محسوب میشوند!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ساختار_جمع_ابتدایی؛ همان #ساختار_درایه_و_تدبر است.
پایه جمع ابتدائی ادله بر #درایه_در_روایات و #تدبر_در_آیات استوار است.
به عبارت بهتر
هر کس پرسشی تفسیری و تبیینی درباره آیات و روایات مطرح کند؛
در پاسخ با مجموعهای از آیات و روایات مرتبط با آن پرسش روبرو میشود.
اگرچه #پرسشهای_درایهای قابل احصاء نیست
و هر کس متناسب با #ظرفیت_عقل خود به این موضوع میپردازد؛
ولی پرسش از ۹ مسئلهی
۱.ظرفیت حاکم بر خطابات
۲.کشف فرآیند تأمل آفرین خطابات
۳.جانمائی خطابات در ساختار مُکث مرتبط
۴.مقایسه خطابات با بدعتهای معاصر
۵.کشف میزان رفق مورد نیاز برای خطابات
۶.منزلتیابی مکانی و زمانی برای خطابات
۷.سیر انفتاحی خطابات
۸.سیاق حاکم بر خطابات
۸.تحلیل اعداد و کَمِّ مرتبط با خطابات؛
به عنوان #پرسشهای_درایهای مشترک در همه ابواب مطرح هستند و بالتبع منجر به #جمع_ابتدائی_ادله هم میشوند.
#جمع_بین_ادله
#جمع_ابتدایی
#فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #چه_کنیم_تا_از_همراهان_معصومینعلیهمالسلام_باشیم؟
از امام سوال کنید؛ تا در معیت او باشید!
⭕️#لازمه_سوال_از_امام علیهالسلام در همه حوزههای زندگی، تأسیس یک #طبقهبندی_جدید_از_علم است.
🔆برای دستیابی به #مقام_همراهی_با_امام
نه دسته #علم پایهگذاری کردهایم!
👌🏻این نه دسته علم عبارت است از :
۱.علوم مرتبط با امامت
۲.علوم مرتبط با تولید و آموزش علم
۳.علوم مرتبط با مکاسب
۴.علوم مرتبط با تزکیه
۵.علوم مرتبط با نظم
۶.علوم مرتبط با فرقان
۷.علوم مرتبط با بیان
۸.علوم مرتبط با پیشگیری از جرم
۹.علوم مرتبط با نفی سبیل
#نظام_سازی_فقهی
#طبقهبندی_جدید_علوم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@olgou_mashhad
#درختواره_دانشی_مدرسه_بینات
شامل چه علومی است؟
یکی از نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ،
#نظریه_فقهی_تبویب نام دارد.
موضوع این نظریه #تبیین_قواعد_تفکیک_دانشها و #اصول_فقهی_تبویب_دانش است
و در زمره علوم مرتبط با #فقه_العلم طبقهبندی میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_اول_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل اول "نظریه فقهی تبویب" به بررسی و نقد
تعریف #موضوع_علم به
"کلّی جامع" در #کفايةالاصول #آخوند_خراسانی
و
نقد اصول ۶ بخشی #طبقهبندی_علم_فرانسیس_بیکن
و
نقد #طبقهبندی_کتابخانهای_دیوئی
و
نقد #کتابخانه_کنگره_آمریکا
پرداخته میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_دوم_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل دوم نظریه فقهی تبویب به بررسی پرسشِ #ارتباط_علم_و_هدایت میپردازیم.
به دلیل افضلیت #هدایت_انسان و قباحت شدید مسئله #ضلالت_انسان،
در گام دوم به بررسی #نقش_علم_در_هدایت_یا_ضلالت انسان
و تفاوتهای #علم_غلط و #علم_ناقص میپردازیم.
در فقه مدرسه بینات، #نسبت_همه_امور_با_هدایت_و_ضلالت_انسان سنجیده میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_سوم_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل سوم این نظریه اصل #تمایز_علوم_براساس_اصل_هدایت انسان به صورت استظهاری مورد بازخوانی و تعمیق واقع میشود
و ایده جدیدی برای تعریف و بالتبع تمایز علوم تعریف میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_چهارم_نظریه_فقهی_تبویب
در فصل چهارم نظریه فقهی تبویب به تبیین #چگونگی_تبویب_و_طبقهبندی_علم
مبتنی بر اصل بنیادین #هدایت_انسان میپردازیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فصل_پنجم_نظریه_فقهی_تبویب
فصل پنجم نظریه فقهی تبویب به #تبیین_درختواره_دانش_مدرسه_تمدنی_بینات
که براساس نظریه فقهی تبویب، تدوین شده است
در سه بخش میباشد:
۱.معرفی دانشهای پایه
شامل:
الف)جدول روابط انسانی
ب)جدول تسخیر شئ پایه
ج)جدول اسماء الهی
۲.معرفی علوم کاربردی
شامل:
الف)علوم مرتبط با فقه نظام
ب)علوم مرتبط با فقه الخلق
ج)علوم مرتبط با فقه علوم غریبه
۳.معرفی علوم استنباطی
شامل:
الف)قواعد فقهی احراز صدور
ب)قواعد اصولی فقه البیان
ج)قواعد فقهی الفاظ
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ریشه_پیدایش_چالشهای_کشور
ریشه پیدایش چالشهایی
مانند:
غذای مضر تراریخته
کنترل سیستمی جمعیت
پدیده معیوب آپارتمان
بحران آب و...
#علمآموزی و #آموزش_براساس_طبقهبندی_بیکنی از علم است.
#ریشهیابی_چالشهای_کشور
#کنترل_سیستمی_جمعیت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #آیا_دین_برای_تمام_سوالات_بشر_پاسخ_دارد؟
⭕️در دوره غیبت برای #همه_مسائل مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت #راه_حل وجود دارد.
👌🏻یکی از ادله این امر
روایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام خطاب به جناب #کمیل است که فرمودند:
من همهی علوم را برای شما افتتاح کردم.
يا كُمَيلُ
ما مِن عِلمٍ إلّا وأنَا أفتَحُهُ
کتاب بشارة المصطفي
#عید_غدیر
#جامعیت_اسلام
#طبقهبندی_جدید_علم
🔆 مدرسه تمدنی بینات
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
⭕️چگونه کتاب و سنت همه چیز را تبیین کرده است ؟؟؟
یکی از محورهای بحثی #فقه_العلم، تبیین #میزان_دسترسی_به_علم_امام در #دوران_غیبت است.
ما قویاً معتقدیم به #همه_علوم_کتاب_و_سنت دسترسی در حد #افتتاح وجود دارد.
یکی از مصادیق این #افتتاح_علمی عظیم،
وجود الگوئی خاص برای #توصیف_همه_اشیاء در کتاب و سنت است.
#فقه_العلم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ریشه_پیدایش_اشیاء_کجاست ؟
مباحثِ #سرفصل_پنجم_جدول_فقهی_تسخیر، بسیار مهم و مغفول است.
تبیین #خصلتهای_اصلی_ایجاد_اشیاء موضوع این سرفصل است.
همه اشیاء در عالم ذیل هفت خصلت خلق میشوند.
محتوای این خصلتها در آیات و روایات و منابع اولیه ما موجود است؛
ولی در گفتگوهای امروز ما
-حتی در حوزه علمیه قم-
مورد غفلت واقع شده است.
در #فیزیک_ذرات_بنیادین یک ایدهای تحت عنوان #ذرهی_خدا مطرح است. فیزیکدانها در تحقیقات خود به دنبال #کشف_بنیادیترین_ذره هستند
و حالا این معنا در ادبیات ژورنالیستی به ذره خدا معروف گردیده است.
در واقع #فیزیک_ذرات_بنیادین یک کاری، شبیه موضوعی که ما در سرفصل پنجم مطرح میکنیم را پیگیری میکند.
فیزیک ذرات بنیادین میخواهد به این سوال جواب بدهد که
اشیاء از کجا به وجود میآیند؟
و ریشه پیدایش اشیاء کجاست؟
مثلا در ذرات بنیادین، فرضاً اصلیترین ذره، همین ذره خدا است
و یا مطرح میشود که بسیاری از #ذرات_ناپایدار هستند
و در یک فرایند تبدیل به ذرات پایدار میشوند.
یک جدولی شبیه #جدول_تناوبی_عناصر هم در فیزیک ذرات بنیادین وجود دارد که در واقع ذرات بنیادین را توصیف میکند.
در سرفصل پنجم، در مقابل این مباحث وارد بحث میشویم
و خصلتهای حاکم بر ایجاد یک شئ و اصطلاحاً #مراحل_تَکَوُّن_اشیا را بحث میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در روایات ما آمده است: که #خصلتهای_تَکَوُّن_اشیاء هفت مسئله است:
۱.مشیّت
۲.اراده
۳.قدر
۴.قضا
۵.اذن
۶.کتاب
۷.اجل
تفاوت مشیت و اراده چیست؟
تفاوت قدر و قضا چیست؟
اذن در اشیاء چه معنائی دارد؟
کتاب در اشیاء چه معنائی دارد؟
هر شئ در عالم کتابی دارد؟
درباره اصطلاح اجل که در روایت آمده است که:
جَعلَ اللّهُ لکلِّ شیءٍ قَدْرا
و لکلِّ قَدْرٍ أجَلاً.
مهمترین ویژگی هر قدری،
زمانداری آن قدر است.
خداوند متعال همه اشیا را زماندار و اجلدار خلق کرده است.
در یک روایتی عبدالله بن سنان و دیگران از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند: که اگر یک شئ به وجود آمده،
این هفت خصلت در مورد آن شئ قابل بحث است.
در مراحل تکوّن یک شیء،
اولین مرحله و اولین خصلت
#مسئله_مشیت است که
مسئلهای مهم، سنگین و کمتر بحث شدهای است.
و آخرین بحث در این حوزه #مسئله_اجل است.
https://eitaa.com/olgou_mashhad
📢 #چگونه_فرزندانمان_زندگی_بهتری_را_تجربه_کنند؟
👌🏻در جدول تسخیر، خاصیتهای اشیاء پیرامون انسانها از خاصیت اشیاء پایه یعنی آب، خاک، آتش و هوا گرفته تا خاصیت درختان، گیاهان، عطرها و... تبیین شده است.
🔶وقتی فرزندان ما با #خاصیتهای_اشیاء آشنا باشند؛
برای رفع نیازهای خود به این اشیاء رجوع میکنند.
🔴اطلاعات جدول تسخیر با اطلاعات #جدول_مندلیف مقایسه میشود
و گسترش اطلاعات این جدول ۱۹ بخشی در جامعه به تدریج، استراتژی #صنعت، #تکنولوژی و #اشتغال را متحول خواهد نمود.
🙏🏻از شما تقاضا میکنیم که فرزندان خودتان را با فایده اشیاء عالم
(لااقل ۲۰۰ شئ پرکاربرد پیرامون خودتان)
آشنا کنید تا زندگی بهتری را تجربه کنند.
📚 دومین گزارش راهبردی مدرسه فقهی هدایت با موضوع #تبیین_جدول_فقهی_تسخیر👇🏻
https://eitaa.com/wsti_ir/1731
#جدول_تسخیر
#خاصیت_اشیاء
#فقه_الخلق
https://eitaa.com/olgou_mashhad
❓در دهه امامت و ولایت بر سر چه موضوعی بیشتر صحبت کنیم ؟
#عید_غدیر زمینهساز تأسيس يک #طبقهبندی_جدید_از_علم برای بشریت است.
در منابر عید غدیر #تبیین_بُعد_علمی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام یکی از موضوعات جذاب است
و زمینه رجوع مردم به #علم_غلط_دیگران را به چالش میکشد!
مطابق مفاد #خطبه_غدیر،
امیر المومنین علیهالسلام به علت داشتن #علم_کامل در همه حوزهها بر دیگران فضیلت داشته و مقدم است.
در مدرسه فقهی هدایت مبتنی بر روش اجتهادی #استنطاق_از_امام علیهالسلام،
ظرفیت تبیین ۴۰۰ نظریه فقهی مهیا شده و در واقع یک طبقهبندی جدید از علم مبتنی بر کتاب و سنت در فرآیند آموزش قرار گرفته است!
#طبقهبندی_فقهی_علوم
#همراهی_با_امام
#علم_نافع
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_اول_در_ارزیابی_کتاب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار اول در ارزیابی یک کتاب آموزشی، ارزیابی براساس قاعده #جامعیت_محتوائی یک کتاب است.
براساس این قاعده:
بسیاری از کتب آموزشی فعلی حوزه، نسبت به #توصیفات_شریعت_درباره_امور_مختلف ساکت هستند
و فقط به #تبیین_اوامر_و_نواهی_شریعت میپردازند.
به عنوان مثال در کتب آموزشی حوزه، تعارضِ آیاتی مانند:
✅وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً (نبأ ١٢)
و
✅وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (يس ٣٨)
و
✅وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (يس ٣٩)
با #توصيفات_نجومي_ناسا و نظریه معیوب #منظومه_شمسی بررسی نمیشود.
👌🏻تقریبا همه کتب اصلی آموزشی در حوزه از #بیان_شجاعانه_توصیفات_وحی درباره امور مختلف محروم هستند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_دوم_در_ارزیابی_کتاب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار دوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، مسأله ساختار تدوینی آن کتاب و بررسی وضعیت سازههای سهگانه
۱- پرسش، ۲- اصطلاح و ۳- ارجاع در آن کتاب است.
برخی کتب آموزشی فعلی از حیث قاعده #حُسن_السوال ، برخی دیگر از حیث #وضع_متراکم_اصطلاحات به جای استفاده حداکثری از #اصطلاحات_شریعت و برخی دیگران از حیث #تقسیمبندی_ارجاعات نقد و ارزیابی میشوند.
مواظبت جدی بر سازه سهگانه فوق، #قدرت_آموزش و تفاهم یک کتاب را ارتقاء میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_سوم_در_ارزیابی_کتب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار سوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، میزان استفاده از #اصول_درایهای_و_تدبری در یک کتاب است.
ارتقاء استفاده از این اصول مهم،
تفکر طلبه را تقویت میکند.
به عنوان مثال یک کتاب را میتوانید بر اساس قاعده اصولی #نظام_مقایسه_با_بدعت ارزیابی کنید.
وقتی یک حکم شرعی یا یک توصیف شرعی را با یک نظریه رقیب مقایسه میکنید؛
#تفاوتها_و_مزیتهای_شریعت بهتر دیده میشود
و حیث سدید بودن شریعت بهتر واضح میشود.
خلاصه سخن آنکه ارزیابان محترم کتب آموزشی حوزه علمیه باید ابتدا درباره صحت و دقت معیارهای ارزیابی کتب آموزشی وارد بحث شوند
و الا ارزیابی براساس میزان غلط یا ناقص بودن،
#ارزیابی_فرقان محسوب نمیشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#لزوم_عدم_وابستگی_در_تعریف
تکرار تعاریف دیگران یعنی #وابستگی_در_تعریف!
افرادی که تعاریف دیگران را میپذیرند؛ در تصمیم و اقدام هم وابسته خواهند شد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_شناسائی_خاصیت_اشیاء
در یکی از سرفصلهای جدول تسخیر به روش شناسایی خاصیت اشیاء
میپردازیم.
این مطلب یک روش خاصی میخواهد و اصطلاحاً با #روشهای_پوزیتویستی نمیشود #خاصیت_نهایی_اشیا را تشخیص داد.
بله میشود عناصر را به صورت بخشی توصیف کرد.
مثلا میتوانید #میزان_چکش_خواری یک عنصر را با روشهای پوزیتویستی تشخیص داد.
با تجربه بعضی از عناصر موجود در طبیعت و برخی خواص آنها
- مانند چکش خواری بالا یا پائین یک شئ و خاصیتهای مشابه- را میتوانید تشخیص بدهید.
اگر بحث شما تشخیص #میزان_رسانایی_یک_شئ باشد،
این موضوع با تجربه و آزمایشگاه به راحتی به دست میآید؛
ولی سخن در این است که آیا طلا که رسانایی بالایی دارد؛
خاصیت دیگری ندارد؟
آیا طلا خاصیتش همین رسانایی است؛ یا یک خاصیت نهایی دیگر برای خلق فلز طلا در نظر گرفته شده است؟
درباره سایر عناصر هم همین پرسش مطرح است؟
ما معتقدیم خاصیتهای نهایی اشیاء را -یا به تعبیر بهتر آن #خاصیتهایی_که_اشیاء_برای_آن_خلق_شدهاند
باید از طریق #بررسی_گزارشهای_خالق بدست بیاوریم
و معلوم نیست؛ وقتی اشیاء را به نحو پوزیتویستی بررسی میکنیم
موفق بشویم خاصیت نهایی اشیاء را کشف کنیم.
بنابراین باید روش شناسایی و کشف خاصیت نهایی اشیاء مورد بحث قرار بگیرد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در یکی از سرفصلهای جدول تسخیر به #روش_متعادل_کردن_خواستههای_بشر
میپردازیم.
در مورد روش تعدیل منایا هم، مسئله به این شکل است:
آیا میشود با #رشته_روانشناسی، #اخلاق_بشر را مدیریت نمائیم؟
بالاخره #روانشناسی بخشی از #ساینس است
و در عرف علمی موجود زمانی به یک تحلیل، علمی میگوئیم؛
که ساینس باشد
و در آن رشتهی علمی از #روش_تحقیق_پوزیتویستی استفاده شده باشد.
حالا اگر موضوع مطالعه، انسان و روان انسان باشد
#مهمترین_اشکال_روانشناسی، روش تحقیق آن است.
برای مطالعه ، تحقیقات و مدیریت بروی #عواطف_و_اخلاقیات_انسان
بجای روشهای پوزیتویستی باید از #روش_تحقیق_فقهی
استفاده کنید.
معتقدیم در هر دو موضوع
شناسایی خاصیتهای اشیاء
و مطالعه درباره روح و اخلاق انسان روش فقهی کارآمد است.
#روش_تحقیق_فقهی در مقابل روش تحقیق پوزیتویستی است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir