❓در دهه امامت و ولایت بر سر چه موضوعی بیشتر صحبت کنیم ؟
#عید_غدیر زمینهساز تأسيس يک #طبقهبندی_جدید_از_علم برای بشریت است.
در منابر عید غدیر #تبیین_بُعد_علمی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام یکی از موضوعات جذاب است
و زمینه رجوع مردم به #علم_غلط_دیگران را به چالش میکشد!
مطابق مفاد #خطبه_غدیر،
امیر المومنین علیهالسلام به علت داشتن #علم_کامل در همه حوزهها بر دیگران فضیلت داشته و مقدم است.
در مدرسه فقهی هدایت مبتنی بر روش اجتهادی #استنطاق_از_امام علیهالسلام،
ظرفیت تبیین ۴۰۰ نظریه فقهی مهیا شده و در واقع یک طبقهبندی جدید از علم مبتنی بر کتاب و سنت در فرآیند آموزش قرار گرفته است!
#طبقهبندی_فقهی_علوم
#همراهی_با_امام
#علم_نافع
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_اول_در_ارزیابی_کتاب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار اول در ارزیابی یک کتاب آموزشی، ارزیابی براساس قاعده #جامعیت_محتوائی یک کتاب است.
براساس این قاعده:
بسیاری از کتب آموزشی فعلی حوزه، نسبت به #توصیفات_شریعت_درباره_امور_مختلف ساکت هستند
و فقط به #تبیین_اوامر_و_نواهی_شریعت میپردازند.
به عنوان مثال در کتب آموزشی حوزه، تعارضِ آیاتی مانند:
✅وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً (نبأ ١٢)
و
✅وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (يس ٣٨)
و
✅وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (يس ٣٩)
با #توصيفات_نجومي_ناسا و نظریه معیوب #منظومه_شمسی بررسی نمیشود.
👌🏻تقریبا همه کتب اصلی آموزشی در حوزه از #بیان_شجاعانه_توصیفات_وحی درباره امور مختلف محروم هستند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_دوم_در_ارزیابی_کتاب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار دوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، مسأله ساختار تدوینی آن کتاب و بررسی وضعیت سازههای سهگانه
۱- پرسش، ۲- اصطلاح و ۳- ارجاع در آن کتاب است.
برخی کتب آموزشی فعلی از حیث قاعده #حُسن_السوال ، برخی دیگر از حیث #وضع_متراکم_اصطلاحات به جای استفاده حداکثری از #اصطلاحات_شریعت و برخی دیگران از حیث #تقسیمبندی_ارجاعات نقد و ارزیابی میشوند.
مواظبت جدی بر سازه سهگانه فوق، #قدرت_آموزش و تفاهم یک کتاب را ارتقاء میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_سوم_در_ارزیابی_کتب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار سوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، میزان استفاده از #اصول_درایهای_و_تدبری در یک کتاب است.
ارتقاء استفاده از این اصول مهم،
تفکر طلبه را تقویت میکند.
به عنوان مثال یک کتاب را میتوانید بر اساس قاعده اصولی #نظام_مقایسه_با_بدعت ارزیابی کنید.
وقتی یک حکم شرعی یا یک توصیف شرعی را با یک نظریه رقیب مقایسه میکنید؛
#تفاوتها_و_مزیتهای_شریعت بهتر دیده میشود
و حیث سدید بودن شریعت بهتر واضح میشود.
خلاصه سخن آنکه ارزیابان محترم کتب آموزشی حوزه علمیه باید ابتدا درباره صحت و دقت معیارهای ارزیابی کتب آموزشی وارد بحث شوند
و الا ارزیابی براساس میزان غلط یا ناقص بودن،
#ارزیابی_فرقان محسوب نمیشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#لزوم_عدم_وابستگی_در_تعریف
تکرار تعاریف دیگران یعنی #وابستگی_در_تعریف!
افرادی که تعاریف دیگران را میپذیرند؛ در تصمیم و اقدام هم وابسته خواهند شد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_شناسائی_خاصیت_اشیاء
در یکی از سرفصلهای جدول تسخیر به روش شناسایی خاصیت اشیاء
میپردازیم.
این مطلب یک روش خاصی میخواهد و اصطلاحاً با #روشهای_پوزیتویستی نمیشود #خاصیت_نهایی_اشیا را تشخیص داد.
بله میشود عناصر را به صورت بخشی توصیف کرد.
مثلا میتوانید #میزان_چکش_خواری یک عنصر را با روشهای پوزیتویستی تشخیص داد.
با تجربه بعضی از عناصر موجود در طبیعت و برخی خواص آنها
- مانند چکش خواری بالا یا پائین یک شئ و خاصیتهای مشابه- را میتوانید تشخیص بدهید.
اگر بحث شما تشخیص #میزان_رسانایی_یک_شئ باشد،
این موضوع با تجربه و آزمایشگاه به راحتی به دست میآید؛
ولی سخن در این است که آیا طلا که رسانایی بالایی دارد؛
خاصیت دیگری ندارد؟
آیا طلا خاصیتش همین رسانایی است؛ یا یک خاصیت نهایی دیگر برای خلق فلز طلا در نظر گرفته شده است؟
درباره سایر عناصر هم همین پرسش مطرح است؟
ما معتقدیم خاصیتهای نهایی اشیاء را -یا به تعبیر بهتر آن #خاصیتهایی_که_اشیاء_برای_آن_خلق_شدهاند
باید از طریق #بررسی_گزارشهای_خالق بدست بیاوریم
و معلوم نیست؛ وقتی اشیاء را به نحو پوزیتویستی بررسی میکنیم
موفق بشویم خاصیت نهایی اشیاء را کشف کنیم.
بنابراین باید روش شناسایی و کشف خاصیت نهایی اشیاء مورد بحث قرار بگیرد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در یکی از سرفصلهای جدول تسخیر به #روش_متعادل_کردن_خواستههای_بشر
میپردازیم.
در مورد روش تعدیل منایا هم، مسئله به این شکل است:
آیا میشود با #رشته_روانشناسی، #اخلاق_بشر را مدیریت نمائیم؟
بالاخره #روانشناسی بخشی از #ساینس است
و در عرف علمی موجود زمانی به یک تحلیل، علمی میگوئیم؛
که ساینس باشد
و در آن رشتهی علمی از #روش_تحقیق_پوزیتویستی استفاده شده باشد.
حالا اگر موضوع مطالعه، انسان و روان انسان باشد
#مهمترین_اشکال_روانشناسی، روش تحقیق آن است.
برای مطالعه ، تحقیقات و مدیریت بروی #عواطف_و_اخلاقیات_انسان
بجای روشهای پوزیتویستی باید از #روش_تحقیق_فقهی
استفاده کنید.
معتقدیم در هر دو موضوع
شناسایی خاصیتهای اشیاء
و مطالعه درباره روح و اخلاق انسان روش فقهی کارآمد است.
#روش_تحقیق_فقهی در مقابل روش تحقیق پوزیتویستی است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#برنامهریزی باید مبتنی بر #تحریک_فکر افراد باشد.
چون رشتههای علمی در دنیای امروز تخصصی هستند
در واقع یک معادلات خاصی استنباط میشود
و به اسم تخصص به #آییننامههای_اجرایی_جامعه تبدیل میشود،
یعنی در واقع معادلات علمی دوباره حکم #قانون پیدا میکند.
اگر ما گفتیم #تغییر_نظامات_اجتماعی از #تغییر_معادلات_علمی شروع میشود،
سؤال ما این است که آیا به تحریک_فکر در جامعه منتهی خواهد شد یا نه؟
ممکن است شما بگویید اگر در بخش خاصی ده متخصص نظر بدهند، تصمیمات کارشناسیتر و دقیقتر گرفته خواهد شد،
ولی سؤال ما در بهینهکردن روابط انسانی این نبود که تصمیم شما دقیقتر هست یا نیست.
سؤال ما این است که در فرآیند #نظم_اجتماعی و در فرآیندی که شما برای #اداره_جامعه تعریف میکنید #تحریک_فکر عمومی اتفاق میافتد یا نمیافتد؟؟؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#حکمت_دعوت_به_درایه_در_حدیث
کشف عقلانیت حدیث است!
حکمت اینکه اهلبیت علیهمالسلام دعوت به درایه در حدیث کردهاند؛
#کشف_ابعاد_عقلانیت_حدیث است.
به عبارت دیگر اگر #قواعد_درایه_در_حدیث را ارتقاء دهیم؛
عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه،
مردم را از سایر #دستگاههای_محاسباتی بینیاز میکند.
درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بیان مبتنی بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان در فضای نظام مقایسه
۶.بیان مبتنی بر منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کَمّ
پیگیری میکنیم
و گزارههای معرفتی و عقلی متناسب با #فطرت را کشف مینمائیم.
معتقدیم که #عقلانیت_ناشی_از_درایه در حدیث، کاربردیتر از #منطق_سیستمی و گویاتر از سایر دستگاههای فلسفی موجود است.
#روش_درایه
#الگوریتم_اجتهاد
#فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
وقتی پیشفرض #فقاهت، #معذر_و_منجز_بودن تعریف میشود، فقیه هیچ موقع به #حوزه_توصیفات ورود پیدا نمیکند
و میگوید این ارتباطی به حوزه کار فقاهت ندارد.
توصیفات دین در امور مختلف در فرآیند #تمدنسازی بسیار موثر است.
حال باید چکار کنیم که طلبه توجه کند که باید توصیفها را هم در #فرآیند_استنباط قرار داد؟
چرا الگوی آموزش ترمی واحدی که در دانشگاه بوده بعد از مدتی به پذیرش #حوزه_علمیه رسیده است؟
آیا حوزه علمیه نباید الگوی آموزش اختصاصی خودش را داشته باشد و بحث بکند؟
در حال حاضر عمده طلبهها در فرآیند آموزش خود متکی هستند به شرح ها و خلاصههایی که برخی اساتید نوشتهاند و اساسا به دنبال #کسب_نمره و #ارتقا_به_پایه_دیگر هستند.
این ضعف چرا به وجود آمده است؟
به خاطر این است که مدل آموزش حوزه از #مدل_آموزش_دانشگاه تاثیر پذیرفته است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ده_پیوست_اورژانسی برای #ترمیم_فرهنگ_عمومی_کشور
همانطور که اطلاع دارید
"شورای فرهنگ عمومی کشور"
زیرمجموعهای از #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی است
و ریاست آن بر عهده #وزیر_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی میباشد.
برای کمک به بالندگی فعالیتهای این شورا چند پرسش را مطرح میکنیم:
پرسش اول اینکه:
چه ارتباطی میان #نظامات_اجتماعی و شکلگیری
"فرهنگ و دین عمومی مردم"
وجود دارد؟
و آیا میتوان شکلگیری
"فرهنگ عمومی" و "دین عمومی"
را بریده از نظامات اجتماعی تصور کرد؟
به نظر ما "نظامات اجتماعی" مانند #نظام_آموزشی،
#نظام_مدیریت_شهری،
#نظام_مهندسی_ساختمان،
#نظام_ارزیابی_غذا
#نظام_امامت_و_سیاست_جامعه
نقش اصلی در
پیدایش و تغییرات #فرهنگ_عمومی
را به عهده دارند
و بدون تحول در این نظامات،
ترمیم و تکامل فرهنگ عمومی
مشکل است.
پرسش دوم آنکه:
با فرض پذیرش نقش بنیادین نظامسازی در فرهنگ عمومی؛
چگونه باید نظامات اجتماعی را تغییر داد؟
پیشنهاد مدرسه بینات
برای گسترش نظامسازی در حوزههای مختلف،
تبیین و #تضارب حول #نظریات_فقهی مرتبط با بخشهای مختلف نظم اجتماعی است.
به عنوان مثال در #نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده، #تعریف_تصویر_تصمیم
مرتبط با نظامسازی
در حوزه آموزش و پرورش
و
در #الگوی_فقهی_ارزیابی_غذا،
#تعریف_تصویر_تصمیم مرتبط با نظامسازی در حوزه غذا تشریح میشود و...
#الگوی_جدید_مدیریت_فرهنگ_عمومی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ده_پیوست_اورژانسی برای #ترمیم_فرهنگ_عمومی_کشور
برای کمک به بالندگی فعالیتهای #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
چند پرسش را مطرح میکنیم:
پرسش سوم اینکه:
چگونه برای #نظامات_اجتماعی موجود -که #منشاء_پیدایش_فرهنگ_عمومی غلط و #اختلال_در_روابط_انسانی صحیح هستند-
پیوست فرهنگی تعریف کنیم؟
دوره زمانی پیوست فرهنگیِ موقت،
تا زمانِ فراهم آمدن شرایط فکری و امکاناتی برای بازتعریف
نظامات مطلوب است
و شامل ده موضوع
۱.پیوست تفریح محلهای
۲.پیوست تغذیه طیب(باغچه طیبات)
۳.پیوست آموزش تسخیر شئ پایه و آموزش تنظیم روابط انسانی ۱۳ گانه
۴.پیوست تدابیر پیشگیری از بیماری
۵.پیوست مدیریت محلهای مساجد
۶.پیوست شاخصههای ارزیابی پیشرفت
۷.پیوست آشنایی با سیاست خارجی قبل از ظهور و منطقه جغرافیائی ظهور
۸.پیوست مدیریت بازی کودکان و ارزیابی شخصیت
۹.پیوست معرفی مشاغل برتر و آموزش تجارت عمومی
۱۰.پیوست الگوی جدید زیارت است.
ساختار اصلی اجرای این پیوستها
مساجد و هیئات محله هستند
و استفاده از سایر ابزارهای فرهنگی (مانند رسانه ها و فیلم و...) نباید به عنوان جایگزین این ساختارهای مطلوب فرهنگی، تعریف شوند.
#شورای_فرهنگ_عمومی
#نظامسازی_فقهی
#پیوستهای_فرهنگی_اورژانسی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir