eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
598 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۶ متن هشتاد وسه 🔰 باب تفاوت خالق و مخلوق در «یکتا» بودن ( قسمت اول ) 🌸 امام رضا یا امام هادی(علیهما السلام) فرمودند: 🔻خدا وند 🍃 لطيف، آگاه، شنوا، بينا، يگانه، يكتا و بي نياز است، نزاده و زاده نشده و هيچ كس همتاي او نيست، 🍃 اگر او چنان باشد كه مشبّهه گويند نه خالق از مخلوق شناخته شود و نه آفريننده از آفريده 🔻 ولي اوست آفريننده، 🍀 ميان او و كسي كه جسم و صورتش داده و ايجادش كرده فرق است، زيرا چيزي مانند او نيست و او مانند چيزي نباشد، ◀️ فتح بن یزید جرجانی گوید عرض كردم: آري خدايم قربانت گرداند ولي شما فرموديد او يكتا و بي نياز است و فرموديد چيزي مانند او نيست در صورتي كه خدا يكتا است و انسان هم يكتا است، مگر يكتايي او شبيه يكتايي انسان نيست؟ 🌸 فرمود: اي فتح محال گفتي، خدايت پا برجا دارد، 🍃 همانا تشبيه نسبت به معاني است، اما نسبت به اسم ها همه يكي است و آنها بر صاحب نام دلالت كنند، 🍃 بيانش اين است كه چون گفته شود انسان يكي است اين گفته خبر دادن از آن است كه انسان يك پيكر است و دو پيكر نيست ✔️ولي خود انسان يكي نيست زيرا اعضاء و رنگ هايش مختلف است، كسي كه رنگ هايش مختلف است يكي نيست، ✔️ اجزأش قابل تقسيم است، يكنواخت نيست، خونش غير گوشتش و گوشتش غير خونش باشد، عصبش غير رگ هايش و مويش غير پوستش و سياهيش غير سفيدي او است همچنين است مخلوق هاي ديگر، ✔️ پس انسان اسمش يكي است، معنايش يكي نيست، ✅ و خداي جل جلاله يكتاست يكتايي جز او وجود ندارد، در او اختلاف و تفاوت و زيادي و كمي نيست، 🍃 اما انسان مخلوق و مصنوع است، از اجزاء مختلف و مواد گوناگون تركيب شده، جز اين كه در حال جمع اجزاء يك چيز است، ادامه دارد ... ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب معانی اسم ها و اشتقاق آنها ، حدیث ۱. صفحه ۲۷۱ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۲ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود 📕 خدای متعال فرمود: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَان
صفحهٔ ۱۳ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود ✅ به (خاطر) ما خداوند بندگانش را عذاب و یا ثواب می دهد 🍀 و از میان آفریده هایش ما را پاک و منزه و بی عیب قرارداده ، ما را اختیار و انتخاب کرده و برگزیده ـ 🍀 و اگر گوینده ای بگوید: برای چه؟ و چگونه؟ و در چه؟ مسلّماً کافر شده و شرک ورزیده زیرا که از (خدا) در مورد کارهائی که انجام می دهد پرسیده نمی شود و دیگرانند که مورد سؤال و بازپرسی قرار می گیرند . 🔻 ای سلمان و ای جندب ! 🔸 گفتند بلی ای امیرمؤمنان ! درودهای پی در پی خدا بر تو باد. 🌸 فرمود : ✅ هرکه به آنچه گفتم ایمان آورد و باور کند و آنچه را روشن ساختم و تفسیر ده و توضیح دادم و روشن و برهانی نمودم ، تصدیق نماید قطعا او مؤمن آزموده شده است ✅ که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده و سینه اش را برای اسلام باز و آگاه کرده و اوست عارف و بینای بیدار. ✅ محقـقاً او به نهایت رسیده و کامل شده و هرکه شک کند و عناد ورزد و منکر شود و توقف کند و حیرت زده در تردید بماند ، پس او کوتاهی کرده و دشمن گردیده است. 🔻 ای سلمان و ای !جندب ! 🔸گفتند : لبيك ،يا امیرالمؤمنین صلوات خدا بر تو باد 🌸فرمود : 🍀 من به اذن پروردگارم زنده می کنم و می میرانم و من شما را به آنچه می خورید خبر می دهم و به آنچه در خانه هایتان ذخیره می کنید به اجازهٔ پروردگارم نیز خبر می دهم. ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۷ متن هشتاد و چهار 🔰باب تفاوت خالق و مخلوق در «یکتا» بودن ( قسمت دوم ) 🔻 بیان «لطیف » بودن خداوند 🔸فتح بن یزید جرجانی گوید عرض کردم : فدایت شوم ، آسوده ام کردی ، خدا آسوده ات کند، این را که فرمودی: «خدا لطیف و آگاه است » برایم تفسیر کن چنان که یگانه بودن را تفسیر فرمودی زیرا اجمالاً می دانم که لطیف بودن خدا غیر لطیف بودن خلق اوست به خاطر فرقی که میان خلق و خالق هست ، اما دوست دارم شما برایم توضیح دهید. 🌸 امام علیه السلام فرمود : 🍃 ای فتح ، ما از این رو خدا را لطیف گفتیم که 🔸 موجودِ لطیف و ظریف آفریده 🔸 و به موجود لطیف و ظریف آگاه است. 🍀 خدا توفیقت دهد و ثابت قدمت بدارد ، آیا به اثر صُنع او نمی نگری در گیاهان ظریف و غیر ظریف و آفریدگان ظریف و کوچک و حیوانات ریز و پشۀ درشت و ریز و حشرات کوچک تر از آنها که به چشم نمی آیند ، 🍀 بلکه از فرط کوچکی نر و ماده و نوزاد و دیرینهٔ آنها تمیز داده نمی شوند؟! 🍀 هنگامی که به جُثّهٔ ریز آن می نگریم و می بینیم که چگونه راه آمیزش جنسی را می داند و از مرگ می گریزد و توشۀ خود را از دل گرداب های دریا و پوست درختان و پهنۀ دشت ها و بیابان ها فراهم می آورد و سخن خود را به همنوعانش می فهماند و مقصودش را به فرزندانش می رساند و برایشان خوراک می برد (و در دهانشان می نهد ) ، 🍀 و نیز هنگامی که به رنگ آمیزی آن می نگریم که چگونه سرخ و زرد ، و سفید و سرخ به هم آمیخته ، با آن که چنان ریز است و غیر قابل دید که به خاطر همین کوچکی چشم های ما آن را نمی بیند و دستهامان لمس آن نمی کند ، ✅ پی می بریم که آفرینندۀ این آفریدگان بسیار باریک بین است و به همین آفریدگانِ بسیار کوچک آگاهی کامل دارد و بدون زحمت و کار و استفاده از اعضاء و آلات به آفرینش لطیف و حیرت انگیز آنها پرداخته است . ✅ و خواهیم دانست که سازندهٔ هر چیز آن را از مایه و مادۀ قبلی می سازد ، ولی خداوند آفرینندهٔ باریک بین و دقیق ساز و بلند پایه ، آفریده ها را بدون مایه و مادهٔ قبلی آفریده و ساخته است. ______________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب هفدهم ، حدیث ۱. صفحه ۲۷۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
صفحهٔ ۱۴ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و من آگاه و دانایم به باطنِ دل های شما و پیشوایان از فرزندان من علیهم السلام همه می دانند و همین کارها را می کنند . 🍀 هرگاه که دوست داشته و بخواهند . زیرا که همۀ ما یکی هستیم اوّلی ما محمّد و آخری ما محمّد و وسطی ما محمّد و همۀ ما همان محمّدیم ( صل الله علیه و آله )، 🍀 پس بین ما جذایی و فاصله ای قرار ندهید . ✅ و هرگاه ما بخواهیم خدا میخواهد و هرگاه نخواهیم خدا هم نمی خواهد 💥 وای و ویلِ کامل بر کسی که فضل و برتری ما را منکر شود و ویژگیهای ما و آنچه را خدا به ما عطا کرده انکار کند ، ↩️ زیرا که هر کس انکار کند چیزی از آنچه را خدا به ما عطا کرده پس محققاً انکار کرده قدرت خدای عزّوجل را و (انکار کرده) خواست خدا را در مورد ما. 🔻ای سلمان وای جندب ! 🔸گفتند: لبّيك اى امير المؤمنين صلوات خدا بر تو باد. 🌸 فرمود : 🍀 مسلماً خداوند ، به ما عطا کرده آنچه که برتر و با شکوهتر و بالاتر و بزرگتر از همۀ اینهاست (که گفتم )! ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۸ متن هشتاد و پنج 🔰باب حرکت و انتقال 🔻ابن ابی العوجا در یکی از گفتگوهایش با امام صادق علیه السلام گفت : 🔸 از خدا یاد کردی ، پس به چیزِ غایبی حواله دادی! 🌸 امام صادق علیه السلام فرمود : 🔻 وای بر تو ، چگونه غایب است کسی که 🌲 با آفریدگانش همراه و شاهدِ (احوال و اعمال آنها) است 🌲 و به آنان از رگِ گردن نزدیک تر است ، 🌲 سخنشان را می شنود ، 🌲 خودشان را می بیند 🌲 و رازهاشان را می داند؟! 🔻 ابن ابی العوجاء گفت: 🔸 آیا او در همه جا هست؟ 🔸 هنگامی که در آسمان است 🔸چگونه در زمین است؟ 🔸و آنگاه که در زمین است 🔸چگونه در آسمان است؟ 🌸امام علیه السلام فرمود: 🔻تو مخلوقی را وصف کردی 🔻که چون از جایی انتقال یابد جایی از او پر می شود و جایی خالی ، ↩️ و در جایی که بدان انتقال یافته از حوادثی که در جای گذشته رخ می دهد بی خبر است ، 🔰 اما خدای والامقام ✅ فرمانروای جزادهنده 🔻 چنان است که ✅ نه هیچ جایی از او خالی است ✅ و نه هیچ جایی از او پر است ✅ و به هیچ جایی از جای دیگر نزدیک تر نیست ( بلکه همۀ جاها برای او یکسان است). ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۳ صفحه ۲۸۷ و ۲۸۸ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۴ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و من آگاه و دانایم به باطنِ دل های شما و پیشوایان از
صفحهٔ ۱۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔸گفتیم : ای امیرالمؤمنین ! خدا به شما چه چیزی عطا کرده که بزرگتر و با شکوهتر است از همۀ اینها؟ 🌸 فرمود: ✅ محققاً پروردگار ما «عزّ وجل» به ما عطا کرده آگاهی به اسم اعظم را ، آن اسمی که اگر بخواهیم آسمانها و زمین و بهشت و جهنم را با آن می شکافیم و بوسیله آن به آسمانها عروج کرده بالا می رویم و با آن به زمین باز می گردیم و فرود می آئیم و به غرب و شرق عالم سیر کرده 🍀 و با آن تا انتهای عرش می رویم و در عرش پیش روی پروردگارمان (عزّوجل) می نشینیم و( با آن) همه چیز پیرو ما می شود ✅ حتی آسمانها و زمین و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و دریاها و بهشت و آتش ، همۀ اینها را خدا به برکت اسم اعظم به ما داده است. 🍀 آن اسم بزرگی که آن را فقط به ما آموخته و ویژهٔ ما قرار داده 🍀 و با همۀ این ( قدرت و عظمت ها) ما (مانند) سایر مردم ) می خوریم و می آشامیم و در بازار راه می رویم و البته همهٔ اینها را به امر پروردگارمان انجام می دهیم . ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ و روایات 🔻 در مورد اهمیت «معرفت » مخصوصا معرفت توحیدی ( خداشناسی ) 🔻 در کتاب صفات شیعه 🌸 از یکی از امامان علیه السّلام روایت شده است که فرمود: 🔻بعضی از شما [دوستداران ما] 🔸نسبت به بعضی دیگر بیشتر نماز می‌خوانید 🔸 و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر حجّ بجا می‌آورید، 🔸و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر صدقه می‌دهید. 🔸نیز بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر روزه می‌گیرید، ✅ ولی با فضیلت ترین شما کسی است که معرفتش بیشتر باشد. _________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱، حدیث ۳۸ ، صفحه ۱۴ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۹ متن هشتاد و شش 🔰باب حرکت و انتقال 🔻 ابوبصیر گوید: 🌸امام صادق علیه السلام فرمود: 🔻 هر که پندارد ◀️ خداوند از چیزی به وجود آمده ◀️ یا در چیزی است ◀️ یا بر روی چیزی است ✅ حقاً کافر است . 🔸 گفتم برایم توضیح دهید . 🌸فرمود: منظورم آن است که کسی پندارد ◀️ چیزی او را فرا گرفته ◀️ یا چیزی او را نگاه داشته ◀️ یا او از چیزی پیش از خود به وجود آمده است. 🔻و در روایت دیگری است : 🍀هر که پندارد خداونداز چیزی به وجود آمده ♦️او را پدیده دانسته 🍀 و هر که پندارد خدا در چیزی است ♦️ او را محصور و محدود نموده 🍀 و هرکه پندارد خدا بر روی چیزی است ♦️ او را قابل حمل و نقل قرار داده است. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۹ صفحه ۲۹۱ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔸گفتیم : ای امیرالمؤمنین ! خدا به شما چه چیزی عطا کر
صفحهٔ ۱۶ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و حال آنکه مائیم بندگان محترم و بزرگ داشته شده خدا، آنان که در گفتار از او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند و (خدا) ما را معصوم (از هر عیب و آلودگی) و پاک و منزه قرار داده و برتری بخشید بر بسیاری از بندگان با ایمانش ، 🍀 به همین خاطر ما می گوئیم الحمدلله ، ستایش از ان خدائی است که ما را به چنین ( عظمت هائی رساند و ) هدایت کرد و نبودیم ما چنین کـه هدایت شویم اگر خدا ما را هدایت نمی کرد ( و به ولایت نمی رساند) . 🍀 و یقیناً عذاب برای کافران حق است ، مرادم آنان اند که منکر می شوند آنچه را خدا از فضل و احسان به ما داده است. 🔻 ای سلمان و ای جندب ! ✅ این است معرفت من به نورانیت ، پس به آن بچسب در حالیکه هدایت و رشد یافته ای زیرا که هیچ فردی از شیعیان ما به مرز آگاهی و بینائی (در ولایت ) نمی رسد تا مرا به نورانیت بشناسد ✅ پس آنگاه که به نورانیت ، مرا شناخت بصیر و بینا ، آگاه و بالغ و کامل خواهد بود و در دریائی از علم فرو می رود و به درجاتی از فضائل و کمالات بالا میرود ↩️ و راه یافته بر سرّی از سر خدا ✅ و نهفته ای از گنیجینهٔ اسرار الهی! 🔸 پایان حدیث /. https://eitaa.com/Nooraniat110
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳٠ متن هشتاد و هفت 🔰باب حرکت و انتقال 🔻هشام بن حکم گوید: ◀️ ابو شاکر دَیَصانی به من گفت: 📕 در قرآن آیه ای است که عین سخن ماست (که گوییم خدا در مکان قرار دارد یا عالَم دو خدا دارد خدایی در آسمان و خدایی در زمین). 🔸 گفتم کدام آیه؟ گفت: این آیه «وَ هُوَ الَّذى فِى السّماءِ الهُ وَ فِى الْأَرْضِ الهُ» (سورهٔ زخرف آیهٔ ۸۴) ♻️ و من ندانستم به او چه پاسخ دهم به حج رفتم و امام صادق علیه السلام را از گفتهٔ او خبر دادم،ـ 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍁 این سخنِ یک زندیقِ پلید است ، چون به نزد او بازگشتی بگو نامت در کوفه چیست؟ گوید فلان بگو نامت در بصره چیست؟ گوید : فلان 🍀 بگو ،خداوند پروردگار ما نیز همینگونه است 🍃 در آسمان خداست ، 🍃در زمین خداست ، 🍃در دریا خداست ، 🍃 در بیابانها خداست، ✅ و در همه جا خداست. ↩️ من نزد ابو شاکر رفتم و او را از این سخن خبر دادم ، گفت : این پاسخ از حجاز آمده است ( و پاسخ خودت نیست). __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۲ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸 و روایات 🔰 دربارهٔ شناخت ، بیان، حجت ( الهی ) و هدایت کردن 🔻 علی بن عقبه از پدرش نقل می کند که می گوید: 🌸 از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: 🍀 کارهای خود را برای خدا قرار داده و برای مردم قرار ندهید ، 🔻 زیرا ▪️ آن چه برای خداوند است به او اختصاص دارد ▪️و آن چه برای مردم است ، به سوی خدا بالا نمی رود 🍀 و در دین خود با مردم نجنگید ، زیرا درگیری (بامردم ) برای قلب نوعی بیماری است و خداوند به پیامبر خود فرموده است : 📕 إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ « تو کسی را که بخواهی نمی توانی هدایت کنی ، اما خداوند هر کسی را که بخواهد هدایت می کند.» قصص/۵۶ 🍀 و فرموده است : 📕 «أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» «آیا تو مردم را مجبور می کنی تا این که با ایمان باشند.» یونس /۹۹ 🍀 مردم را رها کنید، زیرا مردم از (زبان) مردم گرفته اند در حالی که شما از (زبان مبارک) رسول خدا صل الله علیه وآله گرفته اید 🍀 و من شنیدم که پدرم می فرمود : 🔸 حقیقتاً زمانی که خداوند بر بندۀ خود نوشت که در این امر (مذهب شیعه و ولایت اهل بیت) داخل شود، آن شخص سریع تر از رفتن به لانه اش داخل خواهد شد. ═════════════════ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶۴ ، حدیث ۱۳، صفحه ۶۳۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۱ متن هشتاد و هشت 🔰باب عرش و کرسی 🔻 جاثِلیق از امیر مؤمنان علیه السلام پرسید و گفت: 🔸 مرا از خدای بزرگ خبر ده که آیا او عرش را حمل می کند یا عرش او را ؟ 🌸 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: 💠 خدای بزرگ حامل عرش و آسمانها و زمین و موجوداتی است که در آنها و میان آنهاست ✅ (اما نه حمل جسمانی بلکه با قدرت خویش آنها را نگاه می دارد ) 📕 چنان که در قرآن فرموده : «إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا ۚ وَلَئِنْ زَالَتَآ إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِٓ ۚ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا» خداوند آسمانها و زمین را نگاه می دارد تا از جای خود نجنبند و اگر از جای بجنبند هیچ کس پس از او نمی تواند آنها را نگاه دارد؛ همانا او بردبار و بسیار آمرزنده است .( سورهٔ فاطر آیه ۴۱) ____________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب عرش و کرسی ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ و روایات 🔻 در مورد معرفت به پیامبر صل الله علیه و آله و امامان علیهم السلام 🍀 خُزَیمَة ‌بن ثابِت انصارى» از اصحاب برجسته پیامبر اسلام (صلى‌ اللّه‌ علیه‌ و آله‌) و از یاران باوفای حضرت على (علیه‌السلام) است. او از قبیله اوس و از نخستین مردم مدینه بود که به اسلام گروید و بتهاى طایفه خود یعنی بنى خَطْمَه را شکست. خزیمه سرانجام در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به شهادت رسید. 🍀خزیمة‌ بن ثابت به ↩️ «ذوالشهادتین» ملقب است، ◀️ زیرا در جریان گواهى دادن بر صحت یک داد و ستد، رسول خدا (صلى‌ اللّه‌ علیه‌ و آله‌) شهادت او را به منزله شهادت دو شاهد عادل پذیرفت ✔️ که ظاهراً ناشى از ایمان استوار خزیمه به رسول خدا و اسلام بوده است.  👌 این امر موجب جایگاهى ارزشمند براى خزیمه و مایه افتخار مردم مدینه اعم از اوس و خزرج شد. 🌹 گواهى خزیمه درباره اسبى بود به نام «مُرْتَجِز» که پیامبر اکرم در بازار بطحاء آن را از یک اعرابى خرید و چون بازگشت تا بهاى آن را بپردازد، آن اعرابى در اثر اغواى عده‌اى از منافقان، معامله را انکار کرد. خزیمه که با گروهى از اصحاب در آنجا حضور داشت، به نفع رسول خدا شهادت داد. اعرابى اعتراض کرد که او شهادت مى‌دهد در حالى که حضور نداشته است. 🍀 چون پیامبر از خزیمه پرسید که آیا هنگام خرید و فروش حضور داشته است، ✅ خزیمه پاسخ داد نه اما مى‌داند که پیامبر آن را خریده است، به این استدلال که «آیا پیامبر را به آنچه از سوى خدا آورده است تصدیق کند، اما وى را علیه این اعرابى تصدیق نکند؟». ✅ پیامبر از جواب او تعجب کرد و به او گفت شهادتش همچون شهادت دو نفر است. پس از آن، پیامبر فرمود: هر که خزیمه به نفع یا برضد وى براى او شهادت دهد، او را بس است. 🔰 خزیمه بن ثابت، همراه با برخى دیگر از اصحاب، پس از رحلت پیامبر در امر خلافت به حضرت على علیه السلام رجوع کرد و خلافت ابوبکر را نپذیرفت و در این‌باره با ابوبکر محاجّه کرد و شهادت داد که پیامبر در روز غدیر خم فرمود: «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهْذا علىٌّ مَوْلاه» و به ولایت و برادرى و جانشینى على علیه‌السلام گواهى داد. _____________________________ 📕کلینى، ج۷، ص۴۰۱؛ نیز رجوع کنید به ابن‌سعد، ج۱، ص۴۹۰، ج۴، ص۳۷۸ـ۳۷۹؛ مقدسى، ج۵، ص۲۴ـ۲۵؛ ابن‌اثیر، ۱۹۷۰ـ۱۹۷۳، ج۱، ص۳۷، ج۲، ص۱۳۳. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۲ متن هشتاد و نه 🔰باب کلیات توحید 🔻فتح بن یزید جرجانی گوید: 🔸 یکی شدن راه من و امام هادی علیه السلام هنگامی که من از مکه به خراسان باز می گشتم و آن حضرت به عراق می رفت مرا با او رو به رو ساخت و از او شنیدم که می فرمود : 🍀 هر که حریم خدا را نگاه دارد حریمش را نگاه دارند ، 🍀 هر که خدا را اطاعت کند دیگران او را اطاعت کنند . 🔸 من آهسته به سوی آن حضرت رفتم و خود را به ایشان رساندم و سلام کردم پاسخ سلام مرا داد 🌸 و فرمود: ای فتح ، 🔹 هر که خالق را خشنود کند از خشم مخلوق با کی نخواهد داشت 🔹 و هر که خالق را به خشم آورد سزاوار است که خداوند خشم مخلوق را بر او مسلّط سازد. ✅ خالق را جز به همان گونه که خود خویشتن را وصف نموده وصف نتوان کرد ، ✅ و کجا می توان خدایی را وصف کرد که حواس از درک او ، و اندیشه ها از دستیابی به او، و تصورات از بیان حدَ او ، و دیدگان از احاطه به او عاجزند. ✅ خداوند از وصف و اصفان برتر ، و از تعریف تعریف کنندگان فراتر است . ✅ در عین نزدیکی دور است و در عین دوری نزدیک ، پس او در دوری خود نزدیک و در نزدیک بودن خود دور است. ✅ او چگونگی را به وجود آورده پس نمی توان گفت که او چگونه است؟ ✅ و مکان را ایجاد کرده ، پس نمی‌توان گفت او کجاست زیرا او با چگونگی و بودن در مکان فاصله دارد. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب کلیات توحید ، حدیث ۱ صفحه ۳۱۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۳ متن نود 🔰باب کلیات توحید 🔻 فتح بن عبدالله از وابستگان بنی هاشم ، گوید: 🍃 به امام کاظم علیه السلام نامه نوشتم و دربارۀ توحید پرسیدم : ✍ آن حضرت با خط خود به من نوشت: 🍀 «سپاس خدایی راست که ستایش خویش را به بندگانش آموخت » و مانند حدیث قبل تا جمله «و وجودش توسن افکار را از پای درآورده است » ذکر نموده ، سپس افزوده است : 🔻 آغاز دینداری و اعتقاد به او ✅ شناخت اوست 🔻 و کمال شناختش ✅ یگانه دانستنِ اوست ، 🔻 و کمال یگانه دانستن او ✅ نفى صفات (زاید بر ذات) از اوست. ✔️ زیرا هر صفتی گواه است که غیر صاحب صفت است ، ✔️ و هر صاحب صفتی گواه است که غیر صفت است، ✔️ و هر دو گواه اند که دو چیزند و دو چیز بودن با ازلیت سازگار نیست . 🍀 پس هر که خدا را (به صفات زاید بر ذات) و صف کند ↩️ او را محدود ساخته، 🍀 و هر که او را محدود سازد ↩️ او را به شمارش درآورده ، 🍀 و هر که او را شمارش درآورد ↩️ ازلیتش را باطل نموده است. 🍀 و هر که گوید چگونه است؟ ↩️ وصف او را جویا شده ؛ 🍀 و هر که گوید در چیست؟ ↩️ او را در چیزی گنجانیده؛ 🍀 و هر که گوید بر روی چیست؟ ↩️ او را نشناخته ؛ 🍀و هر که گوید کجاست؟ ↩️ جایی را از او خالی دانسته؛ 🍀 و هر که گوید او چیست؟ ↩️ او را قابل شناخت دانسته؛ 🍀 و هر که گوید: تاکی است؟ ↩️ برایش اندازه نهاده است. ✅ او عالِم بود آنگاه که معلومی نبود ، ✅ و خالق بود (یعنی قدرت بر خلق داشت) آنگاه که مخلوقی نبود، ✅ و پروردگار بود آنگاه که دست پرورده ای نبود. 🍀 آری پروردگار ما این گونه وصف می شود و بالاتر از وصف هایی است که وصف کنندگان می کنند. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب کلیات توحید ، حدیث ۶ صفحه ۳۲٠ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸 و روایات 🔰 دربارهٔ قضا و قدر ، آزمایش ، روزی ، قیمت و مرگ (اجل ) 🌸 امام حسین علیه السلام می فرماید: 🔸 مردی یهودی از امام علی علیه ااسلام پرسید: 🔹 مرا از آن چیزی که برای خدا 🔹و نزد خدا نیست 🔹 و خداوند آن را نمی داند ، آگاه کن. 🌸 آن حضرت فرمودند: ◀️ آن چه خداوند نمی داند ، سخن شما (یهودیان). است که می گویید : عُزیر فرزند خداوند است در حالی که خداوند برای خود فرزندی نمی شناسد ◀️ و امّا سؤال تو که گفتی : چه چیزی برای خدا نیست؟ (بایدبگویم : ) برای خداوند شریک وجود ندارد ◀️ و پرسش تو که گفتی : چه چیز نزد خداوند نیست؟ (باید بگویم :) نزد خداوند ستم به بندگان وجود ندارد. 🔸 آن مرد یهودی گفت : شهادت می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده خداوند می باشد. ═════════════════ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶٠ ، حدیث ۲۳ ، صفحه ۵۸۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۴ متن نود و یک 🔰باب نوادر 🔻 حارث بن مغیرهٔ نصری گوید: 🌸 از امام صادق دربارۀ این آیه: «كُلَّ شَيْءٍ هالِكُ إِلَّا وَجْهَه» هر چیزی نابود شدنی است جز وجه او (سورهٔ قصص آیهٔ ۸۸) پرسش شد، 🌸 امام علیه السلام فرمود: مردم در این باره چه می گویند؟ 🔻گفتم می گویند : 🔸 همه چیز نابود می شود مگر چهرۀ خدا. 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍀خداوند منزه است ، 🍂 واقعا سخن بزرگی گویند! مقصود از « وجه الله» جهتی است که باید از آنجا بر خداوند وارد شد . * __________________________________ * بنابراین مقصود از «وجه «الله» انبیاء و اوصیا علیهم السلام هستند که از راه آنان و به راهنمایی آنان میتوان به خدا رسید. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۱ صفحه ۳۲۵ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۵ متن نود و دو 🔰باب نوادر 🌸 امام صادق علیه السلام دربارۀ این آیه: 📕 (فَلَمًا أسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُم ) «پس چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم » ( سورهٔ زخرف آیهٔ ۵۵) 🔻فرمود : ✔️ خداوند مانندِ ما خشم نمی گیرد، ✔️ ولی برای خود دوستانی آفریده است که 🍀 خشم و خشنودی دارند 🍀 و آنان مخلوق 🍀 و دست پروردهٔ او هستند 🔻و خداوند ✅ خشنودی آنان را خشنودی خود، ✅ و خشم آنان را خشم خود قلمداد کرده است، 🍀 زیرا آنان را دعوت کنندگان به سوی خود 🍀 و رهنمایانِ بر خود قرار داده است، ✔️ از این رو بدین مقام رسیده اند . 🔻و چنین نیست که 🍃 حالاتی که به خلق دست می دهد 🍃 به خدا هم دست دهد، 🔺ولی معنای آنچه فرموده همین است که گفتم. 🔻 و نیز خداوند فرموده است: «هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من برخاسته و مرا به جنگ فراخوانده است » 📕و فرموده : «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ » « هر که فرستاده خدا را فرمان برد ، در حقیقت خدا را فرمان برده است» ( سورهٔ نساء آیهٔ ۸٠) 📕و فرموده : «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» « کسانی که (در حدیبیه) با تو بیعت می کردند جز این نبود که با خدا بیعت می کردند (دست تو) دست خدا بود که بالای دست آنان قرار داشت». ( سورهٔ فتح آیهٔ ۱٠ ) 👌 همۀ اینها و نظایر آنها به همان معنایی است که برایت گفتم. 🔸 خشنودی 🔸 و خشم 🔸و چیزهای دیگر نظیر آنها ↩️ نیز از همین قبیل است و اگر خشم و دلتنگی به خدا می رسید با آنکه خدا آنها را آفریده و ایجاد نموده روا بود که کسی بگوید آفریدگار هم روزی نابود می شود و از میان می رود، ◀️ زیرا اگر خشم و دلتنگی بر او وارد شود ↩️ تغییر بر او وارد خواهد شد ◀️ و اگر تغییر بر او وارد شود ↩️ از نابودی ایمن نخواهد بود 🔹 و نیز ایجاد کننده از ایجاد شده 🔹 و قادر از مقدورُ علیه ، 🔹 و خالق از مخلوق 🔹 بازشناخته نمی شد . ✅ خداوند بسی بالاتر و والاتر از چنین گفتاری است ، 🍀 بلکه او آفرینندهٔ چیزهاست ♦️ بی آنکه به آنان محتاج باشد، 🍀 و چون آفرینش او از روی نیاز نیست ♦️وجودِ حدّ و کیفیت در او محال است.* 🔹 این را بفهم ان شاءالله تعالی. ______________________________________ *زیرا حد و کیفیت نیز مخلوق اند و اگر خدا حد و کیفیت داشت قطعاً به آنها نیازمند بود و چون نیازمند نیست پس حد و کیفیت ندارد. _____________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۶ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۶ متن نود و سه 🔰باب مشیت و اراده 🌸 حضرت ابوالحسن امام رضا یا امام هادی ( علیه السلام ) فرمود: 🔻خداوند 🍀 دو اراده و مشیّت دارد: 1⃣ ارادۀ حتم (یعنی ارادۀ تکوینی ) 2⃣ و ارادۀ عزم (یعنی اراده تشریعی). ◀️ نهی می کند ولی می خواهد که انجام گیرد (یعنی از انجام آن جلوگیری نمی کند) ◀️ و امر می کند ولی نمی خواهد که انجام گیرد (یعنی بر انجام آن مجبور نمی سازد ) . 🔸 آیا ندیده ای که خدا آدم و همسرش را نهی کرد که از آن درخت بخورند 🔹 ولی خواست که بخورند ، ✅ و اگر نمی خواست آنها بخورند خواستِ آنها بر خواست خدای متعال غالب نمی آمد. 🔸و ابراهیم را امر کرد که اسحاق را سر ببرد* ولی نخواست که او را سر ببرد ، ✅ و اگر می خواست ، خواستِ ابراهیم بر خواستِ خدای متعال غالب نمی شد . ______________________________________ *در اینکه ذبیح آیا اسحاق بوده یا اسماعیل اختلاف است و مشهور شیعه آن است که اسماعیل بوده است و ممکن است ذکر نام اسحاق از روی تقیه باشد. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب مشیت و اراده ، حدیث ۴ صفحه ۳۴۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۱ متن نود و چهار 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت اول ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🍀 سپاس مخصوص خداوندی است که نمی میرد و شگفتی های او تمام نمی شود. 🍀 زیرا او در جایگاهی است که چیزهایی ایجاد می کند که نبوده است . 🍀 همان خدایی که زاده نشده تا در بزرگی شریکی داشته باشد و نمی زاید تا چیز نابود کننده ای را به ارث گذاشته باشد ، 🍀 و هم ها و خیالات بر او واقع نمی شوند، تا به صورت شبحی جلوه نماید 🍀 و چشمها او را درک نمی کنند تا بعد از دگرگون شدن چشمها ، منتقل شود . 🍀 او کسی است که در آغازش ، پایانی نیست و در پایانش ، اندازه و نهایتی نیست، 🍀 کسی که زمان ، بر او مقدّم نشده است و زیادی و کمی او را در برنگرفته است و به ،مکان توصیف نمی شود. 🍀 کسی که از امور پنهان ، مخفی است و در عقلها ، نسبت به آنچه در مخلوقاتش نشانه های تدبیر وجود دارد، آشکار می شود . ادامه دارد ... ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت اول صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۲ متن نود و پنج 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت دوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت دوم ◀️ پیامبران از طرف او ، مورد سؤال قرار گرفتند( خداوند به آنها وحی فرستاد و نیازهایشان را برای هدایت مردم از طریق وحی برطرف ساخت) 🍀 پس به اندازه و نقص توصیف نمی شود ، بلکه به وسیلهٔ کارهایش توصیف می گردد 🍀 و به وسیلهٔ نشانه هایش ، راهنمایی می شود 🍀 هیچ عقل متفکری نمی تواند او را انکار کند ، زیرا او آفریدگار آسمانها و زمین و آنچه در آنها و میان آنهاست می باشد.( پس با دیدن مخلوقات ، می توان او را درک نمود) 🍀و هیچ کسی نمی تواند در مقابل قدرت او، دفاع کند . 🍀 او کسی است که وجودش آشکار گشت و معلوم شد که چیزی مثل او نیست 🍀 و او کسی است که مخلوقات را برای عبادت خود آفرید و براساس آنچه در درون آنها نهاد ، قدرتشان داد. (پس عبادتی که خداوند از مخلوقات خود می خواهد بر اساس تواناییهایی است که در درونشان گذاشته است ) 🍀 و با قرار دادن حجّت های خود عذرشان را بر طرف نمود. 🍀 پس کسی که نابود شد و یا نجات پیدا کرد از روی دلیل بود 🍀 و برتری در آغاز و پایان به خداوند تعلق دارد . 🍀 سپس خداوند که ستایش مخصوص اوست کتاب (قرآن) را با ستایش خود آغاز کرد و برنامه های دنیا و آمدن آخرت را با ستایش خود ، ختم نمود. ادامه دارد ... ___________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت دوم صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۳ متن نود و شش 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت سوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت سوم و فرمود: 📕 «خداوند بین مردم از روی حقانیت حکم نمود و گفته شده است که ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان می باشد» 🍀 ستایش مخصوص خداوند است بدون این که جسم باشد، 🍀 لباس بزرگی به تن کرده است بدون این که صورتی داشته باشد (پردهٔ) بزرگی (به رو) انداخته است، بدون این که نابودی داشته باشد، 🍀 بر عرش خود، ایستاده است و بدون این که از بندگان دور باشد ، بر آنها برتری دارد 🍀 و بدون این که به آنها چسبیده باشد ، نزدیک است . 🍀 او اندازه ای ندارد که به آن جا منتهی شده و همانندی ندارد ، تا با او شناخته شود. 🍀 کسی که غیر از او بزرگی کند ذلیل شده و کسی که غیر از او برتری بجوید کوچک خواهد شد 🍀 و تمام چیزها در برابر بزرگی او خاضع شده و در مقابل سلطنت و شکوه او ، سر تعظیم فرود آورده اند . 🍀 چشمها از درک او سرگردان شده اند و وهم و تصوّر مخلوقات از رسیدن به درک صفت او ، کم آورده اند. 🍀او قبل از هر چیزی و بعد از هر چیزی است و چیزی هم با او برابر نیست. 🍀 بر هر چیزی با قدرتی که دارد آشکار شده است و بدون رفتن به مکانها ، تمام آن جا را دیده است. 🍀 هیچ لمس کننده ای نمی تواند او را لمس کرده و هیچ احساس کننده ای نمی تواند او را احساس کند و او هم در آسمان و زمین پروردگار است. 🍀 و او فرزانهٔ داناست بدون این که نمونه ای از قبل داشته باشد هر چیزی را که اراده کرده است با استحکام آفرید و در آن چه آفریده است ، خستگی بر او وارد نشد. ادامه دارد ... __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت سوم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۴ متن نود و هفت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت چهارم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت چهارم 🍀 هر چیزی را اراده کرد که در ابتدا بیافریند، پس او را اوّل آفرید 🍀 و هر چه خواست که به وجود بیاورد براساس همان خواست خود که جن و انسان باشد ، آفرید تا با آفرینش آنها ، پروردگاری خود را بشناساند و اطاعت خود را در میانشان قرار داد . 🔸 خداوند را به خاطر نعمت هایش ، سپاس می گوییم 🔸 و برای راهنمایی در کارهایمان از او هدایت می طلبیم 🔸 و از بدی کارهایمان به او پناه می بریم 🔸 و به خاطر گناهانی که از ما سر زده است ، طلب بخشش می کنیم 🔸 و شهادت می دهیم که خدایی جز خدای یگانه نیست 🔸 و (حضرت) محمد صل الله علیه و آله بنده و فرستاده او می باشد که خداوند او را به حق فرستاد 🔺 و (مردم را )به سوی او راهنمایی و هدایت کرد 🔺 و ما را به وسیلهٔ او از گمراهی به هدایت ، راهنمایی ساخت 🔺 و از نادانی نجاتمان داد ✅ کسی که از خدا و رسول او اطاعت کند، به رستگاری بزرگی می رسد ✅ و به ثواب پسندیده و رضایت کننده ای دست خواهد یافت ✅ و کسی که از خدا و رسولش نافرمانی کند، زیان می بیند و مستحق عذاب دردناکی خواهد شد. 🔻 پس با شنیدن ( دستورات خدا و رسولش) 🔹 اطاعت کردن ، 🔹خیر خواهی کردن 🔹 و با نیکی برخورد کردن ، 🔸 به سوی رستگاری بروید 🔹 و خود را در راه راست قرار دهید 🔹و کارهای ناپسند را ترک کنید 🔹 و حق را میان خودتان رد و بدل کنید 🔹 و همدیگر را برای رسیدن به حق یاری نمایید 🔹 و در مقابل انسان ستمگر نادان ایستادگی کنید 🔹 و به کارهای خوب دستور داده و از کارهای بد، نهی نمایید. 🌹 برتری صاحبان فضل را بشناسید. 🤲 خداوند ما و شما را به سوی هدایت محفوظ کند 🤲 و بر تقوا ثابت قدم نماید 🤲 و از خداوند برای خود و شما طلب بخشش می کنم. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت چهارم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۵ متن نود و هشت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 در روایتی آمده است که 🍃 مردی به نزد امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد ای فرزند رسول خدا پروردگار را به گونه ای برای من توصیف کن مثل اینکه او را می بینم. 🌸 امام حسن علیه السلام ، کمی سکوت کردند و سپس سر مبارک را بالا آوردند و فرمودند: 🍀 ستایش مخصوص خداوندی است که 🔸 برای او ابتدایی مشخص نیست 🔸 و پایانی ختم شده وجود ندارد 🔹 نسبت به قبل ، درک نمی شود 🔹 و نسبت به بعد محدود نمی گردد 🔸 و انتهایی( به حتی یعنی تا کی) ندارد. ( زمان دار نیست ) 🔸 شخص نیست تا مورد تجربه و آزمایش قرار بگیرد 🔹 و در صفات اختلافی ندارد تا پایانی داشته باشد. 🔹 عقل و گمان ، فکر و آنچه در آن می گذرد و اندیشه و ذهن آن ، نمی توانند او را درک کنند تا گفته شود تا چه موقع هست؟ 🔸 از چیزی ( و جایی) شروع نشده 🔸 و بر چیزی آشکار نشده است (خود را به چیزی نشان نداده است.) 🔹 و در چیزی پنهان نشده است 🔹 و چیزی را بدون آفریدن ، رها نکرده است. 🔸 مخلوقات را آفرید و او آفرینندهٔ نوآور بود ( بدون استفاده از الگوبرداری از چیزی آفرید.) 🔸 هر چه را به وجود آورد ، با همان آغاز نمود و با آنچه آغاز نمود ، آفرید 🔹 و هر چه را خواست ، انجام داد 🔹 و آنچه را زیاد کرد اراده نمود. ✅ این خدایی است که پروردگار جهانیان می باشد. ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۵ صفحه ۴۳ و ۴۵ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj