eitaa logo
الوافي
556 دنبال‌کننده
800 عکس
85 ویدیو
54 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 واجب بودن شرکت در انتخابات ⁉️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✅ واجب عینی است. 🆔 @khamenei_ahkam
📍مقالۀ: بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و حکم. ✍دکتر سید علیرضا فروغی. @osol_fegh .
الوافي
📍مقالۀ: بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و حکم. ✍دکتر سید علیرضا فروغی. @osol_fegh .
📍مقالۀ: بررسی فقهی حقوقی مفهوم حق و ملک. ✍دکترسیدعلیرضا فروغی. @osol_fegh .
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارتحال امامت جمعه موقت تهران ، آیت الله امامی کاشانی را به دوستداران و تلامذه ایشان تسلیت عرض میکنم. ✍محي الدین. @osol_fegh .
الوافي
📍لحظه صدور حکم ارتداد جبهه ملی توسط امام . هر کدام از وکلای عام مردم ، چنانچه درگیری های آنان بصورت
📍انحلال دو حزب سیاسی اصولگرا و اصطلاح طلب. خدمت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای حفظه الله رهبر مسلمین جهان . باتوجه به خللی که در اجرای سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط دو حزب مذکور در طی سالیانی حاصل شده. اینجانب بعنوان یکی از اهل قلم از معظم له درخواست می کنم دستور به انحلال این دو حزب بدهید . ✍محي الدین.
الوافي
📍الفلسفة الرواقیة : اهمیت منطق رواقی در شناخت نظام دال و مدلولی . 📌 قسمت چهارم . اگر کسی بخواهد منط
📍 الفلسفة الرواقیة. 📌قسمت پنجم قیاس دوم رواقی مدار تئوری های عدمی فقه (اصول فقه) . "لو کان ذالک الحکم ثابتاً، لکان علیه دلالةً شرعیةً، لکن لیس کذالک و یجب نفیه" (الوافیة ۱۷۸). عبارتی که مشاهده می کنید صورت دوم از صور چهارگانه استدلال رواقی است؛ اگر آ آنگاه ب اما چنین نیست که ب بنابراین چنین نیست که آ . عبارت الوافیة که فاضل آن را در تعریف برائت اصلیه یا همان اصالة نفی آورد، شکل دوم قیاس رواقی است (اینکه اسکندر افریدوسی اشکال رواقی-اتمی را بصورت بسیار کج و معوج با اشکال مشائی-طبقه ای بهم آمیخت مجالی وسیع برای بحث می طلبد که این پست جای آن نیست)، قبل از تعریف برائت اصلیه تعریفی از استصحاب حال عقل می دهد که بر آدم ذکی پوشیده نیست که این دو عنوان یک تعریف دارند، به عبارتی استصحاب حال عقل تقسیم می شود به برائت اصلیه که تعریفش در بالا آمد و برائت مستمره که همان استصحاب حال شرع است (درواقع استصحاب و برائت دو روی یک سکه اند) مرحوم شیخ انصاری تعبیر می کنند به ابقاء ما کان ، فقط فرق برائت مستمره و اصلیه در این است که برائت اصلیه در امور عدمی است و برائت مستمره در امور وجودی (مثلا استصحاب طهارت در وضو سابق برای صلاة لاحق که اگر شک در اصل وجود وضو نباشد جاری است). از مجال بحث خارج نشویم: کلیه تئوری های عدمی (اصول فقه) بازگشت به همین جمله عربی مذکور در متن دارد، چنانچه در متن گفته شد "اگر دلالت شرعیه نبود حکم به نفی" می کنیم . سابقا کلیه مباحث علم اصول را در قالب نظام دال و مدلولی خدمت همراهان کانال تقدیم کردم که به حسب دال ، مدلول ، دلالت چه اصول عدمی تعریف می شود . من باب نمونه اصل عدم مجاز می گوید وقتی نشانه ای بر مجاز گویی نیافتی اصل عدم مجاز و ثبوت(وجود) اصالة الحقیقة است، وقس علی هذا با فعلل و تفعلل . ناگفته نماند شما در تئوری های عدمی لغوی بجای دلالت شرعیه در متن می توانید دلالت لغویه بگذارید یا دلالت عرفیه بگذارید، ناگفته نماند که این بیان به این منزله نیست که نگارند قائل به این همانی حقیقة لغویه و عرفیه و شرعیه باشد. به عبارت دیگر : برای ساخت ماهیة فقهی نیاز به پژوهش در اسباب شروط موانع صحت فساد طهارت نجاست و... هر آنچه که علامت حکم تکلیفی است داریم، در واقع هر آن خصوصیتی که ماهیتی همچون غصب را می سازد در عصر تشریع برای فقیه مهم است درواقع فقیه موضوع شناس عرف تشریع است ! ، در باب شناخت این علامات شرعی یا همان احکام وضعی نیاز به دانست دو نوع تئوری است یکی عدمی یکی وجودی ، در این پست دانسته شد تئوری های عدمی همه در آن عبارت عربی مذکور در بالا نهفته شده است که همان صورت دوم استدلال فلاسفه رواقی بود . @osol_fegh .
الوافي
📍 الفلسفة الرواقیة. 📌قسمت پنجم قیاس دوم رواقی مدار تئوری های عدمی فقه (اصول فقه) . "لو کان ذالک الح
📍استصحاب عدم یا همان علم اصول . از مجموع مطالبی که گفته شد می توان اینگونه گفت که اندیشمند اصولی علم اصول در حال استصحاب عدم است برای فهم معنی . و این استصحاب عدم را در احکام وضعیه جاری می کند. به عبارتی محقق اصولی می گوید یا سبب شرط مانع صحت فساد طهارت نجاست و... فلان حکم تکلیفی نیست راساً یعنی از اول تشریع چنین علامتی نبوده ، یا محقق اصولی میگوید زائد بر این علامات در فلان حکم شرعی علامتی احصاء نشد . به اولی میگوید استصحاب حال عقل به دومی می گویند استصحاب حال شرع . 🌅خارطة الاصول، د.محمد الیحیی . @osol_fegh .
الوافي
📍استصحاب عدم یا همان علم اصول . از مجموع مطالبی که گفته شد می توان اینگونه گفت که اندیشمند اصولی عل
📍 استصحاب حال شرع یا تنقیح مناط . نوع دیگری از برائت را می توان نام برد تحت عنوان برائت مستمره که به آن استصحاب حال شرع نیز می گویند . فقیه بعد از ملاحظه مدرک که عمدتا روایت است به این نتیجه می رسد تعلیل در روایت را به کل موضوع سرایت بدهد . مثلا در روایت آمده الخمر حرام لانه مسکر ، فقیه با درنظر گرفتن اسکار موضوع را تعمیم می دهد و می گوید کل مسکر حرام ، می بینیم که در اینجا فقیه حکم حرمت را با استصحاب به کلیه مسکرات سرایت داد . به این استصحاب می گویند استصحاب حال شرع یا برائت مستمره یعنی فقیه حال شرع که حرمت است را با لحاظ وجود سبب اسکار و عدم مانع به کلیه مسکرات سرایت داد و این عدم مانع همان برائت مستمره است یعنی دلالتی بر عدم سرایت نیافتم پس مستمرا مانعی در این استصحاب حال شرع نیست ! در تعریف تنقیح مناط آمده : کل ما اقترن بوصف لولم یکن لتعلیل لکان بعیدا . در ادامه اقسام تنقیح مناط (غیر از تقسیم آن به ظنی و قطعی) را ذکر خواهم کرد، این مطلب سابقه ای در مسائل علم اصول ندارد و طرح اقسام تنقیح مناط بی سابقه خواهد بود . @osol_fegh .
الوافي
📍 استصحاب حال شرع یا تنقیح مناط . نوع دیگری از برائت را می توان نام برد تحت عنوان برائت مستمره که ب
📍العلة تعمم و تخصص . نمی توان گفت تنقیح مناط قطعی همان استصحاب حال شرع است، بلکه صحیح آن است یکی از ابزار های استصحاب حال شرع تنقیح مناط است در کنار ابزار های دیگری چون تنقیح مناط ظنی(قیاس ممنوعه)، منصوص العلة، الغاء خصوصیت، سبرو تقسیم. خود تنقیح مناط به اشکال گوناگونی انجام می شود که اصولیون اینگونه بر شمردند : _ مسئله ضد _ مسئله مقدمه واجب _ مسئله مفاهیم پس می توان نتیجه گرفت که در این سه مسئله از غیر مستقلات عقلیه ما در حال پژوهش در وصف مقترن به موضوع هستیم که آیا باعث تعمیم موضوع می شود یا نه . 🌅 خارطة علم الاصول، د.عبدالقادر جعفر جعفر . @osol_fegh .