eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.5هزار دنبال‌کننده
464 عکس
824 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا در "لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً" سه تا نکره پشت سر هم آمده؟ ✧معنای شفاعت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ 💠لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً ⇐کسی جای دیگری را نمی‌گیرد. ☜در این جمله سه تا نکره پشت سر هم آمده است. نکره در سیاق نفی به معنای تعمیم است؛ یعنی روی کرهٔ زمین پیدا نخواهید کرد کسی جای کس دیگری بنشیند. هرکس بار خودش را باید بکشد «وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ» ﴿انعام/۱۶۴﴾ ↫چون «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونٰا فُرٰادىٰ كَمٰا خَلَقْنٰاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ» ﴿انعام/۹۴﴾ وقتی به دنیا آمدید تنها بودید، وقت جان دادن نیز تنها هستید. ✦اگر بخواهید تنهایی‌تان را با کس دیگری حل کنید آن فرد سه کار باید برای شما انجام دهد. ⓵- حفظی: شما را از سکرات مرگ، فشار قبر و عذاب قیامت حفظ کند. ⓶- دفعی: مانع فشار قبر و عذاب قیامت شود. ⓷- رفعی: دارویی به شما بدهد که درد حاصل از فشار قبر، سکرات مرگ و عذاب قیامت را درمان کند. 💠 لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ ⇐خدای متعال از کسی شفاعت قبول نمی‌کند. ❇️معنای شفاعت: ●از جهت لغوی: یعنی دو چیز کنار هم قرار بگیرند. ●از جهت اصطلاحی: دو چیزی که کنار هم قرار می‌گیرند؛ آنکه مرتبهٔ بالاتر دارد، دستِ آن که مرتبهٔ پایین‌تر دارد را بگیرد و بالا بیاورد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️دیدگاه‌های پیرامون شفاعت: ⓵- دیدگاه‌افراطی: مسیحی‌ها راجع به شفاعت افراطی هستند؛ معتغدند که خداوند جان حضرت مسیح را گرفت تا فدیه باشد برای تمام گناهان اولین و آخرین مسیحیت. ⓶- دیدگاه تفریطی: یهودی‌ها و طرفداران ابن تیمیه از این قِسم هستند. آنها معتقدند شفاعت ظلم است، مقبول نیست، تجّری درست می‌کند و... ⓷- دیدگاه متعادل: •↲الف: عدم دلیل عقلی بر منع شفاعت: از دید عقلی شفاعت قابل اثبات نیست امّا برای عدم وقوع آن دلیل عقلی نداریم. ←هر چیزی که بر منعش دلیل نداشته باشیم احتمال وقوع آن هست. چون مانع مفقود و مقتضی فراهم است، پس شفاعت امری قطعی و شدنی می‌شود و وقوعش نیز عقلی می‌باشد. •↲ ب: روایات: ←پشتوانهٔ محکم روایتی در باب شفاعت در کتب اهل سنت و شیعه مشاهده می‌شود. بعضی از اهل سنت شفاعت را قبول ندارند امّا روی قفل در مسجدالنبی روایتی نوشته شده است که تمام علمای اهل سنت آن را می‌بینند. «هُوَ الْحَبيبُ الَّذى یُرْجَي شَفاعَتُه» این مسجد آن پیامبری است که امید شفاعت به او هست. و یا در کنار محراب امام جماعت مدینه که کنار بقیع می‌ایستد نماز جمعه را به پا کند این روایت نوشته شده است: «ادَّخرتُ شفاعتي لأهلِ الكبائرِ من أمتي» پیامبر اکرم می‌فرماید: من شفاعتم را برای کسانی که اهل گناهان کبیره هستند ذخیره کردم.» @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✳️فهم کلی و مجموعی قرآن: ←قرآن کتاب معمولی نیست که در مورد یک آیه از آن به صورت مستقل نظر داد. برای بررسی هر موضوعی در قرآن باید به صدر و ذیل موضوع توجه کرد؛ باید کل آیات را فی‌الجمله دید و مجموعی بحث و بررسی کرد که تحلیل جامعی از آن استنتاج شود. ↫مثلاً در مورد "غیب" در سوره انعام/۵۹/ می‌فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفٰاتِحُ اَلْغَيْبِ لاٰ يَعْلَمُهٰا إِلاّٰ هُوَ» غیب منحصر به خدای متعال است و هیچ کس حق تصرف در آن ندارد. و در سوره جن می‌فرماید: عٰالِمُ اَلْغَيْبِ فَلاٰ يُظْهِرُ عَلىٰ غَيْبِهِ أَحَداً ﴿۲۶﴾ إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ ... ﴿۲۷﴾ ⇠خداوند به کسی که از او راضی باشد علم غیب می‌دهد. ✓در طول تاریخ افراد غیر معصوم و غیر نبی وجود داشته‌اند که علم غیب می‌دانستند. پس هم دلیل خارجی و هم دلیل نقلی بر علم غیب داشتن بعضی انسان‌ها وجود دارد. ❇️دیدگاه قرآن راجع به شفاعت: آیات قرآن در این زمینه به پنج دسته تقسیم می‌شوند: ■دسته اوّل: نفی شفاعت می‌کنند:... يَأْتِيَ يَوْمٌ لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ /بقره/۲۵۴/ ■دسته دوّم‌ می‌گویند: شفاعت وجود دارد امّا تاثیر ندارد: فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ/مدثر/۴۸/ ■دسته سوّم می‌گویند: شفاعت به افراد مجرم نمی‌رسد. ■دسته چهارم می‌گویند: شفاعت منحصر به خدای متعال است و کس دیگری حق شفاعت ندارد. ■دسته پنجم می‌گویند: خداوند برای شفاعت شرط قرار داده است یعنی شفاعت مشروطه داریم، شرط محقق شود شفاعت انجام می‌شود. ✅با چینش آیات کنار هم درمی‌یابیم که شفاعت مشروعیت و مقبولیّت دارد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند.(اشکال اول) ✧معنای عدل 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال دوم) ✧معنای وعده و وعید خداوند متعال 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال اوّل: ❓اگر رفع عقاب از مجرم عدالت است، چرا شافع به این عدالت عمل می‌کند امّا خداوند عمل نمی‌کند؟؟!! رفع عقاب یا بالا آوردن این فرد شفاعت شونده، یا عدل است یا ظلم. اگر عدل است چرا شافع می‌خواهد این عدل صورت بگیرد و خالق نمی‌خواهد؟ اگر ظلم است چرا وقتی شافع این ظلم را انجام می‌دهد خالق از این ظلم حمایت می‌کند؟ ▼پاسخ: ←اصلاً عدل در مقابل ظلم نیست؛ عدل در مقابل احسان و فضل است. لذا در قنوت نماز می‌گوییم: «الهی عامِلنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» خدایا با فضل و احسانت با ما رفتار کن نه با عدلت. ✅اگر خداوند با عدلش رفتار کند هیچ انسانی روی کرهٔ زمین باقی نمی‌ماند. چون با دیدن گناهِ بندگانش آنها را عقاب می‌کرد. عدل چیست؟ ↫یعنی هر کس هر کاری انجام دهد به جزا و کیفرش برسد. پس عدالت در مقابل ظلم نیست که اگر عدالت انجام نشود، ظلم شده باشد. ✓شفاعت مرتبه‌ای بالاتر از عدالت است. خداوند می‌خواهد احسان و فضل کند؛ فردی که جُرمی مرتکب شده با وساطت شخص باوجاهتی رحمتش را نازل می‌کند و آن فرد عقاب نمی‌شود. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال دوّم: ❓در قرآن می‌خوانیم سنت الهی ثابت و غیر قابل تغییر می‌باشد. همچنین سنت الهی بر اینست کسی که زحمت کشیده، پاداش می‌بیند و کسی که زحمت نکشیده و کاری انجام نداده، نباید کس دیگری به داد او برسد. این خلاف سنت الهی است. ▼پاسخ: ⇠آیا ما به همهٔ جوانب سنت الهی واقف هستیم؟! می‌دانیم سنت الهی یعنی چه؟! آیا می‌خواهیم سنت الهی را با عقل خودمان بشناسیم؟! ✓معیار سنت، وحی است نه عقل. سنت باید از وحی پایه بگیرد، عقل نمی‌تواند برای سنت چارچوبه تعیین کند. خودِ عقل داخل در سنن الهی است؛ مخلوقِ خداوند است. مخلوق نمی‌تواند بر فرآیند نظام خلقت که خداوند خلق کرده اِشراف داشته باشد و تعیین موضوع و حکم کند. پس عقل نمی‌تواند بگوید فلان‌جا سنت اجرا شد یا نشد. ↫ضمن اینکه خدای متعال هم صفت جمال دارد و هم صفت جلال و هر دوی آنها ظهور پیدا می‌کند. ❇️نکته در مورد شفاعت: ●خداوند هم وعده داده است و هم وعید. ○وعده داده است به کار خوب پاداش دهد. ○وعید کرده است کسی که کوتاهی می‌کند او را جهنم ببرد. 🍁خداوند به وعده‌اش قطعاً عمل می‌کند امّا در مورد وعید ممکن است به آن عمل نکند و این عین حکمت و لطف اوست؛ سنت الهی به هم نخورده و این خودش سنت الهی است. ✅تقدم رحمت الهی بر غضبش سنت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال سوم) ✧علم ذاتی خداوند ✧علم فعلی خداوند 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال سوم: ← با شفاعت علم و ارادهٔ خداوند عوض می‌شود. ❓می‌گویند علم خدا بر اینست که شخصی در جایی گناهی مرتکب خواهد شد و ارادهٔ خداوند بر اینست که او را در نتیجهٔ عملش به جهنم ببرد. شفاعت باعث می‌شود آن علمی که خداوند از ابتدا داشت زیر سوال برود و اراده‌ای که خداوند برای عقاب او داشت نیز تغییر کند، در حالیکه علم و ارادهٔ خداوند نباید تغییر کند، علم و اراده الهی ذاتی است و امر ذاتی نباید از ذات تفکیک شود. 🔰پاسخ: ■علم خداوند بر دو قِسم ذاتی و فعلی است. ①- علم ذاتی خداوند: علمی که با ذات یکی است، از ذات جدا نمی‌شود، قابل تغییر نیست و جزء سنت‌های ثابت است. ↫خداوند ابتدا و انتهای نظام خلقت را کامل می‌داند؛ مثلاً می‌داند چند نفر بهشت و چند نفر جهنم می‌روند. ②- علم فعلی خداوند: علمی است که ما در ظهور خارجی آن نقش داریم؛ بستگی به فعل مکلّف دارد. مثال: "لِيَعْلَمَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا؛/آل‌عمران/۱۴۰/یعنی خودش را ظهور بدهد که من مومن هستم. 🌀ارادهٔ خداوند گاهی قطعی و گاهی قابل تغییر است؛ یعنی گاهی تکوینی و گاهی تشریعی است. ارادهٔ تشریعی خداوند بر اینست که تمام انسان‌ها بهشت بروند امّا تکویناً این اتفاق نمی‌افتد. ⇠مثال: پزشک برای مریضش نسخه می‌نویسد و بعد از مدتی نسخه او را تغییر می‌دهد، علم پزشک تغییر نکرده، حال مریض عوض شده است. ✓خدای متعال نیز به فراخور حال قابل، نسخه می‌دهد. تغییر در وضع قابل صورت می‌گیرد نه در علم و ارادهٔ فاعل. ✓قابل در جاهای مختلف موضع‌گیری، اندیشه و انگیزه‌اش متغیر است؛ خداوند نیز در مقابل این تغییرات به او جواب می‌دهد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال چهارم) ✧شرایط شفاعت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که در باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال چهارم: ←شفاعت باعث تجرّی می‌شود. تجرّی یعنی جرأت پیدا کردن بر تخلّف. ❓می‌گویند وقتی کسی بداند اگر گناه مرتکب شود با شفاعت عقاب نمی‌شود (تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم) در انجام گناه جسور می‌شود چون می‌داند در پایان با مُهر شفاعت نجات می‌یابد. 🔰پاسخ: کسی که یقین داشته باشد واکسن و داروی یک بیماری در داروخانه هست آیا خود را در معرض آن بیماری قرار می‌دهد؟! خیر، فرد عاقل چنین کاری نمی‌کند. ✓شفاعت شرایطی دارد و هر کسی مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد. ❇️شرایط شفاعت: ①-اذن پروردگار ②-وجاهت شفاعت کننده ③-ضعف در فرد شفاعت شونده ④-نزدیک به کمال بودن ضعف شفاعت شونده (مثال: دانش آموزی که نمرهٔ ۸ گرفته باشد می‌شود با ارفاق به او نمرهٔ ۱۰ داد، امّا به نمرهٔ صفر ارفاق نمی‌کنند.) ⑤-درصدد جبران بودن شفاعت شونده 🔆پس شفاعت به انسان بصیرت می‌دهد، وابستگی به اولیای الهی را امضا می‌کند و امید انسان را به خداوند بیشتر می‌کند. ↹چون برای ما مشخص نیست؛ چه کسی، کجا، چطور، با چه کیفیتی، چه مقدار گناه را شفاعت می‌کند. ✅پس شفاعت تجرّی درست نمی‌کند بلکه نمادی از رحمت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال پنجم: ←می‌گویند سه دسته آیات در قرآن داریم 🔻دستهٔ اوّل می‌فرماید: قبل از اینکه روزی برسد که در آن بِیعی نیست، شفاعتی نیست، در راه خدا انفاق کنید، پس انداز کنید و برای آخرت‌تان توشه فراهم کنید.»﴿بقره /۲۵۴﴾ 🔻دستهٔ دوّم: آیاتی که می‌فرماید:«فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ»﴿مدثر/۴۸﴾ 🔻دستهٔ سوم: آیاتی که می‌فرماید:« مَنْ ذَا اَلَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ»﴿بقره/۲۵۵﴾ 🌀می‌گویند اگر این سه آیه را کنار هم قرار دهید یک قیاس استثنایی درست می‌شود و شما باید نتیجه را اخصّ مقدمَتِین بدانید، یعنی در قیاس‌های منطقی اگر بخواهید نتیجه بگیرید باید اخصّ مقدمَتِین را در نتیجه لحاظ کنید. ⇇اینجا اخصّ مقدمَتِین ”نفی شفاعت“ است. ↫پس قیاس که چیده شد، سه ضلع دارد و این نتیجه حاصل می‌شود که شفاعت امکان ندارد. این از باب «سَنُقْرِئُكَ فَلاٰ تَنْسىٰ إِلاّٰ مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ...(اعلی ۶ و ۷) است. 🔰پاسخ اشکال: ☜اولاً وقتی خداوند در آیهٔ اوّل می‌فرماید روزی که در آن روز شفاعتی نیست (بقره/۲۵۴) در آیه دوّم میفرماید:«فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ»﴿مدثر/۴۸﴾ ✓می‌فرماید شفاعت‌شان اثر ندارد نمی‌فرماید شفاعت نمی‌کنند و آیه سوم (بقره/۲۵۵) راجع به اذن بر شفاعت است برای شافع نه اذن شفاعت. ↫اگر میگفت اذن شفاعت را رد می‌کنیم اشکال‌شان وارد بود. امّا به نفع شفاعت شافعین را رد می‌کند و شفاعت شافع را مأذون به اذن رب می‌داند. 🚫این قیاسی که آنها می‌کنند اتصالی نیست، تقطیعی است، مقدمات‌شان بهم وصل نیست. در «سَنُقْرِئُكَ فَلاٰ تَنْسىٰ»(اعلی ۶)اتصال است، امّا در اینجا انفصال است. با انفصال نمی‌توان استدلال کرد. ✅استدلال این اشکال کنندگان جامع و تام نیست، تفاوت در کلام دارند. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال ششم) ✧تعریف اثر رفعی و دفعی 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در هر موضوعی سه سوال مهم وجود دارد ✧شفاعت تکوینی و تشریعی ✦شافع کیست؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال ششم: می‌گویند منظور از شفاعتی که در قرآن مطرح شده، دفع است نه رفع. >> یعنی شفاعت باعث می‌شود که آن فرد عصمت پیدا کند در «عَصَمَكُمُ اللّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَن..» خدای متعال صیانت و مصونیت به آن عامل یعنی ولی الله می‌دهد که او اصلاً به گناه نزدیک نشود. این یک نحوه لطف و رحمت خداوند است. اثر رفعی ندارد که فرد گناه کند و بگوید من می‌خواهم از این رحمت استفاده کنم. 💢تعریف اثر دفعی و رفعی: ①-اثر دفعی: از همان ابتدا مانع می‌شود که خطایی صورت بگیرد. ②-اثر رفعی: یعنی خطایِ صورت گرفته را اِمحاء و پاک می‌کند. 🔰جواب اشکال: ←اگر فقط اثر دفعی داشت پس چرا می‌فرماید: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ»﴿بقره/۳۷﴾و در ادامه می‌فرماید: «فَتٰابَ عَلَيْهِ» ✓مهمترین چیزی که در بستر قرآن موج می‌زند و شفاعت را رفعی می‌داند و آن را منحصر به دفع نمی‌داند "توبه" می‌باشد. 🔅روایت: لا شَفيعَ أنْجَحُ مِن التَّوبَةِ؛ شفیعی بهتر از توبه نداریم. ◆شفاعت انحصار به دفع ندارد بلکه شامل رفع نیز می‌شود. ◆نعمت شفاعت بجز دفع و رفع آثار دیگری نیز دارد: اثر حفظی، تزایدی و موهبتی. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️برای بحث در مورد هر موضوعی به ترتیب سه سوال مطرح می‌شود: مطلبُ ما، مطلبُ هل، مطلب لِم. 🌀در موضوع شفاعت: 🔹مطلبُ ما: شفاعت چیست؟ شفاعت یعنی دو چیز کنار هم قرار می‌گیرند آنکه قوی‌تر است دیگری را که ضعیف‌تر است بالا می‌آورد. 🔹مطلب هل: آیا شفاعت فقط یک مفهوم ذهنی است یا در بیرون نیز وجود دارد؟ بله، در بیرون هم می‌بینیم. شفاعت تکوینی و تشریعی داریم. 🔹مطلبُ لِم: فایدهٔ شفاعت چیست؟ اقسام شفاعت: ☜شفاعت تکوینی: یعنی نظام خلقت دست به دست هم می‌دهند تا اکوسیستم حیات ادامه داشته باشد. مثلاً زمین و آسمان به دادِ هم می‌رسند؛ زمین به آسمان بخار می‌فرستد، آسمان ابر می‌سازد و آن را به صورت باران به زمین می‌فرستد. ☜شفاعت تشریعی: یعنی خدای متعال کاری می‌کند که بعضی از ثواب‌ها را که ما لایق آن نیستیم به ما برسد و بعضی از عِقاب‌ها که ممکن است مستحق آن باشیم از ما برداشته شود. ✳️فواید شفاعت تشریعی: ⓵- توجه به خدای متعال ⓶- ارتباط با اولیای الهی ⓷- تلاش در جهت جلب رضای الهی ⓸- بیرون رفتن یأس از دل انسان ⓹- قرار گرفتن بین خوف و رجاء ⇐یکی از ارکان شفاعت "شافع" است. ❓شافع کیست؟ کسی که نزد خدای متعال برای پیاده کردن مقام شفاعت وجاهت داشته باشد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ☜ کسانی که شفاعت تشریعی انجام می‌دهند گاهی در دنیا وگاهی در قیامت شافع می‌شوند. ❇️شافعین تشریعی در دنیا: ⓵- ملائک: وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِي الْأَرْضِ ﴿شوری/۵﴾ ملائک برای اهل زمین طلب بخشش می‌کنند. ⓶- پیامبران: يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ / قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ ﴿یوسف/۹۷-۹۸﴾ ⇐فرزندان حضرت یعقوب به حضرت یعقوب عرض کردند برای ما طلب مغفرت کن.(ما را شفاعت کن) ایشان هم در پاسخ به آنها می‌فرماید برایتان طلب مغفرت خواهم کرد. ⓷- توبه: «يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ /أَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا» ﴿زمر/۵۳-۵۴﴾ ⇐از رحمت الهی مایوس نشوید یعنی امید داشته باشید که اگر توبه کنید توبه شما را قبول می‌کند. ⓸- مومن‌ها: «وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ» ﴿حشر/۱٠﴾ ⇐مومنین می‌گویند پروردگارا آنهایی که با ما بودند یا در ایمان از ما سبقت گرفتند مورد مغفرت قرار بده. ⓹- قرآن ⓺- ایمان:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»﴿حدید/۲۸﴾ ⇐ایمان موجب می‌شود پاداش‌هایتان چند برابر شود. ✓خودِ ایمان شفیع است. ⓻- عمل صالح: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» « يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»﴿/احزاب۷۱-۷۲﴾ ⇐عمل صالح باعث می‌شود سایر اعمال انسان اصلاح شود یعنی عمل صالح شافع انسان می‌شود. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️شافعین تشریعی در قیامت: ❶- فرشتگان: وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا ... وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ﴿غافر/۷﴾ ⇙ملائک برای اهل ایمان آمرزش می‌طلبند و می‌گویند پروردگارا آنها را از آتش جهنم حفظ کن. ❷-اصحاب اعراف: اعراف نشین‌ها کسانی هستند که از لحاظ معنوی منزلت بلندی دارند و در بهشت هستند و از افراد معمولی شفاعت می‌کنند. ❸-قرآن: وَ اعلَمُوا أَنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ(خطبه ۱۷۶نهج‌البلاغه) ❹-مومنین: ❺-پیامبران: سُبْحٰانَهُ بَلْ عِبٰادٌ مُكْرَمُونَ ﴿۲۶﴾ وَ لاٰ يَشْفَعُونَ إِلاّٰ لِمَنِ اِرْتَضىٰ﴿۲۸﴾/انبیاء/ ❻-پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شفیع خاص است.«وَ مِنَ اَللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نٰافِلَةً لَكَ عَسىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقٰاماً مَحْمُوداً ﴿۷۹﴾/اسراء/ ⇙ای پیامبر شب زنده داری کن تا به مقام محمود برسی. ✓ مقام محمود یعنی مقام شفاعت. ❼- خدای متعال: وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ ﴿۵﴾/ضحی/( به پیامبران قبل از امّت تو می‌بخشم که تو را تو راضی شوی ✅بالاترین شفیع ذات احدیت است. ❽-محبین اهل بیت: روایت حضرت فاطمه زهرا شفاعت می‌کند از محبّش و محبِّ محبّش و محبِّ محبِّ محبّش و.... ❾- خواص شیعه: مومن شیعه از دوستش شفاعت می‌کند مگر اینکه نعوذ بالله ناصبی باشد.(إنّ المؤمن لیشفع لحمیمه، إلّا أن یکون ناصباً) @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞