eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
593 عکس
903 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیرسورهٔ مبارکه نساء.mp3
27.2M
❁⊰✼🍃❆ ﷽ ❆🍃✼⊱❁ | 👤استاد ادبی 📌جلسه ۳ 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱۰/۱۶ 📍مکان: قم 📖ادامهٔ تفسیر آیه ۱ ↩️ و تفسیر آیه ۲ و ۳ يٰا أَيُّهَا اَلنّٰاسُ اِتَّقُوا رَبَّكُمُ اَلَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهٰا زَوْجَهٰا وَ بَثَّ مِنْهُمٰا رِجٰالاً كَثِيراً وَ نِسٰاءً وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ اَلَّذِي تَسٰائَلُونَ بِهِ وَ اَلْأَرْحٰامَ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً ﴿۱﴾ وَ آتُوا اَلْيَتٰامىٰ أَمْوٰالَهُمْ وَ لاٰ تَتَبَدَّلُوا اَلْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَ لاٰ تَأْكُلُوا أَمْوٰالَهُمْ إِلىٰ أَمْوٰالِكُمْ إِنَّهُ كٰانَ حُوباً كَبِيراً ﴿۲﴾ وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاّٰ تُقْسِطُوا فِي اَلْيَتٰامىٰ فَانْكِحُوا مٰا طٰابَ لَكُمْ مِنَ اَلنِّسٰاءِ مَثْنىٰ وَ ثُلاٰثَ وَ رُبٰاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّٰ تَعْدِلُوا فَوٰاحِدَةً أَوْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ ذٰلِكَ أَدْنىٰ أَلاّٰ تَعُولُوا ﴿۳﴾ @ostad_adabi ❁⊰✼🍃❆❆🍃✼⊱❁
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۶_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ترجمه آیه ✦معنای لغات 📽 آپارات ht
֍•━•֍⊰🍀﷽ 🍀⊱֍•━•֍ فَجَعَلْنٰاهٰا نَكٰالاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهٰا وَ مٰا خَلْفَهٰا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿۶۶﴾ ♻️ترجمه: این تغییر (تبدیل شدن آنها به بوزینه) برا کسانی که در آن دوره می‌زیستند و برای آیندگان آنها عبرت قرار دادیم. و برای اهل تقوا موعظه می‌باشد. ✴️لغات: ▫️نَكٰالاً 🔸نَکل: منع ☜تَنکیل: زمانیکه فردی را از یک کاری منع می‌کنیم و او را در تنگنا قرار می‌دهیم به این کار تنکیل گویند. ▼ناکِل: فردی که مانع می‌شود. 🔘لوازم نَکل: منع و عبرت ☜برای خودِ فردی که مورد نقل قرار می‌گیرد و تنکیل روی او پیاده می‌شود موجب می‌شود که آن کار را نکند چون تنبیه و کیفر می‌شود. امّا برای دیگران وسیلهٔ عبرت است. ▫️بَيْنَ 🔸بین: روشن کردن موضوعی که ابهام دارد. *⃣ویژگی‌های بین: ⇙تفریق ⇙فصل ↹هر گاه بین دو چیز یک شی‌ء سومی واقع شود این شی‌ء سوم دو کار می‌تواند انجام بدهد هم می‌تواند آنها را از هم جدا بکند و هم می‌تواند وسیلهٔ اتصال آنها باشد. ↫اگر در موضوعی تردید داشته باشیم مطلب سومی این وسط قرار می‌گیرد که مشخص می‌کند که این طرف حق است یا طرف مقابل. این را بین و تبیین گویند. ▫️يَدَيْهٰا ⇙ید: الاصل فیه هو‌ القوة و المجریه ✓اصل در آن قوهٔ مجریه است که عمل را از قوه به فعل می‌رساند چه امر خیر باشد و چه امر شر. ✓ید به معنای قوه، توانایی و استعداد هم به کار می‌رود. ▫️مَوْعِظَةً ⇙وعظ: کسی را به مسیر حق ارشاد کردن همراه با تذکر و تنبیه مفید. 🔘تفاوت تذکر و تنبیه: ①-تذکر یعنی یادآوری می‌کنیم که این مطلب را انجام بدهد. ②-تنبیه؛ یعنی به فرد هشدار می‌دهیم که تکانی بخورد. @ostad_adabi ֍•֍⊰🍀⊱֍•֍
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۶_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای مختلف واژهٔ یَد در لغت و اصطلاح
֍•━•֍⊰🍀﷽🍀⊱֍•━•֍ فَجَعَلْنٰاهٰا نَكٰالاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهٰا وَ مٰا خَلْفَهٰا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿۶۶﴾ 📖يَدَيْهٰا ☜معنای لغوی «ید» دست می‌باشد. ☜امّا در اصطلاح یعنی قوهٔ مجریه. ♻️البته به معانی دیگری نیز به کار می‌رود. ①-امداد و نیرو: ←«أنا یَدُکَ» من کمک تو هستم. ②-استفادهٔ درست از توانایی: ←«ذوالیَد» کسی که از قوا و توانایی‌اش درست استفاده می‌کند. ←أُولِي اَلْأَيْدِي وَ اَلْأَبْصٰارِ ﴿ص/۴۵﴾؛مالک دست و چشم خودش هست؛ مالک توانایی‌های خودش است. یعنی از آن به درستی استفاده می‌کند، آن را هدر نمی‌دهد. ③-نعمت فراوان: ←«ایادیک الفاضله» نعمت‌های فراوان تو. فضل: زیادی ④- حیازت و مالکیت: ←فسخ عقد در اختیار یکی از زوجین می‌باشد که به او «ذوالید» می‌گویند. ⑤-مباشرت: ←مثال: در محاورات فارسی می‌گوییم «این را با دست خودم ساخته‌ام» مباشرت را می‌رساند. ⑥- اشخاص و اطرافیان: ←«ایادالعدو» اطرافیان دشمن. ⑦- مال و فرزند: ←«تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ؛ بریده باد، بی فرجام باد توانایی‌ها و فرزندان ابی لهب. ⑧-نزد، محضر: ←بَيْن يَدَيِ اَللّٰهِ ﴿حجرات/۱﴾ محضر پروردگار متعال. ⑨-امر سابق: ←مُصَدِّقاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهِ﴿بقره/۹۷﴾ پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم چیزهایی که قبل از او بود را تصدیق می‌کند. ⑩- عضوی از بدن: ←گاهی از آرنج تا سر انگشتان، گاهی از مچ دست تا سر انگشتان، گاهی چهار انگشت (فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمٰا) را ید می‌گویند. ⑪-مقابل خلف: ←در این آیه به این معنا آمده است (لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهٰا وَ مٰا خَلْفَهٰا). @ostad_adabi ֍•֍⊰🍀⊱֍•֍
شرح‌نامه‌های‌کتاب‌رسائل‌عرفانی.mp3
28.52M
᪣᪣🌼᪣ ﷽ ᪣🌼᪣᪣ 📩شرح نامه‌های آیت‌ﷲ سعادت‌پرور(پهلوانی) ☜ در کتاب رسائل عرفانی 👤استاد ادبی 📌نامه ۷ 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱۰/۲۰ 📍مکان: قم [موسسه معارفی فقهی برهان] @ostad_adabi ᪣᪣᪣🌼᪣᪣᪣
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۶_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای موعظه ✦اصول موعظه 📽 آپارات
֍•━•֍⊰🍀﷽🍀⊱֍•━•֍ فَجَعَلْنٰاهٰا نَكٰالاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهٰا وَ مٰا خَلْفَهٰا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿۶۶﴾ ♻️معنای موعظه: ارشاد به سوی حق با تذکر و تنبیه مفید. ❇️اصول موعظه: ⓵-ارشاد و رشد: 🔻ارشاد: فرد را از حالت غی در می‌آورد.قَدْ تَبَيَّنَ اَلرُّشْدُ مِنَ اَلْغَيِّ ﴿بقره/۲۵۶﴾ ●غی: حالت عدم آشنایی با حق، حالت سرکشی. ↹غی در مقابل رشد است. ▼ارشاد و رشد یک مقوله هستند. وقتی کسی را ارشاد می‌کنیم، این ارشاد سبب رشد او می‌شود. ⓶-حق‌گویی: ●در موعظه کاملاً حق‌گو باشیم. ●هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، با هر واژه‌ایی، با هر بیان و تفسیری نمی‌توان موعظه کرد. ✓به گروه و قومیت‌ خاصی نباید توهین کرد. ⓷-برخورد تذکر گونه باشد، آمرانه و محقرانه نباشد. ⇐نباید امر کنیم که فرد احساس کند که مأمور ماست. ⇐نباید طرف را تحقیر بکنیم و خودمان را بالاتر از او بدانیم. ⓸-گفتار مفید باشد، الفاظ خسته کننده، ملال‌آور، غیر مأنوس بکار نبریم؛ خودمانی صحبت کنیم. ✓اگر کلام حق باشد و دل حق پذیر باشد موعظه اثرگذار می‌شود. ⓹-به رگ حساسیت نزدن ✓به رگ زرمداری، زورمداری، تزویرگری، خویشاوندی و... نزنیم. ↫مثلاً طوری موعظه نکنیم که بگویند این دین فقراست. در این صورت به رگ زرمداری آنها زده‌ایم. ⇙همه افراد از ابتدا ابوذر، سلمان و مقداد نیستند باید مقدمات را آماده کنیم تا در راه قرار بگیرند، سپس قدم قدم و با حوصله مراحل بالاتر را بیان کنیم تا بالا بیایند. ⓺-اسم نیاوردن:در موعظه اگر می‌خواهیم وسیلهٔ عبرت بیان کنیم تا جایی که امکان دارد اسم نیاوریم. •↲این اصل را خدای متعال رعایت می‌کند. مثلاً اسم فردی که شتر صالح را پی می‌کند در قرآن نیامده است، اسامی قاتلین پیامبر نیامده است. امّا اسم ابی لهب آمده است که ظاهراً راهی جز آوردن اسم او نبوده است و اسم همسر او نیامده است. ✅موعظه زمانی موثر است که سخن دلپذیر باشد و دل هم سخن‌پذیر. @ostad_adabi ֍•֍⊰🍀⊱֍•֍
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۶_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰جمع بندی آیه ۶۵ و ۶۶ 📽 آپارات http
֍•━•֍⊰🍀﷽🍀⊱֍•━•֍ فَجَعَلْنٰاهٰا نَكٰالاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهٰا وَ مٰا خَلْفَهٰا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿۶۶﴾ ♻️خداوند در آیه ۶۵ می‌فرماید: وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ اَلَّذِينَ اِعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي اَلسَّبْتِ فَقُلْنٰا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خٰاسِئِينَ؛ ←و شناختید این افرادی که در روز شنبه عصیان کردند... ↩️سپس در انتهای آیه ۶۶ می‌فرماید:«وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ» خداوند ابتدا آگاهی می‌دهد و سپس موعظه می‌کند تا حقیقت در وجود انسان بنشیند و راهش را پیدا کند. ☑️خداوند وقتی موعظه می‌کند آن‌را تبیین و آشکار می‌کند؛ ناقص و ضعیف بیان نمی‌کند. همواره در طول تاریخ اهل موعظه و قُضات مورد حمله واقع شده‌اند چون می‌خواهند حق را از باطل جدا بکنند به مردم تذکر می‌دهند. 🔵نکته: همیشه انسان در نظام خلقت با جاذبه‌هایی مواجه می‌شود و طی آن جاذبه‌ها باید امتحان بدهد. خداوند از یک طرف می‌فرماید: لاٰ تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ اَلدُّنْيٰا؛ بهرهٔ خودت را از دنیا فراموش نکن. و از طرف دیگر می‌فرماید: حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة؛ رأس هر گرفتاری همین دنیاست. ◀️مثال: خداوند به بنی اسرائیل دستور می‌دهد در روز شنبه صید نکنید، از قضا روزهای شنبه ماهی‌ها بیشتر در محل صید جمع می‌شدند چون خداوند می‌خواست آنها را امتحان کند. ✓این قاعده‌ای است که خداوند در نظام خلقت پیاده کرده است، باید دقت کنیم وقتی در مقابل یک جاذبه‌ای قرار گرفتیم یک نهی پشت سر آن می‌آید که آن نهی را باید دریابیم. @ostad_adabi ֍•֍⊰🍀⊱֍•֍