eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.5هزار دنبال‌کننده
464 عکس
824 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
⃟ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ┊﷽┊ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ ﴿۸۵﴾ *⃣مفردات: ▫️هٰؤُلاٰءِ: اسم اشاره است؛ به معنای «آنها» و «اینها» ☜«آنها» و «اینها» دو معنی دارند. ☜«آنها»: مقام‌شان بلند است. (تعظیم) از ما (منش و فرهنگ ما) دورند.(تحقیر) ☜«اینها»: مقام‌شان پست است. ←به ما نزدیک‌اند (به منش و فرهنگ ما). ▫️أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ: خودِ خودتان. ▫️تَظٰاهَرُونَ: از مادهٔ ظَهر است. ●ظَهْرْ در مقابل بَطن است یعنی پشت. 🔅تَظٰاهَرُونَ یعنی پشت به پشت همدیگر گذاشتن، همکاری(تعاونون). ▫️اثم: گناهی که فرد انجام می‌دهد و به موجب آن سرزنش می‌شود. ▫️عدوان: تجاوز از حدّ ⇙راه رفتن عادی را مَشی، تند راه رفتن را هروله و خیلی تند راه رفتن را عَدْوّ گویند. ⇙به دشمن عَدو می‌گویند چون دشمنی را از حد می‌گذراند. ▫️اِسْرْ: حبس و ضبط ↫وقتی یک چیزی را در یک چارچوبه‌ای قرار دادیم و تحت اشراف داشتیم و برای آن برنامه‌ریزی کردیم، اسیر است و جمع آن اُساری می‌باشد. ▫️فَدْیْ: یک چیزی را جای چیز دیگری قرار دادن. یا کسی را ملزم به کار خاصی کردن. ↫مثلاً برای آزاد کردن یک اسیر، مبلغی می‌دهند. یا در ازای آزادی اسیر با او شرط می‌کنند قرآن را یاد بگیرد. ▫️حَرَم: چیزی که حریم دارد، قُرُق گاه دارد، حرام است. ▫️خِزْیْ: وقتی گرفتار می‌شویم احساس ذلیل بودن می‌کنیم و از آن حالت خجالت می‌کشیم. ▫️رَدْ: مُطلقَ المَنع. جلوی یک چیزی را گرفتن. مثلاً کسی می‌خواهد کاری انجام دهد مانع می‌شوند آن کار را انجام دهد. @ostad_adabi ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟
⃟ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ┊﷽┊ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ﴿۸۵﴾ 📖أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ ⇠چون «أَنْتُمْ» دارد نیاز به «هٰؤُلاٰءِ» نبود. اما چون می‌خواهد بگوید خودِ خودِ شما، نه کس دیگری. آنرا اضافه کرده است. ✓خودتان این کار را انجام دادید. 📖تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ ⇠جمله در حالت حالیه قرار دارد. یعنی در حالی شما، حرف‌های ما را گوش کردید که بلافاصله علیه آن اقدام کردید. یعنی هم کُشتید و هم افراد را از وطنشان اخراج کردید. 📖تظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ ⇠یکدیگر را پشتیبانی کردید که علیه افرادی که هم‌دین شما هستند کار بکنید. ⇙ دو قبیلهٔ اوس و خزرج در مدینه با دو قبیلهٔ یهودی بنی‌قریظه و بنی‌نضیر هم قَسَم شدند که از همدیگر حمایت کنند؛ اگر درگیری پیش می‌آمد این یهودی‌ها علیه یهودی‌های دیگر می‌جنگیدند. چون با این گروه قرارداد داشتند می‌جنگیدند و این‌ها را اسیر می‌کردند و از وطن اخراج می‌کردند. •↲منتهی در پایان پول می‌دادند و آن‌ها را آزاد می‌کردند. ✓آنها آنچه را که به آن امر شده بودند انجام نمی‌دادند، فرع را انجام می‌دادند و این ضعف آنها بود. ↩️به طور کلی انسان‌ها سه دسته هستند: اسیر، اجیر، امیر. ●اسیر: فردی که طالب دنیاست، نَفْس اَماره بر او غلبه می‌کند و اسیر محسوب می‌شود. (طالب دنیا) ●اجیر: فردی که دنبال رسیدن به نعمت‌های قیامتی و بهشتی است؛ کار را برای مزد انجام می‌دهد. (طالب عُقْبیٰ) ●امیر: طالب مولاست. (طالب مولاٰ) @ostad_adabi ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟
⃟ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ┊﷽┊ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ ﴿۸۵﴾ 📖تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ ←می‌فرماید «فَرِیقاً»، این انصاف قرآن را می‌رساند. یعنی همه را از وطن‌هایشان اخراج نکردید. 📖تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ ←تعاون بر گناه کردید؛ علیه افراد هم‌کیش خود کار کردید. ☑️نکته: نباید در معصیت تعاون کنید. «تَعٰاوَنُوا عَلَى اَلْبِرِّ وَ اَلتَّقْوىٰ وَ لاٰ تَعٰاوَنُوا عَلَى اَلْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ...﴿مائده/۲﴾» 📖وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ ←و اگر اسیر گرفتید با دادن فدیه او را آزاد می‌کنید. 🔻شما یهودی‌های هم‌کیش خود را که تحت اشراف شیطان هستند آزاد می‌کنید امّا خودتان گرفتار شیطان هستید. أَ تَأْمُرُونَ اَلنّٰاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ﴿بقره/۴۴﴾ 📖وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ ←فدیه می‌دهید و آنها را آزاد می‌کنید چه از اسارت حربی و چه از اسارت شیطانی. ↩️در حالی این کار را انجام می‌دهید که کلا «اخراج» حرام بود. ✓در ظلم و کارهای بد نباید همکاری کرد. 🌀در روایت آمده است: «إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ نادى مُنادٍ أينَ الظَّلَمَةُ وأعوانُهُم مَن لاقَ لَهُم دَواةً، أو رَبَطَ لَهُم كِيسا ، أو مَدَّ لَهُم مُدَّةَ قَلَمٍ،فَاحشُرُوهُم مَعَهُم». ⇙در روز قیامت منادی داد می‌زند ظالمین و اعوان‌شان کجا هستند. حتی کسی که یک تکه ابر داخل دوات آنها انداخته یا کیف و قلمی برای آنها آماده کرده باشد در ظلم آنها شریک است و در جهنم با آنها محشور می‌شود. @ostad_adabi ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ❖ اقسام انسان‌ها از نظر ایمان و عمل ❖افردای که دنبال ایمان می‌آیند دو دسته هستند. 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ❖ ادامه مبحث (انسان‌ها از نظر عمل) تفاوت قاری و مُقری 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
⃟ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ┊﷽┊ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ ﴿۸۵﴾ 📖أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ؛ ●آیا شما ایمان می‌آورید به بعضی از کتاب و کفر می‌ورزید به بعضی از آن (محتویات کتاب). 🔻کتاب برای یهودیان تورات و برای مسلمانان قرآن است. ✓برای هر دین و ملتی نسبت به قانون نامهٔ (کتاب) خودشان است. *⃣انسانها از نظر ایمان و عمل به چهار دسته تقسیم می‌شوند: ①- کسانی‌که ایمان دارند و عمل می‌کنند. ☜آنها مومنین هستند. ②- کسانی‌که نه ایمان دارند و نه عمل می‌کنند ☜آنها کافرند. ③- کسانی‌که ایمان دارند و عمل نمی‌کنند ☜اینها فاسق‌اند. >> خارج شدن از چارچوبهٔ دین را فسق گویند. ✓فسق اگر در اصول دین باشد کفر است و اگر در فروع دین باشد نزدیک به کفر است. ④- کسانیکه ایمان ندارند امّا عمل می‌کنند ☜اینها منافق‌اند. ↫مثلاً نماز می‌خواند، در مراسمات دینی شرکت می‌کند، امّا در دلش آنرا قبول ندارد. ↩️در یک تقسیم بندی دیگری افرادی که دنبال ایمان می‌آیند دو دسته می‌شوند: ⎚انسانهایی هستند که هر چه به آنها گفته می‌شود رطب و یابس عمل می‌کنند. ⎚انسانهایی که سلیقه‌ای عمل می‌کنند یعنی بعضی از مباحث دینی را قبول دارد و بعضی را قبول ندارد. مثلاً مباحث فرهنگی را قبول دارد و مباحث اقتصادی را قبول ندارد و... ☑️نکته: دین مانند پازل است، قطعاتش کنار هم چیده شده، هر قطعه‌ایی که برمی‌دارد پازل ناقص می‌ماند. •↲این دسته(دوم) مانند کاریکاتور هستند مثلاً دماغ‌شان دو متر است و دست‌ها ۲۰سانتی متر. ✓این تَبَعُّض‌ها، باعث تضعیف دین انسان می‌شود. @ostad_adabi ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟
⃟ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ┊﷽┊ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ﴿۸۵﴾ در یک تقسیم بندی انسان‌ها نسبت به مسائل اعتقادی دو دسته‌اند: ⓵- کسانیکه «رَطْب و يَابِس» قسمت‌های مختلف دین را می‌پذیرند این‌ها دین‌شان کامل است. ⓶-افرادی که بعضی بخش‌های دین را قبول دارند و بعضی را قبول ندارند.«یؤمن ببعض، یکفر ببعض» ↩️بعضی از انسان‌ها به قبول بودن عبادت و بعضی به صحت آن اهمیّت می‌دهند. ❏آنهایی که به صحت عبادت می‌اندیشند می‌خواهند فقط رفع تکلیف کرده باشند. ↫مثلاً در ماه رمضان منتظرند که ماه رمضان به پایان برسد. ✓امّا افرادی که به قبول بودن عبادت می‌اندیشند از سال قبل برای ماه رمضان برنامه‌ریزی می‌کنند، به استقبال آن می‌روند... ❏این افرادی که تَبعُّضی هستند یک بخش را قبول دارند و بخش دیگر دین را قبول ندارند، •↲مثلاً نماز می‌خواند، امّا روزه نمی‌گیرد. حج می‌رود اما اهل جهاد نیست، یا بخش اقتصادی را قبول دارد اما تربیتی را قبول ندارد. ☑️اعمال انسان معدل‌گیری می‌شود نباید تبعُّض قائل شویم. 💢گاهی یک بخش قرآن را جدا می‌کند و به بقیه آن کار ندارد ☜این‌ها در قرآن دنبال آن چیزی هستند که دوست دارند و فقط همان را عمل می‌کنند. ✅در حالی که قرآن یک پارچهٔ یک پارچه است. یعنی یک مجموعه‌ای است که اول، وسط و آخر ندارد. ✅باید با تمام قرآن مأنوس بود و به تمام دستورات آن عمل کرد که اگر به بخشی از آن عمل نکنیم مثل این است که در آن پازل یک قطعه را جدا کرده باشیم. @ostad_adabi ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: اهل کتاب به چه بخشی از دین کفر می‌ورزیدند؟ ایمان تام و تَبَعُضی 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
🎤برنامه سخنرانی استاد ادبی در آخر ماه صفر @ostad_adabi
⃟ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ┊﷽┊ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ⃟ٖٖٜٖٜ ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ ﴿۸۵﴾ 📖أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ● آیا به بخشی از کتاب ایمان می‌آورید و به بخشی دیگر کفر می‌ورزید. ❓اهل کتاب به چه بخشی از کتاب (دین) کفر می‌ورزیدند؟ ⇠از جنگ نهی شده بودند، نباید در کنار مشرکین قرار می‌گرفتند و با آنها پیمان می‌بستند، امّا با آنها هم‌پیمان شدند و جنگ می‌کردند. هم‌کیشان خود را از وطن بیرون می‌کردند و... ↫امّا به بعضی از دستورات کتاب عمل می‌کردند، مثلاً با دادن فدیه اسراء را آزاد می‌کردند و... ✓البته کار آنها از اوّل اشتباه بود، نباید علیه هم‌ دین خود با مشرکین هم‌پیمان می‌شدند و علیه آنها می‌شدند تا او را از وطن اخراج کنند. ❇️اقسام ایمان: تام _ تَبَعُّضی ①- ایمان تام: تمام شُقُوق ایمان را می‌پذیرد، این ایمان بالجمله است و انسان را به مقصد می‌رساند. ②- ایمان تَبَعُّضی: فی الجمله است و به مقصد نمی‌رساند. •↲ یک قاعده عقلی در فلسفه داریم. «المرکب مِنَ الداخل و الخارج خارجٌ» یعنی اگر به ترکیبی مثل شیر آب اضافه کنیم، از لبن بودن خارج می‌شود و شیر نیست. ☑️اگر بخش‌هایی که ایمان داریم و عمل می‌کنیم با بخش‌هایی که باور نداریم و عمل نمی‌کنیم مخلوط شود خارج از دین هستیم. 📖فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا ●اگر کسی در دین تَبَعُّضی عمل بکند پستی و خواری به همراه دارد. 📖وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ ●و در قیامت هم عذاب می‌کشد. @ostad_adabi ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️جایگاه نبوت ▪️تمام نظام خلقت به نخ نبوّت و ولایت نظم دارد. صلی‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله @ostad_adabi 🏴🕯🏴🕯🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️ موعظه امام حسن علیه‌السلام در اواخر عمر شریف‌ خود به جناده علیه‌السلام @ostad_adabi 🏴🕯🏴🕯🏴
°✺°𑁍°✺°֍﷽֍°✺°𑁍°✺° أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ اِشْتَرَوُا اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا بِالْآخِرَةِ فَلاٰ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ اَلْعَذٰابُ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۸۶﴾ 🔳اجمال آیه: ←کسانی که به تذکرات خداوند اعتنا نمی‌کنند، به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند، خونریزی می‌کنند، هم‌کیشان خود را از وطن آواره می‌کنند، انبیاء را می‌کشند و... به دلیل اینکه دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شوند. «اِشْتَرَوُا اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا بِالْآخِرَةِ» 📖فَلاٰ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ اَلْعَذٰابُ ● تخفیفی برای کیفر کردن آنها نیست. 📖 وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ●در روز قیامت این افراد دو مشکل دارند: ①-کیفر می‌شوند. ②-کسی به آنها کمک نمی‌کند. (ناصری ندارند) ❏معنای خَفَّفَ (خَفَفْ): ☜خَفَفْ در مقابل ثقل و خفیف در مقابل ثقیل است. ☜چیزی که سنگین باشد، وزانت داشته باشد در مقابل خفیف قرار می‌گیرد. ♻️خفیف گاهی مادی است و گاهی معنوی. ⎚خفیف مادی: به معنای سبک (مقابل سنگین) است. ⎚خفیف معنوی: ذلیل و خوار ✓افرادی که حیات دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند؛ نفس‌شان را مبادله می‌کنند و این باعث می‌شود از جایگاه اصلی‌شان تنزل کنند. ↩️علت اینکه به نَفْس، نَفْس گفته می‌شود چون نِفاسَت دارد نفیس است؛ نباید آنرا ساده فروخت. ←عوض کردن آن با آخرت خسران است. 💢گاهی نفس انسان آنقدر منزلت پیدا می‌کند که بهشت مایل انسان است و حتی خودِ فرد به شکل بهشت در می‌آید و می‌شود «هُمْ دَرجٰاتٌ» یا «فَرَوْحٌ وَ رَيْحٰانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ». @ostad_adabi ֍°✺°𑁍°✺° ֍°
🎤برنامه سخنرانی استاد ادبی در روز شهادت امام رضا علیه‌السلامچهارشنبه ۱۴ شهریور 📍موقعیت مکانی(نشان) روستای ولی‌آباد @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ❖ نکته اولئک در اول آیه ❖ آیا انسان مالک حیات دنیا و یا آخرت است؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️معنای رضا ▪️علت انتخاب لقب رضا برای حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام علیه‌السلام @ostad_adabi 🏴🕯🏴🕯🏴
°✺°𑁍°✺°֍﷽֍°✺°𑁍°✺° أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ اِشْتَرَوُا اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا بِالْآخِرَةِ فَلاٰ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ اَلْعَذٰابُ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۸۶﴾ 📖أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ... ←آیه با «أُولٰئِكَ» آغاز می‌شود. ←«أُولٰئِكَ»: آنها. ☑️نکته:أُولٰئِكَ (آنها) گاهی برای افرادی که مقام و منزلت بالایی دارند به کار می‌رود.(تعظیم) و گاهی برای تحقیرها استفاده می‌شود یعنی افرادی که از فرهنگ و ارزش‌های ما دور هستند،پست‌اند. ↩️در این آیه به قرینه می‌توان فهمید منظور افراد پست‌اند. یعنی آن افرادی که معاملهٔ خسرانی می‌کنند و دنیا را به آخرت ترجیح می‌دهند. 🔻انسان وقتی چیزی می‌خرد، می‌فروشد یا معاوضه می‌کند مالک چیزی هست و یا می‌شود. ❓آیا انسان مالک حیات دنیا و یا آخرت است؟ که می‌فرماید:«أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ»؟ ⇠خیر، مالک هیچ کدام نیست. فقط مالک بخش بسیار ناچیزی از دنیاست. این در حالی است که ✓پس بخش بسیار کوچک این دنیا خیلی بی‌ارزش است. ↫ضمن اینکه انسان وقتی مِلکی را می‌فروشد از آن فاصله می‌گیرد و زمانی که ملکی می‌خرد به آن نزدیک می‌شود. ✓انسان آن به آن با نفس کشیدنش یا به دنیا نزدیک می‌شود یا به آخرت. •↲فردی که دنیا را به آخرت ترجیح می‌دهد می‌خواهد در این دنیا زیر بار مسئولیت نرود و سختی متحمل نشود. لذا ⇙بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ⇙يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ↹ کسی که می‌خواهد جلوی‌اش باز باشد مرتب می‌پرسد قیامت کی است؟ ☜در واقع می‌گوید قیامت وجود دارد، او قیامت را نفی می‌کند امّا مانند کسی است که درِ خانه‌اش را می‌زنند و خودش جواب می‌دهد کسی خانه نیست. @ostad_adabi ֍°✺°𑁍°✺° ֍°