eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
585 عکس
893 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 فهم کلی و مجموعی قرآن ✧دیدگاه قرآن راجع به شفاعت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴۸_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 فهم کلی و مجموعی قرآن ✧دیدگاه قرآ
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✳️فهم کلی و مجموعی قرآن: ←قرآن کتاب معمولی نیست که در مورد یک آیه از آن به صورت مستقل نظر داد. برای بررسی هر موضوعی در قرآن باید به صدر و ذیل موضوع توجه کرد؛ باید کل آیات را فی‌الجمله دید و مجموعی بحث و بررسی کرد که تحلیل جامعی از آن استنتاج شود. ↫مثلاً در مورد "غیب" در سوره انعام/۵۹/ می‌فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفٰاتِحُ اَلْغَيْبِ لاٰ يَعْلَمُهٰا إِلاّٰ هُوَ» غیب منحصر به خدای متعال است و هیچ کس حق تصرف در آن ندارد. و در سوره جن می‌فرماید: عٰالِمُ اَلْغَيْبِ فَلاٰ يُظْهِرُ عَلىٰ غَيْبِهِ أَحَداً ﴿۲۶﴾ إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ ... ﴿۲۷﴾ ⇠خداوند به کسی که از او راضی باشد علم غیب می‌دهد. ✓در طول تاریخ افراد غیر معصوم و غیر نبی وجود داشته‌اند که علم غیب می‌دانستند. پس هم دلیل خارجی و هم دلیل نقلی بر علم غیب داشتن بعضی انسان‌ها وجود دارد. ❇️دیدگاه قرآن راجع به شفاعت: آیات قرآن در این زمینه به پنج دسته تقسیم می‌شوند: ■دسته اوّل: نفی شفاعت می‌کنند:... يَأْتِيَ يَوْمٌ لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ /بقره/۲۵۴/ ■دسته دوّم‌ می‌گویند: شفاعت وجود دارد امّا تاثیر ندارد: فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ/مدثر/۴۸/ ■دسته سوّم می‌گویند: شفاعت به افراد مجرم نمی‌رسد. ■دسته چهارم می‌گویند: شفاعت منحصر به خدای متعال است و کس دیگری حق شفاعت ندارد. ■دسته پنجم می‌گویند: خداوند برای شفاعت شرط قرار داده است یعنی شفاعت مشروطه داریم، شرط محقق شود شفاعت انجام می‌شود. ✅با چینش آیات کنار هم درمی‌یابیم که شفاعت مشروعیت و مقبولیّت دارد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند.(اشکال اول) ✧معنای عدل 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال دوم) ✧معنای وعده و وعید خداوند متعال 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال اوّل: ❓اگر رفع عقاب از مجرم عدالت است، چرا شافع به این عدالت عمل می‌کند امّا خداوند عمل نمی‌کند؟؟!! رفع عقاب یا بالا آوردن این فرد شفاعت شونده، یا عدل است یا ظلم. اگر عدل است چرا شافع می‌خواهد این عدل صورت بگیرد و خالق نمی‌خواهد؟ اگر ظلم است چرا وقتی شافع این ظلم را انجام می‌دهد خالق از این ظلم حمایت می‌کند؟ ▼پاسخ: ←اصلاً عدل در مقابل ظلم نیست؛ عدل در مقابل احسان و فضل است. لذا در قنوت نماز می‌گوییم: «الهی عامِلنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» خدایا با فضل و احسانت با ما رفتار کن نه با عدلت. ✅اگر خداوند با عدلش رفتار کند هیچ انسانی روی کرهٔ زمین باقی نمی‌ماند. چون با دیدن گناهِ بندگانش آنها را عقاب می‌کرد. عدل چیست؟ ↫یعنی هر کس هر کاری انجام دهد به جزا و کیفرش برسد. پس عدالت در مقابل ظلم نیست که اگر عدالت انجام نشود، ظلم شده باشد. ✓شفاعت مرتبه‌ای بالاتر از عدالت است. خداوند می‌خواهد احسان و فضل کند؛ فردی که جُرمی مرتکب شده با وساطت شخص باوجاهتی رحمتش را نازل می‌کند و آن فرد عقاب نمی‌شود. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال دوّم: ❓در قرآن می‌خوانیم سنت الهی ثابت و غیر قابل تغییر می‌باشد. همچنین سنت الهی بر اینست کسی که زحمت کشیده، پاداش می‌بیند و کسی که زحمت نکشیده و کاری انجام نداده، نباید کس دیگری به داد او برسد. این خلاف سنت الهی است. ▼پاسخ: ⇠آیا ما به همهٔ جوانب سنت الهی واقف هستیم؟! می‌دانیم سنت الهی یعنی چه؟! آیا می‌خواهیم سنت الهی را با عقل خودمان بشناسیم؟! ✓معیار سنت، وحی است نه عقل. سنت باید از وحی پایه بگیرد، عقل نمی‌تواند برای سنت چارچوبه تعیین کند. خودِ عقل داخل در سنن الهی است؛ مخلوقِ خداوند است. مخلوق نمی‌تواند بر فرآیند نظام خلقت که خداوند خلق کرده اِشراف داشته باشد و تعیین موضوع و حکم کند. پس عقل نمی‌تواند بگوید فلان‌جا سنت اجرا شد یا نشد. ↫ضمن اینکه خدای متعال هم صفت جمال دارد و هم صفت جلال و هر دوی آنها ظهور پیدا می‌کند. ❇️نکته در مورد شفاعت: ●خداوند هم وعده داده است و هم وعید. ○وعده داده است به کار خوب پاداش دهد. ○وعید کرده است کسی که کوتاهی می‌کند او را جهنم ببرد. 🍁خداوند به وعده‌اش قطعاً عمل می‌کند امّا در مورد وعید ممکن است به آن عمل نکند و این عین حکمت و لطف اوست؛ سنت الهی به هم نخورده و این خودش سنت الهی است. ✅تقدم رحمت الهی بر غضبش سنت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
11.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال سوم) ✧علم ذاتی خداوند ✧علم فعلی خداوند 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۸ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال سوم: ← با شفاعت علم و ارادهٔ خداوند عوض می‌شود. ❓می‌گویند علم خدا بر اینست که شخصی در جایی گناهی مرتکب خواهد شد و ارادهٔ خداوند بر اینست که او را در نتیجهٔ عملش به جهنم ببرد. شفاعت باعث می‌شود آن علمی که خداوند از ابتدا داشت زیر سوال برود و اراده‌ای که خداوند برای عقاب او داشت نیز تغییر کند، در حالیکه علم و ارادهٔ خداوند نباید تغییر کند، علم و اراده الهی ذاتی است و امر ذاتی نباید از ذات تفکیک شود. 🔰پاسخ: ■علم خداوند بر دو قِسم ذاتی و فعلی است. ①- علم ذاتی خداوند: علمی که با ذات یکی است، از ذات جدا نمی‌شود، قابل تغییر نیست و جزء سنت‌های ثابت است. ↫خداوند ابتدا و انتهای نظام خلقت را کامل می‌داند؛ مثلاً می‌داند چند نفر بهشت و چند نفر جهنم می‌روند. ②- علم فعلی خداوند: علمی است که ما در ظهور خارجی آن نقش داریم؛ بستگی به فعل مکلّف دارد. مثال: "لِيَعْلَمَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا؛/آل‌عمران/۱۴۰/یعنی خودش را ظهور بدهد که من مومن هستم. 🌀ارادهٔ خداوند گاهی قطعی و گاهی قابل تغییر است؛ یعنی گاهی تکوینی و گاهی تشریعی است. ارادهٔ تشریعی خداوند بر اینست که تمام انسان‌ها بهشت بروند امّا تکویناً این اتفاق نمی‌افتد. ⇠مثال: پزشک برای مریضش نسخه می‌نویسد و بعد از مدتی نسخه او را تغییر می‌دهد، علم پزشک تغییر نکرده، حال مریض عوض شده است. ✓خدای متعال نیز به فراخور حال قابل، نسخه می‌دهد. تغییر در وضع قابل صورت می‌گیرد نه در علم و ارادهٔ فاعل. ✓قابل در جاهای مختلف موضع‌گیری، اندیشه و انگیزه‌اش متغیر است؛ خداوند نیز در مقابل این تغییرات به او جواب می‌دهد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال چهارم) ✧شرایط شفاعت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال پنجم) 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۹ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که در باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال چهارم: ←شفاعت باعث تجرّی می‌شود. تجرّی یعنی جرأت پیدا کردن بر تخلّف. ❓می‌گویند وقتی کسی بداند اگر گناه مرتکب شود با شفاعت عقاب نمی‌شود (تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم) در انجام گناه جسور می‌شود چون می‌داند در پایان با مُهر شفاعت نجات می‌یابد. 🔰پاسخ: کسی که یقین داشته باشد واکسن و داروی یک بیماری در داروخانه هست آیا خود را در معرض آن بیماری قرار می‌دهد؟! خیر، فرد عاقل چنین کاری نمی‌کند. ✓شفاعت شرایطی دارد و هر کسی مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد. ❇️شرایط شفاعت: ①-اذن پروردگار ②-وجاهت شفاعت کننده ③-ضعف در فرد شفاعت شونده ④-نزدیک به کمال بودن ضعف شفاعت شونده (مثال: دانش آموزی که نمرهٔ ۸ گرفته باشد می‌شود با ارفاق به او نمرهٔ ۱۰ داد، امّا به نمرهٔ صفر ارفاق نمی‌کنند.) ⑤-درصدد جبران بودن شفاعت شونده 🔆پس شفاعت به انسان بصیرت می‌دهد، وابستگی به اولیای الهی را امضا می‌کند و امید انسان را به خداوند بیشتر می‌کند. ↹چون برای ما مشخص نیست؛ چه کسی، کجا، چطور، با چه کیفیتی، چه مقدار گناه را شفاعت می‌کند. ✅پس شفاعت تجرّی درست نمی‌کند بلکه نمادی از رحمت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞