eitaa logo
استاد مهدی طائب
8.7هزار دنبال‌کننده
320 عکس
222 ویدیو
53 فایل
❇ تنها کانال رسمی استاد مهدی طائب ✅ پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب 🖥 آدرس سایت: http://ostad-taeb.ir 📱 ارتباط با ادمین: @Admin_Ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ هند خواستگاه جدید رژیم صهیونیستی 💯 مدتی است که هند به شکل گسترده با پدیده مهاجرت یهودیان اسرائیلی مواجه شده است. به طوری که در برخی مواقع یهودیان اسرائیل بعد از تمام شدن سربازی به هند مهاجرت می‌کنند. 💯 مقصد مهاجرت این افراد غالباً ایالت «هیماچال پَردِش» است که در شمال هند و جنوب کشمیر واقع شده است. 💯 خاخام‌های یهودی در مواجه با این مسأله دو عملکرد متفاوت از خود نشان داده‌اند. عده‌ای آنان را تشویق می‌کنند که به سرزمین موعود یعنی اسرائیل باز گردند. 💯 در مقابل خاخام‌های دیگری هستند که برای مهاجرت و ماندگاری یهودیان در هند تلاش می‌کنند. 💯 اما مهاجرت و اقامت تنهای یهودیان اسرائیلی در هند، تهدیدی برای این کشور نیست. 💯 اما نکته خطرناک این مهاجرت، انحصار قاچاق مواد مخدر توسط آنان در ایالت هیماچال پردش است. 📌 ادامه مطلب در:https://b2n.ir/758710 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💢 اقدامات فاطمه(س) برای دفاع از علی(ع)/ ترور رسانه‎ای حضرت زهرا(س) توسط غاصبین خلافت 🔹 پیامبر اکرم(ص) همواره سعی می‌کردند به اقتضای شرایط، فاطمه(س) و جایگاه والای ایشان را به مردم معرفی کند. این ناشی از پیش بینی پیامبر(ص) از شرایط وخیم آینده بود. 🔸 ایشان به دفعات، لباس یا عبایی بر روی فاطمه(س) و علی(ع) و حسنین(ع) می‌انداخت و آیه تطهیر را تلاوت کرده، می‌فرمود «خدایا اینان اهل بیت من هستند.» 🔹 همچنین در جریان مباهله با مسیحیان نجران، فاطمه(س) و علی(ع) و دو فرزندشان را با خود همراه کرده، باز همان مطلب را بازگو نمودند. 🔸 رسول اکرم(ص) همواره در مقابل فاطمه(س) تمام قامت بر می‌خاست و سر و صورت مبارک زهرا(س) را می‌بوسید. این احترام به اندازه‌ای بود که موجبات حسادت و سؤال بعضی از همسرانش را فراهم آورد. 🔹 با وجود تمام تلاش رسول الله(ص) در بیان شخصیت والای فاطمه(س)، حضرت زهرا(س) نمی‌توانست به عنوان دفاع از ولایت، از منزل بیرون بیاید؛ چرا که غاصبان خلافت، در عملیات روانی چیره دست بودند و می توانستند جو مدینه را با تبلیغات تغییر دهند. 🔸 گرچه در تاریخ به سختی می‌شود رد پای آشکار در زمینه نحوه عملکرد تبلیغاتی آن‌ها یافت، ولی از این نکته که آن‌ها توانستند در مدینه به سرعت خلأ قدرت را پر کرده و خود را به عنوان جبهه حق جا بزنند، قدرت و تخصص آن‌ها در زمینه احاطه خبری، اثبات می‌شود. 🔹 با توجه به جو حاکم بر مدینه، اگر دختر پیامبر(ص) وارد این میدان شده و داعیه دار خلافت شود، او را نیز به آسانی از سر راه بر می‌دارند. 🔸 اما روند حمله به زهرا(س) باید به گونه‌ای باشد که ظاهری مشروع داشته باشد؛ دقیقاً همان کاری که صورت گرفت. 🔻 می‌توان مبارزات حضرت فاطمه زهرا(س) را در مقابل غاصبان خلافت و نیز پشتیبانی و دفاع از مقام ولایت و امامت، در پنج مرحله مورد بررسی قرار داد؛ 🔹 1. جریان فدک؛ 2. عزاداری حضرت زهرا(س) در فراق پیامبر(ص)؛ 3. حضور حضرت در پشت در خانه به هنگام آتش گرفتن آن؛ 4. اعلام نارضایتی حضرت از غاصبان خلافت؛ 5. وصیت حضرت در مخفی بودن قبرشان. 📌 برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
دشمن شناسی.pdf
9.68M
💢 دانلود رایگان کتاب «دشمن شناسی» ✅ فایل pdf کتاب دشمن‌شناسی توسط انتشارات انقلاب اسلامی به صورت رایگان منتشر شد. 💯 این کتاب برشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت شناخت دشمن و روش و نقشه آن است 📚 کتاب دارای چهارده فصل می‌باشد که موضوعاتی همانند ضرورت، علل، ماهیت، اهداف، شیوه، برنامه، اقشار مورد هدف، نقش امام راحل، ایستادگی مردم، رسانه و دشمن و از همه مهمتر استعمار فرانو و صهیونیسم را مورد کنکاش قرار داده است. 🔹 در بخشی از کتاب به نقل از رهبر معظم انقلاب آمده: دشمن را بشناسیم. من این را به طور قاطع می‌گویم: دشمن عبارت است از آمریکا، رژیم صهیونیستی و دستگاه استکبار؛ دستگاه استکبار فقط آمریکا نیست، فقط دولت‌ها نیستند؛ یک مجموعه‌ای از کمپانی‌ها و غارت‌گران دنیا و ستمکاران دنیا و مانند اینها(هستند) و... 📌 نکته: فایل پی دی اف در بالای مطلب سنجاق شده است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
حضرت زهرا.mp3
5.53M
📼 صوت؛ تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) توسط مقام معظم رهبری 🔹 زندگی ائمه اطهار(ع) را باید همانند زندگی یک انسان 250 ساله ببینیم. ✅ فاطمه زهرا(س) در قضیه خلافت با همه وجود وارد میدان شدند. 💯 سخنان ایشان در ردیف خطبه‌های نبی اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔹 اویس قرنی یار با بصیرت و جزو حواریون امیرمؤمنان(ع) 💯 مرد پشمینه پوشی که با جان خود بیعت کرد. ❇️ جایگاه اویس قرنی در روز قیامت 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔻 نگاهی بر زندگی اویس قرنی 🔹 او در روزگار پیامبر اسلام(ص) اسلام آورد؛ اما ایشان را ندید؛ ازاین‌رو او را در شمار تابعین یاد کرده‌اند. 🔸 از اَصبَغ‌بن‌زید نقل شده است که تنها مانع اویس از آمدن به نزد پیامبر خدا(ص) نیکی او به مادرش بود. 🔹 پیامبر(ص) او را بهترین و برترینِ تابعین شمرده و بر شفیع بودن او در قیامت که افراد بسیاری را شفاعت خواهد کرد، تصریح کرده است. 🔸 او را یکی از زُهّاد مشهور و از هشت زاهد معروف صدر اسلام شمرده‌اند. 🔹 چون شب می‌شد، [گاه] می‌گفت «امشب شب رکوع است» پس رکوع می‌کرد تا صبح می‌شد و [گاه] می‌گفت «امشب شب سجود است» و سجده می‌کرد تا صبح می‌شد. 🔸 از اَصبَغ‌بن‌نُباته نقل شده است که با امیر مؤمنان(ع) در صفین بودم. 99 نفر با او پیمان بستند. فرمود «پس صدمین نفر کجاست؟ پیامبر خدا(ص) به من فرموده است که امروز صد نفر با من بیعت می‌کنند.» مردی پشمینه‌پوش که دو شمشیر حمایل کرده بود، آمد و گفت «دستت را بده تا با تو بیعت کنم.» حضرت(ع) فرمود «بر چه بیعت می‌کنی؟» گفت «بر بذل جانم در راه تو» فرمود «تو کیستی؟» گفت: اویس قرنی‌ام. سپس بیعت کرد و همواره در پیش‌روی حضرت می‌جنگید تا به شهادت رسید. 🔹 امام کاظم(ع) فرمود: چون روز قیامت شود، منادی ندا می‌دهد: "...حواریان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) وصی محمدبن‌عبدالله، پیامبر خدا(ص) کجایند؟ پس عَمروبن‌حَمِق خُزاعی و محمدبن‌ابی‌بکر و میثم‌بن‌یحیی تَمّار و اویس قرنی برمی‌خیزند. 🔻منابع: 1️⃣ الاختصاص، ص61 2️⃣ اسد الغابة، ج1، ص179 3️⃣ تاریخ مدینة دمشق، ج50، ص250 4️⃣ حلیة الأولیاء، ج2، ص87 5️⃣ رجال الکشی، صص98-99 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تحلیل استاد درباره سقوط هواپیمای اوکراینی ✅ قطعاً دست دشمن در سقوط این هواپیما رو خواهد شد. 💢 سیستم‌های ایران بسیار پیشرفته است و هشدار کروز را گرفته ولی باید دید هشدار را چه کسی داده است. 🔹 اگر ثابت شود هواپیماهای آمریکایی بر روی سیستم ما کروز دروغین تعریف کرده‌اند، سقوط هواپیما تقصیر آن‌هاست. 💯 اگر ثابت شود آمریکایی‌ها با ما جنگ الکترونیکی را آغاز کرده‌اند، پاسخ دیگری دریافت خواهند کرد. 🔰 پیامبر(ص) با نیروهای خود پیروز می‌شدند. ایشان معصوم بودند ولی نیروها ممکن است خطا داشته باشند. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
✅ تاریخ اسلام به بررسی عمیق و کاری در حد اجتهاد احتیاج دارد 💯 اگر یک نفر بیاید یک مقدار از تاریخ طبری، یک مقدار از سیره ابن‌هشام بخواند و مثلا مقاله‌ای انشا کند و بدهد به فلان مجله، یا کتابی منتشر کند به‌عنوان تاریخ اسلام و بگوید الگوی شما این است، سخت در اشتباه است. 💯 الگوی ما این نیست؛ بلکه احتیاج است به یک بررسی عمیق، و کاری در حد اجتهاد می‌خواهد و به شناخت وسیع نیاز دارد؛ چراکه انحرافات در طول تاریخ، بیشتر، از همین کج‌سلیقگی و وارونه کردن حقایق تاریخی ناشی شده است. 💯 اکثرا هم به این‌جور چیزها استدلال می‌کنند و در مسائل مختلف هم از همین واژگون جلوه دادن حقایق استفاده می‌کنند. ❇️ بخشی از مصاحبه علامه سیدجعفر مرتضی با کیهان فرهنگی، شماره 11 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
منتظران.mp3
5.06M
📼 صوت/ بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان(عج) 🔹 آینده، آینده‌ی روشنی است؛ افق، افق خوبی است، منتها این به معنای این نیست که ما یک بالش نرمی زیر سر خودمان بگذاریم و دل به خواب بدهیم، نه، باید کار کرد، باید تلاش کرد. 🔹 انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ... سربازی منجی بزرگی که می‎خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد. 🔹 ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. سربازىِ امام زمان، کار آسانی نیست. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
📌نحوه برخورد حکومت نبوی با منافقان/ منافقان تا زمانی که دست به کارهای سازمان یافته نمی‌زدند، پیامبر(ص) برخورد نمی‌کردند 💥 دشمن چهارم اسلام، منافقین بودند. منافقین در داخل مردم بودند؛ کسانی که به زبان ایمان آورده بودند، اما در باطن ایمان نداشتند؛ مردمان پست، معاند، تنگ‌نظر و آماده همکاری با دشمن، منتها سازمان‌نیافته. فرق این‎ها با یهود این بود. 💥 پیغمبر با دشمن سازمان‌یافته‌ای که آماده و منتظر حمله است تا ضربه بزند، مثل برخورد با یهود رفتار می‎کند و به آن‌ها امان نمی‌دهد؛ اما دشمنی را که سازمان‌یافته نیست و لجاجت‌ها و دشمنی‌ها و خباثت‎های فردی دارد و بی‌ایمان است، تحمّل می‌کند. 💥 عبداللَّه‌بن‌ابىّ، یکی از دشمن‌ترین دشمنان پیغمبر بود. تقریباً تا سال آخر زندگی پیغمبر، این شخص زنده بود؛ اما پیغمبر با او رفتار بدی نکرد. 💥 درعین‌حال که همه می‌دانستند او(عبدالله‌بن‌ابی) منافق است؛ ولی با او مماشات کرد؛ مثل بقیه‌ی مسلمان‌ها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیت‌المال داد، امنیتش را حفظ کرد، حرمتش را رعایت کرد. 💥 با این‌که آن‌ها این همه بدجنسی و خباثت می‌کردند؛ که باز در سوره بقره، فصلی مربوط به همین منافقین است. وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمان‌یافته کردند، پیغمبر به سراغشان رفت. 💥 در قضیه مسجد ضرار، این‌ها رفتند مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی – یعنی با کسی که در منطقه روم بود؛ مثل ابوعامر راهب – ارتباط برقرار کردند و مقدّمه‌سازی کردند تا از روم علیه پیغمبر لشکر بکشند. 💥 در این‌جا پیغمبر به سراغ آن‌ها رفت و مسجدی را که ساخته بودند، ویران کرد و سوزاند. فرمود این مسجد، مسجد نیست؛ این‌جا محلّ توطئه علیه مسجد و علیه نام خدا و علیه مردم است. 💥 یا آن‌جایی که یک دسته از همین منافقین، کفر خودشان را ظاهر کردند و از مدینه رفتند و در جایی لشکری درست کردند؛ پیغمبر با این‌ها مبارزه کرد و فرمود اگر نزدیک بیایند، به سراغشان می‌رویم و با آن‌ها می‌جنگیم؛ با این‌که منافقین در داخل مدینه هم بودند و پیغمبر با آنها کاری نداشت. 💥 برخورد پیامبر(ص) با دسته چهارم دشمنان(منافقان)، برخورد همراه با ملایمت داشت؛ چون این‌ها سازمان‌یافته نبودند و خطرشان، خطر فردی بود. پیغمبر با رفتار خود، غالباً هم این‌ها را شرمنده می‌کرد. ✅ مقام معظم رهبری(خطبه‌های نماز جمعه؛ 28/02/80) 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 قیام توابین ذاتاً غلط بود/ باید دست یهود را در این ماجرا جستجو کرد ✅ تردیدی نیست هر حرکتی که از جانب امام معصوم(ع) یا کسی که امام معصوم(ع) به او اذن داده است -چه اذن با کتابت و گفتار باشد و چه با تقریر باشد؛ یعنی احراز اذن حاصل شده باشد- انجام گیرد، فی‌سبیل‌الله خواهد بود. ✅ اگر حرکتی بدون اذن از طرف معصوم(ع) باشد، در کدام سبیل قرار می‌گیرد؟ اگر حرکتی فی‌سبیل‌الطاغوت باشد، باید تحت امر طاغوت باشد. نمی‌توان حرکتی را تصور کرد که بدون اذن امام معصوم(ع) باشد، اما فی سبیل الطاغوت قرار نگیرد. ✅ بنابراین هر حرکتی بدون اذن امام معصوم صورت بگیرد، در واقع به ‌نفع طاغوت خواهد بود؛ به ‌عبارتی نمی‌توان قتال و حرکتی را تصور کرد که علیه طاغوت باشد و به امر امام معصوم(ع) نباشد و فی‌سبیل‌الله باشد. ✅ اگر کسی بدون امام حرکت کند، قطعا زمین خواهد خورد؛ حرکت بدون امام ولو درست باشد، ولی چون بدون امام است، غلط می‌باشد. ✅ نبرد بدون امام اصلا متصور نیست و وجود ندارد؛ اگرچه تاریخ تلاش داشته است امام برخی قتال‌ها و نبردها مخفی بماند. ✅ با فهم این مطلب، می‌توان قیام توابین و امثال آن را تحلیل کرد. هرچه جنگ در طول تاریخ رخ داده است، دارای امام و امام آن، یا الله بوده است و یا طاغوت. ✅ اگر نبرد توابین بدون اذن امام معصوم رخ داده است، باید دست‌های پنهانی که آن‌ها را به چنین اقدامی وادار نموده، پیدا کرد؛ یعنی باید نفوذ یهود را در چنین مواردی پیدا کرد. ✅ اگر شاخصی در این زمینه، از تاریخ وجود ندارد، می‌توان از قرآن کمک گرفت و باید به حصری که قرآن به آن اشاره کرده است، توجه و دقت کافی نمود. ✅ در زمان اهل بیت(ع)، امر، دایر بین قیام و قعود است و در این‌جا، تاکتیک آن دخلی در حسن و قبح ندارد. قیام توابین ذاتا غلط بود و نباید در آن زمان دست به شمشیر می‌بردند. قیام توابین، حرکتی نیست که بتوان به آن تاکتیکی گفت. 📌 برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
✅ نقشه یهود برای تهاجم فرهنگی به مسلمانان 💢 تفسیر آیه «وَ قالَتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُون»(آل‌عمران/۷۲). ❇️ دوازده نفر از دانشمندان یهودِ خیبر و نقاط دیگر نقشه‌اى ماهرانه براى متزلزل ساختن بعضى از مؤمنان طرح نموده و با یک‌دیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اکرم(ص) برسند و ظاهراً ایمان بیاورند و مسلمان شوند؛ ولى در آخر روز از این آئین برگردند. ❇️ هنگامى که از آن‌ها سؤال شود چرا چنین کرده‌اند، بگویند «ما صفات محمد(ص) را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است تطبیق نمى‌کند؛ ولذا برگشتیم.» ❇️ تا این موضوع سبب شود عده‌اى بگویند «این‌ها به کتب آسمانى از ما آگاه‌ترند؛ لابد آنچه را مى‌گویند، راست گفته‌اند» و به این وسیله، متزلزل مى‌گردند. ❇️ آیات فوق، پرده از روى یکى دیگر از نقشه‌هاى ویرانگر یهود برمى‌دارد و نشان مى‌دهد که آن‌ها براى متزلزل ساختن ایمان مسلمانان از هر وسیله‌اى استفاده مى‌کردند؛ تهاجم نظامى، سیاسى و اقتصادى و فرهنگى و آیات فوق اشاره به بخشى از تهاجم فرهنگى آن‌ها دارد. 📌 برگرفته از تفسیر نمونه، ج2، صص613-614 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 آیا پیامبر(ص) دستور ترور کعب‌بن‌اشرف را صادر کرده بودند؟ ✅ سؤال: با توجّه به این‌که ترور در اسلام تجویز نشده است، پس ترور کعب‌بن‌اشرف توسّط یاران پیامبر اسلام(ص) با چه توجیهی صورت گرفت؟ 💢 پاسخ: «ترور» که واژه‌ای فرانسوی است، معادل «فَتک» در عربی و در فرهنگ سیاسی به‌معنای کشتن غافلانه و هدفمند است؛ بنابراین ترور کور معنی ندارد. 🔹 با نگاهی به سیره و روایات معصومین(ع) درمی‌یابیم که آن بزرگواران چنین امری را تجویز نکرده و خود نیز از آن پرهیز می‌کرده‌اند. 🔹 کشتن مجرمی که خود می‌‌داند تحت تعقیب و حکمش اعدام است، ترور و فتک به‌شمار نمی‌‌آید؛ بلکه آن را «اغتیال» گفته‌اند. بنابراین ترور به مواردی اطلاق می‌شود که قاتل هشداری به فردِ هدف و تحت تعقیب ندهد. 🔹 یکی از شخصیت‌های یهودی که یاران پیامبر(ص) او را کشتند، کعب‌بن‌اشرف بود. برخی کشته شدن کعب را نوعی ترور می‌دانند که رسول خدا(ص) مرتکب آن شده است. درحالی که با توجّه به تعریف و ویژگی‌های ترور این قتل از این تعریف خارج است. 🔹 وقتی فتنه‌گری‌های کعب از حد گذشت و به رویارویی تبلیغاتی با پیامبر(ص) و مسلمانان رسید، آن حضرت به‌طور علنی و رسمی در مسجدالنّبی(ص) دستور کشتن او را صادر کرد. 🔹 کعب نیز به‌خوبی می‌دانست که اگر مسلمانان به او دست یابند، خونش را خواهند ریخت. بنابراین کشته شدن وی از مفهوم ترور خارج است. 📌 برگرفته از: کتاب دشمن شدید(جریان‌شناسی انحراف در تاریخ با محوریت یهود)، ص216 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💥 پیشگامی و پیشتازی علما در مبارزه با رژیم صهیونیستی؛ ✅ علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء؛ وجوب جهاد با رژیم صهیونیستی 🔹 از نظر علامه کاشف الغطاء مسأله رژیم صهیونیستی معضلی است که توسط استعمارگران غربی(انگلیس و آمریکا) ایجاد شده و همه مسلمانان باید در رفع این مشکل تلاش کنند. 🔹 او شکل گیری صهیونیسم را مشکل جهان اسلام می‌دانست که ناشی از سه پدیده؛ عدم اتحاد میان مسلمین، ضعف دولت‌های مسلمان و از همه مهمتر اختلاف اعراب و مسلمانان بعد از جنگ جهانی دوم بود. 🔹 او سفرهای فراوان به کشورهای اسلامی داشت. در تاریخ ۱۳۵۰ ه.ق به قدس سفر کرده و به مسلمانان نسبت به خطر جریان صهیونیسم هشدار می‌دهد. 🔹 همچنین بعد از تشکیل رژیم اسرائیل و جنگ شش روزه، سران کشورهای عربی را به جرم کوتاهی در مبارزه و بسیج عمومی محکوم و فتوا به جهاد در مقابل رژیم اسرائیل داد و از همه کشورهای اسلامی خواست در این جهاد شرکت کنند. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
✅ پیامبر(ص) از سوی خداوند مأمور بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س) شد/ درآمد سالانه فدک چقدر بود؟ 💯 پیامبر(ص) پس از جنگ خیبر، فدک را به حضرت زهرا(س) بخشیده بود. 💯 رسول گرامی اسلام(ص) که از برآوردن درخواست حضرت زهرا(س) در اعطای یک کنیز برای کمک در کار منزل، استنکاف کرده و به جای آن، ذکر تسبیحات را به او آموخته است(1). هنگام نزول آیه «وآتِ ذالقُربی حقَّه»(2)، از سوی خداوند مأمور شد فدک را به فاطمه(س) ببخشد. 💯 پیامبر(ص) زهرا(س) را به مسجد فراخواند و فدک را تقدیم او کرد.(3) درباره ارزش مادی فدک، همین بس که یهودیان فدک حاضر شدند محصول یک سال آنجا را به بیست و چهار هزار دینار از پیامبر(ص) بخرند(4). 💯 اگر بخواهیم این مبلغ را به قیمت امروز بسنجیم، با احتساب این‌که یک دینار، حدود چهار و نیم گرم طلاست، به قیمت امروز، محصول یک سال فدک، بیش از یک میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. 💯 طبیعتاً چنین ملک عظیمی باید چند صد کارگر ثابت داشته باشد و هنگام جمع آوری محصول، به چند هزار کارگر نیاز دارد و باید در مدینه دارای دفتر تجاری باشد. در این زمان، فاطمه(س) برای دفتر فدک مسؤولی معین کردند. 💯 این مال هنگفت در زمانی به حضرت زهرا(س) بخشیده شد که هنوز مسلمانان در تنگدستی به سر می‌برند. 💯 زهرا(س) همانند پدر، دنیا گرایی در وجود مبارکش، راه ندارد و اگر چون فقرا زندگی می کند، از فقر نیست؛ بلکه اگر غنی هم شود، تغییری در زندگی او رخ نخواهد داد. 💯 طبیعی است که درآمد فدک را در تمام این سال‌ها(از سال هفتم تا یازدهم) در اختیار پیامبر(ص) قرار می‌داده است تا صرف مسلمانان شود. 💯 یعنی در عین حال که فدک، ملک فاطمه(س) بود، اما از درآمدهای ثابت حکومت پیامبر(ص) محسوب می‌شد و یکی از مؤلفه‌های مخارج مدینه در حکومت حضرت رسول(ص) بود. 📌 برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی 🔻 پی نوشت؛ 1 - علل الشرائع، ج2، ص366. 2- سوره اسراء، آیه26. 3- الدر المنثور، ج4، ص177. 4- الخرائج و الجرائح، ج1، ص113. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
#حضرت_زهرا #رهبر_انقلاب 💢 نمونه‌های زنانه برای مؤمنان تاریخ 🔹 ما باید راجع به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از این نگاه دوّم، یعنی اسوه بودن و مثال بودن نگاه [کنیم]. 🔹 خدای متعال در قرآن راجع به دو زن به‌عنوان اسوه‌ی مؤمنین و دو زن [به‌عنوان] نمونه‌ی کافرین -ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون، و بعد از یک آیه: وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمرٰن- مثال زده است و برای مؤمنین -نه برای زنهای مؤمن؛ مرد و زن- دو نمونه آورده است. 🔹 با این نگاه می‌شود به این بزرگواران نگاه کرد به‌عنوان نمونه و از آنها درس گرفت. خب، فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) صدّیقه‌ی کبرا است در میان صدّیقین و صدّیقات، کبرا یعنی بزرگ‌ترین صدّیقه است این بزرگوار.» 📌 مقام معظم رهبری؛ ۱۳۹۵/۱/۱۱ 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 راهکارهای یهود برای جبران ضعف خود ✅ یهود با وجود تفکر نژادپرستانه و استیلاجویانه می‌داند که دستکم به لحاظ عددی و قومی ضعیف است و به هیچ روی تاب مقابله با ملل دیگر عالم را ندارد؛ بنابراین کوشیده است تا راه‌های دیگری بیابد که آن راه‌ها عبارتند از؛ 1️⃣ سلطه اقتصادی و به دست گرفتن منابع مالی جوامع بشری که به گمان یهود، نبض حیات بشر است. 2️⃣ ایجاد ضعف در ملت‌های دیگر از طریق ایجاد جنگ‌ها و تفرقه‌ها و ترویج شهوترانی و انحراف‌های جنسی، مال‌اندوزی و لذت‌پرستی، مادی‌گرایی و دوری از معنویت و... . 📌 منبع: کتاب «عملکرد صهیونیسم نسبت به جهان اسلام صف 289» نوشته علی جدیدبناب 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
#ائمه #اسلام ❇️ در مکتب اسلام، انتقام شخصی وجود ندارد 💥 حضرت امیر(ع) در جریان جنگ خندق، پس از این‌که عَمروبن‌عبدِوُد به حضرت جسارت کرد، از روی سینه او برخاست، کمی قدم زد و بعد بازگشت و کار را تمام کرد. 💥 محال است کسی که در هرچه می‌نگرد، قبل و حین و بعد از آن خدا را می‌بیند، از رفتار سبک‌سرانه عمرو برای غیرخدا عصبانی شود. 💥 او می‌خواهد به ما بفهماند که در این مکتب انتقام شخصی وجود ندارد و هرچه هست برای خداست. 📘 برگرفته از تبار انحراف 3(پژوهشی در جریان‌شناسی انحرافات تاریخی)، ص176 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💢 داستان فرزندان آدم(ع)/ دلیل اختلاف هابیل و قابیل چه بود؟ 🔹 بعد از مدتی حضرت آدم(ع) و همسرش دارای فرزندانی شدند و نیاز بود که آدم(ع) برای زمان بعد از خودش، جانشینی تعیین کند. 🔹 خدای متعال بعد از نقل داستان حضرت آدم(ع) و مشخص کردن خط کلی قضایا به سراغ نقل درگیری فرزندان آدم(ع) می‌رود. 🔹 آیه: «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ. لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ»(مائده/27 و 28) 🔹 معنا: «و داستان راستين دو پسر آدم (ع) را برايشان بخوان؛ آن‌گاه که قرباني‌ای کردند و از يکي پذيرفته شد و از ديگری پذيرفته نشد. گفت: تو را می‌کشم. گفت: خدا قربانی پرهيزگاران را می پذيرد. اگر تو بر من دست گشايی تا مرا بکشی، من بر تو دست نگشايم که تو را بکشم. من از خدا که پروردگار جهانيان است، می‌ترسم.» 🔹 در این‌جا سؤالی می‌شود: چرا دو فرزند آدم(ع) قربانی آوردند و چه ارتباطی بین قربانی آوردن و درگیری بین این دو وجود داشته است؟ از این جمله که یکی از آن‌ها به برادر خود گفت: «من تو را خواهم کشت»، معلوم می‌شود که این دو بر سر چیزی باهم اختلاف داشته‌اند. 🔹 حالا این‌که دعوای آن‌ها بر سر چه چیزی بوده است، ما می‌خواهیم از خود قرآن به دست بیاوریم. در منابع دیگر غیر از قرآن کریم، عنوان شده است که دعوای آن‌ها بر سر زن بوده است، اما در قرآن، چنین چیزی مطرح نیست. 🔻 داستان شایع درباره فرزندان آدم(این نظر مورد قبول استاد نیست) 🔸 آنچه که در منابع انجیلی و توراتی و اسلامی آمده و شایع نیز می‌باشد، این است که دعوای آن دو بر سر زن بوده است. 🔸 به گفته این منابع، دو پسر حضرت آدم(ع) زن می‌خواستند. دو دختر هم بودند که یکی زیبا بود و دیگری زشت.(ما در این‌جا کاری نداریم که این دو دختر، از نسل جن بودند یا از ملائک و یا از فرزندان خود آدم). 🔸 آدم(ع) دختر زیبا را به برادر کوچک و دختر زشت را به برادر بزرگ داد و در پی آن مورد اعتراض برادر بزرگ قرار گرفت. آدم(ع) به آن‌ها ‌گفت: قربانی بیاورید؛ قربانی هر کس که قبول شد، دختر زیبا متعلق به او خواهد بود. 🔸 بعد از این‌که قربانی برادر کوچک‌ قبول و قربانی برادر بزرگ رد ‌شد، برادر بزرگ، برادر کوچک را به خاطر آن دختر به قتل رساند. 📝 ادامه دارد... 📌 برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
استاد مهدی طائب
💢 داستان فرزندان آدم(ع)/ دلیل اختلاف هابیل و قابیل چه بود؟ 🔹 بعد از مدتی حضرت آدم(ع) و همسرش دارای
💯 درگیری هابیل و قابیل بر سر جانشینی بود/ وجه اشتراک داستان حضرت ابراهیم(ع) و فرزندان آدم(ع) 🔰 آیا می‌توانیم داستان فرزندان حضرت آدم(ع) را از خود قرآن به دست بیاوریم؟ آنچه که به ذهن بنده آمده و می‌شود درباره آن تحقیق کرد، این است که ما می‌توانیم از داستان حضرت ابراهیم(ع)، برای فهمیدن این داستان استفاده کنیم: 🔹 خدای متعال به حضرت ابراهیم(ع) فرمود: من می‌خواهم تو را به مقام امامت برسانم؛ ولی قبل از این‌که به مقام امامت برسی، باید تو را مورد ابتلا و آزمایش قرار بدهم «وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا…» (بقره/124). 🔹 سخت‌ترین آزمون ابراهیم(ع)، قربانی کردن فرزندش بود «… قالَ يا بُنَيَّ إِنّي أَرَى فِي المَنامِ أنّي أَذبَحُك… »(صافات/102). 🔹 خدای متعال به چه دلیل می‌خواست از ابراهیم (ع) قربانی بگیرد؟ برای مسأله امامت بود و خداوند متعال هم اصل قربانی را نفی نکرد و گفت: «و فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیمٍ»(صافات/107). 🔹 پس در جایی از قرآن، قربانی بر سر مسأله امامت مطرح است. آیا از آن‌جا نمی‌توانیم استفاده کنیم که داستان پسران آدم(ع) هم که خدا از آن‌ها قربانی خواست، مسأله امامت بوده است؟ خدای متعال برای دعوا بر سر دو زن، قربانی نمی‌خواهد. 🔹 خداوند متعال به آدم(ع) ابلاغ کرد که بعد از تو، این فرزندت جانشین تو خواهد بود. آدم(ع) این مطلب را به خانواده‌اش اطلاع داد که «هذا ابنی الامامُ بَعدی». («بَعد» در این‌جا به معنای زمانی نیست، بلکه به این معنا است که زمانی که من نیستم، او جانشین من است). 🔹 زمانی که برادر بزرگ این مطلب را شنید، نسبت به آن اعتراض کرد. خداوند به فرزندان آدم (ع) فرمود: برای به دست آوردن مقام امامت، قربانی بیاورید؛ هر کس که قربانی او مورد پذیرش قرار بگیرد، مقام امامت به او داده می‌شود. 🔹 قبول و یا عدم قبول قربانی هم بر اساس حکمت بوده است. مانند این‌که ما نماز می‌خوانیم و امام زمان(عج) نیز نماز می‌خواند؛ اگر نماز ما با نماز آن حضرت تعارض کند، نماز ما قبول نخواهد بود، ولی اگر نماز ما با نماز امام(ع) پیوند برقرار کند، قبول خواهد شد. 📌 برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💢 ائمه اطهار(ع) اعتقادی به کشور گشایی نداشتند/ پاسخ به شبهه حضور حسنین(ع) در جنگ‌های دوران خلفا ✅ سیره نبی مکرم اسلام(ص) نشان می‌دهد که آن حضرت در تمام دوران سیزده ساله مکه، به هیچ کس اجازه درگیری نمی‌داد. ✅ ایشان تنها به تربیت درست افراد می‌اندیشد و در پی پرورش شخصیت‌های ناب اسلامی بود و پیوسته با منطق و بیان معارف عالی اسلام در پی نشر این دین مبین بود. ✅ می‌توان گفت حتی پس از آنکه پیامبر(ص) در مدینه مستقر شد و تشکیل حکومت اسلامی داد، جنگ‌ها همگی وِجهه دفاعی داشت و تا آنجا که خطری متوجه اسلام نمی‌شد، با گروهی وارد جنگ نمی‌شد. ✅ علی(ع) نیز در اندیشه تربیت افراد بود و هرگز به کشورگشایی نمی‌اندیشید؛ بنابراین به محض این‌که پس از عثمان، حکومت را به دست گرفت، اینگونه جنگ‌ها را تعطیل کرد. ✅ در عصر حکومت آن حضرت از این کشورگشایی‌ها خبری نیست. ولی با شهادت ایشان و انتقال حکومت اسلام به دست بنی امیه، این کشورگشایی‎ها دوباره آغاز شد. ✅ هیچ کدام از این فتوحات مورد تأیید امامان معصوم(ع) نبوده است؛ بنابراین در جایی از تاریخ، ردی از شرکت علی(ع) در یکی از این جنگ‌ها نخواهید یافت. ✅ آن حضرت دلسوزترین مردم به اسلام و قهرمان همیشه میدان‌های نبرد بود و بدیهی است اگر این نبردها به نفع اسلام بود، می‌بایست در آن پیش قدم باشد. ✅ برخی محققان معاصر، درباره این‌که آیا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دراین جنگ‌ها شرکت داشتند معتقدند: حسنین(ع) در هیچ کدام از آن فتوحات شرکت نکردند و آن فتوحات اصلاً در صلاح و نفع اسلام نبود؛ اگر نگوییم که آن جنگ‌ها به ضرر اسلام و مسلمین انجام یافت.(1) 📌 برگرفته از کتاب الحیاة السیاسیة للإمام الحسن(ع)، ص135. 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💢 سوء استفاده از تورات/ تورات اصلی دست چه کسی است؟ ✅ اگر تحریف تورات نه یک حادثه عادی، که یک توطئه ازپیش‌طراحی‌شده باشد، بی‌شک تورات اصلی اینک بایستی نزد تحریف‌کنندگان آن موجود باشد. 💯 بر این اساس، می‌توان با توجه به حقایقی که از جریان آخرالزمان در این کتاب آسمانی وجود داشته است، بسیاری از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دشمنان را در امروز، به سوءاستفاده آنان از مطالب این کتاب آسمانی نسبت داد که البته از تقدیر و قضای الهی خارج نیست. 📌 محمدهادی همایون، تاریخ تمدن و مُلک مهدوی، صص294-295 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
❇️ دست‌های پشت پرده در شهادت نبی اکرم(ص)/ سپاه اسامه حرکت می‎کرد کار یهود تمام بود 🔰 مطابق روایات معتبر رسول گرامی اسلام با شهادت از دنیا رفته است.(1) برخی شهادت حضرت را بر اثر سمّی دانسته‌اند که زنی یهودی در عملیات خیبر در گوشت گوسفند کرده و به ایشان خورانده بود.(2) 🔰 اما اشکال بزرگی بر این نظر وارد است؛ با توجه به فاصله چهار ساله‌ی عملیات خیبر تا شهادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آیا اثر کردن این زهر چهار سال طول کشیده است؟! بنابراین، نمی‌توان پذیرفت که این سم مربوط به خیبر باشد. 🔰 شاید در تاریخ دست برده و کلمه «خیبر» را بدان افزوده باشند تا خطی را در کوره‌راه‌های تاریخ گم کنند. شهادت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله در برهه‌ی حساس و مهمی رخ داد. 🔰 درست در زمانی که آن حضرت سپاه اسامه را بسیج کرده بود تا به سوی موته پیش رود و شکست پیشین مسلمین را در این منطقه جبران کند، به یک‌باره و بدون هیچ سابقه‌ای، حال پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دگرگون شد. 🔰 اگر اسامه در این نبرد پیروز می‌شد، سد مستحکم یهود به سوی قدس فرو می‌ریخت و از سوی دیگر با شکست یهود، نفاق نیز در مدینه شکست می‌خورد و یهود آخرین پایگاه امید خویش را هم از دست می‌داد. 🔰 بنابراین، یهود برای جلوگیری از فتح قدس به دست پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله دست به کار شد. 🔰 اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله تنها یک ماه دیگر زنده می‌ماند و این سپاه به جنبش درمی‌آمد، مرگ یهود قطعی بود، اینجا بود که منافقان مدینه، برای حفظ حیات خویش و یهود، به پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله زهرنوشاندند.(3) 🔻 پی نوشت؛ 1 - تفسیر العیاشی، ج۱، ص ۲۰۰؛ تهذیب الاحکام، ج۶، ص ۲٫ 2 - السیرة النبویة، ج۲، صص ۳۳۷ و ۳۳۸٫ 3 - ر.ک: تفسیر العیاشی، ج۱، ص ۲۰۰٫ 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
✅ چرا قربانی هابیل پذیرفته شد ولی قربانی قابیل پذیرفته نشد؟ 💯 شیطان بعد از یأس از فریب دادن آدم(ع) و همسرش روی فرزندان سرمایه‌گذاری کرد. نقطه اختلاف فرزندان هم از مسأله امامت شروع شد. 💯 آدم(ع) مأمور بود فرزند کوچک خودش را به عنوان جانشین خودش معرفی کند. زمانی که فرزند بزرگ از این قضیه مطلع شد، به آدم (ع) اعتراض کرد که چرا با وجود من، به فرزند کوچک رجوع کردی؟ 💯 حضرت آدم (ع) پاسخ داد که این امر در اختیار من نیست؛ اما قابیل قبول نکرده و خواستار دلیل شد. خدای متعال ارائه قربانی را دلیل بر صحت انتخاب و صداقت آدم (ع) قرار داد و گفت: قربانی هر کدام قبول شد، معلوم می‌شود که منتخب، اوست. 💯 بالأخره قربانی کردند و از فرزند کوچک قبول شد، اما از فرزندی که معترض بود، پذیرفته نشد «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»(مائده/27). 💯 این را باید دانست که انتخاب خداوند ملاک دارد. خدای متعال نه بدون حکمت کلامی می‌گوید، نه بدون حکمت کسی را انتخاب می‌کند. 💯 با پذیرفته شدن قربانی فرزند کوچک، دو مطلب ثابت شد: اول این‌که آدم (ع) درست می‌گفت که برادر کوچک منتخب خداست؛ و دوم هم این‌که، انتخاب خدا درست بوده است. 💯 صحت انتخاب خداوند، در ادامه و اعتراض فرزند بزرگ به منتخَب (انتخاب شده) خودش را نشان داد. او دیگر با منتخِب(خدا و آدم) کاری نداشت، بلکه به سراغ فرد منتخَب رفته و گفت: درست است که تو انتخاب شدی، ولی این مقام را قبول نکن. 💯 موقعی که با جواب رد برادر کوچک مواجه شد، گفت: اگر انتخاب را کنار نگذاری، تو را می‌کشم. برادر کوچک دوباره به او پاسخ منفی داد و گفت: اگر تو برای رسیدن به این مقام، به قتل من اقدام کنی، من مانند تو نیستم که برای رسیدن به این مقام، دست به قتل بزنم. 🔰 حال باید پرسید که چرا قربانی یکی از پسران حضرت آدم (ع) قبول، و قربانی دیگری رد شد؟ 🔹 جواب این است که قربانی برادر بزرگ، قربانی امام نبود. اگر دعوای آن‌ها بر سر زن بود، به کشتار نمی‌رسید. مقام امامت است که یکی بیشتر نیست و به همین دلیل، برادر بزرگ به کشتن برادر خود اقدام کرد، زیرا فکر می‌کرد که اگر برادرِ خود را بکشد، پدر ناگزیر است مقام امامت را بعد از خودش به او بدهد. 🔹 یکی از دلایل کشته شدن ائمه(ع) توسط خلفای معاصرشان این بود که فکر می‌کردند با کشتن آن حضرات، معارضی برای آن‌ها در روی زمین باقی نخواهد ماند. 📚 برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
📌 مظلومیت امیرمؤمنان(ع)/ گریه حضرت و صدا کردن «عمار» 🔹 هر روز خبر حملات بنی امیه به حضرت علی(ع) می‌رسید، یمن، انبار، مکه، مدینه و شهرهای دیگر، یکی پس از دیگری مورد هجوم عمال معاویه قرار می‌گرفت. آرام آرام پهنه حکومت حضرت رو به ناامنی می‌رفت. 🔹 پس از حمله به انبار و در پی اعلان عمومی حضرت، عده‌ای با اکراه، داوطلب مقابله با مهاجمان شدند. اما وقتی به انبار رسیدند که افراد معاویه خود را به شام رسانده بودند. 🔹 پس از غارت مکه و مدینه، حضرت دوباره مردم را جمع کرد ولی نتیجه‌ای نداشت. حضرت فرمود: دیگر نمی‌توان بر شما مردم حکومت کرد؛ چرا که حکومت بر شما مثل لباس کهنه‌ای است که با دوختن هر سوی آن، سمت دیگرش دچار آسیب می‌شود. 🔹 حملات ادامه داشت و حضرت هر جمعه فرمایش‌های خود را تکرار می‌کرد و آن‌ها نیز پاسخ‌هایشان را یک بار می‌گفتند: خسته شده‌ایم و توان جنگ کردن نداریم؛ بار دیگر می‌گفتند: الان وقتش نیست. 🔹 حضرت در جواب فرمود: اگر خستگی وجود داشته باشد، برای دشمن شما نیز هست. ما در مواضع تدافعی قرار گرفته‌ایم و این باعث می‌شود که تمام گزینه‌ها علیه ما باشد. 🔹 دفاع، راه حل نیست و تا زمانی که مرکز فتنه و مغز آشوب‌ها فعال است، نباید انتظار بهبود اوضاع را داشت. ما باید اصل را بزنیم تا فروع از کار بیفتند. پاسخ آنان سکوت بود. 🔹 مردم نباید جواب می‌دادند، چون آن‌ها تابع بزرگانشان بودند و بزرگان قوم و خواص هم جواب حضرت را با سکوت می‌دادند؛ سکوت تلخی که نشان از تنهایی حضرت داشت. 🔹 نقل شده است که حضرت در حالی که می‌گریست، شروع کرد به صدا زدن شهدا؛ عمار کجاست؟! مالک کجاست؟! ابوالهیثم کجاست؟! چه شدند مردانی که هرگاه آن‌ها را صدا می‌کردم، شمشیر به دوش آماده بودند. 🔹 در سخنرانی دیگر نیز فرمودند: خدایا! این مردم از من خسته شده‌اند، من هم از این‌ها خسته شده‌ام؛ علی را از این‌ها بگیر. 📚 منبع: تبار انحراف صفحه 15 الی 17 🌐 کانال تاریخ بصیرت‌افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.