eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۴ ۶ تعابیر اجماعات شیخ طوسی: اجماع مسلمین، اجماع امت، اجماع الفرقة المحقة، دلیلنا اجماع الفرقة بر اجماعات شیخ طوسی: 1) (شهید ثانی) در مواردی اجماع شیخ بررسی شد مخالفان زیادی داشت حتی خود شیخ بر خلاف اجماع خلافش در مبسوط فتوا داد. : اشکال وارد نیست با دو مقدمه : در خبر ثقه 2 اصل است: أ‌) احتمال کذب در خبر ثقه منتفی است. ب‌) احتمال اشتباه هم منتفی است. لذا این دو اصل که عقلایی است در مورد شیخ جاری است. 2) ممکن است اجماعات شیخ شهرت باشد. :این هم پذیرفته نیست چون شیخ در کتاب هایش تصریح دارد مثلا در مقدمه خلاف دارد که مسائل اجماعی شیعه را نقل میکنم اگر مخالفی هم باشد به آن اشاره میکنم. 3) اجماعات شیخ جدلی است و در فقه برهان به حساب نمی‌آید. : پذیرفته نیست چون خود ایشان فرمود مسئله ای که موافق قرآن و اجماع باشد آن را ذکر میکنم و دلیلش را هم می‌آورم لذا ایشان اجماع را برای اقامه دلیل می‌آورد. 🌷🍃 🌾🌷 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖ هو الحق: سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۵ ۷ بر اجماعات شیخ طوسی(ره) اجماعات منطبق بر کبریاتی است که مُجمع علیه است مثلا منطبق بر قاعده قرعه یا استصحاب، در حلی که باید منطبق بر صغریات باشد. جواب استاد: موارد بسیار کمی منطبق بر کبریات است و اکثریت بر صغریات منطبق است لذا اشکال پذیرفته نیست. : اجماعات شیخ اجماع لطفی است ملازمه عقلیه برهان اجماع لطفی است و اجماع کاشف از سبب یا مسبب است، اگر کاشف از مسبب باشد اجماع حدسی است و اگر کاشف از سبب باشد مفید نیست چون اتفاق فقها یک عصر متصل به زمان امام نیست . جواب استاد: اشکال وارد نیست چون تعابیر شیخ مختلف است و به صورت مضاف (اجماع الفرقه) می‌آورد چون اجماع قبل عصر خود و متصل به امام را می‌گوید. : چند دسته اجماعات دارد؛ 1) : ادعای اجماع فرقه میکند و مخالف مسأله را میبیند اما مخالفتش مضر نیست. 2) : به دنبال اجماع مؤکداتی می‌آورد که هیچ یک از اشکالات اجماع به آن وارد نمی‌شود. 3) : نفی خلاف در بین اصحاب کرده که سالم اشکالات اجماع است. 🌷🍃 🌾🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖➖➖ هو الحق: سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۶ ۸ بر اجماعات شیخ طوسی(ره): اجماعات همان روایات است که به خاطر مجادله با مخالفین به صورت اجماع مطرح کردند. حاشیه کفایه ج2 ص83و84 از مرحوم آیت الله : در اول خلاف شیخ، اجماع را در کنار کتاب، روایات، استصحاب و برائت گذاشت و فرمود: «من برای اثبات یک حکم از اینها و از اجماع استفاده میکنم. اگر شیخ به نحو اجماع الفرقه المحقه یا مانند آن مطرح کند کاشف از رأی معصوم است چون این کار عبارة اخرای نقل سبب و مسبب است. : اگر در مسأله یک اجماع باشد (مانند نجاست بول و خرء) سبب واحد و اجماع بسیط است. : اگر در یک مسأله دو اتفاق باشد مانند آنکه در نماز سور عزائم خوانده شود که عده ای آن را واجب و عده دیگر آنرا حرام می‌دانند یا عده ای عیوب نکاح را موجب فسخ عقد و عده دیگر نمی‌دانند. قول به فصل و قول به عدم فصل که همان اجماع مرکب است و قول به فصل خرق اجماع مرکب است و عدم قول به فصل خرق اجماع مرکب است قول بعدم فصل در جائی است که دو قول متفق فیه که جامع بینهما، باشد اما عدم قول به فصل تعمیم دارد هم شامل آن جائی است که جامع دارد هم ندارد. در حجیت اجماع مرکب همان مطالب اجماع بسیط است اگر اجماع مرکب کاشف باشد حجت است و الا نیست. 🌷🍃 🌾🎈🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۷ ۱ و رتبه : قال الكاظم (ع) : تفقّهوا في دين الله ، فإنّ الفقه مفتاح البصيرة ، وتمام العبادة ، والسبب إلى المنازل الرفيعة ، والرتب الجليلة في الدين والدنيا ، وفضل الفقيه على العابد كفضل الشمس على الكواكب ، ومَن لم يتفقّه في دينه لم يرضَ الله له عملا . تحف العقول ص247 فی النجاسة: نجاسات 12 است. 1و2: بول و غائط حیوان حرام گوشت چه انسان چه حیوان دریایی، خشکی، کوچک، بزرگ نه در شروح عروة و نه در جای دیگر به دلیل نجاست بول و غائط نپرداختند. آیه 6 مائده که اسباب تیمم را بیماری، مسافرت و غائط ذکر میکند.. سه معنی دارد: 1. محل مطمئن 2. مکان پایین 3. محل مخفی که هر سه کنایه از قضای حاجت دارد.از نظر فقها غائط به معنای تغوّط شامل بول و غائط هر دو میشود. سه دسته اند: یک دسته وجوب دوبار شستن بول دارد مانند صحیحه محمد بن مسلم..فقال (ع): اغسله مرّتین استدلال به وجوب 4 حالت دارد: 1. امر تعبدی که بعید است. 2. اشاره به قذریت و پلیدی که بعید است. 3.اشاره به تنظیف دارد بعید است چون خارج از وظیفه شارع است. 4. اشاره به نجاست دارد. 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🌷🍃 🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۸ ۲ در استنباط قرآن سه مرحله نیاز است : 1. شأن نزول 2. فضای نزول(مکی و مدنی) 3. جو نزول (مکان و زمان) دسته دوم: از دلالت مفهومی برخی روایات ثابت میشود نه منطوقی مانند موثقه عمار.... قال(ع): کلما أکل لحمه فلابأس بما یخرج منه=> البأس یما لایأکل لحمه : مفهوم علیت منحصره یعنی انتفاء عند الإنتفا؛ وچگونه ادات حصر نیست علیت منحصره بفهماند؟ جوب: چون تحدی در روایت است مفهوم دارد. دسته دوم(روایات استنجاء) از تحدید روایت حتی یذهب اثرها از سیاق فهمیده میشود نجس است. وسائل کتاب الطهاره ح. 28،29،30 سؤال:آیا روایات مطلق تخصیص خورده. مرحوم ابن جنید و علامه حلی قائل به تخصیص اند. مفتاح الکرامه ج1 ص36 مستندشان روایت سکونی است که شیرخوار که غذاخور نشده بولش نجس نیست و این روایت تخصیص میزند روایاتی را که میگوید مطلقا نجس است. گفته اند روایت مرسل است اما استاد فرمودند مسند و قوی است. جمع روایات: 1. بول بزرگ تر ها 2 بار شسته شود اما طفل رضیع 2 با لازم نیست. 2. روایات متباین اند و روایت سکونی مهجورة چون اصحاب به آن فتوا ندادند. 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🌷🍃 ⚫
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۹ ۳ سه قول: 1. نجاست 2.طهارت 3. تفصیل بین طهارت بول و نجاست نیم خورده سید در عروة: اقوی عدم النجاسه 2 طایفه روایت: 1) بول و نیم خورده مطلقا پاک است مانند موثقه ابی بصیر...کل شی یطیر فلابأس ببوله و خرئه و صحیحه ابی بصیر 2) نجاست بول و نیم خورده. صحیحه ابن سنان ....قال (ع) إغسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه با قول بعدم فصل بعضی گفتند تعارض و تساقط سید: قاعده تعارض جاری نمشود. امام(ره) در کتاب الطهاره ج 3 ص 18 و 19 إغسل: وجوب شستن و لابأس: ترخیص وجوب تا زمانی است تا ترخیص نیاید دو راه پیشنهاد میشود: ‌أ. در تعارض حمل ظاهر بر نص میکنیم إغسل (ظاهر در وجوب) و لابأس نص در جواز ‌ب. ظهور دو قسم داریم: 1) تنجیزی 2) تعلیقی ظهور جمله اسمیه تنجیزی و ظهور شرط تعلیقی است إغسل ظهور تعلیقی دارد و لابأس ظهور تنجیزی 🌷🍃 🌾🌷⚫/>🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۰ ۴ حدائق الناضره ج5 ص 11 و مدارک الاحکام ج2 ص262 روایت کل شیء یطیر مرجح دارد اما روایت إغسل مرجح ندارد مرجح سه قسم است: 1) سندی 2) صدوری 3) متنی مرجح سندی نیست چون یکی صحیحه است و یکی موثقه ؛ مرجح صدوری هم هر دو قطعا صادر شده اند : مرجحات در صورتی است که دلیل اجتهادی نباشد دلیل اجتهادی مقدم بر دلیل فقاهتی است. دلیل اجتهادی صحیحه محمد بن مسلم است قال (ع) إغسله مرتین که شامل ابوال همه حیوانات و پرندگان میشود. مشکل دو روایت: اگر روایت ابن سنان مقدم شود عنوان کل شیء یطیر در موثقه لغو میشود و معنایش این میشود پرنده حلال گوشت بول و نیم خورده اش پاک است در حالیکه کل شیء یطیر همه پرنده ها را شامل است اگر حدیث ابن سنان مقدم شود تخصیص اکثر و مستهجن است. 2 نکته: ‌أ. علامه حلی در معتبر دارد عامل به حدیث ابن سنان کم است. ‌ب. دلالت حدیث ابن سنان بر نجاست بول پرندگان حرام گوشت مفهومی است دلالت منطوقی اقوی بر دلالت مفهومی است. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۱ ۵ یکی از راههای حل ادله و روایات روح المعانی است که مرحوم شیخ جواد تبریزی این روش را بکار برده. مثلا در لاتأکلوا میگوییم چون اکثر تصرفات به خوردن است قرآن این لفظ را بکار برد . در إغسل که ابوال مالایؤکل لحمه منظور حرام گوشت نیست بلکه مالایعدُّ للأکل المتعارف (گوشت اسب الاغ و قاطر) است. روایت صحیحه عبدالرحمن از امام صادق(ع) سؤال از تماس بولهای بهائم با لباس شده آیا بشوید امام فرمود: یغسل بول الحمارو البغال و الفرس بعد فرمود و اما الشاط و کلما یأکل لحمه فلابأس ببوله (که امام از روح المعانی بهره جسته چون گوشت اینها را در مقابل یؤکل لحمه قرار داد) نتیجه: استاد از إغسل وجوب فهمیده نمیشود به قرینه اینکه مالایؤکل لحمه حرام گوشت نیست. 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 ۹۷/۷/۱۴ ۶ نجس است یا پاک؟ 1) مختار استاد: پاک است. 2) نظر مشهور: نجاست ابن ادریس ادعای اتفاق دارد (سرائر ج 1 ص 80) علامه: 2 دلیل : الف) اجماع علی کافة ب) نصوص، و هی اکثر من أن تحصی(تذکره ج1 ص49) ابن زهره در غنیه ج2 ص376= جواهر ج5 ص275 شیخ طوسی در خلاف ج1 ص 48 و نهایة ج1 ص 265 : فتوای مشهور قابل حل است به 4 چیز: ‌أ. موثقه ابی بصیر نص است. ‌ب. موثقه ابی بصیر مرجحات دلالی دارد اما حسنه ابن سنان ندارد. ‌ج. اگر به موثقه عمل نکنیم تخصیص اکثر که قبیح است لازم می‌آید. ‌د. موثقه قابل تأویل نیست اما حسنه هست. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🔴🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖➖➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 ۹۷/۷/۱۵ ۷ نجس است یا پاک؟ : نجاست به 2 دلیل: 1. اجماع که آن را مخصص موثقه ابی بصیر دانستند. مختلف علامه ج 1 ص 291 2. روایت داود رقّی .. قال امام (ع): إغسل ثوبک. روایت داود 2 معارض دارد : أ‌. روایت غیاث: لا بأس بدم البراغیث والبق وبول الخشاشیف ب‌. روایت موسی بن جعفر(ع) مرحوم شیخ این دو روایت را شاذ میداند چون کاملا مخالف روایات صحیحه و حسنه و موثقه (ما لایؤکل لحمه) است. راهش این است که حمل بر تقیه کنیم . : 1) اگر اجماع علامه همان اجماع شیخ باشد این اجماع برای کل ما یؤکل لحمه است نه خصوص خفاش و اگر منظور علامه اجماع خاص خفاش باشد که بدون مأخذ است. 2) اما روایت ، داود فاسد المذهب است و شیخ چون معتقد به نظر مشهور است لذا شاذ گرفت روایت را و مثل استاد که موثقه را پذیرفت روایت حمل بر تقیه نمیشود چون کل شی یطیر خفاش را هم میگیرد. 3) خفاش خون جهنده ندارد و بولش پاک است. 4) راه جمع هست به این که روایات مخالف موثقه ابی بصیر را حمل بر کراهت کنیم یا حمل بر استحباب شستن لباس آلوده جمع بندی از بحث اجماع تا اینجا: أ‌) اجماع می‌تواند مخصص روایت شود. ب‌) اجماع خاص کاشف از رأی معصوم نیست مگر با نقل سبب و مسبب. ت‌) تا جمع عرفی هست نیازی به طرح نداریم مانند روایت داود رقّی ث‌) حکم مشهور در صورتی که خلاف ظاهر روایت باشد مخالفت میشود. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🎈🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🔴🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖➖➖🎈🎈
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۶ ۸ نجس است یا پاک؟ لافرق فی غیرمأکول بین أن یکون اصلیاً او عارضیاً حرمت حیوان غیر مأکول اللحم: أ. ذاتی (اصلی) مانند درندگان، سگ، خوک ب. عارضی (غیر اصلی) جلال ، موطوئه و حلال گوشتی که از شیر حرام گوشت رشد کرده سه روایت: 1. صحيحة هشام بن سالم عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال لا تأكلوا لحوم الجلالات و إن أصابك من عرقها شي‌ء فاغسله (الوسائل ج 3 ص 423 ط: م قم في الباب 15 من النجاسات، ح: 1) 2. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع) سُئِلَ عَنِ الْبَهِيمَةِ الَّتِي تُنْكَحُ فَقَالَ حَرَامٌ لَحْمُهَا وَ كَذَلِكَ لَبَنُهَا. (الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌6، ص: 259 ) 3. الغنم الذي شرب لبن خنزيرة (مستمسك العروة الوثقى؛ ج‌1، ص: 281) بحث : آیا بول و فضله حیوانات غیرمأکول چه اصلی و چه عارضی نجس است؟ عروه: مطلقا نجس است خویی: عنوان ما لایؤکل عام است نه مشیر 2 اشکال استاد: 1) اطلاق روایت ابن سنان افرادی است نه احوالی تا شامل جلال و موطوئه و.. شود. 2) عناوین دو قسم اند اولیه (حرام گوشت) و ثانوی (موطوئه و..) و ما لایؤکل اطلاق افرادی دارد نه احوالی نتیجه استاد:بول و غائط جلال و .... پاک است. ➖ 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴