eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ یادداشت 📌 ولایت امیرالمؤمنین مجوز پذیرش اسلام در قیامت 🔹 تنها کسانی در روز قیامت می‌توانند خود را به عنوان مسلمان معرفی کنند که تمام آموزه‌های اساسی و اعتقادی اسلام را به صورت کامل پذیرفته و درک کرده باشند. 🔸 براساس آیات قرآن بخش مهمی از دین اسلام را ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام تشکیل می‌دهد؛خداوند خطاب به پیامبرش درباره ولایت امیرالمومنین می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛[مائده/۶۷] اى پيامبر! آن‌چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملاً (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‌اى!» 🔹 در عالم دنیا برای ورود به دین اسلام گفتن ظاهری «لا اله الا لله و محمد رسول الله» کفایت می‌کند؛ اما در قیامت، گفتن ظاهری کفایت نمی‌کند و باید جان و باطن اشخاص با اسلام پیوند خورده باشد. 💠 ابوحمزه ثمالی می‌گوید: « روزی امام باقر علیه‌السلام به من فرمودند: ای ابا حمزه! همه وارد بهشت می‌شوند جز کسی که خودداری نماید. عرض کردم: کسی هست که از وارد شدن به بهشت خودداری نماید؟ فرمود: آری! کسی که «لا اله الا الله، محمد رسول الله» نگوید. وقتی ابوحمزه این سخن را شنید بسیار متعجب شد و به حضرت عرض کرد: من گروه‌های باطلی از قبیل قدریه، مرجئه و بنی امیه را دیده‌ام که همگی این سخنان را می‌گویند. 🔸 امام در پاسخ به ابوحمزه می‌فرمایند: «هیهات، هیهات، هنگامی که روز قیامت برپا می‌شود، خداوند متعال اقرار به شهادتین را از آن‌ها سلب می‌کند و کسی نمی‌تواند آن را بگوید جز ما و شعیان ما، و دیگران از آن، دور هستند.» 🔹 حضرت در توجیه کلام خود به آیه‌ای از قرآن استناد می‌کنند که خداوند می‌فرماید: «لَايَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا؛[نبأ/۳۸] و هيچ کس، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمى گويند، و (آن‌گاه كه مى‌گويند) درست مى گويند!» حضرت سخن صواب در این آیه را به شهادتین تفسیر می‌کنند. اما شهادتین و اعتراف به اسلام را تنها کسانی می‌گویند که ولایت اهل بیت علیهم‌السلام را پذیرفته‌ و اسلامشان کامل گشته است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/212790 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 وای بر من!!! ✍ مرحوم حاج شیخ عباس قمی، در کتاب «منازل الآخرة » نقل فرموده است که: شخصی به نام «ابن صمد، بیشتر اوقات شب و روز، اعمال خود را محاسبه می‌کرد، روزی به فکر محاسبه اعمال عمر خودافتاد، حساب کرد دید که شصت سال از عمرش گذشته است، پس روزهای این شصت سال را حساب کرد، دید که بیست و یک هزار وپانصد روز می‌شود، گفت: «وای برمن! اگر روزی یک گناه، بیشتر نکرده باشم، وقتی خدا را ملاقات می‌کنم، بیست ویک هزار و پانصد گناه انجام داده ام» این را بگفت و بیهوش افتاد... روایت شده که: روزگاری حضرت رسول«صلی الله علیه و آله وسلم»در زمین بی گیاهی فرود آمد، به اصحاب خود فرمود: بروید هیزم بیاورید. عرض کردند: ما، در زمین بی گیاهیم، و هیزم در آن یافت نمی شود. فرمود: هر کس هر چقدر امکان دارد، بیاورد. پس اصحاب هیزم آوردند و در مقابل آن حضرت روی هم ریختند، چون هیزم‌ها جمع شد مانند کوهی به نظر می‌رسید، حضرت فرمود: «گناهان شما نیز همین طور جمع می‌شوند. » معلوم شد که مقصود آن حضرت، از امر به آوردن هیزم، این بود که اصحاب بدانند: همین طور که در آن بیابان خالی، هیزمی به نظر نمی آمد، اما وقتی که جستجو کردند و روی هم ریختند، مقدارکثیری هیزم جمع شد و مانند تلی گردید. بهمین نحو، گناهان ما به نظر نمی آید، اما اگر جستجو و حساب شود، گناهان بسیاری جمع می‌شود. چنانچه «ابن صمد» برای هر روز عمر خود، یک گناه فرض کرد، بیست و یک هزار و پانصد گناه شد. 📚 کتاب داستان‌های شهید دستغیب (معاد و قیامت) ‎‎‌‌‎‎‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 سوال ❓چرا امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر سایر انبیاء الهی افصل و برتر است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
لزوم توجه بیشتر رسانه ها و مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر۱۳۹۵/۰۷/۴ خود در مسجد اعظم با اشاره به فرا رسیدن ایام مباهله اظهار داشتند: از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است! جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي ‌كند. در حالی که نه رسانه‌ ها از او نام مي ‌برند و نه حوزه‌ ها خبري هست. 🔸 خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن را تقريباً از دست مي ‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است. 🔸 ایشان ادامه دادند: در نماز يك داريم يك واجب غير ركني، در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ جزء واجبات ركني امامت است، جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه ‌ها از او نام مي ‌برند و نه حوزه‌ ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از در خصوص مباهله اذعان داشتند: وقتي مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) عرض مي‌ كند به چه دليل علي بن ابيطالب (سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آيه ﴿أَنْفُسَنا﴾ ، خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را مي‌ داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي ‌شود؟! «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد . 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 2 تاریخ جلسه: 1395/07/04 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی(ع) فرمود:لما نزلت هذه الایة «قل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم...» اخذ بید علی و فاطمه و ابنیهما (ع)، فقال رجل من النصاری (الیهود):لاتفعلوا فتحیبکم عنت...؛ (تفسیر العیاشی، ج 1، ص 177، ح 58) هنگامی که آیه مباهله نازل شد، پیامبر(ص) دست علی، فاطمه و دو پسر او(ع) را گرفت و برای مباهله آمد. که در این هنگام مردی از مسیحیان ( و یا مردی از یهود) گفت:(با اینها مباهله) نکنید که به مشقت گرفتار می شوید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍🏻 فتح مکه در سال هشتم هجرى توسّط سپاه اسلام که بدون خونريزى انجام گرديد، موجب درخشش تدريجى قدرت فرهنگى و سياسى اسلام در حجاز و بلکه در سراسر جهان گرديد. پيامبر خدا(ص) با اعزام نماينده ويژه و ارسال نامه براى رهبران سياسى و مذهبى جهان، بويژه مناطق نزديک به مدينه، آنها را به پذيرش اسلام و يا به رسميت شناختن دولت اسلامى و التزام به مقرّرات آن، فرا خواند. ▫️پس از ارسال نامه پيامبر(ص) به مسيحيان نجران، در سال نهم هجرى، يک هيئت بلندپايه از رهبران آنان به مدينه آمدند و با پيامبر(ص) مذاکره و مناظره نمودند. گفتگوهاى آنان به نتيجه نرسيد و در نهايت پيامبر(ص) از سوى خداوند متعال مأموريت يافت که به آنها پيشنهاد مباهله دهد. ▫️رهبران مسيحيان نجران، با اين که ابتدا پيشنهاد مباهله را پذيرفته بودند، پس از اين که در روز موعود به ميعادگاه وارد شدند و نشانه هاى صدق و حقّانيت پيامبر خدا(ص) را ديدند، از انجام آن منصرف شدند و به امضاى صلح نامه اى که پيامبر(ص) شروط آن را مشخّص فرمود و به پرداخت جزيه، تن دادند. 🌐 بیشتر بخوانید 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ مباهله یعنی چه؟ ❇️ «مُباهله» یعنی نفرین کردن یکدیگر[1] ✍️ وقتى افرادى دربارۀ یک مسألۀ مهمّ دینى گفتگو کنند و استدلالات منطقى آنها سودى نداشته باشد، در یکجا جمع شده و به درگاه خدا تضرع مى‌کنند و از او مى‌خواهند که دروغگو را رسوا ساخته و مجازات کند، گفته می‌شود که «مباهله» صورت گرفته است.[2] 🌼 سالروز نزول آیۀ «61 سورۀ آل عمران» و «مباهله» پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم با مسیحیان نجران گرامی باد.🌹 📚 پی‌نوشت: [1]. الصّحاح، ذیل مادّۀ «بهل». [2]. پیام قرآن، ج 9، ص 230. 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/photogallery 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🖥 زیبای مباهله پيامبر اسلام (ص) با مسيحيان نجران 🔰 ماجرای مباهله چیست؟ 🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم. 🔻اگر غدیر عید ولایت است عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آن‌هم صریحاً در قرآن کریم بیان شده. 🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است. 📚 الفصول المختاره، ص38 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 اعمال بسیار روز ۲۴ ماه ▪️ ‏حسب روایات در اعمال این روز عبارتند از: 🔻۱. غسل 🔻۲. روزه 🔻۳. صدقه و کمک به فقرا: به پیروی از امير المؤمنين سلام الله علیه 🔻۴. زيارت حضرت سلام الله علیه بهتر است زيارت جامعه خوانده شود. 🔻 ۵. سید بن طاووس در اقبال الاعمال روایت کرده است براي سپاسگزاري از خداوند اين روز را روزه گرفته و غسل نمايد و در جايي بيرون از خانه (حرم يكي از اولياي خدا ، .....) با توسل به معصومين عليه السلام حوائج خود را از خداوند بخواهد، وروايت است از حضرت موسي بن جعفر صلوات اللَّه عليهما كه فرمودند كه روز مباهله روز بيست و چهارم ذي الحجه است و در اين روز هر چه خواهي از نماز بگذار و هر دو ركعت كه بگذاري بعد از آن هفتاد مرتبه استغفار مي كني بعد از آن مي‏ ايستي و نظر به موضع سجده مي‏كني وقتي كه پيشتر غسل كرده باشي و اين دعا را مي‏خواني : 👇👇👇
الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ رَبِ‏ الْعالَمِينَ‏، فاطِرِ السَّماواتِ‏ وَ الْأَرْضِ‏، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ.الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَرَّفَنِي ما كُنْتُ بِهِ جاهِلًا، وَ لَوْ لا تَعْرِيفُكَ إِيّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْهالِكِينَ، اذْ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ‏ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي‏»، فَبَيَّنْتَ لِيَ الْقَرابَةَ، وَ قُلْتَ‏ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» ، فَبَيَّنْتَ لِيَ الْبَيْتَ بَعْدَ الْقَرابَةِ.ثُمَّ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ بِتَفَضُّلِكَ عَلي‏ خَلْقِكَ وَ ارَدْتَ مَعْرِفَتَهُمْ بِالْبَيْتِ وَ الْقَرابَةِ، فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ‏ «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكاذِبِينَ فَلَكَ الشُّكْرُ يا رَبِّ وَ لَكَ الْمَنُّ حَيْثُ هَدَيْتَنِي وَ ارْشَدْتَنِي، حَتّي‏ لَمْ يَخْفَ عَلَيَّ الْأَهْلُ وَ الْبَيْتُ وَ الْقَرابَةُ، حَتّي‏ عَرَّفْتَنِي نِسائَهُمْ وَ أَوْلادَهُمْ وَ رِجالَهُمْ.اللّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ الَيْكَ بِذلِكَ الْمَقامِ الَّذِي لا يَكُونُ اعْظَمُ فَضْلًا مِنْهُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا اكْثَرُ رَحْمَةً بِمَعْرِفَتِكَ ايَّاهُمْ‏، فَلَوْ لا هذا الْمَقامُ الْمَحْمُودُ الَّذِي أَنْقَذْتَنا، وَ دَلَلْتَنا الَي اتِّباعِ الْمُحَقِّقِينَ مِنْ اهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ وَ عِتْرَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ وَ الْمَنُّ وَ الشُّكْرُ عَلي‏ نَعْمائِكَ وَ أَيادِيكَ.اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلي‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الَّذِينَ افْتَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَ ثَبَّتَّنا بِالْقَوْلِ الَّذِي عَرَّفُونا، وَ اجْزِ مُحَمَّداً وَ آلَهُ عَلَيْهِمُ السَّلامُ مِنّا افْضَلَ الْجَزاءِ، وَ أَدْخِلْنا فِي شَفاعَتِهِمْ دارَ كَرامَتِكَ، يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ.اللّهُمَّ هؤُلاءِ اهْلُ الْكِسَاءِ وَ الْعَباءِ يَوْمَ الْمُباهِلَةِ، وَ مَنْ دَخَلَ مِنَ الانْسِ وَ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، اجْعَلْهُمْ شُفَعاءَنا، اسْأَلُكَ بِحَقِّ ذلِكَ الْمَقامِ انْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي وَ تَتُوبَ عَلَيَّ، انَّكَ انْتَ التوَّابُ الرَّحِيمُ.اللّهُمَّ انِّي اشْهِدُكَ انَّ أَرْواحَهُمْ وَ طِينَتَهُمْ واحِدَةٌ، وَ هُمُ الشَّجَرَةُ الَّتِي طابَ أَصْلُها وَ أَغْصانُها وَ أَوْراقُها.اللّهُمَّ فَارْحَمْنا بِحَقِّهِمْ، فَإِنَّكَ اقَمْتَهُمْ حُجَجاً عَلي‏ خَلْقِكَ، وَ دَلائِلَ عَلي‏ ما يُسْتَدَلُّ ِوَحْدانِيَّتِكَ، وَ باباً الَي الْمُعْجِزاتِ بِعِلْمِكَ الَّذِي يَعْجُزُ عَنْهُ الْخَلْقُ غَيْرُهُمْ، وَ انْتَ الْمُتَفَضَّلُ عَلَيْهِمْ حَيْثُ اقَمْتَهُمْ مِنْ بَيْنِ خَلْقِكَ وَ نَقَلْتَهُمْ مِنْ عِبادِكَ.فَجَعَلْتَهُمْ مُطَهَّرِينَ أُصُولًا وَ فُرُوعاً وَ مَنْبَتاً، ثُمَّ اكْرَمْتَهُمْ بِنُورِكَ، حَتّي‏فَضَّلْتَهُمْ مِنْ بَيْنِ اهْلِ زَمانِهِمْ وَ الاقْرَبِينَ الَيْهِمْ، فَخَصَصْتَهُمْ بِوَحْيِكَ، وَ انْزَلْتَ عَلَيْهِمْ كِتابَكَ، وَ أَمَرْتَنا بِالتَّمَسُّكِ بِهِما.اللّهُمَّ فَانّا قَدْ تَمَسَّكْنا بِكِتابِكَ وَ بِعِتْرَةِ نَبِيِّكَ، الَّذِينَ اقَمْتَهُمْ لَنا دَلِيلًا وَ عَلَماً، وَ أَمَرْتَنا بِاتِّباعِهِمْ، اللّهُمَّ انّا قَدْ تَمَسَّكْنا فَارْزُقْنا شَفاعَتَهُمْ حِينَ يَقُولُ الْخاطِئُونَ‏ «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ. وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ» للّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الصَّادِقِينَ بِهِمْ، وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِشَفاعَتِهِمْ، وَ لا تُضِلَّنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا، آمِينَ رَبَّ الْعالَمین 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ داستان شکست مسیحیان نجران از پیامبر اکرم ص در جریان مباهله چه بود؟ 🔰 ده سال از هجرت پیامبر اکرم (ص) می‌گذشت. در این ده سال بارها و بارها پیامبر و یارانش درباره حقانیت اسلام با پیروان دیگر مذاهب بحث و گفتگو کرده بودند. در راستای همان تبلیغات و ارشادات الهی، رسول اکرم (ص) نامه‌ای برای اُسقف نجران به نام ابوحارثه نوشت و او و مسیحیان نجران را به اسلام دعوت می‌کرد. نجران که در مرز حجاز و یمن قرار داشت، هفتاد دهکده را شامل می‌شد. پس از خواندن نامه تصمیم گرفتند یک شورایی را برای گفتگو و بررسی به مدینه بفرستند. برای این منظور از بین مسیحیان شصت نفر و در رأس آنان سه نفر راهی مدینه شدند. 👈 با ورود این هیئت به مدینه بحث‌ها و گفتگوها آغاز شد. سرانجام مسیحیان نجران اعلام کردند که از راه گفتگو حقیقت بر آن‌ها آشکار نمی‌شود و باید به مباهله پرداخت. مباهله به عملی می‌گویند که دو طرف یکدیگر را لعن و نفرین کنند. 🔰 پس از این پیشنهاد مسیحیان، آیه مباهله بر پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ [آل‌عمران/۶۱] 👈 هر گاه بعد از علم و دانشی که ( در باره مسیح ) به تو رسیده ، ( باز ) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما هم فرزندان خود را ما زنان خویش را دعوت نماییم ، شما هم زنان خود را ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». بنابراین پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز بنابر فرمان الهی حاضر به مباهله شدند. ✳️ وقت مباهله فرا رسید. پیامبر (ص‌) هنگام حرکت به محل مباهله، دست حسن و حسین را گرفته بود، و علی پیش روی پیامبر و فاطمه پشت سر آن حضرت، حرکت می‌کردند. وقتی اسقف مسیحیان وضع حضور پیامبر را مشاهده کرد، گفت: من چهره‌هایی را می‌نگرم که هرگاه دست به دعا بلند کنند، و از خدا بخواهند که کوهی از مکه را از جا بکند، بی‌درنگ کنده می‌شود، بنابراین مباهله نکنید، که اگر مباهله کنید، همه مسیحیان هلاک می‌شوند . ✍ مهاجر و انصار برای تماشای صحنه و باخبر شدن از ماجرا حاضر شده بودند. همه دیدند که مسیحیان نجرانی حاضر به مباهله نشدند و قرار بر این شد که حکومت اسلامی را بپذیرند و هرسال به آنان مالیات بپردازند و در مواقع جنگ و تهدید حکومت اسلام با جان و مال خود از اسلام دفاع کنند.[۴] 🌹🌹 درس‌های مباهله 1️⃣ مباهله درس حقانیت اسلام بر دین مسیحیت را با صدایی بلند اعلام می‌دارد. 2️⃣ درس ایستادگی در راه حق و ایمان به آن است. اگر کسی به راهش ایمان داشته باشد از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد و میدان را رها نمی‌سازد. حضرت ابراهیم (ع) از آتش هم نمی‌هراسد و به خدا توکل خواهد کرد. 3️⃣ در جریان مباهله ما اهمیت تبلیغ اسلام و دعوت به آخرین دین الهی را به خوبی مشاهده می‌کنیم. امروزه با پیشرفت‌ها در فضای مجازی و بستری که شبکه جهانی اینترنت برای ما آماده ساخته است، به راحتی می‌توان پیام خود را به جهانیان مخابره کرد و باب مذاکرات علمی را باز کرد. 4️⃣ مقام و منزلت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع) نزد پیامبر اکرم (ص) است. مقامی که به فرموده امام رضا (علیه‌السلام) بالاتر از آن در عالم اسلام مقامی نیست. ________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/98667 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مباهله جاويد 🔹 مباهله یک است؛ این مستقیماً مربوط به خود اهل بیت (علیهم السلام) است بعد کسانی که واقعاً شیعه خالص اند و اهل بیتی اند دعای اینها مستجاب می شود؛ اینها می شوند «خلیفة الله»! 🔹 یک وقت است که می گوییم خدایا! باران بیاید، این با علل و عوامل دیگری می آید؛ یک وقت می گوییم به دست ما این فیض نازل بشود، تو که دین خودت را یاری می کنی به دست ما این دین را یاری کن. 🔹 ما در این می گوییم خدایا! تو که دین خود را حفظ می کنی، جامعه را حفظ می کنی، به دست ما حفظ کن؛ نه اینکه ما ناظر بیگانه باشیم. دعا یک وقت است مستجاب است یک وقت است که به مستجاب است؛ مباهله این است. 🔹 روز بیست و چهارم ذی حجه یا هر فرصتی که شد انسان می تواند ، خلیفه، شاگرد و دست پرورده اهل بیت باشد و مباهله کند در مسئله ای که ولایت حق است! این وهابیت یا دیگران که _ خدای ناکرده _ درباره مشکل دارند آدم می تواند با آنها مباهله کند؛ بعد از اینکه حق برای او روشن شد و خودش طیّب و طاهر بود و چند روز روزه گرفت و آماده شد، بیاید در میدان مباهله و کاری که کردند او بکند. 🔹 این مباهله مثل نماز استسقاء الیوم هم هست؛ «الیوم» یعنی «الیوم»؛ نه اینکه مباهله برای عهد پیغمبر بود و گذشت! «نَجْعَل» نه اینکه «اللهم اجعل»! ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكاذِبينَ﴾؛ این بالاصاله مربوط به خود اهل بیت بود اما بالتبع مربوط به شاگردان آنهاست. این هست؛ همان طوری که نماز استسقاء برای همه است برای است مباهله هم هست. می گوييم خدایا به دست ما و به دعای ما علی بن ابی طالب را یاری کن ولایت را یاری کن دین را یاری کن؛ این کم مقامی نیست! 📚 سخنرانی در روز عید غدیر خم تاریخ جلسه: 1401/04/27 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚گزارش لحظه به لحظه از ماجرای مباهله 💠کتاب حاضر گزارش مفصلی از ماجرای مباهله دارد یعنی مناظره مسیحیان نجران با پیامبر (ص) و درخواست کشف حقیقت از سوی خداوند متعال و سپس عقب نشینی نجرانیان از مباهله و نزول آیه مباهله در حق اهل بیت علیهم السلام.این ماجرا در قالب ادبیات داستانی آمده است و تفکیک اجزای مختلف آن واقعه و جزئیاتش کیفیت مباهله را به صورتی روشن و روان اما با استناد به منابع معتبر و مستند به خواننده معرفی می کند. 💠این کتاب در هشت بخش به موضوعاتی نظیر دعوت نجرانیان به اسلام، کنفرانس در کلیسای اعظم نجران، مناظره علمای نجران درباره پیامبر(ص)، بررسی کتب آسمانی درباره پیامبر(ص)، سفر نجرانیان به مدینه، مناظره پیامبر(ص) با نجرانیان، مراسم مباهله و ندامت نجرانیان از مباهله می پردازد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ مهمترین دلیل اهل سنت بر خلافت خلیفه اول «ابوبکر بن ابی‌قحافه» چیست و آیا درست بوده است؟ 🔰 یکی از ادله اهل سنت بر مشروعیت حکومت خليفه اول، مساله «اجماع» است؛ آنان می‌گویند چون همه امت یا حداقل همه اهل حل و عقد، یعنی بزرگان و صاحب‌نظران امت، بر خلافت و رهبر شدن ابوبکر اجماع و توافق‌نظر داشتند، خلافت او مشروعیت می‌یابد و خدا هم از آن راضی است. ✅ اما این مطلب تنها یک افسانه است و ادعایی بدون دلیل و مخالف تاریخ، حتی تاریخی که خود اهل سنت نویسنده آن است؛ تاریخ گواه است بسیاری از صحابه بزرگ اسلام که سالیان سال، در خدمت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودند و در جنگ‌های متعددی شرکت داشتند و با جان و دل و اموال خود، اسلام را کمک کردند، با خلافت ابوبکر مخالف بودند و با او بیعت نکردند، مگر با زور شمشیر. 👈 حتی این مساله که خلافت خليفه اول بدون اجماع بود، در سخنان خلیفه دوم نیز وجود دارد، او در این رابطه می‌گوید: «حِينَ تَوَفَّى الله نَبِيَّهُ أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا، فَاجْتَمَعُوا بِأَشْرَافِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ، وَتَخَلَّفَ عَنَّا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَالزَّبِيرُ بْنُ الْعَوَّامِ وَمَنْ مَعَهُمَا: هنگامی‌که پیامبر رحلت کردند، تمام انصار مخالف ما بودند و همه آنان در سقیفه بنی ساعده جمع شده بودند؛ هم‌چنین على و زبير و تمام کسانی‌که با آن دو بودند، با ما مخالف بودند.» 💢 بخاری وقایع آن روز را این‌چنین نقل می‌کند: «... به سوی سعد هجوم‌ برده‌ ‌شد، در این هنگام یکی از یاران سعد می‌گوید: سعد را کشتید؛ عمر می‌گوید: «او را بکشید، خدا او را بکشد.» 🔶 طبری داستان را این‌چنین ادامه می‌دهد: «عمر بالای سر سعد می‌ایستد و می‌گوید: سعی ‌داشتم آن‌گونه تو را له ‌کنم که اعضایت از هم بپاشد، در این هنگام سعد ریش عمر را می‌گیرد ... پس از آن حباب‌بن‌منذر رو به انصار می‌گوید: اگر بخواهیم، این‌ها را از مدینه بیرون‌ می‌کنیم. عمر پاسخ ‌می‌دهد: در آن صورت خدا تو را بکشد، حباب‌بن‌منذر نیز در جواب او می‌گوید: بلکه خودت کشته‌ شوی.» ❇️ با مراجعه به تاريخ اهل سنت، در می‌یابیم که افردای مانند امام علی(عليه‌السلام)، عموم بنی‌هاشم، سعد بن عباده انصاری، زبير بن عوام، خالد بن سعيد بن عاص اموی، طلحة بن عبيداللَّه، مقداد بن اسود، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار بن ياسر، براء بن عازب، ابی بن کعب، عتبه بن ابی لهب، و ابوسفيان با خلافت ابوبکر مخالف بودند. 🔺 هم‌چنین نوشته‌اند آن‌ها امیرالمومنین(علیه‌السلام) را مجبور به بیعت کردند، این چه بیعتی است که با زور و غلبه حاصل شود. 💠 آیا با وجود چنین مطالبی باز می‌توان گفت راجع به خليفه اول اجماعی صورت گرفت؟ یا او با زور و غلبه به خلافت رسید؟ پس خلافت آنان مشروعیت خود را از کجا آورد و چه فرقی می‌کند با حکومت و کشورگشایی پادشاهان زورگو و بی‌رحم که مردم را به زور مجبور به اطاعت از خود می‌کنند. ______________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/40411 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_926426510.mp3
6.34M
⭕️ سوال ❓آیا رنگ چادر حتما باید مشکی باشد؟ ❓آیا رنگ سیاه برای چادر کراهت دارد؟ ❓آیا لباس خانه و بیرون زن ها باید متفاوت باشد؟ ❓آیا لباس ایرانی ها چه بوده ایا نباید مطابق فرهنگ ایرانی ها لباس بپوشیم؟ ❓آیا چادر فقط لباس عرب ها بوده است؟ ❓آیا رنگ سیاه نماد اهریمن است ؟ ❓آیا در زنده به گور کردن دختران در فرهنگ عرب با پوشش به رنگ سیاه، انان را می پوشاندند؟ ⁉️ با این که فرهنگ ایران بالاتر از عرب ها بوده چرا اسلام فرهنگ عرب را در پوشش رواج داد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا این که بعضی از مردم ما به خوبی پایبند دین نیستند و حجاب را خوب رعایت نمی کنند اشکال از مبلغین و روحانیون نیست که خوب تبلیغ نکردند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥قال الامام علی علیه‌السلام: اَلتَّقْصِيرُ فِي حُسْنِ اَلْعَمَلِ إِذَا وَثِقْتَ بِالثَّوَابِ عَلَيْهِ غَبْنٌ. ✨امیرالمؤمنین علیه‌السلام: كوتاهى در اعمال نيكو با وجود يقين به پاداش آن، زيانكارى است. 📜 نهج‌البلاغه، حکمت۳۸۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سیطره ولایت 🔹 شما این دعای نورانی ماه رجب را خواندید؛ می ‌فرماید: «لا فَرْقَ بَینَكَ‏ وَبَینَها اِلاَّ اَنَّهُمْ عِبادُكَ وَخَلْقُكَ فَتْقُها وَرَتْقُها بِیدِكَ بَدْؤُها مِنْكَ‏ وَعَوْدُها اِلَیكَ اَعْضادٌ واَشْهادٌ ومُناةٌ واَذْوادٌ وَحَفَظَةٌ وَرُوَّادٌ فَبِهمْ‏ مَلَأْتَ سَمآئَكَ وَاَرْضَكَ حَتّی‏ ظَهَرَ اَنْ لا اِلهَ إلاَّ اَنْتَ»؛ آسمان و زمین را پُر كرده است، اینها اسمای تو هستند. این حرف ‌ها با فقه و اصول حل نمی‌ شود با ادبیات حل نمی ‌شود، یك می ‌خواهد یك می‌خواهد یك می‌ خواهد. این مثل «لا تنقضِ الیقین أبداً بالشك» نیست كه با پنج _ شش سال درس خواندن حل بشود. 🔹 در اینجا دارد كه فرقی بین اهل بیت و خدا نیست مگر اینكه او خالق است این مخلوق، او معبود است این عبد؛ هر چه در جهان امكان برای یك موجودِ ممكن باشد اینها دارند! اینها آینه ‌ای هستند كه آسمان و زمین را پر كردند، هر جای این را می ‌بینی، می ‌بینی نوشته «لا اله الاّ الله»؛ اینها چه كسانی ‌اند؟! اینها چه چیزی هستند؟! ترجمه ‌اش برای خیلی‌ها سخت است، چه رسد به تفسیرش! 🔹 فرمود: «اَعْضادٌ واَشْهادٌ»؛ اینها اعضاد عالَم ‌و هستند «ومُناةٌ واَذْوادٌ»؛ «أذواد» یعنی اینها مانع ‌اند؛ حرم الهی، حریم الهی، دین الهی بخواهد مورد تجاوز قرار بگیرد اهل بیت «یذودون». 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 8 تاریخ: 1391/07/10 🔰 @p_eteghadi 🔰
🚨 کندوی عنکبوت 🖋نویسنده حجت‌الاسلام روح الله ولی ابرقوئی ⭕️ داستان دهشتناک یورش نوین شیاطین به ایران در آخرالزمان یک داستان مهیّج در حوزه‌ی جمعیّت و از شرایط ایران در آخرالزمان خبری دارید؟ داستان دهشتناک یورش نوین شیاطین به ایران در آخرالزمان را می دانید؟ کندوی عنکبوت چه ارتباطی با شرایط فعلیمان دارد؟ آیا مملکتی که پر از دزدی و فساد است، اسلامی است تا به او کمک کنیم؟ آیا وقتی مردم در گرانی و بیکاری و مشکلات غوطه ورند برای حمایت از نظامشان دل و دماغی دارند؟... کتاب "کندوی عنکبوت" روایتگر داستان هایی است از حملاتی از جنس دنیای جدید شیاطین به کشورمان در دوران آخرالزمان که شاید خواندنش برای شما عزیزان جالب و توامان با خلق سوالات بسیاری شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال ⁉️آیا ما در مقابل بی حجابی خانواده خود مسئول هستیم؟ 🔸انسان علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش است، باید در همه حال از کسانى که وابسته به او هستند نیز مواظبت کند تا آنان را از کج‌روى و گناه باز دارد. قرآن در این مورد می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها؛ اى کسانى که به خدا و رسولش ایمان آورده‌‏اید خود و خانواده‏ را از آتش دوزخى که خود مردم و سنگ ها، هیزم و آتش آن هستند حفظ کنید.» 🔸باید اهل خانه را مورد مدیریت قرار داد و از برآوردن خواسته ‏هاى نابجاى آنان که خلاف آموزه های اسلام و باعث خسارت های جبران ناپذیر در زندگی می گردد، پرهیز کرد. رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله می فرمایند:«کسى که از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش مى ‏اندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این که زن درخواست رفتن به حمام ها و عروسی ها و مراسم عید و جشن ها و نوحه‏ سرایى‏ ها و یا پوشیدن لباس هاى نازک و بدن‏نما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت کند.» 🔸حجاب حائل بین زن و نامحرم می شود و او را از شروری که در اثر بی حجابی متوجه او می گردد حفظ می نماید و موجبات سعادت او و خانواده اش را تامین می نماید، خانواده نیز در مقابل زن مسئولیت دارند و این گونه نیست که پدر، برادر و همسر هیچ گونه احساس مسئولیتی در زندگی او نداشته باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ آیا پیامبر و امام علی علیهما‌السلام نیز اینقدر نسبت به حجاب حساسیت داشته و به مردم تذکر می‌دانند یا به دنبال مسائل مهم‌تری بودند؟ 🔰 پاسخ 🔹 پیامبر خدا با همه مظاهر شرک و جهالت مبارزه می کردند؛ حال برخی از موارد مانند شرک و بت پرستی اولویت داشت؛ چرا که وقتی فرد مشرک هست و تو را قبول ندارد و حتی با تو سر جنگ دارد، نمی توان سخن از احکام دین و حجاب و ... گفت. 🔸 پیامبر خدا ابتدا مردم را از شرک و بت پرستی نجات داد و سپس با احکام ناب اسلام آن ها را به سمت خوبی ها و معنویات سوق داد. 🔹 مقایسه زمان ما با زمان شروع کار پیامبر و مبارزه با مشرکان درست نیست و جامعه ما را باید با وضعیت مسلمانان بعد از هجرت به مدینه مقایسه کرد که روز به روز احکام جدیدی ابلاغ می شد و از آن جا که ایمان به خدا داشتند به این احکام پایبند بودند؛ اغلب احکام اسلام و آیاتی که سخن از نماز و روزه و زکات و حجاب و ... می گویند مربوط به بعد از هجرت و آیات مدنی هستند؛ در مکه ابلاغ احکام اسلام سودی نداشت؛ چرا که اغلب مخاطبان مشرک بودند و با اصل پذیرش دین مشکل داشتند. 🔸 زمان امیرالمومنین علیه السلام بدون شک حجاب مورد تاکید بوده و مانند سایر احکام به آن عمل می شده است، امیرالمومنین علی علیه السلام در ضمن سخنانی به فرزندشان می فرمایند: «در مورد حجاب بانوان سختگیر باش، چرا که رعایت حجاب به طور جدّی و محکم، زنان را سالمتر و پاکیزه تر، حفظ خواهد کرد.» 🔹 نگاه انحصار گرایانه در امر به معروف و نهی از منکر به حجاب شایسته نیست و حکومت اسلامی وظیفه دارد، با همه مشکلات و مفاسد مبارزه کند و در نظام جمهوری اسلامی نیز با انواع مفاسد مبارزه می شود؛ برای نمونه ایران در مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در بالاترین رتبه ها قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی شهید در این راه تقدیم می کند. 🔸 منکر بی حجابی بر خلاف سایر منکرات، بیشتر جنبه ظاهری دارد و از طرفی نیز یکی از عوامل مهم فساد و بی بند و باری می شود و نمی توان به دلیل وجود مشکلات دیگر، چشم از مفاسد بی حجابی و آثار شوم آن برداشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴کمترین نتیجه توهین به علما در همین دنیا چیست؟ ‌ ✍آیت الله بهجت: ائمۀ ما علیهم‌السلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام می‌گذاشتند؛ ولی ما بی‌حرمتی می‌کنیم، بدگویی می‌کنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بی‌احترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد می‌شود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و… ‌ زمانی، شخصی با صاحب‌ جواهر به مجادله پرداخت؛ صاحب‌جواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربه‌دری اقامت کند. شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خرده‌گرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است. 📚منبع: کتاب در محضر بهجت، ج3، ص263 ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
‌ ‌ 🔺حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔰 @p_eteghadi 🔰