eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قاصدک
📣 عضویت اختصاصی اهالی تهران 😍 🔸کانال اطلاع رسانی اخبار ریز و دُرشت تهران، مراسمات، ایستگاه‌های صلواتی و مراکز تجاری ✅ اهل کدام منطقه تهران هستید؟ 👇 🔸دماوند 🔹تهران 🔸فیروزکوه 🔸آبعلی 🔸لواسان 🔹شمیران 🔸چیتگر🔹شهریار 🔸بهارستان 🔹رباط‌کریم 🔸ورامین 🔹پیشوا 🔸پاکدشت 🔹قرچک 🔸مناطق دیگر... 🔹 دسترسی به مهمترین اخبار تهران همراه با صدای مردم و پاسخ مسئولین در بزرگترین کانال خبری استان 👇 https://eitaa.com/joinchat/976224256Ca9fc359963 برای اینکه به جمع اهالی تهران بپیوندید پیوستن رو بزنید 🙏
⭕️ سوال ❓منظور از توحید نظری و عملی را توضیح دهید؟ 🔹توحید در یک تقسیم‌بندی کلی به توحید عملی و نظری تقسیم می‌شود. 🔸توحيد نظری: اين بخش، ناظر به بعد معرفتی انسان نسبت به خداوند (از جهت ذات، صفات و افعال) می‌باشد و مستقيماً به وظايف عملی انسان در برابر خدا مربوط نمی‌باشد و شامل توحيد ذاتی، صفاتی، افعالی و... می‌شود. 🔹توحيد عملی: اين بخش ناظر به وظايف عملی انسان در برابر خداوند می‌باشد كه شامل توحيد عبادی، اطاعتی، استعانی، حبّی و... می‌شود. 🟩 شهید مطهری رحمةالله‌علیه بیانی روان در مورد این تقسیم دارند. از دیدگاه ایشان توحید نظری مربوط به عالم شناخت و اندیشه است، یعنی خدا را به یگانگی شناختن، و توحید عملی یعنی خود را در عمل، یگانه و یك جهت و در جهت ذاتِ یگانه ساختن. به عبارت دیگر توحید نظری یعنی شناخت یگانه بودن خدا، و توحید عملی یعنی یگانه شدن انسان.[1] 📝 پی‌نوشت: [1]. مجموعه آثار شهید مطهری، ج26، ص99. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ داستان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی و مربوط به سال 1371 می باشد که وارد تقویم‌ها کردند؟ 💢 عده‌ای با بیان دلایل واهی و سست، درصدد انکار شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستند و با تخیل خود آسمان را به ریسمان می‌بافند و دلیل تراشی می‌کنند و از لابلای تقویم‌ها به دنبال شواهدی بر کتمان شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها هستند. 🔸 آن‌ها تمام این دلایل قطعی و اسناد تاریخی را رها کرده‌ و می‌گویند در کتاب‌هایتان لفظ وفات آمده است و داستان شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی است که در سال 1371 در مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت، وفات را حذف و شهادت را جایگزین کردند. 🔰 در اینجا در دو محور به پاسخ این شبهه می‌پردازیم: 1️⃣ «وفات» كلمه‌ای عام است كه هم به مرگ طبيعى و هم به شهادت اطلاق مى‌شود. ثانیاً در کتاب‌های معتبر بسیاری، حتی در مورد شهادت سیدالشهدا و امیرالمومنین علیهماالسلام و هم‌چنین در مورد خلفای اهل سنت نيز كلمه وفات به كار رفته است. 2️⃣ باید از اینان پرسید از کی تا به حال تقویم، معیار سنجش صحت و یا بطلان حوادث و رویدادهای تاریخی است. مگر نویسندگان تقویم‌ معصوم از خطا و اشتباه بوده‌اند که نگارش‌شان برای ما داری حجیت باشد. مگر تقویم نویس‌ها، عقائد یک مذهب را بیان می‌کنند که شما در تقویم به دنبال آن می‌گردید. 📌 مگر شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مربوط به بعد از انقلاب است که آن را از کشفیات جمهوری اسلامی می‌خوانید؟ لازم است بدانید واژه شهادت در همان قرن‌های اول به کار رفته است، آن‌چنان که در منابع معتبر شیعه که مربوط به صدها سال پیش هستند موجود است. شیخ مفید از بزرگان و مفاخر شیعه متوفای 413 داستان شهادت حضرت را نقل می‌کند و واژه شهیده را به کار می‌برد. هم‌چنین مرحوم کلینی متوفای 328 از محدثان بزرگ شیعه از زبان امام موسی کاظم علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند:« همانا فاطمه صدیقه شهیده است». ✅ بنابراین داستان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی و مربوط به سال 1371 نمی‌شود، هم‌چنان‌که امام خمينی رحمه‌الله‌علیه روز 18 اسفند 1360 فرمودند: «من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمين و بر شما تسليت عرض مى كنم». و به کار رفتن کلمه وفات نیز در بعضی از کتب شیعه منافاتی با اصل شهادت حضرت ندارد، چرا که این کلمه هم‌چنانی که گذشت هم به رحلت و هم به شهادت اطلاق می‌شود. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فیض توبه 🔸 ، یک نعمت است! درباره این نعمت می‌ فرماید اوّل فیض خداست که خوابیده را بیدار می ‌کند؛ امکاناتش را فراهم می‌ کند، به او می ‌گوید به فلان مجلس برو، او حرف واعظ را می ‌شنود، بیدار می ‌شود، تصمیم می ‌گیرد که برگردد (این فیض الهی است)؛ بعد به این تصمیمش عمل می ‌کند، می ‌کند، این می ‌شود توبه عبد؛ بعد خدای سبحان، توّاب رحیم است: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ این امر سوم است. 🔸 اوّلین کار، خداست به بنده که زمینه را فراهم می ‌کند؛ دوم اینکه اگر این شخص، متمرّد و طاغی نباشد، بیدار می ‌شود و برمی‌گردد؛ سوم حالا که برگشت ذات اقدس الهی او را می ‌پذیرد یا نمی ‌پذیرد؟ یقیناً می ‌پذیرد، چون ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ﴾. خب چگونه می ‌پذیرد؟ این خدای سبحان نظیر طلبکار نیست که تا آخرین دینار را از آدم بگیرد! فرمود: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ که این کلمه «عن» مفید تجاوز است؛ یعنی با اینکه کم دارد و درست نیامده، ما صرف نظر می‌ کنیم، همین کم را هم قبول می‌کنیم؛ این خداست! 📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 8 تاریخ: 1397/08/02 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اساس وحی نبوی 🌿 ««قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» بگو: جز اين نيست كه به من وحى مى‌شود معبود شما، معبودی يگانه است. ✍️ نکته: تو‌حید، عصاره وحی نازل‌شده بر پیامبر است و راز مطلب این است که دیگر اصول و حتى فروع و احکام دین نیز درنهایت به اصل توحید بازمی‌گردد. 📚انبیاء: 108. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ گاهی گفته می‏ شود كه عقل مرد بیش از عقل زن است و تجارب گذشته و حال نیز مؤید این مطلب می ‏باشد، این موضوع را مرحوم علامه طباطبایی ـ رضوان اللَّه تعالی علیه ـ در تفسیر شریف المیزان آورده و مشخص فرموده است، آن عقلی كه در مرد بیش از زن است یك فضیلت زائده است نه معیار فضل. ▫️ توضیح مطلب این كه عدّه ‏ای گفته ‏اند عقل در اسلام معیار كمال انسانی است یعنی هر كس كه عاقل تر است به كمال انسانی نزدیك ‏تر و نزد خدا مقرب‏ تراست و هر كه از عقل دورتر است از كمال انسانی كم‏ بهره‏ تر و از مقام قرب الهی محروم تر است، بنابراین چون عقل در مرد بیش از زن است پس مردها بیش از زن ها به خدا نزدیك‏ تر هستند. در صورتی كه این استدلال تمام نیست بلكه مغالطه ‏ای است كه در اثر اشتراك لفظ رُخ می‏ دهد. ▫️ چون عقل به صورت اشتراك لفظی بر معانی گوناگون اطلاق می ‏شود، لذا باید اوّلاً، روشن شود كدام عقل، معیار كمال انسانی و قرب الهی است و ثانیاً، در كدام عقل زن و مرد با یكدیگر اختلاف و تفاوت دارند؟ منشأ مغالطه آن است که حد وسط در این قیاس تکرار نشده، لذا منتج نخواهد بود... گرچه گفته می شود که زن و مرد در عقل تفاوت دارند، و عقل معیار قرب الی اللَّه است، و هر که عقلش بیشتر باشد به خدا نزدیک تر است، اما عقلی که در مقدمه دوّم ذکر می شود، غیر از عقلی است که در مقدمه اولی آمده است، به عبارت دیگر عقلی که در آن، زن و مرد اختلاف و تفاوت دارند غیر از عقلی است که مایه تقرب الی اللَّه است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص250 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند: هیچ بی شرمی و وقاحتی همچون بهتان زدن نیست. 📚غررالحکم ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 وفاق عالمانه 🔸 دانش ها متنوع ‌اند چون موضوعات متنوع ‌اند، دانشمندان و عالمان متنوع ‌اند برای اینكه افكار و برداشت ها گوناگون اند؛ ولی در این مثلث كه ما عالِم داریم و علم داریم و معلوم داریم، حرف اول را معلوم می ‌زند نه علم و نه عالم. اگر ثابت شد معلوم ها هماهنگ ‌اند و مرتبط اند، علوم باید هماهنگ و مرتبط باشند و عالمان نیز باید هماهنگ و مرتبط باشند، چرا؟ چون سرمایه عالم به علم اوست (این اصل اول) و هویت علم، ارزش علم و جلال و شكوه علم را معلوم تشكیل می‌ دهد (این اصل دوم) بنابراین در این مثلث، معلوم اصل است، علم تابع معلوم است و عالم، شرف خود را با علم تأمین می ‌كند. 🔸 معلوم ها با هم مرتبط اند زیرا یك واقعیت اند كه از ذات اقدس الهی صادر شدند و همه هماهنگ با دیگری ‌اند؛ هیچ تزاحمی در صحنه خلقت نیست: ﴿ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛ نه تزاحم هست نه تفاوت هست. معلوم ها، چه معلوم سپهری، چه معلوم زمینی، چه معلوم ملكی و چه معلوم ملكوتی، همه اهل تسبیح و تنزیه و تحمید حق ‌اند، پس معلوم ها نه تنها تنازع ندارند نه تنها تفاوت ندارند بلكه تعاون دارند. اگر معلوم ها این طورند، هم باید این ‌طور باشند و هستند؛ بعضی از علوم خادم اند بعضی مخدوم، بعضی مقدمه ‌اند بعضی ذی المقدمه و مانند آن. می‌ ماند عالم؛ اگر عالمان حوزه و دانشگاه مثل علومشان باشند، چه اینكه علومشان مثل معلوماتشان هماهنگ است، نظام پربركت تا ظهور صاحب اصلی ‌اش از هر گزندی محفوظ می ‌ماند. 🔸 ما وقتی می‌توانیم از علممان طرفی ببندیم كه مثل معلوم ها باشیم؛ معلوم ها با هم متعاون ‌اند نه تفاوت دارند نه تنازع، علوم هم با هم متعاون ‌اند نه تفاوت دارند نه تنازع، عالمان هم _ان ‌شاء ‌الله_ باید این ‌‌چنین باشند! 📚 خارج فقه خیارات جلسه 285 تاریخ: 1390/09/28 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📖 | 📗 تفسیر روایی جامع . جلد اول : مبانی،‌ منابع و روش . جلد دوم : آسیب‌شناسی تفسیر روایی 🔸 تفسیر روایی، دریچه ای برای دست یابی به تعالیم قرآنی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت گرامی ایشان است. این گونه تفسیری، از زمان نزول وحی شکل گرفته و تا کنون ادامه دارد. به کمک تفسیر روایی، می‌توانیم هم‌زمان به هر دو ثقلِ بر جای مانده از پیامبر رحمت(ص)، چنگ بزنیم. عالمان و مفسّران بزرگ دنیای اسلام نیز برای فهم قرآن، به احادیثِ در دسترس و مقبولشان، اعتنایی شایسته داشته‌اند. 🔻 فصول کتاب، ج ۱: فصل اوّل: مباحث مقدّماتی و مبادی تفسیر روایی، فصل دوّم: مبانی تفسیر روایی مانند اعتبار و کارآمدی سنّت و حدیث درعرصه تفسیر قرآن، فصل سوم: روش شناسی تفسیر روایی و مرحله بندی آن، فصل چهارم : منابع تفسیر روایی، 🔻 فصول کتاب، ج ۲: مباحث مقدّماتی فصل اوّل: آسیب‌شناسی کتاب‌های نفسیر روایی فصل دوم :‌آسیب‌های محتوایی روایات تفسیری فصل سوم : آسیب‌های مبنایی و روشی 📝 پديدآورنده : ، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵، قطع وزیری 📑 خرید کتاب ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢جایگاه تهذیب در وحدت حوزه و دانشگاه 🔸رسالت فرهنگی جامعه و کشور بر عهده حوزه و دانشگاه است که دو قطب تأثیرگذار فرهنگی هستند، ازاین‌رو طبق فرمایشات رهبر کبیر انقلاب، حوزه و دانشگاه با اتحاد خود می‌توانند کشور را در تمامی زمینه‌ها مدیریت فرهنگی نمایند. 🔹امام عظیم‌الشأن‌ انقلاب علم بدون تهذیب را حجاب اکبر می‌دانند و علم همراه تقوا را برهمه حوزویان و دانشگاهیان اعم از اساتید، طلاب و دانشجویان توصیه و سفارش کرده و می‌فرمایند: «اگر علم تنهای بی‌تقوا باشد ولو علم، علم توحید باشد، ولو علم ادیان باشد در آن عالم ارزش ندارد». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی دانشگاه در کلام امام رحمةالله‌علیه 🔸شکل‌گیری یک فرهنگ قوی و صحیح توسط دانشگاه اهمیت فراوانی دارد و امام راحل نیز جایگاه و ارزش کلیدی برای این نهاد قائل بودند. از دیدگاه امام دانشگاه مبدأ همه تحولات و سرچشمه سعادت یا شقاوت یک ملت می‌باشد. ⏫1️⃣. امام حتی در سخت‌ترین شرایط جامعه که همه اجانب به انحای مختلف با کمک کردن به صدام سعی در از بین بردن جمهوری اسلامی داشتند و یک نوع شرایط بحرانی بر کشور حاکم بود، با دوراندیشی شگرف خود جنگ را مسئله‌ای ناچیز و قابل حل نامیده و مسئله دانشگاه را مهم‌تر از جنگ عنوان می‌کند: «جنگ چیز مهمی نیست، حل می‌شود... اما مسئله دانشگاه یک مسئله فوق‌العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می‌آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازنده آن». 2️⃣. اولویت و دغدغه امام به عنوان حاکم جامعه اسلامی مانند بیشتر رهبران حکومت‌ها، ساختن انسان‌ها و افرادی است که بتوانند در آینده، مملکت خویش را در برابر چالش‌های فرارو سربلند و سرافراز کنند. ازاین‌رو امام در بیان اهمیت این امر بیان می‌کنند: «دانشگاه باید انسان ایجاد کند و انسان بیرون بدهد از خودش». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰