eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شهد عقل 🔸 قسمت مهمّ درآمد روی كُره زمین صَرف هزینه جنگ است؛ شما بودجه ‌های نظامی را نگاه كنید، می ‌بینید اكثر بودجه كُره زمین صرف آدم‌ كشی می شود! اگر مردم باشند، این دنیای ویران، خراب می‌ شود. در روایات هست که اگر مردم دنیا عاقل باشند «لَخَرِبَتِ الدُّنیا». 🔸 دنیا را در چند جای قرآن مخصوصاً در سوره مباركه «حدید» مشخص كرد که ﴿لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾؛ اگر مردم دنیا عاقل باشند، این دنیا خراب می ‌شود؛ اما ﴿سَنُریهِمْ آیاتِنا﴾ احیا می‌ شود، علوم احیا می‌ شوند, معارف احیا می‌ شوند, داروها كشف می ‌شوند, بیماری‌ ها كشف می ‌شوند, درمان ها کشف می شوند، احسان و صدقه و عاطفه یكی پس از دیگری شكوفا می ‌شوند، این صد منزل یا هزار منزلی كه از خاك تا «لقاءالله» هست روشن می ‌شوند, اسرار الهی روشن می ‌شوند, آیات آفاقی روشن می ‌شوند. اگر مردم عاقل باشند دنیای حقیقی آباد می ‌شود و این دنیایی كه ﴿لَهْوٌ وَ لَعِبٌ﴾ كه اكثری بودجه‌ آن صَرف آدم‌ كشی است، ویران می ‌شود. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 9 تاریخ: 1392/12/13 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺دلائل بطلان تناسخ !!! ▫️در کلیپ فوق در رد نظریه تناسخ و بازگشت مجدد به زندگی دنیا پس از مرگ که مورد شک و شبهه عده ای برای فریب جوانان قرار گرفته است , توضیحات خوبی داده ایم . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام: اگر چشم، شهوت بين شود، [ديده ]دل از عاقبت بينى كور گردد 📚 غرر الحكم، ح 4063 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | ✾ أَیْنَ جَامِعُ الْکَلِمَهِ عَلَی التَّقْوَی أَیْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِی مِنْهُ یُؤْتَی؛ کجاست گردآورنده سخن بر پایه تقوا، کجاست آن باب اللهی که از طریق او می‌توان به خدا رسید؟ ┈• فرازی از دعای ندبه ✍️ در این فراز دو ویژگی حضرت مهدی(عج) معرفی شده که یکی به حکومت ایشان مربوط است: متحد کردن مردم بر محور خدا و تقوای الهی و دیگری به ویژگی شخصیتی ایشان که محل ورود انسان ها به سوی خداوند هستند و البته این دو ویژگی با هم ارتباط دارند. ✧ نکته ها ✧ ۱. درباره ویژگی‌های امامان معصوم(ع) فرمود: 🔅«نَحْنُ کَلِمَهُ التَّقْوَی وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی؛(۱) ما نمونه پرهیزگاری و ریسمان محکم الهی هستیم». ۲. قرآن کریم دستور می دهد: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا».(۲) امروز، در دنیا گروه‌هایی گرد هم جمع می‌شوند و تشکّل‌هایی به راه می اندازند: از جمله: تشکّل شغلی؛ جنسی مانند: تشکّلات بانوان، جوانان؛ تشکّل منطقه‌ای؛ تشکّل اقتصادی مانند: بانک جهانی و... درحالی که تمام تشکّل‌های بشری، ریشه‌ی عمیق علمی، فطری و معنوی نداشته و تک بعدیند؛ ☆~~ اما اسلام، محور تشکّل را حبل اللّه و سرمایه اصلی تشکّل را ایمان می داند، زیرا صلح و آشتی در مبانی، فقط در سایه ایمان است. ۳. فرمود: 🔅«ما همان حبل الله هستیم که فرمود: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»(۴) و فرمود منظور از آیه «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً» همانا ولایت ما ائمه است.(۵) بنابراین، در جامعه اسلامی حکومت از آن خداست و هیچ سلیقه شخصی، حزبی، نژادی، قبیله ای و ... در این امر دخالتی ندارد. ۴. اگر در این فراز آمده که ولی عصر مردم را بر محور تقوا جمع می‌کند و از تفرقه نجات می‌دهد، حقیقت این تقوا همان پذیرش امامت معصومین و اطاعت از رهبر آسمانی است؛ چرا که در قرآن از زبان انبیای الهی این ملازمت تصریح شده است. 🚩 معلوم می‌شود که اولاً، رفع اختلافات دینی از اهداف انبیاست و ثانیاً، تقوا و اطاعت از رهبران الهی، تضمین کننده وحدت اجتماعی است. ا - - - - ۱- کمال الدین ج ۱، ص۲۰۲ ۲- آل عمران ۱۰۳ ۴- تفسیر فرات الکوفی ص۹۱ ۵- تفسیر عیاشی ج۱ ص۱۰۲ 📚 ، شرح قرآنی دعای ندبه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
166.1K
❌ شبهه ⁉️ درفضای مجازی به جوان‌ها می‌گویند چون ما از یک درصد مغز استفاده می‌کنیم و پیامبر از پنج درصد مغزش استفاده می‌کرده و برای آن‌ها قابل درک نبوده فکر می‌کردند به او وحی می‌شده، در صورتیکه وحی درکار نیست و پیامبری نبوده فقط شخصی بوده که بیشتر از مغزش استفاده می‌کرده؟! 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم ✍️ خب اگر اینها بخواهند پیامبر را متّهم به دروغگویی کنند دیگر او پیامبر نیست! آن‌وقت نابغه هم نیست! یک آدم دروغگو و کلّاش العیاذبالله که نمی‌تواند یک چنین تحولی در جامعه ایجاد کند! 💢 مطلب دیگر این‌که دیگران هم بیایند بیشتر استفاده کنند از مغزشان! فقط از آسمان همان یک نفر افتاده که مثلا از پنج درصد مغزش استفاده کند؟! و بقیه همه از یک درصد[استفاده کنند؟] هیچکس دیگری نمی‌تواند[ یا حق ندارد که از پنج درصد مغزش استفاده کند؟! و آیا دیگر]هیچ نابغه‌ای وجود ندارد!؟ 3️⃣ مطلب سوم این‌که تفاوت بین نابغه‌ها و پیامبران، کاملا روشن است! کتاب شهید مطهری کتاب "وحی و نبوت" به نظرم چنین چیزی باشد...! آنجا مقایسه کرده تفاوت بین نوابغ را و پیامبران را. نابغه‌ها ممکن است که از بیست درصد مغزشان استفاده کنند ولی اصلا با پیامبران، قابل مقایسه نیستند. آن کتاب وحی و نبوت شهید مطهری را بخوانید. آنجا مقایسه‌ی خوبی شده. 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | حکم توهین به مقدسات ☑️ در جامعه اسلامى، توهين به مقدساتِ مذهبى بالاترين تجاوز به حقوق انسان‌هاى مسلمان است و كسى كه چنين توهينى را انجام بدهد، مستحق بالاترين مجازات‌هاست؛ چون در جامعه اسلامى چيزى ارزشمندتر از مقدسات دينى نيست. 💯 مردمِ مسلمان حاضرند همه هستى خود را فداى مقدسات دينى كنند. پس توهين به مقدسات دينى، بالاترين جرم است و مجازاتى كه براى چنين جرم‌هايى تعيين مى‌شود، بايد بالاترين مجازات‌ها باشد. بر اين اساس است كه احكام ارتداد و احكام توهين به مقدسات مذهبى قابل توجيه و قابل فهم است. 📚 آیت‌الله محمّدتقی مصباح یزدی، نظریه سیاسی اسلام، ج۱، ص۲۷۳. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔶 منجی موعود در باور اسلام و زرتشتی ☑️ در دین اسلام: اعتقاد بر این است که در پایانِ تاریخ، فرزندی از فرزندان رسول الله‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم از نسل علی و فاطمه علیهما السلام قیام کرده و زمین را پر از عدل خواهد کرد، همان‌گونه که پر از ظلم شده بود. از سویی دیگر، ائمه هدایتگر، پیروان خود را از تعیین وقت برای امر ظهور، منع کردند. یعنی فرمودند که تنها خداوند از زمانِ ظهور آگاه است. ❌ در دین زرتشتی: زرتشتیان هم به منجی موعود باور دارند که همان سوشیانس (سئوشیانت) است. در روایات زرتشتی آمده که پیش از ظهور منجی، یکی از فرماندهان لشکر او، با سربازانی از هند و چین، به ایران می‌تازد و مَزگِت‌ها (مسجدها) را خراب می‌کند. اما زرتشتیان، برای ظهور منجی، زمانی معیّن کردند. رهبران زرتشتی، در گذر تاریخ همواره بشارت می‌دادند که هزار سال پس از «یزدگرد سوم» آخرین پادشاه زرتشتیِ ساسانی، می‌بایستی منجی موعود زرتشتی (سئوشیانت) ظهور کند. یعنی 400 سال پیش (در حدود قرن 16-17 میلادی) سوشیانت باید ظهور می‌کرد، که نکرد. این وعده نادرست، ضربه‌ای سخت به پیکر دین زرتشتی وارد کرد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
36.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 ⁉️ اندلس چرا از دست مسلمانان رفت؟؟ و چرا مسلمانان نتوانستند در اروپا نفوذ کنند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سرای صداقت ▫️ در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) هست که وقتی كسی را مذمّت كرده فرمود: «أَیهَا الذَّامُ‏ لِلدُّنْیا»؛ ای كسی كه داری دنیا را مذمّت می ‌كنی، كجای آن بد است؟! دنیا اگر چهارتا جمال را به شما نشان داد، بیمارستان و گورستان را هم به شما نشان داد، دنیا كه كار بدی نكرده است! ▫️ این «مَتْجر» اولیای خداست، هر كس به هر جایی رسید در همین دنیا رسید. ذرّه‌ ای خلاف و دروغ و فتنه در دنیا نیست! بله، اگر پارك را نشان بدهد ولی گورستان را نشان ندهد اتاق سالمندان را به شما نشان ندهد، می ‌گویید فریبكار است! ▫️ فرمود دنیا شما را فریب نداد، شما فریب خوردید. اگر دنیا غدّه‌ های سرطانی را به شما نشان نداده بود, بیماری ‌های «صعب ‌‌العلاج» را به شما نشان نداده بود, می‌ گفتید فریبكاری كرده؛ اما دارد همه را به شما نشان می‌ دهد؛ این ‌طور نیست كه فقط گلستان را نشان بدهد و بیمارستان و گورستان را نشان ندهد، همه را به شما نشان داد. دنیایی كه ذات اقدس الهی آن را آفریده است، فرمود در این دنیاست، در این دنیاست. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 9 تاریخ: 1392/12/13 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
32.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم بحرالعلوم(رضوان الله تعالی عليه) نقل می كند كه محقّق طوسی خواجه نصير(رضوان الله عليه) وقتی نام مبارك سيّد مرتضی را در درس می بردند، می گفت: «قال السيد المرتضی صلوات الله عليه»، تعجب می كردند كه چطور خواجه طوسی بر سيد مرتضی صلوات می فرستد. مرحوم خواجه در تدريس برای رفع تعجّب مخاطبان فرمود: «كيف لا يصلّی علی المرتضی» سيد مرتضی است،[۱] دين ما اين است كه بر عالمان راستين صلوات بفرستيم، اگر در سوره «احزاب»، خدا و فرشته‌های خدا بر مؤمنين صلوات می فرستند، مصداق كاملش عالمان دين هستند. پس خدا، فرشته‌های خدا، ائمه(عليهم السلام) و شاگردان اينها مثل خواجه نصيرها اينها نسبت به مردان الهی صلوات می فرستند. ما نه تنها به شهدا سلام می گوييم، «صلّی الله» هم می توانيم بگوييم.» [۱]فوائد الرجاليه(للبحر العلوم)، ج۳، ص۸۸. درس اخلاق ۹۴/٨/٢١ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔶 مباهته، سنت خردمندانه و عادلانه اسلام یکی از کُنِشگران رسانه‌ایِ نوزرتشتی، مدتی پیش مورد هجمه‌ ناجوانمردانه‌ برخی از جریاناتِ به ظاهر انقلابی‌، قرار گرفت. این شخصیت نوزرتشتی، در پاسخ، تهمت‌هایی شرم‌آور به اهل بیت علیهم‌السلام وارد کرد و در پایان مدعی شد که مسلمان‌ها بر اساس قوانین خود، کردند و علیه منِ زرتشتی دروغ‌ پراکنی کردند. ☑️ پاسخ به این نوزرتشتی: این شخص، معنی مُباهته را متوجه نشده؛ پس سخنی نادرست به زبان آورد. او گمان کرد که «مُباهته» به معنی تهمت زدن است. در حالی‌که چنین نیست. در روایتی از رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آمده: «إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ. ترجمه: هر گاه پس از من، اهل تهمت و بدعت را ديديد، بيزارى خود را از آنها آشكار كنيد، و بسيار به آنها دشنام دهيد و درباره ایشان بدگویی کنید و آنها را با برهان و دليل، متحیّر كنيد كه نتوانند با فساد، در اسلام طمع كنند. تا مردم از آنها دورى كنند و بدعت‌هاى آنها را ياد نگيرند، و خداوند در برابر اين كار براى شما حسنات بنويسد و درجات شما را در آخرت بالا برد.» 📚 محمد بن یعقوب کُلَینی، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، ۱۴۰۷ هجری قمری، ج ۲، ص ۳۷۵. در این حدیث، عبارت 👈🏻 باهِتُوهُمْ 👉🏻 را می‌بینیم که به معنی مُباهته است. بَاهِتُوهُمْ از ماده «بهت» به معنی تحیّر و شگفتی است. شهید بزرگوار استاد مطهری فرمودند که اولاً این حدیث درباره اهل بدعت است. یعنی کسانی که در دین دست می‌برند و با دروغ و حیله، تعالیم پیامبران را تحریف می‌کنند. ثانیاً معنای حدیث، دروغ بستن و تهمت زدن به این بدعتگذاران نیست. بلکه مفهومش، آن‌چنان استدلال و سخن گفتنی است که بدعتگذار، مبهوت و متحیّر بماند. 📚 مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۸۷، صص ۱۱۲-۱۱۴. هم در قرآن و هم در احادیث مختلف از اهل بیت علیهم السلام تهمت زدن منع شده است، چراکه تهمت دنیا و آخرت انسان را ویران می‌کند. پس محال است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و پیشوایان راستین، کسی را به تهمت زدن تشویق کنند. آن عبارت «و بسيار به آنها دشنام دهيد» هم به معنیِ دُشنامِ سزا است. نه ناسزا. توضیح اینکه دُشنام، دو گونه است. یک گونه، سِزا (یعنی به حق)، مثلا به کسی که دزد است بگوییم دزد، یا به کسی که خیانت کرده بگوییم خائن، در این صورت به او دشنام داده‌ایم، اما حرف ناحق نزده‌ایم. پس این می‌شود سِزا. اما دُشنامِ ناسِزا یعنی دشنامی که به حق نباشد. "نا" سِزا باشد. حضرات معصومین علیهم‌السلام، در صدها حدیث از ناسزا گفتن منع کردند و از مجموع روایات چنین بر می‌آید که منظور از دشنام در این حدیث، سِزا است. 🔘 این شخص نو زرتشتی، رُطَب می‌خورد و مَنعِ رُطَب می‌کند. می‌گوید مسلمانان به من تهمت زدند، پس انسان‌های بدی هستند. اما خودش در تهمت زدن به قرآن و پیامبر و ائمه، از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی‌کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ولایت؛ حقیقت حیَّ عَلی خَیرِ العَمَل 🔸بعد از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بدعت‌های متعددی در اسلام انجام رخ داد و حذف ذکر «حیَّ عَلی خَیرِ العَمَل» از اذان تنها یکی از این بدعت‌ها بود. 🔹در منابع اهل تسنن بیان شده که فراز «حیَّ عَلی خَیرِ العَمَل» از ابتدا در اذان بوده است و در روایتی ذکر شده «كانَ عَلي بن الحُسَين يَقولُ ذلِكَ فِي آذانِه وَيَقولُ: هُوَ الأَذانُ الأوَّل»؛ «امام سجاد علیه‌السلام همیشه در اذان‌های خود این فراز را می‌گفت و بیان می‌داشت که این اذان همان اذان اول قبل از بدعت است». 🖇خداوند متعال در فضیلت این ذکر فرمود: «حیَّ عَلی خَیرِ العَمَل هيَ أَفضَلُ الأَعمال»؛ «حی علی خیر العمل بهترین اعمال است». 📢منابع اسلامی در بیان حقیقت این فراز از اذان چنین بیان کرده‌اند: «حَثٌّ عَلَى اَلْوَلاَيَةِ»؛ «بشتابید بسوی ولایت» در تبیین چرایی برتری ولایت بر دیگر اعمال بیان شده است: «وَ عِلَّةُ أَنَّهَا خَيْرُ اَلْعَمَلِ أَنَّ اَلْأَعْمَالَ كُلَّهَا بِهَا تُقْبَلُ»؛ «و علت اینکه ولایت بهترین عمل است چون قبولی تمام اعمال در گرو ولایت است». حذف «حیّ علی خیر العمل» که روزانه مردم را به سمت ولایت سوق می‌داد یکی از مهم‌ترین اقدامات علیه امامت بود. با حذف این فراز از اذان، مسلمانان فریب خورده آرام آرام، ولایت اهل بیت علیهم‌السلام را به دست فراموشی سپرده و جامعه بشری به‌طور کلی از مسیر کمال و سعادت ابدی منحرف گشت. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 |مبنای عقلی عقد در ازدواج 💠 کارهای بزرگ نیاز به تعهد و مسئولیت دارند. به همین خاطر عقلا، در کارهای بزرگ مثل انجام معاملات بزرگ از عقد استفاده می‌کنند. ازدواج نیز یکی از کارهای بزرگی است که نیازمند تعهد و مسئولیت است و تثبیت این تعهدات در قالب عقد تحقق می‌یابد. 📚قواعد عمومی قراردادها، ج1، ص18. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️حضرت امام باقر عليه السلام: الكَسَلُ يُضِرُّ بالدِّينِ و الدُّنيا تنبلى به دين و دنيا زيان مى زند ميزان الحكمه ج10ص131 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. ☜ «قهرمان»، یا قهرمان؟! 🚩 یکی از موانع فهم متن حدیث، خلط معنای فارسی و عربی است. ✍️ پس از مسلمان شدن ايرانيان، زبان فارسی از زبان عربی تأثیر پذیرفته و بسیاری از واژه‌های زبان عربی را به کار گرفته است. همچنین ورود معارف عمیق برگرفته از قرآن و حدیث موجب شده گاه همان واژه‌ها در زبان فارسی جای گیرند و حتی از معادل‌های فارسی خود، پرکاربردتر و روشن تر شوند؛ ✧ واژه‌هایی مانند: شُکر، محبّت، عقل و علم از این قبیل‌اند. ❈ در این میان، شباهت شکلی و شنیداری برخی واژه‌های عربی به واژه‌های فارسی، موجب این تصور در خواننده و شنونده می‌شود که منظور و مفهوم آن واژه عربی، همان مفهوم واژه فارسی است. 🔻حدیث مشهور در نهج البلاغه(۱)، که درباره زن فرموده است: 🔅«اَلْمَرْأه رَیحانَه وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمانَه»، چنین فهمیده شده است که: زن گل خوشبوی است و نه قهرمانه و پهلوان، حال آنکه قهرمانه در زبان عربی بدین معنا نیست! ☆ قهرمانه در عربی به معنای پیشکار و وکیل و متصدی کارهای فرد دیگر است و مقصود حضرت در اینجا، نهی از به خدمت گرفتن زن در امور خانه و مزرعه و کار کشیدن از او در امور شخصی و مربوط به شوهر است. ═✧ همین نکته سبب شده تا برخی این حدیث را انکار کنند و تأخّر پیدایش واژه قهرمان نسبت به زمان صدور حدیث امام علی علیه السلام را دلیل بر جعلی بودن این حدیث بدانند! حال آنکه این واژه در کافی و برخی کتب متقدم بر نهج البلاغه موجود است و معلّی بن خنیس را قهرمان، یعنی پیشکارِ امام صادق علیه السلام خوانده‌اند.(۲) ✧═┅┄ 🗯 زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس می‌کنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست، زن این جوری است؛ زنِ خانواده به منزله‌ی تنفّس در این فضا است. اینکه در روایت هست: اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة، مال اینجا است، مال خانواده است. «ریحانه» یعنی گل، یعنی عطر، بوی خوش؛ همان هوایی که فضا را پُر می‌کند. «قهرمان» در زبان عربی ــ در «لَیسَت بِقَهرَمَانَة» ــ با قهرمان در زبان فارسی فرق دارد. (۳) ا - - - - - ۱. نهج البلاغه، نامه ۳۱ ۲. درسنامه فهم حدیث،‌ ص۱۹۰ ۳. ، دیدار با بانوان۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تربیت انسان 🔹 یک روایت بسیار لطیفی سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) در بعضی از بخش‏ های همین مجلدات اولیه المیزان نقل کردند که در یکی از صحنه ‏ها زنی در حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) آمد سخنرانی کرد خیلی شفاف، عرض کرد یا رسول الله، تمام این فضایل را که شما به مردها دادید! اگر جبهه جنگ است، اگر مرزداری است، اگر حماسه‎ های دیگر است، اینها؛ اگر مسئولیت ‎های کشورداری است، اینها؛ پس ما چه؟! 🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! بعد فرمود حقوق شما هم همین است، شما می ‎توانید در جبهه‎ ها شرکت کنید؛ منتها اسلحه به دستتان نیست، پرستاری مردها درمان مجروحین که می ‎توانید بکنید، چه کسی گفت شما نمی ‎توانید بروید جبهه؟! چه کسی گفت شما نمی‎توانید در این مسایل شرکت کنید؟! اینها را مفصل بحث کرد. 🔹 این روایت خیلی روایتِ عجیب و کارساز است! اول حضرت فرمود که زنی شما در مشرق و مغرب دیدید که این‌طور حماسی و مستقل و مستدل سخنرانی کند؟! بعد به این زن فرمود که در بسیاری از مسایل شما شرکت می ‌کنید اما شما حواستان جمع باشد شما این ‎کند، شما قدر مادری را نمی ‎دانید، قدر فرزندداری را نمی ‎دانید «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» را نمی ‎دانید، شما اینها را کم می ‎گیرید، شما خیال م ی‎کنید که اینها کهنه ‎شویی است، شما دارید ‎کنید! چون اینها را کم حساب می ‎کنید خیال می ‎کنید که فقط اسلحه برداشتن حفظ دین است، شما غفلت کردید نه اینکه ما کوتاه آمده باشیم، دین کم نیاورد برای شما، شما کم حساب کردی! شما انسان دارید می‎ سازید، انسان تربیت می‎ کنید. 🔹 چرا اگر زنی در دروان نفاس بمیرد «ماتت شهیدة» چرا؟ ثواب شهید را می ‎برد این یک است، تنها «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» نیست، اگر در دروان نفاس ـ خدای ناکرده ـ مُرد «ماتت شهیدة» یا نه؟ او دارد می ‎کند با جامعه فاسد، او دارد انسان تربیت می ‎کند، این کم است؟! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 455 تاریخ: 1398/07/17 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شمیم عفاف 🔸 خیلی از اوصاف است كه بین ما و فرشته‌ ها مشترك است. ما بدنی داریم كه مشتركات فراوانی با دام دارد و جانی داریم كه فراوانی با فرشته ‌ها دارد. این را كه خدای سبحان در قرآن برای فرشته‌ ها قائل است: ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾، برای انسان هم قائل شد فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾؛ آن را كه خدای سبحان برای فرشته قائل است، برای انسان هم قائل است؛ آن قُربی که برای فرشته‌ ها قائل است، برای انسان هم قائل است؛ آن خاصی كه برای فرشته‌ها قائل است، برای انسان هم قائل است. برای اینكه انسان را فرشته كند، فرمود اهل باشید. آن آخرها سخن از بگیر و ببند است! 🔸 شما در سوره مباركه «احزاب» می‌بینید به همسران وجود مبارك رسول می‌ فرماید: ﴿فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾؛ اگر خواستند با مرد حرف بزنند، مردانه حرف بزنند نه زنانه، آهنگین سخن نگویند. اگر اینها زنانه حرف زدند، آن مردی كه قلب او مریض است، طمع می ‌كند! معلوم می ‌شود طمعِ در نامحرم، است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾. فرشته این مرض را ندارد. تلاش دین این است كه انسان، باشد، مریض نباشد؛ این اگر درمان نشود، خانمان ‌برانداز است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/04/.24 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢لقب صادق 💢 چرا به امام ششم شیعیان صادق گفته میشود؟ 1️⃣اولا اسماء و القاب اهل بیت ع حاکی از شرائط زندگی شان و حوادث و وقایع دوران آنها و تجلی روحیات و اوصاف شان وشهرتش در مردم ، اخذ شده است... اگر امام صادق ع صادق است یا کاظم ع کاظم و...همه اهل بیت ع صادق و کاظم و رضا و...بوده اند لیکن با توجه به شرائط زندگی شان این وصف برای آن ظهور و بروز بالاتری یافته و شهرت یافته و البته این القاب توسط معصوم قبلی برای آنها گذاشته شده است... 2️⃣ثانیا روایت خاصی در این مورد نقل شده ابو خالد كابلى مىگويد: به امام سجاد- عليه السلام- عرض كردم كه امام بعد از شما كيست؟ فرمود: پسرم محمد، كه علم را مىشكافد و باقر العلوم است. و بعد از او پسرش جعفر است كه اسم او در آسمانها «صادق» مىباشد. گفتم: همه شما صادق و راستگو هستيد. چرا تنها لقب او صادق است؟ فرمود: من از پدرم و پدرم از پدرش و او از رسول خدا- صلى الله عليه و آله- شنيده است كه فرمود: وقتى كه جعفر بن محمد بن على متولد شد او را «صادق» لقب دهيد؛ چون از نسل او كسى است كه اسمش جعفر است و به دروغ ادعاى امامت مىكند و او نزد خدا «جعفر كذاب» مىباشد. سپس امام سجاد- عليه السلام- گريست و فرمود: گويا مىبينم كه چگونه او طاغوت زمان خود را براى تفتيش ولى خدا و جستجوى امام غائب- عليه السلام- تحريك مىكند. پس همان طور شد كه امام فرموده بود 📘بحارج 46ص 230، حديث 5. 3️⃣ثالثا برخی مورخین نیز وجوهی ذکر کرده اند ابوالفرج اصفهانی وجه لقب گرفتن حضرت به صادق را از آن رو دانسته است ابوجعفر منصور وقتی به خلافت رسيد، حضرت را صادق ناميد، خود به هنگام نام بردن از حضرت از آن استفاده می‌کرد و اين لقب برای او شهرت گرفت (فلما ولي أبوجعفر الخلافة سمي جعفرا الصادق، وكان إذا ذكره قال: قال لي الصادق جعفر بن محمد كذا وكذا، فبقيت عليه.) 📒مقاتل الطالبيين ص 257. 📘مناقب ابن شهرآشوب،ج3ص 392، 393 4️⃣رابعا نقل شده: میان حضرت و يکی از زعمای بنی عباس خصومتی برخاست و آنان از تربت پيامبر (ص) داوری خواستند و از قبر ندا برخاست که در مدعای خود «جعفر صادق است» (جرى بينه وبين رجل من بني العبّاس كلام فخاصمه العبّاسي إلى قبر رسول اللّه، فسمع من القبر: جعفر هوالصادق.) 📚ألقاب الرسول وعترته؛قطب الدين راوندى؛ص30 و با توجه به وقائع و حوادثی که محقق شده و در قبال سخن چینی هایی که شده و قضاوتهایی که کرده ؛تعبیر صادق به کار رفت و صدق حضرت مبنای شهرت و انتشارخود رایافت... 📚ألقاب الرسول وعترته؛قطب الدين راوندى؛ص32 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژه شهادت حاج قاسم ◼️ شهادت حاج قاسم کره زمین را متحول کرد... 🎙 استاد انصاریان ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓ •توحید افعالی• به چه معناست؟ 🟩توحید افعالى یکی از اقسام توحید است که باور به آن، تأثیر مهمی در زندگی انسان دارد. توحید افعالی با خالقیت ارتباط دارد. در واقع خالقیت خداوند نسبت به تمام موجودات است. هر کسی هر کاری که در عالم انجام می‌دهد، نیرو و توانش را خداوند به او عطا کرده است. 🔹«توحید افعالی» بدین معناست که فاعل و مؤثر حقیقى در عالم و تمام پدیده‌ها را فقط خدا بدانیم و هر فاعلى غیر از خدا، فعل و تأثیرش را از خدا گرفته و از خود چیزى ندارد.[1] 🔷به زبان ساده هر فعلی از هرکسی سر می‌زند، نمی‌تواند از قلمرو قدرت و تأثیر خداوند خارج باشد. 🔶حال با توجه به توحید افعالی، همه کارها و حتّى رفتارهای اختیارى ما بدون مشيّت خداوند انجام نمى‌پذیرند. به واقع، تمام کارها و رفتارها از سوى خداوند و از مجراى اراده اختیاری انسان انجام مى‌پذیرند و منشأ همه‌ قدرت‌ها در انسان در هر ذرّه‌ای از ذرات وجود، اراده‌ الهی است.[2] 🔸البته روشن است که خطاها و اشتباهات انسان ناشی از اختیار بد اوست؛ چراکه هر چه خداوند به انسان داده، جهت رسیدن به کمال او بوده است تا با اختیار خود از این نعمت‌ها بهره ببرد و به کمال برسد. 📗پی‌نوشت: [1]. علامه مصباح یزدی، به‌سوی او، ص 24. [2]. مقام معظم رهبری، 1/1/1378. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻 | مسیح موعود ✍️ اعتقاد به ظهور «منجی بزرگِ جهانی» و اشتیاق به ظهور رهبری آسمانی، در میان یهود و نصاری، آن‌چنان اصیل و ریشه‌دار است که در طول تاریخ این دو ملّت، مدّعیان شگفتی را پدید آورده و افراد بسیاری پیدا شده‌اند که خود را به دروغ «مسیح موعود» معرّفی کرده‌اند؛ به‌طوری‌که صاحب کتاب «قاموس کتاب مقدّس» درباره شماره مدّعیان دروغین مسیح موعود می‌نویسد: «بیست و چهار نفر مسیح‌های دروغگو در میان بنی‌اسرائیل ظاهر گشتند که مشهورترین و معروف‌ترین آنها "برکوکبه" است که در اوایل قرن ثانی می‌زیست». 📚 مجتبی تونه‌ای، موعودنامه (فرهنگ الفبایی مهدویت)، ص658. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
| حساسیت نسبت به غذای روح ✍️ غالباً انسان‌ها وقتی می‌خواهند غذایی بخورند، مواظب هستند و اگر ذرّه‌ای شن یا آلودگی در غذا پیدا کنند، آن را خارج می‌کنند؛ اما در برابر ایدئولوژی و طرز تفکرها بی‌توجه به اینکه چه چیزی در داخل آن ایدئولوژی و طرز تفکّر هست، به‌راحتی آن را می‌بلعند. 💯 امروز طرز تفکرها و ایدئولوژی‌هایی وجود دارد، که درون آن‌ها نه یک‌ذرّه شن، بلکه پاره‌های آجر موجود است؛ ولی ما در مقابل، هیچ احساس ناراحتی نسبت به بلعیدن و خوردن آن‌ها نمی‌کنیم! به این دلیل که بر‌خلاف توجه به غذای جسممان، نسبت به غذای فکرمان، هیچ حساسیتی نداریم. هنگام فهمیدن و پذیرش این تفکّرها، نمی‌بینیم که در درونشان چه هست؟ 📚 شهید دیالمه، برگزیده‌ای از سخنرانی «تبیین جهان 8»، برگرفته از: https://b2n.ir/p02775. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰